Kabelforskjeller

Har du endret syn på signalkabelens bidrag til lydgjengivelsen?

  • Har gått fra indifferens til kabelentusiasme

    Stemmer: 0 0.0%
  • Har gått fra kabelentusiasme til indifferens

    Stemmer: 0 0.0%
  • Har alltid vært indifferent

    Stemmer: 0 0.0%
  • Har alltid vært entusiast

    Stemmer: 0 0.0%
  • Har ikke gjort meg opp noen mening

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • B

    break_out

    Gjest
    Kanskje fra svak prøvende entusiast til indifferent...

    Mitt forhold til kabler er at de skal være egnet til formålet og ha gode plugger, de kan gjerne se litt ok ut også dersom mulig. Jeg bruker Harmonic technology Pro Silway MKll på linjenivå og alle kablene er kjøpt brukt.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    f skrev:
    Så klart matching vil være det viktigste, men pris kontra kabler/høytalere, og elemter er nok det viktigste, og her kommer nok en gang 10 - 20 % regelen inn!
    10-20% regelen for kabler er den latterligste "regelen" jeg vet om. Matching mellom kabler og komponenter har med kabelens egenskaper i forhold til egenskapene til utstyret den kobler sammen å gjøre. Matching fra prisparametre er funnet opp av bransjen for å selge mer kabler. Her er jeg helt på linje med subjektivistene: Skal du kjøpe kabler til ditt eget anlegg, så stol på hvordan det låter best i dine ører. Prisen er ikke en parameter som har noe med matching å gjøre.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Jeg synes det er underlig at:

    Billige kabler/plugger osv fra CO og Biltema alltid låter fælt.
    Mengden lydforbedring ofte har sammenheng med prisen på kabelen/tweaket.
    Man opplever lydforbedringer selv med de mest idiotiske og fjerne tweaks man kan tenke seg. Ref Machina Dynamica.
    De påståtte forskjellene er ikke mulig å påvise med noen grad av sikkerhet i blindtest.
    Det er heller ikke mulig å relatere forskjellene til elektriske målinger.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Dette er egentlig ikke så underlig.

    Du kan argumentere med så mye logikk du vil, det vil aldri hjelpe, for til syvende og sist tror personen så sterkt på kabelens "virkning" at dine logiske slutninger ikke gjelder.

    Edit: har alltid vært indifferent, mer eller mindre.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Rotekroken skrev:
    Jo mer kabler jeg lytter til, jo mer overbevist blir jeg om at kabler er utrolig viktig i et anlegg..
    Det finnes noen rimelige kabler som gir ekstremt med musikk i mine ører, men det finnes også dyre kabler som ikke låter musikk i mine ører..
    Konklusjon er at alle må tilpasse kabler etter egne ører og oppsett, det finnes ingen kabler som låter bra i alle oppsett..
    Matching med kabler er minst like viktig som matching av komponenter, høyttalere og rom, men kabler lønner det seg å ta til slutt som siste finish, ikke for at de ikke er like viktige, men for at kabler vil endre karakter om du skifter en komponent, høyttalere eller rom..
    Kabler er rett å slett en del av anlegget, like viktig som komponenter, høyttalere og rom, bedre tror jeg ikke det kan forklares.?
    Det merkverdige - etter mitt enkle hode - er at ingen av kablagemakerne noen gang forteller et ord om hva det innebærer at noe skal matche. Ikke ett ord har jeg noen gang sett fra denne industrien, om at deres kabler til x-tusen passer i forhold til ditt og datt. Hvorfor ikke, når dette er så viktig? Og hvis dette er viktig, hvilke parametre må vi da ta hensyn til? Og hva blir det til med denne matchingen, når dyrt er bedre (Jf. Fidelity og andre)? Hvorfor skal noe som koster flesk, og som ikke gjør seg i et oppsett, fremdeles koste flesk? Matching burde egentlig ikke koste i det hele tatt. (I det minste ikke kostnader som vi snakker om i denne sammenhengen.)

    Av og til er det som jeg får den uhyrlige tanke at "matching" er et annet ord for "lureri" i mange diskusjoner, om enn ikke i den vitenskapelige virkelighet.

    Dette sagt ut fra en analyse av retorikken, og ikke elektronikken.



    Transparent audio har kabler som er matchet mot både rør og transistor forsterkere, så noen finnes.

    mvh
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Den var jeg ikke klar over, musicman, så det fins dog én som tar poenget inn i retorikken (og elektronikken?). Takker for korreksjonen, selv om jeg nok opprettholder min analyse - uten at det betyr noe fra eller til.

    Det var denne du tenkte på: http://transparentcable.com/design/design_technology.html

    (Hmm, når jeg tenker over det så fulgte det visst med høyttalerne mine noen slike signalkabler, med ett eller annet "filter" bygd inn. Var visst tidligere eier som hadde bedt ATC om å lage dem. Samme med strømkablene til dem.)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Har du de kablene ennå, Parelius? Hva skulle de gjøre som f.eks. en Mogami ikke gjør, vet du det?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Ja, de ligger i skuffen de. Jeg har aldri hatt kontakt med ATC om dette, men selger - en ekstrementusiast, som hadde slike møbelknottliknende saker (ca. 2cm i diameter) plassert rundt omkring på veggene og oppå komponentene med en slik vidunderlig virkning at det gikk ørene mine hus forbi - snakket noe om at det skulle fungere som et slags støyfilter. Jeg har engang lagt ut bilde av de som er på strømkablene. Skal se om jeg ikke finner frem signalkablene også, men det er ikke helt greit å se hva de består av.

    Nå, jeg fant bildet av de på strømkablene:
     

    Vedlegg

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    musicman skrev:
    Parelius skrev:
    Rotekroken skrev:
    Jo mer kabler jeg lytter til, jo mer overbevist blir jeg om at kabler er utrolig viktig i et anlegg..
    Det finnes noen rimelige kabler som gir ekstremt med musikk i mine ører, men det finnes også dyre kabler som ikke låter musikk i mine ører..
    Konklusjon er at alle må tilpasse kabler etter egne ører og oppsett, det finnes ingen kabler som låter bra i alle oppsett..
    Matching med kabler er minst like viktig som matching av komponenter, høyttalere og rom, men kabler lønner det seg å ta til slutt som siste finish, ikke for at de ikke er like viktige, men for at kabler vil endre karakter om du skifter en komponent, høyttalere eller rom..
    Kabler er rett å slett en del av anlegget, like viktig som komponenter, høyttalere og rom, bedre tror jeg ikke det kan forklares.?
    Det merkverdige - etter mitt enkle hode - er at ingen av kablagemakerne noen gang forteller et ord om hva det innebærer at noe skal matche. Ikke ett ord har jeg noen gang sett fra denne industrien, om at deres kabler til x-tusen passer i forhold til ditt og datt. Hvorfor ikke, når dette er så viktig? Og hvis dette er viktig, hvilke parametre må vi da ta hensyn til? Og hva blir det til med denne matchingen, når dyrt er bedre (Jf. Fidelity og andre)? Hvorfor skal noe som koster flesk, og som ikke gjør seg i et oppsett, fremdeles koste flesk? Matching burde egentlig ikke koste i det hele tatt. (I det minste ikke kostnader som vi snakker om i denne sammenhengen.)

    Av og til er det som jeg får den uhyrlige tanke at "matching" er et annet ord for "lureri" i mange diskusjoner, om enn ikke i den vitenskapelige virkelighet.

    Dette sagt ut fra en analyse av retorikken, og ikke elektronikken.
    Transparent audio har kabler som er matchet mot både rør og transistor forsterkere, så noen finnes.

    mvh
    Pass på å skrive riktig sted så du ikke fortsetter der Parelius skriver, en enkel forhåndsvisning er nok til å se dette..
    Nå har jeg rettet det opp..

    Kom til å tenke på at Synergistic Research også har kabler matchet til rør eller transistor, da er det hvertfall 2 signalkabel produsenter som er såpass oppegående at de vet at matching er viktig..
    Dette er i aller høyeste grad topic i forhold til Parelius sine påstander..

    Vet ikke om vi skal spore tråden mot å se hvem produsenter som mener at matching er viktig.?
    Det er jo tross alt trådstarter som kom med denne påstanden, så vi får nesten la han bestemme om vi skal fortsette å diskutere dette eller holde oss til tema..
    Om Parelius mener at dette bør diskuteres videre, så bør vi også se på hvem høyttaler og komponent produsent som mener at matching er viktig, for han legger opp til at det ikke er noen kabel produsenter som mener at matching har noe for seg, da vil jeg se hvem høyttaler eller komponent produsent som mener det samme..
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Den var jeg ikke klar over, musicman, så det fins dog én som tar poenget inn i retorikken (og elektronikken?). Takker for korreksjonen, selv om jeg nok opprettholder min analyse - uten at det betyr noe fra eller til.

    Det var denne du tenkte på: http://transparentcable.com/design/design_technology.html

    (Hmm, når jeg tenker over det så fulgte det visst med høyttalerne mine noen slike signalkabler, med ett eller annet "filter" bygd inn. Var visst tidligere eier som hadde bedt ATC om å lage dem. Samme med strømkablene til dem.)
    Har forøvrig gått bort fra kabler med "bokser" da disse i mine ører tilfører en loudness-effekt som ikke er ønskelig her i heimen. I ett oppsett som sliter med analytisk eller klinisk lyd kan de nok til en viss grad fungere ( maskere )
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Valentino skrev:
    Har du de kablene ennå, Parelius? Hva skulle de gjøre som f.eks. en Mogami ikke gjør, vet du det?
    Det er et par Belden-M 8760, skjermet. Klippet opp dippedutten, og det var visst bare en ferritsak. Bør kanskje prøve dem.
     

    Vedlegg

    P

    Parelius

    Gjest
    @ Rotekroken. Tror du må utdype problemstillingen din litt for meg. Forstår ikke helt hva du spør om relativt til det jeg sa.
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Må være samme som lager Fuelmaster, som Mythbusters hadde det moro med.

    http://www.amazon.com/dp/B000FP4SFS?tag=sebastiajardi&camp=14573&creative=327641&linkCode=as1&creativeASIN=B000FP4SFS&adid=1X08A6VYGP9WNYC8NQN0&



    De legger magneten rundt brenselstilførselen - magneten gjør at molekylene i bensinen retter seg likt, slik at forbrenningen blir bedre.

    Mythbusters testet påstanden, og fant ingen reduksjon i drivstofforbruket. Selv om folkene bak selvsagt mener at det blir 11.6% forbedring i snitt. (Ikke 11 og ikke 12, men 11.6%)

    Luringer finner man overalt.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Herlig RoDa! Gjør nå du det samme når du gjennomfører dine kabeltester. Masse måltall her, etter hva jeg så.
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Soundproof skrev:
    Må være samme som lager Fuelmaster, som Mythbusters hadde det moro med.

    http://www.amazon.com/dp/B000FP4SFS?tag=sebastiajardi&camp=14573&creative=327641&linkCode=as1&creativeASIN=B000FP4SFS&adid=1X08A6VYGP9WNYC8NQN0&



    De legger magneten rundt brenselstilførselen - magneten gjør at molekylene i bensinen retter seg likt, slik at forbrenningen blir bedre.

    Mythbusters testet påstanden, og fant ingen reduksjon i drivstofforbruket. Selv om folkene bak selvsagt mener at det blir 11.6% forbedring i snitt. (Ikke 11 og ikke 12, men 11.6%)

    Luringer finner man overalt.
    Ja for Mythbusters er jo troverdige 8)
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Soundproof skrev:
    Må være samme som lager Fuelmaster, som Mythbusters hadde det moro med.

    http://www.amazon.com/dp/B000FP4SFS?tag=sebastiajardi&camp=14573&creative=327641&linkCode=as1&creativeASIN=B000FP4SFS&adid=1X08A6VYGP9WNYC8NQN0&



    De legger magneten rundt brenselstilførselen - magneten gjør at molekylene i bensinen retter seg likt, slik at forbrenningen blir bedre.

    Mythbusters testet påstanden, og fant ingen reduksjon i drivstofforbruket. Selv om folkene bak selvsagt mener at det blir 11.6% forbedring i snitt. (Ikke 11 og ikke 12, men 11.6%)

    Luringer finner man overalt.
    Og da venter vi spennt! Dette er vel akkurat som når du finner en artikkel om bl.a. kabler, da må det jo være sant?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hmm. Skjermet kabel pluss separat jordledning. Den skjermede kabelen går et par ganger rundt en ferritt.
    Om Rhesus kunne fått lov til å dissekere en slik.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Det var visst mer også, når jeg skrudde opp kontaktene:

    Hunnkontakten: Skjerm og jordledning koblet til pin 1

    Hannkontakten: Skjerm ikke koblet, jordledning på pin 1. I tillegg står det en duppeditt på 1K250 mellom pin 1 og kassekontakten (chassis).
     

    Vedlegg

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Parelius skrev:
    @ Rotekroken. Tror du må utdype problemstillingen din litt for meg. Forstår ikke helt hva du spør om relativt til det jeg sa.
    Slettes ingen problemstilling, men et spørsmål om vi skal finne ut hvem produsenter som mener at matching er et tema eller ikke.?
    Det er jo litt relevant til dine påstander, om at kabel produsenter mener at matching ikke er et tema, noe som vi jo fant ut ettersom det er minst 2 produsenter ;)
    Er vel ikke farlig å innrømme at vi begge tok feil.?

    Om du ønsker, så kan vi sette opp en liste med alle produsenter som mener at matching er viktig, så kan vi se da om det er komponent produsentene, høyttaler produsentene eller kabel produsentene som mener at matching er viktig..
    Du gikk jo ut og mente at det ikke fantes kabel produsenter som hadde matching som tema, jeg lurer på om det er noen høyttaler eller komponent produsenter som mener at matching er viktig.?

    Du startet denne tråden for å finne ut hva folket inne på sentralen mener er viktig i henhold til kabler, det har jo kommet en del svar på dette temaet..
    Har skrevet noen strofer selv også, men tydelig at mine meninger og lytte erfaringer ikke falt helt i god smak hos deg, så du ville at jeg skulle utdype dette litt, kanskje få meg litt ut på glattisen.?
    Ikke vet jeg helt hva som var poenget, jeg vet hva jeg hører og jeg vet hva jeg vil, det er ingen som klarer å overbevise for meg at mine ører tar feil likevel 8)
    Jeg mener med dette at alle har lov til å skrive om sine egne meninger, det er tross alt et forum der vi skal dele litt av våre egne erfaringer, kanskje hjelpe de som ikke har den erfaringen som vi har.?

    Hadde et meget hyggelig besøk her i dag, en som ikke er så kjent med dette kabel greiene, men som har et brukbart anlegg og som er veldig glad i musikk..
    Satte på en plate som han kjenner meget godt, så byttet jeg kabler og fikk han til å fortelle hva han hørte og hva han mente var bra og hva som var dårlig..
    Det kom ikke som noe sjokk at han hørte det samme som meg, så det er kanskje ikke så store mysteriet dette med kabler og matching.?
    Slettes ikke en test, men en artig sammenligning av de kablene jeg hadde tilgjengelig..
    Og det som sikkert vil glede dere kabel-hysteri-motstandere, så var det den rimeligste kabelen som var best, i begges øyne ;)
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Som sagt tidligere, det er ikke alltid den dyreste kabelen som er best. Det være seg signal/høytalerkabler, men hadde du spillt på et dyrere anlegg, så kunne tingene "kanskje" vært annerledes!!
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Parelius skrev:
    Det var visst mer også, når jeg skrudde opp kontaktene:

    Hunnkontakten: Skjerm og jordledning koblet til pin 1

    Hannkontakten: Skjerm ikke koblet, jordledning på pin 1. I tillegg står det en duppeditt på 1K250 mellom pin 1 og kassekontakten (chassis).
    Den er et forsøk på EMC-filter.
     
    T

    timc

    Gjest
    To produsenter som ikke akkurat snakker om matching, men som publiserer data på de fleste kablene sine er Nordost og Kimber.

    Jorma har også klare meninger om hva som bør vektlegges. Vet ikke om han har publisert noen data.


    -Tim
     
    O

    om.s

    Gjest
    Greven skrev:
    Nå diskuterer dere med utgangspunkt i at det er forskjell og det blir jo litt feil.
    Er det feil å diskutere noe en oppfatter og opplever som relevant forskjell ???, her ser det ut som om man ikke vil diskutere med andre enn de med sitt eget utgangspunkt, lykke til!!

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    roffe skrev:
    f skrev:
    Så klart matching vil være det viktigste, men pris kontra kabler/høytalere, og elemter er nok det viktigste, og her kommer nok en gang 10 - 20 % regelen inn!
    10-20% regelen for kabler er den latterligste "regelen" jeg vet om. Matching mellom kabler og komponenter har med kabelens egenskaper i forhold til egenskapene til utstyret den kobler sammen å gjøre. Matching fra prisparametre er funnet opp av bransjen for å selge mer kabler. Her er jeg helt på linje med subjektivistene: Skal du kjøpe kabler til ditt eget anlegg, så stol på hvordan det låter best i dine ører. Prisen er ikke en parameter som har noe med matching å gjøre.
    Hyggelig å kunne melde at jeg er 100% på linje med deg igjen roffe ;) ....

    mvh
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    f skrev:
    Som sagt tidligere, det er ikke alltid den dyreste kabelen som er best. Det være seg signal/høytalerkabler, men hadde du spillt på et dyrere anlegg, så kunne tingene "kanskje" vært annerledes!!
    Nå spør jeg av interesse: hva blir annerledes når det gjelder kabelens ytelse i forhold til hvorvidt anlegget er dyrt?

    Ja - man skal skjele til impedans, men jeg leser kommentaren din som at det er anlegget det kommer an på, ikke kabelen?
     
    O

    om.s

    Gjest
    Rhesus skrev:
    Jeg synes det er underlig at:

    Billige kabler/plugger osv fra CO og Biltema alltid låter fælt.
    Alltid, er vel relativt sett feil ord her, brukt i ett anlegg kjöpt på samme sted og det er sikkert en god kombinasjon, selv ville jeg klipt de sönder og sammen fremfor å koble opp noe sånt hjemme, det vil väre å "undervurdere! resten av komponentene i kjeden med slikt trams.

    Hva andres logikk i denne sammenhengen måtte synes å mene er totalt uinteressant og meningslöst, da det er mine örer og mine opplevelser som er det avgjörende.

    mvh
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Jeg kom inn på denne tråden først nå. Har stemt føste valg - ikke fordi jeg nettopp har vært med på å høre forbedringer ved å gå fra en dårlig konstruert kabel til godt konstruert kabel, men fordi jeg for vel 15 år siden deltok i en kabeltest, uformell sådann, over et billig Goldstar rack på Audio Video VK1 på Årnes VGS.

    Rent personlig: Det ER forskjeller å spore på signalkabler, men selvsagt er utslaget bestemt av hva du sammenligner. Forskjellene ligger på "magefølelse-nivå", noe jeg vil betegne som så vidt verifiserbart, men svært vanskelig å spore ved normal/umotivert lytting.

    Det har jo blitt sagt her på sentralen før, at jo dårligere anlegg man tester forskjellige kabler på, jo lettere er det å finne forskjellene. Mulig det er en sannhet i det. Dette Goldstar racket er IKKE av god kvalitet og her var forskjellene verifiserbare i samtlige av et utall gjentatte blindtester. Må også få legge til at min skolekamerat som ønsket å avkrefte at det er forskjller på signalkabler, fremdeles nekter for at det er forskjeller - og jeg kunne aldri vite hvilke kabler som satt hvor. Noen ganger ble bare den ene kanalen satt på bedre kabel mens den andre beholdt sitt lakrissnøre, og jeg kunne hver gang peke på den kanalen der den beste kablen var koblet til. Høres jo motstridende ut til å være meg ;D, og jeg forstår fremdeles ikke hva som måtte være den bakenforliggende teori for disse forskjellene.

    Vidar
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    om.s skrev:
    Greven skrev:
    Nå diskuterer dere med utgangspunkt i at det er forskjell og det blir jo litt feil.
    Er det feil å diskutere noe en oppfatter og opplever som relevant forskjell ???, her ser det ut som om man ikke vil diskutere med andre enn de med sitt eget utgangspunkt, lykke til!!

    mvh
    Det du sier her går jo begge veier ikke sant? ;)

    Poenget mitt var at i en diskusjon om hvorvidt kabler har noe å si for lyden, blir argumentene meningsløse om de bygger på den antagelsen at "kabler har noe å si for lydkvaliteten". Dette blir bare en meningsløs sirkelargumentasjon.

    "Jeg har lest Bibelen og synes historiene høres utrolig ut.... Kan dette virkelig være tilfellet?
    Ja selvfølgelig. Det står jo i Bibelen!"
     
    O

    om.s

    Gjest
    Greven skrev:
    om.s skrev:
    Greven skrev:
    Nå diskuterer dere med utgangspunkt i at det er forskjell og det blir jo litt feil.
    Er det feil å diskutere noe en oppfatter og opplever som relevant forskjell ???, her ser det ut som om man ikke vil diskutere med andre enn de med sitt eget utgangspunkt, lykke til!!

    mvh
    Det du sier her går jo begge veier ikke sant? ;)

    Poenget mitt var at i en diskusjon om hvorvidt kabler har noe å si for lyden, blir argumentene meningsløse om de bygger på den antagelsen at "kabler har noe å si for lydkvaliteten". Dette blir bare en meningsløs sirkelargumentasjon.

    "Jeg har lest Bibelen og synes historiene høres utrolig ut.... Kan dette virkelig være tilfellet?
    Ja selvfølgelig. Det står jo i Bibelen!"
    Legg da merke til at jeg IKKE benekter dine og likesinnedes "ikke opplevelser" eller utgangspunkt ;) , jeg önsker bare å före frem at det finnes de som mener seg detektere forskjeller, og for meg er det egentlig likegyldig hva man mener, utfordringen ligger imo, mer i å respektere/akseptere at andre opplever det annerledes, tar man det innover seg finnes rom for å läre noe nytt, for begge parter...

    edit: se forövrig roffes svar #41 i denne tråden, som belyser det meget godt imho...

    mvh
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    om.s skrev:
    Hyggelig å kunne melde at jeg er 100% på linje med deg igjen roffe ;) ....
    Jøss ...nå står ikke verden til påske.... ;)

    Jeg må jo nesten få oss litt uenige igjen, så jeg må understreke at jeg forsøker å være svært konsekvent med å skrive "opplever forskjell på kabler". Det sier lite om årsakene til denne opplevelsen, men jeg erkjenner at opplevelsen i seg selv er reell for dem som forteller om det.
     
    O

    om.s

    Gjest
    roffe skrev:
    om.s skrev:
    Hyggelig å kunne melde at jeg er 100% på linje med deg igjen roffe ;) ....
    Jøss ...nå står ikke verden til påske.... ;)

    Jeg må jo nesten få oss litt uenige igjen, så jeg må understreke at jeg forsøker å være svært konsekvent med å skrive "opplever forskjell på kabler". Det sier lite om årsakene til denne opplevelsen, men jeg erkjenner at opplevelsen i seg selv er reell for dem som forteller om det.
    Hehe, se forövrig min persolige tekst ;) ....

    mvh
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Dere som er kabel-motstandere og som bor i nærheten av Oslo, kan jo etterprøve, flinkgutt sine påstander som dere kan lese om her:
    Tar du utfordringen.?
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    om.s skrev:
    roffe skrev:
    f skrev:
    Så klart matching vil være det viktigste, men pris kontra kabler/høytalere, og elemter er nok det viktigste, og her kommer nok en gang 10 - 20 % regelen inn!
    10-20% regelen for kabler er den latterligste "regelen" jeg vet om. Matching mellom kabler og komponenter har med kabelens egenskaper i forhold til egenskapene til utstyret den kobler sammen å gjøre. Matching fra prisparametre er funnet opp av bransjen for å selge mer kabler. Her er jeg helt på linje med subjektivistene: Skal du kjøpe kabler til ditt eget anlegg, så stol på hvordan det låter best i dine ører. Prisen er ikke en parameter som har noe med matching å gjøre.



    Dette er ingen påstand, eller et "must", men kun en pekepinne på hvor mye man evt. skal bruke på kabler kontra andre komponenter/høytalere.

    For min del kan dere gjerne bruke en helt annen nal, noe som også er gjort her! Har faktisk en balansert kabel mel. forsterker, og CD spiller (kjøpt/byttet brukt) som ligger på ca. 40 % av CD spilleren, s totale verdi, men vil heller foreslå en god match, og da må man jo prøve seg frem!

    Ta med kabler hjem, og prøv!
    Hyggelig å kunne melde at jeg er 100% på linje med deg igjen roffe ;) ....

    mvh
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Greven skrev:
    Rotekroken skrev:
    Dere som er kabel-motstandere og som bor i nærheten av Oslo, kan jo etterprøve, flinkgutt sine påstander som dere kan lese om her:
    Tar du utfordringen.?
    Hvordan mener du rent praktisk at disse påstandene kan etterprøves?


    De har oppe på Eltek hver dag, unntatt på lørdager (sorry, men måtte bare svare, selv om du ikke spurte meg!)
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Så om jeg stikker innom Eltek og konstaterer at det selvfølgelig ikke er forskjell på disse kablene, så har jeg etterprøvd denne testen?

    La oss ikke ødelegge denne tråden med å blande inn den andre testen. Kan vi ikke ta videre diskusjoner i den andre tråden?
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Hei;
    skulle gjerne svart på avstemmingen din, men fant ikke et som passet;
    har alltid vært en skeptisk nesten entusiast, og er absolutt ikke helt indifferent. Dessuten har jeg ikke i særlig grad endret syn (eller er det bedre å si hørsel?) med årene.

    mvh
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Greven skrev:
    Så om jeg stikker innom Eltek og konstaterer at det selvfølgelig ikke er forskjell på disse kablene, så har jeg etterprøvd denne testen?

    La oss ikke ødelegge denne tråden med å blande inn den andre testen. Kan vi ikke ta videre diskusjoner i den andre tråden?


    Da har du konstatert at du ikke hører forskjellene, som jeg gjorde, og vil være tilfreds med det!
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Greven skrev:
    Rotekroken skrev:
    Dere som er kabel-motstandere og som bor i nærheten av Oslo, kan jo etterprøve, flinkgutt sine påstander som dere kan lese om her:
    Tar du utfordringen.?
    Hvordan mener du rent praktisk at disse påstandene kan etterprøves?
    Sett deg i bilen, toget, bussen, trikken, fly, sykkel, eller gå til Eltek og hør selv..
    Nå har flinkgutt kommet med en del påstander, så er det opp til deg å gjøre samme forsøk og høre om det er forskjeller på de samme kablene i samme oppsett..
    Jeg er sikker på at gutta på Eltek stiller opp med samma utstyret for deg, som de gjorde for flinkgutt, de pleier ikke akkurat å gjøre forskjell på folk..

    Du kan selvfølgelig lyve om at du har vært der eller at du ikke hørte noen forskjell, det er jo ikke noe vi kan bevise..
    Ingen av oss andre på sentralen kan faktisk bevise at det flinkgutt opplevde er sant heller..
    Men hva er poenget med å lyve.?
    Vedkommende som lyver vil etter hvert sette seg selv i et meget dårlig lys og miste ansikt her inne..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn