Kabelhelvete timeline ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Er to 2 dårligere anlegg mindre kompromiss enn ett godt anlegg med eq?
    Det kan være det ja, helt klart.

    Det kommer an på anlegget du har.

    Hva slags anlegg har du?


    Jeg har bare hatt et dårlig anlegg, det var Sanyo i ungdommen..

    Jeg har aldri hatt et dårlig anlegg mener jeg, jeg har hatt feil, en brukt Sansui og en Nad amp. Men den jeg kjøpte ny gikk i retur.

    Men det betyr ikke at alt spiller likt. Men de spiller forskjellig på forskjellig musikk.


    Det betyr ikke at de er dårlige.

    Og et kompromiss behøver ikke være dårlig.

    Høytalerne er det viktigste å velge mener jeg, altså de er det vanskelig å temme. Forsterker synser jeg er enklere...
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg gidder ikke være med i diskusjonen, ville bare oppklare hva du mente.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innrømmelsen.
    Innrømmelse? Det er bare helt grunnleggende om høyttalere og rom. Det er ingen som har påstått at en eq kan fikse alt. Det finnes en hel haug artikler hos AES om hvor den grensen går hvis du er interessert. Stikkordet er minimum fase eller ikke, men det går kanskje litt langt å skulle diskutere det i denne tråden.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Takk for innrømmelsen.
    Innrømmelse? Det er bare helt grunnleggende om høyttalere og rom. Det er ingen som har påstått at en eq kan fikse alt. Det finnes en hel haug artikler hos AES om hvor den grensen går hvis du er interessert. Stikkordet er minimum fase eller ikke, men det går kanskje litt langt å skulle diskutere det i denne tråden.
    Fase kan jeg bare justere på sub. Men jeg skjønte hva du mente.

    Jeg synes det blir litt avansert å snakke om å snu elementer med Eq ja...

    Sånn i min sjargong..

    Men jeg takket mest fordi du er sivilisert og hyggelig da, Dazed også er som oftest saklig.

    Kudos.

    Nå har jeg tatt et par øl, har ungefri imorgen og da er det best å passe på....

    Skål

    Hvor mye koster full Dirac i året?
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg gidder ikke være med i diskusjonen, ville bare oppklare hva du mente.
    Ok da har du fått svar, lykke til med valget..

    Tenk bil, ville du valgt en Tesla til fjells? Kanskje heller en Chevy eller range Rover? Glem effekt, men tenk på konstruksjon.

    Klart 4 hjul og effekt er viktig kontinuerlig....

    Kontinuerlig er ofte rock og metall.

    Hører du mye klassisk kammer akustisk så kan du velge bedre kvalitet og mindre effekt.

    På rock basic ville jeg personlig valgt mer effekt og litt rimeligere pris på effekt.. og heller større gulvhøytalere.


    Men det er bare meg, sånn jeg vurderer...


    [emoji4]
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Tok en Rom korrigering her nå og alt høres litt bedre ut, tilogmed kjerringa ser litt bedre ut.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Tok en Rom korrigering her nå og alt høres litt bedre ut, tilogmed kjerringa ser litt bedre ut.
    Hun ser sinna ut når jeg er oppe med micen.


    -Hva driver du med nå!??!


    Tydeligvis for lenge mellom hver gang..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg gidder ikke være med i diskusjonen, ville bare oppklare hva du mente.
    Ok da har du fått svar, lykke til med valget..

    Tenk bil, ville du valgt en Tesla til fjells? Kanskje heller en Chevy eller range Rover? Glem effekt, men tenk på konstruksjon.

    Klart 4 hjul og effekt er viktig kontinuerlig....

    Kontinuerlig er ofte rock og metall.

    Hører du mye klassisk kammer akustisk så kan du velge bedre kvalitet og mindre effekt.

    På rock basic ville jeg personlig valgt mer effekt og litt rimeligere pris på effekt.. og heller større gulvhøytalere.


    Men det er bare meg, sånn jeg vurderer...


    [emoji4]
    Kan ikke tenke meg noe annen musikksjanger hvor det er så viktig med effekt og headroom som klassisk.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Dersom jeg skulle spilt mest rock burde det være feks Klipsch eller Jbl.
    Som nevnt er det også noen ting som ikke kan fikses med eq. Du greier bare ikke å få en liten og tungdrevet "stuevennlig" høyttaler til å låte som en JBL, Klipsch eller Cerwin-Vega på rock. Det handler om membranareal og effektivitet. Småtassen vil bare kollapse i termisk kompresjon hvis du prøver å drive den til nivåer som noe med 2x15" basser og kompresjonsdriver med horn foran gjør uten å svette. Men ikke undervurder hva et par Cerwin-Vega kan få til i andre musikkformer hvis du bare temmer festkulen øverst i bassen og kvassheten i diskanten som de er utstyrt med fra fabrikk. Det handler i nokså stor grad om eq. Du vil likevel støte på begrensninger i spredningsmønster, kasseresonanser og det ene med det andre, men det er nok lettere å få et par Cerwin-Vega til å spille bra klassisk enn å få et par "plasseringsvennlige" høyttalere til å spille bra rock.

    TESTED: Cerwin-Vega CLS-215 Loudspeaker | The Absolute Sound
    This is an excellent speaker for the money as it is, offering something at its price that is hardly available otherwise, especially for people who want to hear music where loudness plays a role, be it rock or classical orchestral, or just solo piano. Except for the potentially excess bass, you can just set it up and have a good time.

    But if you are able and willing also to do some small EQ adjustment, the CVs become something really special. You have to sit in one spot vertically and horizontally, too, for best results. And you have to tolerate a small hint of the horn. But when you hear what these adjusted CVs can do both with big loud moments (try the Water Lily Mahler Fifth) and with refined textures, too (Julie London singing pretty much anything), you may well be as impressed as I am.

    You’ll have to go some way to hear a more beautiful sound from a speaker than the female voice here, or a more exciting sound on symphonic music. Expert engineering and the economic benefits of mass production have scored a big triumph at a modest price. Congratulations are in order.
    Men ikke prøv å gjøre det der med en karusell av kabelbytter i håp om å komme frem til noe som gir "matching".
    Jeg elsker både Cerwin Vega, Jbl, Klipsch og plasseringsvennlige HT..

    Det er nettop fordi jeg liker all musikk..

    Men hvorfor spiller alltid store gulvere dårligere på akustisk osv??

    Ikke alltid, spesielt på dyrere, men er en trend....
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg gidder ikke være med i diskusjonen, ville bare oppklare hva du mente.
    Ok da har du fått svar, lykke til med valget..

    Tenk bil, ville du valgt en Tesla til fjells? Kanskje heller en Chevy eller range Rover? Glem effekt, men tenk på konstruksjon.

    Klart 4 hjul og effekt er viktig kontinuerlig....

    Kontinuerlig er ofte rock og metall.

    Hører du mye klassisk kammer akustisk så kan du velge bedre kvalitet og mindre effekt.

    På rock basic ville jeg personlig valgt mer effekt og litt rimeligere pris på effekt.. og heller større gulvhøytalere.


    Men det er bare meg, sånn jeg vurderer...


    [emoji4]
    Kan ikke tenke meg noe annen musikksjanger hvor det er så viktig med effekt og headroom som klassisk.
    Joda tenk symfoni orkester.. jeg er ikke så into Orkester..

    Jeg har nok sprut jeg, jeg prøvde bare å hjelpe deg siden du er ute på markedet...

    [emoji4]
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg vil si dette om Eq...

    Så er det nok, jeg var nykter igår!!

    Og dere vil ikke se meg i form, selvom dere koste dere og lo igår.

    Eq kan lyde herlig, særlig til Tidal of Spotify..

    Men min mening er at innspillinger som Tdsotm, Glenn Gould 1955 og Miles Davis-kind of blue ikke skal kluzzes med.

    Romkorreksjon er innafor...

    Ja må innrømme er en Eq i Dsotm i Sacd men til mitt forsvar kjører jeg straight eller pure og i pure mister jeg rk..

    Nå har jeg sagt nok i dag.


    Kos dere og le av audioidioten uten Dirac I anlegget.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.721
    Antall liker
    7.990
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ]
    Vel, kanskje svaret er at det IKKE er det meste av hifikunder/ produsenter/ butikker/ blader som har IQ omtrent som skonummeret sitt, men at det er du som er på villspor. Selv om det er noen her som er enig med deg.
    Antyder du at det er en sammenheng mellom evnen til å høre forskjell på dyre og billige kabler og intelligens/skostørrelse?
    Jeg kan opplyse om at jeg bruker skostørrelse 45, og har til dags dato ikke opplevd at det er noen sammenheng mellom pris og lydkvalitet når det gjelder kabler :cool:
    Jeg bruker vanligvis 43 til 44 og finner helt klart sammenheng mellom pris og ytelse for kabler, men intelligensen er dessverre ikke på samme nivå som skostørrelsen.
    Denne teorien om intelligens/skostorleik/høyrsel er vanskeleg å underbygge. Dei fleste sin intelligens og skostorleik endrar seg lite etter at ein har vorte vaksen. Men når det gjeld høyrselen, har eg registrert at evna til å høyre diskant har endra seg med åra. Utan at skostorleik har endra seg særleg i same tidsrom. Intelligensen veit eg ikkje. Dei fleste reknar dette som ein grei ressurs, som ein har rikeleg av sjølv, medan det helst er andre som har for lite.

    Er det nokon som er på feil villspor?

    Har eit blad intelligens? Står det i så fall noko om det i bladet? Og brukar dei sko?

    Kanskje vi burde snakke/skrive om noko anna?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.721
    Antall liker
    7.990
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom jeg skulle spilt mest rock burde det være feks Klipsch eller Jbl.
    Som nevnt er det også noen ting som ikke kan fikses med eq. Du greier bare ikke å få en liten og tungdrevet "stuevennlig" høyttaler til å låte som en JBL, Klipsch eller Cerwin-Vega på rock. Det handler om membranareal og effektivitet. Småtassen vil bare kollapse i termisk kompresjon hvis du prøver å drive den til nivåer som noe med 2x15" basser og kompresjonsdriver med horn foran gjør uten å svette. Men ikke undervurder hva et par Cerwin-Vega kan få til i andre musikkformer hvis du bare temmer festkulen øverst i bassen og kvassheten i diskanten som de er utstyrt med fra fabrikk. Det handler i nokså stor grad om eq. Du vil likevel støte på begrensninger i spredningsmønster, kasseresonanser og det ene med det andre, men det er nok lettere å få et par Cerwin-Vega til å spille bra klassisk enn å få et par "plasseringsvennlige" høyttalere til å spille bra rock.

    TESTED: Cerwin-Vega CLS-215 Loudspeaker | The Absolute Sound
    This is an excellent speaker for the money as it is, offering something at its price that is hardly available otherwise, especially for people who want to hear music where loudness plays a role, be it rock or classical orchestral, or just solo piano. Except for the potentially excess bass, you can just set it up and have a good time.

    But if you are able and willing also to do some small EQ adjustment, the CVs become something really special. You have to sit in one spot vertically and horizontally, too, for best results. And you have to tolerate a small hint of the horn. But when you hear what these adjusted CVs can do both with big loud moments (try the Water Lily Mahler Fifth) and with refined textures, too (Julie London singing pretty much anything), you may well be as impressed as I am.

    You’ll have to go some way to hear a more beautiful sound from a speaker than the female voice here, or a more exciting sound on symphonic music. Expert engineering and the economic benefits of mass production have scored a big triumph at a modest price. Congratulations are in order.
    Men ikke prøv å gjøre det der med en karusell av kabelbytter i håp om å komme frem til noe som gir "matching".
    Jeg elsker både Cerwin Vega, Jbl, Klipsch og plasseringsvennlige HT..

    Det er nettop fordi jeg liker all musikk..

    Men hvorfor spiller alltid store gulvere dårligere på akustisk osv??

    Ikke alltid, spesielt på dyrere, men er en trend....
    Synes du?
    Eg tykkjer store høgtalarar gjer utmerka arbeid. Men sjølvsagt, det er store skilnadar også mellom store høgtalarar. Småtassar spelar oftast med mindre bass og dynamikk enn sværingar det er naturleg å samanlikne med. Men også her finnest det så mange unntak at det er vanskeleg å seie der er ein trend.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Som nevnt er det også noen ting som ikke kan fikses med eq. Du greier bare ikke å få en liten og tungdrevet "stuevennlig" høyttaler til å låte som en JBL, Klipsch eller Cerwin-Vega på rock. Det handler om membranareal og effektivitet. Småtassen vil bare kollapse i termisk kompresjon hvis du prøver å drive den til nivåer som noe med 2x15" basser og kompresjonsdriver med horn foran gjør uten å svette. Men ikke undervurder hva et par Cerwin-Vega kan få til i andre musikkformer hvis du bare temmer festkulen øverst i bassen og kvassheten i diskanten som de er utstyrt med fra fabrikk. Det handler i nokså stor grad om eq. Du vil likevel støte på begrensninger i spredningsmønster, kasseresonanser og det ene med det andre, men det er nok lettere å få et par Cerwin-Vega til å spille bra klassisk enn å få et par "plasseringsvennlige" høyttalere til å spille bra rock.

    TESTED: Cerwin-Vega CLS-215 Loudspeaker | The Absolute Sound


    Men ikke prøv å gjøre det der med en karusell av kabelbytter i håp om å komme frem til noe som gir "matching".
    Jeg elsker både Cerwin Vega, Jbl, Klipsch og plasseringsvennlige HT..

    Det er nettop fordi jeg liker all musikk..

    Men hvorfor spiller alltid store gulvere dårligere på akustisk osv??

    Ikke alltid, spesielt på dyrere, men er en trend....
    Synes du?
    Eg tykkjer store høgtalarar gjer utmerka arbeid. Men sjølvsagt, det er store skilnadar også mellom store høgtalarar. Småtassar spelar oftast med mindre bass og dynamikk enn sværingar det er naturleg å samanlikne med. Men også her finnest det så mange unntak at det er vanskeleg å seie der er ein trend.
    Eneste jeg har hatt av store ht i to års lån til 26000k er gigantiske Jbl kasser. Tror det var to 8 eller 10".

    Kort sagt det var gøy, syk god live følelser og helt rå på grunge, rock og klassisk rock. Jeg tror klassisk kammer med høy oppløsning kunne trengt litt hjelp med kompromiss. Feks Dirac ełler uff en eq.


    På enkelte gulvere lyder kammer bra, min erfaring er at det er de med to minde bass og diskant som er best.

    Stativ er uovertruffen på klassisk kammer og vokal og akustisk. Bw, Dynaudio og xtz.

    Hva bruker du av store?
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Det vi spilte med var en gammel Yamaha amp tror det var en strømsterk stor 80 eller 90w, tror det var tone, bass og balanse.

    Det funket veldig bra.

    Altså til den type musikk..
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har skotørrelse 45, like store hender og resten kan dere gjette. [emoji6]

    Jeg har blitt sertifisert som intelektuell og med godt språk... Harddisken var ypperlig.

    IQ er begrenset av dårlig Ram kortidsminne...

    Så dere må bare slenge med leppa, imorgen har jeg glemt det. Typ gullfisk memento.



    Er glad for at jeg er kreativ og nyter kunst.

    Men at jeg er glemsk er noe herk.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.721
    Antall liker
    7.990
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Som nevnt er det også noen ting som ikke kan fikses med eq. Du greier bare ikke å få en liten og tungdrevet "stuevennlig" høyttaler til å låte som en JBL, Klipsch eller Cerwin-Vega på rock. Det handler om membranareal og effektivitet. Småtassen vil bare kollapse i termisk kompresjon hvis du prøver å drive den til nivåer som noe med 2x15" basser og kompresjonsdriver med horn foran gjør uten å svette. Men ikke undervurder hva et par Cerwin-Vega kan få til i andre musikkformer hvis du bare temmer festkulen øverst i bassen og kvassheten i diskanten som de er utstyrt med fra fabrikk. Det handler i nokså stor grad om eq. Du vil likevel støte på begrensninger i spredningsmønster, kasseresonanser og det ene med det andre, men det er nok lettere å få et par Cerwin-Vega til å spille bra klassisk enn å få et par "plasseringsvennlige" høyttalere til å spille bra rock.

    TESTED: Cerwin-Vega CLS-215 Loudspeaker | The Absolute Sound
    Eneste jeg har hatt av store ht i to års lån til 26000k er gigantiske Jbl kasser. Tror det var to 8 eller 10".

    Kort sagt det var gøy, syk god live følelser og helt rå på grunge, rock og klassisk rock. Jeg tror klassisk kammer med høy oppløsning kunne trengt litt hjelp med kompromiss. Feks Dirac ełler uff en eq.


    På enkelte gulvere lyder kammer bra, min erfaring er at det er de med to minde bass og diskant som er best.

    Stativ er uovertruffen på klassisk kammer og vokal og akustisk. Bw, Dynaudio og xtz.

    Hva bruker du av store?
    JBL er veldig gøy. Rocka som få, og greier også klassisk - på sin måte, men kanskje ikkje spesielt god på kammermusikk. Til symfonisk og opera derimot, funkar det bra. Hadde TL 260 i huset i mange år (sonen min brukte dei), til stor hygge.

    Store Dynaudio greier seg godt på kammermusikk, og på om lag alt anna. B&W har det på same måten med dei største modellane sine, sjølv om det har eit særskilt "fingeravtrykk", dei også.

    Eg spelar på mbl 101 e2, som absolutt har særpreg. Men dei spelar all slags musikk på ein framifrå måte. Det skulle då også berre mangle....
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jbl til 26000k spiller nok bra ja :D
    Man må passe på bruktmarkedet..

    Gamle gode Jbl og Klipsch er løp og kjøp...
    Om noe må fikses på de kan man få hjelp på sentralen tror jeg..

    Spesielt om man liker rock, metall.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Eneste jeg har hatt av store ht i to års lån til 26000k er gigantiske Jbl kasser. Tror det var to 8 eller 10".

    Kort sagt det var gøy, syk god live følelser og helt rå på grunge, rock og klassisk rock. Jeg tror klassisk kammer med høy oppløsning kunne trengt litt hjelp med kompromiss. Feks Dirac ełler uff en eq.


    På enkelte gulvere lyder kammer bra, min erfaring er at det er de med to minde bass og diskant som er best.

    Stativ er uovertruffen på klassisk kammer og vokal og akustisk. Bw, Dynaudio og xtz.

    Hva bruker du av store?
    JBL er veldig gøy. Rocka som få, og greier også klassisk - på sin måte, men kanskje ikkje spesielt god på kammermusikk. Til symfonisk og opera derimot, funkar det bra. Hadde TL 260 i huset i mange år (sonen min brukte dei), til stor hygge.

    Store Dynaudio greier seg godt på kammermusikk, og på om lag alt anna. B&W har det på same måten med dei største modellane sine, sjølv om det har eit særskilt "fingeravtrykk", dei også.

    Eg spelar på mbl 101 e2, som absolutt har særpreg. Men dei spelar all slags musikk på ein framifrå måte. Det skulle då også berre mangle....
    Ja da gav nicket mening... [emoji846]

    Hvor lenge har du hatt disse?
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jeg har skotørrelse 45, like store hender og resten kan dere gjette. [emoji6]

    Jeg har blitt sertifisert som intelektuell og med godt språk... Harddisken var ypperlig.

    IQ er begrenset av dårlig Ram kortidsminne...

    Så dere må bare slenge med leppa, imorgen har jeg glemt det. Typ gullfisk memento.



    Er glad for at jeg er kreativ og nyter kunst.

    Men at jeg er glemsk er noe herk.
    Du mener Intellektuell?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.721
    Antall liker
    7.990
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har hatt høgtalarane mine i sidan 2011. Eg har endå ikkje hatt lyst til å skifte dei ut. Spelar veldig godt i rommet mitt, og har ingen spesielt svake sider, bortsett frå pinpointing. Dette gjer dei på same måte som musikk i rommet. Naturleg, men utan imponatortendensar.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har skotørrelse 45, like store hender og resten kan dere gjette. [emoji6]

    Jeg har blitt sertifisert som intelektuell og med godt språk... Harddisken var ypperlig.

    IQ er begrenset av dårlig Ram kortidsminne...

    Så dere må bare slenge med leppa, imorgen har jeg glemt det. Typ gullfisk memento.



    Er glad for at jeg er kreativ og nyter kunst.

    Men at jeg er glemsk er noe herk.
    Du mener Intellektuell?
    Pernille, skylder på henne...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har skotørrelse 45, like store hender og resten kan dere gjette. [emoji6]

    Jeg har blitt sertifisert som intelektuell og med godt språk... Harddisken var ypperlig.

    IQ er begrenset av dårlig Ram kortidsminne...

    Så dere må bare slenge med leppa, imorgen har jeg glemt det. Typ gullfisk memento.



    Er glad for at jeg er kreativ og nyter kunst.

    Men at jeg er glemsk er noe herk.
    Du mener Intellektuell?
    Antagelig mener du intellektuell ;)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har skotørrelse 45, like store hender og resten kan dere gjette. [emoji6]

    Jeg har blitt sertifisert som intelektuell og med godt språk... Harddisken var ypperlig.

    IQ er begrenset av dårlig Ram kortidsminne...

    Så dere må bare slenge med leppa, imorgen har jeg glemt det. Typ gullfisk memento.



    Er glad for at jeg er kreativ og nyter kunst.

    Men at jeg er glemsk er noe herk.
    Du mener Intellektuell?
    Antagelig mener du intellektuell ;)
    Når en ordliste på mobil gjør så mye feil, hva gjør en EQ?

    Er Dirac smart?

    Den må være smartere enn meg. :)

    Blir Denon her snart x4400 er i kikkerten i Sverige, er nye Audessey like bra som Dirac?

    Hørt rykter om det i grapevina..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tullet bare litt med Academic_South som skrev intellektuell med stor i.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har skotørrelse 45, like store hender og resten kan dere gjette. [emoji6]

    Jeg har blitt sertifisert som intelektuell og med godt språk... Harddisken var ypperlig.

    IQ er begrenset av dårlig Ram kortidsminne...

    Så dere må bare slenge med leppa, imorgen har jeg glemt det. Typ gullfisk memento.



    Er glad for at jeg er kreativ og nyter kunst.

    Men at jeg er glemsk er noe herk.
    Du mener Intellektuell?
    Antagelig mener du intellektuell ;)
    Når en ordliste på mobil gjør så mye feil, hva gjør en EQ?

    Er Dirac smart?

    Den må være smartere enn meg. :)

    Blir Denon her snart x4400 er i kikkerten i Sverige, er nye Audessey like bra som Dirac?

    Hørt rykter om det i grapevina..
    Kan ikke MÅLE seg... Woooha
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jeg tullet bare litt med Academic_South som skrev intellektuell med stor i.
    Hehe. Det var bare for å utheve selve ordet intellektuell at det ble skrevet med stor bokstav og "bold" skrifttype. Men det ble heldigvis oppfattet helt riktig - skrevet med glimt i øyet fra min side (glemte smiley). Det er mange som opplever at dagens tekniske apparater med alskens rettefunksjoner også slår inn når de IKKE skal slå inn - min egen Ipad inkludert.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det var der "kabelhelvetet" startet. Da brukes kablene som analoge filterkomponenter for å «matche» høyttalere, komponenter og rom. De gir eksakt samme fasedreining som om den samme filterprofilen var implementert i en grafisk equalizer fra 1980-tallet. Kabler som farger lyden i en eller annen retning er passive analoge filterkomponenter.

    Profilen som er vist i bildet rett over gir derimot pådrag i størrelseorden +/- 5 dB, uten hverken fasedreining eller støy, heller enn de +/- 0,2 - 0,5 dB man kanskje kan få til ved å kåle rundt med kablingen. Det låter faktisk ikke så aller verst heller.
    Jaha. Så alt dette styret med dyre kabler er for å oppnå det samme som man kunne oppnådd med en EQ- boks fra 80- tallet.
    Det vil si mye mindre enn det samme. Egentlig bare en brøkdel av det samme, for kabelen kan jo ikke justeres på noe vis, og heller ikke deles opp i ulike frekvensområder.

    Har du noen gang hørt uttrykket "Når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det."?

    Hva gjør du hvis du får en mail der det står at du har vunnet 100 mill dollar i et meksikansk lotteri du ikke har deltatt i?
    Feirer uken til ende, eller undersøker saken med skeptisk mine?

    Kan du ikke bare akseptere at du verken har hørt eller forstår/ vet hva høyttaler- /signalkabler gjør med lyden?
    Du trenger ikke fortvile; du er i selskap med sikkert 99,95 % av befolkningen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jaha. Så alt dette styret med dyre kabler er for å oppnå det samme som man kunne oppnådd med en EQ- boks fra 80- tallet.
    Det vil si mye mindre enn det samme. Egentlig bare en brøkdel av det samme, for kabelen kan jo ikke justeres på noe vis, og heller ikke deles opp i ulike frekvensområder.
    Det er utrolig hvor god du har blitt til å treffe spikrene midt på hodet, Trygve.

    Har du noen gang hørt uttrykket "Når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det."?

    Hva gjør du hvis du får en mail der det står at du har vunnet 100 mill dollar i et meksikansk lotteri du ikke har deltatt i?
    Feirer uken til ende, eller undersøker saken med skeptisk mine?
    Det virker som et riktig godt spørsmål å stille seg selv før man blar opp fantasisummer for glorifiserte ledningsstumper, ja.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det er utrolig hvor god du har blitt til å treffe spikrene midt på hodet, Trygve.
    Ok. Så utstyrsprodusentene har bestemt seg for å ikke lage EQ- bokser (nei vi ser ikke stort til de digitale heller), slik at de heller kan lure folk til å kjøpe kabler til å justere lyden med. Og så lager de dårlig konstruert utstyr som er "kabelfølsomt". Og jo dyrere utstyr, jo dårligere. Selvfølgelig. Da kan man jo lures til å kjøpe veldig dyrt og veldig dårlig utstyr slik at man virkelig får hørt disse 0,02 dB boost (eller var det fratrekk?) et eller annet sted. Halleluja!

    Vel, flott at du tror på dette selv da.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Kan du ikke bare akseptere at du verken har hørt eller forstår/ vet hva høyttaler- /signalkabler gjør med lyden?
    Du trenger ikke fortvile; du er i selskap med sikkert 99,95 % av befolkningen.
    Gå mann, selvinnsikt på en fredag, jo. ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.062
    Antall liker
    11.510
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kan du ikke bare akseptere at du verken har hørt eller forstår/ vet hva høyttaler- /signalkabler gjør med lyden? Du trenger ikke fortvile; du er i selskap med sikkert 99,95 % av befolkningen.
    Nei, men det gjør visst du - i egne øyne....

    Jeezz..... går det an'a ???
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    At du gidder. Du har gjentatte ganger skrevet at du ikke forstår noe av elektrisitet. Der tror jeg du har helt rett. Senk skuldrene og ta en bolle, det er jo helg. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn