Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    J.J

    Gjest
    Alt må rengjøres skikkelig for å få skikkelig kaffe.
    Finn en som er lett og gjøre ren i alle ledd.

    Og jeg kjenner ikke til den nevnte model så det er sagt.


    Hva med en brukt Rancilio Silva ?




    Som dog er halvautomatisk.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Skal vist være med både en og andre rengjørningsfunksjonen etter hva jeg leser.
    Jeg har tenkt på en halvautomatisk maskin, men av flere grunner har jeg funnet ut at en helautomatisk er best.

    For det første vil maskinen bli brukt like mye av min samboer og hun vil gjerne ha muligheten til å trykke på knappen og ferdig med det.
    Å lage espresse er etter hva jeg har forstått ingen enkel kunst, så jeg tror ikke at jeg lager en hinsides god espresso med en slik automatisk maskin, men kanskje en relativt grei espresso innenfor rimelighetens grenser og uten for mye søl tror jeg den klarer.

    Å styre for mye selv blir bare rot og styr er jeg stygt redd for,
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    pahf skrev:
    Endelig fått kverna i hus nå og tenkte å unne meg noe snadder fra Wendelboe. Hvilken kaffe anbefales derfra?
    Skal brukes i pressekanne vel og merke!
    Dette har man sikkert funnet ut allerede, men med unntak av espressoblandingene, så skal de fleste TW-kaffene kunne brukes til presskanne.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jada, fikk svar :) Dessuten hoppet jeg over til Aeropress ;)
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    atonal skrev:
    Hvor får man tak i aeropress-maskiner?
    søk litt på ebay.com… mener å huske at min kom på under 250,- ink.porto

    mvh e
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Takker, fikk noen leverandører å velge på. Ganske rimelige saker, dette altså. Så det er slik at aeropress er bedre enn presskanne (uansett?)
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    atonal skrev:
    Så det er slik at aeropress er bedre enn presskanne (uansett?)
    Jeg synes ihvertfall det… blir som en blanding av press, trakt og espresso, ettersom man slipper "sedimentene" – får en "renere" kaffe, og altså kan komme ganske nær espresso i styrke om man ønsker (uten crema vel og merke). Stort pluss for renholdet, som også er enklere… De grut"puckene" man sitter igjen med etter en brygging er forresten veldig greie mht. kompostering – om man driver med slikt

    Eneste gangene jeg ikke bruker aero nå, er om jeg skal lage kaffe til flere enn to personer – da blir press litt mindre omstendelig (helt til man må rengjøre presskannen)…

    mvh e
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Smaksmessig vinner Aeropress over presskanne, synes jeg. Men det er jo andre ting som det er viktig å merke seg:

    Aeropress har ganske dårlig kapasitet. Maks ett krus kaffe.
    Det er en veldig manuell maskin. Man kan ikke gjøre andre ting mens kaffen lages.
    Renholdet er veldig enkelt å få bra. Dette er etter min mening kanskje den viktigste grunnen til at den er bedre enn kaffetraktere. Kaffetraktere kan lage veldig god kaffe, men da må de rengjøres nøye og ofte. Aeropress rengjøres etter hver brygging, noe som selvfølgelig også krever tid.

    Det er altså dårlig kapasitet og ganske oppmerksomhets- og tidkrevende å bruke en Aeropress. Men kaffen blir god. :)

    Man skal også merke seg at Aeropress på en måte er en krysning av en liten presskanne og filtertrakteren. Skal man ha espresso så mangler ikke bare crema, men også en del av de aller fineste kaffekornene som sniker seg gjennom portafilteret i espressomaskinen. I den senere tid har jeg nok laget mindre kaffe på aeropressen og oftere presskanne (når man er mer enn 1) og espresso fra espressomaskin.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    roffe skrev:
    Aeropress har ganske dårlig kapasitet. Maks ett krus kaffe.
    Hm, fra hjemmesiden: AeroPress lager 1-4 kopper kaffe, avhengig av hvor mye vann og kaffe du bruker.

    Jeg har lyst på en men én kopp om gangen gidder jeg ikke.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Finnes AeroPress i flere størrelser?

    1-4 kopper, høres ut som 3 for mye .....
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Aeropress finnes bare i en str.
    Det er ingen bryggemetode som lager så god kaffe som aeropress etter min erfaring, men det krever sin kvern og ikke minst sine nybrente bønner!
    Har dere erfaringer med gode kaffebrennerier?
    SolbergHansen brenner ofte litt for hardt til aeropress - min erfaring, samt fra noen av byens baristaer.
    Stavanger kaffebrenneri har jeg hørt mye bra om, men bare smakt noen få ganger.
    TW - topp sort. Veldig bra produkter, men vanskelig å få tak i. Nettbutikken var et mareritt forrige gang jeg prøvde. Sjelden å se i hyllene her i byen.
    Kaffa - Prøvd noen ganger, virker bra?
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    roffe skrev:
    Det er altså dårlig kapasitet og ganske oppmerksomhets- og tidkrevende å bruke en Aeropress. Men kaffen blir god. :)

    Man skal også merke seg at Aeropress på en måte er en krysning av en liten presskanne og filtertrakteren. Skal man ha espresso så mangler ikke bare crema, men også en del av de aller fineste kaffekornene som sniker seg gjennom portafilteret i espressomaskinen.
    Det knappe minuttet det tar å fylle (10 sek.), røre (10 sek.) og presse (20 sek.) er vel kortere tilberedelsestid enn en presskanne, som gjerne må trekke i +/- 5 minutter… Tar ellers ca. 10 sek. på å presse ut gruten og skylle aeropressen.

    4 – små – kopper er nok avhengig av at man presser "maks. styrke" i en kanne og "tynner ut" med ekstra vann – til "vanlig" styrke… egentlig ikke så vanskelig. Full kapasitet tilsvarer vel da ca. 5 dl skulle jeg tro, og det blir jo strengt tatt bare 2 "krus".

    En ordentlig espresso får man ikke, men ettersom en aero' i prinsippet presser vannet gjennom kaffen i løpet av relativt kort tid og med et visst trykk (som en espressomaskin), kan man få en betydelig mer intens kaffe enn ved både trakt og presskanne…

    mvh e
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Høres veldig fristende ut å skaffe seg aeropress. Ser ut til at den kan funke til en rask lungo om morgenen, før en drar på jobb.

    (når det gjelder presskanne og tiden det tar tilberede den: tiden er meget avhengig av hvor finmalt eller grovkornet kaffen er. Har i det siste eksperimentert litt med ganske finmalt kaffe, og latt den presse etter ca 1 minutt. Smaker slett ikke verst)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Etter å ha hatt aeropressen en stund så blir en fryktelig kresen på smaken. Drikker nesten ikke kaffe på jobb lengre(noe som i og for seg er positivt)
    Det eneste som er negativt med aeropressen er at den er fryktelig manuel og den lager kun en kopp i gangen, så etterhvert har det uviklet seg et behov for noe automatisk som lager en grei kopp kaffe, eller en grei espresso HVER gang ved et tastetrykk. Så får jeg heller spare de himmelske smaksopplevelsene til aeropressen eller hos en barista når jeg ønsker noe utenom det vanlige.

    Valget falt på denne som er på tilbud hos komplett for usle 3 høvdinger nå om dagen.
    Philips Saeco Intelia Focus
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert feil tråd men jeg er på jakt etter en hel enkel kapselmaskin, hvilken bør jeg velge? Ser for meg at det er en fordel at kapslene kan kjøpes i butikk.

    Liker ikke melk i kaffen så melkeskummer og lignende er ikke av interesse.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hvis det er ren kaffe du er ute etter så er nespressoen min favoritt av disse. Resten syns jeg har mer søtsmak enn kaffesmak på de fleste av produktene.
     
    T

    Torget

    Gjest
    pahf skrev:
    Hvis det er ren kaffe du er ute etter så er nespressoen min favoritt av disse. Resten syns jeg har mer søtsmak enn kaffesmak på de fleste av produktene.
    Har nylig fått demostrert Nespresso og Tassimo i hovedstaden.

    Nespresso`n var best.
    Tassimo var direkte dårlig.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Kjøpte denne her like før jul: http://www.siemens-home.no/produkter/espresso-og-kaffe/espresso/TE703201RW.html?source=browse

    Til å komme fra de dårlige bruksanvisningers hjemland syns jeg den er helt genialt enkel i bruk.
    Alt gjøres i en operasjon, også kaffedrikker med melk. Faktisk så enkel å bruke at samboeren
    benytter seg av den i stor grad. Moccamasteren er parkert i kjelleboden og venter på bedre tider.

    Noen flere som har benyttet lignende maskin en stund?
    Interressant å vite om apparatet er holdbart også...

    -Leifen
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    OivindJ skrev:
    pahf skrev:
    Hvis det er ren kaffe du er ute etter så er nespressoen min favoritt av disse. Resten syns jeg har mer søtsmak enn kaffesmak på de fleste av produktene.
    Har nylig fått demostrert Nespresso og Tassimo i hovedstaden.

    Nespresso`n var best.
    Tassimo var direkte dårlig.
    Det samsvarer med mine opplevelser også :) Enkelt å kamuflere dårlig/lite smak med søtessens imho
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Noen som vet om en Chemex lager bra kaffe?

     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    kibsgard skrev:
    Noen som vet om en Chemex lager bra kaffe?
    sikkert helt ok, men skulle tro at en hvilkensomhelts moccamaster vil gjøre samme jobben med riktigere temperaturstyring og traktetid 8)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Fordelen vil i det minste være som ved bla. håndbryggere, presskanner og Aeropress: ingen deler som blir liggende med vann i og/eller har jevnlig behov for rens eller er vanskelige å rense. Man får renere smak med få deler.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg fikk en Tassimo i bursdagsgave hos en av sønnene mine. Den fugerer utmerket, og gir god kaffe. I flere varianter. Jeg hadde ikke noe til overs for sånne kapselmaskiner, men denne synes jeg er grei. Klart bedre en Nespresso. For vanlig kaffe, bruker vi Medium roast. Ønske rman litt meir krutt og ettersmak, bruker vi Dark roast. Og Tchai Latte'n er tydeligvis ungdommenes favoritt.

    Personlig kunne jeg ønsket meg flere varianter kaffe, bl.a. rein Arabica. Men alle disse kapslene må da være veldig fordyrende, samt et skikkelig avfallsproblem? Jeg foretrekker presskanna, men vil gjerne ha tips om a)ei skikkelig kaffekvern av beskjedent omfang som kan male presskannekaffe, og b) tips om skikkelig gode kaffebønner.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Dersom du vet hva du gjør og har gode bønner så kan det bli veldig god kaffe. Det er ikke nok å ha utstyret vet du ;-)
    En ulempe med Chemex er at filtrene er store/mye papir og det setter smak. Jeg foretrekker derfor Hario når jeg lager drippkaffe. Men pene er de :)



    kibsgard skrev:
    Noen som vet om en Chemex lager bra kaffe?

     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    A) Wilfa
    B) Supreme Roastworks; nå er Kebado og Guji fra dem fantastiske.

    Make coffee - not waste.



    VilhelmW skrev:
    Jeg fikk en Tassimo i bursdagsgave hos en av sønnene mine. Den fugerer utmerket, og gir god kaffe. I flere varianter. Jeg hadde ikke noe til overs for sånne kapselmaskiner, men denne synes jeg er grei. Klart bedre en Nespresso. For vanlig kaffe, bruker vi Medium roast. Ønske rman litt meir krutt og ettersmak, bruker vi Dark roast. Og Tchai Latte'n er tydeligvis ungdommenes favoritt.

    Personlig kunne jeg ønsket meg flere varianter kaffe, bl.a. rein Arabica. Men alle disse kapslene må da være veldig fordyrende, samt et skikkelig avfallsproblem? Jeg foretrekker presskanna, men vil gjerne ha tips om a)ei skikkelig kaffekvern av beskjedent omfang som kan male presskannekaffe, og b) tips om skikkelig gode kaffebønner.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Går det an å finne en kompakt kvern som kverner godt? Den Wilfa-saken flere har nevnt er nesten like stor som en trakter....
     
    J

    J.J

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Går det an å finne en kompakt kvern som kverner godt? Den Wilfa-saken flere har nevnt er nesten like stor som en trakter....
    For å kverne bønner til .... ??
     
    J

    J.J

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Jepp. Et eller annet sted mellom filter- og kokemalt.
    Jeg har brukt en sånn en liten Krups il trakteren ... men tror den blir for fin til press, vet heller ikke hvor grovt den Wilfaen maler.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Tips: CDON har kvernen fra Wilfa til Nok 500,-.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Halv pris er fint, men halv størrelse er helt nødvendig. Jeg gidder rett og slett ikke å lesse ned kjøkkenbenken med digre remedier.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Da blir det ferdigkverna !!

    Hvorfor da bry seg med kvern ?? Kjøp ferdig, og oppbevar skikkelig.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Hario har gode håndkverner. Jeg bruker de når jeg er på reise. De krever litt albuesmørning, men gir bra resultat.

    (Morsomt med alle blikkene jeg får på hoteller verden rundt når jeg stiller til frokost med hele bønner, kvern og Aeropress.)
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    989
    Antall liker
    0
    Analog kaffe er best etter min mening. :)

    Kaffe-seremoni i Etiopia er overlegent den beste kaffen jeg har smakt. Sterk og organisk så det holder. Man pleier å koke tre ganger på den samme gruten. En amerikaner lurte visstnok en gang på hvordan den smaker tredje gangen. -Omtrent som amerikansk kaffe, fikk han til svar da... Og det er slett ikke langt fra sannheten. :)

    For all del, alle denne spesialkaffen og traktere til titalls tusen kan lage himmelsk god kaffe. Og jeg har smakt mye av det også. Men når jeg sitter i godt lag i Addis Ababa - eller hos noen etiopiske venner her i Norge - og får servert kaffe fra kaffens hjemland, da tenker jeg at livet ikke er det verste man har.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn