kaap konverterer stall til lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Blir bare mer og mer imponert over innsatsen - OG resultatet fra dette initiativet!
    Sikkert et ork - men rewarding så det holder :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Bygglaser er tilbake i lokalet igjen etter at rommet ble bygd. Nå er det beregning og oppmåling for å sikre at opphengene kommer på rett plass.. håper jeg treffer lektene under gipsen :p

    7A66E1E2-A0E4-41F6-8F5F-E960C092647B.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke gått då fort i det siste, men det går rett vei.

    Dimm. på rammene var heldigvis dead-on, slik at dempeplatene skled thight neddi rammene

    50BB03BB-8E8E-4CEC-B768-E0E320D32369.jpg


    Valgte å brukte av et hvitt stoff jeg hadde tiltenkt å kle veggplater med, til å dekke til øversiden av takdemperne, for å holde på støvet...

    D13CE1A8-8747-4487-BFCF-8B054B837140.jpg


    Som nevnt tidligere tok jeg frem bygglaser’n under monteringen for å få de på linje.

    9A5270E1-E52E-4C21-9DD4-02B34B7E0345.jpg


    Mvh Kai
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.373
    Sted
    Sørlandet
    Meget lekkert! Hvilken isolasjon og stoff benyttet du for rammene og hva tror du vekten er pr ramme? Og sist men ikke minst, merket du noen forskjell? Jeg har betongtak og vurderer liknende tiltak.

    På forhånd takk.

    Mvh
    -BB-
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Meget lekkert! Hvilken isolasjon og stoff benyttet du for rammene og hva tror du vekten er pr ramme? Og sist men ikke minst, merket du noen forskjell? Jeg har betongtak og vurderer liknende tiltak.

    På forhånd takk.

    Mvh
    -BB-
    Jeg lagde de billigst mulig :)

    Rammen er lagd av forskalingbord, 23x98mm tror jeg det var. Klyvd i 2 på klyvsag.
    Selve dempeplatene er slakta kontorlandskap-lettvegger. 50mm.
    Rammene er trekt med «Jysk sort metervare» under, og Ikea simpleste hvit over(bak)
    Brukt 700+ stifter til å trekke opp stoff forran og bak.
    Vekt, vet ikke... ikke all verden.
    Henger i stålvinkler fra biltema til 5kr stk, lakkert i matt sort.

    Effekt, åja. På klappe/knipse/joike tester er det stor forskjell! Jeg har ikke måleutstyr selv, så re-test med målinger blir når eiern av utstyret har tid.

    For den med falkeblikk ser at ht står på «platformer»... disse har hjul for å lettere flytte/teste/flytte osv. Men jeg merka i går at disse «stjeler masse energi» i bass’n, så jeg må nok få ht ned på solid grunn igjen.

    Mvh Kai
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    112
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Gjennomført fra a-å! Flotteste hifirommet jeg har sett!!
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Må få opp servern for roon, slik at jeg kan dra nytte av gratis-prøvetiden på en vettug måte...


    A46022E1-A1B9-4F9F-9685-210486B553F1.jpg


    13D09CCD-0078-42B7-9F46-AE0EB52C52B0.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Det ble sendt i går kveld.. Steintrøtt når vekkerklokka ringte i morres.

    Årsaken... Da jeg har ett ugjort punkt med stallprosjektet, som er å få ferdig kablet nettverks uttak bak racket, har jeg det ikke helt rett fram med å få ROON på lufta i full fart (nå som sMS-200 kom i hus). Jeg har fått inn server-tjenesten inn på en linux server jeg har i huset, men musikkbiblioteket er ikke konfigurert. Det som jeg i går gjorde i full fart, var å sette sMS-200 i racket, pakke 2.5" USB-disken med musikk jeg brukte på macbooken bak på sMS-200. Trekke en midltidig nettverkskabel til racket (slik at sMS-200 kom på nettverket, og dermed mulig å styre)... Laste ned en MPD app til mobilen, og knote til litt instillinger. Og plutselig ble det lyd :)

    Etter er par sporadiske låter fra ymse album, starta jeg opp Ayo - Live at the Olympia. En ripp jeg har gjort selv fra en 2kanalsporet på bluray'n...
    (konvertert ned til god gammeldags 16/44.1 til ære for min 23år gamle dac)

    old-ayo_live_at_the_olympia_br.0.jpg


    .. og der ble jeg sittende låst i lytteposisjon.

    Jeg tror kanskje dette er første gang jeg følte jeg jeg totalt slapp taket på den indre hifi entusiast..
    tanker om utstyr... kristisk lytting etter hva som kan bli bedre... helt borte...

    HiFi.. uinteressant..
    Musikk... ohh yes!

    Det jeg hørte var en svææært rom, med masse detaljer, "liv" osv osv osv osv. Jeg ble sittende med nesten konstant gåsehud i ca en time.
    Dette var det nærmeste jeg har kommet en religiøs musikkopplevelse.




    mvh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Lønning for et usedvanlig målrettet prosjekt:)

    Veldig artig å høre at slike opplevelser inntreffer - magiske øyeblitt en må ta vare på
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Det er fredag(+30min), og gullrekka er et populært tema...

    Min gullerekke ser slik ut;

    1E52570E-65D1-4724-AFE9-66C13B17D6BF.jpg


    Og som det trolig kom fram i mitt forrige innlegg, jeg er fornøyd. Denne stack’n blir stående.. lenge..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    - det sier de alle sammen! :D Gratulerer med gjennomføring av flott prosjekt!
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Lønning for et usedvanlig målrettet prosjekt:)

    Veldig artig å høre at slike opplevelser inntreffer - magiske øyeblitt en må ta vare på
    :)

    - det sier de alle sammen! :D Gratulerer med gjennomføring av flott prosjekt!
    Takk, igjen Hr. Sluk. Vi to har trolig to helt ulike oppsett... Hadde det ikke vært for avstanden på ca 1000km, så hadde det vært morsomt å "kryss-lytta" :)

    Nå de siste par mnd'ene har det virkelig gått rett vei. Utbedring av taket gav mye.. og at bytte fra macbook til sotm som avspiller gav mer enn hva jeg hadde trodd. Nå gjennstår som nevnt bare å få terminert LAN uttaket bak racket, men må ha et spesial verktøy til det. Da blir det penere.. slipper å ha en laaang kabel liggende diagonalt gjennom rommet.

    mvh Kai

    God helg :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Lønning for et usedvanlig målrettet prosjekt:)

    Veldig artig å høre at slike opplevelser inntreffer - magiske øyeblitt en må ta vare på
    :)

    - det sier de alle sammen! :D Gratulerer med gjennomføring av flott prosjekt!
    Takk, igjen Hr. Sluk. Vi to har trolig to helt ulike oppsett... Hadde det ikke vært for avstanden på ca 1000km, så hadde det vært morsomt å "kryss-lytta" :)

    Nå de siste par mnd'ene har det virkelig gått rett vei. Utbedring av taket gav mye.. og at bytte fra macbook til sotm som avspiller gav mer enn hva jeg hadde trodd. Nå gjennstår som nevnt bare å få terminert LAN uttaket bak racket, men må ha et spesial verktøy til det. Da blir det penere.. slipper å ha en laaang kabel liggende diagonalt gjennom rommet.

    mvh Kai

    God helg :)
    Nå må jeg ta meg en tur igjen ser det ut til.
    Jeg slipper nok ikke inn om jeg kommer tomhendt, skal lete etter noe termineringsverktøy i morgen ser det ut til ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Du må se å få litt farge på avataren - kan lett bli litt blodfattig der oppe i nord!

    zoot.jpg



     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Du må ikke glemme å ta med partester! ellers kan det bli spetakkel:)
    Hva slags spetakkel har vi i vente?
    Har ikke partester:confused:
    Det er bare hvis du mister kontakt på termineringen hvis du bruker kroneskaft:). Vi bruker digital partester for sluttkontroll.
    Sånn ja, høres greit ut å teste. Men om man ikke kobler/oppnår full kontakt, får man da noe nettkjenning:eek:
    Fant no ikke verktøyet, så det er enten lagt på en lur plass, eller bortlånt.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Ett flott utført rom du har bygget deg kaap! Tar du imot besøk i løpet av sommeren en gang? Skulle vært artig å opplevd dette flotte rommet "live"

    Mvh
    Lars
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Ett flott utført rom du har bygget deg kaap! Tar du imot besøk i løpet av sommeren en gang? Skulle vært artig å opplevd dette flotte rommet "live"

    Mvh
    Lars
    Det forutsetter primært at jeg er hjemme (ikke på ferie)... Men såfremt jeg er det får man det sikkert til. Bilferie nordover?
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Ett flott utført rom du har bygget deg kaap! Tar du imot besøk i løpet av sommeren en gang? Skulle vært artig å opplevd dette flotte rommet "live"

    Mvh
    Lars
    Det forutsetter primært at jeg er hjemme (ikke på ferie)... Men såfremt jeg er det får man det sikkert til. Bilferie nordover?
    Hvert eneste år ;) Stopper alltid i Mo i Rana og overnatter, på vei til Setermoen.Jeg får spørre deg, når jeg (fruen) har bestemt dato :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Ett flott utført rom du har bygget deg kaap! Tar du imot besøk i løpet av sommeren en gang? Skulle vært artig å opplevd dette flotte rommet "live"

    Mvh
    Lars
    Det forutsetter primært at jeg er hjemme (ikke på ferie)... Men såfremt jeg er det får man det sikkert til. Bilferie nordover?
    Hvert eneste år ;) Stopper alltid i Mo i Rana og overnatter, på vei til Setermoen.Jeg får spørre deg, når jeg (fruen) har bestemt dato :)
    :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    <utfordring>

    Vet jeg bor "på landet".. hvor tettheten av hifi interesserte er tynt, men om noen innafor kjøreavstand vil prøve sin moderne high-end dac mot min museumsgjenstand, åpner jeg gjerne dørene. Jeg er veldig nysgjerrig på en slik test.

    </utfordring>
    Jeg copy/paste mitt eget innlegg fra "min bildetråd"... Utfordringen står ved like, om noen skulle ha lyst :)

    mvh Kai
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Omsider det siste «to do» punkt fra den opprinnelige listen ferdig. Har fått kobla nettverket helt fram til bak racket.
    (Anser ikke løpende akkustikk tiltak med på denne listen, så derfor tør jeg si at «listen er ferdi»)

    F33D5FF9-0614-4A68-B446-07DE98869C45.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Fikk hjelp til å løfte ned dempeplaten i front her om dagen, så da var det ingen unnskyldning for å ikke få den «dekorert»...

    Først maskere, så male..
    E64150FE-87E1-4011-8FC6-300F457F7EAF.jpg


    Fikk heldigvis hjelp til å løfte den opp igjen også :)
    DDF459A9-C59A-4B25-B4AF-39511BFB4B3D.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn