Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.349
    Ser veldig bra ut!
    Hvis jeg kan gi noen anbefalinger på videre forbedringer på selve espressoen, (om det er interessant), ville jeg gått for gramvekt med timer 0 til 250g +- 1g holder. Denne setter du under koppen under brygging. Start timer når første dråpe med kaffe treffer koppen.
    Får du 36 gram kaffe på 25 sekunder, har du en basislinje, men ikke en fasit. I praksis er det kaffe type/kverning og temperatur som avgjør om dette blir bra. Mange espresso tåler 35 sekunder uten å bli dårlig, men basislinjen er grei å bruk i første omgang.
    Går det for raskt å fylle en espresso på 36 gram bør du kverne på en finere grad eller forbedre tamper trykk/temperatur.

    Har du PID regulator på maskinen, kan du som basis prøve å justere til en temperatur på 93-96 grader for deretter brygge på stigende temperaturflanke.

    Egen gram/kilo vekt for tamper trykk kan også være greit å bruke siden tamper trykk mot kaffen bør være 25-35 kilo. Tamper trykket er mye høyere en du trur.
    Det er en grunn til at baristaer går over til å bruke automatiske hydro/pneumatiske tamper maskiner som avlaster skuldre og gir mer presis tamper trykk.

    En funell (konet trakt ring) som settes over filteret under kverning for deretter å distribuere kaffen jevnt i filteret er også og anbefale.
    Videre vil jeg anbefale en vektet kaffedistributør med høydejustering(fordeler kaffen i filteret samtidig som kaffen blir fordelt jevnt utover filteret)
    Hvis dette ble for mye informasjon kan jeg lage en snutt hvor jeg viser hva alt dette er.

    Som du kanskje har forstått er evnet espresso stort , men det er bare å la det vokse med interessen, en trenger ikke gå for alt samtidig.:)
    Hei!

    Takk for gode råd! Her er det et par ting som må kommenteres:

    Basislinjen din er helt korrekt, men det fordrer jo en dose på 18gram, altså en 1:2 ratio på tørr kaffe i filteret og ferdig kaffe i koppen. For å ha full kontroll på dette burde man bruke en vekt med 0,1g oppløsning. En dose på 18.5g renner betydelig tregere enn en dose på 17.8. Jeg bruker en kvern uten hopper på toppen for lagring av bønner, en såkalt single doser. Da blir det automatisk slik at man veier en dose bønner før man har i kvernen.
    Dosen må passe til filteret, jeg pleier jeg å dosere 19g i et 20g filter for å være sikker på at jeg ikke får kontakt mellom kaffen shower screen.
    Jeg er så heldig at maskinen min viser tiden underveis :)

    Temperaturen din er også helt korrekt, men jeg ser at folk gjerne øker temperatur ved mer lysbrente kaffebønner og senker ved medium/mørkbrente. S&Hs juleespresso smaker definitivt bedre på 89 grader.

    Tamping. Før trente baristaer på en vekt for å klare å trykke korrekt. Her har man hele tiden snakket om 30 punds, altså ca.15kg. 25, og spesielt 35kg er altfor mye! I det senere har fokuset på hvor mye man trykker nesten blitt borte fra baristatrening, og man fokuserer mye mer på distribusjon av kaffe i filteret, samt at tampingen er rett og lik hver gang. Jeg anbefaler virkelig ikke å tampe på 35kg, da får man garantert channeling og surere kaffe.
    Jeg bruker distribusjonsverktøy, big-step tamper og presisjonsfilter :)
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Da har du jo god kontroll på det meste!
    Ja jeg glemte å nevne at det er 18 gram kaffe som blir brukt for å få 36 gram ferdig espresso. Jeg har et tampetrykk på 20 kilo, men har lest/ hørt at dette er for lite, så jeg satte 25 +.
    Bruker bunnløs filterholder for å se hvordan vannet fordeles i filtret, og har ingen synlige kanalseringer. 😊
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.349
    Det fulgte med konveks med maskinen min som jeg brukte litt før jeg kjøpte pullman bigstep. Den er mye bedre hos meg hvertfall. Med bunnløst filter ser man lett at ekstraksjonen blir ujevn med konveks tamper. Ser også at bransjen som helhet nærmest har forkastet konvekse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    @BeetleBug ,@Nightpuma. Takker så mye for gode tips. Forsøkte å følge bryggingvideoen etter beste evne og kom helt klart på sporet av god kaffe.

    Takk for tips og Godt nytt År 😊
    Så bra:)

    V60 skal IMO ha så varmt vann som mulig. Bruker du litt avkjølt vann som ofte anbefales får du ikke et optimalt resultat. Det der med vann på 92*C på V60 er IMO helt misvisende og du vil aldri få et godt resultat. Jeg har en Hario kjele, og etter den har kokt, setter jeg den på kanten av kokeplata så den holder seg på kokepunktet hele tiden. Kvalitetskaffe, malingsgrad/vekt/vannmengde og temp er det viktigste. Deretter kan du finslipe helleteknikk.
    Du skulle prøve en pose Etiopia fra Lippe kaffe. Sammen med videoen jeg la opp, har du et godt utgangspunkt for å tune forholdet kaffe/vann og malingsgrad.
    Med V60, gode råvarer og endel øvelse, kan du lage en kopp kaffe i verdensklasse.

    Lykke til:)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Noen som har erfaring med og montere PID kontroll på espressomaskiner ? Fortrinnsvis Rancilio Silva.
    Noen bakdeler ? Fordelene er mer åpenbare....

    /JR
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Funerale-Renato-Bialetti-1300x867-808x420.jpg
    Fra begravelsen til signore Bialetti.
    Valget av urne ga seg selv!
    Personlig legger jeg heller penga i god kvalitets kaffe og bruker en slik til å lage kaffe hjemme.
    IMO de fleste kjøkkenbenk maskiner koster mere enn hva det smaker
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Bialetti #3 og Lavazza d^Oro 365 morgener i året. Når jeg bare skal ha en kopp daglig blir alt annet for mye styr.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bialetti #3 og Lavazza d^Oro 365 morgener i året. Når jeg bare skal ha en kopp daglig blir alt annet for mye styr.
    Bialetti #6 og Gevalia Barrista Crema her i huset... og lige så mange morgener :cool:
    Bialetti #6 passer præcis til en god stor kop. Bønnerne varer til gengæld ikke så lenge :LOL:
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Som vanlig trygt plassert i 3. divisjon bedrift:
    Etter laaaang diskusjon i heimen tok vi en impulstur til elkjop i Drammen for noen uker siden. En hyggelig maskert kar anbefalte denne, vi sa «ja, takk», og dro hjem igjen.
    Kona som gjennom mer enn 30 år kanskje har drukket 1-2 kopper i måneden har blitt ei skikkelig kaffekjerring! 💝
    5B320156-F5A0-4756-ADC8-C42623ACA2C6.jpeg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Nå er jeg i "aldersbestemte klasser" i forhold til dere som lager kaffe i "Premier League"!

    Kjøpte ALI kaffe ( den som i sin tid kurerte gruff! ) på tilbud hos Joker for noen uker tilbake. Erfaringen er at den smaker helt greit men den må være mere finmalt enn det meste av annen kaffe for den gjorde at filteret ble tilstoppet og nesten, men bare nesten, fløt over og tok med kaffekorn på utesiden av filterposen.
    Vi slo til på neste kaffetilbud og kjøpte Evergood. :) Den fungerer greit i trakteren og smaker helt OK.
    Normalkaffen hos oss er finske "Paulig". To ulike "Persidentti" og "Juhla" begge i svakest brente utgave. Det er fint med finsk kaffe, man kan som oftest velge hardheten i brenningen.
    Problemet nå for tiden er selvsagt at finsk kaffe er like utilgjengelig som Baltika øl og Beluga kaviar fra den andre naboen!
    Vi LIDER virkelig nå under Corona med nedstengte naboland!:p
    Finsk kaffe.jpg
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Folk snakker om at de vil til syden.... jeg vil til SVERIGE og handle !!!!!!!!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Folk snakker om at de vil til syden.... jeg vil til SVERIGE og handle !!!!!!!!
    Jo Sverige er greit det, men ikke primært for prisene. Jeg vil gjerne ha tilgang på det utvalget de har av blant annet norske Kavli oster på tuber og i beger! Det finnes så utrolig mange artige varianter som REMA/KIWI/COOP ikke vil selge her i Norge! Og så har de noe som heter Arboga postej. En skivbar leverpostei, nyydelig! Og så var det dette med familien som man ikke får besøkt når grensene er stengt. Broderen er 74 har nyss hatt et lite slag og fåglarna vet hvor lenge han holder seg i live??? Hadde jo vært artig å kunne hilse på.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    100% enig det med utvalg!! Først det.. så pris, selv er jeg glad i og prøve oster, og det gjør heller ikenoe at det er endel typer der..

    Og kaffe da :cool: så enn holder seg til topic
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Folk snakker om at de vil til syden.... jeg vil til SVERIGE og handle !!!!!!!!

    Heldigvis er det enda mulig å få tak i kaffe her i landet. Og det uten å kjøre bil.





    https://lippe.no






    Og sikkert mange flere.
     
    Sist redigert av en moderator:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Man får da vel tak i all mulig god kaffe her til lands? Hva skal man til Sverige for?
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Da er mitt forsøk på å gjøre om Eureka XL til single doser klar.

    IMG_20210409_170247.jpg

    IMG_20210409_170335.jpg

    For å få litt vekt på antipoppern brukte jeg en aluminium volum knapp.

    IMG_20210409_170402.jpg

    Eureka har gjort forbedringer med XL kverna når det gjelder zero retention. Kverner man 18 gram kaffe, blir ca: 0,0- 0,2 gram kaffe igjen i kvernhuset (som blir forskjøvet til neste brygg hver gang).
    Neste steg blir Zero retention.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.349
    Det er nok få zero retention-kverner som i praksis har mindre enn 0.2g.... er det koniske eller flate burrs på den der?
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Da er mitt forslag til single doser/antipopper med Zero retention ferdig!

    IMG_20210417_153035.jpg

    Med blåsebelg fra en bert-bert, lages et lufttrykk som presses gjennom et 5mm stålrør for å øke hastigheten på lufta.

    IMG_20210409_131030.jpg

    Deler fra en vannlås til en vaskekum, passet perfekt da den har pakning som tetter mot akrylrøret og styrefinner som sentrerer arrangementet.

    IMG_20210417_152605.jpg

    Det neste bli å finne en større justeringsknapp for innstilling av kverna, da den er litt liten originalt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Som vanlig trygt plassert i 3. divisjon bedrift:
    Etter laaaang diskusjon i heimen tok vi en impulstur til elkjop i Drammen for noen uker siden. En hyggelig maskert kar anbefalte denne, vi sa «ja, takk», og dro hjem igjen.
    Kona som gjennom mer enn 30 år kanskje har drukket 1-2 kopper i måneden har blitt ei skikkelig kaffekjerring! 💝
    Vis vedlegget 710633
    Statusoppdatering:
    Hos oss har gjerne en 250gr filtermalt til trakteren vart 2-3, kanskje over 4 uker også.
    Nå går det langt over 1 kg/måned...
    Når det gjelder valg av bønner har disse 2 har kommet bra ut:
    1622624098373.png
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Her kan man kjøpe billig Lavazza kaffebønner med lang holdbarhet. Utvalget er også stort. Gratis frakt over 800,- kroner.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Her kan man kjøpe billig Lavazza kaffebønner med lang holdbarhet. Utvalget er også stort. Gratis frakt over 800,- kroner.
    Kaffekapselen anbefales, rask levering og god service. Det ligger 6 kg Lavazza d`Oro og venter på meg på pakkeutleveringen i kjelleren. Vi drikker 1/4 kg i uka til frokost hele året uansett om vi er i Norge eller i Italia. Vi bruker Bialetti mokka-kanne, no.3 til meg og no. 2 til kona.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vi vurderer ny maskin, vår 14 år gamle Jura lekker litt her og der, samt det er jo spennende å prøve noe nytt.

    Kikket på denne, noen som har kjennskap til den eller eventuelt andre anbefalinger i ca samme prisklasse?

     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har i alle år sverget til manuell maskiner. Siste var en Lelit Mara PL62. Fantastisk på alle måter.
    Men vel nerdete, og fruen nektet lære seg å bruke den.
    Når vi nå bygget hus, og skulle ha noe mer tilpasset gjorde jeg masse research for å finne noe som lagte god kaffe, og som var enkel i bruk.
    Etter mye frem og tilbake, og basert på erfaringer fra folk jeg stoler på. Endte vi opp med denne…… Noe jeg ikke angrer på.
    Står ikke tilbake for det meste av den nerdingen jeg holdt på med tidligere. Og det med trykk av en knapp… Fantastisk IMHO 😊

    Delonghi Dinamica Plus

    C22CC3CC-89AD-4198-8040-9B57CF334F90.jpeg


     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    245
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i alle år sverget til manuell maskiner. Siste var en Lelit Mara PL62. Fantastisk på alle måter.
    Men vel nerdete, og fruen nektet lære seg å bruke den.
    Når vi nå bygget hus, og skulle ha noe mer tilpasset gjorde jeg masse research for å finne noe som lagte god kaffe, og som var enkel i bruk.
    Etter mye frem og tilbake, og basert på erfaringer fra folk jeg stoler på. Endte vi opp med denne…… Noe jeg ikke angrer på.
    Står ikke tilbake for det meste av den nerdingen jeg holdt på med tidligere. Og det med trykk av en knapp… Fantastisk IMHO 😊

    Delonghi Dinamica Plus

    Vis vedlegget 729347


    Har det siste året også brukte en Lelit, og har vurdert en pl62x, men blir jo litt nysgjerrig når du sier denne er på høyde med lelit. Hvordan er kverningen av bønner? Må ofte stile litt på kverna(Lelit den også) for best mulig resultat.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn