Kabler en gang for alle!

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Klarer man å styre tankene sine?

Klarer man å glemme det faktum at man har byttet ut en komponent?

Klarer man å skille lyden fra en dag til en annen, når man vet at dagsformen er en faktor som er sterkt innvirkende på hva vi opplever når vi lytter?
 
O

om.s

Gjest
Jeg har et problem, jeg, Snickers og dere andre, for den del. Jeg er virkelig innrettet slik at jeg ser sannheten i Snickers og andre teknikeres innlegg. Og jeg misliker å høre forskjell på kabler. Ved noen anledninger har jeg fått låne kabler uten å vite pris og sånt, noen tynne noen tjukke, noen midt i mellom. Noen ganger har jeg hatt litt misforståtte ideer om hva som kommer til å skje med lyden ved oppkobling av en ny kabel, selv om jeg prøver å holde forutinntatte holdninger unna. Men så kommer problemet, altså. FOR JEG HØRER KLARE FORSKJELLER (ikke allltid, vel å merke) SELV OM JEG IKKE TROR NOE PÅ DET!! Og flere ganger skjer det motsatte av det mine periodevis forutinntatte holdninger forventer.
Kan noen (medisinere og psykopater) fortelle meg litt om hvilken placebo-effekt dette dreier seg om, for her er jeg ute å kjøre, såpass er sikkert!

Honkey!
I denne sammenheng, "omvendt- placebo".
Kan sikkert forklares med noen fancy latinske ord som jeg ikke kan, men....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Klarer man å styre tankene sine?

Klarer man å glemme det faktum at man har byttet ut en komponent?

Klarer man å skille lyden fra en dag til en annen, når man vet at dagsformen er en faktor som er sterkt innvirkende på hva vi opplever når vi lytter?
Øker musikk nytelsen med disse "asketiske" øvelsene mener du? ;)

mvh
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Ja, det gjør det nok.

Hva skjer etter en lørdag, når man har klippet gresset og malt gjerdet. Man har tatt seg en dusj, jekket en kald øl, tatt med godflaska med cognac, og satt seg ned forran stereon. Kona har selvfølgelig kysset deg på kinnet og fortalt deg hvor flink du har vært, og gitt deg "fri" resten av kvelden.

Tror du det låter ekstra bra av annlegget den kvelden?

Det er i alle fall slik med meg ;)
 
O

om.s

Gjest
Ja, det gjør det nok.

Hva skjer etter en lørdag, når man har klippet gresset og malt gjerdet. Man har tatt seg en dusj, jekket en kald øl, tatt med godflaska med cognac, og satt seg ned forran stereon. Kona har selvfølgelig kysset deg på kinnet og fortalt deg hvor flink du har vært, og gitt deg "fri" resten av kvelden.

Tror du det låter ekstra bra av annlegget den kvelden?

Det er i alle fall slik med meg ;)
Å styre kan tankene kan jo være vanskelig nok i hverdagen så den kjøper jeg, men å glemme at jeg evnt har byttet ett komponenet, nei den blir vanskelig, her skal forbedringen, eller i værste fall forandringen frem, ellers holder jeg med ang dagsformen, ikke har jeg opplevd det slik du her beskriver det med gressklipping osv, men noe lignende, etter to dagers jobb kom man hjem trøtt og sliten. Borte var sofaen som dekket for høyre høytaler som har mer enn irritert en de siste to åra, og to nye lenestoler for lytting var innkjøpt, favoritt ølen, en ale fra Scotland sto jekket på bordet sammen med en god flaske Whisky, alt klart til nytelse og fortæring, og det beste, alt var arrangert av konemor. (det ble en egen tråd av dette, av denne opplevelsen....)

http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...rd=hifi1;action=display;num=1130580676;start=

Sånne dager lar man seg nok påvirke litt ja ;D
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg tror det må være den ultimate opplevelsen... :)

( okay, i alle fall en god nr. 3, hvis vi tar med sex og lottogevinst ;) )

Det viser i alle fall at dagsformen er en avgjørende faktor.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Så skjer det igjen: Jeg blir "dømt til å ikke høre forskjell på kabler" fordi jeg forsøker å ha et edruelig forhold til hva som låter forskjellig og hvorfor.

Må jeg si det igjen?:
Det er forskjell på kabler og jeg hører forskjell på kabler!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Er jeg? Tvilsomt. Jeg gjør mine egne valg og er svært fornøyd med det ;D

Og Crystal Cable er svinbra!! :D

O.
nop! det er det DU som er  :D
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Så skjer det igjen: Jeg blir "dømt til å ikke høre forskjell på kabler" fordi jeg forsøker å ha et edruelig forhold til hva som låter forskjellig og hvorfor.

Må jeg si det igjen?:
Det er forskjell på kabler og jeg hører forskjell på kabler!
Jeg mente ikke å dømme deg til døven, Snickers, selv om jeg er en kranglefant. :) Jeg lurer bare på det, helt på ordentlig. Jeg synes nemlig forskjellene ofte blir alt for svære (selv om dette er et jævla relativt begrep) til at disse hysterisk små målbare avvikene kan forklare sakene rasjonelt. Jeg gjentar: Jeg liker IKKE forskjellene, kan'ke forklare dem, men faenskapet er der!

Honkey!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Slike minimale målbare avvik som for eksempel en forskjell i 3. harmonisk på 40 dB eller hva det var?

Som jeg har skrevet en del ganger tidligere: Det er helt irelevant å måle kabler bare med en impuls som betraktes visuelt eller med en MLS for å få frekvensgang. Det avslører simpelt hen ingen ting av interesse.
 
K

knutinh

Gjest
Slike minimale målbare avvik som for eksempel en forskjell i 3. harmonisk på 40 dB eller hva det var?

Som jeg har skrevet en del ganger tidligere: Det er helt irelevant å måle kabler bare med en impuls som betraktes visuelt eller med en MLS for å få frekvensgang. Det avslører simpelt hen ingen ting av interesse.
En MLS skal gi alle relevante parametre gitt lineær operasjon. Hvis utgangstrinn -> kabel -> inngangstrinn ikke er lineært kan det være nødvendig med andre målemetoder for å bestemme ulineære komponenter. WinMLS har f.eks sveipa sinus.

Hvis jeg husker rett så var den omtalte målinga med mikrofonkabel brukt som høyttalerkabel? Blir ikke det litt søkt? Ingen påstår vel at nylontråd skal oppføre seg likt med kobbertråd heller? Jeg forstod heller aldri hvorfor dette skjedde bare for den 3.harmoniske?

mvh
Knut
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Interressen kommer vel an på hvem målingene er myntet på? I og for seg ganske uinterressant å diskutere forskjeller som ligger 40 - 80dB lavere enn signalet for øvrig ;-) Feilmarginer i hva vi hører og ikke hører begynner da å bli pinelig store. Skal man imidlertid argumentere bør man vel ha noe grunnlag å argumentere med, og da kommer målinger godt med ;D
 
K

knutinh

Gjest
Da kan man også argumentere med at ingen kabel gir ~uendelig mange dB feil i forhold til kabel :) Eller at nylon-tråd gir veldig dårlige forhold...

Poenget må være å vise forskjellen mellom to kabler som begge er noenlunde fornuftig oppbygget. Differansen mellom disse to spenner så opp et område der vi kan snakke om ørets følsomhet.

mvh
Knut
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Slike minimale målbare avvik som for eksempel en forskjell i 3. harmonisk på 40 dB eller hva det var?

Som jeg har skrevet en del ganger tidligere: Det er helt irelevant å måle kabler bare med en impuls som betraktes visuelt eller med en MLS for å få frekvensgang. Det avslører simpelt hen ingen ting av interesse.
Using Weapons of Math Instructions.
 
R

Ronny_D

Gjest
Kabler en gang for alltid ?

Så skjer det igjen: Jeg blir "dømt til å ikke høre forskjell på kabler" fordi jeg forsøker å ha et edruelig forhold til hva som låter forskjellig og hvorfor.

Må jeg si det igjen?:
Det er forskjell på kabler og jeg hører forskjell på kabler!
Jada jada.
Neida neida
javell javell

Da kan man også argumentere med at ingen kabel gir ~uendelig mange dB feil i forhold til kabel :) Eller at nylon-tråd gir veldig dårlige forhold...

Poenget må være å vise forskjellen mellom to kabler som begge er noenlunde fornuftig oppbygget. Differansen mellom disse to spenner så opp et område der vi kan snakke om ørets følsomhet.

mvh
Knut
Jeg tror nok at en tilnermelse til sammenhenger eller opptrukne linjer innenfor rimelighetens grenser er litt mye å forlange innen denne gendre. Det er ikke ett problem som skal løses, det skal bare debateres litt. Hær finnes visst ikke fasitsvar, bare litt debatt om forskjellige løsningsforslag. men morsomt er det; en hel horde kabeldebatter for debattenes skyld, ikke for generelle eller spessielle.

Dersom jeg ikke kunne se forskjell på to like kabler, men måle det. Så settes ikke det i sammenheng med lydpåvirkning. Eller som hær utrykkes; alle kan jo se forskjell på kabler, da er det vel ikke tvil om at det er forskjell i både vekt og farve, muligens temperatur også. Så kom ikke hær å si at det ikke er forskjell, det kan alle se. For sannheten er at folk må tro hva f.. de vil. (der er jeg uenig, folk skal da ikke få lovt til å tru hva de vil, det medfører bare dårskap)
 
K

knutinh

Gjest
Re: Kabler en gang for alltid ?

Jeg tror nok at en tilnermelse til sammenhenger eller opptrukne linjer innenfor rimelighetens grenser er litt mye å forlange innen denne gendre.
At krigerske "subjektivister" setter seg helt ut på sidelinja med usaklig og naiv argumentasjon er nå sin sak. Men både snickers-is og Low-Q er rasjonelle mennesker som jeg respekterer. Derfor ser jeg også mening i å bedrive kildekritikk.

mvh
Knut
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Da kan man også argumentere med at ingen kabel gir ~uendelig mange dB feil i forhold til kabel :) Eller at nylon-tråd gir veldig dårlige forhold...

Poenget må være å vise forskjellen mellom to kabler som begge er noenlunde fornuftig oppbygget. Differansen mellom disse to spenner så opp et område der vi kan snakke om ørets følsomhet.

mvh
Knut
Trodde du visste at nylon ikke leder strøm ::)

...bare en spøk da ;-)
 
R

Ronny_D

Gjest
Re: Kabler en gang for alltid ?

At krigerske "subjektivister" setter seg helt ut på sidelinja med usaklig og naiv argumentasjon er nå sin sak. Men både snickers-is og Low-Q er rasjonelle mennesker som jeg respekterer. Derfor ser jeg også mening i å bedrive kildekritikk.

mvh
Knut
Ja jeg er ikke uenig.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Trodde du visste at nylon ikke leder strøm ::)

...bare en spøk da ;-)
...og det har aldri vært statisk elektrisitet i nylon heller?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Using Weapons of Math Instructions.
Å diskutere målinger uten å komme inn på matteødleggelsesvåpen er vel omtrent umulig. I hvertfall er det rimelig uinteressant.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Da snakker vi om elektrisk spenning, ikke strøm ;-)
Ja det stemmer. I'm so dumb. ;D Men uansett, så er det vel ikke helt ueffent at de fleste materialer vi kjenner til inneholder elektrisk spenning.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Å diskutere målinger uten å komme inn på matteødleggelsesvåpen er vel omtrent umulig. I hvertfall er det rimelig uinteressant.
Er så enig i nettopp det.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
:) :) :)
Kabler er en udvidelse af apparatet. Det er en udvidelse af apparatets strømbaner.
Mvh.
Sven Palvig
:)
Denne fikk passere ganske upåaktet, men om jeg tolker dette riktig så er vel dette interessant.

Kabler har f.eks lav motstand, og sett i forhold til en høyttaler er den vel neglisjerbar. Men sett i forhold til forsterkeren fra høyttaleren sitt synspunkt da? En forsterker har idéelt meget lav utgangsimpedans, når denne havner i serie med en kabel med lav impedans, utgjør ikke kabelen da et anseelig bidrag for utgansimpedansen? I så fall vil jo dempingsfaktoren endres ganske betydelig...

Knut
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Denne fikk passere ganske upåaktet, men om jeg tolker dette riktig så er vel dette interessant.

Kabler har f.eks lav motstand, og sett i forhold til en høyttaler er den vel neglisjerbar. Men sett i forhold til forsterkeren fra høyttaleren sitt synspunkt da? En forsterker har idéelt meget lav utgangsimpedans, når denne havner i serie med en kabel med lav impedans, utgjør ikke kabelen da et anseelig bidrag for utgansimpedansen? I så fall vil jo dempingsfaktoren endres ganske betydelig...

Knut
http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/amplifiers/dampingfactor.php
http://www.audioholics.com/techtips/buyingguides/interconnects/cable_budget.php
http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/interconnects/SpeakerCablelength.php
 
O

OldBoy

Gjest
:) :) :)
Kabler er en udvidelse af apparatet. Det er en udvidelse af apparatets strømbaner.
Mvh.
Sven Palvig
:)
Vi kan ikke stoppe her. LYTTEREN er også en del av apparat-kabel-lytter-systemet. I dette sytemet inngår forøvrig også "luft", ettersom signalene skal bevege seg fra apparat til trommehinne. Og med luft, kommer akustikken inn i systemet.

Jeg har formidlet noen tanker om dette i en annen tråd i HFS-forum, men tar en kort oppsummering:

Jeg bruker synet som analogi. Hvis du er nærsynt og ikke bruker briller, blir alt det arbeidet som produsenter av optisk utstyr og fotgrafer legger ned for å få lage skarpe bilder, helt bortkastet. Du vil ikke merke noen forskjell likevel. Eller hvis du er fargeblind, og for eksempel ikke ser rødt, er det liten vits i å diskutere rød-nyanser med deg. Har du "20/20" syn og alt i orden, blir saken en helt annen.

Hvis det er like stor spredning i hvordan vi hører som det er i hvordan vi ser, må vi forvente at noen av oss hører lyder og nyanser som andre av oss ikke får med seg. Hører du dårlig innenfor visse frekvensområder, f.eks. diskanten, vil ikke en marginal endring i diskantgjengivelsen være interessant for deg. Du hører den sannsynligvis ikke likevel.

Så når vi diskuterer lyd, må vi kanskje ta hensyn til at vi alle er kalibrert forskjellig fra naturens side, og stille oss spørsmålet "hvor er det svakeste ledd i apparat-kabel-luft-lytter-systemet". Og hvis svaret er "lytter", er det ikke noen vits i å fikle med kabler. Hvis svaret er "kabler", javel, da kan vi prøve å gjøre noe med det. O.s.v. med akustikk og alt det andre som påvirker lyden.

Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd.
 
K

knutinh

Gjest
På samme måte: dersom vi bruker en synstest og finner ut at 100 av 100 personer ikke greier å se forskjell på en avisside med 100dpi kontra en med 200dpi på en gitt avstand, så er det rimelig å anta at synet er en begrensende faktor i dette tilfellet, og at 100dpi kanskje er nok for å lage aviser.

I hifi-verdenen derimot, så er det ingen som er interessert i hva vi er i stand til å høre. Folk vil ha 500dpi og 1000dpi uansett om de noen gang er i stand til å se det (for å fortsette analogien)

mvh
Knut
 
O

OldBoy

Gjest
På samme måte: dersom vi bruker en synstest og finner ut at 100 av 100 personer ikke greier å se forskjell på en avisside med 100dpi kontra en med 200dpi på en gitt avstand, så er det rimelig å anta at synet er en begrensende faktor i dette tilfellet, og at 100dpi kanskje er nok for å lage aviser.

I hifi-verdenen derimot, så er det ingen som er interessert i hva vi er i stand til å høre. Folk vil ha 500dpi og 1000dpi uansett om de noen gang er i stand til å se det (for å fortsette analogien)

mvh
Knut
Din videreføring gjorde mitt forsøk på klargjøring enda bedre. Takk for hjelpen!
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0

Jeg kikka raskt på disse linkene, men ingen av disse forteller meg noe om forholdet mellom utgangsimpedans på forsterker og kabelimpedans... Så vidt jeg kan se i farta...

Nå var det imidlertid litt vanskelig å tolke innlegget ditt, bruk gjerne egne ord hvis du vil fortelle meg noe.

Knut
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Hva vil du selv mene er et "anseelig bidrag" for dempingsfaktoren ?

Det jeg mente med linkene var at du kan se hvilke utslag ulike dempingsfaktorer har målemessig. Så kan du selv finne ut hvor mye en reduksjon i dempingsfaktoren forårsaket av en kabellast X har å si
i forhold til en annen dempingsfaktor
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Idéen om at en kabel i serie med utgangstrinnet endrer den totale impedansen er vel ikke noe nytt, og jeg etterlyste vel egentlig mer info om det aspektet. Men "noen" her tvinger meg til å finne ut av dette selv :) Dette blir kanskje litt banalt for enkelte her, om det i det hele tatt er riktig. Så kom gjerne med en oppklaring...

En utgangsimpedans på 0.04ohm og 10 milliohm for 3m kabel er vel ikke helt uvanlig. Dermed øker vi utgangsimpedansen med 25% ved å koble til en kabel. En litt lenger kabel med noe høyere impedans vil kanskje måle 20mohm og gi 50% økning av utgangsimpedans. Typiske stereokabler er vel gjerne ikke lenger enn 2m noe som skulle gi ca 7ohm i dette tilfellet og ca 17% økning.

Når vi ser dette opp mot infoen i dempingsfaktor-linken fra Terjeminator ser vi at effekten på den totale Q, gitt ved G_H(max) påvirkes stort for dempingsfaktorer fra 200 og nedover. I mitt eksempel med 20mohm kabel og 0.04ohmm Zut mot et 8ohms element vil vi ha en dempingsfaktor på ca 130. Forskjellen på G_H(max) fra dempingsfaktor på 200 ned til 100 er nesten 400% (ref: audioholics.com).

Eksempelverdiene ble kanskje litt ekstreme her, men de illustrerer hvertfall "anseelige bidrag". Kanskje kunne jeg valgt et eksempel med lavere Zut, men vi må opp i dempingsfaktor på over 500 for at utslagene i forholdene skal bli markant lavere.

Så spørs det hva dette betyr i praksis da? Det får vel noen andre svare på, men det er vel ikke for ingen ting at dempingsfaktor kalles den mest populære, betydningsløse faktoren for hifi?

Knut
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
På samme måte: dersom vi bruker en synstest og finner ut at 100 av 100 personer ikke greier å se forskjell på en avisside med 100dpi kontra en med 200dpi på en gitt avstand, så er det rimelig å anta at synet er en begrensende faktor i dette tilfellet, og at 100dpi kanskje er nok for å lage aviser.

I hifi-verdenen derimot, så er det ingen som er interessert i hva vi er i stand til å høre. Folk vil ha 500dpi og 1000dpi uansett om de noen gang er i stand til å se det (for å fortsette analogien)

mvh
Knut
Hei!
Dpi betyr dot pr. inch og slike mål kan ikke brukes om et trykket bilde f.eks. avisbilde.
Så langt mine "evner" strekker seg om slikt så brukes dpi om bilder på f.eks en pc,plasma,fotoprint og liknende.
Et (offset)trykk består av punkter eller raster som det heter på fagspråket.
Det trykkes som oftest i 4 farger og hver (fargetrykkplate) består av rasterpunkter og det er linjetettheten her som på en måte blir det du snakker om.
Lpi altså lines pr. inch og jo høyere det er jo bedre oppløsning vil det oppfattes som.
Jo finere papirkvalitet jo høyere kan en gå opp med lpi
Særlig ved arktrykk og mindre ved rotasjonstrykk og enda mindre (eller færre linjer) med gradvis synkende papirkvalitet.
Jeg skjønner godt hva du mener (egentlig) så dersom en f.eks. tar en print/"digitaltrykk" (på god papirkvalitet) så vil det (avhengig av avstandsbetraktning) være en "begrensning" på "vitsen" med hvor høyt en velger å gå på dpi i forhold til hva en vil kunne oppfatte på normal betraktningsavstand.
Med lupe derimot ::) eller høreapparat ved hifi ;D

Mvh.KW
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Vi kan ikke stoppe her. LYTTEREN er også en del av apparat-kabel-lytter-systemet. I dette sytemet inngår forøvrig også "luft", ettersom signalene skal bevege seg fra apparat til trommehinne. Og med luft, kommer akustikken inn i systemet.
Vi kan jo ikke stoppe der. Den man skryter av anlegget til, eller den som også var tilstede, og som man gjensidig ikke tør å innrømme at man ikke hørte forskjell til, er jo også en forlengelse av opplevelsen. Mange som sliter med å være erlige mot seg selv fordi de har behov for å være den som også hørte forskjell. ;D
 
O

OldBoy

Gjest
Vi kan jo ikke stoppe der. Den man skryter av anlegget til, eller den som også var tilstede, og som man gjensidig ikke tør å innrømme at man ikke hørte forskjell til, er jo også en forlengelse av opplevelsen. Mange som sliter med å være erlige mot seg selv fordi de har behov for å være den som også hørte forskjell. ;D
;D ;D

Så sant så sant.

Som for eksempel når kona spør om de nye greiene var verdt pengene. Da er du modig, og ikke så rent lite dum, hvis du svarer "nei!".

Men fra spøk til alvor. Som lyttere, sitter vi i enden av et system som dekker hele kjeden fra innspilling, overføring til plate, behandling av signaler i avspillings- og forsterkerenheter, overføring av signaler til høyttalere, hvoretter lyden går gjennom luften og oppfattes i ett eller annet hode, med eller uten tilstedeværelse av personer man skal skryte av anlegget til.

Det er ganske mange potensielt svake ledd her, og kabler KAN være ett av dem, jeg ser ikke bort fra det. Spørsmålet er vel bare om det er verdt bryderiet og pengene.
 
O

OldBoy

Gjest
...rent teknisk sett er vel svaret på det sp.målet "nei"?
Mitt spørsmål var ikke retorisk ment, selv om jeg ser at det kanskje kan oppfates slik. Ikke lett å uttrykke seg korrekt til enhver tid.

Jeg stiller fortsatt med et åpent sinn, og er åpen for såvel subjektive "ja"- svar som subjektive "nei"-svar, alt etter hva slags helhet kabelen inngår i, hva man selv er i stand til å oppfatte, hvilket svar man ønsker seg, og hvor stor lommebok man har.

Dette er tydeligvis av den typen brobyggende diskusjoner hvor alle kan ha rett samtidig.
 
Topp Bunn