Kabel anbefaling til under 100kr/meter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Magnum

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2002
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Bruker for øyeblikket Nordost CF142 som spiller i en helt annen divisjon enn spellbinder, den ne kosta også 75kr da den ble solgt, ihvertfall i slutten tror jeg. Poenget er at jeg tror ikke spellbinder er det hotteste man får i denne prisklassen..
     
    S

    Simplistic

    Gjest
    med mindre den har en superleder ikke kjent for meg så er kvadrat - motstanden den viktigeste faktoren i en kabel.
    Dette virker for meg fullstendig ulogisk. Det blir litt som å si at "alt som kan finnes opp er allerede oppfunnet". Jeg er skeptisk til om vi har klart å finne en god måleenhet som sier noe som lydsignaturen til en kabel. Kvadratet er i alle fall ikke noen god målestokk på lyden.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Dette virker for meg fullstendig ulogisk. Det blir litt som å si at "alt som kan finnes opp er allerede oppfunnet". Jeg er skeptisk til om vi har klart å finne en god måleenhet som sier noe som lydsignaturen til en kabel. Kvadratet er i alle fall ikke noen god målestokk på lyden.
    Siden du bringer opp temaet. T.o. så har vi til gode å påvise noen vesentlig lydsignatur til normale kabler. De fleste normale kabler låter av intet, de gjør jobben sin og ferdig med det, og slik vil jeg helst at det skal forsette.

    mvh
    KJ
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    med mindre den har en superleder ikke kjent for meg så er kvadrat - motstanden den viktigeste faktoren i en kabel.
    Hvilken konkret innvirkning har varierende motstand på lyden? Og hvorfor er det parameteret viktigere enn f.eks induktans, kapasitans osv?

    Mvh Vidar P
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    I dag bruker jeg nevnte audio magic fra www.hoium.no - jeg bruker dobbelt sett / biwiring med 4 kvadrat.

    Det er den høyttalerkabelen som fungerer best hjemme hos meg, og ja: jeg har prøvd endel forskjellige kabler, også til 30 - 40 ganger prisen av disse :eek:

    Skal for moro skyld bestille noen meter med 6 - kvadrat også. Som R.Solhaug stadig gjentar fungerer Ekkj-kabel godt, og lyden oppleves som frigjort, men jeg er usikker på om plast/pvc? isolasjon kan "farge" lyden noe.

    JT
    PVC er FY !!

    Bruk teflonrør, da dette materialet påvirker signalet/strømmen minimalt i forhold til pvc.

    Pvc lager en statisk "brems" på den svake strømstyrken som er i en høytt, kabel. Teflon derimot har en meget liten påvirkning, og dette fikk jeg selv erfare ved direkte sammenligning da lyden ble bedre på alle parametere ( microdynamikk, oppløsning, osv....)

    ps, dette er målbart.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Så litt interessante ut disse høium kablene. R.Solhaug: hva mener du om biwiring med 2 sett 2x6mm2 til mine patos 302? Bruker nå en kimber 4vs (den sorte og grå modellen under 4tc) singelwire.
    Liker denne kabelen veldig godt, men en litt lysere klang, samt luftighet og gjerne litt strammere bass er velkommen. Ka du tru?
    Du er på rett spor! Tykke massive ledere gir uendelig mye renere lyd enn flerledere som f.ex. Kimber. Oppgraderer du internkabler tilsvarende risikerer du å se lyset ;)

    Veldimensjonerte massive gir nok ikke lysere klang men derimot rom, luft, ro, oppløsning og mye mer bang. Spiller bass på en helt annen måte enn div. uegnet sytråd.

    Mvh. RS
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    PVC er FY !!

    Bruk teflonrør, da dette materialet påvirker signalet/strømmen minimalt i forhold til pvc.

    Pvc lager en statisk "brems" på den svake strømstyrken som er i en høytt, kabel. Teflon derimot har en meget liten påvirkning, og dette fikk jeg selv erfare ved direkte sammenligning da lyden ble bedre på alle parametere ( microdynamikk, oppløsning, osv....)

    ps, dette er målbart.

    Sikkert, men som gammel high-ender og absolut uber-høyttalerutvikler har jeg hørt mer farging fra teflon enn fra pvc. Mitt oppsett er temmelig teflonfritt men derimot fullt av pvc 8)


    Mvh. RS
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Så langt har ikke Supra sviktet meg.

    Brukte tidligere Supra Rondo 4x2,5 (kr 44/meter) koblet som single wire etter produsentens spesifikasjoner. Nå bruker jeg korte Supra Ply 3,4S (skjermet kabel til kr 90/meter) mellom monoblokker og høyttalere. I begge tilfeller terminert med Dali spader i ene enden og Nordost Z-plugger (bananplugg) i andre enden.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
     Sikkert, men som gammel high-ender og absolut uber-høyttalerutvikler har jeg

      Mvh.  RS


     
    Kan vi få se noen av de "uber-utviklede" høyttalerene eller?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Kan vi få se noen av de "uber-utviklede" høyttalerene eller?
    Ja, det hadde vært gøy. Hva med en skikkelig bildetråd Solhaug?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert, men som gammel high-ender og absolut uber-høyttalerutvikler har jeg hørt mer farging fra teflon enn fra pvc. Mitt oppsett er temmelig teflonfritt men derimot fullt av pvc 8)


    Mvh. RS
    Et av norges beste anlegg som er fullt av pvc ?

    Kan vi få se herligheten, tror vi er mange nysgjerrige etterhvert
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Det kan ikke være denne Solhaug som var avbildet med sin DIY høyttaler i en "Bygg selv" reportasje på side 41 i Audio & Video nr 8 i 1996 vel?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Det kan ikke være denne Solhaug som var avbildet med sin DIY høyttaler i en "Bygg selv" reportasje på side 41 i Audio & Video nr 8 i 1996 vel?
    Hmm......

    Her ble det stille gitt
     
    K

    kbwh

    Gjest
    2x6mm2 EKKJ (PFSP på norsk) skaffer din lokale elektroinnstallatør. Litt dyrt er det, ca. 45 kroner meteren.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Dette må jeg prøve! Ringte en elektriker kamerat, han skulle ta med 2*3 meter EKKJ 10mm² he he. Det kan vel ikke bli for stor diameter? Uansett er det et rimelig forsøk.
     

    123

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    226
    Antall liker
    0
    Et av norges beste anlegg som er fullt av pvc ?

    Kan vi få se herligheten, tror vi er mange nysgjerrige etterhvert
    duelund snur seg i grava ;D
    har revet av plast både fra installasjonskabler og kondiser. en liten åpenbaring hver gang det forsvinner mer. luft er den beste "isolasjon". pvc er grusomt
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Det kan vel ikke bli for stor diameter? Uansett er det et rimelig forsøk.
    Man bør vel sørge for at termineringen mellom kabel og terminaler er mulig med kabelen man velger. Dessuten er det en proporsjonal sammenheng mellom tykkelse og stivhet...
     
    O

    omholt

    Gjest
    Dette må jeg prøve! Ringte en elektriker kamerat, han skulle ta med 2*3 meter EKKJ 10mm² he he. Det kan vel ikke bli for stor diameter? Uansett er det et rimelig forsøk.
    Lykke til med termineringen!
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    duelund snur seg i grava ;D
    har revet av plast både fra installasjonskabler og kondiser. en liten åpenbaring hver gang det forsvinner mer. luft er den beste "isolasjon". pvc er grusomt

    Luft? Du aner ikke hva luft er ::)
    Er det noe man får mer av ved gode/tykke massive er det nettopp rom, luft,3D + alt det andre.


    Mvh. RS
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.856
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Så langt har ikke Supra sviktet meg.  

    Brukte tidligere Supra Rondo 4x2,5 (kr 44/meter) koblet som single wire etter produsentens spesifikasjoner.  Nå bruker jeg korte Supra Ply 3,4S (skjermet kabel til kr 90/meter) mellom monoblokker og høyttalere. I begge tilfeller terminert med Dali spader i ene enden og Nordost Z-plugger (bananplugg) i andre enden.
    Hvordan kobler du skjermen, roffe?
     

    Mangeballer

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2006
    Innlegg
    19
    Antall liker
    0
      Det var det jeg begynte med også, erstatta dobbelt Wireworld Silver eclipse (bi-wire)

     Vil du ha enda mer tyngde, ro og dynamikk er tykkere ledere svaret. 2x6kv gir mer trøkk enn f.ex. 6x2,5kv.

     Og ingen tvunnet flerleder gir ren lyd som en tykk massiv leder.

     Mvh.  RS
    Dette vill vell si att den beste kombinasjon er 2*6kv til bass og en fler leder er bedre til diskant(ved bikabling) da signalet til diskant vill gå på ytter siden i kabelen mens bass signalet vill gå mer i innerlederen.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Som topic sier:
    Hvilken høyttalerkabel til under kr.100 per meter gir mest ufarget lyd?

    Bør være metervare da jeg også skal btuke den som internkabel.
    Ingen kabel til fornuftig pris og fornuftig konstruksjon farger lyden. Rent praktisk duger en 2,5 kvadrat, mange kordeller, og silikonisolasjon. Silikon smelter ikke ved lodding av kabelendene, samt at kvadraten kan loddes med en "vanlig" loddebolt på 15-20watt. Mange kordeller samt myk silikonisolasjon gjør den smidig og lett å håndtere inni trange høyttalere. Smidighet er også viktig for ikke å belaste loddepunkter når elementer og delefilter skal vris og lirkes på plass. En stiv kabel kan brekke opp loddinger samt ødelegge "ørene" på elementene ved bevegelse.

    Vidar
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Det var da voldsomt som interessen for solid core tok av plutselig. :D Solhaug har ikke pratet om noe annet de sidste årene jo...... ;)
    En tanke mht isolering, hvordan vil en "strykejernsledning" sin ytterkappe funke ? Dere kjender sikkert denne gammeldagse type....men hvad er egentlig denne laget av ?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Ingen kabel til fornuftig pris og fornuftig konstruksjon farger lyden. Rent praktisk duger en 2,5 kvadrat, mange kordeller, og silikonisolasjon.
    Vidar

    Dette sier alt om ditt gehør. Du må gjerne mene dette, men vennligst ikke villed andre.


    Mvh. RS
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Du må gjerne mene dette, men vennligst ikke villed andre.


      Mvh.  RS
    er vel ganske mange som mener du gjør akkurat det samme. Siden du til stadighet mener at dine teorier og synsninger virker, så kan du jo heller dokumeterer dette, istede for å snakke deg bort hele tiden. Hadde vært veldig fint, slik at alle idiotene runt om kring som ikke kan noen ting blir belært av den absolutte sannhet som du siiter på.

    mvh Jørgen
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Har noen linker til spader som kan brukes til denne EKKJ'en ?
    Har 30m liggende med 3x2,5/2,5 tenkte å teste 4 lengder av den til hver høytaler ,vil det fungere R.Solhaug ?
    Vil det spille bedre enn MIT 750 Shotgun biwire ?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Bumper denne ,da det hvirket som alle døde ;D

    Har nå kjøpt spader fra Dali til en fornuftig pris.
    Og spør igjen (før jeg prøver) blir Ekkj bedre enn Mit MH750 Shotgun ?
     

    Billyray

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.12.2005
    Innlegg
    94
    Antall liker
    0
      Er ikke dette en kabel bygget opp av 1kv enkeltledere? Det gir ikke på langt nær de overlegne lederegenskapene man opplever med 6kv og tykkere.


      Mvh.  RS
    Jaja.. De er i hvertfall solid core. Stive som fjell også.
     

    Billyray

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.12.2005
    Innlegg
    94
    Antall liker
    0
    Mitt faglige nivå er ikke helt oppe og går ennå og spør med det om hva forskjellen.
    Rent teknisk.
    Denne kabelen er 6kvmm tykk solid core Cu og det står at det er 1kv enkeltledere i den. Hva mener man egentlig med at en 6kv leder er bedre enn denne 6kvmm 1kv??
    Her er linken til kablene jeg kjøpte.

    http://www.elektroimportoren.no/def...Item=1016553&View=product&SearchResultIndex=1

    Gjør meg klokere er dere snille!!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn