KA-electronics Flat phono MC preamp.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Om jeg husker dette riktig skal PSU ha + og - samt jord.
    Jeg misforstod dette innledningsvis og prøvde med en vanlig 15v veggvorte med kun + og - som ikke fungerte.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Om jeg husker dette riktig skal PSU ha + og - samt jord.
    Jeg misforstod dette innledningsvis og prøvde med en vanlig 15v veggvorte med kun + og - som ikke fungerte.
    Jepp, +15v, jord (0), -15v. 3 ledninger inn til kortet...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Wayne er som alltid rask på labben og har svart allerede.

    Han sier at noe rabatt kan han gi men usikker på hvor mye før bestilling foreligger og tilgang til deler er sikret.
    Han foreslår bruk av DHL som han sier har vært raske og sikre i det siste med kun en uke for leveranse til europa.
    Det er relativt dyrt, 160 $ for alle 6 men ikke så gærent for rask og sikker levering fordelt på oss alle.
    Byggetid regner han til ca 3 uker fra bestilling.

    Med litt rabatt kan vi da regne med ca 300$ per kort inkludert frakt
    Kort søk på silentswitcher sier 69 $ pr kort uten rabatt og 21$ eller 170$ i frakt for 5 stk beroende på tiden frakten tar

    Mulig man kan bruke produksjonstid hos KA til å vente på PSU og spare på den frakten.

    Det betyder ca 375$ pr kort og psu inkludert frakt.

    Slik er status nå
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ser han har en versjon med kort og de aktive komponentene for $89. Tror kanskje den er mest interessant for meg. Og power trenger jeg som sagt ikke...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og en ting til, har litt dårlig erfaring med dhl og innbetaling av moms. De er ganske fantasifulle når det gjelder å finne på ekstra avgifter...
     

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    Wayne er som alltid rask på labben og har svart allerede.

    Han sier at noe rabatt kan han gi men usikker på hvor mye før bestilling foreligger og tilgang til deler er sikret.
    Han foreslår bruk av DHL som han sier har vært raske og sikre i det siste med kun en uke for leveranse til europa.
    Det er relativt dyrt, 160 $ for alle 6 men ikke så gærent for rask og sikker levering fordelt på oss alle.
    Byggetid regner han til ca 3 uker fra bestilling.

    Med litt rabatt kan vi da regne med ca 300$ per kort inkludert frakt
    Kort søk på silentswitcher sier 69 $ pr kort uten rabatt og 21$ eller 170$ i frakt for 5 stk beroende på tiden frakten tar

    Mulig man kan bruke produksjonstid hos KA til å vente på PSU og spare på den frakten.

    Det betyder ca 375$ pr kort og psu inkludert frakt.

    Slik er status nå
    Fortsatt med, jeg. Høres ut som en grei deal.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er også med på forespeilt prosess og pris.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Ser han har en versjon med kort og de aktive komponentene for $89. Tror kanskje den er mest interessant for meg. Og power trenger jeg som sagt ikke...
    Det er en del å spare, men ikke alle de passive komponentene fra den publiserte BOMen er på lager hos Mouser. Da må en lete litt andre steder, eller vente noen måneder.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er greit nok for meg, får uansett ikke koblet opp ucx'en på en stund enda...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei alle

    Litt travel med jobb og slikt for tiden og lite tid for denne hobbyen men, jeg fikk mail fra Wayne her om dagen og poster den med hans tillatelse her.
    Det dreier seg om en oppdatert versjon. Har ikke fått satt meg inne det hele men vil tro at det er oppgraderinger som er vert å få med seg. Uansett fint om de som vil leser igjennom.

    Since we last spoke I've had a chance to check my stock of boards. I have 1 assembled unit, 3 bare boards and a kit which includes 1 board. I can get pretty fast delivery on boards so I doubt it will be a delivery issue. I source my boards in the US from ExpressPCB.

    I am however in the process of making a minor change to the layout. The changes include:

    1) M3 mounting holes. They are currently US 4-40 and everyone in Europe who has mounted boards has probably had to drill theirs out. This was a no-brainer.

    2) Servo range improvements for grossly-mismatched (up to 8 mV) input transistors. I select input pairs to <<1mV on assembled ones and kits so this is an improvement for the DIY builder randomly pulling two transistors out of a bag. The servo injection point is moved to the emitters. There is a change to the servo integrator to allow a smaller capacitor and greater DC accuracy. The topology change also allows the HPF response, currently about 12 Hz, to be controlled by a single resistor. It also permits a single 1240 to be used for those needing only a single-ended output. (The current one requires 2X 1240 per channel even if used unbalanced.)

    3) Added an optional output pad so that the preamp can be used as a head amp. This added an optional shunt resistor across the outputs allowing the build-out resistors to be increased to form an optional H-pad or unbalanced attenuator to feed an MM input for analog RIAA-EQ.

    The audio path is unchanged and the form-factor of the boards are identical. The sims show a slight fraction of a dB noise improvement with the new servo though on the bench they tested almost identically around -140 dBu ein (20 kHz BW, unweighted, 10Ω Rsource.)

    I'll be ordering a small run of the new layout this week and will have results to share with you in about a week or 10 days. When it comes time for your group buy I can supply either layout. I wanted you to know in advance that there may be some additional choices to make.

    I also can ship via UPS which has also provided good service to Europe.

    One thing I wanted to mention: The 6 position termination jumper block can mate with a Molex female in order to make it switchable or the termination switching done at the rear panel. I've had customers wire small rotary switches right at the connector. My mastering engineer clients usually have preamps dedicated to each cartridge (or multiple TT arms with dedicated preamps) and switch the output with the RIAA-EQ board I have.

    You're welcome to share the text of this email with the group. I wanted you to know that there was a work-in-progress that could affect your decisions and there are options.

    Best;

    Wayne
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Oppgradert høres bra ut. Går gjerne for den. Det han nevner om mulighet for å koble til en ekstern switch, hva betyr det på norsk for teknisk ukyndige? Er det for å tilpasse last til pickup? Eller noe annet?

    Hei alle

    Litt travel med jobb og slikt for tiden og lite tid for denne hobbyen men, jeg fikk mail fra Wayne her om dagen og poster den med hans tillatelse her.
    Det dreier seg om en oppdatert versjon. Har ikke fått satt meg inne det hele men vil tro at det er oppgraderinger som er vert å få med seg. Uansett fint om de som vil leser igjennom.

    Since we last spoke I've had a chance to check my stock of boards. I have 1 assembled unit, 3 bare boards and a kit which includes 1 board. I can get pretty fast delivery on boards so I doubt it will be a delivery issue. I source my boards in the US from ExpressPCB.

    I am however in the process of making a minor change to the layout. The changes include:

    1) M3 mounting holes. They are currently US 4-40 and everyone in Europe who has mounted boards has probably had to drill theirs out. This was a no-brainer.

    2) Servo range improvements for grossly-mismatched (up to 8 mV) input transistors. I select input pairs to <<1mV on assembled ones and kits so this is an improvement for the DIY builder randomly pulling two transistors out of a bag. The servo injection point is moved to the emitters. There is a change to the servo integrator to allow a smaller capacitor and greater DC accuracy. The topology change also allows the HPF response, currently about 12 Hz, to be controlled by a single resistor. It also permits a single 1240 to be used for those needing only a single-ended output. (The current one requires 2X 1240 per channel even if used unbalanced.)

    3) Added an optional output pad so that the preamp can be used as a head amp. This added an optional shunt resistor across the outputs allowing the build-out resistors to be increased to form an optional H-pad or unbalanced attenuator to feed an MM input for analog RIAA-EQ.

    The audio path is unchanged and the form-factor of the boards are identical. The sims show a slight fraction of a dB noise improvement with the new servo though on the bench they tested almost identically around -140 dBu ein (20 kHz BW, unweighted, 10Ω Rsource.)

    I'll be ordering a small run of the new layout this week and will have results to share with you in about a week or 10 days. When it comes time for your group buy I can supply either layout. I wanted you to know in advance that there may be some additional choices to make.

    I also can ship via UPS which has also provided good service to Europe.

    One thing I wanted to mention: The 6 position termination jumper block can mate with a Molex female in order to make it switchable or the termination switching done at the rear panel. I've had customers wire small rotary switches right at the connector. My mastering engineer clients usually have preamps dedicated to each cartridge (or multiple TT arms with dedicated preamps) and switch the output with the RIAA-EQ board I have.

    You're welcome to share the text of this email with the group. I wanted you to know that there was a work-in-progress that could affect your decisions and there are options.

    Best;

    Wayne
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Får nok ikke lest meg opp før en i løpet av helgen.
    Men skal se om jeg får tolket dette og sammenlignet med den jeg har i bruk nå
     

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    God morgen - oppgradert flatbanker høres innafor ut, på en fredag. Punkt 1 blir vel ikke feil uansett, alt som høyner "bare å skru i sammen"-nivået, liker jeg. Punkt 2, bedre toleranser på specs, om jeg tolker det rett. Også innafor. Om jeg trenger utgang for hodetelefoner, tja... Merker meg det siste han skriver, kan dette tolkes dithen at man lettere kan bygge flatbankeren med utvendige bryter(e) for endringer/tilpasning til forskjellige PU.
    Tenker jeg ønsker meg oppgradert versjon.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    5.345
    Sted
    oslo
    ja, den oppgraderte varianten høres jo bedre ut på alle punkter så er vel greit å vente på den.
    forstår det slik at man stappe en molex plugg oppå de innvendige jumperene og dermed flytte dem eksternt med f.eks en utvendig bryter.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Ingen av endringene på den nye utgaven høres ut til å spille noen rolle når en kjøper det ferdige kortet. Jeg oppfatter at Molex Female plug passer både på den nye og gamle utgaven. Den gamle utgaven har vært i bruk og testet en ganske lang periode allerede, mens den nye muligens bare er testet hos Wayne? Jeg ville ha gått for den gamle utgaven..
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Den gamle utgaven har ikke så vitt jeg vet denne muligheten. Men jeg skal se på dette bedre i helgen.
    Selv stemmer jeg for ny utgave. Oppfattet det som at den er tilkommer som en utvikling etter erfaring med den opprinnelige. Jeg tror ikke at KA er en firma som endrer ting uten god grunn.
    Uansett jeg skal gjøre mitt beste til å forstå hva endringene betyder
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen alle mann og godt nytt år.
    Har hat sørgelig lite tid til denne hyggelige hobbyen i det siste, men man kan ikke i de uendelige forsømme sine forpliktelser.
    Jeg fikk en del mer info fra Wayne før jul som jeg klipper inn her. De teknisk kunnige kan tygge litt på den.
    Føler meg snart moden for en bestilling og kommer primært å fremme innkjøp av ferdig loddede kort av ny type.

    here goes

    I received a small run of the new MC preamp boards on Friday and have spent the last few days running tests on it.

    In addition to the improvements I mentioned earlier I, along with the help of Hans Polak, have discovered a way to significantly reduce IM distortion specifically the 1 kHz component of a 19/20 kHz 1:1 intermodulation test. The 19/20 kHz test and the resulting IM folded down to 1 kHz is a very difficult if not brutal test. As far as I know, other than the late Graeme Cohen, not much has been written about component matching certain resistors and compensation capacitors in the front end of this popular preamp topology. Cohen explained that he matched resistors and many infer that he did so for DC offset performance but he never actually came out and said why he did it.

    On the MC preamp there are 4 pairs of resistors and two capacitors that, when matched to extreme tolerance, vastly reduce IM distortion. In the prototype the resistors were ratio-matched to <<0.1% and the capacitors to about 0.3% or less. I intend to hand-match all new assembled boards at no additional charge.

    I've embedded below pictures of the boards. The original is on the top for comparison.

    I've also supplied a distortion comparison of the zoomed-in 1 kHz IM component. The output level was +10 dBu which is about 2 dB over the internal (and often external) overload point of most A/Ds. The first frame is the original without hand-matched components, the second the new version with hand-matched parts. While there would be some improvement in IM for the original with matched parts the servo pulling technique of the new board also lowers IM.

    The IMD figures shown in red are NOT correct as they were not properly set for 19/20 IM. The actual distortion is about 34 dB lower in the new board compared to the original. The correct IM percentages are 0.0075% for the original board and 0.00015% on the new one.

    I now have enough boards in stock to build all or part of the group buy with new boards or can provide the quantities I have of the original.

    With regard to gain switching off-board it can be done but the circuit node which controls it is super-low impedance, sensitive to capacitance and subjects the preamp to the potential for noise ingress. I don't recommend it. Also, the trim pot is suitable for high output MC carts but not low-output ones. At the high gains for low-output carts the adjustment is touchy. I stuck with jumpers to keep the performance up. The input termination however can be taken off-board if the leads are kept short and a six position Molex female plugged onto J1-J3.

    As before you're welcome to share this information with the group. I'll be glad to answer any questions.

    Best;

    Wayne



    Original board IM +10 dBu output. The actual IM percentage is 0.0075%. (A/D attenuated by 10 dB; 0 dBu displayed = +10 dBu)

    (The spur to the right of 1 kHz is not distortion, is environmental and quite likely USB polling.)




    New board IM +10 dBu output. The actual IM percentage is 0.00015%. (A/D attenuated by 10 dB; 0 dBu displayed = +10 dBu)

    og noen bilder som fulgte med

    FL1.jpg
    FL3.jpg
    FL4.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er fortsatt mest interessert i (det nye) kortet + de aktive komponentene.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Duc

    Jeg tror ikke Wayne selger komponentene separat. Om man velger å kjøpe kun kort vil jeg tro at man vil måte bestille deler selv men det foreligger helt sikkert en handleliste.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hei Duc

    Jeg tror ikke Wayne selger komponentene separat. Om man velger å kjøpe kun kort vil jeg tro at man vil måte bestille deler selv men det foreligger helt sikkert en handleliste.
    Mener jeg så et valg på gjemmesiden hans med kort og de aktive komponentene for rundt $90 (?)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Beklager du har sikkert rett. Uansett når allt er klart for bestilling avklarer jeg slike ting med Wayne.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Høres bra ut! Synes det nye kortet er av større interesse nå etter de nye testene.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kjenner at jeg trenger og flatbankes! Noe jeg manger av info, eller er der bare å kjøpe kortet?

    1642777911672.png
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Zero

    Vi planlegger et gruppekjøp og jeg er i dialog med KA.
    Har du tenkt deg kun kort og pose med komponenter eller ferdig loddet?
    Jeg skal prøve å skjerpe meg og få i gang den bestillingen snart.
    Hold øye med tråden og etter evt. PM
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hei Zero

    Vi planlegger et gruppekjøp og jeg er i dialog med KA.
    Har du tenkt deg kun kort og pose med komponenter eller ferdig loddet?
    Jeg skal prøve å skjerpe meg og få i gang den bestillingen snart.
    Hold øye med tråden og etter evt. PM
    Har tenkt på kort og pose med komponenter. Jeg er bra på å lodde. Det har jeg gjort i en mannsalder snart.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei

    Her kommer siste nytt fra KA

    Ber dere om å lese nøye og bekrefte listen under.
    Jeg sender PM til alle i løpet av dagen med kontodetaljer til meg.
    Ber om rask tilbakemelding.

    Endelig avregning i forhold til valutakurs gjør vi når betalingen har gått ut fra min konto og vises i kontoutskrift.
    Ikke alltid som paypal har mest gunstig kurs men det er KA sin foretrukne metode og noe jeg er kjent med.
    I tillegg kommer det mva avgift og evt gebyrer som må legges ut når jeg henter tingene på mitt lokale postkontor.

    Følgende er på min liste:

    Ferdigloddet kort

    BjarneTv
    PP
    gut-man
    Habicht
    haralden

    Tomt kort med komponenter

    Duc
    Cybercool
    Zerostat


    Her er iste korrespondanse med Wayne

    I got the MM preamp boards built and on burn-in so I now have a chance to reply.

    I checked the DHL rates on 1 kg, insured, shipped to your address and the quote was $197.94 US. This does not include import fees which are billed to the recipient.

    (5) FMCP Assembled and Tested at $299.95 each is $1499.75 US total.
    (3) FMCP Board, Semiconductors and selected caps in kit form are $89.95 each total $269.85.

    The total for merchandise is $1769.60 US.

    Adding shipping, $197.94, the total would be $1967.54 US.

    I agreed to pay shipping which results in an effective discount of about 10% for the group purchase.

    The total due for the order would be $1769.60.

    I would prefer that the order be split into two payments: The first, a 50% deposit, would be $885. The second payment, due prior to shipping the completed order, would be $884.60. We can use PayPal and use their partial payment feature.

    I have one board built and tested. I have exactly 7 bare boards of the new type in stock. I checked critical items and believe that I have everything needed to assemble the additional 4 boards and 3 kits. I have a Mouser order due in tomorrow for a couple of items. In the event I should sell a board while the group makes its decision and advances you payment I can get more in about 10 days.

    I think I can get the additional boards and kits assembled and shipped in about two weeks after receipt of the order.

    Let me know if you have any questions.

    Thank you for the opportunity.

    Best;

    Wayne
     

    Peppers

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.08.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    34
    Sted
    Oslo
    Hei habicht - jeg er med! Regner med at det er jeg som er "PP" på lista du har satt opp :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ser at
    LINEAR AUDIO SILENT SWITCHER V3 er for tiden utsolgt, men jeg har satt meg på mailingliste.
    Satser på at vi da fullfører fase en med selve flatbankeren først og følger opp med resterende deler etter det.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er fortsatt med, beklager sen respons.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Har tenkt på kort og pose med komponenter. Jeg er bra på å lodde. Det har jeg gjort i en mannsalder snart.
    Satser du på BOM fra Mouser? Gikk igjennom for en stund siden, og lang ventetid på noen komponenter
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn