KA-electronics Flat phono MC preamp.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da er det sendt bekreftelse på våre intensjoner til KA Electronics.
    Vi mistet en på tampen, Zerostat bestemte seg for å avvente.

    Da er vi 5 stk som bestiller komplett og 2 stk som får kort og godtepose.
    Håper på tilbakemelding fra silentswitcher og holder dere informert.

    Jeg skal også begynne å tenke litt på kontakter og slikt.
    Samtidig skal rådføre meg med kyndige om evt muligheter til økt fleksibilitet i form av brytere til impedanse og gain.
     

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    Takker for innsatsen du legger i dette altså (y)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bare hyggelig.
    For ordens skyld. Alle har betalt full betaling til KA Electronics til min konto.
    Jeg har nå etter avtale som fremgår i korrespondanse med KA tidligere i tråden betalt halve beløpet videre.
    Resten betales når KA gir beskjed.
    Wayne har informert meg i dag at han kommer i gang med montering allerede i morgen
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Ja, takk for innsatsen, Haukur😀
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Litt uppdatering:

    Wanted to send you an update.

    The boards are completely assembled except for gluing the acorn nuts on the transistors. They pass DC tests.

    The next step is to run AC tests, glue the nuts on, and then put them on an extended burn-in while the acorn nut epoxy cures.

    I still need to kit the unassembled boards.

    It looks like I'm on track to ship them on Monday the 21st.

    Best;

    Wayne
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Var i kontakt med Wayne i dag for å avklare bla BOM for de nye kortene. Meget serviceinnstilt mann! Jeg gjengir epostene her (med tillatelse), da det ihvertfall har interesse for de (to foreløpig..)som skal bygge selv.

    Gunnar -

    I don't mind you posting it at all. If I decide to supply hand-matched resistors in the future I doubt I could do it for the current price. Since certain values have long lead times I decided to include them this time.

    I finished matching the resistors, caps and transistors for the kits. To make your job easier I'm going to go ahead and epoxy the transistor pairs together.

    I'll have you a list of the additional parts you'll need from Mouser or DigiKey soon.

    Best;

    Wayne


    On 2/17/2022 12:49 PM, GUnnar Kulbotten wrote:
    Thanks for the excellent service:)
    Is it ok to post this information in the Group Buy thread? It will be beneficial for at least the other one assembling the bare board, and I know there are several potential DIYers visiting the thread..
    Best, Gunnar
    Den 17.02.2022 15:43, skrev Wayne Kirkwood, Pro Audio Design Forum:
    Hi Gunnar!

    Thank you for ordering and inquiring about the kits in the group buy.

    The build thread for the preamp is here and I marked the new instructions and Mouser parts list in red: https://www.proaudiodesignforum.com/forum/php/viewtopic.php?f=7&t=1179&p=14031#p14031

    Your kits come with the PC board, semiconductors and matched capacitors so the actual Project Manager link would be: https://www.mouser.com/ProjectManager/ProjectDetail.aspx?AccessID=929e5b9205

    Unfortunately Mouser is out of many of the 1% resistors and the trim pots.

    What I would like to do for your and the other kit buyer is supply you with all the resistors including the matched ones. You won't need to be concerned about those being unavailable. I will do that at no cost to you.

    I will need to customize another Mouser Project without the resistors and send it to you. I will do that today. As of a few days ago Digi-Key had the trim pots and a couple of other items Mouser is out of stock on so you may need to order from multiple vendors.

    A direct link to the new assembly instructions is here: https://proaudiodesignforum.com/ima...ly_And_Test_Instructions_FMCP_28_012622_1.pdf

    I just finished assembling and performing the initial tests on the group's assembled boards. As I go through final test I may update the assembly and test instructions so do check the forum for any updates. The IM on those boards, which had matched components, turned out to be very consistent and at, or near, the residual of the measurement A/D of -110 to -115 dBc.

    I mentioned to Haukur on the 15th that I expect to ship the order next Monday the 21st.

    Let me know if you have any questions. I'll get the new BOM out to you today.

    Best;

    Wayne

    On 2/17/2022 7:12 AM, Gunnar Kulbotten wrote:
    Hi! I'm part of the Norwegian "Hi-Fi sentralen" group-buy for the Flat MC Phono Preamp group buy. I'm one of two that will get the bare board and ICs. I just wanted to ask if the BOM is changed compared to the previous board? I also noticed that some resistors and capacitors should be matched to reduce IM-distortion. Does the board come with any instructions, or can I find this online? I found assembly instructions for the previous version. Best regards, Gunnar Kulbotten
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Wayne er en meget hyggelig kar å ha med å gjøre.
    Veldig flott å høre at han hjelper dere som skal lodde selv.
    Jeg tror han synes det er litt stas med denne norske gruppen
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Siste nytt fra Wayne. Nå må jeg begynne å tenke på neste trinn.

    I wanted to let you know that all 5 boards passed electrical tests and that the two kits have been assembled.

    On the kits I went ahead and glued the matched transistors to eliminate a step for the DIYers. I may start offering assembled matched transistor pairs in the future.

    I can ship the boards by DHL on Monday.

    Best;

    Wayne

    https://proaudiodesignforum.com/images/jpg/Matched_ZTX851_Epoxy_Acorn_Nut.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En liten oppdatering igjen.
    Ville bare for ordensskyld informere om at resterende betaling er nå sendt via paypal til KA electronics
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg fortsatt ikke fått noen melding om tilgjengeligheten på PSU.
    Ikke har jeg heller funnet ut noe om passende bokser og bestilling av plugger.
    Jeg har en liten plan i forbindelse med det som jeg skal se nærmere på til helgen.
    De som skal lodde slev er sikkert sugne på å få tak på sine deler snarest mulig og kanskje de andre også.
    Hør av dere her i tråden, på PM eller telefon og vi finner ut av veien videre.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Stoler på planen din @habicht ! Et lite teknisk spørsmål; Er det verdt å vurdere ekstern psu med tanke på potensiell støy?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror faktisk at Wayne har gått god for silent switcher og JoHoo bruker den. Så vit jeg vet har det ikke ført til støy problemer.
    Det som er litt smågenialt med den er at den kan drives fra en USB powerbank om man ønsker å fristille den helt fra nettet.
    I min erfaring er den flate veldig lite følsom for støy. Jeg har aldri før hatt det så lett på den fronten.
    Jeg skal uansett rette noen spørsmål til Wayne blant annet knyttet til evt bryter styring av loading og gain.
    Har tatt opp tanken med en kyndig kar på Kongsberg som kan bistå videre ifbm brytere men han anbefalt avklaring mot produsent først.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Surfet litt etter deler og PSU i dag. Fant denne som jeg synes ser grei ut. Må ha trafo 2x18VAC i tillegg. Silent Switcher er kanskje enklere å ha med å gjøre.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Wayne har anbefalt noen psu tidligere på bygge siden. Tror det var smps.
    Skal prøve å finne tilbake til den og poste her.
    Selv synes jeg at SilentSwitcheren virker som et meget bra valg.
    Men dumt om ventetiden blir alt for lang.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg sendte et spørsmål til Wayne i kveld og fikk svar prompte.

    Mitt spørsmål var:



    Haukur Morthens <haukur.morthens@gmail.com>
    19:45 (for 37 minutter siden)

    til Pro


    Hello Wayne

    Now that we are getting close to putting it all together I have a couple of questions.
    In an earlier post you wrote as follows.

    With regard to gain switching off-board it can be done but the circuit node which controls it is super-low impedance, sensitive to capacitance and subjects the preamp to the potential for noise ingress. I don't recommend it. Also, the trim pot is suitable for high output MC carts but not low-output ones. At the high gains for low-output carts the adjustment is touchy. I stuck with jumpers to keep the performance up. The input termination however can be taken off-board if the leads are kept short and a six position Molex female plugged onto J1-J3.

    Can you recommend a type, and make of switch to use with a molex to adjust loading?

    I have also been thinking about the possibility of connecting two turntables / arms to one board with a switch to choose A- B. The loading adjustment would come after that I guess and need to be adjusted according to the cartridge playing. Can you give advice on this and recommend a switch if this is feasible. I should mention that I have a friend who is highly skilled in electronics and is willing to help if connecting and soldering becomes daunting. He also has good
    measuring equipment

    br Haukur -

    Hans svar var:


    The 6 pin Molex housing is Mouser 538-90143-0006. The pins are 538-90119-2109. Buy extra pins.

    Based on having two inputs I would do it differently however.

    You will have two pairs of input connectors for dual inputs. Put your loading resistors on a small NKK miniature rotary switch with the loading values you want right next to the input connectors. The NKK would be a 2 pole 6 position MRA206 switch. You will then have individual loading for each input.

    https://www.mouser.com/c/?q=633-mra206

    https://www.mouser.com/datasheet/2/295/MRlogicLevel-1663588.pdf

    The input connectors/loading switch will be followed by two DPDT relays that will perform input selection. (One relay per channel wired balanced.)

    The input jumpers, J1-J3 would then be open. The preamp with J1-J3 open provide a 998Ω balanced termination so your loading resistors will appear in parallel with "1KΩ." (That's why the 100Ω load is actually 110Ω.) So when you calculate the larger values of loading be sure to adjust for the 1K in parallel.

    BTW For those not wanting to wait on the Silent Switcher and would be willing to use a temporary supply should consider the MeanWell PD-2515 or RT-50C bipolar 15V switchers. I've used both and the RT-50 runs my measurement system A/Ds. Mouser have both in stock and they're about $20 US.

    Best;

    Wayne


    For oss som ikke har ekstra kveldskurs i elektronikk har jeg kanskje en plan på gang. Stay tuned
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Div powersupply han refererer til finnes her. Han liker TDK-supplyet, men det er også utsolgt. Er det noe nytt ang leveringstid for Silent Switcher?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Denne saken har jeg helt glemt, har ting kommet frem fra amerika (?)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du er egentlig ikke helt alene om å glemt dette

    Kortene er for lengst ankommet. Etter det tok jeg opp dette med psu og eksterne justeringsmuligheter her i tråden, men av forskjellige grunner stoppet ting litt opp. Om du ønsker kan jeg sende din bestilling videre eller så er du velkommen på besøk. Jeg skal snarlig ta opp tråden med psu og brytere men har foreløpig ikke konkludert hvordan. Send meg pm og jeg følger opp
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    skal vi ta å sveive i gang denne tråden igjen?
    Høsten er her, og lysten på å lefle med hifi er tilbake ;)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det skal vi

    Jeg skal finne frem til siste korrespondanse med Wayne og følge opp.
    Update snart
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skal du si
    Du er jo ikke med í klubben😉
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Den enklere konklusjonen er at det funker.
    Men det er på sin plass med oppfølging knyttet til psu og fleksibilitet
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Helt glemt igjen...
    Kan du få puttet det i posten til meg - kan ta det på PM.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nja
    Nå er jeg i selskap og ikke helt bergnlig
    Men i verste fall tar vi det på telefon.
    Kort forklart, du må huke av riia korreksjon I AL
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En aldri så liten oppdatering.

    Etter samtaler med Wayne og intern kommunikasjon med noen i gruppen, kommer jeg til å sende en bestilling på noen slike PSUer i løpet av kort tid.

    Jeg bestiller 2 stk til meg selv, 1 til ArneM, 1 til Peppers, 1 til BjarneTv og legger til 1 til Gut_man.
    Det kan nevnes at han har trolig kun 6 stk inne nå. Men ville gjøre oppmerksom på denne PSU muligheten.
    Kan sikkert skaffes fra andre kilder.

    https://ka-electronics.com/shop/index.php?route=product/product&path=70&product_id=74
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Den ser kanskje ut som om den støyer litt mer enn den gamle varianten?
    er vel også OEM only så vet ikke hvor lett den er å skaffe for den gjengse forbruker.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    En aldri så liten oppdatering.

    Etter samtaler med Wayne og intern kommunikasjon med noen i gruppen, kommer jeg til å sende en bestilling på noen slike PSUer i løpet av kort tid.

    Jeg bestiller 2 stk til meg selv, 1 til ArneM, 1 til Peppers, 1 til BjarneTv og legger til 1 til Gut_man.
    Det kan nevnes at han har trolig kun 6 stk inne nå. Men ville gjøre oppmerksom på denne PSU muligheten.
    Kan sikkert skaffes fra andre kilder.

    https://ka-electronics.com/shop/index.php?route=product/product&path=70&product_id=74
    Godt å se at prosjektet ikke har havarert :) I'm still in! Det tok jaggu sin tid for Wayne å skaffe psu'er ja.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Er silentswitcher unobtanium om dagen?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå har det ikke vært Wayne sin oppgave å skaffe PSU. Men det ser ut som silentswitscher ikke er tilgjengelig ennå og derfor fikk jeg henvendelse fra Wayne allerede i vår. Så havaristen er nok mest jeg selv. Når det er sagt er vi i gang igjen og jeg skal finne bedre ut av dette med utvendig last innstillinger og tilkobling av 2 armer til ett kort. I tillegg er jeg og Arne i gang med boks undersøkelser og jeg tegner litt layout og bakplater når sjefen ikke ser :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn