Kabelforskjeller

Har du endret syn på signalkabelens bidrag til lydgjengivelsen?

  • Har gått fra indifferens til kabelentusiasme

    Stemmer: 0 0.0%
  • Har gått fra kabelentusiasme til indifferens

    Stemmer: 0 0.0%
  • Har alltid vært indifferent

    Stemmer: 0 0.0%
  • Har alltid vært entusiast

    Stemmer: 0 0.0%
  • Har ikke gjort meg opp noen mening

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Greven skrev:
    La oss ikke ødelegge denne tråden med å blande inn den andre testen. Kan vi ikke ta videre diskusjoner i den andre tråden?
    Testen til flinkgutt er høyst relevant til denne tråden som omhandler kabelforskjeller..
    Det er nettopp forskjellen på kabler som flinkgutt har skrevet i egen tråd, vi behøver absolutt ikke å diskutere dette her, men så relevant som hans "test" er i forhold til kabelforskjeller, så ser ikke jeg noen grunn til å ikke la dere få en sjanse til å motbevise hans påstander..

    Det kan nesten virke som om jeg har tråkket deg litt på tærne med å linke flikgutts tråd hit, og faktisk gitt deg en sjanse til å motbevise hans påstander, du burde egentlig vært takknemlig som får denne sjansen..
    Du får jo alt servert på sølvfat, og en gylden mulighet til å tråkke flinkgutts påstander langt ned i søla, så om du er 100% sikker på at det ikke er forskjeller på kabler, benytt denne enestående muligheten.!
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Rotekroken skrev:
    Greven skrev:
    La oss ikke ødelegge denne tråden med å blande inn den andre testen. Kan vi ikke ta videre diskusjoner i den andre tråden?
    Testen til flinkgutt er høyst relevant til denne tråden som omhandler kabelforskjeller..
    Jeg kan komme på en del andre tråder som er minst like relevant...
    Feks: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,5001.0.html
    Det er nettopp forskjellen på kabler som flinkgutt har skrevet i egen tråd, vi behøver absolutt ikke å diskutere dette her, men så relevant som hans "test" er i forhold til kabelforskjeller, så ser ikke jeg noen grunn til å ikke la dere få en sjanse til å motbevise hans påstander..
    Jeg kan ikke helt se den store relevansen. Det diskuteres om det er forskjell på kabler og noen hevder at man må teste under mer kontrollerte betingelser for å avgjøre dette. Så gjennomfører flinkgutt en test uten disse kontrollerte betingelsene og skal slå i bordet med resultatene? På hvilken måte er det da relevant for utgangspunktet?
    Det kan nesten virke som om jeg har tråkket deg litt på tærne med å linke flikgutts tråd hit, og faktisk gitt deg en sjanse til å motbevise hans påstander, du burde egentlig vært takknemlig som får denne sjansen..
    Du får jo alt servert på sølvfat, og en gylden mulighet til å tråkke flinkgutts påstander langt ned i søla, så om du er 100% sikker på at det ikke er forskjeller på kabler, benytt denne enestående muligheten.!
    Ingen har tråkket på noen tær her i gården... :) men det du sier gir ikke særlig mening. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan disse påstandene kan motbevises og trekkes ned i søla av at noen stikker innom Eltek.

    Jeg vil heller si det slik at flinkgutt har en enestående mulighet til å bevise at han hører forskjell på kabler.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Som ett lite aparopo kan jeg jo vedlegge mine egen lille höyst uvitenskapelige signalkabel test, slik jeg foretrekker å gjennomföre slike tester.

    "Dyre mot billige kabler" http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,3923.0.html

    Som nevnt noen ganger nå så mener jeg det er forskjell på hvordan en kabel påvirker lyden i ett gitt oppsett, men dette er ikke alltid prisavhengig og ytelse/pris står absolutt iklke altid ifht hverandre når det gjelder kabler, dette er forövrig enesta gangen på mange år jeg har giddet teste nye kabler da man er fornöyd med det man har valgt gjennomgående i anlegget..

    mvh
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Nok en artighet.

    Matching er et flott ord. Ting skal passe sammen, slik i utgangspunktet. Jeg tror alle er enige om det. Derfor er det også en term som en kan bruke, og det er liksom ingen som kan si noe på det; for det er en realitet - for sensualister som for rasjonalister, og alle de tvende. Det er en term som liksom er uangripelig. Vi er så forbrødrende enige om dette, og derfor fremstår det som en trivialitet. Kødder du med trivialiteter, så signaliserer du at du har misforstått noe; og/eller du provoserer.

    Bak trivialitetene - f.eks. matchingen - er det ikke sikkert at alt er like enkelt. Ingeniører forholder seg til datablader som angir spesifikasjoner for forskjellige duppeditter. Det er vel å anta at slikt eksisterer for at en skal kunne se om ting kan brukes på en slik måte at de fungerer optimalt for oppgaven de skal løse - en form for matching. Jeg har selv ingen særlig kunnskap om slikt, men jeg forutsetter at andre har det, om det nå er brobyggere eller hifikonstruktører. De bruker vitenskapelige lover, teknologiske regler og tommelfingerregler. Ikke alltid er de konkrete årsaksforbindelser kjent, men en kjenner som regel inn- og utverdier. Ofte - som i hifi - så må slike ting korreleres til sanseinntrykk. En må lytte; hørbare endringer og hva som låter best. Men en prøver så langt en kan å korrelere disse med hverandre; verdier på kjente parametre og vår oppfattelse. Og selv om det stikker kunst i designet av slike duppeditter, så er det kunst fundert i viten.

    Dette gjelder også for kabler, såfremt en her holder seg til det vitenskapelig-teknologiske aspektet. Hva kabelen skal brukes til er bestemmende for hvilke parametre som er viktige, deres verdier og toleransegrenser. Produsenter av slike kabler lager som regel datablad for slike egenskaper som her kommer i betraktning. (En kan jo ta seg en kikk på Beldens nettsider f.eks..)

    Innenfor den samme vitenskapelig-teknologiske dimensjon er vi når vi skal matche komponenter. Det matcher dårlig å kjøre en 2W forsterker på en ATC høyttaler. Så finner vi en del data på forsterkere (effekt, ut og inn impedans etc) og på høyttalere. Vi har det samme innen matchingen av PU og armer etc. Vi vet også at disse ikke strekker til i den forstand at en ikke bare kan sette sammen et anlegg ut fra slike oppgitte verdier, vi lytter også. Ingenting rart med det. Men det gir visse rammer og holdepunkt. Og i mange tilfeller så er samspillet komplekst, som i PU og arm på en spiller. Men vi vet hva vi gjør, og jeg kan ikke tro noe annet enn at endringer vi gjør her, og som gir seg utslag i lydendringer, også er noe som lar seg måle. At vi prøver oss frem er ikke det samme som at det hele er hokus pokus. Vi prøver oss frem innen kjente parametre; vi bedriver litt kunst på basis av viten.

    Mitt inntrykk er at en innen kablageindustrien - ikke den teknologiske sådanne, men altså hifi-industrien - bedriver kunst uten noen basis i viten. De kjente parametre er der selvfølgelig, men det virker som om det ikke er disse som ligger til grunn for deres fantastiske ytelse. Derfor oppgies sjeldent vitenskapelige parametre, fordi en her beveger seg innen en form for kunnskapsvakuum, kan det se ut som. Muligens ligger det kunnskap der, men den fremstår som hemmelighetskremmeri og engletro. Lager en nå kablage for rør - hva nå enn det skulle bety - så må en gå ut fra at de fremstår med en spesifikk signatur, og den spesifikke signatur må vel ha et opphav en eller annen plass. Men hvor? Hvilke parametre er her tatt i bruk? Det ville da vært artig å få vite. Om om en nå begynner å bruke kablagen som tonekontroller, ja da er jo den kunnskapen ikke noe som bare skulle være tilgjengelig for de invidde?

    Spør folk om råd f.eks. vedr. PU-er, ja da kommer en drøss med gode forslag, alle for det meste basert på kjente parametre. Andre komponenter likeså. Prøv ditten datten; vi tenker effektiv masse, stiftetrykk, azimuth og jeg vet ikke hva. Og når vi ikke finner ut av det langs den veien - det virker som om alt matcher, men det matcher ikke likevel - så er vi ved en grense, dette ”je ne sais quoi” (jeg vet ikke) som gir seg i møtet med enkelttilfellene som ikke lar seg innordne i den kjente viten. Men det som i slike tilfeller fremstår som en grense, kan det synes som om gjøres til prinsipp innen kablageindustrien.

    Og hvis vi nå selv overtar dette prinsipp, så gjenstår selvfølgelig bare den retningsløse prøve- og feilemetode. Men det gjelder å unngå vilkårligheter. Derfor fremstår kabler med sine signaturer, som de både har og ikke har. De har det, fordi ellers var vi inne i den totale vilkårlighet; men de har det ikke, for det må matches. Hva som matcher er det bare gudene og det subjektive inntrykk som forteller oss. Det sensualistiske prinsipp blir som et irredusibelt faktum tenkingen/kunnskapen bare må kapitulere overfor. Her faller alle fremmede målestokker til jorden. Det er tilfeldigheten som råder. Strukturerte råd synes fraværende.

    Mitt poeng var nå at dette med matching dermed kan inngå i en retorikk, og hvor uttrykket nå får større og større vekt som retorisk virkemiddel etter som den teknisk-vitenskapelige delen blir mer og mer diffus og mytologisk. De står så og si i et omvendt proporsjonal forhold til hverandre.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Det er ikke helt riktig at kabelprodusenter for audio ikke forholder seg til vitenskapelige parametre. Ofte oppgis det også navn på vitenskapelige fenomener (skin-effekt og lignende) som faktisk er eksisterende fenomener. Problemet er at disse fenomenene som regel gjelder først ved betydelig høyere frekvenser enn audiofrekvenser. Men det holder i markedsføringssammenheng.

    Jeg mener fortsatt at de forskjellene som eventuelt er hørbare er svært matchingsavhengige, og at enkelte typer utstyr og oppsett er langt mer følsomme for variasjoner i kabelparametre enn andre. Derfor også denne evige kontroversen der noen ikke opplever forskjell mens andre opplever forskjell.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    roffe skrev:
    Det er ikke helt riktig at kabelprodusenter for audio ikke forholder seg til vitenskapelige parametre. Ofte oppgis det også navn på vitenskapelige fenomener (skin-effekt og lignende) som faktisk er eksisterende fenomener. Problemet er at disse fenomenene som regel gjelder først ved betydelig høyere frekvenser enn audiofrekvenser. Men det holder i markedsføringssammenheng.

    Jeg mener fortsatt at de forskjellene som eventuelt er hørbare er svært matchingsavhengige, og at enkelte typer utstyr og oppsett er langt mer følsomme for variasjoner i kabelparametre enn andre. Derfor også denne evige kontroversen der noen ikke opplever forskjell mens andre opplever forskjell.
    Dette er jeg slett ikke uenig i. Det er nok å følge med på Rhesus' målinger og konklusjoner. Jeg håper da endelig at jeg ikke blir forstått dit hen at matching ikke er viktig. Men det er matching og det er matching.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Det er viktig å matche, men jeg tror ikke at kabler er det første man bør finne en bra match for. Kabler er, og bør være, absolutt siste prioritet. Ikke fordi den er helt ubetydelig, men fordi akustikk, høyttalervalg, forsterkere, kilde, er mye viktigere. Matching akustikk/høyttaler mener jeg er første prioritet.

    Vidar
     
    N

    nb

    Gjest
    Om jeg har forstått Rehsus sine forklaringer riktig, så er jo en rimelig konklusjon mulignes at enhver skribent som eier en preamp fra AudioNote burde la være å mene noesomhelst om kabler offentlig, da vedkommendes erfarginer vil være ganske lite relevante for veldig, veldig mange grunnet de noe spesielle elektriske parameterene til nevnte preamp.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    nb skrev:
    Om jeg har forstått Rehsus sine forklaringer riktig, så er jo en rimelig konklusjon mulignes at enhver skribent som eier en preamp fra AudioNote burde la være å mene noesomhelst om kabler offentlig, da vedkommendes erfarginer vil være ganske lite relevante for veldig, veldig mange grunnet de noe spesielle elektriske parameterene til nevnte preamp.
    For å være litt djevelens advokat, så sier vel ikke Rhesus' testing noe om hvordan tilstanden er for andre preamper i markedet. Situasjonen kan jo være at det er flere preamper med samme type egenskaper. Man kan heller ikke se på preampen isolert sett. Det er først i samspill med utgangene fra kildene og inngangen på effekttrinnet at disse tingene begynner å bli interessante.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Jo, jeg har funnet ut at det er forskjeller på kabler, men disse forskjellene korrelerer ikke alltid godt med prisforskjellene. Noen av de beste kablene jeg har prøvet koster ganske lite, og noen av de mer middelmådige koster svært mye.
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    "Utenpå er vi forskjellige, men inni er vi like". Det vil si at det meste av internkabler er av denne typen. Fint lite vi får gjort med det!
     

    Vedlegg

    Horn

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Hey,for eit par år sidan kjøpte eg La Scala (Klipcsh),fekk med brukte Synergistic Research høgtalarkablar som skulle vera fin match til horn og rørforsterkar.
    Første tida følte eg att horna leverte litt lite bass og vurderte sub,men først ville eg prøva andre
    kablar og før eg brukte kroner på kablar ba ein kompis i det lokale hifimiljøet meg prøva vanlig jordkabel som er treledar med jord.
    Eg biwira jordkabelen direkte utan terminering ,kabelen er svært stiv pga skjerminga og ikkje direkte
    pen å sjå på ,men det funka MEGET bra,venner som var innom og ikkje visste opphavet til kabelen var
    overbevist om att det var kobla opp monsterkablar. ;D
    Det virka som det var eit slags mørkt slør over lyden i forhold til Synergistic Reserch kablane.
    I den tida fekk eg jordkabelen for 6 kr metern, så det er nok forskjell på kablar og det er og stor forskjell på pris .
    Etter ei tid fann eg ut att La Scala var perfekt utan "mørkt filter" og skifta tilbake til Synergistickablane,jordkablane blir av og til lånt ut til blindtestar når nokon her i bygda har kjøpt nytt
    utstyr,moro var det. 8)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Dette synes jeg var et godt initiativ. Det gir et bilde på hva medlemsmassen mener og hva kabeldebattene har medført. Jeg har nemlig vært litt urolig for at disse kabeldebattene har drept interesssen og entusiasmen til enkelte og at nyinvidde ikke ser poenget eller blir skremt vekk fra å prøve seg frem.

    Mvh
    Roysen
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Poenget slik jeg ser det, er at den nyinvidde må forstå at dette kan han ikke ta del i sånn uten videre. Han må først kvalifisere seg på en rekke forskjellige områder. Den første barrieren er at det skal koste. Etter dette er det viktig at han forstår at det er kun med lang erfaring fra å ha prøvd uendelige mange kobinasjoner av utstyr, at han vil være verdig et godt resultat. Sist men ikke minst må han begripe at uten denne evnen til å fastslå "betydelige forskjeller" etter å ha flyttet fjernkontrollen en tomme til høyre på salongbordet, så er han definitivt ikke verdig. Da kan han like godt nøye seg med klokkeradioen sin, for det er ikke håp for han uansett.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Poenget som du spør etter Fush er at man må prøve seg fram. Ellers synes jeg nå at det begynner å bli litt ubehagelig på forumet her. Så snart jeg skriver et eller annet innlegget i hvilken som helst tråd kaster kranglemafiaen seg over meg som sultne ulver i tørketiden.

    Kan jeg få lov til å skrive hva jeg mener uten å bli latterliggjort av en eller annen kverulant som liker lyden av brødsaksa si hver gang? Jeg ser ikke helt nytteverdien min her på forumet dersom det skal være slik.

    Pris har ikke vært nevnt fra min side som noe argument for noe som helst og ikke fjernkontroller eller salongbord heller.

    Ikke så vennlig hilsen
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    Jeg foreslår at du finner frem legoen din jeg og leker litt med den mens vi voksne har en meningsfull diskusjon.

    Mvh
    Roysen
    Har ikke LEGO tilgjengelig, så det blir vanskelig. Greit - jeg innørmmer det var flåsete - men spøk til side. Jeg mener i fullt alvor at gjengs HiFi-viten inneholder en ikke ubetydelig del av noe jeg vil kalle "negativ kunnskap" - dvs oppfatninger som etter alle sole- og landemerker ikke har noensomhelst rot i virkeligheten men tillegges til tider betydelig betydning for lydkvalitet. Jeg synes også det ser ut til at i alle fall en del av de som er mest erfarne innen denne hobbyen her til lands legger mindre og mindre vekt på slike ting som gjerne kan fylle en 20-30 sider med diskusjoner her, så kan man jo dra sine egne konklusjoner angående hva man oppnår med gromt utstyr og erfaring.
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Jeg bruker LEGO for å modellere kretser og set-ups. Funker skikkelig bra!
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Roysen skrev:
    Kan jeg få lov til å skrive hva jeg mener uten å bli latterliggjort av en eller annen kverulant som liker lyden av brødsaksa si hver gang? Jeg ser ikke helt nytteverdien min her på forumet dersom det skal være slik.
    Tror ikke du skal ta det så personlig, og føle at det er "du" som bli latterliggjort. Men når du poster meningene dine på et diskusjonsforum, så må du nesten regne med at de blir diskutert.
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Roysen skrev:
    Poenget som du spør etter Fush er at man må prøve seg fram.
    Ja, er forsåvidt ikke uenig i det. Men det er ikke alt som er verdt å prøve. Diskusjonen går jo stort sett på hva man tror det kan lønne seg å bruke tid og ressurser på å prøve. Kabler er et typisk slik omstridt område.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Fush skrev:
    Roysen skrev:
    Kan jeg få lov til å skrive hva jeg mener uten å bli latterliggjort av en eller annen kverulant som liker lyden av brødsaksa si hver gang? Jeg ser ikke helt nytteverdien min her på forumet dersom det skal være slik.
    Tror ikke du skal ta det så personlig, og føle at det er "du" som bli latterliggjort. Men når du poster meningene dine på et diskusjonsforum, så må du nesten regne med at de blir diskutert.
    Ingens meninger burde vel bli latterliggjort? Jeg kan ikke skjønne nødvendigheten bak det.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Fush skrev:
    Roysen skrev:
    Poenget som du spør etter Fush er at man må prøve seg fram.
    Ja, er forsåvidt ikke uenig i det. Men det er ikke alt som er verdt å prøve. Diskusjonen går jo stort sett på hva man tror det kan lønne seg å bruke tid og ressurser på å prøve. Kabler er et typisk slik omstridt område.
    Det er din mening. Jeg mener i motsetning til deg at man har nytte av å prøve seg frem med blant annet kabler.

    Mvh
    Roysen
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Roysen skrev:
    Ingens meninger burde vel bli latterliggjort? Jeg kan ikke skjønne nødvendigheten bak det.
    Vel, jeg synes det bør være rimelig stor takhøyde for hvordan man responderer på meninger postet her. Men det forutsetter selvsagt at man henvender seg til selve meningen, og ikke tar personen som kommer med den. Jeg har stor respekt for alle mennesker, og deres rett til å ha egne meninger. Men det betyr ikke nødvendigvis at jeg har like stor respekt for alle meninger som kommer på trykk.

    Når det er sagt, så er ikke jeg heller noen forkjemper for latterliggjøring som sådan. Det finnes mer elegante måter å få fram et poeng på.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Fush skrev:
    Roysen skrev:
    Ingens meninger burde vel bli latterliggjort? Jeg kan ikke skjønne nødvendigheten bak det.
    Vel, jeg synes det bør være rimelig stor takhøyde for hvordan man responderer på meninger postet her. Men det forutsetter selvsagt at man henvender seg til selve meningen, og ikke tar personen som kommer med den. Jeg har stor respekt for alle mennesker, og deres rett til å ha egne meninger. Men det betyr ikke nødvendigvis at jeg har like stor respekt for alle meninger som kommer på trykk.

    Når det er sagt, så er ikke jeg heller noen forkjemper for latterliggjøring som sådan. Det finnes mer elegante måter å få fram et poeng på.
    Når du skriver at du ikke har respekt for alle meninger, mener du det du skriver eller at du ikke er enig? Dersom du virkelig mener at du ikke har respekt for alle meninger, synes jeg egentlig at en slik holdning ikke hører hjemme på et forum som dette.

    Mvh
    Roysen
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Roysen skrev:
    Når du skriver at du ikke har respekt for alle meninger, mener du det du skriver eller at du ikke er enig? Dersom du virkelig mener at du ikke har respekt for alle meninger, synes jeg egentlig at en slik holdning ikke hører hjemme på et forum som dette.
    Hvorfor skal man ha respekt for alle meninger? I følge bokmålsordboka er synonymer for respekt "aktelse, ærbødighet, lydighet". Det finnes mange meninger jeg ikke har slik respekt for. Det jeg derimot har stor respekt for, er alle menneskers rett til å ha og ytre sine meninger. Det går et viktig skille der.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Fush skrev:
    Roysen skrev:
    Når du skriver at du ikke har respekt for alle meninger, mener du det du skriver eller at du ikke er enig? Dersom du virkelig mener at du ikke har respekt for alle meninger, synes jeg egentlig at en slik holdning ikke hører hjemme på et forum som dette.
    Hvorfor skal man ha respekt for alle meninger? I følge bokmålsordboka er synonymer for respekt "aktelse, ærbødighet, lydighet". Det finnes mange meninger jeg ikke har slik respekt for. Det jeg derimot har stor respekt for, er alle menneskers rett til å ha og ytre sine meninger. Det går et viktig skille der.
    Din definisjon av respekt synes jeg ikke nødvendigvis man må ha overfor mennsker heller. Jeg er selvfølgelig enig med deg at man ikke må være enig. Man må imidlertid akseptere at det finnes andre meninger samme hvor latterlige man synes de er og vise folkeskikk overfor de personene som har disse meningene. Jeg synes enkelte på forumet (jeg tenker da ikke først og fremst på deg) har et stykke igjen for å nå dit.

    Mvh
    Roysen
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Roysen skrev:
    Man må imidlertid akseptere at det finnes andre meninger samme hvor latterlige man synes de er og vise folkeskikk overfor de personene som har disse meningene.
    Absolutt enig i det. Men meningene i seg selv mener jeg bør være mer eller mindre fritt vilt. Men det er selvsagt en fordel om kritikken er konstruktiv og begrunnet.

    PS! Det er forøvrig ikke "min" definisjon, men Bokmålsordbokas.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Aubi skrev:
    Poenget slik jeg ser det, er at den nyinvidde må forstå at dette kan han ikke ta del i sånn uten videre. Han må først kvalifisere seg på en rekke forskjellige områder. Den første barrieren er at det skal koste. Etter dette er det viktig at han forstår at det er kun med lang erfaring fra å ha prøvd uendelige mange kobinasjoner av utstyr, at han vil være verdig et godt resultat. Sist men ikke minst må han begripe at uten denne evnen til å fastslå "betydelige forskjeller" etter å ha flyttet fjernkontrollen en tomme til høyre på salongbordet, så er han definitivt ikke verdig. Da kan han like godt nøye seg med klokkeradioen sin, for det er ikke håp for han uansett.
    Det eneste man etter min mening trenger kvalifikasjoner på er Ohms lov og en klype sunn fornuft. Det flere og fler har begynt å forstå er at sanseinntrykkene tolkes i ulike retninger i kraft av forventninger til produktet, men det er ulurt å fornekte en persons opplevelser av et produkt selv om vitenskapen og teknikken er uenig.
    :)

    Vidar
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Roysen skrev:
    Dette synes jeg var et godt initiativ. Det gir et bilde på hva medlemsmassen mener og hva kabeldebattene har medført.
    Slik jeg tolker svarene så er det 52.7% av alle besvarelser som nå er "entusiastisk" til signalkabler. De resterende er enten indifferente eller har ikke gjort seg opp en mening.

    Ganske delt på midten altså.

    Jeg er overrasket over at så få valgte "Har alltid vært indifferent".

    Jeg ser ikke hvordan du kan tolke besvarelsene som en direkte måling av konsekvensen av kabeldebatter? Det er vel en liten kjerne som deltar med stor iver i kabeldebatter, de resterende 6000 er tilsynelatende indifferent.

    Kanskje er det de samme som har besvart denne avstemningen som deltar i kabeldebatter, men det vet vi ikke. 127 høres ut som litt mer enn den smale kjerne i alle fall. Interessant at flere har gått over fra indifferent til entusiast, enn fra entusiast til indifferent.
    Jeg har nemlig vært litt urolig for at disse kabeldebattene har drept interesssen og entusiasmen til enkelte og at nyinvidde ikke ser poenget eller blir skremt vekk fra å prøve seg frem.
    Hva får deg til å tro at opphetet debatt dreper interessen og entusiasmen? Hvilket poeng er det du håper at de skal se?

    Roysen skrev:
    Så snart jeg skriver et eller annet innlegget i hvilken som helst tråd kaster kranglemafiaen seg over meg som sultne ulver i tørketiden.
    Har du også denne følelsen av at man skriver noen ord, og så kommer det noen som ikke engang gidder å lese innlegget ditt før de lirer av seg en standard-regle som har til hensikt å vise hvor mye avstand de tar fra deg, hvor teit du er og hvordan du ødelegger hobbyen deres?

    Irriterende, ikke sant?

    Samtidig kan man ta det med det positive. Dersom noen lar seg provosere nok av deg til å kalle deg "mafia" og prøve å "ta" deg personlig med verbale taklinger så har man i det minste snakket om noe som opptar andre?

    -k
     
    R

    Roysen

    Gjest
    knutinh skrev:
    Jeg ser ikke hvordan du kan tolke besvarelsene som en direkte måling av konsekvensen av kabeldebatter? Det er vel en liten kjerne som deltar med stor iver i kabeldebatter, de resterende 6000 er tilsynelatende indifferent.
    Det gjør jeg ikke, men jeg håper egentlig ikke at kabeldebattene har hatt innvirkning i det hele tatt. Det er sikkert naivt å håpe noe slikt.

    Mvh
    Roysen
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Roysen skrev:
    Det gjør jeg ikke, men jeg håper egentlig ikke at kabeldebattene har hatt innvirkning i det hele tatt. Det er sikkert naivt å håpe noe slikt.
    Dersom debattene får folk til å være kritiske til meg og deg, og heller tenke (og sanse)selv så mener jeg at de har ført mye godt med seg.

    -k
     
    R

    Roysen

    Gjest
    knutinh skrev:
    Roysen skrev:
    Det gjør jeg ikke, men jeg håper egentlig ikke at kabeldebattene har hatt innvirkning i det hele tatt. Det er sikkert naivt å håpe noe slikt.
    Dersom debattene får folk til å være kritiske til meg og deg, og heller tenke (og sanse)selv så mener jeg at de har ført mye godt med seg.

    -k
    Det har du rett i.

    God jul forresten,
    Roysen
     
    O

    om.s

    Gjest
    Roysen skrev:
    Fush skrev:
    Roysen skrev:
    Kan jeg få lov til å skrive hva jeg mener uten å bli latterliggjort av en eller annen kverulant som liker lyden av brødsaksa si hver gang? Jeg ser ikke helt nytteverdien min her på forumet dersom det skal være slik.
    Tror ikke du skal ta det så personlig, og føle at det er "du" som bli latterliggjort. Men når du poster meningene dine på et diskusjonsforum, så må du nesten regne med at de blir diskutert.
    Ingens meninger burde vel bli latterliggjort? Jeg kan ikke skjønne nødvendigheten bak det.

    Mvh
    Roysen
    Dette er dessverre gammelt nytt på HFS, stikker man ut hodet og har egne meninger ender det ofte opp i dette, man lærer seg vel mer el mindre, å bry seg etterhvert.

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    knutinh skrev:
    Roysen skrev:
    Det gjør jeg ikke, men jeg håper egentlig ikke at kabeldebattene har hatt innvirkning i det hele tatt. Det er sikkert naivt å håpe noe slikt.
    Dersom debattene får folk til å være kritiske til meg og deg, og heller tenke (og sanse)selv så mener jeg at de har ført mye godt med seg.

    -k
    Du verden! nå var ikke dette svaret til meg men enighet oss imellom, i en kabeltråd, fortjener å markeres, meget godt poeng! :) :D ;D

    mvh
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    Oj. Nå tror jeg julaften nærmer seg. Hyggelig lesning.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    jowil skrev:
    Oj. Nå tror jeg julaften nærmer seg. Hyggelig lesning.
    Gutta begynner å bli bløte. Sentimentaliteten stiger. ;D

    Kjøpte forresten et par brukte T+A Speaker Eight her på sentralen. At de låter forskjellig fra mine gamle MIT T5 er det i mine ører ingen tvil om. At det er delte meninger om kost/ nytteforholdet ol forstår jeg godt. At mange ikke hører forskjell overrasker meg derimot.

    Snart jul. Blir neppe noen komponenter, men håper på litt god musikk under treet. :)

    PS. Gir meg selv noen rør da.... :D
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Jeg hører definitivt forskjell.
    Hva andre måtte gjøre får være opp til dem selv.
    Med kabler, er det ikke bare kabelen, men også i høyeste grad hvilke kontakter som brukes.Hva som er bra varierer fra oppsett til oppsett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn