kaap konverterer stall til lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Et hull gjennom grunnmur. Diam. på rør 18cm. 1stk
    I den andre enden av røret, an eg ikke kordan eg ska gjør :(
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    tror vi tar det på tlf. eller eg må kom å sjå
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Etter at kabelen først kom til Mo, fikk den så en bonus reise til Tromsø, kom ny garasjekurskabel idag endelig helt fram...

    Posten Norge i et nøtteskall :/

    sporing.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Sommeroppdatering..

    Har brukt mye tid på å få en del av tomta brukanes, nærmere bestemt til plen. Den opprinnelige skråninga ble i fjor grovplanert med en medium stor gravemaskin, og i vår lånte jeg en minigraver og fikk justert det bedre. Så etter xx antall timer med jordfres, steinplukking, raking, steinplukking, jordfres osv osv, så ble det klart til å så inn. Bildet ble tatt dagen etter det ble sådd. Pr dd er det kommet en "dun" på 1-2cm.

    IMG_1757.JPG


    IMG_1822.JPG


    Ny kabel som skal forsyne garasje og stall(lytterommet) med strøm kom etter nevnt omvei via Tromsø.

    IMG_1824.JPG


    10kvmm med godsaker :)

    Etter en feriedag fra jobb + en ettermiddag, var den kommet i bakken, trukket inn til sikringsskapene. I går kom elektriker og kobla... Det ble lys i garasjen iallefall :)

    IMG_1833.JPG


    IMG_1834.JPG


    IMG_1847.JPG


    Bordkledeningen på hjørnet av garasjen var skadet av en traktor forrige vinter, og siden jeg tok deler av denne ned for å føre kabel + jord inn i skapet, benyttet jeg anledningen til å fixe disse også. Må bare pynte opp med et malingstrøk.

    IMG_1851.JPG



    På loftstua ble i vår ett vindu til to. Og har endelig fått ledig til til å sette anlegget operativt igjen. Denne gangen (nesten) på gulvet. Utforinger og listverk blir ikke tatt nå, av den enkle grunn at denne veggen skal renoveres etterhvert, og lar det bare være slik inntil da.

    FullSizeRender 4.jpg


    Avslutter med en gåte; Hva kan rakved brukes til?....

    FullSizeRender 5.jpg


    God helg folkens :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Brukte det til rack selv, men det har nok flere muligheter. Imponert over alt du har fått til her :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Liten oppdatering...

    Plenen ble som nevnt sådd, og den ble faktisk grønn også :)
    ..og siden jeg hadde så få prosjekt fra før, ble det i høst satt opp en grillbu på kanten av plen. Bordkledningen som gjenstår.
    (denne ble til pga at jeg åpnet kjeften og foreslo at vi kunne bruke stuevinduet og skyvetettdøren vi byttet i stua i vår, istede for å kaste på dynga...)


    IMG_3250.JPG


    OG, ikke minst, har jeg fått borret hull i grunnmuren på hus og stall, slik at nå er kulvertrøret som skal føre varmtvann til vannbåren varme i gulvet i lytterommet. En stor last på mine skuldre er borte. Rakk det akkurat før frost og snø kom :)))))

    IMG_3317.JPG


    Nå er planen videre å omsider å tømme stallen for alt mulig rot, pluss hestebåsene, innertak og vegger. Slik at ved årsskifte håper jeg at rommet er et stort tomt rom... Det eneste som jeg bår gjøre før dette, er å avstive takåsene, slik at det ikke siger over tid.(det støttes idag opp av båsveggene)

    until next time, peace!

    -Kai
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Kalendern tipper snart over til desember, og status er sakte-forover.
    Holder på å tømme stallen, for div stuff som skal tas vare på, skrot og til slutt, det som kan gjennbrukes til varme senere...

    IMG_0154.JPG


    IMG_0153.JPG


    Ellers er tidligere nevnt grillbu ferdig utvendig, dvs rakk ikke maling i år. Den ser litt sjabby ut, da jeg har gjennbrukt bordklendning fra "stueveggprosjektet", så noen bord er malt, mens andre er nye og kun grunnet. Blir mere helhetlig med et malingstrøk eller to... :)


    IMG_0170.jpg


    Prosjektplanen er som sikkert noen skjønner, ganske flyktig. Min arbeidskapasitet blir brukt der det haster mest, og det har mildt sagt vært en del å ta tak i de to årene vi har bodd her. Men nå begynner listen med must-be-done å bli tom, og tiden kan må brukes mer og mer til stall prosjektet. Så mitt førstkommende milepæl er å innen våren, å ha avstivet taket ovenfra (for å unngå fremtidig sig), og totalt rensket innmaten i bygget. Slik at når temperaturen nærmer seg tosifferet og med positivt fortegn, skal det være mulig å gjennomføre støping/avretting av gulv inkl vannbåren varme. Når dette er gjort, vil jeg være langt lettere til sins. Da er det god gammeldags snekring som gjenstår. Snekre nye vegger og nytt tak, sette inn ytterdør, isolere osv osv. Er nesten som kosearbeid å regne totalt sett :)

    go søndag folkens.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Driftig! Gleder meg til fortsettelsen.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Som en del av min påskeferie, har jeg brukt en del timer på lytteromprosjektet. Har de siste dagene åpnet gulvet på stalloftet, for å få tilgang til sperrene, og avstivet disse opp til mønet. Dette for å unngå at taket på lytterommet siger over tid.

    FullSizeRender 10.jpg


    Når det var gjort, kom en kompis på besøk, og ila noen timer hadde vi banket ned alle skilleveggene i stallen (båsene). For å gjøre det lettere når vi skal kjøre alt av skrot på avfallsmotaket, så har vi sortert i hauger. Båsveggene for seg, div treverk, jern og til slutt skrot.

    IMG_1869.JPG


    IMG_1871.JPG


    IMG_1868.JPG


    IMG_1872.JPG


    Gulvet ser tilsynelatende bra ut. Noe slitasje noe steder, men ikke så ille tror jeg. Når rommet er tømt, starter prosjekteringen av å avrette gulvet samtidig som slangene til den vannbårne varmen skal støpes ned.

    Time well sjåw :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Godt å sjå at prioritering av lytteromet har rykket opp på listen.
    Blir spennende og gleder meg til det blir lyd ;)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Den siste uken har det skjedd noe.. (omsider!)... Fikk lånt meg en stor kassebil, og med litt blod, svette og kaffe, er nå stallen tømt for revet innredning. Det som gjennstår er å bære ut det som jeg ikke skal kaste + rive ned takplatene. Da gjennstår 3 ting som jeg håper å få gjort før vinteren; 1)prosjektere, avrette og få lagt ned kabler til vannbåren varme i gulvet, 2)kle igjen de fleste vinduene, og 3)sette inn ytterdøren. Når jeg dette målet er jeg fornøyd.. og kan møte vinteren med godt mot. Da kan jeg snekre der ute etterhvert som jeg har ledig tid gjennom vintern..

    mvh Kai
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Trenger du å låne mitt klippekort til HAF, så bare pling på ;D
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå vet jeg ikke hva du jobber med til daglig, men akkurat når det gjelder å avrette gulv, så kan det være en ide å leie inn folk til dette, om du ikke har gjort det før. Å få det bra er en hel kunst. Artig å se på de som har teken :)

    Jeg hadde en spansk flislegger som la flytgulv, membran og fliser på badet (han var fast ansatt hos et lokalt firma). Den jobben hadde ikke jeg fått til med bra resultat...
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har bedt om anbud på selve støpingen... Får se hva KR beløp de kommer med :/

    Ellers så har jeg sett litt frem i tid... 16 downlights.. med +/- 150cm avstand ... tror det for holde... iallefall for mitt stramme budsjett :)

    IMG_2876.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    ... work goes on... slow...

    Kalenderen viser oktober, og skulle gjerne vært kommet lengre jeg er... 2017 har så langt bydd på en del utfordringer, som både tar tid og energi. I tillegg skal man være superpappa til Knoll og Tott, pluss være en god ektemann. Det hjelper heller ikke at jeg svært sjelden tør spørre venner, naboer osv om hjelp. Jeg vegrer meg ofte for sånt da jeg vet de har det travelt nok allerede. Så det ender i 99% av tilfellene at jeg gjør alt selv. Trur det er kun i de tilfeller at det er fysisk umulig å få til noe med bare to hender jeg ber om hjelp. Men men... Har meg selv å takke....

    Aller helst skulle gulvet vært støpt allerede, men ligger noe etter da jeg måtte vente lenge og vel så det for å få respons fra fagfolkene som skal stille med det jeg trenger... Gulv(betong) og gulvvarme. Det er ulemepen med å bo i en by i sterk vekst, og de beste på sine felt er ofte veldig opptatt.. Men det ser ut som det løsner litt nå. Håper at den kommende uken skal bære frukter i form av å få lagt ned plastrørene som den vannbårne varmen skal flow'e igjennom. Deretter er det å få tak i folk med skillz som kan hjelpe til å få betongen i vater når betongbilen kommer...

    Rommet er nå så godt som tømt. Har plukket ut vinduene og revet innvendig både tak og vegger. Her skal det etterhvert lektes inn/ned for det nye rommet inkl etterisolering innover.

    IMG_4461.jpg


    IMG_4462.jpg


    IMG_4426.jpg

    ( I know.. bobleplasten må festes skikkelig... Ikke gjort av den som har bygget..)


    Until next time... take care!

    mvh Kai
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Prøver iherdig å rekke deadline... (støpe før frosten ankommer).. så litt må gjøres hver dag.

    I går hjalp Knoll & Tott med å spyle/vaske nåværende betong...

    IMG_4475.jpg


    ..og det trørket heldigvis fort, så idag sprøytet jeg på noen liter med betongprimer.. (heft for neste lag med betong)

    IMG_4482.jpg


    Neste blir ameringsnett som skal legges ned, som jeg skal binde plastrørene fast til.

    To be continiued...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skrider fremover dette, ting tar tid når man har barn. Slik er det bare.
    Da er det bare å få pumpebilen med avrettermasse til å komme.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du ligger etter du med fortelingen din:)
    Tror støpen er tør allerede jeg;)
    Slutt å holde oss på pinebenken, flere bilder takk.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Du ligger etter du med fortelingen din:)
    Tror støpen er tør allerede jeg;)
    Slutt å holde oss på pinebenken, flere bilder takk.
    Du har rett på en måte.. tils nå. Har vært noen dagers etterslepp ja i tråden, men nå er jeg ajour. (nei, den er ikke helt tørr enda)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Siden fbh71 har hevd på "DP stua"... tar jeg kanskje "DP fjøsen"

    :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Gulvet er lagt. Ser plant og fint ut.

    Men gulvet ble dyrt, kontoen er så godt som tom. Fremskritt blir derfor i krabbefart fremover.

    IMG_5021.jpg


    (Dvs at denne tråden blir ikke oppdatert så ofte fremover.)

    mvh Kai
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Den får du ikke liker på selv om gulvet er lagt, det med tom konto og krabbefart drar ned. Hadde håpet på litt lyd før jul ;)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Den får du ikke liker på selv om gulvet er lagt, det med tom konto og krabbefart drar ned. Hadde håpet på litt lyd før jul ;)
    Jeg hadde en personlig målsetting på cirkus April 2018, men det skal det mirakel til for å nå... så jul 2017 var aldri innafor rekkevidde dessverre.

    Time vil shåw
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Johannes Støperen... den figuren lenger opp! :D

    Ta den tiden du trenger - stress fører sjelden god lyd med seg. God lyd er som kvinnfolk, det morsomme er jo perioden FØR du kommer til grautfatet, selve kurtiseringen, kretsingen RUNDT grøten, planlegging..... alle småtriks i forkant. Når du så endelig er der..ja.. hva nå? Joda. Fint. Men - var dette det hele...:(:D

    Men litt alvorlig, bruk tid på planlegging, resultatet blir mye bedre da. Og så er du ikke en pest & 1 plage for deg selv og de rundt deg. Forventningens tid er deilig.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Takk for velvalgte ord Mr Sluk. Og ja, planlegging er viktig. Planene er relativt velknadd allerede. Vi har bodd her i 3 år nå, så planene har ligget i bakgrunnen og blitt bearbeidet siden dag 1. Nå er grunnmuren lagt, bokstavelig talt, og vegger og tak eksisterer allerede. Så blir litt framskritt innimellom i vinter. Dør er kjøpt og betalt for 2 år siden, så den skal jeg få inn nå etterhvert.

    På en annen side blir jeg neppe arbeidsledig... når byggekontoen er tom og alt innkjøpt er brukt opp, tenker jeg å bruke litt tid til å ferdistille eXtrem-billi-sub-prosjektet. Og når jeg har testet dette ferdig og gjort meg de erfaringer jeg ønsket, håper jeg å få det solgt, og bruke de pengene på videre bygging :)

    mvh Kai
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Dersom du har beholdt det opprinnelige arealet på drøye 60 m2 så er jeg misunnelig nå.... styggfin størrelse, der står du valgfritt til å velge hva det skal være av ht system! Viktigste greia egentlig det, rom + ht.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Jeg antar totalen blir ca 59kvm.

    ...og ja, rommet er noe alt for mange driter i. Når hjemmekino gutta får det til.. hvorfor ikke hifi gutta..............

    Hadde besøk av en kompis i går kveld, og diskuterte bl.a de i området som bygger nytt, og finansierte palassene sine med utleie. Noen har ikke bare en, men to utleieenheter. Nivået ligger tydeligvis på 7-10.000 pr hybel/leilighet. Og det sier litt om hva en normal/logisk person ville gjort. Jeg kunne selvsagt med en engangsinvestering bygget en 60kvm leilighet istede for lytterom, og dratt inn mange skattefrie høvdinger hver mnd. Det hadde det logiske å gjøre. Det hadde avlastet økonomien i en familie i etableringsfasen. Men valget er tatt, og er evig takknemlig for at jeg får lov å virkeliggjøre drømmen. Og som et økonomisk plaster på såret, da jeg har jobbet litt som freelance fotograf tidligere, skal jeg lage "fotostudio" mot bakveggen, og ta inn noen kr der istede. Det blir neppe like mye i inntekt som utleie, men alt hjelper på...

    mvh Kai
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Q1: Vil en (solid core) 3 x 4kvmm skjermet jordkabel være velegnet til hifi kursen? Naboen har ei kveil liggende som er aktuell....

    Q2; Noen som kjenner til alternative dimmere til Elko Plus i sort.... Denne er kortbar i hvit, men skandaløs priset i sort...:(

    Q3; Noen som har tips om en god deal på kodelås for ytterdør...? Eller er det låsene fra YALE DOORMAN som gjelder...

    Ha en fin uke alle sammen :)

    mvh Kai
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vet Doorman funker. Som et tips, så kan det være du finner disse vesentlig billigere på Coop Byggevare, men da må du installere sjøl.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn