Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Hyacint Bucket drikker ikke Evergood, hun drikker Earl grey! ( Det er te! )
    Nå var det naturligvis «person» og ikke produkt jeg hadde i tankene.


    Uff det er ille når man kverrulerer på så tynt grunnlag som dette, men det er nok "brakkesyken" som herjer med meg! :cool:

    Men "personen" Hyacint har da ingen eksistensberettigelse bortsett fra at verdens ektemenn kan se at "det kunne ha vært værre, så ta vare på den kona du har!" 8) ;)
    Brakkesyke eller ei, du tok an fortsatt ikke. Litt som da Kasakhstan la inn protest mot Borat for å inneholde faktafeil.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig Evergood banker Friele Frokost, som er sur og hard. Men en undervurdert en her er Mills Frokostkaffe. Har ikke sett den på en stund dog.

    Tøv. Vi kaller den for Nevergood....
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Nevergood og Frile... dere diskuterer forskjellen på dritt og møkk :rolleyes: ;)

    Da er jeg heller helt på linje med H.Are.Felle som bruker Lavazza kaffe(bønner).
    Flott produkt range !!
    Og vil dere ha en av de beste derifra, imo:

    c1400x840q75.jpg
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Kaffebønner i kategorien medium roast. En blanding av arabica og robusta.

    :cool:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Nevergood og Frile... dere diskuterer forskjellen på dritt og møkk :rolleyes: ;)

    Da er jeg heller helt på linje med H.Are.Felle som bruker Lavazza kaffe(bønner).
    Flott produkt range !!
    Og vil dere ha en av de beste derifra, imo:

    Vis vedlegget 575484
    Skal prøves!
    Syntes Lavazza er et merke som det er enkelt og få til god kaffe, møkkamaster... prezzkanne... mokkakanne/Bialetti... Rancillio Silva/Rocky.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg syntes blå Ali og blå Coop er bedre enn Evergood og Friele. Har litt sansen for blå coop. Den har litt syrlighet/fruktighet i seg.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Der: Vis vedlegget 575686 Fåast også i fairtradeversjon. Denne er billeg på Rimi. Der kan ein også kjøpe Grans-øl, som ikkje kostar allverda, det heller.
    Kjeldsberg er faktisk en fullt ut drikkbar kaffe. Men Husvaranen har bestem at: "Der skal ikke handles hos REMA1000" Hun ble forbannet da de begynte med det der "besteven tøvet". Hun er noe langsint!

    Men okke som, Kjeldsberg var en fantastisk butikk en gang i verden, sånn omtrent da jeg var en liten gutt! En ordentlig "Kolonialforretning"! Jeg husker at det alltid luktet så godt når man kom inn, for de brente sin egen kaffe og den aromaen glemmer man aldri. Kaffen ble kjøpt i form av en pose som ble fyllt med kaffebønner for så å bli fyllt i en kvern som så ble stillt inn på riktig malegrad og mens maskina brummet på sin spesielle måte ble posen fyllt op med kaffe, ferdig malt til bruk i kaffekjele eller perkulator trakter. Det var herlige tider! Det eneste som lukter like godt som nybrent og malt kaffe er aromaen av fersk tobakk som man fant i tobakksbutikker i "gamle dager". Før røykelov og slike ting!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Der: Vis vedlegget 575686 Fåast også i fairtradeversjon. Denne er billeg på Rimi. Der kan ein også kjøpe Grans-øl, som ikkje kostar allverda, det heller.
    Kjeldsberg er faktisk en fullt ut drikkbar kaffe. Men Husvaranen har bestem at: "Der skal ikke handles hos REMA1000" Hun ble forbannet da de begynte med det der "besteven tøvet". Hun er noe langsint!

    Men okke som, Kjeldsberg var en fantastisk butikk en gang i verden, sånn omtrent da jeg var en liten gutt! En ordentlig "Kolonialforretning"! Jeg husker at det alltid luktet så godt når man kom inn, for de brente sin egen kaffe og den aromaen glemmer man aldri. Kaffen ble kjøpt i form av en pose som ble fyllt med kaffebønner for så å bli fyllt i en kvern som så ble stillt inn på riktig malegrad og mens maskina brummet på sin spesielle måte ble posen fyllt op med kaffe, ferdig malt til bruk i kaffekjele eller perkulator trakter. Det var herlige tider! Det eneste som lukter like godt som nybrent og malt kaffe er aromaen av fersk tobakk som man fant i tobakksbutikker i "gamle dager". Før røykelov og slike ting!
    Stod bak disk frå eg var 8 år, og hadde dagleg jobb med kaffikverna den tida familien hadde butikk. Før eg drakk kaffi.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Der: Vis vedlegget 575686 Fåast også i fairtradeversjon. Denne er billeg på Rimi. Der kan ein også kjøpe Grans-øl, som ikkje kostar allverda, det heller.
    Kjeldsberg er faktisk en fullt ut drikkbar kaffe. Men Husvaranen har bestem at: "Der skal ikke handles hos REMA1000" Hun ble forbannet da de begynte med det der "besteven tøvet". Hun er noe langsint!

    Men okke som, Kjeldsberg var en fantastisk butikk en gang i verden, sånn omtrent da jeg var en liten gutt! En ordentlig "Kolonialforretning"! Jeg husker at det alltid luktet så godt når man kom inn, for de brente sin egen kaffe og den aromaen glemmer man aldri. Kaffen ble kjøpt i form av en pose som ble fyllt med kaffebønner for så å bli fyllt i en kvern som så ble stillt inn på riktig malegrad og mens maskina brummet på sin spesielle måte ble posen fyllt op med kaffe, ferdig malt til bruk i kaffekjele eller perkulator trakter. Det var herlige tider! Det eneste som lukter like godt som nybrent og malt kaffe er aromaen av fersk tobakk som man fant i tobakksbutikker i "gamle dager". Før røykelov og slike ting!
    Stod bak disk frå eg var 8 år, og hadde dagleg jobb med kaffikverna den tida familien hadde butikk. Før eg drakk kaffi.
    Var vel litt eldre før jeg ble shanghaiet som barnearbeider i familiens Frukt & Tobakksbutikk! Men var egentlig ikke gamle karen. 12 eller deromkring.

    Konseptet "Frukt & Tobakk" er jo noe som får dagens unge til å riste på hodet som noe utrolig selvmotsigende.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ..man drikker vel ikke robusta?
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    For alle kaffeglade som sitter hjemme og kanskje savner skikkelig fersk og god kaffe:

    Mukasa Kaffebrenneri har satt opp nettbutikk for private, og har akkurat nå alle 1 kg kaffe til 299,- og gratis levering på døren Arendal-Kristiansand, alternativt flat frakt til hele Norge for 69,-

    Kanskje Norges beste pris på helt ferskbrent spesialitet kaffe? Alle ordre som legges inn før 0700 i morgen tidlig (mandag), brennes samme dag!

    Bestill i nettbutikken
    https://www.mukasa.no/nettbutikk-for-privatpersoner/
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    ..man drikker vel ikke robusta?
    I utgangspunktet er jeg enig, mente lenge at robusta er fyllmasse og har ikke noe å gjøre i kvalitetskaffe. Men jeg har fått et mer åpent syn på hva god kaffe kan være etter å ha testet ut mange typer/blandinger. Til ren espresso kan ofte en blanding med robusta og arabica bli bra. Italienske Caffe Vero er et godt eksempel på det. Det hender at jeg kjøper kaffebønner av kjente merker uten å lese for mye på posen for å ikke å være for forutinntatt. Jeg har da blitt overrasket over at det er andeler av robusta i kaffen. Blindtesting av kaffe vi gi overraskelser som ikke kan avfeies.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    L'or kaffen jeg kjøpte forrige gang smakte vondt på alle områder, gikk sporenstreks til Elkjøp og kjøpte denne
    20200323_170630.jpg
    som da viste seg som den beste kaffen jeg har smakt. Mulig det var antiklimakset som gjorde det... Var mer avrundet enn forrige Lavazza (espresso Italiano) som til nå var favoritten.
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    :)

    Mukasa Kaffebrenneri kjører fremdeles 299,- pr kilo kaffe.
    Gratis levering på døra Arendal-Kr.sand eller flat frakt hele Norge 69,-


    Dette er spesialitet kaffe av høyeste kvalitet. Mange spennende kaffe på lager. Brennes på bestilling så er garantert ferskbrent. Selvsagt sporbar og rettferdig! I tillegg gir vi 20kr pr kilo til vårt skoleprosjekt i Uganda. Her kan du glede både smaksløkene, kaffebonden og barn i en landsbygd som virkelig trenger det :)

    https://www.mukasa.no/nettbutikk-for-privatpersoner/

    :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    :)

    Mukasa Kaffebrenneri kjører fremdeles 299,- pr kilo kaffe.
    Gratis levering på døra Arendal-Kr.sand eller flat frakt hele Norge 69,-


    Dette er spesialitet kaffe av høyeste kvalitet. Mange spennende kaffe på lager. Brennes på bestilling så er garantert ferskbrent. Selvsagt sporbar og rettferdig! I tillegg gir vi 20kr pr kilo til vårt skoleprosjekt i Uganda. Her kan du glede både smaksløkene, kaffebonden og barn i en landsbygd som virkelig trenger det :)

    https://www.mukasa.no/nettbutikk-for-privatpersoner/

    :)
    Har lyst til å bestille noe men vet ikke helt hva jeg vil ha.

    Jeg liker godt Kenya High og Etiopia, spesielt om de er lettbrente .. men det er litt for mye syre i dem og de blir fort litt te.
    Så en rund og fyldig kaffe er mer min stil, men vil ikke ha noen julekaffe heller. Det blir uinteressant. Så litt brasil/colombia kanskje
    Malabar kan være bra men .. mye som selges her virker som lav sorteringsgrad for å si det forsiktig.
    Java kan være topp, men den blir ofte litt for tynn
    Liker ikke for hard brent heller, og når det nærmer seg bitter er det god natt for min del.

    Jeg bruker en aeropress til kaffen og har en grei kvern

    Innen te liker jeg kanskje best Darjeeling first flush eller stundom også en lapsang souchong, men også jasmine dragon pearls og gunpowder.


    ...

    Jeg er sikkert vanskelig nå men, hvilken kaffe vil du anbefale noen med slike preferanser?

    Jeg tyr ofte til en 50/50 av bønner fra Ikea blandet med noe smaksrikt fra Meny's utvalgte.
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    :)

    Mukasa Kaffebrenneri kjører fremdeles 299,- pr kilo kaffe.
    Gratis levering på døra Arendal-Kr.sand eller flat frakt hele Norge 69,-


    Dette er spesialitet kaffe av høyeste kvalitet. Mange spennende kaffe på lager. Brennes på bestilling så er garantert ferskbrent. Selvsagt sporbar og rettferdig! I tillegg gir vi 20kr pr kilo til vårt skoleprosjekt i Uganda. Her kan du glede både smaksløkene, kaffebonden og barn i en landsbygd som virkelig trenger det :)

    https://www.mukasa.no/nettbutikk-for-privatpersoner/

    :)
    Har lyst til å bestille noe men vet ikke helt hva jeg vil ha.

    Jeg liker godt Kenya High og Etiopia, spesielt om de er lettbrente .. men det er litt for mye syre i dem og de blir fort litt te.
    Så en rund og fyldig kaffe er mer min stil, men vil ikke ha noen julekaffe heller. Det blir uinteressant. Så litt brasil/colombia kanskje
    Malabar kan være bra men .. mye som selges her virker som lav sorteringsgrad for å si det forsiktig.
    Java kan være topp, men den blir ofte litt for tynn
    Liker ikke for hard brent heller, og når det nærmer seg bitter er det god natt for min del.

    Jeg bruker en aeropress til kaffen og har en grei kvern

    Innen te liker jeg kanskje best Darjeeling first flush eller stundom også en lapsang souchong, men også jasmine dragon pearls og gunpowder.


    ...

    Jeg er sikkert vanskelig nå men, hvilken kaffe vil du anbefale noen med slike preferanser?

    Jeg tyr ofte til en 50/50 av bønner fra Ikea blandet med noe smaksrikt fra Meny's utvalgte.
    Hei :) Både Etiopia Dhilgee og Etiopia Qore Korche er lysbrente, fruktige og med god syre. Smaker ikke te, men er nok i "te-retningen" ut fra preferansene dine. Anbefaler deg enten Brasil Sul de Minas eller Burundi Ntamba Colline. Førstnevnte er typisk brasiliansk kaffe med god fylde, smaksnoter av sjokolade og nøtter. Rund munnfølelse. Kaffen fra Burundi er en skikkelig smaksopplevelse. Den er bærtørket og smaker MYE! Masse sødme, frukt, hagebær, men samtidig elegant og delikat i smaken. Medium brent, og sødmen er i behold i sin helhet uten å gå over til bitterhet.

    Uansett hvilken kaffe du går for kan du være sikker på at råkaffen vi benytter er fra øverste hylle. Vi har kun spesialitet kaffe, og aldri kaffe med cupping score under 85 (snitt score er 88 ).

    Bare å spørre mer om du har flere spørsmål :)
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For varm?
    Jeg har kun hørt motsatt.

    Det er jo et relativt stort hull i disse sertifiseringene nettopp pga at de kun tester samme mengde på alle maskinene.

    Jeg endte opp med en Melitta Excellent 5.0. Den har funksjon for halv kolbe i hvert fall.
    Ikke helt fornøyd med spredningen fra "dusjhode" da, men ellers fornøyd så langt!

    Synd de ikke selger Bonavite i Norge...
    Fortsatt fornøyd med Melittaen? Ser også etter en trakter som kan lage mindre mengder kaffe med konsistent bra resultat. Lager stort sett 0,5l med den jeg har idag, men lurer på å pensjonere den etter at jeg fant modellen min på museum :) ( https://digitaltmuseum.no/011024242805/kaffetrakter ).

    De jeg synes ser mest spennende ut er:

    1.Philips Gourmet type. Her kokes vannet opp først, så da antar jeg det ikke spiller noe rolle på mengde.
    2.Kitchenaid 1209 ( https://www.kitchenaid.no/smaa-appa...er-med-1-7-liters-kolbe-5kcm1209/859711580720 ). De ser ut til å ha et veldig fint «dusj» hode som sprer vannet på en forbilledlig måte (ihvertfall i reklamen). Etter å ha jobbet lenge i prosess industrien samt drevet med håndbrygging noen år, vet jeg at dette er en av nøkkelelementene for en god prosess. I tillegg har den timer som kan være kjekk å ha.
    Problemet her er 1,7l kolbe. Vil stort sett aldri trakte den mengden ( 1l vil være max), og det er ikke sikkert den takler 0,5 med bra resultat.
    3.Russel Hobbs Elegance. Ser ut til å ha et spennende dyse system for vannet, er godkjent av ECBC, har 1,25l kolbe og har timer. Kanskje litt kjedelig utseende.

    Noen som har testet noen av disse, eller har noen kommentarer?

    Forøvrig så syntes jeg ofte også at min gamle Moccamaster leverte veldig varm kaffe hvis jeg bare lagde mindre mengder. Følte ikke at den da fikk med seg alle nyansene i kaffen, slik det var hvis jeg brygget full kolbe. Derfor også litt skeptisk til Philips trakteren.

    Med håndbrygging så synes jeg smaken blir bedre med vann temp. rundt 92degC enn med høyere temp.
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Fortsatt fornøyd med Melittaen? Ser også etter en trakter som kan lage mindre mengder kaffe med konsistent bra resultat. Lager stort sett 0,5l med den jeg har idag, men lurer på å pensjonere den etter at jeg fant modellen min på museum :) ( https://digitaltmuseum.no/011024242805/kaffetrakter ).

    De jeg synes ser mest spennende ut er:

    1.Philips Gourmet type. Her kokes vannet opp først, så da antar jeg det ikke spiller noe rolle på mengde.
    2.Kitchenaid 1209 ( https://www.kitchenaid.no/smaa-appa...er-med-1-7-liters-kolbe-5kcm1209/859711580720 ). De ser ut til å ha et veldig fint «dusj» hode som sprer vannet på en forbilledlig måte (ihvertfall i reklamen). Etter å ha jobbet lenge i prosess industrien samt drevet med håndbrygging noen år, vet jeg at dette er en av nøkkelelementene for en god prosess. I tillegg har den timer som kan være kjekk å ha.
    Problemet her er 1,7l kolbe. Vil stort sett aldri trakte den mengden ( 1l vil være max), og det er ikke sikkert den takler 0,5 med bra resultat.
    3.Russel Hobbs Elegance. Ser ut til å ha et spennende dyse system for vannet, er godkjent av ECBC, har 1,25l kolbe og har timer. Kanskje litt kjedelig utseende.

    Noen som har testet noen av disse, eller har noen kommentarer?

    Forøvrig så syntes jeg ofte også at min gamle Moccamaster leverte veldig varm kaffe hvis jeg bare lagde mindre mengder. Følte ikke at den da fikk med seg alle nyansene i kaffen, slik det var hvis jeg brygget full kolbe. Derfor også litt skeptisk til Philips trakteren.

    Med håndbrygging så synes jeg smaken blir bedre med vann temp. rundt 92degC enn med høyere temp.
    Som både forhandler- og personlig bruker/kunde av Ratio Eight, kan jeg si at dette trolig er det beste som finnes der ute av traktere! Automatisk håndbrygger som kan brukes med både metallfilter, Chemex filter og Hario V60 trakt/filter. Sammen med en god kvern får du en perfekt halvliter kaffe - hver gang! :) Ta kontakt om du vil ha et skikkelig godt "hifisentralen" tilbud :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Sitter i godstolen og nyter en god kopp Takesi Geisha fra Coffee Collective i Danmark. Intens smaksopplevelse med mye aroma, deilig sødme og nok syre til å unngå å bli bløtfet og kjedelig.

    Stor takk til Nightpuma som tipset meg og ordnet bestilling.

    Takesi:





    Jeg foretrekker fortsatt Chemex;

    BCF62C11-C1B4-44DD-A313-AC0964E78FFA.jpeg

    Ønsker alle et godt kaffeår i 2021. Kom gjerne med tips i denne tråden hvis dere kommer over noen gode kaffebønner.

    Mvh
    -BB-
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    @BeetleBug , jeg er fersk på pour over og har kjøpt en Hario V60. Hva er gevinsten med en Chemex? Jeg kjøpte inn litt kaffebønner fra Solberg Hansen før jul , uten at det har gitt de voldsomme smaksopplevelsen .. Bruker en Wilfa kvern og som oftes Zoega Skåne roast.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Bestiller alltid her, jeg. Dessverre på tysk.

    Kaffe‘n kjennetegnes av å være veldig fyldig og å ha meget lite syre.

    Kjekt, også at hver kaffe har et eget aromaprofil.

    4DA22B19-9232-422D-B399-966D21726124.jpeg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg er fersk på pour over og har kjøpt en Hario V60. Hva er gevinsten med en Chemex? Jeg kjøpte inn litt kaffebønner fra Solberg Hansen før jul , uten at det har gitt de voldsomme smaksopplevelsen .. Bruker en Wilfa kvern og som oftes Zoega Skåne roast.
    Heisann,

    Gevinsten er vel at du kan lage flere kopper kaffe med en gang med Chemex. Filteret er noe tykkere og det tar noe lengre tid å trekke igjennom. Jeg skyller alltid filterne og vrir dem opp (klemmer ut vannet) før jeg setter dem på plass i Chemex kannen. Sitter du igjen med for lite smak kan jeg anbefale deg først å gå ned i størrelse på kvernen fremfor å øke mengden kaffe. Dess finere malt bønnene er dess mer tid bruker vannet på å trekke igjennom filteret som altså igjen betyr mer smak. Jeg foretrekker selv å male mine bønner noen nivå mindre en hva som er anbefalt for Chemex.

    Med V60 som jeg bruker på jobb så fukter jeg kaffen i filteret (filteret har jeg skylt i vann først) og så lar jeg den "blomstre" i 1-5 minutter før jeg heller kokende vann over i to omganger. Første gang ca halvfull kopp, så venter jeg litt og heller nytt kokende vann til koppen er full. Skåne Roast er en mørkbrent kaffe som heller mot det bitre. Selv foretrekker 9 av 10 ganger en lysbrent kaffe av spennende bønner.

    Lykke til og jeg håper du finner den gode smaken! Det finnes mange flinke kaffehus/brennerier der ute og min go-to favoritt har til nå vært Lippe. www.lippe.no
    Dem leverer jevnt over god kvalitet på kaffen og er flinke til å finne kaffe som er spennende. Akkurat nå syntes jeg både julekaffen deres og Etiopia Guji er vel verdt en smak.

    Mvh
    -BB-
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Sitter i godstolen og nyter en god kopp Takesi Geisha fra Coffee Collective i Danmark. Intens smaksopplevelse med mye aroma, deilig sødme og nok syre til å unngå å bli bløtfet og kjedelig.

    Stor takk til Nightpuma som tipset meg og ordnet bestilling.

    Takesi:





    Jeg foretrekker fortsatt Chemex;

    Vis vedlegget 685687

    Ønsker alle et godt kaffeår i 2021. Kom gjerne med tips i denne tråden hvis dere kommer over noen gode kaffebønner.

    Mvh
    -BB-
    Fint innlegg BB. Det gjør seg med litt bilder:)
    Jeg har snart drukket 250gr av den nå, og beskrivelsen din sammenfaller helt med min egen. Det er en kaffe utover det vanlige, siden den har så mange smaksnyanser og veldig fin sødme/syre balanse.
    Jeg bruker V60 for tiden. Jeg har vært innom de fleste håndbrygg-teknikker, og trodde jeg hadde landet på Kalita, men så fikk jeg en renessanse på Hario.
    For de som bruker V60, vil jeg anbefale å studere denne metoden:

    Ellers har jeg blitt veldig begeistret for kaffen fra Lippe i 2020. Akkurat nå går det mest i Etiopia Guji. Den er ikke på nivå med Takesi Geisha, men den har fin balanse og en nydelig sødme.

    Så riktig godt kaffeår:)
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    @emokid Kan du dele noen erfaringer med den kvernen? Har du kun brukt den til espresso?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Ja, har tidvis også brukt den til chemex, Må være tidenes kjøp av kvern! Ingen andre konkurrerer med slik performance i denne prisklassen, og det kommer vel best frem i det at den ikke gjør seg bort med å kverne til espresso.
    Eneste negative er vel at innløpet ikke lar seg laste med mer enn rett over 50g bønner. 60g hadde vært mer naturlig
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har tidvis også brukt den til chemex, Må være tidenes kjøp av kvern! Ingen andre konkurrerer med slik performance i denne prisklassen, og det kommer vel best frem i det at den ikke gjør seg bort med å kverne til espresso.
    Eneste negative er vel at innløpet ikke lar seg laste med mer enn rett over 50g bønner. 60g hadde vært mer naturlig
    Takk for innspill 🙂 Jeg har en Mahlkönig Vario som jeg har satt stålblad i. Nå har jeg sjekket rundt på nørdeforum, og det er konsensus om at Vario med stål er best på filtermalt. Niche er best hvis man skal lage både espresso og filter.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    2020 har vært et bra kaffeår for meg. Investerte på nytt i espressoutstyr og har kost meg med mye god kaffe. Det hender det blir litt mønster i koppen også, men ser jeg må trene litt mer.
    Vis vedlegget 685742
    Ser veldig bra ut!
    Hvis jeg kan gi noen anbefalinger på videre forbedringer på selve espressoen, (om det er interessant), ville jeg gått for gramvekt med timer 0 til 250g +- 1g holder. Denne setter du under koppen under brygging. Start timer når første dråpe med kaffe treffer koppen.
    Får du 36 gram kaffe på 25 sekunder, har du en basislinje, men ikke en fasit. I praksis er det kaffe type/kverning og temperatur som avgjør om dette blir bra. Mange espresso tåler 35 sekunder uten å bli dårlig, men basislinjen er grei å bruk i første omgang.
    Går det for raskt å fylle en espresso på 36 gram bør du kverne på en finere grad eller forbedre tamper trykk/temperatur.

    Har du PID regulator på maskinen, kan du som basis prøve å justere til en temperatur på 93-96 grader for deretter brygge på stigende temperaturflanke.

    Egen gram/kilo vekt for tamper trykk kan også være greit å bruke siden tamper trykk mot kaffen bør være 25-35 kilo. Tamper trykket er mye høyere en du trur.
    Det er en grunn til at baristaer går over til å bruke automatiske hydro/pneumatiske tamper maskiner som avlaster skuldre og gir mer presis tamper trykk.

    En funell (konet trakt ring) som settes over filteret under kverning for deretter å distribuere kaffen jevnt i filteret er også og anbefale.
    Videre vil jeg anbefale en vektet kaffedistributør med høydejustering(fordeler kaffen i filteret samtidig som kaffen blir fordelt jevnt utover filteret)
    Hvis dette ble for mye informasjon kan jeg lage en snutt hvor jeg viser hva alt dette er.

    Som du kanskje har forstått er evnet espresso stort , men det er bare å la det vokse med interessen, en trenger ikke gå for alt samtidig.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn