- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.882
Likevel, dette skyldes at Al Quaide fører krig på en måte man ikke har opplevd tidligere, og som derfor ikke er lagt til grunn da man ble enige om hvordan krigsfanger skal behandles.
Jo. Man ble ferdige med krigen. Tyskland ble dynamoen i EF sammen med Frankriket. Europa og USA vokste seg sterkere enn noensinne. Det ble bra for alle sammen.Denne stygge sannheten finnes, dessverre. Det forsvarer intet av det vi her diskuterer.
Honkey
Hadde det dermed blitt verre for alle sammen dersom alle de som ble skutt uten lov og dom hadde blitt dømt etter gjeldende rettsprinsipper i nasjonale og internasjonale rettstribunaler?Jo. Man ble ferdige med krigen. Tyskland ble dynamoen i EF sammen med Frankriket. Europa og USA vokste seg sterkere enn noensinne. Det ble bra for alle sammen.
Ja. Det hadde tatt årtier og sårene hadde ikke fått grodd. Europa ville blitt sittende fast i en hengemyr og seierherrenes divergerende meninger ville ha gjort at rettferdige domsavsigelser ble umulig. Politikk kalles det.Hadde det dermed blitt verre for alle sammen dersom alle de som ble skutt uten lov og dom hadde blitt dømt etter gjeldende rettsprinsipper i nasjonale og internasjonale rettstribunaler?
Honkey
Dersom barnemishandlere hadde organisert seg og gått til krig mot det bestående samfunn, med den intensjon å innføre en ny verdensorden basert på barnemishandling, så synes jeg tiltak hadde vært helt på sin plass.Det er nettop dette som gjør kampen mot barnemishandlerne så vanskelig. Det er ingen hær eller nasjon man kjemper mot. Det er en gjeng tilsynelatende normale voksne, som har opprettet celler rundt om kring på skoler og i idrettsmiljøer. Det er derfor denne situasjonen har oppstått.
Honkey
Tøvete spekulasjoner. Historien har vist at om folk blir skutt med eller uten rettssak ikke er avgjørende for den som dømmes, han dør uansett. Men som sagt, dette er å rote fokus vekk fra det vi egentlig diskuterer. Finnes det noenJa. Det hadde tatt årtier og sårene hadde ikke fått grodd. Europa ville blitt sittende fast i en hengemyr og seierherrenes divergerende meninger ville ha gjort at rettferdige domsavsigelser ble umulig. Politikk kalles det.
Ja, generelt sett er det viktig å begrense politikernes muligheter til å gripe inn mot enkeltindividets frihet og rett til å bestemme over sine inntekter og eiendom. Politikere på venstresiden har en lei tendens til å ville gripe sterkt inn i den vanlige manns liv og levnet. I en krig foreligger det en ytre fiende som er en trussel mot den vanlige mann og kvinne. Da er det politikernes plikt å legge forholdene til rette for at fienden kan uskadeliggjøres.Komponenten, BBking, Affa og BT (gjerne løkken også):
Er det mulig å se litt forbi barnslige utfall mot den norske regjering, meg eller andre i forsøk på å unngå spørsmålet?
Jeg spurte:
"Er dere for begrensninger av politikeres makt eller ikke? Er det så vanskelig å svare på?"
Hvis ingen vil svare på det så tar jeg det som at alle her inne innser at USAs politikk er umulig å forsvare i en debatt og derfor tyr til å angripe alt mulig annet rart.
-k
Eller "dumme sosialister, tenk på hva Sovjet gjorde!" =9Jeg ser ikke at noen av mine motdebattanter har gjort noe ærlig forsøk på forklaring. Alt jeg ser er rent føleri som går i retning av at "de kan'ke være der tilfeldig. De må være skyldig i noe! Ellers hadde ikke USA (ave!) arrestert dem"! Denne argumentasjonen er ikke holdbar, ganske enkelt.
Honkey
"Basert på misstanke allene"??? Du blir tatt med rykende AK47 i hånda etter skuddveksling? Det er nødvendig helt enkelt. Indivdets rett kan ikke gå på beksotning av sikkerheten til 100000ner av mennesker. Særlig ikke når det er så opplagte saker som dette.Tøvete spekulasjoner. Historien har vist at om folk blir skutt med eller uten rettssak ikke er avgjørende for den som dømmes, han dør uansett. Men som sagt, dette er å rote fokus vekk fra det vi egentlig diskuterer. Finnes det noen
- logisk
- juridisk
- moralsk
- politisk
årsakssammenheng som gjør at en moderne rettsstat kan forsvare å holde folk internert og (lett) torturert basert på mistanke alene? Jeg ser ikke at noen av mine motdebattanter har gjort noe ærlig forsøk på forklaring. Alt jeg ser er rent føleri som går i retning av at "de kan'ke være der tilfeldig. De må være skyldig i noe! Ellers hadde ikke USA (ave!) arrestert dem"! Denne argumentasjonen er ikke holdbar, ganske enkelt.
Honkey
Stønn...! Det er da ikke det at noen her er i mot tiltak! Det vi er i mot er at en moderne rettsstat lar politisk ledelse lage seg tilfeldige regler som strider mot alle prinsipper, og derved undergraver menneskerettigheter, demokrati, politiske prinsipper og moral! Kan dere ikke prøve å ta poenget?Dersom barnemishandlere hadde organisert seg og gått til krig mot det bestående samfunn, med den intensjon å innføre en ny verdensorden basert på barnemishandling, så synes jeg tiltak hadde vært helt på sin plass.
Så gi dem en militær dom og heng dem da. Ferdig med det.Det er ikke småting som står i fare i og med Guantanamo. Her er det det siviliserte samfunn og rettstaten som står på spill. At USA straffer folk uten lov og dom er ikke nytt, men gjentatt og tydeliggjort i og med Guantanamo. At de driver slike baser sier litt om den skizofrene måten de har til sitt samfunn, stat og sin politikk. Hvid fred og demokrati skal innføres så er dette det motsatte.
Det ovenstående heter "bevis i en rettssak". I så fall er det barnemat å få vedkommende dømt. Det er jeg ikke motstander av heller."Basert på misstanke allene"??? Du blir tatt med rykende AK47 i hånda etter skuddveksling? Det er nødvendig helt enkelt. Indivdets rett kan ikke gå på beksotning av sikkerheten til 100000ner av mennesker. Særlig ikke når det er så opplagte saker som dette.
Ikke mot alle prinsipper. Mot selvdiggende juristers prinsipper. Basert på "kjepper i hjulene" og "mele egen kake" prinsipper. Piss er det det er.Stønn...! Det er da ikke det at noen her er i mot tiltak! Det vi er i mot er at en moderne rettsstat lar politisk ledelse lage seg tilfeldige regler som strider mot alle prinsipper, og derved undergraver menneskerettigheter, demokrati, politiske prinsipper og moral! Kan dere ikke prøve å ta poenget?
Vi kunne bruke den samme argumentasjon mot barnemishandlere, fordi de angriper uskyldige og tilfeldige ofre og skjuler seg blant folk flest.
Honkey
OK. 10 US Army soldater peker han ut. Så henges han. OK? Ferdig med det. Da kan vi utlevere Krekar også til USA. Heng han også. Smal sak.Det ovenstående heter "bevis i en rettssak". I så fall er det barnemat å få vedkommende dømt. Det er jeg ikke motstander av heller.
Honkey
Det ovenstående heter "bevis i en rettssak". I så fall er det barnemat å få vedkommende dømt. Det er jeg ikke motstander av heller.
Honkey
Det er ingen sak å støtte alle mulige idealistiske saker, problemet er å stå for dem når situasjonene kommer for tett på.Guttene her mener at muslimer fritt kan kidnappes, bortføres og fengsles uten dom ispedd tortur samtidig som de selv skal ha maksimal frihet fra den "slemme staten". Dessuten er alt Bush gjør fritatt for kritikk - for da holder man jo med de slemme muslimene.
Saken om hva USA har lov til (Guantanamo) blir litt av det samme. Sett i dette lyset er det enkelt for oss å hevde at USA bedriver dobbeltmoral, og at de ikke kan være for demokrati og menneskerett, samtidig som de ikke praktiserer dette selv i alle situasjoner.Jeg hadde forventet at partiet skulle være seriøse på et fokus i nord og at SV skulle synes over tid med en offensiv politikk for Nord-Norge. Dette programutkastet varsler ingen slik satsing. Når landsmøtets tyngde ikke ligger bak, risikerer vi at «Vekstprogrammet for Nord-Norge», som vi skal lansere i forbindelse med valgkampen, bare blir oppfattet som valgflesk, frykter Pia Svensgaard
Henge hvem? Er de dømt allerede? Er det du som er dommeren?Så gi dem en militær dom og heng dem da. Ferdig med det.
Dommere oppnevnt av US army. Da er de så godt som hengt allerede. Takk og pris.Henge hvem? Er de dømt allerede? Er det du som er dommeren?
Dette handler om grunnlaget for rettstaten. Du kan ikke hevde den med å bryte de prinsippene den er bygget på. Hvor sikker er du på at disse fangene har noe med terroren å gjøre. USA har jo sluppet endel av disse, så de var vel like sikre her som mht til Irak.Noen av fangene er frigitt og åpenbart uskyldige. De har opplevd år i tortur - fra en "demokartisk rettstat".Det er helt sikkert en masse man kan kritisere amerikanerne for, og det er vi også bortimot verdensmestere til å gjøre i dette landet., men hvordan skal man løse problemet etter deres teori da Knutinh og co?
Slippe fri en masse folk man vet er skyldige men kanskje sliter med å finne beviser for å dømme (fordi alle som vet hva disse har gjort beskytter sine egne), og risikere nye store terrorangrep med masse sivile tap? Som før nevnt er ikke verden svart/hvitt, dette er helt klart et problem, men hvordan skal det da løses? Slippe alle fri for å være helt sikker på å ikke dømme en uskyldig? Blir dere fornøyde da, eller hva i alle dager er løsningen på dette? Det er greit at dere har noen slags prinsipper om rettferdighet, demokrati og rett og galt, men i denne saken vil det aldri bli noe rett sånn som jeg ser det.
Det er ellers et paradoks at i USA kan Salman Rushdi ta T-banen alene i New York, Ayaan Hirsi Ali taes i mot med åpne armer etter å ha blir dårlig behandlet av sine egne i sitt nye Europeiske hjemland, og kan redusere antall liv-vakter fra 6 til 2 når hun nå flytter til USA. Hipp hurra for selvgode Europa. Vi vet best, og vi er best!!
Har du hørt om at dommere skal være uavhengige?Dommere oppnevnt av US army. Da er de så godt som hengt allerede. Takk og pris.
Godt poeng. Vi kan ikke behandle Al Qaida etter samme prinsipper som kriminalomsorg i frihet. Det har vi ikke råd til.Spørsmålet er altså slik jeg ser det om vi skal tillate oss å behandle noen dårligere enn internasjonal lov tillater for å sikre vårt levesett, eller om vi skal risikere å bli tapende part i denne striden fordi vi binder oss til denne lovgivingen. Til grunn for dette ligger selvfølgelig spørsmålet om vi har noen grunn til å kjempe for vårt levesett og kultur, altså om det virkelig er i fare.
Knut
Her har Norge gått foran som et godt eksempel. Krekar har gått her noen år nå. Lurer på hvor mange liv som har gått tapt på grunn av den karen mens Norge har somlet.Har du hørt om at dommere skal være uavhengige?
Det virker som noen poenger går deg hus forbi også. Guantanamo er ingen rettsinstans, det er et verktøy i krig, på lik linje med en tanks, et fly eller en bombe. Å ekstrahere informasjon fra fanger er en del av krigføringen, et våpen i kampen mot fienden. Kan våpen ramme uskyldige? Ja, de fleste krigsvåpen gjør dessverre det. Men hvis våpenet bidrar til å uskadeliggjøre fienden, så er det verdt det.Stønn...! Det er da ikke det at noen her er i mot tiltak! Det vi er i mot er at en moderne rettsstat lar politisk ledelse lage seg tilfeldige regler som strider mot alle prinsipper, og derved undergraver menneskerettigheter, demokrati, politiske prinsipper og moral! Kan dere ikke prøve å ta poenget?
Og ansvaret ligger hos de norske dommerene?Her har Norge gått foran som et godt eksempel. Krekar har gått her noen år nå. Lurer på hvor mange liv som har gått tapt på grunn av den karen mens Norge har somlet.
Problemet er: Hvilken krig? Hvem er fiende? Er dette en god måte å bekjempe denne fienden på? Hva gjør denne måte å kjempe på med oss?Det virker som noen poenger går deg hus forbi også. Guantanamo er ingen rettsinstans, det er et verktøy i krig, på lik linje med en tanks, et fly eller en bombe. Å ekstrahere informasjon fra fanger er en del av krigføringen, et våpen i kampen mot fienden. Kan våpen ramme uskyldige? Ja, de fleste krigsvåpen gjør dessverre det. Men hvis våpenet bidrar til å uskadeliggjøre fienden, så er det verdt det.
1. Krigen mellom den vestlige verden og den facistiske politiske bevegelsen islam.1. Hvilken krig?
2. Hvem er fiende?
3. Er dette en god måte å bekjempe denne fienden på?
4. Hva gjør denne måte å kjempe på med oss?
I ytterste konsekvens står valget mellom å godta økt risiko for terror, mot å kaste alle prinsipper om individets rettigheter på båten. Heldigvis er de fleste vestlige ikke ekstreme på denne skalaen. Selv Bush, for alle sine svakheter, er neppe for en ekstrem politistat.Det er helt sikkert en masse man kan kritisere amerikanerne for, og det er vi også bortimot verdensmestere til å gjøre i dette landet., men hvordan skal man løse problemet etter deres teori da Knutinh og co?
Slippe fri en masse folk man ”vet” er skyldige men kanskje sliter med å finne beviser for å dømme (fordi alle som vet hva disse har gjort beskytter sine egne), og risikere nye store terrorangrep med masse sivile tap? Som før nevnt er ikke verden svart/hvitt, dette er helt klart et problem, men hvordan skal det da løses? Slippe alle fri for å være helt sikker på å ikke dømme en uskyldig? Blir dere fornøyde da, eller hva i alle dager er løsningen på dette? Det er greit at dere har noen slags prinsipper om rettferdighet, demokrati og rett og galt, men i denne saken vil det aldri bli noe ”rett” sånn som jeg ser det.
Det er ellers et paradoks at i USA kan Salman Rushdi ta T-banen alene i New York, Ayaan Hirsi Ali taes i mot med åpne armer etter å ha blir dårlig behandlet av sine egne i sitt nye Europeiske hjemland, og kan redusere antall liv-vakter fra 6 til 2 når hun nå flytter til USA. Hipp hurra for selvgode Europa. Vi vet best, og vi er best!!
Du og "dine" antar automatisk at amerikanerne gjør jobben for oss late, svake og handlingslammede europeere. Det er et feiltak i det majoriteten i europa slett ikke ønsker denne "hjelpen".1. Krigen mellom den vestlige verden og den facistiske politiske bevegelsen islam.
2. Den facistiske politiske bevegelsen islam.
3. Pentagon mener tydeligvis det, hvis ikke hadde man ikke opprettet leiren. De har førstehåndserfaring, jeg anser dem som langt mer kvalifisert til å svare på det spørsmålet enn jeg (eller andre her på forumet) er.
4. At vi lener oss tilbake og lar amerikanerne gjøre alt "dirty work" for oss? Late og dekadente vil jeg anta.
Fine ord og lett å akseptere så lenge det ikke er oss som i særlig stor grad risikerer å bli utsatt for terror. Men USA har kanskje fått dette litt mer inn på kroppen enn oss etter 11/9?I ytterste konsekvens står valget mellom å godta økt risiko for terror, mot å kaste alle prinsipper om individets rettigheter på båten. Heldigvis er de fleste vestlige ikke ekstreme på denne skalaen. Selv Bush, for alle sine svakheter, er neppe for en ekstrem politistat.
Rettssikkerhet går da ut over individuell frihet allerede i dag. Gangstere, voldtektsmenn og mordere går fri fordi bevisene ikke er sterke nok. Dine argumenter leder rett inn i et Orwelsk samfunn. Vi godtar rett og slett en økt risiko for kriminalitet og skade mot at individets rettssikkerhet står sterkt.
En rettssal er aldri "binær". Type-1 og type-2 feil oppstår idet skyldige går fri og uskyldige straffes. I mine øyne bør flere skyldige gå fri, enn det er uskyldige som blir straffet. Fravær av dødsstraff er en naturlig forlengelse av dette, da livstid er reversibel, koster mindre for samfunnet i kroner og øre, og uansett garanterer at gjerningsmannen aldri slipper ut.
-k
Hvem bryr seg om voldtektsofre da? Har ikke de også krav på at vi øyeblikkelig steiner alle slemme menn uten dom eller sånt tull?Fine ord og lett å akseptere så lenge det ikke er oss som i særlig stor grad risikerer å bli utsatt for terror. Men USA har kanskje fått dette litt mer inn på kroppen enn oss etter 11/9?
Ser ingen god løsning i dette svaret, bare ansvarsfraskrivelse. At skyldige går fri fører ofte til nye ofre, hvem bryr seg om det neste offerets rettssikkerhet, har ikke de også krav på vern?
Du og "dine" antar automatisk at amerikanerne gjør jobben for oss late, svake og handlingslammede europeere. Det er et feiltak i det majoriteten i europa slett ikke ønsker denne "hjelpen".
At amerikanerne har hjulpet oss, og forhåpentlig vil hjelpe oss i framtiden endrer ikke det. Det Bush har gjort pinlig klart er at det er den sterkestes makt som gjelder, og med mindre vi kan bruke økonomisk eller militær makt er det ingen som vil høre på oss.
-k
Majoriteten i Europa ville la Hitler være i fred på 30-tallet også. Den gang hørte man på flertallet og konsekvensene kjenner vi alle. Jeg håper denne historien ikke gjentar seg i løpet av min levetid, men er ikke optimist. Europa har hatt en tendens til å selvdestruere med jevne mellomrom.Du og "dine" antar automatisk at amerikanerne gjør jobben for oss late, svake og handlingslammede europeere. Det er et feiltak i det majoriteten i europa slett ikke ønsker denne "hjelpen".
Strengt tatt burde jo en hver beviselig potent mann interneres øyeblikkelig. Herregud; vi er jo bevæpnet hele gjengen!Hvem bryr seg om voldtektsofre da? Har ikke de også krav på at vi øyeblikkelig steiner alle slemme menn uten dom eller sånt tull?
-k