Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    F@@k--- på under et år så har noen av mine hverdagskaffer gått opp nesten 80% :mad:

    Gode tips om steder med relativt rimelig kaffenettsteder taes imot med takk og min ubestridte gunst !!!

    Lavaza i forskjellige smaker har vært min foretrukne - ok pris og bra smak.
    Bruker Rancilio miss Silva og Rocky kvern.

    Oro som jeg har likt.. gikk i vinter for 129,- kr kg - hele bønner, NÅ 199,- :mad::mad::mad:
    Oro er også min favoritt. Jeg drikker utelukkende den både i Norge og i Italia. Og prisen i Italia har gått akkurat like mye opp det siste halvåret. Heldigvis har jeg fem kilo liggende. Jeg har sjekket prisen på diverse kaffenettsteder og når du bor i Norge så er Kaffekapselen billigst. Så billig at jeg har sluttet å fylle håndbagasjen med kaffe når jeg kommer fra Italia. Det er andre godbiter det heller lønner seg å ta med.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kaffe har gått opp fantastisk mye de siste årene (dobling på råvareprisene på Arabica de siste to årene), som følge av drastisk redusert produksjon (bl.a. pga klimaendringer og sykdommer på avlingene.)

    Bare noe så simpelt som en 250gr pose med vanlig filterkaffe har åkt fra 18-19kr for et par, tre år siden til 47kr.

    Johan-Kr
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Ja, jeg syntes det er voldsomt. Ikke det at enn skal slutte med god kaffe, men endre av vaner eller søke mer etter andre typer eller merker...
    Igjen så syntes jeg at det er viktig og handle der det er høy rotasjon på kaffe.
    Det har nok mest og si iforhold til ihvertfall det jeg holder på med i den lille barista kroken min ;)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Kaffe har gått opp fantastisk mye de siste årene (dobling på råvareprisene på Arabica de siste to årene), som følge av drastisk redusert produksjon (bl.a. pga klimaendringer og sykdommer på avlingene.)

    Bare noe så simpelt som en 250gr pose med vanlig filterkaffe har åkt fra 18-19kr for et par, tre år siden til 47kr.

    Johan-Kr
    ODA har "Kaffe Prima" (Rema/Kjeldsberg) 250g filter for kr 20,60
    Om den er god, aner jeg ikke.

    1668070164392.png
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Oda finnes ikke her i Nord. "Prima kaffe" finner du på Rema til rundt om 30kr, tenker jeg. Den er temmelig so-so. Den hører nok ikke hjemme i en kaffesnobb-tråd, annet enn som dårlig eksempel... Tilbudspris for "the usual suspects" (Friele, Coop, Kjeldsberg) av kaffe er i området rundt 30kr for en pose.

    Johan-Kr
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.160
    Antall liker
    8.921
    Filtermalt er ødeleggelse av kaffe uansett merke.
    Kaffe skal kjøpes som bønner, og så får hver og en finne hva som passer enn best, kjøpe ferskbrent er alltid digg, men det koster og.
    Var sist innom https://www.carloscoffee.no/ og var meget fornøyd !! Men det er sånne ting jeg bare kan skeie ut med innimellom.
    Enig i alt. Denne akkurat i postkassa, 384,- fra produsenten synes jeg er en grei pris for snobbing. For meg er det enkelt; er det ikke skikkelig kaffe så drikker jeg ikke kaffe. Da får jeg heller kutte ut/ned på noe annet.


    IMG_1237.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Filtermalt er ødeleggelse av kaffe uansett merke.
    Kaffe skal kjøpes som bønner, og så får hver og en finne hva som passer enn best, kjøpe ferskbrent er alltid digg, men det koster og.
    Var sist innom https://www.carloscoffee.no/ og var meget fornøyd !! Men det er sånne ting jeg bare kan skeie ut med innimellom.
    Enig - men saken her var at selv en simpel pose filtermalt er blitt så dyrt. Ja, for de som bor utenfor ODA's rekkevidde :)
    Selv drikker jeg aldri filterkaffe. Det nærmeste jeg kommer er kaffe kvernet til aero-press-bruk. Den kverner jeg selv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.160
    Antall liker
    8.921
    En nydelig kaffe fra Carlos som egentlig er en espresso, lys brenning med veldig fruktig smak. Liker egentlig litt mørkere espresso men denne var god. Men den er såpass lys at jeg også testet den ut som håndbrygg og der er den minst like god så her blir det å veksle litt mellom espresso og håndbrygg med denne.


    IMG_1340.jpeg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel... nå har vi drukket kaffe her i landet i noen hundre år, men når man ser her hvor mye leamikk og alkymi som må til for å få seg en kopp kaffe, er det vel liten tvil om at beror på en betydelig del snobberi.... :cool:

    Men for all del, - hver sine lyster... det blir litt som kabler.. man kjøper det man vil... og drikker det man vil...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Vel... nå har vi drukket kaffe her i landet i noen hundre år, men når man ser her hvor mye leamikk og alkymi som må til for å få seg en kopp kaffe, er det vel liten tvil om at beror på en betydelig del snobberi.... :cool:

    Men for all del, - hver sine lyster... det blir litt som kabler.. man kjøper det man vil... og drikker det man vil...
    … så det går jo som hånd i hanske med hifi. 😂
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.160
    Antall liker
    8.921
    Vel... nå har vi drukket kaffe her i landet i noen hundre år, men når man ser her hvor mye leamikk og alkymi som må til for å få seg en kopp kaffe, er det vel liten tvil om at beror på en betydelig del snobberi.... :cool:

    Men for all del, - hver sine lyster... det blir litt som kabler.. man kjøper det man vil... og drikker det man vil...
    Det er vel ikke en enklere måte å lage kaffe på enn håndbrygg..
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Vel... nå har vi drukket kaffe her i landet i noen hundre år, men når man ser her hvor mye leamikk og alkymi som må til for å få seg en kopp kaffe, er det vel liten tvil om at beror på en betydelig del snobberi.... :cool:

    Men for all del, - hver sine lyster... det blir litt som kabler.. man kjøper det man vil... og drikker det man vil...
    Det blir mer som hifi, vin eller edelt brennevin. Jo mer du betaler for utstyr og råvarer, pluss at du øver deg i kunsten å lage god kaffe, dess bedre resultat får du. Jeg opplever kaffeverdenen som pragmatisk og lite snobbete. Det hender noen klarer å hype opp middelmådige produkter, men det hører til sjeldenhetene
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Noen som kan gi et godt tips for en brukbar kaffekvern til filtermalt og gjerne litt finere?
    Har en god espressokvern, men gidder ikke å stille den opp og ned hele tiden. For mye svinn i prosessen
    .
    Kjøpte meg en sånn «Clever Dripper» for å leke meg litt og den funker faktisk overraskende bra!
    Perfekt også hvis en bare vil ha en kopp.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan gi et godt tips for en brukbar kaffekvern til filtermalt og gjerne litt finere?
    Har en god espressokvern, men gidder ikke å stille den opp og ned hele tiden. For mye svinn i prosessen
    .
    Kjøpte meg en sånn «Clever Dripper» for å leke meg litt og den funker faktisk overraskende bra!
    Perfekt også hvis en bare vil ha en kopp.
    hvor mye penger tenker du å bruke?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Vel... nå har vi drukket kaffe her i landet i noen hundre år, men når man ser her hvor mye leamikk og alkymi som må til for å få seg en kopp kaffe, er det vel liten tvil om at beror på en betydelig del snobberi.... :cool:

    Men for all del, - hver sine lyster... det blir litt som kabler.. man kjøper det man vil... og drikker det man vil...
    … og herre gud så mye dårlig kaffe man får servert!
    Så litt leamikk og alkymi kommer kanskje godt med? 😎
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.160
    Antall liker
    8.921
    Selv om det går mest i espresso her i huset så har jeg det siste året lekt meg mer og mer med V60, da er det fint med skikkelige råvarer. Nydelig kaffe fra Square Mile inn døra for noen dager siden, kaffe derfra blir fort blant favorittene.

    Og så liker jeg 350 gr. poser.


    IMG_1524.jpeg
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Selv om det går mest i espresso her i huset så har jeg det siste året lekt meg mer og mer med V60, da er det fint med skikkelige råvarer. Nydelig kaffe fra Square Mile inn døra for noen dager siden, kaffe derfra blir fort blant favorittene.

    Og så liker jeg 350 gr. poser.


    Vis vedlegget 919242
    Kos deg. SM var favorittbrenneren min i mange år. Synes det ble for dyrt når jeg etterhvert måtte betale moms. Hvordan funker det nå?
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Square mile ga litt opp og ned opplevelser da jeg prøvde de noen år tilbake. Hvordan blir regnestykket på de nå da? Importen tar vel knekken på halve gleden?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.160
    Antall liker
    8.921
    Kos deg. SM var favorittbrenneren min i mange år. Synes det ble for dyrt når jeg etterhvert måtte betale moms. Hvordan funker det nå?
    Hvis du tenker på den norske momsen så er det slik at noen ganger glir den igjennom mens andre ganger ikke. Men prismessig så er det også slik at handler du hos f.eks. Jacu, Pala + andre så er prisen sånn ca. det samme men det er 250 gr. poser, SM har 350 gr. så prisen på kaffen lever jeg fint med, det er det j...a gebyret som er «drepen» .

    Men akkurat hatt en kopp med Las Brisas på bildet over her og den er så god at det meste ang. pris blir glemt. :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    I kveld hentet jeg nye kaffemaskinen i Oslo. Gleden er stor. Har hatt lyst på en feinschmeckermaskin i årevis.
    Har det siste året brukt en Rocket Cellini av god kvalitet . Denne ble donert sammen med en Mazzer Mini og annet utstyr til en god kamerat som bygde seg hus utenfor GBG.
    Satser på prima kaffe når jeg lærer meg denne maskinen.


    2ECBC8BC-9C73-4246-9387-BEFFBD52AA8C.jpeg A61822B0-A7DA-495D-907B-5DFF4CCFDF5A.jpeg 930A4481-6BFA-43E4-A938-B48013F0FC58.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Når en kaffemaskin ankommer i trekasse på en halvpall... da er det alvor!! Gratulasjoner er på sin plass, ser bøs ut den kverna på siden der også? Og USB Halal benk... 🤔 🤔
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For de som måtte være i samme båt som meg, der stuerten ikke kan fordra og plent nekter å servere lysbrent kaffe, så kan jeg i aller høyeste grad anbefale Redber Coffe Roasters i (eller like utenfor) Guildford. Stort utvalg av kaffe og de aller fleste fås i Medium, Medium-Dark og Dark roasts. Flat fraktpris på £17.75 fra 0-2kg, så man bør fylle den kvoten hvis man bestiller.

    Før handlet jeg stort sett fra USA, men det ble for dyrt post-pandemic samtidig som kaffeforbruket gikk betydelig opp. Jeg hadde håpet å finne en god kaffekilde her til lands, men her på berget har alle og enhver tydeligvis naglet seg fullt og helt til lysbrent-masta. Handlet et godt utvalg fra de 4 brenneriene med størst portefølge, men mye var nærmest udrikkelig og så godt som ingenting var i nærheten av optimalt for min smak, så jeg mønstret på SS Redber igjen. Plukket opp seneste ordre i går og det var veldig godt å være tilbake.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.160
    Antall liker
    8.921
    For de som måtte være i samme båt som meg, der stuerten ikke kan fordra og plent nekter å servere lysbrent kaffe, så kan jeg i aller høyeste grad anbefale Redber Coffe Roasters i (eller like utenfor) Guildford. Stort utvalg av kaffe og de aller fleste fås i Medium, Medium-Dark og Dark roasts. Flat fraktpris på £17.75 fra 0-2kg, så man bør fylle den kvoten hvis man bestiller.

    Før handlet jeg stort sett fra USA, men det ble for dyrt post-pandemic samtidig som kaffeforbruket gikk betydelig opp. Jeg hadde håpet å finne en god kaffekilde her til lands, men her på berget har alle og enhver tydeligvis naglet seg fullt og helt til lysbrent-masta. Handlet et godt utvalg fra de 4 brenneriene med størst portefølge, men mye var nærmest udrikkelig og så godt som ingenting var i nærheten av optimalt for min smak, så jeg mønstret på SS Redber igjen. Plukket opp seneste ordre i går og det var veldig godt å være tilbake.
    Tea and Coffee i Kristiansand har en del mørke saker, har du prøvd dem?

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn