Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    C._Alshus skrev:
    Importvann naturligvis. Hentet opp fra 1000 meters dyp på den Grønlandske innlandsisen.


    relativt kostbart, men hva gjør man ikke for pur smak?



    Her var jeg igang å spore av tråden med å trekke inn kabelbetraktninger, men så seiret samvittigheten ! Er jeg i ferd med å bli "soft" ? Skremmende! :-[ :-\ Kanskje får jeg ros fra MOD? ;)


    Nuvel da får man være saklig.

    Hvilken kaffekvern bør man da gå til anskaffelse av? Manuell eller elektrisk? En rørfantast bør vel kjøpe noe med sveiv? Kan man få slikt hos Clas Ohlson eller må man til spesialforetning?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det eneste brukbare vannet kommer fra bunnen av Marianergropen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Og hva slags vann bruker herrene? Klorert vann rett fra springen eller vann fra en dypvannsbrønn?
    Eneste vann som duger til god kaffe er isbiter fra dyp grønnlandsis håndsmeltet på barmen til Angelina Jolie til musikk av Beethovens niende.

    Alt annet er sølevann og nedtur og egner seg knapt til mennskelig konsum.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Eneste vann som duger til god kaffe er isbiter fra dyp grønnlandsis håndsmeltet på barmen til Angelina Jolie til musikk av Beethovens niende.

    Alt annet er sølevann og nedtur og egner seg knapt til mennskelig konsum.
    Og du har selvsagt litt å selge til dine venner på HFS?? ;D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Manuell er jo veldig sjarmerende sikkert, men man ønsker vel kaffen innen en viss tid? Selv bruker jeg en billig, liten elektrisk sak fra et eller annet merke. Bodums rimeligste er sikkert helt grei, det viktigste med disse er at man lærer seg den å kjenne, slik at man vet litt om når man stopper osv, slik at man ikke får espressomalt til trakter osv.

    De dyre variantene som har en masse ferdiginnstillinger til hver kaffetype er sikkert flotte, men igjen, dyre. Synes kvernere er voldsomt overpriset. Som så mye annet ;)


    Spiralis skrev:
    C._Alshus skrev:
    Importvann naturligvis. Hentet opp fra 1000 meters dyp på den Grønlandske innlandsisen.


    relativt kostbart, men hva gjør man ikke for pur smak?



    Her var jeg igang å spore av tråden med å trekke inn kabelbetraktninger, men så seiret samvittigheten ! Er jeg i ferd med å bli "soft" ? Skremmende! :-[ :-\ Kanskje får jeg ros fra MOD? ;)


    Nuvel da får man være saklig.

    Hvilken kaffekvern bør man da gå til anskaffelse av? Manuell eller elektrisk? En rørfantast bør vel kjøpe noe med sveiv? Kan man få slikt hos Clas Ohlson eller må man til spesialforetning?
     

    ragfur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    14
    Skal man kjøpe noe billig så pass på at det ér en kvern. De aller billigste er gjerne basert på kutting av bønnene med kniver ala en hurtigmikser.
    Tror det var en test av kaffekverner på DinSide, Dagbladet eller Forbrukerrapporten for et eller to års tid siden.
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    MaHa skrev:
    Manuell er jo veldig sjarmerende sikkert, men man ønsker vel kaffen innen en viss tid? Selv bruker jeg en billig, liten elektrisk sak fra et eller annet merke. Bodums rimeligste er sikkert helt grei, det viktigste med disse er at man lærer seg den å kjenne, slik at man vet litt om når man stopper osv, slik at man ikke får espressomalt til trakter osv.

    De dyre variantene som har en masse ferdiginnstillinger til hver kaffetype er sikkert flotte, men igjen, dyre. Synes kvernere er voldsomt overpriset. Som så mye annet ;)


    Spiralis skrev:
    C._Alshus skrev:
    Importvann naturligvis. Hentet opp fra 1000 meters dyp på den Grønlandske innlandsisen.


    relativt kostbart, men hva gjør man ikke for pur smak?



    Her var jeg igang å spore av tråden med å trekke inn kabelbetraktninger, men så seiret samvittigheten ! Er jeg i ferd med å bli "soft" ? Skremmende! :-[ :-\ Kanskje får jeg ros fra MOD? ;)


    Nuvel da får man være saklig.

    Hvilken kaffekvern bør man da gå til anskaffelse av? Manuell eller elektrisk? En rørfantast bør vel kjøpe noe med sveiv? Kan man få slikt hos Clas Ohlson eller må man til spesialforetning?
    Selv så bruker jeg den billigste de hadde på glassmagasinet som klarer å male kaffen espressofin. Den kostet vel 5-600 tror jeg. De hadde noen billigere og, men kunne ikke male kaffen fin nok til en bialettikanne. Også renner den ferdigmalte kaffen gjennom kverna og ned i en annen beholder slik at hvor lenge man kverner ikke har noen innvirkning på grovheten. Den stiller man inn på et hjul.
     

    Fonzie

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    Rancilio Rocky, til høyre i bildet, er en kompetent kvern. Justerbar malingsgrad, dosering (til espressoen) og et solid håndtverk.

    Kvernen har ofte stor innvirkning på resultatet. Derfor skal man ikke kjipe inn på en dårlig kvern, fordi man har en fet trakter eller espressomaskin. Til sammenlikning, ikke bruke skolissene som fulgte med CD-spilleren eller tro at du kjører som Loeb når du har samme bilen (??).
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Litt ot, men allikevel; det er ufattelig mange fjortiser som synes det er så kult å gå på kafe osv, og de er så glade i kaffe. By de på et eller annet som ikke inneholder masse melk, sukker og sjokolade, så griner de på nesa. Glad i kaffe, liksom ???
     

    Fonzie

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    MaHa skrev:
    Litt ot, men allikevel; det er ufattelig mange fjortiser som synes det er så kult å gå på kafe osv, og de er så glade i kaffe. By de på et eller annet som ikke inneholder masse melk, sukker og sjokolade, så griner de på nesa. Glad i kaffe, liksom ???
    MaHa, for en som har fått latte inkludert i tilnavnet på jobben, men drikker de fleste versjoner av kaffe (bortsett fra avkjølt eller nedfryst) - En kan ikke feie alle over en kam..

    Nå er jeg kanskje forbi fjortis-tiden, men jeg trives med både americano, cap, latte og en espressoshot. Mer viktig er kanskje kvaliteten på kaffen og hvordan den tilberedes. Jeg styrer feks unna flere wannabe-baristaer som klarer å ødelegge de enkleste kaffe-drikker.
     

    Fonzie

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    Men, for å vri dette fra negative til positive opplevelser. Etter nyanskaffelse av espressomaskin maler jeg med daglig gjennom kaffebønner. Hva er den bestekaffebønnen du har smakt og hvor får man bestilt denne (i Norge) ?

    Og da sikter jeg ikke til "skitt kaffen" Kopi Luwak til 7000 kr/kg, men noe du har kjøpt og smakt i Norge og kan forholdsvis enkelt anskaffes..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    God Kenya AA er nok en av mine favoritter til vanlig, kaffe men om den egner seg til espresso er vel en annen sak. Etiopisk kaffe av god kvalitet er også et godt alternativ.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jeg refererte til de som ikke drikker kaffe uten melk. Da er det melkesmaken man er glad i, mr Kaffe Lat(t)e Kjetil, som vi også kaller deg ;D

    Forøvrig kan en kaffe freddo, iskaffe og div varianter anbefales, fint i varmen feks når du har lyst på smaken, men ikke varmen fra kaffe.

    Handlesteder? plenty av steder på nettet, solberg & hansen, stavanger kaffebrenneri osv osv.


    Fonzie skrev:
    MaHa skrev:
    Litt ot, men allikevel; det er ufattelig mange fjortiser som synes det er så kult å gå på kafe osv, og de er så glade i kaffe. By de på et eller annet som ikke inneholder masse melk, sukker og sjokolade, så griner de på nesa. Glad i kaffe, liksom ???
    MaHa, for en som har fått latte inkludert i tilnavnet på jobben, men drikker de fleste versjoner av kaffe (bortsett fra avkjølt eller nedfryst) - En kan ikke feie alle over en kam..

    Nå er jeg kanskje forbi fjortis-tiden, men jeg trives med både americano, cap, latte og en espressoshot. Mer viktig er kanskje kvaliteten på kaffen og hvordan den tilberedes. Jeg styrer feks unna flere wannabe-baristaer som klarer å ødelegge de enkleste kaffe-drikker.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Artig beskrivelse av en noe uvanlig kaffe"

    "Liberia
    I Liberia vokser en av de tre botaniske hovedartene. Den vokste opprinnelig vilt og ble i kultivert form gitt navnet Liberica. Det er en heftig kaffe, for å si det mildt. Store bønner. Høyt koffeininnhold. Treaktig og grovhogget i smaken, og, sett med gourmetøyne, ikke mye og trakte etter. Men siden prisen var lav, og smaken rev, var dette faktisk en kaffe som hadde sitt trofaste publikum, spesielt blant fiskeribefolkningen i Nord Norge. Der ble den drukket med Vikingmelk og sirup, eller godt med sukker. Nærmest som en blanding av styrkedrikk og oppkvikker når nettene ble lange, arbeidet hardt og sjøen grov. Det mest kjente merket, en ren Liberica, het Orkan. I en noe utblandet versjon het den Kuling. De svarte til navnene."


    Liberiakaffe med vikingmelk og sirup er nok sikkert en noe anderleses smaksopplevelse, men kanskje noe for de urbane hvis den gis et trendy navn først.
     

    Fonzie

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2008
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    MaHa skrev:
    Jeg refererte til de som ikke drikker kaffe uten melk. Da er det melkesmaken man er glad i, mr Kaffe Lat(t)e Kjetil, som vi også kaller deg ;D
    Hmm, joda. Det er noen som drikker Mocca fordi slike som deg har mobbet dem over fra kakaoen deres. Ellers som jeg, drikker dårlig traktekaffe hele dagen på jobb - når jeg kommer hjem trenger jeg litt "nøytraliserende" melke-kaffe. Jeg tar også å vanner ut espressoshoten - groteskt, men fungerer fint (Americano..). Som mat, som drikke, som bønner fra Kenya eller Etiopia, Colombia eller Inda - jeg synes det er fint å kunne variere. Ja, det er noen som kun drikker melke-kaffe. Noen av de dårligere variantene er traktekaffe med melk/fløte eller te med melk??

    Frappochino - Starbucks - er nok en drikk jeg styrer fint unna. Kjøp heller en is, kanskje med cappochinosmak.

    Må ned til kaffedamen på torvet å høre om hun har noe Etiopia eller Kenya. Det er ikke store utvalget der, så får vel bestille litt fra Tigerstaden. Noen som har erfaringer med å blande bønner??
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Med tanke på forventet innrykk av kaffetørste hifivenner, bekjente og "soon-to-be bekjente" etter at monoblokkene har begynt å spille, har jeg gått til innkjøp av denne;
     

    Vedlegg

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Jeg hadde en manuell espresso maskin tidligere, og det tilhørende ritualet for å få seg en god kopp kaffe, er greit nok når man skal ha kun en kopp til seg selv og fruen.
    Men det blir rett og slett masse søl, og når man har gjester har man gjerne lyst til å gjøre noe annet enn å stå og "olle" foran "kaffe-alteret".

    Derfor kostet jeg på meg en Gaggia Titanium, som maler, stamper og har nok trykk til å lage en god espresso.

    Første testindivid var Lars Erik fra UA i går. Selvfølgelig hadde jeg ikke lest maskinens bruksanvisning, og kaffen vår ble for svak!

    Jeg måtte i går kveld "bite i gresset" og leste bruksanvisningen ???
    Da fant jeg ut at jeg hadde justert kvernen helt feil, og hadde nærmest forsøkt å lage espresso på hele bønner ::)

    Nå er min nye italienske venn innstilt og klar. (hører du Hans, venner fra italia....)

    Kaffe elskere som kommer på besøk, vil kunne nyte en god kaffe til musikken :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Når entusiaster møtes - kan jeg anbefale følgende oppskrift:

    Kaffe fra Barista- og cuppingverdensmester http://www.timwendelboe.no/

    Kaffe (hele bønner):
    • El Socorro Y Anexos - 95,- pr. ¼-kilo (El Socorro kom på første plass i fjorårets Cup of Exellence i Guatemala)
    Farmen ligger i Palencia, 50 kilometer nord/øst for Guatemala City i 1753 meters høyde. Den er drevet av Juan de la Cerda og sønnen Juan Diego.
    Smaksprofil: Fyldig kaffe med søt syrlighet. Smak av appelsinskall, syltet ingefær og moden frukt.

    • Korokoro, Komothai - 75,- pr. ¼-kilo
    Korokoro-kooperativet ligger ved Komothai i Kiambu-regionen 40 km nord/øst for Nairobi i 1700 meters høyde.
    Smaksprofil: Frisk og sødmefull kaffe med bløt munnfølelse. Fruktig smak av pasjonsfrukt, kirsebær og solbær.

    • Tim Wendelboe espresso - 80,- pr. ¼-kilo
    Blandingsforhold: 48 % Santa Alina, 19 % Korokoro, Komothai, 18 % La Esperanza, Colombia Cup Of Excellence, 15 % Bera Tadichio, Sidamo.
    Smaksprofil: Kaffe med fyldig og kremet tekstur. Middels syrlighet. Smak av bakt frukt med krydder og melkesjokolade i avslutningen. Lang ettersmak av sjokolade.

    Kaffemaskin: http://www.pixmania.com/no/no/240216/art/siemens/espressomaskin-tk-64001-s.html?srcid=1951
    (alt. http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=47108

    Vann til kaffemaskin: Imsdal og renset vann
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Jeg blander som reger 50/50 hele bønner av disse to typene:

    * Zoegas Möllbergs Blanding


    * Löfbergs Lila Medium Rost

    Begge er gode alene også, men sammen får man en harmonisk kaffe som har mer fylde enn vanlig, men uten å bli for tung. Skal jeg kose meg alene, så lager jeg gjerne ren Möllbergs Blanding. Mmmm...

    Jeg bruker en vanlig kaffe"kvern" av typen med roterende kniv og en presskanne fra danske Raadvad.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Er det flere enn Erland som har erfaring med automatiske maskiner ? (Ikke for kapsler/pods!)

    Gaggia Classic og Gaggia kvern var nesten avgjort da jeg fikk tilbud på Jura ENA3 til i underkant av 6000,-


    Har aldri hørt om merket. Blir det bra kaffe av sakene? Den ser jo snerten og enkel ut da.... Spillbrettet ser fryktelig lite ut...blir det søl? Er kvernen god nok eller vil man ønske seg en egen? Er det løs nettkabel så man kan oppgradere til Nordost Valhalla med tid og stunder? ? ! Eller er dette bare en lekker og bedagelig B&O ?
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Gjestemedlem skrev:
    Artig beskrivelse av en noe uvanlig kaffe"

    "Liberia
    I Liberia vokser en av de tre botaniske hovedartene. Den vokste opprinnelig vilt og ble i kultivert form gitt navnet Liberica. Det er en heftig kaffe, for å si det mildt. Store bønner. Høyt koffeininnhold. Treaktig og grovhogget i smaken, og, sett med gourmetøyne, ikke mye og trakte etter. Men siden prisen var lav, og smaken rev, var dette faktisk en kaffe som hadde sitt trofaste publikum, spesielt blant fiskeribefolkningen i Nord Norge. Der ble den drukket med Vikingmelk og sirup, eller godt med sukker. Nærmest som en blanding av styrkedrikk og oppkvikker når nettene ble lange, arbeidet hardt og sjøen grov. Det mest kjente merket, en ren Liberica, het Orkan. I en noe utblandet versjon het den Kuling. De svarte til navnene."


    Liberiakaffe med vikingmelk og sirup er nok sikkert en noe anderleses smaksopplevelse, men kanskje noe for de urbane hvis den gis et trendy navn først.
    Synes man skal angi kilden når man siterer.
    http://www.artoftaste.no/servlet/side?section=5000004&item=12472
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    Prøvde nylig en kaffe som jeg mener het "Santa Alina" eller noe sånt (braziliansk), fra Kaffebrenneriet.

    Bittelittegranne sjokolade i den(noen få prosent). Ikke så mye at den smaker sjokolade(i det hele tatt), bare en liten "avrunding" av smaken. Genialt. Virkelig fin kaffe.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Dersom det skal stiftes en forrening for fremme av kaffe her på Sentralen, så foreslår jeg mottoet:
    UTEN KAFFEN STOPPER NORGE!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    toriamos skrev:
    Enig med det, har nok gått litt fort i svingene her.

    Har lagt merke til en kaffevariant som set ut til å være litt populær hos noen. Da bestiller de seg en latte og trekker frem en medbrakt mørk sjokolade av bra kvalitet og slipper hele platen nedi glasset og rører rundt. Ser jo litt godt ut. På endel danske kafeer serveres sjokolademelk på denne måten også, og de krever en god del røring før den transformeres fra varm melk med klumper til skololade.
     

    mclaren122

    Medlem
    Ble medlem
    24.04.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    0
    Erland skrev:
    Jeg hadde en manuell espresso maskin tidligere, og det tilhørende ritualet for å få seg en god kopp kaffe, er greit nok når man skal ha kun en kopp til seg selv og fruen.
    Men det blir rett og slett masse søl, og når man har gjester har man gjerne lyst til å gjøre noe annet enn å stå og "olle" foran "kaffe-alteret".

    Derfor kostet jeg på meg en Gaggia Titanium, som maler, stamper og har nok trykk til å lage en god espresso.

    Første testindivid var Lars Erik fra UA i går. Selvfølgelig hadde jeg ikke lest maskinens bruksanvisning, og kaffen vår ble for svak!

    Jeg måtte i går kveld "bite i gresset" og leste bruksanvisningen ???
    Da fant jeg ut at jeg hadde justert kvernen helt feil, og hadde nærmest forsøkt å lage espresso på hele bønner ::)

    Nå er min nye italienske venn innstilt og klar. (hører du Hans, venner fra italia....)

    Kaffe elskere som kommer på besøk, vil kunne nyte en god kaffe til musikken :)

    Hey! og du bur?

    har manuel sjølv. og gaggia kvern og pavoni manuel espresso maskin.
    har ca 5 typer espresso typer. alt frå vanlig mild italiens og opp til spiss. og litt fyldigare. og ein litt råare type.
    blir ikkje for masse søl..men det krevde litt øving for å få inn gode vaner.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Trane skrev:
    Er det flere enn Erland som har erfaring med automatiske maskiner ? (Ikke for kapsler/pods!)

    Gaggia Classic og Gaggia kvern var nesten avgjort da jeg fikk tilbud på Jura ENA3 til i underkant av 6000,-


    Har aldri hørt om merket. Blir det bra kaffe av sakene? Den ser jo snerten og enkel ut da.... Spillbrettet ser fryktelig lite ut...blir det søl? Er kvernen god nok eller vil man ønske seg en egen? Er det løs nettkabel så man kan oppgradere til Nordost Valhalla med tid og stunder? ? ! Eller er dette bare en lekker og bedagelig B&O ?
    Jura er bra greier, har på jobben.

    Hvis du er i tvil, kan du gå løs på Millennium-trilogien av Stieg Larsson. Mot slutten av bok 2 dukker en Jura opp i handlingen. Kan ikke røpe for mye, men den er tatt inn der fordi den er i Spitzenklasse ( High-end har det gått inflasjon i ).
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Barbaresco skrev:
    Jura er bra greier, har på jobben.

    Hvis du er i tvil, kan du gå løs på Millennium-trilogien av Stieg Larsson. Mot slutten av bok 2 dukker en Jura opp i handlingen. Kan ikke røpe for mye, men den er tatt inn der fordi den er i Spitzenklasse ( High-end har det gått inflasjon i ).
    Det er bra å høre, for Jura ENA3 ble innkjøpt og innviet i går. Litt mer plastmikk enn jeg liker, men virker bra til nå. Ble jaffal kaffe 15 min etter at den var ute av esken....raskt og uten søl.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Kaffe er godt!

    Den beste butikk kaffe'n jeg vet om, er Löfbergs lila Italian roast espresso. Den fåes kun i bønner, så må kvernes selv. Den smaker meget godt, til en hyggelig pris.

    Skal man bli litt eksotisk av seg, så liker jeg best Blue Mountain coffe fra jamaica. De er utelukkende laget av Kona bønner, verdens mest skjeldne kaffebønne. Den koster litt deretter å. Rundt 100kr pr. 100g. Men duverden for en smak!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Glitrende ide, Pedal! Da tar jeg opp hansken og tar til orde for å stifte "Foreningen til kaffens og godlydens fremme". Stiftelsesmøte på Haslum i løpet av det som er igjen av høsten. Kaffen som serveres blir enten Espressoblandingen fra Evitas kaffebar, malt i en Gaggiakvern og videreforedlet i en Gaggia Classic, evt. Ethiopisk Yirgachffe fra Stavanger kaffebrenneri, malt i samme kvern og laget ved bruk av presskanne for de som foretrekker slikt.. Kaffedrikkingen akkompagneres av musikk gjengitt over anlegget i signaturen, men dog med bruk av nybestilt preamp som må innvies på høvelig vis. Noen som er med? ;) Eller , som seg hør og bør, coffee, anyone?
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Ser at de selger sigarer også. M.a.o. en interessant nettbutikk dette her. Bra tips, dtddiver.

    Topic: i kveld nytes Zuprema Espresso Bellezza i presskanne, en nord-italiensk espressoblanding fra huset Zoega. Blanding av brasilianske bønner og indiske Malabar-bønner. Nam!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Augusto selger først og fremst cigarer og cigarutstyr. Startet sin første butikk under rulletrappen hos Steen&Strøm i julerushet for noen år siden. Virkelig en entusiastbutikk !
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har lett etter en grei dagligkaffe til trakter, som ikke krever selvmaling, spesialbutikker eller dyp lommebok.

    Friele Frokost og Evergood smaker surt sølevann så en erstatning for slike er påkrevet.

    De beste supermarkedskafene til under 25kr/250g jeg har funnet til nå er disse:

    1. Friele Fairtrade - Høylandskaffe fra Guatemala
    God og rund kaffe med passe friskhet og syre
    Vis vedlegget 2
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Har lett etter en grei dagligkaffe til trakter, som ikke krever selvmaling, spesialbutikker eller dyp lommebok.
    Jeg er også i denne brukergruppen. Dessuten husker jeg aldri navnet på akkurat den spesielle alternativbutikken som skal ligge i en sidegate på Grunerløkka som har de helt fantastiske bønnene, etc. Når det er tomt i kaffeboksen så blir det til at man plukker fra hylla på super'n.

    Jeg skal sjekke ut Herman's Fairtrade neste gang! Tenk om den er like bedårene som Frk Friele? ::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn