Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har slått til på en av Decent sine espressomaskiner?

    Synes DE1XL virker veldig interessant, kontinuerlig kontroll av trykk, temp, flow (og vekt) gjennom hele ekstraksjonen være seg espresso, V60 eller Te. Massevis av forskjellige profiler kan brukes

    Espressomaskinenes Trinnov.

     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Vurderte, men følte de hadde kommet litt kort sånn rent kommersielt sett da jeg skulle ha maskin. Endte med LaMarzocco gs3 med paddle.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte, men følte de hadde kommet litt kort sånn rent kommersielt sett da jeg skulle ha maskin. Endte med LaMarzocco gs3 med paddle.
    Da kan du ikke skylde på maskinen hvis ikke espressoen blir perfekt :LOL:
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Kvaliteten på kaffen som kommer ut har mer med brukeren enn maskinen å gjøre ☺
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.256
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da kan du ikke skylde på maskinen hvis ikke espressoen blir perfekt :LOL:
    Jo det kan du. Har en Delonghi Perfecta til daglig bruk en en gammel manuell Isomac til kosebruk. Bruker samme kaffe på begge men den siste lager vesentlig bedre kaffe !
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jo det kan du. Har en Delonghi Perfecta til daglig bruk en en gammel manuell Isomac til kosebruk. Bruker samme kaffe på begge men den siste lager vesentlig bedre kaffe !
    Hvis du har en LaMarzocco gs3 så blir det ikke bedre :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Nja, det er i det minste LETTERE å få det bedre. Espressotilberedning har vanvittig mange variabler det gjelder å få kontroll på. En typisk utfordring med maskiner med varmevekslere er at vannet er veldig varmt, og som oftest altfor varmt for mørkbrente bønner. Espresso ut av slike maskiner med en operatør som ikke tar hensyn til maskinens «temperament», er som regel noe beskt faenskap.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det jeg opplevde som den største forskjellen ved å gå over til La Marzocco var at jeg nesten aldri fikk dårlig kaffe lenger. Jeg er ikke veldig petimeter, jeg veier ikke, jeg tømmer ikke kverna hver dag etc. Jeg har et relativt avslappet forhold til kaffe. Men det ble mye letter å få god kaffe hver gang, uten å stresse. Så blir den fortsatt ikke topp hver gang, men grei i det minste. Tror GS3 er noe av det jeg har kjøpt som har gitt mest glede per krone.
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte Decent men etter å sett noen videoer med den gale professoren over her, og ikke minst hørt den irriterende lyden fra pumpa ble det en Eagle 1 Prima. Stod mellom den og en Linea Mini, som jeg har hatt før… ville prøve noe nytt og endte da opp med E1 Prima. Happy med den så langt.
    Kjenner meg igjen i Fosse sin beskrivelse av det å leve med en OK kaffemaskin, jevnt over så blir det bra kaffe i koppen. Så enkelt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte, men følte de hadde kommet litt kort sånn rent kommersielt sett da jeg skulle ha maskin. Endte med LaMarzocco gs3 med paddle.
    Betyr dette at den ikke var dyr nok? ;)
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte Decent men etter å sett noen videoer med den gale professoren over her, og ikke minst hørt den irriterende lyden fra pumpa ble det en Eagle 1 Prima. Stod mellom den og en Linea Mini, som jeg har hatt før… ville prøve noe nytt og endte da opp med E1 Prima. Happy med den så langt.
    Kjenner meg igjen i Fosse sin beskrivelse av det å leve med en OK kaffemaskin, jevnt over så blir det bra kaffe i koppen. Så enkelt.
    Lekre maskiner dere har i Prima og GS3! Footprintet på min gamle Profitec Pro 300 er begrensende faktor for hvor mye benkeplass jeg får lov til å beslaglegge.

    Etter å ha sett på den gale professoren så har jeg blitt helt fascinert av alle mulighetene denne DE1Pro gir både for espresso, pour over og te.

    Satser på jeg overlever lyden :D
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Betyr dette at den ikke var dyr nok? ;)
    Nja, men med begrenset field-time og lite tilbakemeldinger fra brukere så virket det litt lite solid. Synes fortsatt det ser litt spinkelt ut i forhold til f.eks LaMarzocco, og det kan jo ses på i sammenheng med pris. Men det er absolutt en spennende maskin.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    En definitiv fordel med LaMarzocco er tilgang på deler og service. Bare å gå rundt på ulike kaffebarer og se hvor stor andel av av maskinene som kommer derifra. Når noe ryker så får du hjelp, garantert.

    BDD8A104-2379-45C6-BD3D-7CDA77C6A977.jpeg
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart en fordel med serviceapparatet fra og en større kommersiell aktør i ryggen, det være seg La Marzocco, Victoria Arduino/Simonelli eller andre... for det er ingen tvil om at livet som espressomaskin er utakknemlig med høye temperaturer over tid og vil kreve jevnlig vedlikehold for at man skal beholde brukergleden.
    Aldri fått annet enn top notch service fra La Marzocco nettverket og deler er normalt alltid på lager.

    Kan godt være Decent vil gi årevis med eierglede, men personlig overlater jeg det til andre å finne det ut.
    Jeg applauderer de som går i bresjen for å finne den optimale kaffen basert på tiendeler både når det kommer til tid, temp, trykk, volum, vannkvalitet, kverningshastigheter osv.
    Konseptet er ikke ukjent på et forum som dette ;) 5B253336-B7EC-410A-AB53-33E8A08CCE99.jpeg
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Og siden man er en enkel sjel som ikke liker for mye styr… når det enkelt og greit skal lages to kopper svart kaffe.

    7,5 minutt, 500ml vann og 30g kaffe senere så har disse to levert varene. Kan ikke gjøres stort enklere.
    99E4E117-9EAC-4E1D-B021-3760A4D95AB5.jpeg
    Wilfaen er oppgradert med SSP kniver og er dermed ubrukelig til espresso, men leverer så til de grader til presskanne.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    En definitiv fordel med LaMarzocco er tilgang på deler og service. Bare å gå rundt på ulike kaffebarer og se hvor stor andel av av maskinene som kommer derifra. Når noe ryker så får du hjelp, garantert.

    Vis vedlegget 786635
    Kommer tänka mig om två gånger nästa gång det skall inhandlas ny maskin. Har en tillårskommen Quick Mill Vetrano som sårt behöver service (läcker överallt så allt av packningar o-ringar etc är dåliga) efter daglig bruk i 10 år, men ingen av de jag förhört mig med här till lands (köpt i Sverige) vill ta den in till service per idag. Frustrerande, så dele- och servicehjälp priorieteras högt nästa gång.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.604
    Antall liker
    3.949
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Kommer tänka mig om två gånger nästa gång det skall inhandlas ny maskin. Har en tillårskommen Quick Mill Vetrano som sårt behöver service (läcker överallt så allt av packningar o-ringar etc är dåliga) efter daglig bruk i 10 år, men ingen av de jag förhört mig med här till lands (köpt i Sverige) vill ta den in till service per idag. Frustrerande, så dele- och servicehjälp priorieteras högt nästa gång.
    Kan verkligen rekommendera Jura, enkelt funktion och underhåll. Suverän service.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kan verkligen rekommendera Jura, enkelt funktion och underhåll. Suverän service.
    Köpte min första manuella espressomaskin som fattig student för 23 år sedan och har inte sett mig tillbaka och det blir nog ingen automatisk maskin de nästa
    23 åren heller.. ;) men suverän service uppskattas oavsett teknologi!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Gikk akkurat fra en Rocket Cellini med rotasjonspumpe fra Fluid O Tech, vanninntak mm. til lillebroren Rocket Appartamento. Tilsynelatende samme maskin, men allikevel ganske så forskjellige. Litt som hi-fi; et slør er lagt til og nyansene blir færre. Ikke så konsistent, god kaffe.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart en fordel med serviceapparatet fra og en større kommersiell aktør i ryggen, det være seg La Marzocco, Victoria Arduino/Simonelli eller andre... for det er ingen tvil om at livet som espressomaskin er utakknemlig med høye temperaturer over tid og vil kreve jevnlig vedlikehold for at man skal beholde brukergleden.
    Aldri fått annet enn top notch service fra La Marzocco nettverket og deler er normalt alltid på lager.

    Kan godt være Decent vil gi årevis med eierglede, men personlig overlater jeg det til andre å finne det ut.
    Jeg applauderer de som går i bresjen for å finne den optimale kaffen basert på tiendeler både når det kommer til tid, temp, trykk, volum, vannkvalitet, kverningshastigheter osv.
    Konseptet er ikke ukjent på et forum som dette ;)
    Et av hovedkriteriene for meg ved kjøpe av espressomaskin er kort oppstartstid og både Pro 300 og Decent bruker 5-6min på å bli varm, noe som passer meg veldig fint i en travel hverdag.

    Profitec Pro 300 hadde jeg i nesten 3 år før den ble solgt i går.
    Kombinasjonene av dual boiler med PID sammen med bruk av bottomless portafilter har jeg hatt mye glede av. Bottomless portafilter skjuler ingen feil i fordelings- eller tampeteknikk, har lært mye av det.

    Har gått til innkjøp av en lite brukt DF64 kvern og har en ny Niche Zero i bestilling, begge to kan brukes til å kverne til filter og espresso, får se om det er noe forskjell mellom rette og koniske kniver.

    Utifra mine kriterier og ønsket vei videre så er Decent DE1Pro og single dosing kvern et naturlig steg opp for meg akkurat nå, om eg vil vurdere det likt om 10 år vites ikke, men veien er målet :)


    DAB97F11-13E4-4278-8645-62FAAD641454.jpeg 4A1BDC89-5524-4DA6-9D10-6383CAB6DCE6.jpeg
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Det gledes til Niche Zero kommer i hus her også.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Det gledes til Niche Zero kommer i hus her også.
    Slutten av mars hører eg :)

    Om du er interessert i å prøve en nyvinning med flate 64mm kniver for både filter og espresso, så kan Kopi Deva kanskje være noe.

    Lekkert design og variabelt turtall, men vet ikke helt hva jeg synes om at den er drevet av batteri som må lades...

    kopi deva.jpg
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Kan skrive under på at Niche er en flott sak, har hatt en i 18mnd nå.

    Har likevel valgt å oppgradere kvern, går og venter jeg og....
    1643698934671.png
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    ..begynner dette å bli kaffemaskinenes svar på NordOst?
    La Marzocco GS3 kan nok forsvare en stor del av prisen med at den er bygd som en kommersiell maskin i liten innpakning.
    Det er fremdels slik at mekanisk kvalitet koster, ingen snake oil i en slik maskin.
    Det er fremdeles "bare" en varmtvannspumpe og selges ikke som noe mer enn det.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Nordost er jo ren svindel og snakeoil, så det er nok å ta det vel langt.
    Jeg synes også maskinene er uforholdsmessig kostbare siden de produseres i et såpass antall, men da jeg fartet rundt og testet maskiner i høyere prisklasse var det vesentlig forskjell på byggekvalitet og brukskvalitet. Marzocco kan nok holde et slikt prisnivå pga. høy kvalitet, drift-stabilitet, servicenivå og ikke minst varemerke. Ser ikke noe spesielt galt i det.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    La Marzocco GS3 kan nok forsvare en stor del av prisen med at den er bygd som en kommersiell maskin i liten innpakning.
    Det er fremdels slik at mekanisk kvalitet koster, ingen snake oil i en slik maskin.
    Det er fremdeles "bare" en varmtvannspumpe og selges ikke som noe mer enn det.
    Bare meg som er litt flåsete siden +70 laken for en kaffekoker er langt utenfor min rekkevidde. :LOL:
    Jeg har sett La Marzocco på nært hold, så jeg er enig i at det absolutt ser ut som et kvalitetsprodukt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Nordost er jo ren svindel og snakeoil, så det er nok å ta det vel langt.
    Jeg synes også maskinene er uforholdsmessig kostbare siden de produseres i et såpass antall, men da jeg fartet rundt og testet maskiner i høyere prisklasse var det vesentlig forskjell på byggekvalitet og brukskvalitet. Marzocco kan nok holde et slikt prisnivå pga. høy kvalitet, drift-stabilitet, servicenivå og ikke minst varemerke. Ser ikke noe spesielt galt i det.
    Som sagt: Bare en litt flåsete kommentar fra min side.
    Kos deg med god kaffe, det er det viktigste. :)
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dedikert espresso. Kjører nok Niche på filter, med mindre jeg selger den.
    Mener eg leste et sted at det var en slags konsensus om at flate SSP MP/unimodal v2 kniver var best på lysbrent/filter og at SSP HU var best på mørkbrent.
    Samt at konisk kvern var å foretrekke på espresso og flate for filter kaffe...

    Kaffe og hifi hobbyene har tydeligvis sine likheter; en kan lese og diskutere så mye en vil, men på et tidspunkt må en "bla opp" og teste selv
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    Påtide at dere tar det helt ut og brenner bønnene selv.. og ikke bare kjøper ferdigvare der dere ikke har 100% kontroll sjøl !!!! :cool:;)

    Har sett en liten enkel sak ifra Japan som så interessant ut... faktisk.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Må si at det er tøfft at det er såpass "mange"med skikkelig bøse kaffe oppsett hjemme !!!
    Dere må gjerne dele flere bilder av deres oppsett....

    Har bare standard greia med Rancilio Rocky / Silvia, med de utfordringene det er... men det er en sliter som har fulgt meg i snart 15 år, og ikke noe feil eller noe !!
    Gått hundrevis av kilo med kaffe gjennom både kvern og maskin !!!
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Påtide at dere tar det helt ut og brenner bønnene selv.. og ikke bare kjøper ferdigvare der dere ikke har 100% kontroll sjøl !!!! :cool:;)

    Har sett en liten enkel sak ifra Japan som så interessant ut... faktisk.
    Denne?

     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Denne?

    Den så veldig flott ut !!

    Nei den jeg så var en helt manuell ting som man brant bønner over åpen (gassflamme)
    Noe ala denne

     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Aha! Googlet prisen på roest nå, koster over 60laken 😬
     
    • Wow
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn