Justering av tonearm

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Har justert alt etter beste evne etter bytte av TA. Får så og si likt nivå på V og H kanal på 1000hz reference tone. Når jeg går over til tracking ability får jeg en del høyere nivå på høyre kanal. Har prøvd å justere AS, men liten innvirkning. La på 1g ekstra på armen med en liten forbedring.
Hva kan dette skyldes?
Armen er en Ortofon TA-110, den som ble byttet ut er en Rega RB-301 uten denne problemstillingen. Samme PU.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
1. Hvad er TA?
2. Har du målt nåletryk med vægt?
3. Hvor meget antiskateing har du på?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det første er å sikre at PU er korrekt montert slik at alle vinkler og overheng er korrekt. Går ut fra at du har en protraktor du kan bruke til dette. Deretter - sett stifttrykk til det produsenten anbefaler. Mht antiskating kan du bruke tilsvarende verdi som stifttrykk som et utgangspunkt. Så kan du enten lytte deg frem ved å øke/redusere derfra, eller benytte en testplate.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Hvilken testplade bruger du? Er den gammel eller helt ny?
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Der skulle jo ikke være nogle problemer. Er armen og pickuppen også ny?
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Umiddelbart vil jeg mene du benytter alt for meget as.
Den overdrevne brug af as giver dårlig kontakt imellem nålen og venstre rillevæg.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
På den gamle Rega armen var det nok med ca 1 i AS for å få nåla til å gå sakte innover på de innerste rillene. På Ortofon armen kreves 2,5 fo samme resultat. Armen er kjøpt brukt.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Komfort.

Prøv at nedsætte as til forvrængningen bliver ens i "tracking abillity".
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Komfort.

Prøv at nedsætte as til forvrængningen bliver ens i "tracking abillity".
På 70um blir det forvrenging på høyre og ikke på venstre uansett hva AS står på..litt mindre med AS på 3.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Hva i alle dager kan gi en sånn kollaps i kanalbalansen fra 1000hz til 315 hz.
Lurer på om PU kan ha blitt skadet ved bytte, vurderer å bytte tilbake til Rega for å sjekke om det samme skjer der.
Ser ut som ca 2-3 db forskjell, høyre kanal klarer heller ikke 70um testen uten forvrenging slik den gjorde med Rega armen.
 
Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Men 70um er helt i top i fh til standarten mediet bygger på.
50-60um er nok til 99% af pladerne.

Så hvis ikke du hører noget i musikken kunne du stille dig tilfreds?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Har du prøvet at bytte?
Ikke i kveld, gikk over alle parameterne. Skal prøve å justere litt på VTA i morgen. Noen sa at Ortofon liker litt mer vinkel.

Men 70um er helt i top i fh til standarten mediet bygger på.
50-60um er nok til 99% af pladerne.

Så hvis ikke du hører noget i musikken kunne du stille dig tilfreds?
Låter vidundelig. Hadde hodet bare vært så enkelt 🤪
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Komfort.

Enig med POB.
Hvis ikke du allerede har checket Azimuth bør du gøre det.
2-3db forskel mellem kanalerne kan være nålens bevægelse fra den ene side i rillen til den anden er større end vice-versa, hvilke giver større amplitude i siden med længest bevægelse

Ligeledes kan det også skyldes fejl i hta.vinklen (offset), men nok ikke vta.
Både Azimuth og Hta har betydning for nålen går ned i rilledybden (hvor bassen ligger) ens for højre/venstre.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Endnu en ting, komfort.....
Hvis du ikke kan høre kanalubalancen, er den der heller ikke.
Det er hul i hovedet at stole på noget så simpelt som de to VU-metre. Det kredsløb, der ligger bag, og den ulinearitet sådanne "billige" instrumenter har,
gør dem kun egnet til en indikation af power, mere for syns skyld.
Hvis du vil måle kanalbalance på din pu, må du finde/låne instrumenter beregnet til den slags (uden hele forstærkerkæden).
Det, du viser billeder af, kan du under ingen omstændigheder stole på :)
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Endnu en ting, komfort.....
Hvis du ikke kan høre kanalubalancen, er den der heller ikke.
Det er hul i hovedet at stole på noget så simpelt som de to VU-metre. Det kredsløb, der ligger bag, og den ulinearitet sådanne "billige" instrumenter har,
gør dem kun egnet til en indikation af power, mere for syns skyld.
Hvis du vil måle kanalbalance på din pu, må du finde/låne instrumenter beregnet til den slags (uden hele forstærkerkæden).
Det, du viser billeder af, kan du under ingen omstændigheder stole på :)
Er enig i det, MEN problemet er at tracking ability var bra før jeg bytta armen og det er svært forstyrrende. Med Rega armen fikk jeg klokkereint signal på 70um på begge kanaler....med samme PU. Nå skurrer det på høyre.

Hva med å sjekke/justere Azimuth ?
Skal sjekke denne enda en gang i kveld med speil. Har brukt en sånn azimut kloss og vater til nå.

Komfort.

Enig med POB.
Hvis ikke du allerede har checket Azimuth bør du gøre det.
2-3db forskel mellem kanalerne kan være nålens bevægelse fra den ene side i rillen til den anden er større end vice-versa, hvilke giver større amplitude i siden med længest bevægelse

Ligeledes kan det også skyldes fejl i hta.vinklen (offset), men nok ikke vta.
Både Azimuth og Hta har betydning for nålen går ned i rilledybden (hvor bassen ligger) ens for højre/venstre.
Jeg har brukt Ortofon sin Bearwald protractor til HTA. Denne skal være så riktig som øynene klarer å se :)

Satser på å få litt tid til dette i kveld. Trenger ikke 100% kanalbalanse, men jeg vil at PU skal spore 70um på begge kanaler eller vrenge på begge kanaler :)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Komfort.
Du skriver:

"Jeg har brukt Ortofon sin Bearwald protractor til HTA. Denne skal være så riktig som øynene klarer å se :)

Satser på å få litt tid til dette i kveld. Trenger ikke 100% kanalbalanse, men jeg vil at PU skal spore 70um på begge kanaler eller vrenge på begge kanaler :)


Nok også et rimeligt krav du har ifølge mit synspunkt. :)
Mener i hvertfald ikke dit "krav" skyldes psykiske neuroser. Det er nærmere noget vi alle kender ud fra jagten på det perfekte.
Men ofte er det bedre indstille forventningerne til det vi reelt har opnået, medmindre det umuligt at lytte på. :).
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Jeg kan godt forstå, du vil have den til at spore korrekt. Jeg ved ikke om et leje i armen kan være ødelagt? Jeg har en jelco SA750E, og der sporer mine pick upper 80 um med en ortofon testplade.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Står tonearmens effektive masse i riktig forhold til PU´s compliance?
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Hei

Noe er riv ruskende galt. Når du har dobbeltsjekket innstillingene og ikke kommer videre, ville jeg sendt en e-post til Ortofon.

Dersom tekniske data til p. u. sier 80 µm, så skal den gjengi 80µm klokkereint, i tillegg bør den spore 100µm men da med forvregning.
Kjenner til Ortofon sine testplaner No. 1,2 og 3. i tillegg til Clearaudio sin.

Kanskje inneholder din testplate sjekking av tonearmfrekvens (om arm og p.u. passer i lag, eller du kan finne det på Vinylengine.
Du kan jo også sende en PM til Gunnar Brekke, som kan mere enn de fleste om temaet.

Lykke til.

Hilsen

Jens
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Komfort.
Du skriver:

"Jeg har brukt Ortofon sin Bearwald protractor til HTA. Denne skal være så riktig som øynene klarer å se :)

Satser på å få litt tid til dette i kveld. Trenger ikke 100% kanalbalanse, men jeg vil at PU skal spore 70um på begge kanaler eller vrenge på begge kanaler :)


Nok også et rimeligt krav du har ifølge mit synspunkt. :)
Mener i hvertfald ikke dit "krav" skyldes psykiske neuroser. Det er nærmere noget vi alle kender ud fra jagten på det perfekte.
Men ofte er det bedre indstille forventningerne til det vi reelt har opnået, medmindre det umuligt at lytte på. :).
Fikk justert opp alt i kveld. I tilegg la jeg max vekt på pu. Ble litt bedre på 315hz og tilfredsstillende kanalbalanse på 1000hz.

Jeg kan godt forstå, du vil have den til at spore korrekt. Jeg ved ikke om et leje i armen kan være ødelagt? Jeg har en jelco SA750E, og der sporer mine pick upper 80 um med en ortofon testplade.
Får du lik balanse på 80um?

Står tonearmens effektive masse i riktig forhold til PU´s compliance?
Ja, har tenkt litt på det....alt er Ortofon! Forventer compliance da. Det er en MC09b /vivo blue pu på LH9000 shell. Tonearm har 3,5g effektivt masse.

Hei

Noe er riv ruskende galt. Når du har dobbeltsjekket innstillingene og ikke kommer videre, ville jeg sendt en e-post til Ortofon.

Dersom tekniske data til p. u. sier 80 µm, så skal den gjengi 80µm klokkereint, i tillegg bør den spore 100µm men da med forvregning.
Kjenner til Ortofon sine testplaner No. 1,2 og 3. i tillegg til Clearaudio sin.

Kanskje inneholder din testplate sjekking av tonearmfrekvens (om arm og p.u. passer i lag, eller du kan finne det på Vinylengine.
Du kan jo også sende en PM til Gunnar Brekke, som kan mere enn de fleste om temaet.

Lykke til.

Hilsen

Jens
Takk, trenger all hjelp jeg kan få. Pu skal spore >70um og sliter litt med dette på høyre kanal. Jeg tror jeg skal kjøre pu tilbake på Rega og se om den sporer bedre der.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Ja. Jeg får 80 um i begge kanaler. En helt ren tone med 1.8 g på min ART-9 og 2.2g på min Rohmann. Og AS er 1,7
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Står tonearmens effektive masse i riktig forhold til PU´s compliance?
Jeg får 8,4 og 8 i resonans frekvens så det er ok.
Tonearm sin effektiv masse, mener du totalt (29,7g og 30,3) eller bare toneamen (3,5g) ? PU compliance = 12 og 13 um/mN
Hvilke verdier er innafor og uttafor her da?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Hva er det egentlig jeg skal justere her i rett vinkel mtp VTA?
Etter mitt syn er det at stiften har 90/20 grader vinkel mot plata...?! Da må jeg ha microskop!
Ortofon sier armen paralelt med base, men da er jeg ikke garantert at stiften er 90 grader?!
 

Vedlegg

Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hvis ikke armen eller nålen er defekte kan dine problemer skyldes:
For lidt nåletryk, alt andet ok, giver forvrængning i begge kanaler.
Forkert as, alt andet ok, giver forvrængning i den ene kanal.
Fejl på nåle-vinkel. (afspiller de to rillevæge uens).

Problemet har ikke at gøre med armresonansen. Du har over 8 hvilket er brugbart.
Problemet har heller ikke med vta-vinklen at gøre. (alt imellem 90-92gr vil fungere i denne forbindelse)
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Står tonearmens effektive masse i riktig forhold til PU´s compliance?
Jeg får 8,4 og 8 i resonans frekvens så det er ok.
Tonearm sin effektiv masse, mener du totalt (29,7g og 30,3) eller bare toneamen (3,5g) ? PU compliance = 12 og 13 um/mN
Hvilke verdier er innafor og uttafor her da?
Man må ikke forveksle effektiv masse med vekten.
Jeg ser på Ortofon sine side at armen er oppgitt til 3,5 uten headshell. Det kommer i tillegg, men for å beregne total effektiv masse tror jeg ikke man uten videre bare skal legge vekten av headshell direkte til armens effektive masse. Mr. Brekke vet mer om akkurat det enn meg.

Uansett - om man "leker" litt med ulike verdier i resonansekalkulatoren virker du å være innenfor det akseptable, så problemet er nokk neppe der.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Hvis ikke armen eller nålen er defekte kan dine problemer skyldes:
For lidt nåletryk, alt andet ok, giver forvrængning i begge kanaler.
Forkert as, alt andet ok, giver forvrængning i den ene kanal.
Fejl på nåle-vinkel. (afspiller de to rillevæge uens).

Problemet har ikke at gøre med armresonansen. Du har over 8 hvilket er brugbart.
Problemet har heller ikke med vta-vinklen at gøre. (alt imellem 90-92gr vil fungere i denne forbindelse)
Jeg synes vel økt nåletrykk er det som har gitt mest og best endring på problemet. Er nå på max av det Ortofon anbefaler på MC09b pu`n min (2g). Har nå helt lik kanalbalanse ved 1000hz, men fortsatt litt forskjell på 315hz @ 50-100um.
-Azimut er også riktig, men hvis denne er feil....hva er resultatet lydmessig? Hvordan avslører man azimut feil?
-Anti skate- forvrenging er minst ved As =2.5 på 70um ved å senke as øker forvrenging. Også innerst på blank plate gir as =2.5 godt resultat. På alle andre tester er AS irrelevant (gir intet utslag på noe).

Foreløbig Konklusjon er at det må være noe feil!

Det må være en grunn til at jeg må opp med trykket på Ortofon armen vs Rega armen for at den skal gi bedre kanalbalanse.
Det må være en grunn til at jeg må legge på hele 2.5 på AS?!

Har lyst til å snu problemstillingen, hva kan forårsake kanalubalanse på 315hz utenom AS og azimut?
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Komfort.

Du skriver ikke hvilken pu du benytter og hvor gammel den er.
Har den f.eks kun spillet under 50tim, kan ophænget stadig være en smule stramt og du bør så køre midlertidigt med mere nåletryk.
Plejer selv at tilspille pu med 25% øget nåletryk de første 50tim.

Hurdlen ved at komme ekstra meget nåletryk på, for indfri nogle specifikationer der ikke er nødvendige til at afspille plader fejlfrit, bliver ekstra stort pladeslid hvilket er helt unødvendigt.

Azimuth finder du inden for en meget lille tolerance. På min Mørch-arm fintuner jeg azimuth ved at dreje unbracoskruen 1/8 omg. Justerer jeg i 1/4 omg risikerer jeg komme forbi det bedste punkt.
Bedste azimuth er når musikken udstrømmer fra hvert sit punkt med masser af luft og afstand i lydbilledet. Bassen er stram og kontant. Midterbilledet er ekspanderet.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Jeg ser på Ortofon sine side at armen er oppgitt til 3,5 uten headshell. Det kommer i tillegg, men for å beregne total
effektiv masse tror jeg ikke man uten videre bare skal legge vekten av headshell direkte til armens effektive masse.
Nesten, men ikke helt. I utgangspunktet er en summering av armens effektive masse (uten headshell) og
massen på headshellet en metode som får deg ganske så nærme svaret. Kanskje det å trekke fra 10% av
massen på headshellet (siden tyngdepunktet på shellet ligger mot bakenden) - vil bringe deg ennå litt
nærmere et helt korrekt svar.

Men disse variasjonene vil uansett ikke flytte resonansfrekvensen så mye at det gjør noe...
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hvor på Ortofon testplata (hvilken avstand fra spindel) finner du sporene for å teste sporingsegenskapene?

Om du har benyttet en Rega protraktor (Stevenson geometri) for justering på Regaarmen, og en protraktor
med Løvgren A (Baervald) geometri for å justere Ortofonarmen - har du valgt forskjellige nullpunkter der du
har null vinkelfeil: Stevenson standard - 117,4 mm og 60,3 mm - Løvgren A (Baervald) - 120,9 mm og 66,0 mm

Det skulle ikke forundre meg at sporene for å teste sporingsegenskapene, ligger nærmere Stevenson
nullpunkter enn de ligger Løvgrens nullpunkter.
Det ville forklart det hele: Større vinkelfeil - og dermed dårligere sporing - med den nye geometrien!
Løsningen: Bruk Regaprotraktoren også med den nye armen - om du skal bekrefte sporingsegenskapene!

NB: Skal du ha best mulig sporingsegenskaper over hele platesiden, benytt High Fidelity geometrien og
min overhengskalkulator som beskrevet her: https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/10530-vinylressurser-pa-nett-linker-3.html , eller
benytt Hoffmanns ARC protraktor (Conrad's Free Stuff - linje tre) der du velger Stevenson og Typical.
Og driter i hvor bra sporing du måler med testplata :rolleyes: Lykke til!
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Hvor på Ortofon testplata (hvilken avstand fra spindel) finner du sporene for å teste sporingsegenskapene?

Om du har benyttet en Rega protraktor (Stevenson geometri) for justering på Regaarmen, og en protraktor
med Løvgren A (Baervald) geometri for å justere Ortofonarmen - har du valgt forskjellige nullpunkter der du
har null vinkelfeil: Stevenson standard - 117,4 mm og 60,3 mm - Løvgren A (Baervald) - 120,9 mm og 66,0 mm

Det skulle ikke forundre meg at sporene for å teste sporingsegenskapene, ligger nærmere Stevenson
nullpunkter enn de ligger Løvgrens nullpunkter.
Det ville forklart det hele: Større vinkelfeil - og dermed dårligere sporing - med den nye geometrien!
Løsningen: Bruk Regaprotraktoren også med den nye armen - om du skal bekrefte sporingsegenskapene!

NB: Skal du ha best mulig sporingsegenskaper over hele platesiden, benytt High Fidelity geometrien og
min overhengskalkulator som beskrevet her: https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/10530-vinylressurser-pa-nett-linker-3.html , eller
benytt Hoffmanns ARC protraktor (Conrad's Free Stuff - linje tre) der du velger Stevenson og Typical.
Og driter i hvor bra sporing du måler med testplata :rolleyes: Lykke til!
Mine pick upper sporer 80 um med min Jelcoarm uanset hvilken geometri jeg bruger.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Komfort.

Cello er et godt instrument at checke sporingsegenskaberne med.

F.eks testpladen "Testskiva 1- Perspektiv" (Opus-3, 79-00). 8.skæring s-2.
Her er en Cello hvor "buen" bliver skubbet/trukket voldsomt hen over strengene.
Hvis celloen forbliver i midten af lydbilledet uden høje frekvenser sporadisk trækker ud til siderne, har dit anlæg klaret prøven. (svær prøve):).
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Han har jo en testplade. Den virker jo fint med rege-armen. Hvis han ikke kan spore 70um, så er der noget galt.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
En mulighed er, at Ortofonarmen har en fejl. Prøv at fjerne antiskating helt og udbalancer armen til 0 gram, så den svæver frit.
Prøv så at puste aldeles forsigtigt på toppen og på siden af armen. Den skal flytte sig ved det allermindste pust. Gør den ikke det, er der en utilsigtet træghed i et af lejerne, vertikalt eller horisontalt. Nemt at afprøve for at få den fejlmulighed manet i jorden :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hva med senteravstanden og overhenget - er det korrekt?
Ortofonarmen er vel en 9-tom. Regaarmen er jo ikke det.
 
Topp Bunn