Mat, drikke og røyk Kaffemaskin - Valgets kvaler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Hei,

    Har i den siste tiden tenkt på å gå til anskaffelse av en kaffemaskin. Har en Moccamaster fra før, og den har tjenestegjort siden 1989 og fungerer meget godt fremdeles. Brukerne av denne er glad i mye kaffe, og det går en hel del av dette i helgene. I ukedagene Går det nok maks 6-8 kopper kaffe pr. dag. Dessverre er det ofte slik at det er mye svinn, dvs. at gammel kald kaffe som står på kanna fra dagen før blir helt ut da den ikke har blitt drukket opp etc.

    Da er vel en kaffemaskin bedre til hverdags, så kan en drikke en kopp eller fire når man har lyst, maskinen vil alltid være klar til å produsere osv.

    Så var det dette med maskin da.. Det finnes jo en bråta med alternativer. Det skal naturligvis være en maskin som skal kun kreve vann og bønner, og ikke noe kapselgreier. Den skal kunne produsere nok kaffe pr. trykk til at et krus på rundt 2,5dl fylles. Kaffen skal naturligvis smake kaffe, smaker den som kaffen fra en Moccamaster med røffelig 60g kaffepulver pr liter vann, så er vi der. Det er i hovedsak kaffe som drikkes, og aldri melk etc. Den drikkes helt svart. Om maskinen har mulighet for å lage andre ting i tillegg, så går det ann også.

    Pris? Tja, la oss sette en makspris på rundt 10-16 000kr i første omgang, men det er så mye å velge mellom. Jeg har søkt rundt og finner egentlig ikke noe svar på hvilken maskin en bør gå for? Jeg har sett på Miele, Jura og Siemens. Jura-maskin synes jeg lager god kaffe, en kamerat har en slik og den er både fin å se på, og gjør slik den skal. Det ønskes ikke noe dritt når man først skal kjøpe, og har ventet såpass lenge med å handle maskin, helt fra da dette ble "normalt" å ha i hus.

    På dette forumet vet jeg at der finnes mennesker som er bevisste på både det ene og det andre, så får jeg håpe dette også gjelder kaffemaskiner.

    Jeg ønsker gode forslag på hvilken maskin rundt prisen som er nevnt, og gjerne del erfaringer :) Modellen bør kunne stå på kjøkkenbenken.
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Her selv en Miele. Den lager alle typer kaffe. Fantastisk god kaffe. Alltid nylaget med kaffekvern. Krever litt rens innimellom, men ikke mer enn ca en gang i mnd. Maskinen gir beskjed når det er tid for vedlikehold. image.jpg
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jura= sikker vinner
    Har en Jura Impressa C9 som nærmer seg to år. Fikk en feil med melkeskummeren, men det fikset de opp i på garantien uten problemer. Meget godt fornøyd med kaffen og det periiodiske vedlikeholdet er meget enkelt å forholde seg til.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har en variant av denne. Brukt den et halvt år nå uten noe tull. Dimensjonert for kontorbruk og med mange greie detaljer. Koppvarmer, melkeskummer, steamer, varmtvann, forskjellige kaffer med ett trykk, hele bønner fra kvern (eller pulver i en egen skuff om man skulle trenge det), greie innstillinger på temperatur, malingsgrad, kaffemengder etc. etc. Og veldig enkel i bruk. Fyll på vann og tøm gruten når beholderen er full er vel det eneste jeg har måte gjøre så langt. Brygger vel kanskje 6-7 kopper til de fleste vanlige dager. Har ikke fått beskjed om at den trenger rens ennå. (I motsetning til forrige maskin som knasket rensetabletter som et dophode fra Nygårdsparken.)

    58052_saeco_royal_cappuccino.jpg

    Lager god kaffe. Men har ikke sammenlinet direkte med de andre som forslås så ikke godt å si hvordan den kommer utpå smak i direkte sammenligning. Brukes mest til å brygge kaffe i vanlig kaffestyrke, og mer unntaksvis espresso og melkevarianter.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vil du ha virkelig god maskin så kjøper du en manuell. Det er klart mer styr med separat kvern, stapping og trakting, men det verd det og så holder kaffe smaken seg mye lenger slik at de ikke blir så mange kopper :).

    Har en Siemens EQ7 til daglig bruk, men min Isomac Rituale banker den skikkelig når det gjelder god kaffe.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Har også en slik EQ7. Den har i skrivende stund laget 3119 kopper kaffe, uten et eneste feilslag. God kaffe syns jeg det er også. Kvaliteten påvirkes vel mest av bønnene og hvilken malingsgrad og temperatur du setter.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Min neste maskin vil være en Jura. Vi har en på jobben som brukes av 10-15 personer hver dag og har til nå lagd 35000 kopper uten noen problemer. Det eneste jeg gjør er å rense den når den sier i fra og bytte vannfilter 2-3 ganger i året.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Låner tråden jeg, noen grunn til å holde seg unna Saeco?

    Ser Komplett har dagstilbud på Saeco Moltio HD8768/01 og fra hva jeg ser på nett så ser rengjøring enkelt ut.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Saeco er sikkert bra, men det er denne også:

    Bialetti-moka-express.jpg
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Er det et krav at maskinen skal være helautomatisk? Jeg er fornøyd eier av en Rancilio Silvia, nå på 6. året uten at den gjør jobben noe annerledes i dag enn for 6 år siden og den er i bruk flere timer til dagen.

    Automatisk maskiner er kjempegreie, det er bare åtrykke på en knapp og så lager den kaffen for deg. Jeg har veldig god erfaring med bla. DeLonghi's dyrere maskiner, som nok lager kaffen bedre enn mye annet automatisk. Litt mye mas om å stadig fylle vann (liten beholder) og tømme grut. Siemens og Jura har også maskiner som lager god kaffe, og de fleste gode automatiske opplever jeg at lager god kaffe, men som har en smak som ikke når opp til en god manuell/halv autmatisk maskin. Den har en litt særpregen "automatisk" smak om jeg kan si det slik (som forøvrig er milevis bedre enn fra en vanlig kaffetrakter, så lenge gode bønner er brukt).

    Kan du leve med å kverne kaffen selv og tampe det i filteret så vil du få best kaffe slik er min erfaring. Mindre deler som kan gå istykker på slike maskiner også.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Helautomatisk er et absolutt krav for min del, vil ha det enklere og med bedre resultat enn dagens Moccamaster (som med grundig renhold og COOP blå java lager ganske god kaffe).

    Svigermor har en ganske rimelig DeLonghi som jeg har et godt inntrykk av, spesielt med tanke på lydnivå.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    En godt rengjort Moccamaster er sterkt undervurdert.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Jeg er veldig glad i kaffen Moccamasteren kan lage, og skal man servere kaffe til en samling mennesker er den uvurderlig!
    Kaffemaskininnkjøp ble satt på vent, men savnet etter å få én kopp kaffe instant ved behov er fremdeles her.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Helautomatisk er et absolutt krav for min del, vil ha det enklere og med bedre resultat enn dagens Moccamaster (som med grundig renhold og COOP blå java lager ganske god kaffe).

    Svigermor har en ganske rimelig DeLonghi som jeg har et godt inntrykk av, spesielt med tanke på lydnivå.
    Zoega har noen mørkbrente kaffevarianter som høver fint til MoccaMaster :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Men Moccamasteren egner seg ikke så godt til å trakte 1-2 kopper.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har testa mye, å klarer ikke å finne en automatisk kaffemaskin som lager bedre kaffe enn Jura sine. Har 2 juramaskiner nå. Den billigste å en noe dyrere.

    Jeg foretrekker også ekspressobønner, så da er det også viktig at maskinen både kverner riktig å ikke minst ekstraktere optimalt.. å det gjør Jura sine med glans.

    Løp å kjøp :)
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.744
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Helautomatisk er et absolutt krav for min del, vil ha det enklere og med bedre resultat enn dagens Moccamaster (som med grundig renhold og COOP blå java lager ganske god kaffe).

    Svigermor har en ganske rimelig DeLonghi som jeg har et godt inntrykk av, spesielt med tanke på lydnivå.
    Blå Java traktemalt på Moccamaster smaker PFØY!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Synes det er ganske godt jeg da. Nå holder jeg på med Evergood da jeg kjøpte en 6 pakning på tilbud sist jeg var på Kiwi.
    Når jeg er ferdig med den kommer jeg nok til å fortsette med blå Java og gul COOP.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.744
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Synes det er ganske godt jeg da. Nå holder jeg på med Evergood da jeg kjøpte en 6 pakning på tilbud sist jeg var på Kiwi.
    Når jeg er ferdig med den kommer jeg nok til å fortsette med blå Java og gul COOP.
    COOP Blå Java har en ekkel bismak som overskygger eventuell god aroma.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Liten oppdatering på Jura-maskinen vi har på jobben. Rett før jul måtte jeg skifte børster i kvernemotoren og kvernestålet, men nå er det full fart igjen. Synes det er bra at en hjemmemaskin kan serve 10-15personer i snart fire år.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Smaken av kaffe fra disse maskinene kan sammenlignes med å høre på musikk gjennom plastikk-rack. Enkelt, raskt og hendig, intet mer. :p
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Vi kjøpte den der Wilfa svart presisjon. Når vi kverner bønner sjøl, like før trakting, så syns eg resultatet blir ganske så levelig - enten det traktes 2 eller 10 kopper.

     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Vi kjøpte den der Wilfa svart presisjon. Når vi kverner bønner sjøl, like før trakting, så syns eg resultatet blir ganske så levelig - enten det traktes 2 eller 10 kopper.

    Ja, det er kjempebra. Den har vanvittig korrekt og nøyaktig akstraktering.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.727
    Torget vurderinger
    4
    Det er Tim Wendelboe som har samarbeidet med Wilfa om den der, så da bør ting være på stell.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Smaken av kaffe fra disse maskinene kan sammenlignes med å høre på musikk gjennom plastikk-rack. Enkelt, raskt og hendig, intet mer. :p
    Vinagunner@ har du en god oppskrift ? Ellers vet vi bare hvordan vi ikke skal gjøre :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Smaken av kaffe fra disse maskinene kan sammenlignes med å høre på musikk gjennom plastikk-rack. Enkelt, raskt og hendig, intet mer. :p
    Vinagunner@ har du en god oppskrift ? Ellers vet vi bare hvordan vi ikke skal gjøre :)
    Like lite som jeg har oppskrift på hi-end audio og god musikk :)! (Merk at jeg ikke kommenterer hva slags kaffe folk måtte foretrekke, jfr. musikk). Men jeg har seff fått servert masse kaffe og andre drikk fra disse fancy maskinene - de er jo "overalt!" - noen sågar til titalls tusen kr. Aldri vært imponert. Mulig jeg er litt gammeldags og konservativ. Tar heller en kopp med "ærlig" pulverkaffe hvis jeg ikke får tid til å bruke innretninger som:

    Bialetti-moka-express.jpg bodum_chambord_8_kopps_1.jpg

    Men hekk heller, har jeg tid og ork til å feks snu vinylplater titalls ganger pr dag fremfor bekvemligheten til en mp3-spiller, så kan jeg alltids bruke tre minutter til å brygge kaffe fremfor å trykke på en knapp ;)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk panikk 23.59 og kjøpte Saeco. Den er jo tross alt Italiensk.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Til en-to kopper kaffe, sverger jeg til håndfilter, feks V60. En liten kanne under filter, ingen deler som blir møkkete som i trakter, man kverner god kaffe, har i filteret og heller rolig med tynn stråle vann.

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Blir god kaffe med maskinen. Iallfall etter at jeg byttet fra Friele Barista Columbia til standard Gevalia.

    Maskinen var DOA, komplett.no hadde som vanlig slett kundeservice og jeg endte opp med å reparere den selv.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    På hytta, så trakter vi kaffen manuelt. Det blir bra kaffe...
     

    Vedlegg

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Den billigste lager desidert best kaffe!:

    Vi testet alle maskinene med medium brente bønner av høy kvalitet. Det gir en mer krevende jobb for maskinene, og der er det bare de beste som klarer å hente ut de gode aromaene.

    http://www.klikk.no/bolig/article1519880.ece

    Severin
    Café Caprice
    Best i test!


    TV 2 Testbasen


    http://amundsenspesial.no/Butikk.aspx

    [h=1]Guatemala Maragogype[/h][h=1]Etiopia Mocca Harrare[/h][h=1]Etiopia Sidamo[/h]
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Skal ha en kaffemaskin for ca 10 personer på jobb og lurer da litt på Mr Cofee Lirika, noen som har erfaring med de maskinene og smaken på Mr Coffee sine kaffebønner?

     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte meg en AeroPress i fjor sommer. Har bra kvern og bruker gjerne Half&Half fra S&H i den. Deilig kaffe men langt fra automatisk.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Hva gjør dere med slike helautomatiske kaffemaskiner med kvern osv - mtp rengjøring?

    Jeg har en slik - snart 9 år gammel:



    Jeg har fulgt de anbefalte rengjøringsrutinene for denne - ofte også kjørt rent vann gjennom etter å ha laget en kopp kaffe.
    Jeg har vært litt bekymret for kaffeavlagringer inne i maskinen der jeg ikke kommer til. Har vel også reagert på smaken noen ganger.

    Men i dag fikk jeg litt inspirasjon og prøvde å demontere litt mer enn jeg har gjort tidligere. Jeg fikk sjokk :sick:
    Fikk ikke demontert særlig mye - men så at det var forferdelig mye avlagringer i utdyse opplegget. Ble kvalm. Kaffen tok ikke den tiltenkte veien engang - men presset seg ut i et overløp. Dette ble skjult av dekslet rundt utdysen.

    Endte med å sage 😁 av mesteparten av utdyse greia - slik at det nesten nå renner rett ut fra maskinen/pressen - og veldig lett å holde rent.

    Første koppen etter denne operasjonen smakte veldig bra!

    Synger vel på siste verset denne maskinen - finnes det maskiner hvor man lett kan demontere alt etter pressen og lett rengjøre innvendig?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn