Kabeltråd - KUN FOR DE SOM IKKE HØRER FORSKJELL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    I stedet for i 99 av 100 tilfeller klippe og lime fra det samme, samtidig som du alltid er i kverulant modus, så om noen sier ting som er fakta feil, hvorfor ikke skrive ned på hva og hvor han tar feil?
    Det er ingen som hevder at heltene dine har feil. Det som endel hevder er at dyre kabler ikke utgjør noen forbedring i lydsystemet vårt. Her spesifisert med dyre strømkabler. Det er ingen magi, kun elektroteknikk som gjelder.
    PS: Har du egentlig lest og forstått alle klipp og lim greiene dine selv?
    Til det siste innlegget ditt: Hvordan ordner en dyr audiofil kabel opp i denne switche støyen som kommer inn på tv ditt og som i ytterste konsekvens kan korte ned levetiden på det.
    Ved å bytte ut Supra kabelen med lakris forsvant mye av svært påtrengende S lyder,dette samsvarte med måling foretatt av netteier med en Hioki 8855,samme som Rønnberg benytter.
    Og forskjellen skyldes kabelens kapasitans.
    Dette var før den nylig forandring mht sikringer og kurser i sikring skap.Etter dette forsvant kabelforskjellene.
    Min Panasonic VT 30? Svart nivået blir påvirket bl.a + lyd.
    Og hold opp med tull retorikken med audiofile kabler.De måler like forskjellig som lakris snorer.
    Priser er noe annet og ett ikke tema her.Her er det hva de måler og sluttresultatet,pris er underordnet i denne sammenheng.

    Så ved å redusere kabelens kapasitans reduseres støystrømmene betydelig,men din praktiske erfaring med målinger
    tilsier vel at dette ikke kan stemme.
    Like ens,ved å bytte kompakt lysrør (sperepærer) med LED reduseres også problemer.
    Men dette stemmer godt overens med målinger foretatt av netteier og med teorien til Rønnberg.

    Det er du/dere som påstår at kabler ikke påvirker,men argumentasjonen uteblir,og den som kommer er direkte feil.
    Jeg har ingen problemer med at det ofte ikke er hverken synlig (TV) eller hørbar forskjeller på apparatkabler.
    Ei heller har jeg problemer med å skjønne hvorfor noen får en bedring eller en forverring.

    Det er du og miljøet ditt som ut fra kun egne erfaringer benekter at andre tilstander mht L,C og R samt innhold av andre frekvenser
    enn 50Hz påvirker elektronikken.

    Så får jeg vel spørre Høvdingen om dette er kverulerende.

    edit:

    Bør vel ta med det siste eller første leddet også i forsynings-rekken,nemlig trafoen til elektronikken.
    Hvorfor er det noen som anbefaler og bruker C core og R core transformatorer,spesielt til kilde og preamp?
    KAPASITANS,og når det da gjelder kabel til preamp og kilde,
    tynn kabel = "høy" R som blir med på å dempe støy og lav C som reduserer amplitude på støy resonansen,
    selv den godeste asjørn var med på det.


    https://www.parasound.com/pdfs/JCinterview.pdf

    Q: What can you tell us about the transformers? Are they very important?
    JC: Absolutely, but when we talk about transformers we have to separate
    power amps and preamps. While they are not perfect, Toroidal
    transformers are the logical choice for power amplifiers because they are
    very efficient, they tend to have a fairly low hum field, and they’re readily
    available in large power ratings.
    For preamplifiers and other line-level components, the old type EI
    transformers or what’s called a D-core or split C- core transformer is
    actually better than a toroid. First of all, they tend to be more compact, and
    second, and perhaps more importantly, they have very low capacitance
    between the windings.
    This can be a problem when Toroids are used in low signal level
    applications; the windings are on top of each other so they talk to each
    other. It used to not be so bad but today the AC power is so dirty.
    Harmonics that are created by high frequency fluorescent lights, fax
    machines, computers, you name it. All this new stuff, that’s only been
    around for maybe the last 10 years, tends to get into the power supply
    through the transformer and then in to he grounding system and
    ultimately into our sound system. So then people have to of course use
    expensive power conditioners to repair the problem but if you fix it in the
    first place then its not so important.


    Q: So how would you fix it in the first place?
    JC: By using a transformer that isolates the winding, which is important on
    low level circuits. The old style EI or the new C- or D-core is the ultimate
    in that respect -- as long as it is a dual-bobbin winding with physically
    separate bobbins for the primary and for the secondary. It makes a big
    difference in sound quality.
    In power amplifiers, however, that isn’t as important because the
    levels are just so much higher. If we had a choice, and if money was not
    involved, or weight, or anything else, we’d probably use an EI type or
    special type of transformer.


    https://www.spec-corp.co.jp/e/audio/RSA-M99/index.html

    SPEC sticks to the R-core transformer.
     
    Sist redigert:

    Bassefar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    52
    Antall liker
    15
    Jajajajja, spennende tider i vente :D
    Ny forsterker, samt et sett høyttalerkabler + bananplugger er på vei i posten.
    Selv er jeg skeptisk til hvor mye kabler har å si for lyden, men neste uke kan jeg sikkert leke masse og se om jeg høres noe forskjell!

    Hva kan jeg forvente meg tror dere? Har et par gamle, rimelige Argonkabler fra før av. Får en pakke Blue jeans med avtagbare bananplugger.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sett forventningene høyt, så hører du nok stor forskjell også......
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Her aner jeg ikke hvor mange kvmm jeg kjører engang på stereoen, skulle jeg tippe så er det vel irundt 10-12kvmm.. Hører ikke forskjell til 4kvmm. Men så kjører jeg Dirac så da er ikke kabler så farlig bare signalet kommer igjennom.
    Hjemmekinoen er det konsekvent brukt 2.5kvmm PA kabel til høyttalerne, her er det også brukt Dirac.

    Hører godt forskjell når man aktiverer og deaktiverer Dirac filtrene og bytter imellom de, hører ikke forskjell med å bytte kabler..
    Nettverkskabler har jeg ikke sjangs til å høre forskjell på, eller trådløst for den del så her kjører jeg trådløst på så og si alt (4 enheter av 30 eller noe som har kabel) så slipper jeg å dra flere hundre meter med kabler i alle retninger og etasjer og det gjør det også stillere her hjemme med mindre støy (fra dama).
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kjører XLR over hele fjøla, tror EU jobber med å regulere vekk RCA... Balanserte kabler er vel mer balanserte støymessig :cool:
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Tror det er riktige plassen å spørre her :)
    Skal koble til en effektforsterker på en nad t778.
    Effektforsterkeren har bare xlr inn, og nad'en bare rca ut.

    Siden jeg ikke hører forskjell på kabler, er det greit med et adapter ala dette:
    Eller rca til xlr ala dette?
    alternativt litt dyrere:
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.930
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Tror det er riktige plassen å spørre her :)
    Skal koble til en effektforsterker på en nad t778.
    Effektforsterkeren har bare xlr inn, og nad'en bare rca ut.

    Siden jeg ikke hører forskjell på kabler, er det greit med et adapter ala dette:
    Eller rca til xlr ala dette?
    alternativt litt dyrere:
    Bare å kjøre på :) funker som gull

    mvh
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    20210407_142842.jpg


    Jeg holder på med å bygge ny 4-veis rigg fra bunn til topp nå, og bruker 8 lengder med ht-kabel.
    Bruker stort sett leftovers og rester fra tidligere sprell, bortsett fra 4 nyinnkjøpte 21" basser fra brukten, og ett par kliss nye BlieSMa diskanter til totalt 18.000,- pluss kostnader til trevirke, lim og maling.

    Skulle vært artig å få besøk av et "highend-hue" og få en kommentar på hvordan clas ohlson kablene mine høres ut når riggen står ferdig.

    Jeg tror 8 Nordost lengder ville kosta ti gangern av det jeg legger ut på DIY riggen.
     
    Sist redigert:

    Bassefar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    52
    Antall liker
    15
    Ja, får vel svar i nær framtid om kabelvalg er snakeoil eller ikke ;)
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg er sikker på en ting: Jeg har aldri vært i stand til å høre noen forbedring i lyden ved bruk av såkalte "superkabler" satt opp imot "vanlige ht. kabler".De førstnevnte kostet 10 - 15 ganger mer enn de vanlige! Jeg har vært korsanger i mange år og vært stolt over mitt eget gehør, og evnen til å høre små detaljeforskjeller innen musikken! Dessverre for meg, hjalp ikke dette når det kom til "prøvelytting" av vanlige og såkalte superkabler! Følte jeg noe nedelag ved dette? Snarere tvert i mot! Jeg stolte på egne ører, og følte en viss lettelse over at "måledataene" var på min side! Når dette er sagt, har jeg forståelse for dem som hører forskjell! Tviler ikke på at det gir dem en god følelse,( som jeg er uenig i!)!!🙂 Mvh ToreP
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok nokre ørsmå skilnadar mellom ymse kabeloppsett, men du skal vere god om du høyrer desse i ein ABX-test. Det har nok sine fordelar å bruke balanserte XLR-kablar, men i det store og heile er kabelproblematikk bagatellmessig flisespikkeri. Og eventuelle skilnadar har svært dårleg samsvar med prisen på kablane.Og når det gjeld kabelestetikk er det svært få kablar som kan kallast pene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn