Justere inn subwoofers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Der er det mange meninger. Med stereo subber er det mange systemer som kalibrerer v.sub med v. høyttaler og h.sub med h.høyttaler.
    Men i bassen er det alltid totalresponsen du hører uansett, så hvis du har faseforskjeller venstre-høyre kan en slik "stereo" kalibrering bli ganske suboptimalt selv om hver kanal måler bra. Så derfor foretrekker jeg å først aligne v+h sub og v+h høyttaler separat, slik at totalresponsen i bassen blir best mulig. Og deretter aligner jeg høyttalere og subber samlet, vha two sweep på for eksempel 40-200Hz (et for begge subbene, og et for begge høyttalerne, med delefilter aktivert) som dekker ca en oktav på hver side av typisk delefrekvens. Og selvfølgelig med timing reference ;-)
    Ok, får prøve litt å se om jeg får det til. Hjalp i allefall veldig å få justert inn delay på alt. Men nå måler jeg bare fra et fast punkt i sweet spot, er det ok, eller må man ta målinger flere steder? Blir vel fort veldig komplisert da
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvor mye delay er forsvarlig på sub? Iflg alignment tool får jeg best respons dersom jeg forsinker den ene subben med 3,4ms, er ikke dette mye?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Takk for video
    Jeg har jo lyst til å lære meg det selv, så må vel bare bruke litt tid på det.
    Hvis jeg forstår den videoen riktig så bruker man rew for å gjøre oppsettet. Men hvordan blir dette overført til mini dsp og må man da ha rew åpen hele tiden for at dette skal fungere?

    Finnes det noe god step by step guide? Jeg har jo plassert begge subbene ved siden av hver høyttaler, men ikke sikkert det er optimalt heller nå når jeg plutselig har så mange muligheter for å stille inn.
    Regner også med jeg skal sette crossover og volum så høyt som mulig på selve subwooferen siden jeg gjør alle instillingene digitalt? Skal jeg sette phase på 0 også da, for det kan jeg vel også stille inn digitalt?
    Hvor bor du?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg surret med det der for ikke så lenge siden. Fikk også hjelp av en som virkelig kunne dette hjem til meg. Lærte mere der på to timer enn 4 uker alene. Det ble kjempe Bra. Trodde det var bra før han kom men skjønte jo det når det ble riktig at det ikke var det. På langt nær...
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Takk for video
    Jeg har jo lyst til å lære meg det selv, så må vel bare bruke litt tid på det.
    Hvis jeg forstår den videoen riktig så bruker man rew for å gjøre oppsettet. Men hvordan blir dette overført til mini dsp og må man da ha rew åpen hele tiden for at dette skal fungere?

    Finnes det noe god step by step guide? Jeg har jo plassert begge subbene ved siden av hver høyttaler, men ikke sikkert det er optimalt heller nå når jeg plutselig har så mange muligheter for å stille inn.
    Regner også med jeg skal sette crossover og volum så høyt som mulig på selve subwooferen siden jeg gjør alle instillingene digitalt? Skal jeg sette phase på 0 også da, for det kan jeg vel også stille inn digitalt?
    Ja
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Der er det mange meninger. Med stereo subber er det mange systemer som kalibrerer v.sub med v. høyttaler og h.sub med h.høyttaler.
    Men i bassen er det alltid totalresponsen du hører uansett, så hvis du har faseforskjeller venstre-høyre kan en slik "stereo" kalibrering bli ganske suboptimalt selv om hver kanal måler bra. Så derfor foretrekker jeg å først aligne v+h sub og v+h høyttaler separat, slik at totalresponsen i bassen blir best mulig. Og deretter aligner jeg høyttalere og subber samlet, vha two sweep på for eksempel 40-200Hz (et for begge subbene, og et for begge høyttalerne, med delefilter aktivert) som dekker ca en oktav på hver side av typisk delefrekvens. Og selvfølgelig med timing reference ;-)
    Lurt å høre på tipsene fra erk👍
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, har bare gjort det verre igjen nå.
    Hvordan finner man best x over punkt? Det måler best uten noe x over i det hele tatt, dvs ht spiller helt ned og subbene spiller helt opp
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, har bare gjort det verre igjen nå.
    Hvordan finner man best x over punkt? Det måler best uten noe x over i det hele tatt, dvs ht spiller helt ned og subbene spiller helt opp
    Hvis du deler 20-200hz først kun med subbene og så kun med høyttalerne så er det sikkert lettere å komme med noen tips om hva som kan funke :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Med grunnleggende målinger kan du legge på forskjellige delefrekvenser og filtre vha rew og simulere svært pålitelig hvordan totalresponsen vil bli. Framfor prøv og feil… faseoverlappet du ser i alingment tool kan også gi gode hint.. Kan vise deg til uka men nå er det båt og grill😜
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    De høyttalerne gikk dypt, neppe noen god idé å la de spille helt ned. :) Jeg ville testet å dele på 100-120hz.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo ut som et fint utgangspunkt. Så er det å få inn en targetkurve som sitter bra. :)

    Forslag: Flatt fra 20-100hz, så gradvis fallende til 1-2khz og så flatt ut til 10khz, litt avhengig av hvordan det ser ut hos deg, du skal ikke nødvendigvis korrigere over 3-400hz, med litt flaks faller det seg slik naturlig hvis du shaper det riktig i bassen. 100hz bør være 5-8dB høyere enn 1-2khz.

    Så innenfor 200hz som er i grafen din nå, så blir target røffli som den røde streken hvis vi antar 7dB økning, dvs at du er nede på 75dB ved 1-2khz:

    1653770193188.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du kan også ta utgangspunkt enda lavere for å slippe å løfte noe særlig mellom 100-180hz (og heller senke det andre), men det spørs litt hvor høyt nivået er lenger oppover (med denne er du nede i 70-71dB ved 1-2khz)

    1653770419503.png
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Flatt fra 20-100hz kan fort bli kjedelig hvis man er lysten på litt bunndrag .... jeg stilte inn stereoen min på nytt for noen dager siden, med "reflective room" modusen på min dbx venu360 så får jeg kurven tett ved det jeg må ha, men det er langt fra flatt fra 20-100hz, deler på 110hz både i kinoen og i stereoen nå faktisk og det fungerer fint, men jeg må tune slik at det "booster" litt ned mot 20hz i stereoen og ned mot 10hz i kinoen. Spørs jo litt hva man er på jakt etter såklart, jeg vil høre og føle bassen min .... ;)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja her er det så klart mange skoler og meninger. Men kjedelig er det ikke. Mye boost i bunn er ofte et resultat av at man egentlig mangler midbass og prøver å kompensere i bunn. Har gjort samme "feil" selv. Kun en generell betraktning forøvrig, sier ikke at det er tilfelle hos deg. Men ofte ender man med for mye nivå fra 20-100hz og for lite fra 100-500.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du kan også ta utgangspunkt enda lavere for å slippe å løfte noe særlig mellom 100-180hz (og heller senke det andre), men det spørs litt hvor høyt nivået er lenger oppover (med denne er du nede i 70-71dB ved 1-2khz)

    Vis vedlegget 821592
    Takk, skal prøve det, legger man da inn dette i både ht og subber da eller er det noe vits å teste mer i feks subber enn ht?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det spørs jo litt hvor du trenger å endre for å få til kurven. Hvordan ser det ut fra 20-20000 nå?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Flatt fra 20-100hz kan fort bli kjedelig hvis man er lysten på litt bunndrag .... jeg stilte inn stereoen min på nytt for noen dager siden, med "reflective room" modusen på min dbx venu360 så får jeg kurven tett ved det jeg må ha, men det er langt fra flatt fra 20-100hz, deler på 110hz både i kinoen og i stereoen nå faktisk og det fungerer fint, men jeg må tune slik at det "booster" litt ned mot 20hz i stereoen og ned mot 10hz i kinoen. Spørs jo litt hva man er på jakt etter såklart, jeg vil høre og føle bassen min .... ;)
    Hvor mye løft har du fra 100 og ned, men som @SigbergAudio sier, mens mangel på mellombass er det noe som kompenserer. Har jo hørt oppsettet til @The Shy.
    Ikke mye hevring i bunnen der, men mellombassen er virkelig på plass.
    Derfor trenger man ikke så mye heving helt nederst.
    Meget godt sydd sammen.
    Jeg har vel ca 7 dB løft i bunnen.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvor mye løft har du fra 100 og ned, men som @SigbergAudio sier, mens mangel på mellombass er det noe som kompenserer. Har jo hørt oppsettet til @The Shy.
    Ikke mye hevring i bunnen der, men mellombassen er virkelig på plass.
    Derfor trenger man ikke så mye heving helt nederst.
    Meget godt sydd sammen.
    Jeg har vel ca 7 dB løft i bunnen.
    Kinoen er i område 15-20db mer under 100hz, stereoen i område 5-10db mer under 100hz.
    Jeg er ærlig talt litt lei den hobbyen og jeg har nok funnet ut at jeg er en annen person enn mange av de som vanker her inne, det mest fornuftige er nok at jeg benytter min tid til andre ting, så får lyd være lyd og bilde være bilde. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @Dr_BASS gidder du gå på "controls" øverst til høyre rett over grafen og så endre fra "no smoothing" til "1/12" i dropdownen i menyen som kommer opp og trykke "apply smoothing", så blir det litt lettere å lese av :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kinoen er i område 15-20db mer under 100hz, stereoen i område 5-10db mer under 100hz.
    Jeg er ærlig talt litt lei den hobbyen og jeg har nok funnet ut at jeg er en annen person enn mange av de som vanker her inne, det mest fornuftige er nok at jeg benytter min tid til andre ting, så får lyd være lyd og bilde være bilde. :)
    Så i stereoen, hvor høyt er nivået ved 20hz kontra 100hz, begge sammenlignet med der det typisk flater ut rundt 1khz? (f.eks +10dB ved 20hz, +5dB ved 100hz)

    Å være lei av hobbyen er jo kjedelig. Ikke meningen å pirke på måten du har justert inn oppsettet på, det er du så klart sjef over selv. Men er det ikke gøy hvis du finner en kurve som sitter enda bedre enn den du har da? Og hvis det viser seg at den du hadde var perfekt for deg så har du hvertfall fått bekreftet det. :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.197
    Antall liker
    22.863
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Kinoen er i område 15-20db mer under 100hz, stereoen i område 5-10db mer under 100hz.
    Jeg er ærlig talt litt lei den hobbyen og jeg har nok funnet ut at jeg er en annen person enn mange av de som vanker her inne, det mest fornuftige er nok at jeg benytter min tid til andre ting, så får lyd være lyd og bilde være bilde. :)
    Jeg er nok også ganske langt på siden av de fleste her inne med tanke på hva slags lyd man liker, men jeg surrer nå rundt her likevel :giggle:
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper flere vil bli overrasket over hvor mye trykk det er i en slakere kurve. Husk at hvis totalt løft er ca det samme så er det jo vesentlig MER bass med en slakere kurve enn en som bare vipper opp skarpt mot slutten.

    Den røde kurven her er nok typisk hos mange, og har totalt 10dB løft opp til 20hz, men faller ganske skarpt av oppover. Så har man til sammenligning den blå, som kun har 7dB løft til 20hz, men går flatt helt til 100hz, og så betydelig slakere nedover. Som man ser har du allerede fra 50hz (da begynner du å nærme deg bunnen av de fleste instrumenter) like mye trykk som den andre kurven, og videre i midbassen fra 70hz og oppover har du VESENTLIG høyere nivå. Det er mye mer punch i den blå kurven her enn den røde. Selv om man har enda noen dB mer løft ved 20hz enn eksempelet mitt, mangler man typisk ganske mye nivå fra 100hz og oppover.

    1653806367674.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Noen ønsker at det skal låte naturlig og noen er ute etter vibrasjoner og litt ekstra av klasket i "kassa"

    Jeg farger nok lyden mindre enn andre men har likevel en liten betoning i bassen rundt 70 hz.

    Dette er en grov skisse på target.
    tom 100.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg holder på å eksperimentere med høy deling mot sub om dagen, testet 200hz i går, og hadde vel ikke mer enn 3dB fall fra 20hz til 500hz (flatt fra 20-100), låt fortsatt tørt og fint.

    Skal teste 160hz nå, kan dele røffli hvordan kurven ender opp etterpå, hvis det ikke blir helt på trynet. :D
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Så i stereoen, hvor høyt er nivået ved 20hz kontra 100hz, begge sammenlignet med der det typisk flater ut rundt 1khz? (f.eks +10dB ved 20hz, +5dB ved 100hz)

    Å være lei av hobbyen er jo kjedelig. Ikke meningen å pirke på måten du har justert inn oppsettet på, det er du så klart sjef over selv. Men er det ikke gøy hvis du finner en kurve som sitter enda bedre enn den du har da? Og hvis det viser seg at den du hadde var perfekt for deg så har du hvertfall fått bekreftet det. :)
    Det du spør om her har før (i følge deg selv) vært tilnærmet "løst" hos meg i stereoen, det ligger vel i byggetråden for basstårna mine mener jeg. Poenget mitt er bare det at jeg gir totalt blaffen i om ei kurve (eller target) er flat og fin, det gir meg ikke mer glede ved musikken, ikke hadde jeg noe særlig "smekk" i bassen med en finere kurve heller. De kurvene jeg hadde vil jeg nok ikke få tilbake heller da jeg har fjernet bassfellene grunnet subba i kinoen, så nå er det mer dødt løp. Ved direkte sammenligning mot "liknende oppsett" av mitt eget så får man ikke mer av "smekket" med mindre man spiller høyere. Rob Halford/Fight med Nailed to the gun for eksempel skulle jeg gjerne likt å høre hos de med god mellombass, sitter den er dette her løst i mine ører.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det du spør om her har før (i følge deg selv) vært tilnærmet "løst" hos meg i stereoen, det ligger vel i byggetråden for basstårna mine mener jeg. Poenget mitt er bare det at jeg gir totalt blaffen i om ei kurve (eller target) er flat og fin, det gir meg ikke mer glede ved musikken, ikke hadde jeg noe særlig "smekk" i bassen med en finere kurve heller. De kurvene jeg hadde vil jeg nok ikke få tilbake heller da jeg har fjernet bassfellene grunnet subba i kinoen, så nå er det mer dødt løp. Ved direkte sammenligning mot "liknende oppsett" av mitt eget så får man ikke mer av "smekket" med mindre man spiller høyere. Rob Halford/Fight med Nailed to the gun for eksempel skulle jeg gjerne likt å høre hos de med god mellombass, sitter den er dette her løst i mine ører.
    Det er helt klart viktigst at du synes det sitter når du lytter til dine favorittlåter, targetkurvene er jo bare en hjelp til å nærme deg et eller annet og/eller teste en annen betoning enn man kanskje er vant til, så justerer man jo gjerne inn etter ørene til slutt :)
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    Alle bygger "bass", men det er få som virkelig prioriterer skikkelig midbass smekk. Undervurdert!! :cool:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Driver som nevnt og tester høyere deling (her er 160hz), slik ser det ut hos meg akkurat nå. Justerer nok litt inn etter øret her, men er ikke så halvgalt utgangspunkt. Et annet poeng er jo at hvor mye som er riktig løft er litt styrt av hvilket lyttenivå man typisk har.

    1653810326113.png
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Ser det snakkes om mellombass hele veien av flere her. Hvor er mellombass ? Det snakkes om frekvensområder som 2,3,4,500hz .
    Det kan være litt vondt å fatte, hva som er hva og det er litt grovkornet i mitt hode.

    Problemet er vel at det brukes drivere som ikke egner seg så godt til bruk over 40hz, men allikevel brukes de oppover og deles altfor høyt. Savnet fra de fleste er da skikkelig BASS fra ca.50hz-150hz og er ofte omtalt som middbass, mellombass (En tyisk gjennganger av folk som mister pusten ved besøk hos meg og blir gjerne omtalt som det).

    Tenker dette kan være litt misforstått av mange.

    Beklager en digresjon fra topic :)
    .
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Ser det snakkes om mellombass hele veien av flere her. Hvor er mellombass ? Det snakkes om frekvensområder som 2,3,4,500hz .
    Det kan være litt vondt å fatte, hva som er hva og det er litt grovkornet i mitt hode.

    Problemet er vel at det brukes drivere som ikke egner seg så godt til bruk over 40hz, men allikevel brukes de oppover og deles altfor høyt. Savnet fra de fleste er da skikkelig BASS fra ca.50hz-150hz og er ofte omtalt som middbass, mellombass (En tyisk gjennganger av folk som mister pusten ved besøk hos meg og blir gjerne omtalt som det).

    Tenker dette kan være litt misforstått av mange.

    Beklager en digresjon fra topic :)
    .
    Vet du har meget god demping på bakvegg og har ekstrem kapasitet. Det vorder god bass/middbass.

    Har du ett vannfall av området du nevner(50-150Hz)

    Mye mindre kapasitet en deg men nok for de fleste. Spiller tørt.

    Meget god kontroll i hvert fall

    vannfall ekstrem 2.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @Dr_BASS

    OK, ja da ville jeg testet noe ala under. Dvs at du mangler en del energi fra 70-300hz slik det ser ut nå. Går jo å starte med å forsøke å korrigere hvertfall fra 200hz og ned og forsøke å løfte opp mot ca den kurven jeg har tegnet her, så ser jo resten ikke galt ut oppover i frekvens. :) Platået fra 100hz her kan det tenkes at du finner ut funker best 1-2dB opp eller ned fra skissen når du lytter da, men som et utgangspunkt.

    1653820010419.png



    EDIT/PS: Deler du 20-20,000hz og 45-105dB på y-kurven så blir det likest det de fleste deler (og dermed lettest å lese) :)
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ser det snakkes om mellombass hele veien av flere her. Hvor er mellombass ? Det snakkes om frekvensområder som 2,3,4,500hz .
    Det kan være litt vondt å fatte, hva som er hva og det er litt grovkornet i mitt hode.

    Problemet er vel at det brukes drivere som ikke egner seg så godt til bruk over 40hz, men allikevel brukes de oppover og deles altfor høyt. Savnet fra de fleste er da skikkelig BASS fra ca.50hz-150hz og er ofte omtalt som middbass, mellombass (En tyisk gjennganger av folk som mister pusten ved besøk hos meg og blir gjerne omtalt som det).

    Tenker dette kan være litt misforstått av mange.

    Beklager en digresjon fra topic :)
    .
    70-150hz er nok et område det er tynt hos mange ja, men tegner man en ganske rett kurve fra 100hz og oppover i frekvens, altså en jevnt fallende kurve, så vil man få noe mer energi også videre oppover i øvre mellombass / nedre mellomtone. Skal vi bruke f.eks REW som utgangspunkt så har de bass definert fra 60-250hz og nedre mellomtone fra 250-500hz. Jeg tenker at mange har for lite energi i begge disse områdene.

    1653820339041.png
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner jeg ikke er så dreven i rew, klarer ikke få nivåer som du har der. Klarer og få to punkter, men ikke flere
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Eller lager du dette som tre forskjellige filter? Det virker kun ut som det er mulig å få til skrående target eller rette, men ikke feks 90db fra 10-200 også laverer også høyere fra 1000+hz osv
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn