Kalibrering av TV (Kalibreringsmannen)

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
742
Antall liker
435
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hadde besøk av kalibreringsmannen (lokalisert på Stjørdal) for noen uker siden.
Trengte litt hjelp til å justere inn en sub i tv anlegget. Noe han klarte helt fint.

Fikk samtidig utført full kalibrering av den snart 2 år gamle tv'en (når han først var her).
En skikkelig kalibrering gjorde underverker!
Første 10 minuttene synes jeg bildet var litt blasst / fargeløst, men så oppdager man hvor mye mer realistisk ting ser ut samt at man ikke blir sliten i øynene!

Tv var kalibrert av butikk ved kjøp, men dette var noe helt annet! Kan nevnes at vi ikke fant noe bevis for noe som helst justering fra grunninnstillingene!
Men en skikkelig kalibrering av tv'en anbefales på det sterkeste!

Vet han har noen turneer rundt i Norge av og til, så muligheten er der for de som ikke bor i Trøndelag også.
Spesielt dyrt var det heller ikke!


--
Martin
 

metallirus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2017
Innlegg
122
Antall liker
185
Hadde besøk av kalibreringsmannen (lokalisert på Stjørdal) for noen uker siden.
Trengte litt hjelp til å justere inn en sub i tv anlegget. Noe han klarte helt fint.

Fikk samtidig utført full kalibrering av den snart 2 år gamle tv'en (når han først var her).
En skikkelig kalibrering gjorde underverker!
Første 10 minuttene synes jeg bildet var litt blasst / fargeløst, men så oppdager man hvor mye mer realistisk ting ser ut samt at man ikke blir sliten i øynene!

Tv var kalibrert av butikk ved kjøp, men dette var noe helt annet! Kan nevnes at vi ikke fant noe bevis for noe som helst justering fra grunninnstillingene!
Men en skikkelig kalibrering av tv'en anbefales på det sterkeste!

Vet han har noen turneer rundt i Norge av og til, så muligheten er der for de som ikke bor i Trøndelag også.
Spesielt dyrt var det heller ikke!


--
Martin
Jeg har samme erfaring som deg med Rune. Han er ekstremt dyktig, og klarte å lokke ut vellyd fra anlegget mitt. Jeg hadde bare fokus på lyd, dvs. ikke tv, og etter noen timer med målinger, skruing av filtere, og litt flytting på høyttalere, ble jeg meget fornøyd.
Og som du sier, prisen på jobben var meget fin. Jeg hadde fint betalt mer, for å si det sånn!
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Samme erfaring med kalibrering av Oled TV. Ble meget bra og er kjempefornøyd 👍
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
De fleste TVer har vel innebygde kalibreringsverktøy slik at man kan kalibrere selv. Har en eldre 600Hz LG 55 HD hvor man i menyen selv kan kalibrere for feks dagtid og kveld. Disse innstillingene lagres som forskjellige settings pluss at en har alle andre default, film, sport osv....

I tillegg har vel THX fortsatt en kalibreringsapp til mobil tce som i tilegg til bildekalibrering også kan kalibrere surroundlyd om en har slike sofistikerte greier. Det har sikkert kommet til flere cal apper siden jeg sjekket ut dette for noen år siden.

For ordens skyld: Ser aldri TV lengre, LGn brukes kun som monitor :)
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
De fleste TVer har vel innebygde kalibreringsverktøy slik at man kan kalibrere selv. Har en eldre 600Hz LG 55 HD hvor man i menyen selv kan kalibrere for feks dagtid og kveld. Disse innstillingene lagres som forskjellige settings pluss at en har alle andre default, film, sport osv....

I tillegg har vel THX fortsatt en kalibreringsapp til mobil tce som i tilegg til bildekalibrering også kan kalibrere surroundlyd om en har slike sofistikerte greier. Det har sikkert kommet til flere cal apper siden jeg sjekket ut dette for noen år siden.

For ordens skyld: Ser aldri TV lengre, LGn brukes kun som monitor :)
Så du bruker den bare som PC-monitor?
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
All film etc på box, DVD, home movies, fra Mac, fra iPhone, har et rackoppset med VHS, video8, VHi8, DV, mm via 6 kanals switchboard til LGn.

Kan se TV på den via nettet om jeg ønsker. Kjøpte den brukt fordi den gjengir ekte film veldig troverdig med 600Hz skjermoppdatering av bildet får men "ekte" 24 fps feelingen og ellers aldri noe slør uansett hva sourcefilen måtte være.

Relativt gammel Plasma sak thou....
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Hadde besøk av kalibreringsmannen i fjor, og er fornøyd med jobben han gjorde. Men det høres nesten ut som om vi kunne spart oss pengene, med den enkle løsningen å kun se "ekte" film.:rolleyes:
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Gjelder kun "ekte" film, dvs filmmateriale som er tatt opp på organisk film i 24fps, les Kodak, Fuji, mfl (alt 18 fps) eller også digital 24P eller også 25P som simulerer "ekte" film digitalt. Folk flest bryr seg vel døyten men jeg liker det sånn når jeg først har muligheten :)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
One More Thing som Steve Jobs pleide å si.... dette har imgenting med kalibrering å gjøre... for noen år siden bodde jeg i et slikt boligsameie med kollektiv Canal Digital (Telenor) / Internett avtale. Jeg prøvde å få kuttet ut TV delen men det var ikke råd i H siden det var en pakkeavtale med TN.

Så det ble litt kanalslalom selv om jeg stort sett trykket Play på ID kanalen. I forb med switchingen passerte man jo en eller annen sportskanal og jeg må si, der det var baller i luften eller bevegelse med raske kamerapanoreringer kom den høye oppdateringshastigheten virkelig til sin rett. Må oppleves for å forstå men det fantes ikke et fnugg av slør eller lag.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
De fleste TVer har vel innebygde kalibreringsverktøy slik at man kan kalibrere selv. Har en eldre 600Hz LG 55 HD hvor man i menyen selv kan kalibrere for feks dagtid og kveld. Disse innstillingene lagres som forskjellige settings pluss at en har alle andre default, film, sport osv....

I tillegg har vel THX fortsatt en kalibreringsapp til mobil tce som i tilegg til bildekalibrering også kan kalibrere surroundlyd om en har slike sofistikerte greier. Det har sikkert kommet til flere cal apper siden jeg sjekket ut dette for noen år siden.

For ordens skyld: Ser aldri TV lengre, LGn brukes kun som monitor :)
Nei, de har gjerne bildemoduser som skal benyttes når man kalibrerer, gjerne dag og natt modusen du nevner. Om du skulle ha en tv med innebygd kalibreringsverktøy er gjerne dette noe gimmick som ikke fungerer til formålet.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Feil, det er genuint kalibreringsverktøy. Man kan lagre innstillingene (flere) etter hver kalibrering som Sett 1 (eksempelvis beste innstillinger i dagslys) , sett 2 (Beste innstillinger for kveldstid) osv...Disse innstillingene er da unike for tid/sted/innlys mv. i tillegg er det en del presets en kan velge fra: Sport, film mv....
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Feil, det er genuint kalibreringsverktøy. Man kan lagre innstillingene (flere) etter hver kalibrering som Sett 1 (eksempelvis beste innstillinger i dagslys) , sett 2 (Beste innstillinger for kveldstid) osv...Disse innstillingene er da unike for tid/sted/innlys mv. i tillegg er det en del presets en kan velge fra: Sport, film mv....
Da vil jeg gjerne vite hva som tar fargemålingene på panelet ut av luften. Jeg har både Q90R, OLED803 og HZ1000 i hus (Samsung, Philips og Panasonic) og ingen av disse har automatisk kalibrering uten kalibreringsutstyr. Mulig du har mer avansert tv apparat men det tviler jeg på.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Skal det være så jævelig vanskelig da? Kalibreringsprosedyrene er manuelle og finnes i menyoppsettet i LGn.







k
 
Sist redigert:

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Skal det være så jævelig vanskelig da? Kalibreringsprosedyrene er manuelle og finnes i menyoppsettet i LGn.







k
Om du tenker å gjøre det med øyet så er det jævlig vanskelig ja. Mulig vi misforstår hverandre her, men jeg forstår det iallefall sånn at du mener at tven kan utføre kalibrering automatisk uten ekstra utstyr, noe den ikke er istand til (iallefall ikke på en realistisk måte).

En tv kalibrering fungerer kort fortalt slik: - send ett referansebilde til tven - mål farge osv i bildet - Juster innstillingene - bekreft at bildet er korrekt (Om ikke, gjenta prosessen).

Det har kommet mange premium tver som støtter auto kalibrering. Men dette betyr kun at tven prater med kalibreringsutstyret og justeres automatisk uten at du trenger å trykke manuelt på fjernkontrollen til tven. Men du må fortsatt ha kalibreringsutstyr til å utføre arbeidet.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
For de som ikke har TV med denne utmerkede funksjonen som standard kan en kjøre THX sin Tune Up app for både bilde og lyd

Original THX Tune Up


Another 1:
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kanskje kalibreringsmannen skulle spart seg for sensoren til 70 000 kr og heller brukt iPhone app 🤣
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
742
Antall liker
435
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Forskjellen her var såpass dramatisk at han skal få komme tilbake om ett år eller to for å friske opp innstillingene.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
For de som ikke har TV med denne utmerkede funksjonen som standard kan en kjøre THX sin Tune Up app for både bilde og lyd

Original THX Tune Up


Another 1:
Helt sikkert en utmerket funksjon du har der :)
Tenker du at mobiltelefonen din gjør dette like godt som kalibreringsutstyr til mange 10talls tusen? Isåfall burde Rune legge ned...
Utstyret er en ting - kompetansen er en annen ting.

Det er spesielt interessant at denne appen også skal klare å kalibrere lyden også gjennom en iphone...

Hadde vært fint om det fungerte slik, men det der kan ikke kalles kalibrering å jeg gjentar min første post - Gimmick.
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Tror du misforstår. Hvis TV ikke er teknisk riktig kalibrert fra fabrik,,,, vel hiv den på sjøen. Er den riktig teknisk kalibrert fra fabrikk noe den skal være ellers er det bare lureri for at 2-3 parter skal håve inn kronasjer på uvitende kunder. Den kjøper jeg ikke.

Kalibrering av TV for beste balanse "hjemme".

Nei, det er ikke mobilen man kalibrerer etter, mobilen setter opp spektrene/skalaene på TV - som om en er hos optiker hvor man ser umiddelbart hvor balansen er best/foretrukket. Det er det samme med det innebyggede kalibreringssystemet i TV. Man har skalaer/toner som referanse.
Regner med at du ikke underkjenner optikerenes måleutstyr?

Tilbake til egen TV, fyrte den opp en dag, den er kalibrert for forrige bosted men hildrande du for en naturlig fargebalanse denne TVn har. Hudtoner/fargebalanse overgår enkelt alt jeg har sett demoed i butikker, - og - TVn har null kontureffekter - i motsetning til feks Sonys 4k 60-70" når Sonys demo materiale avspilles.

Har nå en LG 50 Plasma, hadde en 60 eller 65 men den ble for rå med 600Hz oppdatering. Ved panning, som ved sport på TV ble jeg helt desorientert som om hele veggen flyttet seg. Dette har selvsagt noe med avstand til TV å gjøre, anyways....

Kan nevne at jeg har spesiell interesse for og innsikt i dette på generell basis (fargebalanse, latitude mm) da jeg i mange år har vært på forum der bla Kodaks absolutt beste og mest kvalifiserte hotshots deltar.

Liten smakebit fra PRO verden, forsøk å kjøre det nederste klippet på TVn din og sjekk svartområdene...

 
Sist redigert:

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Tror du misforstår. Hvis TV ikke er teknisk riktig kalibrert fra fabrik,,,, vel hiv den på sjøen. Er den riktig teknisk kalibrert fra fabrikk noe den skal være ellers er det bare lureri for at 2-3 parter skal håve inn kronasjer på uvitende kunder. Den kjøper jeg ikke.

Kalibrering av TV for beste balanse "hjemme".

Nei, det er ikke mobilen man kalibrerer etter, mobilen setter opp spektrene/skalaene på TV - som om en er hos optiker hvor man ser umiddelbart hvor balansen er best/foretrukket. Det er det samme med det innebyggede kalibreringssystemet i TV. Man har skalaer/toner som referanse.
Regner med at du ikke underkjenner optikerenes måleutstyr?
Da må du belage deg på å kaste samtlige tver du noensinne blir å kjøpe 🙂.
Videre bruker vell ikke optikeren mobiltelefon i analysen sin, men nå er det over 10 år siden jeg var der så mulig det har skjedd noe banebrytende siden den gangen?..

Videre så nytter det fortsatt ikke å hente testmønster fra mobiltelefonen når du fortsatt ikke har et colorimeter å lese fargene. Du tar det kanskje på øyemål da?
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Cut the crap please!

Veiledning følger alltid og hva er feil med å tilpasse til individuelle preferanser? Anbefaler alle å teste THX sin PRO app før de blåser kr. på kalibreringsmannen.

Min 600Hz LG har sinnsykt bra bilde enten det benyttes fabrikkspec kalibrering eller THX. Filmlook whatsoever tom dritdårlige produksjoner som fex den australske grensevakten.

Vel, men så kjører jeg alltid 25P HD via Apple TV uansett kilde i motsetning til dere.

 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Cut the crap please!

Veiledning følger alltid og hva er feil med å tilpasse til individuelle preferanser? Anbefaler alle å teste THX sin PRO app før de blåser kr. på kalibreringsmannen.

Min 600Hz LG har sinnsykt bra bilde enten det benyttes fabrikkspec kalibrering eller THX. Filmlook whatsoever tom dritdårlige produksjoner som fex den australske grensevakten.

Vel, men så kjører jeg alltid 25P HD via Apple TV uansett kilde i motsetning til dere.

Blir storyen i filmene bedre også med det sinnsykt gode systemet ditt?
Må være kjekt å drive på med noe ingen andre ser ut til å forstå noe av.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.902
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det høres ut som om det snakkes om to vidt forskjellige ting. WayAhead snakker om å bruke manuelle innstilinger til å tilpasse bildet til noe som ser OK ut for en selv, som har relativt lite med kalibrering å gjøre. Motparten(e) snakker om å korrigere TVens sort, hvitt og fargenivåer i henhold til en gitt industristandard, altså definisjonen av kalibrering.

THX Tune-up appen gir sikkert et helt OK resultat og er trolig langt bedre enn å ta det på rent øyemål. På den annen side er man da prisgitt mobilkameraet og hvor godt det er kalibrert fra fabrikk, noe det gjerne ikke er i det hele tatt.

Ellers brukes ikke 24fps fordi det på noen som helst måte er det optimale. Det endte opp som industristandard helt enkelt fordi det var den laveste "farten" som ga et akseptabelt sømløst inntrykk når man så på film og dermed sparte maksimalt på filmrullene og studioenes utgifter. 24fps representerer altså ikke maksimal kvalitet, men laveste akseptable kvalitet.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Det beste er uansett og sette Apple Tv til å matche opprinnelig dynamisk rekkevidde og frekvens.

Slå Match dynamisk rekkevidde eller Match bildefrekvens på eller av
Gå til Innstillinger > Video og lyd > Match innhold. Deretter velger du blant følgende:
  • Match dynamisk rekkevidde: Slå på for at Apple TV 4K skal matche utdataene med den opprinnelige dynamiske rekkevidden for innholdet du ser på.
  • Match bildefrekvens: Slå på for at Apple TV 4K eller Apple TV HD skal matche oppdateringsfrekvensen med den opprinnelige bildefrekvensen for innholdet. Dette gjelder innhold med ulike bildefrekvenser, for eksempel filmbasert innhold ved 24 bps eller annet internasjonalt innhold.2
Hvis du slår på en av disse innstillingene, prøver Apple TV automatisk å fastslå hvilken dynamisk rekkevidde og bildefrekvens som støttes av TV-en din.
Hvis Apple TV ikke kan fastslå hvilke skjermformat som er tilgjengelig, må du bekrefte hvilke skjermformater TV-en din kan vise. For å bekrefte et format går du til Innstillinger > Video og lyd > Match innhold. Deretter velger du et format under Ikke-verifiserte formater for å kjøre en kort skjermtest og bekrefte at det vises riktig på TV-en.
Les mer
Når du matcher innhold, bytter TV-en din dynamisk rekkevidde og bildefrekvens basert på innholdet du ser på. Du ser kanskje en blank skjerm eller flimring når TV-en bytter mellom formater.

  1. Matching av bildefrekvens og dynamisk rekkevidde er ikke tilgjengelig på Apple TV (3. generasjon) eller eldre.
  2. Apple TV matcher bildefrekvensen for innholdet ved 60, 50, 30, 25 og 24 bps. Bildefrekvensen matcher oppdateringsfrekvensen i henhold til regionen din, for eksempel 29,97 bps for NTSC. 25 og 30 bps bruker fordoblet bildefrekvens for å vise 50 og 60 Hz når det er tilgjengelig, slik at det opprinnelige utseendet matches samtidig som et jevnt brukergrensesnitt opprettholdes.
Apple Support
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Cut the crap please!

Veiledning følger alltid og hva er feil med å tilpasse til individuelle preferanser? Anbefaler alle å teste THX sin PRO app før de blåser kr. på kalibreringsmannen.

Min 600Hz LG har sinnsykt bra bilde enten det benyttes fabrikkspec kalibrering eller THX. Filmlook whatsoever tom dritdårlige produksjoner som fex den australske grensevakten.

Vel, men så kjører jeg alltid 25P HD via Apple TV uansett kilde i motsetning til dere.

Cut the crap? Skal du gå så langt, er det gjerne du som snakker dritt her. Er det FPS og progressive/ interlaced som er på diskusjons agendaen nå? Det kan jo selvfølgelig være at du sitter på noe utrolig teknologi som er langt bedre enn det bla. CALMAN sitter på.. Du er jo faktisk Way ahead. Du skal selvfølgelig få synes nøyaktig hva du vil. Videre kan jeg ikke se at det er noen som er enige i synspunktene dine her, men en ting er iallefall sikkert å visst - Jeg er ferdig med å diskutere med deg (y)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.389
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Jeg tok utgangspunkt i Hifi-Klubbens oppskrift og justerte med utganspunkt i «film mode» innstillingen. På vår Samsung Q80 så synes jeg film mode hadde litt for varmt bilde (gulstikk), men når jeg fikk redusert det så var det kun småjusteringer som jeg gjorde.

 
Topp Bunn