Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vurdert å brenne hjemme et par ganger, men etter å ha sjekket prisene på grønne bønner og hvor lite utvalg det er på GODE råvarer.. nei takk.
    Taper en del prosent av vekten i brenningen, prisen på brenner og hvor mange BRA brennerier vi har her til lands. Da kjøper jeg heller fra et nytt kaffebrenneri hver måned :) (..og legger penga i eeenda en ny kvern.)
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    #support your local brenneri#
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Mener det var en Dietrich DR-1 jeg så hos Espressospesialisten, den kan brenne små kvanta, hvilket er essensielt om man skal brenne hjemme (du gidder ikke bomme på 20 kg i slengen). Minnes at den var relativt liten, utrolig lekker og ikke så galt priset (sett opp mot hva du får, jeg sier ikke at den ikke koster penger). Men jeg er vel usikker på hvor lett man får tak på de beste bønnene ubrent. Skal innrømme jeg var fristet, men konkluderte vel med at dette skulle man virkelig ha lyst til å rote med, hvis ikke ble det dårligere kaffe, mer jobb og høyere pris. Men man får jo litt lyst ...
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Finnes mange spennende sample/small batch brennere der ute. Men prislappen på brenneren er ikke hele sannheten, på en Diedrich IR-1 trenger man fort et avtrekksfilter som koster litt og krever nye filter fra tid til annen. Filtrerer man ikke avsuget så blir det mye lukt.

    Hvis man skal gå inn i det hadde jeg nok bare prøvd å få kjøpt fra Nordic Approach først som sist. Kanskje greit å kjøpe noe billigere til de første rundene for å lære seg maskinen, men NA leverer topp kvalitet råvarer. Kjøper du fra en random ukjent brenner, så er det vanskelig for en nybegynner å være sikker om man fikk den posen brenneren helst ikke ville selge i egen butikk eller bra varer.

    Et par forslag til folk som har dratt strikken litt ut. Synes det er morsomt å teste ut små/nye/litt mer ukjente brennerier:

    https://www.mjosenkaffe.no (kanskje ikke så små, men god kaffe!)
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.475
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte maskinen til Maki her om dagen. Rocket Cellini med rotasjonspumpe og vanntilkobling. God kaffe om dagen.
    Rørlegger kommer etterhvert.

    Bestilte ny knock box forrige uke, men butikken var utsolgt.
    Har bestilt ny hopper via @Sluket, men ting tar tid. C6BB7DB8-6F1B-4A41-960D-378F520011DB.jpeg
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg kan få tak i veldig gode grønne bønner. Har gode kontakter! Må muligens importere via Tyskland, men det lar seg gjøre. Også i små kvantum.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    IMG_4940.jpg Når man har større filterkaffekvern hjemme enn TV da er man over gjennomsnittet interessert i kaffe.
     
    • Love
    Reaksjoner: 2xJ

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    For en som er litt mer enn middels glad i kaffe er det fascinerende å se alle "Monstermaskiner og duppeditter" som finnes ute blant HFS medlemmer.
    Selv så har jeg ikke en eneste maskin til kaffe. Her går det kun i Oldschool kaffebrygging... Manuelle kverner og gamle/gammeldagse bryggemetoder...


    Fra venstre, Tyrkisk kaffe, Cezve + Sözen kvern. Vakum brygger Don Pedro Rio by Nilsjohan + Svensk kvern fra 40-tallet. Bialetti Moka + Zassenhaus Havanna

    L1035518 2.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.475
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Og jeg som syntes kverna mi er ganske stor. Kjøpte den kun fordi jeg ikke ville vente på Mazzer Mini som var treig.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har mange kverner siden jeg har drevet kaffebar siden 2010. Til vanlig er jeg ganske fornøyd med Wilfa sine rimelige kverner. Spesielt den relativt nye Wilfa Svart Aroma syns jeg er fantastisk bra, ikke minst mtp prisen. Det finnes dog mye vakkert utstyr der ute! Selv foretrekker jeg Aeropress da det er enkelt og blir veldig bra hver gang. Jeg måler mengden på både vann og kaffe og bruker samme prosedyre hver gang. I Norge er vi heldige med kvaliteten på vannet. I Berlin hvor jeg har bodd lenge er vannet ganske mye dårligere enn f.eks i Oslo.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har mange kverner siden jeg har drevet kaffebar siden 2010. Til vanlig er jeg ganske fornøyd med Wilfa sine rimelige kverner. Spesielt den relativt nye Wilfa Svart Aroma syns jeg er fantastisk bra, ikke minst mtp prisen. Det finnes dog mye vakkert utstyr der ute! Selv foretrekker jeg Aeropress da det er enkelt og blir veldig bra hver gang. Jeg måler mengden på både vann og kaffe og bruker samme prosedyre hver gang. I Norge er vi heldige med kvaliteten på vannet. I Berlin hvor jeg har bodd lenge er vannet ganske mye dårligere enn f.eks i Oslo.
    Siden du har har drevet kaffebar så har du nok prøvd mye forskjellige bønner. Har du noen favoritter for espresso og filterkaffe?
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg tror ikke de hadde servert Evergood i gullkopper i reklamen hvis ikke det var snakk om en kvalitetsvare av ypperste kvalitet og sortering. :cool: ;)

    Jeg tror iallfall ikke Evergood har de kjipeste råvarene på det norske markedet, og jeg leste for ikke så lenge siden at den lystbrente kaffen vi er vant til her i Norge (som f.eks. standard Evergood) faktisk er et tegn på at råvarene holder god kvalitet. Hvis kvaliteten er dårligere brennes kaffen gjerne mørkere for å skjule defektene i råvaren. Så det er mulig du har rett i at de ikke er spesielt mye dyrere eller mer eksklusivt enn andre standardvarer, men de har iallfall truffet en balanse som passer min smak veldig bra når jeg skal ha noe som er ferdig oppmalt til å stappe i den gamle Moccamasteren, og det slår liksom aldri feil at det gir en kaffe som er høyst drikkbar og IMO faktisk ganske god.
    Du har rett. Dårlig kvalitet på kaffebønnene skjules ved å brenne hardt. Mindre brenning, altså lysere kaffe, kan i mindre grad skjule dårlig kvalitet. I Norge har vi generelt høy kvalitet på kaffe, særlig med de vanlige kaffetypene. Jeg synes ofte de mørkbrente utgavene er dårligere enn standard.

    For min del funker det greit med variasjon, Friele, Evergood, Coop Økologisk, Kjeldsberg Fair Trade. Hele bønner når man skal kose seg ekstra. Liker overhodet ikke Löfgrens kaffe. Coops Blå Java er fin fin eller andre typer fra spesialiserte kaffehus. Den jeg ikke liker er den blå Rema 1000 kaffen til 20,- som kom godt ut i test for en stund siden. De første gangene jeg drakk den syntes jeg den var helt ok, men etterhvert syntes jeg den fremsto som kjedelig.

    Espresso skjønner jeg meg ikke helt på. Et par slurker så er man ferdig, hva er greia liksom? Jada, det kan være godt etter et måltid, men man kan jo ikke sette seg ned med en bok og musikk på anlegget og kose seg. Er det slik at alt som kommer fra utlandet, særlig Italia, er bedre enn det trauste norske?

    Det jeg legger mest vekt på med kaffetilbereding er følgende:

    - Dosering. Vær nøye. Det blir ikke bedre om man gjør den mye sterkere. Man øke 10 % om man vil gjøre den sterkere uten at det går ut over kvaliteten.

    - Velg en god maskin med riktig temperatur. Det trenger ikke å være en Moccamaster. Det finnes mange andre kaffetraktere på markedet med like god kvalitet og billigere.

    - Vær nøye med rensing. Jevnlig bruk gjør at man må rense ofte.

    - Ikke bruk kaffekanna til å fylle opp vann. Bruk et litermål.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Det er veldig vanskelig å svare på da tilgjengeligheten på bønnene varierer hele tiden. Er personlig veldig glad i bønner fra Ethiopia og Kenya, spesielt til filter.
    Men jeg drikker det som er tilgjengelig og syns det er spennende å prøve ut forskjellige ting. I dag tidlig drakk jeg en kaffe fra Burundi (Incuti). Jeg heller nok mot lysbrent kaffe, selv om mørkere brent kaffe også kan være godt. Nå må jeg ut i den store verden, men jeg skal prøve å svare litt bedre senere.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.475
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Til espresso skulle jeg gjerne hatt italienskbrente bønner som er blanke. Føler at de får til en fyldighet og sødme vi ikke fikser her i nord. Men jeg vet jo ikke. Kanskje det er personen foran/bak maskinen som gjør "feil" ?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du har rett. Dårlig kvalitet på kaffebønnene skjules ved å brenne hardt. Mindre brenning, altså lysere kaffe, kan i mindre grad skjule dårlig kvalitet. I Norge har vi generelt høy kvalitet på kaffe, særlig med de vanlige kaffetypene. Jeg synes ofte de mørkbrente utgavene er dårligere enn standard.

    For min del funker det greit med variasjon, Friele, Evergood, Coop Økologisk, Kjeldsberg Fair Trade. Hele bønner når man skal kose seg ekstra. Liker overhodet ikke Löfgrens kaffe. Coops Blå Java er fin fin eller andre typer fra spesialiserte kaffehus. Den jeg ikke liker er den blå Rema 1000 kaffen til 20,- som kom godt ut i test for en stund siden. De første gangene jeg drakk den syntes jeg den var helt ok, men etterhvert syntes jeg den fremsto som kjedelig.

    Espresso skjønner jeg meg ikke helt på. Et par slurker så er man ferdig, hva er greia liksom? Jada, det kan være godt etter et måltid, men man kan jo ikke sette seg ned med en bok og musikk på anlegget og kose seg. Er det slik at alt som kommer fra utlandet, særlig Italia, er bedre enn det trauste norske?

    Det jeg legger mest vekt på med kaffetilbereding er følgende:

    - Dosering. Vær nøye. Det blir ikke bedre om man gjør den mye sterkere. Man øke 10 % om man vil gjøre den sterkere uten at det går ut over kvaliteten.

    - Velg en god maskin med riktig temperatur. Det trenger ikke å være en Moccamaster. Det finnes mange andre kaffetraktere på markedet med like god kvalitet og billigere.

    - Vær nøye med rensing. Jevnlig bruk gjør at man må rense ofte.

    - Ikke bruk kaffekanna til å fylle opp vann. Bruk et litermål.
    Akkurat nå sitter jeg og drikker svensk Gevalia kaffe, og den blir litt det samme som Løfgren's Lila syns jeg. Relativt mørkbrent, en del mer finmalt enn Evergood og annen norsk filtermalt, og kanskje litt uvant for norske ganer. Ingen tvil om at det er en annen smaksopplevelse enn typisk norsk kaffe. Dansk kaffe skal visst være enda litt mer mørkbrent sies det. Jeg har svenske bekjente, og det er trolig derfor jeg har lært meg å like Løfgren's og de andre variantene derfra også.

    Hadde en billig espressomaskin for mange år siden, og med mindre man bruker det til å lage latte og cappucino er jeg ikke noen fan, jeg heller. Vi nordmenn har jo en lang og godt rotfestet kaffetradisjon, og har vel funnet ut hva som er 'vår' greie uten at det står noe tilbake for andre land. Bruker man hele bønner og maler dem før man lager kaffen er det vel omtrent så bra som det kan få blitt, uansett.

    Nå har jeg hatt den gamle Moccamasteren min i så mange år at det begynner å bli på tide med noe nytt. Ser ikke bort fra at det blir Moccamaster igjen, i en farge jeg liker, med mindre jeg får vite om noe som er minst like bra eller bedre, og som er et bedre kjøp.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.475
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ser ikke bort fra at det blir Moccamaster igjen, i en farge jeg liker, med mindre jeg får vite om noe som er minst like bra eller bedre, og som er et bedre kjøp.

    Se denne videoen fra James Hoffman.



    Skal du ha traktern i ti år har det vel fint lite å si om den koster 1500 eller 3000 kroner, imho.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For min del funker det greit med variasjon, Friele, Evergood, Coop Økologisk, Kjeldsberg Fair Trade. Hele bønner når man skal kose seg ekstra. Liker overhodet ikke Löfgrens kaffe. Coops Blå Java er fin fin eller andre typer fra spesialiserte kaffehus. Den jeg ikke liker er den blå Rema 1000 kaffen til 20,- som kom godt ut i test for en stund siden. De første gangene jeg drakk den syntes jeg den var helt ok, men etterhvert syntes jeg den fremsto som kjedelig.
    Har du Rema 1000 i nærheten så prøv Kolonihagen sine hele bønner, beste dagligvarebutikk-kaffe man får kjøpt. Om man liker lysere brent og fruktig kaffe da.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Jeg har en Isomac Tea jeg har hatt i snart 10 år nå. På den tiden har det røket to (eller tre?) strømbrytere og et varmeelement. Begge delene er svært enkelt å fikse selv med mindre man har angst for skrujern og deler fås greit fra eBay til en pris langt under hva forhandler her i landet skal ha for delene. Første gangen det skjedde med strømbrytern leverte jeg den inn, men siden har jeg fiset det selv.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Se denne videoen fra James Hoffman.



    Skal du ha traktern i ti år har det vel fint lite å si om den koster 1500 eller 3000 kroner, imho.
    Enig i det, hvis jeg har den like lenge som Moccamasteren jeg har nå blir en sånn forskjell ubetydelig. Men følte ikke at den videoen egentlig kåret en vinner?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Er veldig glad for at jeg kjøpte Melitta og ikke Moccamaster for en god del år tilbake. Synes den er mye bedre.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det, hvis jeg har den like lenge som Moccamasteren jeg har nå blir en sånn forskjell ubetydelig. Men følte ikke at den videoen egentlig kåret en vinner?
    Hoffman kårer som oftest ikke en vinner, som jo er greit nok. Han gir bare sine synspunkter på de forskjellige med for og bakdeler. Det har en historie tilbake i tid hvor han gikk litt hardt ut mot et mindre firma som fikk det ganske økonomisk tungt. Og det spørs litt hva man ønsker av en trakter. Personlig har jeg lyst på sage, pga alle nerdete muligheter men usikker om ho jeg deler seng med er like interessert i de mulighetene :)
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Har du Rema 1000 i nærheten så prøv Kolonihagen sine hele bønner, beste dagligvarebutikk-kaffe man får kjøpt. Om man liker lysere brent og fruktig kaffe da.
    Ja, de har jeg prøvd en gang og de var veldig gode!
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Er veldig glad for at jeg kjøpte Melitta og ikke Moccamaster for en god del år tilbake. Synes den er mye bedre.
    Tror det var DinSide som hadde test av Melitta vs Moccamaster. Jeg stusset på konklusjonen, for gjennomgående ble de vurdert like bra, og Melittaen var til og med langt rimeligere. Likevel vant Moccamaster av en eller annen grunn (følelse av eksklusivitet?).
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hoffman kårer som oftest ikke en vinner, som jo er greit nok. Han gir bare sine synspunkter på de forskjellige med for og bakdeler. Det har en historie tilbake i tid hvor han gikk litt hardt ut mot et mindre firma som fikk det ganske økonomisk tungt. Og det spørs litt hva man ønsker av en trakter. Personlig har jeg lyst på sage, pga alle nerdete muligheter men usikker om ho jeg deler seng med er like interessert i de mulighetene :)
    Neida, jeg ser den. Skulle bare ønske at det var èn vinner som virkelig pekte seg ut som overlegen på alle områder, istedenfor 'it depends'. :)
    Personlig ville jeg nok valgt den som lagde best kaffe, var enklest å betjene (uten masse innstillinger), og var penest og mest solid bygget. Kanskje jeg bare overbeviser meg selv om at det fortsatt er Moccamaster som krysser av alle disse boksene. Wilfa'en så også fin ut og jeg likte den avtagbare vanntanken, men det var vel noen som sa at den ikke var så holdbar her for en stund siden.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.129
    Antall liker
    7.758
    Sted
    Oslo
    Min Moccamaster 741 har tjent meg trofast uten problemer i 20 år, ser ingen grunn til å bytte.
    Har og en presskanne jeg nesten aldri bruker og et par Bialetti til hjemme espresso, og bruker en Wilfa kaffekvern,
    himmelvidt over de tåpelige små bøttene m roterende kniver.
    Med større hus og økonomi kunne jeg tenkt meg Marzocco GS, men heller mere til å legge 70 laken i en pickup først
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.400
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har en Isomac Tea jeg har hatt i snart 10 år nå. På den tiden har det røket to (eller tre?) strømbrytere og et varmeelement. Begge delene er svært enkelt å fikse selv med mindre man har angst for skrujern og deler fås greit fra eBay til en pris langt under hva forhandler her i landet skal ha for delene. Første gangen det skjedde med strømbrytern leverte jeg den inn, men siden har jeg fiset det selv.
    Kanske det som må till med min Quick Mill tillslut. Få tag i delar på eBay och göra det själv, då ingen här till lands hittills velat ta på sig jobben. Allt är ju väldigt mekaniskt och enkelt så det och byta packningar borde vara rätt fram.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Kanske det som må till med min Quick Mill tillslut. Få tag i delar på eBay och göra det själv, då ingen här till lands hittills velat ta på sig jobben. Allt är ju väldigt mekaniskt och enkelt så det och byta packningar borde vara rätt fram.
    På min er det et par ting som visstnok er temmelig komplisert, men ellers er det meste ganske enkelt. Finnes som regel en youtube eller en blogg hvor noen beskriver hvordan man gjør ting. Problemet som "ufaglært" er fort å finne ut eksakt hva som er galt av og til. Det var f.eks ikke helt opplagt (for meg) at varmekolben var defekt, det er jo ikke noe man antar skal slutte å virke i utgangspunktet, men multimeteret sa den var kaput så da prøve jeg å bytte den og det funket.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Mulig. Hadde det vært en lik test i dag hvor håndbrygg og trakting er mer i vinden, ville man kanskje sett annerledes på det. Melittaen eksponerer mer kaffe med lik mengde vann over samme tid, og det påvirker. Moccamasterens trakt gir den bitterheten som også testene bemerker.



    Tror det var DinSide som hadde test av Melitta vs Moccamaster. Jeg stusset på konklusjonen, for gjennomgående ble de vurdert like bra, og Melittaen var til og med langt rimeligere. Likevel vant Moccamaster av en eller annen grunn (følelse av eksklusivitet?).
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Neida, jeg ser den. Skulle bare ønske at det var èn vinner som virkelig pekte seg ut som overlegen på alle områder, istedenfor 'it depends'. :)
    Personlig ville jeg nok valgt den som lagde best kaffe, var enklest å betjene (uten masse innstillinger), og var penest og mest solid bygget. Kanskje jeg bare overbeviser meg selv om at det fortsatt er Moccamaster som krysser av alle disse boksene. Wilfa'en så også fin ut og jeg likte den avtagbare vanntanken, men det var vel noen som sa at den ikke var så holdbar her for en stund siden.
    James H bruker SAGE selv, hjemme. Kan jo være et godt tegn det ;)

    Og så kan noen av modellene ihvertfall programeres til og starte en gitt tid på morgenen om du er presist oppe....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    James H bruker SAGE selv, hjemme. Kan jo være et godt tegn det ;)

    Og så kan noen av modellene ihvertfall programeres til og starte en gitt tid på morgenen om du er presist oppe....
    Hvis James H er James Hetfield, så vil jeg også ha det. ;p

    Men det er akkurat sånt som programmering og skjermer og display jeg ikke vil ha på en kaffetrakter. Vil heller ha noe bunnsolid med minst mulig potensiale til å gå i stykker. Kan ikke akkurat skryte av at jeg er spesielt presist oppe om morgenen heller. Syns kaffe nytes best når den er nylaget, derfor lager jeg den helst akkurat når jeg skal ha den.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.400
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    På min er det et par ting som visstnok er temmelig komplisert, men ellers er det meste ganske enkelt. Finnes som regel en youtube eller en blogg hvor noen beskriver hvordan man gjør ting. Problemet som "ufaglært" er fort å finne ut eksakt hva som er galt av og til. Det var f.eks ikke helt opplagt (for meg) at varmekolben var defekt, det er jo ikke noe man antar skal slutte å virke i utgangspunktet, men multimeteret sa den var kaput så da prøve jeg å bytte den og det funket.
    Tog saken i egna händer idag. Ligger med korona på fjärdedagen, men måtte upp ur sängen

    Min Vetrano är en standard E61-maskin, så allt av hjälp och info går ju att hitta på nätet. Efter litt googling gick jag lös på E61-gruppen och rengöring av hela inmaten. Fick också demonterat vannfordelingssilen och packningen och gjorde rent allt för remontering. Har beställt ny packning, men den gamla fungerar så länge och inget mer vatten som rinner fel väg runt filtret vid bryggning.

    De läckande vatten- och ångrören har jag fått tätt. Demonterade och la allt i ett rensebad. Efter montering var det lika illa. Alltså var packning och/eller ventil utsliten. Vände på packningarna (efter tips i en video), men det hjälpte inte. Så la jag en passande stor o-ring mellan packningarna i varje ventil och stempel och då håller det tätt. Mekanismen är tydligen så utsliten efter 10 års daglig bruk att den inte klarade stänga helt när den var helt i botten med sprut och fräs som resultat, men med en extra o-ring på ett par mm klarar den åter igen hålla tätt när jag skruvar vreden in.

    Ett par timmars arbete och en maskin som är good-to-go igen!

    F557AEC9-BA4F-44C6-B017-089E0435C044.jpeg
    AD99B570-6DA1-4980-8B5D-9D032F2D3A29.jpeg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Moccamaster Clubline 741 er soliditeten selv, den. Hatt tre sånne til nå, og den holder til jeg dør. Verdens fineste! Sålenge den er av klassisk type, og ikke skrur seg av selv. Eneste som egentlig er feil med kverna til nederlenderne, er at den kun takler «norsk» malingsgrad, grovhet Friele. Dog, heller det enn ei Wilfa Svart igjen. Den motoren har vi klart å kverke to ganger. Så vi bruker et sett nederlendere her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn