Kabler en gang for alle!

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Noen som har lyst til å kommentere min foregående post? Er det jeg skriver i det heletatt korrekt? Utbroder gjerne litt omkring kabelimpedans.

Knut
 
C

century

Gjest
Med el-briller blir fokuset for snevert. Tenk material-lære.
Hva skjer med ledningsevnen når materialet går i flytegrensen (skarpe bøyer). Ren aluminium rekrystalliserer ved romtemperatur. Kobber må ha ,999 for å kunne rekrystallisere. Opplegert for å drive ut oksygen forringes ledningsevnen. Hva er optimal herding? Tror du at kaldtrukkede tråder det beste ?
Bare for å vri søkelyset.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Idéen om at en kabel i serie med utgangstrinnet endrer den totale impedansen er vel ikke noe nytt, og jeg etterlyste vel egentlig mer info om det aspektet. Men "noen" her tvinger meg til å finne ut av dette selv :) Dette blir kanskje litt banalt for enkelte her, om det i det hele tatt er riktig. Så kom gjerne med en oppklaring...

En utgangsimpedans på 0.04ohm og 10 milliohm for 3m kabel er vel ikke helt uvanlig. Dermed øker vi utgangsimpedansen med 25% ved å koble til en kabel. En litt lenger kabel med noe høyere impedans vil kanskje måle 20mohm og gi 50% økning av utgangsimpedans. Typiske stereokabler er vel gjerne ikke lenger enn 2m noe som skulle gi ca 7ohm i dette tilfellet og ca 17% økning.

Når vi ser dette opp mot infoen i dempingsfaktor-linken fra Terjeminator ser vi at effekten på den totale Q, gitt ved G_H(max) påvirkes stort for dempingsfaktorer fra 200 og nedover. I mitt eksempel med 20mohm kabel og 0.04ohmm Zut mot et 8ohms element vil vi ha en dempingsfaktor på ca 130. Forskjellen på G_H(max) fra dempingsfaktor på 200 ned til 100 er nesten 400% (ref: audioholics.com).

Eksempelverdiene ble kanskje litt ekstreme her, men de illustrerer hvertfall "anseelige bidrag". Kanskje kunne jeg valgt et eksempel med lavere Zut, men vi må opp i dempingsfaktor på over 500 for at utslagene i forholdene skal bli markant lavere.

Så spørs det hva dette betyr i praksis da? Det får vel noen andre svare på, men det er vel ikke for ingen ting at dempingsfaktor kalles den mest populære, betydningsløse faktoren for hifi?

Knut
Hvis du tegner et ekvivalentskjema for en høytaler på 8 ohms nominell impedans, og du endrer kabelmotstanden fra 10mohm til 20mohm, vil den relative forskjellen bli svært liten.
Man kan ikke se på absoluttverdier i bare en liten del av en elektrisk krets, man på se på den relative verdien i hele kretsløpet. Og det er her diskusjonen kommer inn, hvorvidt det totalt sett er betydelig forekjell på to ulike kabler.

Hvis høyttaleren for enkelhets skyld har en konstant impedans på 8 ohm og Q på 0,7, og du endrer kabelmotstanden fra 10mohm til 20mohm, vil den relative impedansforskjellen være på omlag 1,2 promille. Hvor mye høyere Q får man da? Bare variasjonene i lufttemperatur, relativ luftfuktighet, og atmosfæretrykket har mye større betydning for systemets Q enn selve kabelforskjellene.

Forsterkerens dempingsfaktor har betydning for hvor stor ettergivenhet den har rent effektmessig. Strømsvake forsterkere har gjerne lav dempingsfaktor, og vil gjerne låte flatt og udynamisk i forhold til en forsterker som kan levere påkrevet strøm uansett signalstyrke og belastning.
Om vi så øker seriemotstanden med en kabel, så blir ikke forsterkeren mindre strømsterk - det er bare å skru opp volumet bittelitt til så er man igjen på samme sted.

For en strømsterk forsterker som har en dempingsfaktor på 1000, vil vil det rent kvalitativt ikke være forskell på lyden om man bytter ut fra en 10mohms kabel til en 20mohms kabel, når da dempingsfaktoren totalt sett reduseres fra omlag 450 til 280.

Før signalet kommer inn på selve elementene, passerer den en rekke komponenter. Avhengig av frekvens vil dempingsfaktoren variere som funksjon av impedansvariasjoner i delefilteret. Et basselement (Sett at dette har en konstant impedans på 8 ohm) som deles med et 6dB filter ved 100Hz, vil i forhold til forsterkerens totale utgangsimpedans ved 200Hz gi en dempingsfaktor på 1. Det låter da likefullt kontrollert ved 200Hz?

Kabler har mindre å si for lyden enn mange ønsker å tro. Om så kabelen er en utvidelse av apparatet, som Palvig er inne på, så er den elektrisk sett svær liten.

Vidar
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Kabler er en udvidelse af apparatet. Det er en udvidelse af apparatets strømbaner.
Mvh.
Sven Palvig



Denne fikk passere ganske upåaktet, men om jeg tolker dette riktig så er vel dette interessant.

Kabler har f.eks lav motstand, og sett i forhold til en høyttaler er den vel neglisjerbar. Men sett i forhold til forsterkeren fra høyttaleren sitt synspunkt da? En forsterker har idéelt meget lav utgangsimpedans, når denne havner i serie med en kabel med lav impedans, utgjør ikke kabelen da et anseelig bidrag for utgansimpedansen? I så fall vil jo dempingsfaktoren endres ganske betydelig...

Knut

 Riktig Palvig; såvel ekstern som intern høyttalerkabling er å anse som forlengelser av forsterkers strømbaner.
  Det Palvig her påpeker kan lett bagatelliseres ut fra målinger og utregninger, det er først når man utfører prøvene og opplever effekten man kan begynne å fatte betydningen av å dimensjonere riktig. Dog forutsatt at man har tilstrekkelig innsikt til å kunne tolke de lydmessige endringene riktig.
 Snickers`målinger indikerte riktignok en effekt, men ikke på langt nær så dramatisk som den dynamiske gevinst man faktisk oppnår ved en oppdimensjonering på ellers velbygget utstyr. Forsterkeren din er kraftigere enn du tror ;)


  Mvh.  RS   -120kv.  pr.side ;D
 

wizkid

Medlem
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
Etter å ha skumlest denne tråden sitter jeg igjen med noen spørsmål.

1. Skal man heller legge pengene i signalkabel og kjøpe en "brukbar" billig HT-kabel?

2. Finnes det HT-kabel som fører alt av frekvenser som kommer ut av forsterkeren på en nøytral og ufarget måte til HT`ene mine?

3. Er det HT-kabler som tilfredstiller de tekniske krav som er stilt i div. tråder? I så fall, hvilke merker og modeller er det?

Dette er ikke enkelt... :-/
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Etter å ha skumlest denne tråden sitter jeg igjen med noen spørsmål.

1. Skal man heller legge pengene i signalkabel og kjøpe en "brukbar" billig HT-kabel?

2. Finnes det HT-kabel som fører alt av frekvenser som kommer ut av forsterkeren på en nøytral og ufarget måte til HT`ene mine?

3. Er det HT-kabler som tilfredstiller de tekniske krav som er stilt i div. tråder? I så fall, hvilke merker og modeller er det?

Dette er ikke enkelt... :-/
Vel, egentlig er det veldig enkelt. Det som kompliserer hifi-hverdagen er alle meningene hvorvidt en kabel farger lyden eller ikke.

For å svare på sp.målene dine, slik jeg ser på saken:

1. Om du bruker en god signalkabel og en dårlig HT-kabel, eller bruker dårlig signalkabel og god høyttalerkabel er i allefall rent målemessig knekkende likegyldig. Link til mine AKUSTISKE målinger av diverse kabeltyper kommer nedenfor.

2. Alle kabler, hvis trerrsnitt er såpass at den ikke utgjør mye motstand, fører alle frekvensene fra forsterkeren og ut til høyttaleren på en 100% ufarget måte.

3. Lampettledning er intet unntak i punkt 2. Pen å se på er den ikke.

Link:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=kabler;action=display;num=1134032274

Selv om målingene ikke sammenligner kabler til 100 000 kroner og kabler til 10 kroner meteren, gir disse målingene grunn nok til å være skeptisk til påstandene om hvor fantastisk lyd enkelte kabler gjengir fremfor andre. En kabel er ikke annet enn en elektrisk forbindelse mellom komponenter i hifi-kjeden, og en svært bedskjeden bidragsyter til bedre eller dårligere lyd.

Mvh.

Vidar
 
P

Parelius

Gjest
Javel, nå har jeg sjekket ut Nordost Quattro Fil i vinyloppsettet. Hadde fra før av noe hjemmesnekret søvkabling. Byttet mellom platespiller og RIAA, og etterpå mellom RIAA og forforsterker.

Ingen forskjell jeg kunne høre, og om jeg trodde jeg hørte forskjell, så var faktisk min hjemmesnekrede bedre (jeg tror jeg hørte en litt mer fremtredende "dypbass"), men jeg tviler på om jeg kunne tatt noe slikt i en test.

Noen som trenger noe Nordost Quattro Fil (RCA, 1 m)?
 

wizkid

Medlem
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
1. Om du bruker en god signalkabel og en dårlig HT-kabel, eller bruker dårlig signalkabel og god høyttalerkabel er i allefall rent målemessig knekkende likegyldig. Link til mine AKUSTISKE målinger av diverse kabeltyper kommer nedenfor.

2. Alle kabler, hvis trerrsnitt er såpass at den ikke utgjør mye motstand, fører alle frekvensene fra forsterkeren og ut til høyttaleren på en 100% ufarget måte.

3. Lampettledning er intet unntak i punkt 2. Pen å se på er den ikke.

Mvh.

Vidar
1. Med andre ord: har kabelen ett fint ytre, (pen å se på), så er det godt nok.

2. Også med andre ord: har man en kabel på 4 - 6 mm2 så er det godt nok. Ett pent ytre er også her en fordel.

3. Med andre ord er ett slitt uttrykk men: kjøp ikke lampettledning for den er stygg!

Har jeg da forstått det riktig?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
1. Med andre ord: har kabelen ett fint ytre, (pen å se på), så er det godt nok.

2. Også med andre ord: har man en kabel på 4 - 6 mm2 så er det godt nok. Ett pent ytre er også her en fordel.

3. Med andre ord er ett slitt uttrykk men: kjøp ikke lampettledning for den er stygg!

Har jeg da forstått det riktig?
Jepp ;D
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hadde tenkt å frigjøre penger på å selge mine Valhalla HT kabler. Dvs at jeg har forsøkt å finne en erstatning. Andre kabler jeg har forsøkt er ikke "med" og de "klinger" ikke ut i toppen. De høres ut som en "haug med spiker" i forhold. (Tynnt skrik!) I tillegg blir noe borte. Lyden "dauer" liksom bort. Dette gjelder spes i diskanten. Jeg hadde godt klart å leve med enkelte kabler i mellomtonen og bassen, men i diskanten er dette utenkelig. Har forsøkt å legge godviljen til. Jeg er forsatt på jakt. Forslag?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.645
Sted
Sjælland. Danmark.
Vel, egentlig er det veldig enkelt. Det som kompliserer hifi-hverdagen er alle meningene hvorvidt en kabel farger lyden eller ikke.

For å svare på sp.målene dine, slik jeg ser på saken:

1. Om du bruker en god signalkabel og en dårlig HT-kabel, eller bruker dårlig signalkabel og god høyttalerkabel er i allefall rent målemessig knekkende likegyldig. Link til mine AKUSTISKE målinger av diverse kabeltyper kommer nedenfor.

2. Alle kabler, hvis trerrsnitt er såpass at den ikke utgjør mye motstand, fører alle frekvensene fra forsterkeren og ut til høyttaleren på en 100% ufarget måte.

3. Lampettledning er intet unntak i punkt 2. Pen å se på er den ikke.

Link:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=kabler;action=display;num=1134032274

Selv om målingene ikke sammenligner kabler til 100 000 kroner og kabler til 10 kroner meteren, gir disse målingene grunn nok til å være skeptisk til påstandene om hvor fantastisk lyd enkelte kabler gjengir fremfor andre. En kabel er ikke annet enn en elektrisk forbindelse mellom komponenter i hifi-kjeden, og en svært bedskjeden bidragsyter til bedre eller dårligere lyd.

Mvh.

Vidar
:) :) :)
Det er simpelthen ikke rigtigt det her. Der er altså nogle ting man ikke kan måle sig til!
Jeg har lyttet til kabler med forskellig kvadrat, for at finde ud af, hvor meget det har at sige. Og jeg er kommet frem til, at tryk på bassen, større fornemmelse af hul igennem og bedre rum følger med større kvadrat.
Jeg har lyttet meget til Duelund kabler, da jeg har et lager liggende, med forskellig kvadrat. Et højttalerkabel med 1,6 kvt. på 1,5 meter op imod det samme kabel, bare dobbelt op. Der var mere kraft i bassen, mere hul igennem og mere rum i højde, bredde og dybde.
Jeg har haft en anden person til at lytte hos mig som kontrol, og vedkomne kom frem til de samme ting. Og var forbløffet.
Jeg har også sammenlignet 1,6 kvt. Duelund med 2,1 kvt. Duelund. Her sker der noget af det samme.
Kvadrat er bare utrolig godt for bassen. Og mellemtonen.
Jeg må sige, at jeg er forbløffet over, hvor meget et kabel er bidragsyder til lydbilledet. Man kan skifte signalkabel, og musikken bliver kedelig, udynamisk og trættende.
Jeg har også erfaring med at skifte mine interne kabler i NLE 1000 monoblokkene på 1000 watt i 4 ohm og 530 watt i 8 ohm. Masser af råstyrke, men endnu mere med de kraftigere kabler. Der blev skiftet fra Duelund 1,6 til 2,1. Og det kunne sagtens høres.
Et kabel påvirker sine omgivelser.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

wizkid

Medlem
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
Vil det si at kvadratet er viktig også på signalkabler?
Er nemlig på evig søken etter både HT og signalkabler til en normal pris. Synes ikke det normalt å betale flere tusen pr. meter for HT-kabel f.eks.
Etter å ha lest i denne tråden ser det ut til å koke ned til følgende. Nok kvadrat og beskyttelse mot evt. støy.
Hadde vært fint om noen kunne snakket amatørenes språk og listet opp i stikkordsform. :)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
LowQ:

" Alle kabler, hvis trerrsnitt er såpass at den ikke utgjør mye motstand, fører alle frekvensene fra forsterkeren og ut til høyttaleren på en 100% ufarget måte..."


Huff! ??? :eek:
At enkelte, selv etter flere med hifi-interesse, ikke finner å kunne skille ulik kabling ut fra deres respektive klangkvalitet får så ære, men å trekke dette talentløse standpunkt videre og erklære det som den endelige sannhet blir for mye for undertegnede.


Mbh. RS
 

wizkid

Medlem
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
At enkelte, selv etter flere med hifi-interesse, ikke finner å kunne skille ulik kabling ut fra deres respektive klangkvalitet får så ære, men å trekke dette talentløse standpunkt videre og erklære det som den endelige sannhet blir for mye for undertegnede.


Mbh. RS
Stakkars, du får knipse innpå tabletten og legge deg på sofaen en stund da.
:)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.645
Sted
Sjælland. Danmark.
Vil det si at kvadratet er viktig også på signalkabler?
Er nemlig på evig søken etter både HT og signalkabler til en normal pris. Synes ikke det normalt å betale flere tusen pr. meter for HT-kabel f.eks.
Etter å ha lest i denne tråden ser det ut til å koke ned til følgende. Nok kvadrat og beskyttelse mot evt. støy.
Hadde vært fint om noen kunne snakket amatørenes språk og listet opp i stikkordsform. :)
:) :) :)
Kvadrat betyder mindre på signalkabler. NLE tynde signalkabler i guld har faktisk større kvadrat i forhold til et 5 kvt. højttaler kabel fra samme producent.
Isoleringen har skam også meget at sige. Samt udformningen af lederne.
Desuden er der ledernes materiale.
Mvh.
Sven Palvig
:D
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
:) :) :)
Kvadrat betyder mindre på signalkabler. NLE tynde signalkabler i guld har faktisk større kvadrat i forhold til et 5 kvt. højttaler kabel fra samme producent.
Isoleringen har skam også meget at sige. Samt udformningen af lederne.
Desuden er der ledernes materiale.
Mvh.
Sven Palvig
:D

Stemmer godt med mine egne erfaringer og forsøk.


Jeg har også sammenlignet 1,6 kvt. Duelund med 2,1 kvt. Duelund. Her sker der noget af det samme.
Kvadrat er bare utrolig godt for bassen. Og mellemtonen.
Jeg mener det blir mer av alt, og dette matcher ikke alltid i alle oppsett.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.645
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Kabler er en udvidelse af apparatet. Det er en udvidelse af apparatets strømbaner.
Mvh.
Sven Palvig
:)
:) :) :)
Der har været nogle kommentarer om dette jeg skrev. Så jeg vil prøve at uddybe det.
En forstærkers vigtigste del er strømforsyningen. Jo større jo mere kraft og samtidig mere ro. Strømforsyningen begynder med netstik, netledning og netbrønd. Derefter kommer selve forstærkeren med  trafo, diodebro og elektrolytter. Kablerne efter elektrolytterne bør bestemt være korte og kraftige for at undgå tab.
Strømmen har betydning for, hvordan forstærkeren opfører sig. Er strømmen ren fra egen el-gruppe, er der mere ro og renhed, men også mere kraft i lyden. Kraftige kabler hjælper her.
Højttaler kablerne er også en del af forstærkeren. For en del år siden, brugte man kabler der kunne få en forstærker til at gå i selvsvingninger og brændte af.
Et højttalerkabel med stor kvadrat får mere rum og dyb bas med samtidig med fornemmelsen af hul igennem  uden nødvendig vis at lægge noget på.
Man kunne godt som nogle har været inde på, medtage højttaleren og derefter rummet. En højttaler og rummet hænger uløsligt sammen.
Så blev der også medtaget lytteren. Ja det kunne man så godt, men hvor skal man så stoppe. Man må slå en streg i sandet og sige, hertil. Og jeg mener apparatet og dertil kabler er vigtigt at have for øje, at det hænger sammen. Man kunne også så sige kabler frem til delefiltret.
Der er også en udstråling fra apparatets trafo, specielt hvis den står på en jernplade. Temmelig dumt. Her er det en fordel at sætte en kraftig træklods under.
Men der er også udstråling ud igennem kablerne. Et magnet felt findes omkring kablerne, som er afhængig af kablernes design. En enkelt solid core er ikke hensigstmæssigt.
Mvh,
Sven Palvig
:D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
 LowQ:

   "   Alle kabler, hvis trerrsnitt er såpass at den ikke utgjør mye motstand, fører alle frekvensene fra forsterkeren og ut til høyttaleren på en 100% ufarget måte..."


 Huff!  ??? :eek:
At enkelte, selv etter flere med hifi-interesse, ikke finner å kunne skille ulik kabling ut fra deres respektive klangkvalitet får så ære, men å trekke dette talentløse standpunkt videre og erklære det som den endelige sannhet blir for mye for undertegnede.

 
  Mbh.  RS
Jeg forstår at du reagerer. På samme måte som at andre erklærer det som endelig sannhet at det er forskjeller, får også jeg nok til tider ;-)
Forskjellen på disse sannhetene er at undertegnede har en annen tilnærmingsmetode for å finne "sannheten" enn enkelte andre har.

Hvorfor skal det være mer provoserende å si at det ikke er forskjeller, enn å si at det ER forskjeller? Den som kunne gi et godt svar på dét!

Hva som gir grunnlag for mest troverdige "sannheter" av målinger og subjektive oppfattelser skal jeg ikke gå inn på.

Det er uansett viktig å ta høyde for at andre kan ha rett. Jeg har ikke erklært noen endelig sannhet, men erklærer mine referanser som troverdige - kanskje mest i forhold til hvor jeg selv står i kabeldebatten.

Når mange målinger viser tilfeldige avvik på 0,02dB mellom to vidt forskjellige kabler, ser jeg på dette som sant nok til å komme med en slik uttalelse.

Mvh.

Vidar
 

wizkid

Medlem
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
Kabler er no` dritt. Eller er det kanskje ikke det?
Oppgraderte fra billige fintrådete kabler til Monocle X for kort tid siden. Kjøpte de mest for utseende, for fint skal det også være. Har aldri trodd noe særlig på de store forskjeller på kabler. Der tok jeg feil. Jeg fikk med de nye kablene strammere og mere bass, samt at detaljene fremdeles var på plass. Det ble jeg ikke klar over før dagen etter jeg koblet de opp. Kom da hjem fra jobb og hadde endelig litt tid til musikk, noe jeg ikke hadde dagen før. Satte på noe heavy for å rense hodet. Ble Empire med Queenryche denne gangen,(ikke le!). I det musikken trykket igang trodde jeg at tonekontrollene på min Parasound P3 stod på. Det bruker de ikke gjøre til vanlig, kun til fest. Bassen står da til +2. Det gjorde den ikke nå! Da kom jeg på at jeg har nye kabler, og takk for det. Fikk det lille ekstra som jeg savnet og fikk nesten tårer i øynene. Dette trodde jeg ikke! Satte da på div. favoritter og ble storfornøyd.
Ble da også bestilt signalkabler øyeblikkelig. Må ha det, bare MÅ ha det.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Så skjer det igjen: Jeg blir "dømt til å ikke høre forskjell på kabler" fordi jeg forsøker å ha et edruelig forhold til hva som låter forskjellig og hvorfor.

Må jeg si det igjen?:
Det er forskjell på kabler og jeg hører forskjell på kabler!
Det man kan være uenig i, er hvor store disse forskjellene er. Lytteinntrykk er også noe som er vanskelig å beskrive korrekt sånn at andre skjønner hva en mener.
Det er opplagt at forskjellene på ulike kabler er små kontra det å ha høyttalerne plassert foran eller bak sofaen.
Men på den annen side er det ofte de små nyansene som skaper de store opplevelsene for en audiofil. Hvertfall har jeg det sånn.....hehe...
For meg er kabler opplagt en viktig del av totalopplevelsen, og da tenker jeg ikke på utseende....men på lydsignaturen.

Kabelmålinger finner jeg uinteressante så lenge det ikke er mulig å finne sammenheng mellom måling og lytteinntrykk.
Hvordan måler man forresten 3D eller soundstage, dybde i lydbilde, ro, eller stram bass?
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Det er vel kanskje på tide at kabelelskere kommer med en overbevisende test/teori eller et bevis for det de sier de hører?
 
N

nb

Gjest
Det er vel kanskje på tide at kabelelskere kommer med en overbevisende test/teori eller et bevis for det de sier de hører?
Eller tar konsekvensen av sitt standpunkt og slutter å fly, samt begynner å tvile på om PCen alltid regner riktig.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Det er vel kanskje på tide at kabelelskere kommer med en overbevisende test/teori eller et bevis for det de sier de hører?
Her er "min" teori, og den går på rim:

It don´t mean a thing
if it ain´t got that swing


Duke Ellington, 1932

;D
 
O

om.s

Gjest
Det er vel kanskje på tide at kabelelskere kommer med en overbevisende test/teori eller et bevis for det de sier de hører?
Hvorfor det?

Om teorien kommer og du har bestemt deg for at dette er tull og oppdiktet svada så endrer det jo alikevel ikke noe!
Det er vel først og fremst en selv som bør overbevises om at dette er noe som funker, og da er det jo opp til den enkelte å unne el mis-unne seg den gode opplevelsen som en kabel kan være med og formidle.

Kan du ikke overbevise deg selv, tror jeg det kan være vanskelig for andre å gjøre det.
Det er vel DIN opplevelse som er viktig for deg? el bør være det!

mvh
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Hvorfor det?

Om teorien kommer og du har bestemt deg for at dette er tull og oppdiktet svada så endrer det jo alikevel ikke noe!
Det er vel først og fremst en selv som bør overbevises om at dette er noe som funker, og da er det jo opp til den enkelte å unne el mis-unne seg den gode opplevelsen som en kabel kan være med og formidle.

Kan du ikke overbevise deg selv, tror jeg det kan være vanskelig for andre å gjøre det.
Det er vel DIN opplevelse som er viktig for deg? el bør være det!

mvh
Tja.. Kan starte med å si at jeg har selv ganske dyre kabler i mitt oppsett.. De ble kjøpt i en tid hvor jeg trodde det hadde mye å si.. Jeg brukte ikke tid på å "lytte" meg frem til mitt kabelvalg.. Jeg kjøpte bare en "toppmodell"..

I senere tid har jeg prøvd å høre forskjell på disse og andre kabler uten hell..

I jobben min må jeg forholde meg til fysiske ting, men også mange teorier.. Alle disse teoriene kan lett etterprøves ved analyser.. Hvorfor kan en ikke komme opp med en eneste teori om en audiokabel som kan etterprøves? Og hvorfor er det så viktig for de kabeltroende å spre det glade budskap til alle og en hvermann? Noen ganger skulle en tro det var kablene som var det viktigste..

Mvh Thomas
 
O

om.s

Gjest
Tja.. Kan starte med å si at jeg har selv ganske dyre kabler i mitt oppsett.. De ble kjøpt i en tid hvor jeg trodde det hadde mye å si.. Jeg brukte ikke tid på å "lytte" meg frem til mitt kabelvalg.. Jeg kjøpte bare en "toppmodell"..

I senere tid har jeg prøvd å høre forskjell på disse og andre kabler uten hell..

I jobben min må jeg forholde meg til fysiske ting, men også mange teorier.. Alle disse teoriene kan lett etterprøves ved analyser.. Hvorfor kan en ikke komme opp med en eneste teori om en audiokabel som kan etterprøves? Og hvorfor er det så viktig for de kabeltroende å spre det glade budskap til alle og en hvermann? Noen ganger skulle en tro det var kablene som var det viktigste..

Mvh Thomas
Som nevnt tidligere så er det i seg selv ikke prisen jeg oppfatter som det viktige, men hvordan den/de funker i det gitte oppsett.
At man bommer og forkjøper seg fra tid til annen, betyr jo ikke at alle dyre kabler er like eller funker like dårlig.

Personlig har jeg endelig klart å hoppe av bytte karusellen, og slått meg til ro med det jeg for tiden har, og at det er relativt dyre kabler som gjør jobben lar jeg ikke plage meg ett sekund, de gjør en bedre jobb enn tilsvarende tidligere dyre kabler jeg hadde, ca samme pris, men med forskjellig resultat av gjengivelsen.

Tidligere var man mer usikker, og lyttet noen ganger for mye til såkalte "gode" råd, og endte opp med ett system man ikke trivdes med, feilkjøp mao.

Derfor er det som nevnt ikke noe argument for meg om det finnes noen teori el måling som bakker opp ett kjøp, det overlater jeg til ørene og sanse apparatet, prioriteringer i dette henseende er jo også høyst individuelle og subjektive, har man muligheten og finner det formåls tjenelig så gjør man det, eller så lar man det være......

Så enkelt, men dog så "komplisert"......

mvh
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.645
Sted
Sjælland. Danmark.
Tja.. Kan starte med å si at jeg har selv ganske dyre kabler i mitt oppsett.. De ble kjøpt i en tid hvor jeg trodde det hadde mye å si.. Jeg brukte ikke tid på å "lytte" meg frem til mitt kabelvalg.. Jeg kjøpte bare en "toppmodell"..

I senere tid har jeg prøvd å høre forskjell på disse og andre kabler uten hell..

I jobben min må jeg forholde meg til fysiske ting, men også mange teorier.. Alle disse teoriene kan lett etterprøves ved analyser.. Hvorfor kan en ikke komme opp med en eneste teori om en audiokabel som kan etterprøves? Og hvorfor er det så viktig for de kabeltroende å spre det glade budskap til alle og en hvermann? Noen ganger skulle en tro det var kablene som var det viktigste..

Mvh Thomas
:) :) :)
For at begynde med det sidste, så kan man jo lige så godt sige, at hvorfor skal kabel skeptikerne sprede deres budskab med at kabler ikke har noget at sige. Nogle gange bliver der hevet en blindtest frem, hvor det ikke var muligt at høre en tydelig forskel på netkabler.
At du ikke kan høre forskel, når andre kan skyldes måske, at du ikke har opstillet anlægget godt nok?
At dit lytterum ikke er godt nok?
At dit musikanlæg ikke er afslørende nok?
At dine kabler ikke er gode?
Det er ikke sagt negativt, men prøv at se den lille solstråle historie fra wizkid.
Fordi et kabel er dyrt, behøver det ikke at være godt.
Der er skam også mange grunde til at kabler er forskellige.
Mvh.
Sven Palvig
:D
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
:) :) :)
For at begynde med det sidste, så kan man jo lige så godt sige, at hvorfor skal kabel skeptikerne sprede deres budskab med at kabler ikke har noget at sige. Nogle gange bliver der hevet en blindtest frem, hvor det ikke var muligt at høre en tydelig forskel på netkabler.
At du ikke kan høre forskel, når andre kan skyldes måske, at du ikke har opstillet anlægget godt nok?
At dit lytterum ikke er godt nok?
At dit musikanlæg ikke er afslørende nok?
At dine kabler ikke er gode?
Det er ikke sagt negativt, men prøv at se den lille solstråle historie fra wizkid.
Fordi et kabel er dyrt, behøver det ikke at være godt.
Der er skam også mange grunde til at kabler er forskellige.
Mvh.
Sven Palvig
:D
Rommet er ikke godt nok, men det skal fremdeles være mulig å høre en endring i lydbilde hvis det er noen. Andre små justeringer høres lett.

Utstyret er ganske så avslørende så jeg tror ikke det skulle være et hinder for å høre en endring.( Noen gangerl litt for avslørende. )

Av Kabler har jeg ikke helt ukjente Stright Wire HT kabler og Synergistich Researce Signal kabler.

Hvorfor noen som har peiling gidder å sitte her time etter time, å forklare oss som ikke har peiling hvorfor vi ikke bør legge pengene i kabler er for meg et mysterium.
Men jeg håper de bare fortsetter.. Tenk hvor mange penger vi kan legge i andre og viktigere ting. musikk feks.

Mvh Thomas..
 
O

om.s

Gjest
Tenk hvor mange penger vi kan legge i andre og viktigere ting. musikk feks.

Mvh Thomas..
Stereo typen (mer treffende kan det nok ikke sies) av en HiFi nerd er vel en med ett anlegg til en meget anstendig pris, og tre "pling plong" cdér som går igjen og igjen hele tiden.

Ett godt matchet og "tweeket" anlegg, inkl gode kabler, er bare med å bringe helheten og de siste marginene på plass, la oss som du sier, ikke miste fokus, det er tross alt musikken det gjelder, el reproduksjon av denne, eller??

mvh
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Stereo typen (mer treffende kan det nok ikke sies) av en HiFi nerd er vel en med ett anlegg til en meget anstendig pris, og tre "pling plong" cdér som går igjen og igjen hele tiden.

Ett godt matchet og "tweeket" anlegg, inkl gode kabler, er bare med å bringe helheten og de siste marginene på plass, la oss som du sier, ikke miste fokus, det er tross alt musikken det gjelder, el reproduksjon av denne, eller??

mvh
"pling plong" hører jeg nok ikke mye på nei.. Jeg sitter heller ikke å lytter etter ditten og datten, men jeg er glad i å oppleve noe når jeg setter meg ned en time eller to... Det er det viktigste for meg..

Hadde forøvrig en fin time med Eva Cassidy i går kveld. Live at blues alley har ikke den beste lydkvaliteten, men er dønn ekte.. Huff det var en bra time.. :D
 
O

om.s

Gjest
"pling plong" hører jeg nok ikke mye på nei.. Jeg sitter heller ikke å lytter etter ditten og datten, men jeg er glad i å oppleve noe når jeg setter meg ned en time eller to... Det er det viktigste for meg..

Hadde forøvrig en fin time med Eva Cassidy i går kveld. Live at blues alley har ikke den beste lydkvaliteten, men er dønn ekte.. Huff det var en bra time.. :D

Selv er jeg litt eksaltert de siste 10 minuttene, har vært uten amper de siste 3-4 siste ukene (de kommer tilbake idag....) og de kommer tilbake idag, så her er det duket for mange gode timer sammen med forskjellige damer og herrer i lystig lag i dagene fremover......

Fikk bare anledning til å spille ett par timer med min nye Benz Micro LP før de ble sendt avgårde til oppgradering.

Ohhhhhh hildrande, hva jeg gleder meg  ;D ;D ;D


obs: Selvsagt anstendig kablet "rund baut", med Cardas Golden Referance

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hvorfor noen som har peiling gidder å sitte her time etter time, å forklare oss som ikke har peiling hvorfor vi ikke bør legge pengene i kabler er for meg et mysterium.
:) For meg er det et enda større mysterium at folk ikke på noen som helst måte kan finne en objektiv test som viser konkrete særegenheter på forskjellige kabler av normale lengder og tverrsnitt. Men, la nå ikke kabelskeptikere være loven. Vi kan ta feil så det ljomer, og det gjenstår en god del målemetoder som foreløpig ikke er nøyaktig nok til å avsløre de hørbare forskjellene.

Riktig nok baserer jeg min holdning til kabler på det jeg vet. Siden jeg ikke vet alt, kan jeg jo heller ikke si at det ikke er forskjeller selv om jeg ikke kan høre dem.

Noen ganger skulle jeg ønske det gikk an å kjøpe åpent sinn på boks :D

Mvh.

Vidar
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
:) For meg er det et enda større mysterium at folk ikke på noen som helst måte kan finne en objektiv test som viser konkrete særegenheter på forskjellige kabler av normale lengder og tverrsnitt.

Vidar
Det er vel ingen av de store produsentene som gidder å bruke penger på sånt.. Det ville jo være å grave sin egen grav.. Mye lettere å legge ut en teori som 95% av oss sluker rått..

Mvh
 
O

om.s

Gjest
Det er vel ingen av de store produsentene som gidder å bruke penger på sånt.. Det ville jo være å grave sin egen grav.. Mye lettere å legge ut en teori som 95% av oss sluker rått..

Mvh
Hallo!, dette blir vel som å legge ut en test av deg selv som person, de andre "tror" du "vet" eller?......

mvh
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Hallo!, dette blir vel som å legge ut en test av deg selv som person, de andre "tror" du "vet" eller?......

mvh
He he der kom den.. Nei det jeg sier er bare det at hvis det er så stor forskjell på kabler, ville kabelindustrien være tjent med en teori som holder vann... De trenger jo heller ingen teori, bare de kan stille opp i en blindtest.

Du som klarer å høre forskjell burde vel kunne stille opp?

Sikkert mange her på HFS som vil overvære en seanse hvor du med letthet forteller dem hvilke kabel som er i bruk.

Mvh
 
O

om.s

Gjest
Du som klarer å høre forskjell burde vel kunne stille opp?

Sikkert mange her på HFS som vil overvære en seanse hvor du med letthet forteller dem hvilke kabel som er i bruk.

Mvh
Om det skulle ha passert deg det siste året, så kommer dette referatet som er sitert noen ganger nå, og den offentlig "utdritingen" som du her inviterer til, takker jeg også nei til, begrunnet i bla vedlagte sitat.

Sitat:

Siterer meg selv litt fra ett innlegg i Mars ifjor:  
 
Skjønner faktisk ikke snakket om stadige blindtester, hvem skal bevise hva? og for hvem? og hvorfor?  
Retorisk argumentasjon fra noen som tydeligvis mener at alle andre burde mene (les: høre) det samme som de, totalt unødvendig om man er fornøyd og velger å "lytte" med, og til, sine egne ører.......  
 
Som du og sier, er ikke heller jeg i tvil om hva jeg hörer hjemme.  
Hadde fölt meg mer usikker om jeg hadde behovet for en blind test for å overbevise meg selv om at jeg faktisk "ikke hörer noe annet enn det jeg faktisk gjör".  
 
Noen hifi teoretikere og/eller "audio/ psyko/akustikk/analytikere", ser jo ikke skogen for bare trär, el teorier" om man foretrekker,  de glemmer kanskje det primäre, opplevelsen, engasjementet, fölelsen, av/fra musikken, til fordel for en "teori".  
 
Så lenge man er ett menneske med hele dets fölelses register og sanse apparet inntakt, blir aldri individuelle opplevelser objektive og dermed heller ikke den enkeltes prioriteringer i så henseende.........  
 
Så kan man mene hva man vil om bransjen forövrig......  
 
: Sitat slutt.....

mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Jeg føler vi er rimelig enige om at det er lett å se forskjell på en Supra og en Au24.

Jeg hadde ikke vært redd for å skulle gjengi i et statistisk diagram ved visuell betraktning hvilken av de to kablene jeg så. Hadde vi i stedet valgt to kabler av omtrent samme tykkelse med sort flettet plaststrømpe på hadde jeg nok hatt større problemer med å vite hvem som var hvem av de to. Det hadde for å si det sånn ikke plaget meg om jeg hadde hatt 50% feil heller på en slik test.

I grunnen hadde det heller ikke plaget meg om jeg tok 50% feil i en statistisk test av de lydmessige egenskapene til de to kablene heller. Siden det ikke hadde plaget meg ville jeg heller ikke brukt masse tid på å forklare hvorfor det er poengløst å teste noe slikt.


Er det poengløst å teste hifiutstyr når man interesserer seg for nettopp hifi-utstyr i den grad at man et antall ganger i løpet av dagen eller uken skriver innlegg relatert til hifi på et dedikert forum for hifi?

Er det for samme person også poengløst å teste relasjonen mellom utstyr og subjektivt kvalitativ endring i lyden dersom motivet for å interessere seg for hifi faktisk er musikk?


Om man altså er i den grad interessert i hifi men vurderer det som hensiktsløst å vite noe om hvordan en selv påvirkes av psykoakustiske effekter, er man ikke da bare interessert i hifi-utstyret og ikke hva det yter rent musikalsk?
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Kunne ikke sagt det bedre selv.

Til om.s: Det er på ingen måte meningen å drive offentlig utdriting som du kaller det.. Hvis det er sånn du oppfatter innlegget mitt beklager jeg det..

Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen kan være så overbevist om at det er en lydmessig signatur i en kabel, men som på samme tidspunkt fyrer seg opp når det blir snakk om en blindtest som lett vil kunne bevise det personen opplever..

Mvh Thomas
 
O

om.s

Gjest
Til om.s: Det er på ingen måte meningen å drive offentlig utdriting som du kaller det.. Hvis det er sånn du oppfatter innlegget mitt beklager jeg det..

Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen kan være så overbevist om at det er en lydmessig signatur i en kabel, men som på samme tidspunkt fyrer seg opp når det blir snakk om en blindtest som lett vil kunne bevise det personen opplever..

Mvh Thomas
Det er ikke for at jeg ikke tør, men jeg ser helt enkelt ikke poenget med det!
Begrunnet i det jeg siterte fra meg selv...

Kanskje litt sterkt ordbruk fra min side, men.....

:-/

mvh
 
Topp Bunn