Mat, drikke og røyk Kaffe: Moccamaster Cup-one

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte Melitta Aroma Excellent Steel for noen år tilbake. Den kjører ringer rundt Moccamasteren jeg hadde før det. Borte er den unaturlige hardheten og bitterheten i smaken, i tillegg til denne typiske syrligheten som var der uansett bønne. Og man ser lett hvorfor; langt flere hull som det drypper fra, en mer åpen trakt ned i kannen som tilsammen gjør at all kaffen eksponeres like lenge og vætes likt og på samme tid. Langt rundere i smaken, og mer detaljer ut av bønnene. Designmessig gørrkjedelig, men for min egen del drar jeg den kun frem når jeg lager kaffe til mange, bruker v60 og Aeropress i det daglige. Ellers er dette kaffegreiene source first. Man kommer ikke noe sted uten skikkelige råvarer. God kvern, god kaffe. Fettet i bønnene er særs flyktige saker, derfor bør man ha mulighet til å kverne selv. Kommer du over Melittafilter, feks over grensen, så er papiret av høyere kvalitet. Skyll det godt først som det ble nevnt her. Kaldt vann fra separat mugge. Rens jevnlig. Med gode bønner er det ikke noe i veien for å få god traktekaffe. TV 2 Testbasen

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    Nå som redskapen er på plass (kvern/trakter/aeropress) flyttes fokus over på kaffen, kom gjerne med noen anbefalinger (helst med hvor den kan kjøpes og pris). Har nå 6-7 forskjellige i hus og denne fra da Matteo var god. Fikk den som første kaffe i et kaffe abonnement jeg nettopp tegnet.

da matteo.jpg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Er generelt begeistret for Yirgacheffe som du har der. Sidamo (annet distrikt i Etiopia) er ikke fullt så rikt på nyanser, synes jeg. Prøv ulike ting. Bor du sentralt til så har du jo ulike ting fra S&H, Wendelboe og Supreme Roastworks tilgjengelig. Kaffebrenneriet selger også høvelig kaffe, men etter min erfaring ofte veldig søtt og snilt.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    Bor i Sandnes der S&H og Stavanger Kaffebrenneri er lettest tilgjengelig lokalt. Prøvde en BIFTU GUDINA, ETIOPIA, fra S&H til jul, smakte helt greit men var ikke verd den høye prisen imo.

Skjermbilde 2015-12-29 12.09.10.png

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    Er generelt begeistret for Yirgacheffe som du har der.
    De største Coop butikkene skal ha Yirgacheffe fra Lervig om du ikke har prøvd den. (69,- for 200g hele bønner)

Skjermbilde 2015-12-29 12.16.53.png

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips, skal prøves. Viktig å prøve hver type med ulik brygging, ulik kvernegrad osv. Små forskjeller som gjør mye på smaken

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Regner med at du har vært på Safiren og handlet også? Har prøvd ut diverse fra Lervig men har ikke blitt overbevist enda.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    Hadde nesten glemt ut Safiren men var innom rett før jul og kjøpte India Monsooned Malabar og Java-Mocca fra Stavanger Kaffebrenneri. Har bare prøvd disse to og Brune Bønner som jeg kjøpte på Meny fra Stavanger Kaffebrenneri.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Julekaffen fra SK var fin, den kan anbefales. Går mest i Espresso og gjerne en americano hjemme men på hytta blir det kun skikkelig kaffe.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte med julekaffen til foreldrene mine i julen, så den har prøvd.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.274
    Synes også Moccamasteren fungerer helt topp dersom man skal ha 1-2 krus kaffe en dag. Renner fort gjennom :)

Moccamasteren er fra 1989, dvs. snart 27 år og har traktet noen liter kaffe. Går 1 1/4 liter hver ukedag, og kanskje 3 runder med 1 1/4 liter både lørdag og søndag :rolleyes: En husholdning som nærmest tørstedrikker kaffe.. På jobben har man en varm kopp med seg hele tiden.

Type? Filtermalt Løfbergs Lila, kjøpes på halvkilos murstein i Sverige. Kjøper fort 12-14kg hver tur.

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    Selv bruker jeg trippelfiltrering (partkkel/humus/bakterier) pluss oksygenberikning. Har en smakt dette vannet - enten det drikkes som det er eller benyttes i matlaging/te/kaffe så er det vanskelig å gå tilbake. Vannkvalitet er en sterkt variabel sak, distrikter imellom men også fra dag til dag lokalt. Vi har mye bra vann i Norge , men ikke så bra som en skulle tro, over alt.
    Har du litt mer info om filteret du bruker?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.189
    Sted
    Bergstaden
    Synes også Moccamasteren fungerer helt topp dersom man skal ha 1-2 krus kaffe en dag. Renner fort gjennom :)

Moccamasteren er fra 1989, dvs. snart 27 år og har traktet noen liter kaffe. Går 1 1/4 liter hver ukedag, og kanskje 3 runder med 1 1/4 liter både lørdag og søndag :rolleyes: En husholdning som nærmest tørstedrikker kaffe.. På jobben har man en varm kopp med seg hele tiden.

Type? Filtermalt Løfbergs Lila, kjøpes på halvkilos murstein i Sverige. Kjøper fort 12-14kg hver tur.
    Kim Enoksen, er det deg?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Noen av oss har for jævlige kolesterolnivåer, men liker dårlig statiner; og kaffefett er ikke det sunneste i denne sammenhengen. Tenkte dermed å gå over til (papir)filter i tillagingen.

Å kjøpe seg en trakter er jo én mulighet, alternativet er jo en slik aeropress - kapasitet nok for meg -, som også har et papirfilter, men det er kanskje ikke like effektivt? Noen som vet?

Så må en jo fremdeles kverne selv før tilberedning, og ble anbefalt en WILFA WSCG-2 kvern; er dette saken - om en ikke skal ut med flere tusinger?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.816
    Sted
    Sørlandet
    Noen av oss har for jævlige kolesterolnivåer, men liker dårlig statiner; og kaffefett er ikke det sunneste i denne sammenhengen. Tenkte dermed å gå over til (papir)filter i tillagingen.

Å kjøpe seg en trakter er jo én mulighet, alternativet er jo en slik aeropress - kapasitet nok for meg -, som også har et papirfilter, men det er kanskje ikke like effektivt? Noen som vet?

Så må en jo fremdeles kverne selv før tilberedning, og ble anbefalt en WILFA WSCG-2 kvern; er dette saken - om en ikke skal ut med flere tusinger?
    Selv nyter jeg Chemex kaffe og bruker kvernen du viser til. En kollega har i flere år slitt med høye kolestrolverdier og han har virkelig gjort en innsats på kostfronten i tillegg til å være over gjennomsnittet aktiv (sykkel, rulleski og langrenn) Til sin irritasjon klarer han ikke å få ned kolestrolverdien så han besluttet å kutte ut jobbkaffen fra maskinen med V60 (med papirfilter) Han har med sin egen kvernet kaffe og bruker varmtvann fra kaffemaskinen. På 1 mnd gikk kolestrolen hans ned fra 5.6 til 4.2 uten noen andre endringer en kaffebyttet. Jeg ble såpass imponert at jeg selv har gått til innkjøp av en rimelig V60 og kaffen er både enkel å lage og smaker godt.

Mvh
    -BB-

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.973
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lager filter til min espressomaskin selv ved å bruke tamperen som mal. Jeg tegner rundt den på en liten bunke med vanlige kaffefiltere og klipper ut. Veldig billig, får 8 små filtere pr filter. Dette har jeg gjort i flere år, tar fem minutter å lage en måneds forbruk.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.816
    Sted
    Sørlandet
    Jeg lager filter til min espressomaskin selv ved å bruke tamperen som mal. Jeg tegner rundt den på en liten bunke med vanlige kaffefiltere og klipper ut. Veldig billig, får 8 små filtere pr filter. Dette har jeg gjort i flere år, tar fem minutter å lage en måneds forbruk.
    Interessant! Vil ikke fettet bli presset igjennom filteret med 6-9 bar trykk? Ser du noe fett i koppen slik man gjør på ufiltrert kaffe?

Mvh
    -BB-

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.973
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke målt kaffestol og kahweol nivå med og uten filter, men jeg ser ikke noe "fett" i koppen. Dessuten slipper jeg de veldig fine kaffepartikkelene som ellers følger med. Hadde vært artig å målt, kjenner Christian Drevon litt så kanskje jeg har en mulighet. Det kunne blitt mitt bidrag til folkehelsa:)

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Hvor mye kaffe drikker man egentlig når det er så utslagsgivende på kolesterolnivået....

Jo:
    Ifølge nederlandske forskere vil fem kopper kokekaffe eller presskannekaffe per dag øke kolesterolnivåene med 0,2 mmol/l. Andre har beregnet at seks eller flere kopper kokekaffe økte totalkolesterolet med over 0,5 mmol/l og LDL-kolesterolet med 0,3 mmol/l. Effekten er enda større hos personer som allerede har høyt kolesterol.

https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/kaffe--godt-for-hjertehelsen/

Fram med filteret, folkens - eller enda bedre:
    frysetrret-kaffe.jpg

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Selv nyter jeg Chemex kaffe og bruker kvernen du viser til. En kollega har i flere år slitt med høye kolestrolverdier og han har virkelig gjort en innsats på kostfronten i tillegg til å være over gjennomsnittet aktiv (sykkel, rulleski og langrenn) Til sin irritasjon klarer han ikke å få ned kolestrolverdien så han besluttet å kutte ut jobbkaffen fra maskinen med V60 (med papirfilter) Han har med sin egen kvernet kaffe og bruker varmtvann fra kaffemaskinen. På 1 mnd gikk kolestrolen hans ned fra 5.6 til 4.2 uten noen andre endringer en kaffebyttet. Jeg ble såpass imponert at jeg selv har gått til innkjøp av en rimelig V60 og kaffen er både enkel å lage og smaker godt.

Mvh
    -BB-
    Aeropress og kvernen (WILFA) ankom og ble testet med meget behagelig resultat for denne ganen. Nå gjenstår bare finpuss med kverningsgrad, mengder og tider.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn