Kabler en gang for alle!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Ja, Parelius, men jeg skal ikke påstå at forskjellene er større eller mindre.
 

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Innlegg
141
Antall liker
0
Jo klart jeg kan, om jeg finner det, har ikke funnet en til nå, og har vel testet rundt 30-40stk minst...
Kanskje det ikke lar seg løse med kabler da? Dyre eller billige.... kanskje den eneste løsningen er å skaffe til veie midlene og oppgradere høytalere, forsterkere, lytterom eller til og med hus? Hjelper skjelden å behandle symptomene tror jeg... Dyr hobby? Hm ja.

Uansett lykke til videre med testingen. :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Kjempebra innlegg Snickers-is.
Klart at det kan være en god del placebo innvolvert i forholdet mellom pris og egentlig kvalitet, noe som ikke egentlig er en garanti for å kunne sette likhetstegn mellom pris og høy kvalitet.
Tenk her på vedkommende som gikk fra Valhalla til Black Magic høyttalerkabel.
Saken her er jo at vedkommende mener at det ble til det bedre, i et annet tilfelle kunne det vært tvert om.
Annen person og/eller annet anlegg, eller ganske enkelt bare forskjellig oppfatning(smak).
Det viktigste her må bli at en del personer hører forskjell.
Jeg sier FORSKJELL, hvorvidt det dreier seg om en forbedring blir i neste omgang mer en subjektiv vurdering hvor vi sikkert har mange forskjellige emninger.

"Dette slår i høyeste grad også bena under påstanden om at det er erfaring eller dyrt utstyr som må til for å høre forskjeller på kabler. Jeg hører veldig lite forskjell i mitt nåværende oppsett, men i eldre og langt rimeligere oppsett var forskjellene klart større."

Litt artig at dette nevnes, fordi det var med mitt forrige anlegg (MFA300,EMC1 osv.) at jeg påsto at jeg klart (tror) jeg ville kunne greie å høre forskjell mellom ekkj og min gamle Nordost ht,kabel i en blindtest.
Derav min utfordring med 5000.- i innsats (ved to anledninger), som jeg aldri fikk noen hendvendelse rundt.
Derfor har jeg i stor grad latt være å "krangle" (i senere tid) i tråder hvor det diskuteres hvovidt det er MULIG å kunne høre forskjeller eller ikke, da jeg har gjort meg opp en mening om ikke å ta de som mener nei, seriøst, siden de aldri har gjort hendvendelse om utfordringen(bare for ordens skyld så var det en del "betingelser" rundt det, bl.a. at jeg først ville sette i gang forberedelser for min egen del (forsøk) o.l.).

Jeg prøvde for en tid tilbake å få deg på banen i denne "diskusjonen", nettopp fordi du har langt mere teknisk insikt (og dermed flinkere til å komme med de rette uttrykkene) enn mange av oss andre som ikke alltid er så godt bevandret på dette området.

Når alt dette er sagt, så er det nå en gang slik da at ikke alle har like godt eller mye kjennskap til hvilke kabler som er best egnet til det enkelte system og dermed noen ganger kan havne ut med dyrere kabler enn nødvendig.
Man må jo også vite om de (kablene)
Likeledes at det for mange dreier seg om å sette prikken over i`n og at andre ikke nødvendigvis "bryr" seg om det.

Nå kom du på banen og nå kan du bare kontakte nettstedet som lover ut en million, så får du noen kroner ekstra til markedsføringen av produktene dine. Lykke til ;D
Får håpe at vi nå slipper å høre om denne såkalte millionen i diskusjonen fremover.

Mvh.KW
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Mener du for fullt alvor at resultatene du får når du måler kabler stemmer overens med hva du hører? Eller har jeg misforstått noe her? Sånn jeg ser det har du kun påvist et misforhold. Dette vil være tilstede uansett hvilken forsterker/høyttalerkombinasjon som benyttes, men noen kombinasjoner er selvfølgelig værre enn andre.
Det jeg først og fremst ønsket å belyse med målingene var 2 ting:
1: Det er målbare forskjeller.
2: De fleste er vanskelige å se på en frekvenskurve.


Du skriver bl.a. at reaktans i kablene gir "hiss" i toppen i de fleste forsterkere osv. Er det ikke bl.a. dette vi prøver å påvirke ved å benytte forskjellige kabler? Hvilke andre alternativer finnes? Konklusjonen her må jo være å finne kabler med lav reaktans ettersom dette iflg deg påviker de fleste forsterkere. Er det dette du mener er de kvalitative egenskapene til en kabel, og hvilke kabler snakker vi om?
Ja, en høyttalerkabel bør først og fremst ha ganske lav kapasistans. Men igjen snakker vi om hvor en eventuell grense for hva som kan kalles lav kapasistans går. Det er også tilfeller der høy kapasistans har vært vurdert som en subjektivt stor lydmessig forbedring

Hvis vi tenker oss at ett og samme firma lager et komplett anlegg inkludert høyttalere og kabler, og alle komponentene er impedanstilpasset og tunet til hverandre, vil vi da i dette tilfelle ikke lenger høre forskjell hvis vi putter inn et annet sett med kabler? Og hvis vi hører forskjell på kablene, er det da pga at kablene er for dårlige eller er det fordi kablene har feil data i dette oppsettet?
Dette firmaet trenger ikke nødvendig vis lage kabelen. Forholdet mellom avsender og mottakerleddet kan gjøres på en sånn måte at man ved å sette en stor motstand i mellom ikke merker annen forskjell enn en reduksjon i nivå. Dette gjør at det er det elektriske forholdet mellom høyttaler og forstekrer som egentlig avgjør hva som vil funke bra og dårlig. Derfor er det jo meget påfallende at man ofte foretrekker samme kabler til vidt forskjellig utstyr.

Jeg er forøvrig ening i at jo mindre forskjell det er mellom to høyttalerkabler, jo bedre er sannsynligvis matchen mellom forsterker og høyttalere, uten at jeg samtidig må mene at lyden er "riktigere" på grunn av dette.
Her snakker vi både om en elektrisk match og en klangmatch. Men det er ikke definert hvorvidt dette låter bra i utgangspunktet. Det er enkelt å lage en høyttaler som er en lett last for en gitt forsterker uten at det trenger å låte spesiellt bra av den grunn.

Det sies veldig lite om lytterommet, plassering av høyttalere og lytteposisjon i kabeldebatten. Dette er vel fordi de fleste av oss benytter stua til dette, noe som begrenser kreativiteten endel. Etter min erfaring er det spesielt høyttalerplasseringen som gir de største utslagene mht frekvensbalanse. Dette gjør seg vel også utslag ved anbefaling av kabler til feks en gitt forsterker/høyttalerkombinasjon. Disse kablenen kan være helt perfekte ett sted, og fullstendig håpløse et annet. Det er meningsløst å prøve nye kabler før man har funnet en ok plassering av ht'ene. Forskjellene her er kjempestore sammenlignet med et misforhold forsterker/høyttaler, selv om dette selvfølgelig kommer i tillegg.
Dette er selvsagt både riktig og viktig, men for en kabels egenskaper rent teknisk er det mindre relevant. Imidlertid understreker det jo kabelens generelle relevans.

Jeg tror ikke vi kan si oss ferdige med kabler en gang for alle. Det er alt for mange variabler som har innvirkning til at dette er mulig. Men hvis Snickers-is faktisk kan sette opp en tabell over forskjellige kabler og hvordan disse vil oppføre seg i gitte situasjoner, er det ihvertfall en god begynnelse.
Det kommer jeg ikke til å gjøre. For det første har jeg for liten interesse for å bruke tid på det og for det andre ville det være en uoverkommelig oppgave. Med 10 kabler, 10 høyttalere og 10 forsterkere skal det gjennomføres 1000 målinger hvorav hver enkelt vil ta en god del tid. Dette er et minimum for å lage en seriøs oversikt over ulike parametres innvirkning. Det å implementere andre produkter på bakgrunn av de erfaringene dette gir vil heller ikke være noen enkel oppgave. Feilkildene blir til dels også store. Men fortsatt er jo de generelle forskjellene rimelig små.

Jeg må vel også si at jeg ikke tror placeboeffekten har så mye med dette og gjøre. Hvis man faktisk tror man hører noe man ikke hører bare fordi utsalgsprisen på kabelen er høy, bør man vel heller betale for en psykologtime enn en ny kabel. I alle tilfeller er det jo seg selv man lurer.
Har du testet din egen placebo?
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Kanskje det ikke lar seg løse med kabler da? Dyre eller billige.... kanskje den eneste løsningen er å skaffe til veie midlene og oppgradere høytalere, forsterkere, lytterom eller til og med hus? Hjelper skjelden å behandle symptomene tror jeg... Dyr hobby? Hm ja.

Uansett lykke til videre med testingen. :)
Joda, har funnet en kabel noe midt på treet prismessig som løser oppgaven, de koster ca. 10k og står i systemet i dag.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Mener du for fullt alvor at resultatene du får når du måler kabler stemmer overens med hva du hører? Eller har jeg misforstått noe her? Sånn jeg ser det har du kun påvist et misforhold. Dette vil være tilstede uansett hvilken forsterker/høyttalerkombinasjon som benyttes, men noen kombinasjoner er selvfølgelig værre enn andre.

Du skriver bl.a. at reaktans i kablene gir "hiss" i toppen i de fleste forsterkere osv. Er det ikke bl.a. dette vi prøver å påvirke ved å benytte forskjellige kabler? Hvilke andre alternativer finnes? Konklusjonen her må jo være å finne kabler med lav reaktans ettersom dette iflg deg påviker de fleste forsterkere. Er det dette du mener er de kvalitative egenskapene til en kabel, og hvilke kabler snakker vi om?

Hvis vi tenker oss at ett og samme firma lager et komplett anlegg inkludert høyttalere og kabler, og alle komponentene er impedanstilpasset og tunet til hverandre, vil vi da i dette tilfelle ikke lenger høre forskjell hvis vi putter inn et annet sett med kabler? Og hvis vi hører forskjell på kablene, er det da pga at kablene er for dårlige eller er det fordi kablene har feil data i dette oppsettet?

Jeg er forøvrig ening i at jo mindre forskjell det er mellom to høyttalerkabler, jo bedre er sannsynligvis matchen mellom forsterker og høyttalere, uten at jeg samtidig må mene at lyden er "riktigere" på grunn av dette.

Det sies veldig lite om lytterommet, plassering av høyttalere og lytteposisjon i kabeldebatten. Dette er vel fordi de fleste av oss benytter stua til dette, noe som begrenser kreativiteten endel. Etter min erfaring er det spesielt høyttalerplasseringen som gir de største utslagene mht frekvensbalanse. Dette gjør seg vel også utslag ved anbefaling av kabler til feks en gitt forsterker/høyttalerkombinasjon. Disse kablenen kan være helt perfekte ett sted, og fullstendig håpløse et annet. Det er meningsløst å prøve nye kabler før man har funnet en ok plassering av ht'ene. Forskjellene her er kjempestore sammenlignet med et misforhold forsterker/høyttaler, selv om dette selvfølgelig kommer i tillegg.

Jeg tror ikke vi kan si oss ferdige med kabler en gang for alle. Det er alt for mange variabler som har innvirkning til at dette er mulig. Men hvis Snickers-is faktisk kan sette opp en tabell over forskjellige kabler og hvordan disse vil oppføre seg i gitte situasjoner, er det ihvertfall en god begynnelse.

Jeg må vel også si at jeg ikke tror placeboeffekten har så mye med dette og gjøre. Hvis man faktisk tror man hører noe man ikke hører bare fordi utsalgsprisen på kabelen er høy, bør man vel heller betale for en psykologtime enn en ny kabel. I alle tilfeller er det jo seg selv man lurer.
Hvis jeg får lov å komme med en liten kommentar:

Målingene til Snickers er da bl.a på en xlr-kabel som har mange ohm resistans. Hva gjør en seriemotstand? Jo den gir mindre kontroll på elementet, og da særlig i bassen ved resonans, som vi ser ut i fra målingene. Det blir også andre egenskaper å spore i de øvrige frekvensene også bl.a pga. ulinjær impedans i høyttaleren (Som vil påvirke frekvensgang i større grad dersom serieresistans i kabelen er stor). Mener å huske at denne kablen var målt på 4 ohm eller noe mot 0,7ohm på den andre kabelen.

Kabelforskjellene var med vilje gjort ekstremt store, men enda for å bevise at forskjellene likevel er svært små i klangkarakter/frekvensgang.

Så spør du om det man måler stemmer overens med det man hører. Svaret er nei og ja. "Nei" fordi at forskjeller avhenger i stor grad av forventninger og faktisk vår psykiske dagsform på det tidspunkt man lytter til musikk - bl.a. "Ja" fordi en mikrofon detekterer de samme signalene, og oppfører seg mekanisk på samme måte som ørets trommehinne.

Misforholdet her ligger i at hørselen (Det som foregår i hjærnen) kan manipuleres, tolke og skape illusjoner ut i fra forventninger av det man hører og av det man forventer av kabelen (Uten at jeg sier at dette er eneste årsak), mens en mikrofon ikke har annet valg enn å levere det den blir bedt om da den ikke kan manipuleres til å tro eller tolke noe annet.

Altså oppfatter en mikrofon og hørselen forskjellig de samme akustiske trykkforskjellene.

Jeg skal ikke komme med påstander om ikke-forskjeller mellom ulike kabler. Jeg vil bare forholde meg til det objektive resultatet, og mener at disse gir en troverdig indikasjon på de faktiske forhold.

Mvh.

Vidar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Annen person og/eller annet anlegg, eller ganske enkelt bare forskjellig oppfatning(smak).
Det viktigste her må bli at en del personer hører forskjell.
Jeg sier FORSKJELL, hvorvidt det dreier seg om en forbedring blir i neste omgang mer en subjektiv vurdering hvor vi sikkert har mange forskjellige emninger.
Smak synes jeg er et litt feilbrukt begrep i enkelte sammenhenger. Jeg snakker for litt siden med en ganske kjennt HiFi-fyr og fortalte at jeg fikk en helt spes opplevelse med en kjennt ESL på en kjennt røramp. Han hadde hørt samme oppsett og fortalte at han ikke syntes det låt bra i det heletatt. Jeg rakk ikke å få fullført diskusjonen da vi ble avbrutt men jeg tenke for meg selv:
Bassen var ræva. Den likte jeg ikke men det la jeg bare til side og konsentrerte meg om midten av mellomtonen og oppover. Dersom han snakket om bassen og jeg snakket om diskant/mid så er vi kanskje like enig allikevel.

Slike effekter har jeg sett mange av. En annen variant er der jeg setter fingeren på noe (typisk i konstruksjoner jeg har jobbet mye med selv og vet godt hvordan måler) og en annen tilhører er helt uenig og mener den delen er bra mens noe annet er dårlig. Så gjør jeg en endring som retter det jeg vil rette, og vips så er "det andre problemet" også løst. Det dreier seg da om den subjektive oppfattelsen av ett og samme problem

Sist men ikke minst så er det et spørsmål om hva man forbedrer og hva man forværrer. For eksempel vil det for noen være viktig med litt fylde i mellomtonen, mens det for andre vil være viktig med litt mer fart i toppen. Enkelte gjør da endringer som fremhever den effekten de prioriterer. Imidlertid er det ofte slik at begge liker fyldig mellomtone og fart i toppen, men de vektlegger viktigheten av dette forskjellig.

Nå kom du på banen og nå kan du bare kontakte nettstedet som lover ut en million, så får du noen kroner ekstra til markedsføringen av produktene dine. Lykke til ;D
Får  håpe at vi nå slipper å høre om denne såkalte millionen i diskusjonen fremover.

Mvh.KW
Hvilken nettside er det? Dersom jeg får lov til å velge utstyr, kabler og software så er jeg garantert en million rikere dersom de holder sin del av avtalen ;D
 
B

bamsemann

Gjest
La meg ta min kjære høyttalerkabel audioquest 2+ som jeg har testet i minst 10 anlegg lydkarakterene i kabelen kommer frem hver gang: den er litt mørk-varm-dyp og ren bass-delikat diskant, som aldri blir tynn og flisete, mellomtonen er levende organisk og med god kropp på tonen, lydbildet er høyt-breit og dypt. Denne lydkarakteren på kabelen er lett å kjenne igjen uansett hvor jeg har prøvd den.

Det finns sikkert kabler som kan lyde veldig likt, og derfor vanskelig å skille fra hverandre, mens andre kabler kan ha helt andre klangkarakterer, og er derfor lette å skille ut.

Kabler "kan" lyde veldig forskjellig, men jeg tror at du kan få forskjellen"relativt" rimelig.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Oi! Denne traaden leste jeg faktisk! ;D

Veldig bra, common ground - og med rationale i baann.
Og dermed slapp vi alle den vanvittige polariseringen ogsaa, dette laerte jeg noe av.

Flott snickers-is!

O.
 

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Innlegg
196
Antall liker
2
Må bare komme med mine 2cents her...
Må begynne med at jeg ikke har studert hele tråden(spank me)

Men, til dere som hører forskjell med 50K kabler, hvilke kabler er da internt i høyttalerne og i evnt. ampen?

Vill ikke dette bli det svakeste ledd da? Regner vel kanskje med at hvisdu kjøper kabel for 50K så er vel resten av anlegget i en sånn klasse at det er tenkt på!? eller

mvh
JanO
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg stiller gjerne lytterommet mitt til disposisjon for en slik kabeltest. Der kan alle kabler byttes om uten at noen kan se hva som blir spillt på! Ta gjerne med eget utstyr også. For å se rommet, klikk på linken i signaturen min. Og jeg er kabelskeptikker, men tror på hva jeg hører, så her er en gyllen mulighet. Hvis det er interesse for det, så starter jeg en ny tråd.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
....Målingene til Snickers er da bl.a på en xlr-kabel som har mange ohm resistans. Hva gjør en seriemotstand? Jo den gir mindre kontroll på elementet, og da særlig i bassen ved resonans, som vi ser ut i fra målingene. Det blir også andre egenskaper å spore i de øvrige frekvensene også bl.a pga. ulinjær impedans i høyttaleren (Som vil påvirke frekvensgang i større grad dersom serieresistans i kabelen er stor). Mener å huske at denne kablen var målt på 4 ohm eller noe mot 0,7ohm på den andre kabelen........
Vil ikke denne mangelen på kontroll av elementet påvirke lyden i form av forvrengning?
Dette skulle i såfall kanskje høres?
Altså, en kabel skaper forskjellige forvrengninger?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Når den er 0.05mm2, ja. Bruk en firekvadrat og problemet er helt borte.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Når den er 0.05mm2, ja. Bruk en firekvadrat og problemet er helt borte.

Njaa, redusert. Da såfremt vi snakker massiv leder.


Mbh. RS
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Denne tråden hører nå kanskje hjemme i kabler teknisk.

Må forresten takke for all positiv feedback. Det er gøy å lese!
 
K

knutinh

Gjest
Syns det ble farlig stille fra teknikerne nå. Ser ut som om det var snickers som måtte til for å få plassert skapet denne gangen.
De fleste teknikerne har vel noe kjennskap til Ohms lov?? Det er vel få som bestrider at et nettverk av R, L og C vil kunne påvirke lyden.

Spørsmålet er vel hva disse parametrene var for denne kabelen. Dessuten hvor mange hifi-geeks bruker mikrofonkabel som høyttalerkabel?

-k

forøvrig en fin liten kalkulator:
http://www.mogami.com/e/cad/mic-cable.html
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Det er vel det...

Men jeg betaler gjerne litt ekstra for noen kabler som også ser litt snacksy ut. Ekke pent med lampeledninger vettu...(ment kun som en ekstra kommentar).
Poenget er vel å høre på musikk, ikke se på kabler?? ;D
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Og hvor er så denne universale kabelen?  Om du skulle komme skikkelig i mål, må du få produsent av forsterker til å anbefale høyttalere og produsent av høyttalere til å anbefale kabler, da er man vel nærmere målet tenker jeg...Blir ikke lett dette, ikke rart det blir mye testing av høyttalere og kabler i anlegget.....og om produsenten mener en ting, er det heller ikke sikkert det sammenfaller med egen smak, så er vi like langt igjen....
Veien til målet, er fortsatt lik og like lang som før diskusjonen startet....
Seriøse høyttalerprodusenter burde gi hint om hvilken karakteristikk en kabel bør ha med hensyn til induktans og kapasistans og motstand sett i forhold til forskjellige lengder på ht-kabelen til en gitt høyttaler i sortimentet. Så blir det opp til den enkelte å velge en produsent som har en likandes utseende på kabelen. Det er verdt å merke seg at pris er helt uvesentlig i en slik sammenheng. Det er kabelens elektriske egenskaper som er avgjørende for lyden, ikke prisen ;D
 

pnerbye

Medlem
Ble medlem
13.11.2005
Innlegg
25
Antall liker
0
... Resistans og reaktans er lett målbare og i prinsippet de faktorene som bør taes seriøst. Reaktansen påvirker blant annet "hiss" i toppen på de fleste forsterkere og resistansen påvirker evnen til å kontrollere høyttalernes elektriske fasevinkler....
Jeg er en kabelskeptiker, og med god grunn så lenge det er så mye uvitenskaplig nonsens som presenteres overalt.

Det du skrev i dette innlegget var veldig interessant, men jeg skulle gjerne forstått hvordan en bør gå frem for å velge riktig kabel til rett oppsett. Jeg håper det er slik at en kan bruke det en vet om høyttaler og forsterker for å kunne velge omtrentlig rett kabel?

Er det mye å hente ved å tweeke resistans/reaktans, eller er dette for audiofile?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Dette er ikke et veldig godt kartlagt området og jeg har ikke de helt store svarene til deg annet enn at du bør se etter godt tverrsnitt og ikke for høy kapasitans.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
En grundig test gjort her: http://www.audioxpress.com/reviews/media/504hansen1203.pdf
Viser at det er forsvinnende små forskjeller på kabler.
Under er en tabell som viser forskjell i nivå og fasedreining målt ved høyttalerterminalen av en simulert høyttaler. Første nivåtallet er maksimum nivå, og det andre er minimum nivå. Som man kan se er det 1.5mm2 lampettledning som står for det største avviket fra 0 dB. Nemlig 0.098dB ved 5300 Hz. (Kimber har 0.065dB)
Jeg er overbevist om at det er ikke mulig å skille 95.000dB fra 95.098dB eller 95.065dB for den del..
En fasedreining på 0.3 grader som lampettledningen har mener jeg også at det ikke er mulig å høre.
I tillegg så har alle delefiltre en MYE større faseforstyrrelser enn dette.

Andre parametere enn nivåforskjell og fasedreining er ikke interessante for en høyttalerkabel.

Goerts MI2
Nivå
-0.021dB @ 1.8kHz
-0.062dB @ 5.2kHz
Fasedreining
+0.099 @ 639 Hz
-0.182 @ 3.5kHz

Kimber 8TC
Nivå
-0.023dB @ 1.7kHz
-0.065dB @ 5.1kHz
Fasedreining
+0.111 @ 623 Hz
-0.180 @ 3.3kHz

Supra 3.4S
Nivå
-0.024dB @ 1.7kHz
-0.073dB @ 5.4kHz
Fasedreining
+0.111 @ 623 Hz
-0.224 @ 3.5kHz

Monster
Nivå
-0.025dB @ 1.8kHz
-0.084dB @ 5.8kHz
Fasedreining
+0.107 @ 631 Hz
-0.286 @ 3.6kHz

Lampett ledning 1.5mm2
Nivå
-0.032dB @ 1.8kHz
-0.098dB @ 5.3kHz
Fasedreining
+0.150 @ 631 Hz
-0.297 @ 3.5kHz
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
" Andre parametere enn nivåforskjell og fasedreining er ikke interessante for en høyttalerkabel. "


Jo takk, dette kunne du visst :p ::)


Moh. RS
 
O

om.s

Gjest
En grundig test gjort her: http://www.audioxpress.com/reviews/media/504hansen1203.pdf
Viser at det er forsvinnende små forskjeller på kabler.
Under er en tabell som viser forskjell i nivå og fasedreining målt ved høyttalerterminalen av en simulert høyttaler. Første nivåtallet er maksimum nivå, og det andre er minimum nivå. Som man kan se er det 1.5mm2 lampettledning som står for det største avviket fra 0 dB. Nemlig 0.098dB ved 5300 Hz.  (Kimber har 0.065dB)
Jeg er overbevist om at det er ikke mulig å skille 95.000dB fra 95.098dB eller 95.065dB for den del..
En fasedreining på 0.3 grader som lampettledningen har mener jeg også at det ikke er mulig å høre.
I tillegg så har alle delefiltre en MYE større faseforstyrrelser enn dette.

Andre parametere enn nivåforskjell og fasedreining er ikke interessante for en høyttalerkabel.

Goerts MI2  
Nivå
-0.021dB @ 1.8kHz
-0.062dB @ 5.2kHz
Fasedreining
+0.099 @ 639 Hz
-0.182 @ 3.5kHz

Kimber 8TC
Nivå
-0.023dB @ 1.7kHz
-0.065dB @ 5.1kHz
Fasedreining
+0.111 @ 623 Hz
-0.180 @ 3.3kHz

Supra 3.4S
Nivå
-0.024dB @ 1.7kHz
-0.073dB @ 5.4kHz
Fasedreining
+0.111 @ 623 Hz
-0.224 @ 3.5kHz

Monster
Nivå
-0.025dB @ 1.8kHz
-0.084dB @ 5.8kHz
Fasedreining
+0.107 @ 631 Hz
-0.286 @ 3.6kHz

Lampett ledning 1.5mm2
Nivå
-0.032dB @ 1.8kHz
-0.098dB @ 5.3kHz
Fasedreining
+0.150 @ 631 Hz
-0.297 @ 3.5kHz
Skulle man med dette bli bedre opplyst og belært?.
dette forklarer jo ikke noe m tanke på hvordan man vil beskrive lyden i ett (gitt) bra anlegg............

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
En grundig test gjort her: http://www.audioxpress.com/reviews/media/504hansen1203.pdf
Viser at det er forsvinnende små forskjeller på kabler.
Under er en tabell som viser forskjell i nivå og fasedreining målt ved høyttalerterminalen av en simulert høyttaler. Første nivåtallet er maksimum nivå, og det andre er minimum nivå. Som man kan se er det 1.5mm2 lampettledning som står for det største avviket fra 0 dB. Nemlig 0.098dB ved 5300 Hz.  (Kimber har 0.065dB)
Jeg er overbevist om at det er ikke mulig å skille 95.000dB fra 95.098dB eller 95.065dB for den del..
En fasedreining på 0.3 grader som lampettledningen har mener jeg også at det ikke er mulig å høre.
I tillegg så har alle delefiltre en MYE større faseforstyrrelser enn dette.

Andre parametere enn nivåforskjell og fasedreining er ikke interessante for en høyttalerkabel.

Goerts MI2  
Nivå
-0.021dB @ 1.8kHz
-0.062dB @ 5.2kHz
Fasedreining
+0.099 @ 639 Hz
-0.182 @ 3.5kHz

Kimber 8TC
Nivå
-0.023dB @ 1.7kHz
-0.065dB @ 5.1kHz
Fasedreining
+0.111 @ 623 Hz
-0.180 @ 3.3kHz

Supra 3.4S
Nivå
-0.024dB @ 1.7kHz
-0.073dB @ 5.4kHz
Fasedreining
+0.111 @ 623 Hz
-0.224 @ 3.5kHz

Monster
Nivå
-0.025dB @ 1.8kHz
-0.084dB @ 5.8kHz
Fasedreining
+0.107 @ 631 Hz
-0.286 @ 3.6kHz

Lampett ledning 1.5mm2
Nivå
-0.032dB @ 1.8kHz
-0.098dB @ 5.3kHz
Fasedreining
+0.150 @ 631 Hz
-0.297 @ 3.5kHz
Bortsett fra fase så finner jo også jeg de samme forskjellene i nivå. Artig å kunne sammenligne sine egnemålinger med andres :)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
"Skulle man med dette bli bedre opplyst og belært?.
dette forklarer jo ikke noe m tanke på hvordan man vil beskrive lyden i ett (gitt) bra anlegg............ "

Vel, jeg burde kanskje komme en konklusjon selv om det står en del i dukumentet som jeg refererer til.
Konklusjonen (slik jeg forstår det ut i fra referert dukument) er at hvis men har en solid state forsterker med lav utgangsimpedans så er det praktisk talt IKKE forskjeller for kabellengder opptil 4 meter (eller mer 20m?)
Hvis man ser på tallene over så viser de jo klart det?
0.04dB i nivåforskjeller og 0.3 grader faseforskjeller ?????
Det er helt neglisjerbart.

pnerbye spurte over om fosrterker og kabel, så det var ment som litt info til han..

Jeg har kjøpt 3.4 kvadrat skjermet kabel fra Supra.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Hvilke parametere det jeg ikke har fått med meg da?
Det er to svært vesentlige poenger som må taes med:

1: Kabelen er også en del av arbeidsbetingelsene for hhv høyttaler og forsterker. Påvirkningen på disse komponentene er jo også interessante for sluttresultatet. Dersom en kabel bare har småavvik på inn og utsignaler men allikevel får høyttaleren eller forsterkeren til å ha en avvikende oppførsel begynner det direkte tapet i selve kabelen å bli uinteressant sammenliknet med det totale avviket man får i oppsettet med den gitte kabelen.

2: Harmonisk forvrengning vil i liten eller ingen grad synes på hverken fase eller frekvenskurven.

Jeg vet ikke om du har lest denne tråden men her er det ganske godt dokumentert:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=kabler;action=display;num=1134365795
 
K

knutinh

Gjest
:) :) :)
Kabler er en udvidelse af apparatet. Det er en udvidelse af apparatets strømbaner.
Mvh.
Sven Palvig
:)
Kabler er en utvidelse av musikkinstrumentet, som igjen er en utvidelse av musikerens hjerne.

Dermed forstår vi ikke kabler før vi appliserer psykologi på dem: "Såså, audioquest, hvordan har vi det i dag? Føler vi for å spille litt musikk?"

=)
mvh
Knut
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Kabler er en utvidelse av musikkinstrumentet, som igjen er en utvidelse av musikerens hjerne.

Dermed forstår vi ikke kabler før vi appliserer psykologi på dem: "Såså, audioquest, hvordan har vi det i dag? Føler vi for å spille litt musikk?"

=)
mvh
Knut
;D ;D ;D
 
T

theStig

Gjest
Vil bare legge til at det var et glimrende innlegg Snickers! (har noen forresten SMAKT Snickers-isen de har på Deli deLuca? Er den god?)

Jeg har selv gitt folk totalt hakeslepp med demo av høyttalere hos meg. Og hakesleppet ble om mulig enda større, og gikk over i forvirret mumling når jeg fortalte at alt var kablet opp med lampettledning fra Europris til 4 kr/meteren. ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
1
Kabler er en forlengelse av det kapitalistiske system!

Mvh.

Bjørn
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Jeg har selv gitt folk totalt hakeslepp med demo av høyttalere hos meg. Og hakesleppet ble om mulig enda større, og gikk over i forvirret mumling når jeg fortalte at alt var kablet opp med lampettledning fra Europris til 4 kr/meteren. ;D
Hva ønsker du å fortelle med dette?
At ukjente anlegg kan spille musikk med lampettledninger? At lampettledninger ikke tar livet av bassen?

R
 
B

bamsemann

Gjest
Hva ønsker du å fortelle med dette?
At ukjente anlegg kan spille musikk med lampettledninger? At lampettledninger ikke tar livet av bassen?

R
Her har Roda helt rett.... Du har ingen som helst aning om hvor mye den lampettledningen degraderte lyden..

Den hadde antaglivis blitt klart bedre med et sett gode kabler..

Sånn tullesnakk vil vi ha oss frabett... ::)
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg har et problem, jeg, Snickers og dere andre, for den del. Jeg er virkelig innrettet slik at jeg ser sannheten i Snickers og andre teknikeres innlegg. Og jeg misliker å høre forskjell på kabler. Ved noen anledninger har jeg fått låne kabler uten å vite pris og sånt, noen tynne noen tjukke, noen midt i mellom. Noen ganger har jeg hatt litt misforståtte ideer om hva som kommer til å skje med lyden ved oppkobling av en ny kabel, selv om jeg prøver å holde forutinntatte holdninger unna. Men så kommer problemet, altså. FOR JEG HØRER KLARE FORSKJELLER (ikke allltid, vel å merke) SELV OM JEG IKKE TROR NOE PÅ DET!! Og flere ganger skjer det motsatte av det mine periodevis forutinntatte holdninger forventer.
Kan noen (medisinere og psykopater) fortelle meg litt om hvilken placebo-effekt dette dreier seg om, for her er jeg ute å kjøre, såpass er sikkert!

Honkey!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er bare å ta pillene sine når dette skjer. For du hører altså IKKE forskjell. Slik er det. Og det må du forstå! Du har blitt lurt. Du er et offer for en kynisk bransje. Alle hvitfrakkene med kulepenn i lomma sier at det er slik. Det er ingen vei tilbake. Ta pillene. Og glem det hele ;)

O.
Jeg har et problem, jeg, Snickers og dere andre, for den del. Jeg er virkelig innrettet slik at jeg ser sannheten i Snickers og andre teknikeres innlegg. Og jeg misliker å høre forskjell på kabler. Ved noen anledninger har jeg fått låne kabler uten å vite pris og sånt, noen tynne noen tjukke, noen midt i mellom. Noen ganger har jeg hatt litt misforståtte ideer om hva som kommer til å skje med lyden ved oppkobling av en ny kabel, selv om jeg prøver å holde forutinntatte holdninger unna. Men så kommer problemet, altså. FOR JEG HØRER KLARE FORSKJELLER (ikke allltid, vel å merke) SELV OM JEG IKKE TROR NOE PÅ DET!! Og flere ganger skjer det motsatte av det mine periodevis forutinntatte holdninger forventer.
Kan noen (medisinere og psykopater) fortelle meg litt om hvilken placebo-effekt dette dreier seg om, for her er jeg ute å kjøre, såpass er sikkert!

Honkey!
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Jeg hører også forskjell, men så lenge de er av forsvarlig kvadrat så er det mer klangsignatur...
 
Topp Bunn