Mat, drikke og røyk Kaffemaskin - Valgets kvaler!

MB-S124

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
333
Hei,

Har i den siste tiden tenkt på å gå til anskaffelse av en kaffemaskin. Har en Moccamaster fra før, og den har tjenestegjort siden 1989 og fungerer meget godt fremdeles. Brukerne av denne er glad i mye kaffe, og det går en hel del av dette i helgene. I ukedagene Går det nok maks 6-8 kopper kaffe pr. dag. Dessverre er det ofte slik at det er mye svinn, dvs. at gammel kald kaffe som står på kanna fra dagen før blir helt ut da den ikke har blitt drukket opp etc.

Da er vel en kaffemaskin bedre til hverdags, så kan en drikke en kopp eller fire når man har lyst, maskinen vil alltid være klar til å produsere osv.

Så var det dette med maskin da.. Det finnes jo en bråta med alternativer. Det skal naturligvis være en maskin som skal kun kreve vann og bønner, og ikke noe kapselgreier. Den skal kunne produsere nok kaffe pr. trykk til at et krus på rundt 2,5dl fylles. Kaffen skal naturligvis smake kaffe, smaker den som kaffen fra en Moccamaster med røffelig 60g kaffepulver pr liter vann, så er vi der. Det er i hovedsak kaffe som drikkes, og aldri melk etc. Den drikkes helt svart. Om maskinen har mulighet for å lage andre ting i tillegg, så går det ann også.

Pris? Tja, la oss sette en makspris på rundt 10-16 000kr i første omgang, men det er så mye å velge mellom. Jeg har søkt rundt og finner egentlig ikke noe svar på hvilken maskin en bør gå for? Jeg har sett på Miele, Jura og Siemens. Jura-maskin synes jeg lager god kaffe, en kamerat har en slik og den er både fin å se på, og gjør slik den skal. Det ønskes ikke noe dritt når man først skal kjøpe, og har ventet såpass lenge med å handle maskin, helt fra da dette ble "normalt" å ha i hus.

På dette forumet vet jeg at der finnes mennesker som er bevisste på både det ene og det andre, så får jeg håpe dette også gjelder kaffemaskiner.

Jeg ønsker gode forslag på hvilken maskin rundt prisen som er nevnt, og gjerne del erfaringer :) Modellen bør kunne stå på kjøkkenbenken.

Sist redigert:
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
7.955
Sted
Laksevåg - Bergen
Her selv en Miele. Den lager alle typer kaffe. Fantastisk god kaffe. Alltid nylaget med kaffekvern. Krever litt rens innimellom, men ikke mer enn ca en gang i mnd. Maskinen gir beskjed når det er tid for vedlikehold. image.jpg

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.124
Sted
Tromsø
Jura= sikker vinner
Har en Jura Impressa C9 som nærmer seg to år. Fikk en feil med melkeskummeren, men det fikset de opp i på garantien uten problemer. Meget godt fornøyd med kaffen og det periiodiske vedlikeholdet er meget enkelt å forholde seg til.

Dephnot

Rubinmedlem
Ble medlem
07.09.2004
Antall liker
9.801
Sted
MQ-9
Torget vurderinger
1
Har en variant av denne. Brukt den et halvt år nå uten noe tull. Dimensjonert for kontorbruk og med mange greie detaljer. Koppvarmer, melkeskummer, steamer, varmtvann, forskjellige kaffer med ett trykk, hele bønner fra kvern (eller pulver i en egen skuff om man skulle trenge det), greie innstillinger på temperatur, malingsgrad, kaffemengder etc. etc. Og veldig enkel i bruk. Fyll på vann og tøm gruten når beholderen er full er vel det eneste jeg har måte gjøre så langt. Brygger vel kanskje 6-7 kopper til de fleste vanlige dager. Har ikke fått beskjed om at den trenger rens ennå. (I motsetning til forrige maskin som knasket rensetabletter som et dophode fra Nygårdsparken.)

58052_saeco_royal_cappuccino.jpg

Lager god kaffe. Men har ikke sammenlinet direkte med de andre som forslås så ikke godt å si hvordan den kommer utpå smak i direkte sammenligning. Brukes mest til å brygge kaffe i vanlig kaffestyrke, og mer unntaksvis espresso og melkevarianter.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
856
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Vil du ha virkelig god maskin så kjøper du en manuell. Det er klart mer styr med separat kvern, stapping og trakting, men det verd det og så holder kaffe smaken seg mye lenger slik at de ikke blir så mange kopper :).

Har en Siemens EQ7 til daglig bruk, men min Isomac Rituale banker den skikkelig når det gjelder god kaffe.

leifen

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
168
Har også en slik EQ7. Den har i skrivende stund laget 3119 kopper kaffe, uten et eneste feilslag. God kaffe syns jeg det er også. Kvaliteten påvirkes vel mest av bønnene og hvilken malingsgrad og temperatur du setter.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
2.943
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Min neste maskin vil være en Jura. Vi har en på jobben som brukes av 10-15 personer hver dag og har til nå lagd 35000 kopper uten noen problemer. Det eneste jeg gjør er å rense den når den sier i fra og bytte vannfilter 2-3 ganger i året.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
927
Torget vurderinger
4
Låner tråden jeg, noen grunn til å holde seg unna Saeco?

Ser Komplett har dagstilbud på Saeco Moltio HD8768/01 og fra hva jeg ser på nett så ser rengjøring enkelt ut.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
1.484
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
3
Saeco er sikkert bra, men det er denne også:

Bialetti-moka-express.jpg

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Er det et krav at maskinen skal være helautomatisk? Jeg er fornøyd eier av en Rancilio Silvia, nå på 6. året uten at den gjør jobben noe annerledes i dag enn for 6 år siden og den er i bruk flere timer til dagen.

Automatisk maskiner er kjempegreie, det er bare åtrykke på en knapp og så lager den kaffen for deg. Jeg har veldig god erfaring med bla. DeLonghi's dyrere maskiner, som nok lager kaffen bedre enn mye annet automatisk. Litt mye mas om å stadig fylle vann (liten beholder) og tømme grut. Siemens og Jura har også maskiner som lager god kaffe, og de fleste gode automatiske opplever jeg at lager god kaffe, men som har en smak som ikke når opp til en god manuell/halv autmatisk maskin. Den har en litt særpregen "automatisk" smak om jeg kan si det slik (som forøvrig er milevis bedre enn fra en vanlig kaffetrakter, så lenge gode bønner er brukt).

Kan du leve med å kverne kaffen selv og tampe det i filteret så vil du få best kaffe slik er min erfaring. Mindre deler som kan gå istykker på slike maskiner også.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
927
Torget vurderinger
4
Helautomatisk er et absolutt krav for min del, vil ha det enklere og med bedre resultat enn dagens Moccamaster (som med grundig renhold og COOP blå java lager ganske god kaffe).

Svigermor har en ganske rimelig DeLonghi som jeg har et godt inntrykk av, spesielt med tanke på lydnivå.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
16.532
Torget vurderinger
19
En godt rengjort Moccamaster er sterkt undervurdert.

MB-S124

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
333
Jeg er veldig glad i kaffen Moccamasteren kan lage, og skal man servere kaffe til en samling mennesker er den uvurderlig!
Kaffemaskininnkjøp ble satt på vent, men savnet etter å få én kopp kaffe instant ved behov er fremdeles her.

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
367
Sted
Moss
Helautomatisk er et absolutt krav for min del, vil ha det enklere og med bedre resultat enn dagens Moccamaster (som med grundig renhold og COOP blå java lager ganske god kaffe).

Svigermor har en ganske rimelig DeLonghi som jeg har et godt inntrykk av, spesielt med tanke på lydnivå.
Zoega har noen mørkbrente kaffevarianter som høver fint til MoccaMaster :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
927
Torget vurderinger
4
Men Moccamasteren egner seg ikke så godt til å trakte 1-2 kopper.

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
4
Jeg har testa mye, å klarer ikke å finne en automatisk kaffemaskin som lager bedre kaffe enn Jura sine. Har 2 juramaskiner nå. Den billigste å en noe dyrere.

Jeg foretrekker også ekspressobønner, så da er det også viktig at maskinen både kverner riktig å ikke minst ekstraktere optimalt.. å det gjør Jura sine med glans.

Løp å kjøp :)

Sist redigert:

TT.

Æresmedlem
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
21.868
Sted
X
Torget vurderinger
76

Blå Java traktemalt på Moccamaster smaker PFØY!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
927
Torget vurderinger
4
Synes det er ganske godt jeg da. Nå holder jeg på med Evergood da jeg kjøpte en 6 pakning på tilbud sist jeg var på Kiwi.
Når jeg er ferdig med den kommer jeg nok til å fortsette med blå Java og gul COOP.

TT.

Æresmedlem
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
21.868
Sted
X
Torget vurderinger
76
Synes det er ganske godt jeg da. Nå holder jeg på med Evergood da jeg kjøpte en 6 pakning på tilbud sist jeg var på Kiwi.
Når jeg er ferdig med den kommer jeg nok til å fortsette med blå Java og gul COOP.
COOP Blå Java har en ekkel bismak som overskygger eventuell god aroma.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
2.943
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Liten oppdatering på Jura-maskinen vi har på jobben. Rett før jul måtte jeg skifte børster i kvernemotoren og kvernestålet, men nå er det full fart igjen. Synes det er bra at en hjemmemaskin kan serve 10-15personer i snart fire år.

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
12.274
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Smaken av kaffe fra disse maskinene kan sammenlignes med å høre på musikk gjennom plastikk-rack. Enkelt, raskt og hendig, intet mer. :p

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.591
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Vi kjøpte den der Wilfa svart presisjon. Når vi kverner bønner sjøl, like før trakting, så syns eg resultatet blir ganske så levelig - enten det traktes 2 eller 10 kopper.

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
4
Vi kjøpte den der Wilfa svart presisjon. Når vi kverner bønner sjøl, like før trakting, så syns eg resultatet blir ganske så levelig - enten det traktes 2 eller 10 kopper.

Ja, det er kjempebra. Den har vanvittig korrekt og nøyaktig akstraktering.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
3.717
Torget vurderinger
4
Det er Tim Wendelboe som har samarbeidet med Wilfa om den der, så da bør ting være på stell.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
2.317
Torget vurderinger
48
Smaken av kaffe fra disse maskinene kan sammenlignes med å høre på musikk gjennom plastikk-rack. Enkelt, raskt og hendig, intet mer. :p
Vinagunner@ har du en god oppskrift ? Ellers vet vi bare hvordan vi ikke skal gjøre :)

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
12.274
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Vinagunner@ har du en god oppskrift ? Ellers vet vi bare hvordan vi ikke skal gjøre :)
Like lite som jeg har oppskrift på hi-end audio og god musikk :)! (Merk at jeg ikke kommenterer hva slags kaffe folk måtte foretrekke, jfr. musikk). Men jeg har seff fått servert masse kaffe og andre drikk fra disse fancy maskinene - de er jo "overalt!" - noen sågar til titalls tusen kr. Aldri vært imponert. Mulig jeg er litt gammeldags og konservativ. Tar heller en kopp med "ærlig" pulverkaffe hvis jeg ikke får tid til å bruke innretninger som:

Bialetti-moka-express.jpg bodum_chambord_8_kopps_1.jpg

Men hekk heller, har jeg tid og ork til å feks snu vinylplater titalls ganger pr dag fremfor bekvemligheten til en mp3-spiller, så kan jeg alltids bruke tre minutter til å brygge kaffe fremfor å trykke på en knapp ;)

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
927
Torget vurderinger
4
Jeg fikk panikk 23.59 og kjøpte Saeco. Den er jo tross alt Italiensk.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
206
Torget vurderinger
4
Til en-to kopper kaffe, sverger jeg til håndfilter, feks V60. En liten kanne under filter, ingen deler som blir møkkete som i trakter, man kverner god kaffe, har i filteret og heller rolig med tynn stråle vann.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
927
Torget vurderinger
4
Blir god kaffe med maskinen. Iallfall etter at jeg byttet fra Friele Barista Columbia til standard Gevalia.

Maskinen var DOA, komplett.no hadde som vanlig slett kundeservice og jeg endte opp med å reparere den selv.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
3.526
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
På hytta, så trakter vi kaffen manuelt. Det blir bra kaffe...

Vedlegg

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
2
Den billigste lager desidert best kaffe!:

Vi testet alle maskinene med medium brente bønner av høy kvalitet. Det gir en mer krevende jobb for maskinene, og der er det bare de beste som klarer å hente ut de gode aromaene.

http://www.klikk.no/bolig/article1519880.ece

Severin
Café Caprice
Best i test!

TV 2 Testbasen

http://amundsenspesial.no/Butikk.aspx

[h=1]Guatemala Maragogype[/h][h=1]Etiopia Mocca Harrare[/h][h=1]Etiopia Sidamo[/h]

Sist redigert:

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
714
Torget vurderinger
3
Skal ha en kaffemaskin for ca 10 personer på jobb og lurer da litt på Mr Cofee Lirika, noen som har erfaring med de maskinene og smaken på Mr Coffee sine kaffebønner?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
484
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Kjøpte meg en AeroPress i fjor sommer. Har bra kvern og bruker gjerne Half&Half fra S&H i den. Deilig kaffe men langt fra automatisk.

Topp Bunn