kaeksen's high end & annet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Anbefaler virkelig ikke en dyr subwoofer kjøpt med forbrukslån. Når du f.eks. oppdager at den er for stor for stua di, eller på annen måte går lei, så må du trolig selge for halv pris eller lavere.

    Jeg tror du kommer veldig langt (og kanskje lengre) med 1 eller 2 subwoofere fra BK Electronics. Disse holder samme nivå som REL. Jeg vet at noen her på forumet har fått to slike (xxls400) til å spille veldig bra sammen med Harbeth M30.1 monitorer (blant verdens beste). Sjekk evt Harbeth-tråden.

    Koster 424 pund per stk for xxls400, men husk at frakt og norsk m.v.a. kommer i tillegg (tror du kan be om å slippe å betale engelsk v.a.t. når de sender til Norge).

    Sub Woofers - Sub Bass - Subwoofer

    Du kan også betale 259 pund ekstra for dsp antimode, de slår av 30 pund om du kjøper sammen med sub, og da får du samme funksjonalitet som på Velodyne: Anti Mode 8033SII

    Lykke til!
    Går helt fint med lån. Fått ganske så bra avslag på 082 og EAII, så klarer meg, takk. Så det jeg får ekstra på renter har jeg allerede dekket. Takk for lykke til'et :cool:
     
    A

    ANM

    Gjest
    Selv om du sikkert har god koll på egen økonomi synes jeg ikke oes er helt på vilspor.

    Når en trør på fremman våt grunn, er det best å ikke gjøre det i finskoa.

    Sitat fra ANMs samlede dype visdom
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Selv om du sikkert har god koll på egen økonomi synes jeg ikke oes er helt på vilspor.

    Når en trør på fremman våt grunn, er det best å ikke gjøre det i finskoa.

    Sitat fra ANMs samlede dype visdom
    En av de få gangene i mitt lange liv jeg trør med finskoa på fremmed grunn, tror jammen æ tar sjangsen :p
    Null gjeld ellers, null kids, null kjærrings, null det meste hehe
    Dessuten så går amp, dac & sub ned på 22mnd. Ikke så galt. Langt nede på amp allerede finansielt, så går etter planen.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, jeg skal holde kjeft, tør ikke si hvor mye jeg blåste det første halvåret i år etter lang dvale.

    Noen ganger er det bedre å hoppe i det enn å drite i det

    Fra ANMs ikke så dype visdom
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Bedre og gjøre noe stort man kanskje angrer på etterpå, enn og angre på at man aldri prøvde og klatre det svære fjellet. Lei små bakketopper.
    Visdomsord ala kaeksen.
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Lærerene mine sa alltid at jeg mangle en rød tråd i stilene mine. Med det grunnlaget syns æ sjøl det ikke var så værst det visdomsordet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mitt råd:
    Du er fornøyd med SF lyden men vil ha mer i bunn. Budsjett 60k for en sub.

    Selg dine EA2 (aner ikke pris men en 10-12k kanskje)
    Spytt i noen kroner (du hadde 60k å gå på) og det ligger et par SF Amati Homage på brukten. Noe av det flotteste som er produsert. Pris er 65k og det er ikke å galt.
    Du får et mye flottere anlegg totalt sett og blir ikke dyrere. Er redd for at du kommer til å jakte og jakte framover.
     
    Sist redigert:

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Mitt råd:
    Du er fornøyd med SF lyden men vil ha mer i bunn. Budsjett 60k for en sub.

    Selg dine EA2 (aner ikke pris men en 10-12k kanskje)
    Spytt i noen kroner (du hadde 60k å gå på) og det ligger et par SF Amati Homage på brukten. Pris er 65k og det er ikke å galt.
    Du får et mye flottere anlegg totalt sett og blir ikke dyrere. Er redd for at du kommer til å jakte og jakte framover.
    Neida kommer nok aldri angre på eaII. Vil ha litt ekstra lav dypbass for og komplementere eaII. Og litt ekstra trøkk, som jeg tidligere var litt var på. Men som for første gang slo inn. Har vært så heldig med kombinasjonen generelt på amp og ht, så jeg hiver meg uti. Passet veldig godt med min musikk interesse/type musikk. Husk at kombinasjonen spiller uten forvrenging helt ut. Ikke spor som er hørbart på det meste av musikken jeg spiller. Men seff er det jo noen låter selv jeg må være forsiktig med. Men vet ikke ennå hvilke, har ikke testet så ekstremt mange, men mange nok. En kompiss av meg sliter med forvrenging på 60 på vol når han har 100 110max. Nei æ e nok fornøyd med dem. ;)
     
    Sist redigert:

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Rådet mitt handlet først og fremst om høykvalitets-subwoofere produsert i England. Sjekk gjerne ut BK tråden her på forumet.

    Den økonomiske biten var av generell karakter.
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Har valgt, velodyne eller elac. Og diverse brødre derifra vil bli vurdert. Men takk for tipset. De falt ikke helt i smak dessverre.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Må nå spørre hva slags kilde du bruker?
    Ser at du ikke har noen dac i oppsettet ditt enda, så antar at du bruker cd eller lp?
    :)
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Må nå spørre hva slags kilde du bruker?
    Ser at du ikke har noen dac i oppsettet ditt enda, så antar at du bruker cd eller lp?
    :)
    Faktiskt inntil videre kjører jeg uten ekstern dac, men bruker dac på pc, som var den største elkjøp hadde inne når jeg trengte ny pc.
    Acer Predator G3-605 i7-4970 3.6hz (4ghz ekstra kald), med High Def Sound MME og DirectSound. Husker ikke helt dac'en der men var muligvis alc662. Overrasker meg hvor grei den dac'en er intil videre.

    The ALC662 features three stereo DACs, two stereo ADCs, and legacy analog input to analog output mixing, to provide fully integrated audio solutions for multimedia PCs and ultra mobile devices.

    Link.

    Er litt forskjell på alle disse 662 versjoner, men det er vel ikke så altfor stor forskjell. Men er jo uhr av dem, så hvem vet. Skal prøve finne litt mere ut om den fra ett prog her, hang on.

    Update: ALC662 10ec-0662 rev 1003
     
    Sist redigert:

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Må nå spørre hva slags kilde du bruker?
    Ser at du ikke har noen dac i oppsettet ditt enda, så antar at du bruker cd eller lp?
    :)
    Faktiskt inntil videre kjører jeg uten ekstern dac, men bruker dac på pc, som var den største elkjøp hadde inne når jeg trengte ny pc.
    Acer Predator G3-605 med High Def Sound MME og DirectSound. Husker ikke helt dac'en der men var muligvis alc662. Overrasker meg hvor grei den dac'en er intil videre.

    The ALC662 features three stereo DACs, two stereo ADCs, and legacy analog.

    Link.

    Kjøp skikkelig DAC før du kjøper sub ihvertfall!
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Da har du et godt stykke å gå på lydkvalitet der også da.
    En god dac bør du investere i før en eventuell subwoofer i mine øyne.

    En god kilde er viktig å få på plass, ellers vil det ikke hjelpe deg noe å ha kvalitetskomponenter lenger ut i kjeden.
    Dacen i en god pc vil ikke få til en så god lyd som man vil få gjennom en dedikert dac.
     
    Sist redigert:

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Tar det værste først, ser på dac som det enkleste. Mange måter og prioritere. Pc har helt grei dac til og starte med. Flott lyd.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Tar det værste først, ser på dac som det enkleste. Mange måter og prioritere. Pc har helt grei dac til og starte med. Flott lyd.
    Du har ikke lett for å høre på gode råd du? :confused:
    Skal love deg at en god dac er meget viktig i et godt oppsett, og at pcen din ikke gjør en særlig god jobb i forhold.
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Tar det værste først, ser på dac som det enkleste. Mange måter og prioritere. Pc har helt grei dac til og starte med. Flott lyd.
    Du har ikke lett for å høre på gode råd du? :confused:
    Skal love deg at en god dac er meget viktig i et godt oppsett, og at pcen din ikke gjør en særlig god jobb i forhold.
    Har ikke tenkt og være helt på milimeteren da :p
    Dessuten tar æ til mæ masse råd, æ gjør dem bare ikke så opplagt som endel tenker. ;)
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Tar det værste først, ser på dac som det enkleste. Mange måter og prioritere. Pc har helt grei dac til og starte med. Flott lyd.
    Du har ikke lett for å høre på gode råd du? :confused:
    Skal love deg at en god dac er meget viktig i et godt oppsett, og at pcen din ikke gjør en særlig god jobb i forhold.
    Har ikke tenkt og være helt på milimeteren da :p
    Vel, med tanke på anlegget ditt og tanker i forhold til kjøp av subwoofer, så fikk jeg inntrykk av noe annet.
    Og å kjøpe seg en god dac er neppe å ta det på milimeteren.
    Det er å investere i bedre signal og bedre forhold for hva du har i dag.
    Satt veldig på spissen: Dersom du forer anlegget med drit signal inn, vil du få drit lyd ut.
    Derfor er det en stor fordel å legge noen kroner dit.
    Men.. nok om det fra min side. Er bare et velment råd. :)
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Har ikke dritt engang nå med 662'en. Skjønner seff at det er velment. :cool:
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Støtter DAC-først-forslaget. Trådtittelen din er misvisende inntil DAC eller annen kilde er på plass. Du finner høykvalitets-DAC'er på torget her fra Ayre, Arcam og NAD mellom 9 og 15000kr. Evt en Auralic Vega litt over som vissnok er prutbar. En av disse sammen med BK sub vil spille fletta av løsningen med bare Velodyne DD18+

    Sånn: nå skal jeg la deg være i fred. Alt har vært i beste mening
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Lurer nesten på om det er skulte aktører i tråden, som pusher prod's hehe. Tror neppe de pusher dd18+, men det e lov og prøve sæ..
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Driver med litt finjustering av ht i stua. Tester ut litt "fake" acustics. Bare har det morro. Ja det er jo det det handler om ;)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Med holdningen du har til gode tips og råd som kommer fra hjelpsomme medlemmer med lang og god erfaring i hobbyen vil du fort finne ut at ikke så mange vil bruke mer tid på å hjelpe deg.

    Bare en DAC i budsjettklassen vil garantert gi deg mer definert og fyldigere bass enn du har nå. Arcam irdac er kjent for å ha en morsom spillestil med litt ekstra driv i bassen. Den er titt og ofte til salgs her inne til en pris man slipper å ta opp lån for.
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Kan man ikke ende opp med og ta egne valg da. Letingen er avsluttet. Tenkte ikke så mye diskusjoner på hjemmesiden her inne. Bruker forumet aktivt, og er på masse forskjellige tråder, trenger ikke å være bare fra denne tråden eller tråder jeg starter jeg henter tips og hints fra. Seff er man glad for alt av tips, skulle bare mangle, men ikke lett og få sagt det på en ekstremt pen måte bare at tips er ikke kommet frem hos meg, eller annet pjusk.
    Henter jo også inn drøssevis med tips på uhr av nettsider langt vekke fra sentralen. :p
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    For å si min beskjedene mening så ville du kommet enormt langt med å kjøpe 2stk SVS sb1000, de hadde jeg sammen med venere 1.5 og de integrerte lett, de ristet huset godt på film og ga enormt mye bang for the bucks.. syns faktisk de vr bedre enn en rel sub jeg hadde.. siden de er lukket var hastigheten der på musikk og de var lett å plassere.

    I dag har jeg audio physic scorpio 25.. de går på papiret ned til 29hz, men spiller lavere i mitt rom.. jeg skal ha meg 2stk suber igjen, mest for headroom og senere filmbruk.. har ingen betenkelighet med å velge f.eks 2stk svs sb2000 eller pc2000 i denne omgang.. lite gir vel mer for pengene..
    XTZ sine nye suber står også høyt på listen over produkter som gir mye for pengene..

    Og for å si det på en annen måte.. med ditt budsjett kan du kjøpe 2x xtz cinema 3x12... eller 4x sb2000 og lage deg tårn... det vil gi deg mer en en stykk velodyne osv..

    Jeg sikter på tårn av billigere modeller selv da deti lengden vil gi enormt mye mer. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Med holdningen du har til gode tips og råd som kommer fra hjelpsomme medlemmer med lang og god erfaring i hobbyen vil du fort finne ut at ikke så mange vil bruke mer tid på å hjelpe deg.
    Bare puste rolig! Tror kaeksen tar dette kjapt, dessuten er det kun han som skal "nyte" lyden.

    Fra å overhodet ikke forstå noe av dette med effekt/frekvens og sub, til i dag å ha stengt forslagskassa og utpekt vinnerproduktet, kan det tyde på at vi her har å gjøre med en svært driftig og handlekraftig kar! ;) Tipper at han i løpet av kvelden har DACen i boks også.;)

    Artig skrue du kaeksen! ;)
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Ja æ e faen ikke noen kem som helst, det skal dokker tro mæ på hehe
    Let's move on! Æ går litt som han mikkel jaksson på moonwalk, baklengsfrem, eller framlengsbak. Alt etter korsen tær treff parketten først når æ våkne.
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Ja, derfor tar æ fatt med ht cover's, og reingjør dem i dag, forrige eiere har vært flink med polering og alskens andre ting med ht'en, men glemte det. Så no skal æ bare finne ut ka æ treng, om æ treng noe ekstra "såpe" eller annet egnet, eller om æ bare kan skylle dem under 10c vann, og det værste av støvet forsvinner. Skal liksom være svart men e grått. Mulig en bitteliten malingsflekk på ett av dem covera også. Får studere dem litt først.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    He he!
    litt av en type du Kaeksen........Liker stilen jeg.

    Men fra spøk til revolver!
    En god dac vil som tidligere sagt gi deg renere og bedre signal, og øker potensialet i det du har stående allerede.
    Så anbefalingen er å gjøre det først. Da vet du i det minste at signalveien er nogenlunde på stell.

    En annen ting!
    jeg forstår at iveren etter svææært lydtrykk er påtagende, men å integrere 1 (en) sub i et stereo oppsett er ikke for hvermannsen for å få den skikkelig på plass. Selv med dsp og måleutstyr er det ikke sikkert man kommer ordentlig i mål. Så jeg støtter også forslaget om minst to rimeligere subber i såfall.

    Om du skulle ramle innom Oslo en gang i fremtiden er du velkommen til å stikke innom meg for en lytt.
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    He he!
    litt av en type du Kaeksen........Liker stilen jeg.

    Men fra spøk til revolver!
    En god dac vil som tidligere sagt gi deg renere og bedre signal, og øker potensialet i det du har stående allerede.
    Så anbefalingen er å gjøre det først. Da vet du i det minste at signalveien er nogenlunde på stell.

    En annen ting!
    jeg forstår at iveren etter svææært lydtrykk er påtagende, men å integrere 1 (en) sub i et stereo oppsett er ikke for hvermannsen for å få den skikkelig på plass. Selv med dsp og måleutstyr er det ikke sikkert man kommer ordentlig i mål. Så jeg støtter også forslaget om minst to rimeligere subber i såfall.

    Om du skulle ramle innom Oslo en gang i fremtiden er du velkommen til å stikke innom meg for en lytt.
    Kjøper to hvis jeg får to på brukten til full for en, eller så tar jeg tjangsen med en solo sub. Vet ikke om man kan mate både L&R på sub. Men det ordner seg nok.
    Ramler som regel innom oslo via webben. Er ikke så sugen på reiser. Aldri vært. Men man vet jo aldri. :)
    Dac blir vel noe i kronerulling 20k-40k.
    Skål forresten, ble ikke ferdig i natt, klokka gikk for fort.
    Leste forøvrig en annen plass 5:1 var værst. Eller multi generelt.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det var Gravis du skulle hatt, vet du.
    Har selv brukt den med Sf EA1.
    Den er ikke engang 100W, men 50W kl.A.
     

    Vedlegg

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Vært innom den men så den ikke selges mere den subben, eller så har de gjemt den godt i sortimentet på hjemmesiden deres SF. Men som sagt, ett år betenkningstid :)
    Men tror velodyne blir vel så bra, håper på full klaff!! lol
    Egentlig er jeg enkel og "please", når det gjelder masse forskjellige ting, selv om det ikke skinner igjennom i min lille store hfs-tråd.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Vært innom den men så den ikke selges mere den subben, eller så har de gjemt den godt i sortimentet på hjemmesiden deres SF.
    Den har selvsagt gått ut av produksjon for lenge siden (for samlere).
    Men Sf selger nyere, aktive varianter av Gravis.

    PS: Jeg kan garantert ordne denne til deg for NOK 60k.....
     
    Sist redigert:

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Vært innom den men så den ikke selges mere den subben, eller så har de gjemt den godt i sortimentet på hjemmesiden deres SF.
    Den har selvsagt gått ut av produksjon for lenge siden (for samlere).
    Men Sf selger nyere, aktive varianter av Gravis.

    PS: Jeg kan garantert ordne denne til deg for NOK 60k.....
    Skal testkjøre en velodyne først. Hvis den ikke faller i smak skal jeg vurdere den. Men spørs om du klarer og garantere om ett år? Hva er nypris/veil/etc?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn