Mat, drikke og røyk Kaffe: Moccamaster Cup-one

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Har brukt en Nespresso maskin til kapsler og en Aeropress til ferdigmalt kaffe de siste årene, drikker 90%+ "vanlig" sort kaffe. Har nå kjøpt meg en kaffekvern for å teste litt forskjellig kaffe og få rett kverningsgrad på kaffen. Er litt lei lungo kaffen som er tilgjengelig til Nespresso så jeg tenkte å finne frem Moccamasteren som jeg ikke har brukt på minst 6 år som ett komplement til Aeropressen. Men det ser ut til at den forsvant sist jeg flyttet, så jeg vurderer en ny. Da jeg stor sett lager en eller to kopper om gangen så vurdere jeg den nye Cup-0n (max 0,4 l). Er det noen som bruker denne?



    moccamaster cup one.png
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.249
    Antall liker
    88.115
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Hva med å kjøpe en helt vanlig Moccamaster. Du får vel kaffetørste gjester en gang i mellom?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Trodde jo jeg fortsatt hadde en, men er litt usikker på hvor bra den er til 1-2 kopper. Tidligere så lagde jeg en kanne og hadde over på termokanne, men er blitt litt kresen i det siste og det er svært sjelden jeg har flere gjester en det Nespresson klarer å holde unna. (Og den lager bedre kaffe en 90% den Moccamaster kaffen jeg normalt får server nå jeg er på besøk, selv om mange "kaffekjennere" fnyser av den) Jeg vurderer også en vanlig Moccamaster, men Cup-one er kanskje bedre egnet til mitt behov?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.249
    Antall liker
    88.115
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Bruker selv vanlig Moccamaster og det er ikke noe problem å trakte en kopp/krus med den. Maler kaffen selv rett før trakting og det fungerer utmerket. Tror mange tror at man må trakte minst en full kolbe for å få god kaffe, men det stemmer ikke. Det som er viktig er å aldri benytte kolben til å ha vann i for så å fylle trakteren.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Det er som sagt minst jeg 6 år siden jeg brukte kaffetrakter hjemme sist, men kan litt mer om kaffebrygging nå. Selv om nok Aeropress, v60 osv nok gir litt bedre kontroll over bryggingen så hadde jeg lyst å prøve trakteren igjen da jeg mistenker at det kan bli veldig god kaffe også med trakter om du bruker god kaffe som er riktig malt, friskt vann, riktig trekktid og ikke minst ren trakter. Enkelte ganger kan det være ok å "nørde" litt med Aeropress, kverninsgrad, trekktid, kaffemenge osv men ofte så frister det mer å bare å gjøre det enklest mulig, men resultatet bør være i nærheten av håndbrygget kaffe. Stemmer det at jeg bør velge en modell med manuell dryppstopp da de med automatisk ikke kan justere hastigheten på gjennomstrømningen?
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.688
    Antall liker
    4.409
    Sted
    Bartistan
    Min gamle svarte Moccamaster + 0,5 liter vann + raust dosert nogenlunde anstendig kaffe = 2 krus nammenam.
    Hele prosessen tar hva da? 3-4 minutter?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Eneste problemet jeg ser med en vanlig Moccamaster er at det er litt vanskelig å få vasket beholderen man doserer vannet i skikkelig. Kolben og filterholderen er null problem, bare å slenge i oppvaskmaskinen. Men beholderen man fyller vann i før trakting krever relativt omfattende demontering av hele maskinen for å få vasket. Utenom det syns jeg Moccamaster lager bedre kaffe enn flere kaffemaskiner med innebygd kvern, og den banker Nescafe(klyster)maskinen min når som helst.

    Hvis jeg var kaffegeek og ville ha kun èn kopp gromkaffe av gangen ville jeg sett etter en kaffekvern, og en bra presskanne. Syns det er litt grisete og omstendelig med kverning og separat koking av vann og all gruten til slutt, men nykvernet kaffe i presskanne er gourmetkaffe i min verden. Blir vel mye av det samme som Aeropress, som jeg ikke har prøvd.

    Ellers syns jeg Moccmasteren er vanskelig å slå når vi snakker kaffe i et visst volum med anstendig smak. Men jeg syns også man får bedre kaffe i svenske dagligvarebutikker, enn i norske. Konklusjonen min ville vært å kjøpe en vanlig fullsize Moccamaster, syns minivarianten virker mest som en gimmick for å få solgt flere traktere.
     
    Sist redigert:

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    [...] nykvernet kaffe i presskanne er gourmetkaffe i min verden. Blir vel mye av det samme som Aeropress, som jeg ikke har prøvd.
    AeroPress = din gourmetkaffe minus grums, om du ikke filtrerer presskanna da.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    [...] nykvernet kaffe i presskanne er gourmetkaffe i min verden. Blir vel mye av det samme som Aeropress, som jeg ikke har prøvd.
    AeroPress = din gourmetkaffe minus grums, om du ikke filtrerer presskanna da.
    Good to know. Jeg har uansett ikke eid en presskanne på flere år, så kanskje jeg vurderer en Aeropress isteden hvis trangen kommer over meg igjen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Da er kaffetrakter innkjøpt. Hadde vel bestemt meg for en Moccamaster men nå det ble en Wilfa Classic 1.0l. Litt skeptisk til kvaliteten på Wilfa (leser på nett at det er mye trøbbel med toppmodellen Presisjon), og Moccamasteren ville sannsynligvis fungert i årevis uten problemer. 2 små detaljer som gjorde at jeg valgte Classic: Der Moccamaster har et stor hull for fordeling av vannet over kaffen så har Classic 9 mindre hull som gir en bedre fordeling. Den har også trinnløs justering av kaffegjennomstrømming i filterholderen (dette mangler på den Wilfa Optimal 1,25l). Relativt rimelig var den og, kr.800.

    wilfa classic.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Å diskutere kaffe er i utgangspunktet håpløst, da dette kun dreier seg om smak og behag.

    Allikevel; fatter ikke hvordan folk kan syntes filter traktekaffe kan være godt. Og totalt uten konsistens - er jo kun vann "farget" av kaffesmak...

    Unnskyld - mener absolutt ikke ødelegge tråden - er bare helt uforståelig at dette "fargede kaffevannet" kan vekke noen form for begeistring. Vel, forstår i mot dårligere kaffetraktere, men kaffe traktet i et "plasttrau" fremfor presset ut uten trykk er for meg som å sette musikkanlegget i mono...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Det er enda flere som ikke forstår at du kan like kaffe fra Nespresso :) Har bare fått testet en kanne på den on den var helt grei (Brune bønner fra Stavanger kaffebrenneri). Selv forstår jeg ikke folk som mener de er glad i kaffe men bare drikker melkebaserte drikker. Ikke noe galt med melkebaserte drikker, men det er jo melken som dominerer smaken og man burde heller si man er glad i melk!
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Melkebaserte kaffedrikker er kaffe for dem som ikke liker kaffe.

    Litt slik som norwegia er ost for dem som ikke liker ost.:)
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Å diskutere kaffe er i utgangspunktet håpløst, da dette kun dreier seg om smak og behag.

    Allikevel; fatter ikke hvordan folk kan syntes filter traktekaffe kan være godt. Og totalt uten konsistens - er jo kun vann "farget" av kaffesmak...

    Unnskyld - mener absolutt ikke ødelegge tråden - er bare helt uforståelig at dette "fargede kaffevannet" kan vekke noen form for begeistring. Vel, forstår i mot dårligere kaffetraktere, men kaffe traktet i et "plasttrau" fremfor presset ut uten trykk er for meg som å sette musikkanlegget i mono...
    Alt som ikke har vært blindtestet er vel håpløst å diskutere.;)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Synes man kan få veldig god kaffe fra trakter, men som med all annen måte å tilberede kaffe på er det ingen selvfølge at det blir bra. Det er mange faktorer som spiller inn uten at jeg skal gå alt for mye inn på ting jeg ikke har greie på. Vannet er i hvert fall veldig viktig.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Med frisk vann og nymalt god kaffe så burde det gå an å få god kaffe fra en trakter også, men det vil vise seg. Tror mange (meg selv inkludert) glemmer å rense trakteren slik vannkvaliteten ikke er optimal etter lengre tid bruk. Jeg brukte tidligere også samme kanne som kaffen traktes i til å fylle vann i trakteren, og bare ferdigmalt butikkaffe. På samme måte som man overlevde tidligere når det bare var pils å få kjøpt i butikken, så gikk det fint gå drikke kaffen som ble lagt da også.
    Tror kaffen er viktigere en hva den blir laget på, selv om det nok kan være forskjeller, så ville jeg heller hatt nymalt god kaffe laget på en kaffetrakter en gammel butikkaffe håndbrygget på f.esk v60.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Min gamle bestemor koker kaffe på kjele. Synes kaffen hun serverer er veldig god, men det blir ikke det samme hvis jeg selv koker kaffe.
    Hun har vann fra egen brønn, og det vannet smaker etter min gane veldig rent og friskt. Renere og friskere enn jeg noe annet vann jeg har smakt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Generelt så har vi bra kvalitet på springvann i Norge, så om kaffen ikke er god så er det nok tvilsomt at det er vannet i springen som er synderen (selv om det nok er variasjoner rundt om i landet). Kan lese litt om kaffe og vannkvalitet her: Vannkvaliteter : BRYGG Magasin
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.031
    Antall liker
    104.780
    Torget vurderinger
    23
    Sluket tygger bønnene selv før de KOKES på en god gammel bulkete nedsotet aluminium Kaffelars, helst over åpent bål fyret opp på vellagret osp med eienrkvister.

    Forbannede kaffesnobber altså..:rolleyes:

    Traktekaffe gjort riktig med friskt rent vann, forskylt filter og utsøkte råvarer er en nytelse. Og kommer i volum som seg hør og bør for oss som drikker kaffe også til maten og ikke bare "smaker" etter maten!

    Disse fingerbøl greiene som tar en halvtime pr. stk. å tilberede foran SS316 alteret duger ikke - så bittert og jævlig at kjeften går helt i baklås og må lures opp igjen med vasskjeftfrembringende kulinariske høydepunkter!!

    Den Wilfaen ser grom ut, jeg trenger egentlig en ny trakter jeg også.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Her er en fersk test av 10 traktere om du vurderer ny trakter : Test: Kaffetrakterdommen: - Dinside
    Den jeg kjøpte var helt ny da testet ble utført og det var nok ikke butikkmodellen som ble testet da den mangler justering på filteret i testen. De klager på at den bråker, men det er kun litt lyd noen få sekunder når siste rest av vannet pumpes opp, ikke noe å bry seg om imo.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.031
    Antall liker
    104.780
    Torget vurderinger
    23

    Tror jeg bevilger meg en slik en dersom jeg blir kvitt mesteparten av platene jeg avhender for tiden..


    wilfa.jpg

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Der Moccamaster har et stort hull for fordeling av vannet over kaffen så har Classic 9 mindre hull som gir en bedre fordeling.
    Min småantikke Master har 9 småhull, ikke ett diiigert.
    Alt vAr nok bedre før i tia :cool:
    Kan være jeg tar feil der, men mener bestemt at min (som jeg arvet og var 10 år++) bare hadde et stort hull og at det var noe som ble påpekt i en test nettopp. Det er kanskje forskjell på modellene?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.031
    Antall liker
    104.780
    Torget vurderinger
    23

    Jeg tar med en kvern også, designet alene fortjener et salg!

    kvern.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4

    Tror jeg bevilger meg en slik en dersom jeg blir kvitt mesteparten av platene jeg avhender for tiden..


    Vis vedlegget 357116

    Kan være det er forskjell på us versjonen og eu modellen, men Williams Sonoma var ene forhandler av denne i USA og har allerede sluttet å selge den.Regner med det er p.g.a. tilbakemeldinger fra kjøpere, se link. Så og si alle mener den ser bra ut og lager god kaffe, men svært mange klager også på kvaliteten. Trenger ikke å bety noe, men ville bare tipse deg om dette.

    Wilfa Precision Coffee Maker | Williams-Sonoma
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Kult design, men tror nok også det er det som er problemet. Dette er den først modellen Wilfa har laget av denne typen og basert på tilbakemeldingen i linken over så har de tydeligvis ikke testet den over lang tid. Så og si alle mener den ser bra ut og lager god kaffe, men når så mange melder om problemer etter kort tid så blir jeg skeptisk. At de også har sluttet å selge den støtter opp mistanken om at det er problemer med den, men det kan jo være kun us modellen det er problemer med?
    Noen som har denne og kan avkrefte/bekrefte at det er problemer med disse? Vurderte å kjøpe en selv, men tok ikke sjansen.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.688
    Antall liker
    4.409
    Sted
    Bartistan
    Der Moccamaster har et stort hull for fordeling av vannet over kaffen så har Classic 9 mindre hull som gir en bedre fordeling.
    Min småantikke Master har 9 småhull, ikke ett diiigert.
    Alt vAr nok bedre før i tia :cool:
    Kan være jeg tar feil der, men mener bestemt at min (som jeg arvet og var 10 år++) bare hadde et stort hull og at det var noe som ble påpekt i en test nettopp. Det er kanskje forskjell på modellene?
    Tror min må være over 15 nå, men hvor mye over er en smule tåkete.
    Skylder på alderen. Trakterns altså, ikke min
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.031
    Antall liker
    104.780
    Torget vurderinger
    23
    Alternativet kan jo være en stor Moccamaster, men jeg like nytenkingen til Wilfa.

    mm.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Er enig i det, og de har jo samarbeidet med Tim Wendelboe om disse maskinene så selve funksjonen på maskinene burde jo være i de beste hender. Men om det tekniske designet ikke er bra så hjelpe jo det lite. Får for Wilfa sin del håpe at det bare var noen oppstartsproblemer og at det er blitt fikset.
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    936
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Der Moccamaster har et stort hull for fordeling av vannet over kaffen så har Classic 9 mindre hull som gir en bedre fordeling.
    Min småantikke Master har 9 småhull, ikke ett diiigert.
    Alt vAr nok bedre før i tia :cool:
    Kan være jeg tar feil der, men mener bestemt at min (som jeg arvet og var 10 år++) bare hadde et stort hull og at det var noe som ble påpekt i en test nettopp. Det er kanskje forskjell på modellene?
    Tror min må være over 15 nå, men hvor mye over er en smule tåkete.
    Skylder på alderen. Trakterns altså, ikke min

    Min Moccamaster har 28 små hull, den er nok over 20 år gammel og funker glimrende.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.688
    Antall liker
    4.409
    Sted
    Bartistan
    Kan være jeg tar feil der, men mener bestemt at min (som jeg arvet og var 10 år++) bare hadde et stort hull og at det var noe som ble påpekt i en test nettopp. Det er kanskje forskjell på modellene?
    Tror min må være over 15 nå, men hvor mye over er en smule tåkete.
    Skylder på alderen. Trakterns altså, ikke min

    Min Moccamaster har 28 små hull, den er nok over 20 år gammel og funker glimrende.
    Da har vi konstatert en trend her: jo nyere modell, jo færre hull.
    La oss håpe at den trenden ikke sprer seg altfor vidt :p
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Må ha hatt en "Limited Edition" jeg da :), ser at det er flere nyere også som har flere hull.
    Var ikke avgjørende for valget jeg gjorde.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Generelt så har vi bra kvalitet på springvann i Norge, så om kaffen ikke er god så er det nok tvilsomt at det er vannet i springen som er synderen (selv om det nok er variasjoner rundt om i landet). Kan lese litt om kaffe og vannkvalitet her: Vannkvaliteter : BRYGG Magasin
    Joda, at vannet stort sett er godt er jeg enig i. Tror likevel det er relativt store lokale forskjeller. At vannet har mye å si er jeg fortsatt også ganske sikker på. Hadde du smakt forskjellen på vannet hadde du kanskje forstått hva jeg snakket om.

    Der Moccamaster har et stort hull for fordeling av vannet over kaffen så har Classic 9 mindre hull som gir en bedre fordeling.
    Min småantikke Master har 9 småhull, ikke ett diiigert.
    Alt vAr nok bedre før i tia :cool:
    Kan være jeg tar feil der, men mener bestemt at min (som jeg arvet og var 10 år++) bare hadde et stort hull og at det var noe som ble påpekt i en test nettopp. Det er kanskje forskjell på modellene?
    Min Moccamaster har også 9 hull.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Tror vi kan konkludere med at de fleste Moccamastere har flere hull. Min antagelse var basert på en anmeldelse jeg leste og min gamle maskin som jeg fortsatt påstår bare hadde ett hull. Har ikke brukt den på over 5 år, og den forsvant ved siste flytting så 100% sikker er jeg jo ikke :).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Joda, at vannet stort sett er godt er jeg enig i. Tror likevel det er relativt store lokale forskjeller. At vannet har mye å si er jeg fortsatt også ganske sikker på. Hadde du smakt forskjellen på vannet hadde du kanskje forstått hva jeg snakket om.
    Forstår jo det, leste du artikelen jeg linket til?
    Vannkvaliteter : BRYGG Magasin
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.031
    Antall liker
    104.780
    Torget vurderinger
    23
    Selv bruker jeg trippelfiltrering (partkkel/humus/bakterier) pluss oksygenberikning. Har en smakt dette vannet - enten det drikkes som det er eller benyttes i matlaging/te/kaffe så er det vanskelig å gå tilbake. Vannkvalitet er en sterkt variabel sak, distrikter imellom men også fra dag til dag lokalt. Vi har mye bra vann i Norge , men ikke så bra som en skulle tro, over alt.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Joda, at vannet stort sett er godt er jeg enig i. Tror likevel det er relativt store lokale forskjeller. At vannet har mye å si er jeg fortsatt også ganske sikker på. Hadde du smakt forskjellen på vannet hadde du kanskje forstått hva jeg snakket om.
    Forstår jo det, leste du artikelen jeg linket til?
    Vannkvaliteter : BRYGG Magasin

    Misforstod nok, men opplevde at du var uenig med meg. Vi er nok ikke så uenige likevel. :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.331
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    4
    Vokste opp med brønnvann med mye kalk i, smake helt annerledes en det kommunale vannet som vi fikk senere. Vi hadde både brønn og kommunalt noen år da min mor mente brønnvannet var mye bedre og ville ha dette på kjøkkenet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn