Justere inn subwoofers

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tror dirac gjør alt dette for deg hvis du ønsker det. Men hvis du har lyst å lære er det jo morsommere å gjøre det manuelt da 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Takk for video
    Jeg har jo lyst til å lære meg det selv, så må vel bare bruke litt tid på det.
    Hvis jeg forstår den videoen riktig så bruker man rew for å gjøre oppsettet. Men hvordan blir dette overført til mini dsp og må man da ha rew åpen hele tiden for at dette skal fungere?

    Finnes det noe god step by step guide? Jeg har jo plassert begge subbene ved siden av hver høyttaler, men ikke sikkert det er optimalt heller nå når jeg plutselig har så mange muligheter for å stille inn.
    Regner også med jeg skal sette crossover og volum så høyt som mulig på selve subwooferen siden jeg gjør alle instillingene digitalt? Skal jeg sette phase på 0 også da, for det kan jeg vel også stille inn digitalt?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk for video
    Jeg har jo lyst til å lære meg det selv, så må vel bare bruke litt tid på det.
    Hvis jeg forstår den videoen riktig så bruker man rew for å gjøre oppsettet. Men hvordan blir dette overført til mini dsp og må man da ha rew åpen hele tiden for at dette skal fungere?

    Finnes det noe god step by step guide? Jeg har jo plassert begge subbene ved siden av hver høyttaler, men ikke sikkert det er optimalt heller nå når jeg plutselig har så mange muligheter for å stille inn.
    Regner også med jeg skal sette crossover og volum så høyt som mulig på selve subwooferen siden jeg gjør alle instillingene digitalt? Skal jeg sette phase på 0 også da, for det kan jeg vel også stille inn digitalt?
    Ja delefrekvens på maks på sub og fase på 0. Du kan legge inn endringer manuelt i MiniDSP hvis du ønsker det, basert på enten bare det du ser i REW eller forslagene til REW.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du ikke har lyst/ork til å sette deg inn i slikt selv så bor jo Retep ikke alt for langt unna deg da. Kunne jo sendt en PM til han og forhørt deg om han kan hjelpe deg?
    Thohaug ( Thomas shorty Haugerud) er også ett veldig godt valg.
    Men han er litt opptatt for tiden.
    Er vel blant de som er av de meget kyndige. Har veldig mye kunskap om alt innen akustikk.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Enkleste er vel:
    1) Finne best plassering av subber og høyttalere, dette kan man tildels måle seg frem til med rew, flytte noen cm hver gang måle, flytte noen cm til og måle på nytt, driver man på slikt til man har dipper/peaker som overlapper litt for høyre/venstre side og ikke har noen dipper/peaker som er av typen ekstreme (over 15dB vil jeg si er ekstremt).
    2) Plugge inn MiniDSP og begynne med setup av den, når det er gjort, finne riktige delefrekvenser og delay mellom fronter og subber (det kan være der du har et stort søkk/dip som du ikke får fjernet med EQ (det vet man selvsagt ikke før man har vært på flyttetur/eq-tukling), jeg legger crossover der jeg får jevn frekvens i delefrekvens mellom tårn og høyttalere. Så kan man leke seg litt med type filter i crossover for å få det jevnest mulig.
    3) Eq i form av autokorreksjon, som eventuelt justeres manuelt etterpå (ved bruk av REW/UMIK), eventuelt legge på paragratisk eq etter at den automatiske korreksjonen ser grei ut, det kan jo være å fjerne enkelte peaker/dipper eller legge på et shelf for å dra ned et utvalg mot bunn/toppen av delefrekvens (som ser fint ut som en "gruppe").
    4) Justere volum på subber til ønsket respons ift fronter, blir vel såkalt "house curve" eller din egen preferanse.

    Det er i alle fall slik jeg går frem, ikke skyt meg om andre gjør det annerledes. Er akkurat ferdig med ei lita "innstillingsøkt" nå og det gikk på et par timer med full oppsett med måling/autokorr osv. før jeg lytter til musikk med ny kurve. Har brukt MYYYYYYYYE lengre tid før, dette er vel tredje gang jeg måler helt på nytt med dspen (fjernet mye akustikkremedier og bassrekka i kinoen kommet inn), jeg måler/justerer når jeg går lei lyden her, så det er ikke så ofte. Øvelse gjør mester som det sies, kaller meg fortsatt en amatør selv om jeg har 3-400 timer med eq og målinger under beltet nå (alt det er gjort siden august 2021). ;)

    Lykke til, DrBass. :)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Takker for tips. Har fått koblet det opp nå, men måtte bruke noen kjipe kabler (hadde kortere før pga jeg kjørte fra effekt forsterker og inn i sub) og har jeg brum i begge subwooferne. Så må få tak i noen bedre kabler før jeg får gjort noe særlig mer.
    Har fått testet litt med crossovere og syns jeg fikk det mye bedre allerede med å ta ht ned fra 70hz og kutte sub på 100hz.
    Får leke mere med nye kabler
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det er når en begynner og syssle med DSP, at enn skjønner hvor lite kabelkvalitet har noe og si.
    Sånn bortsett ifra lange nok - ok kvadrat osv....

    Livet er herlig 😁 :LOL:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er når en begynner og syssle med DSP, at enn skjønner hvor lite kabelkvalitet har noe og si.
    Sånn bortsett ifra lange nok - ok kvadrat osv....

    Livet er herlig 😁 :LOL:
    Ja livet er herlig.
    Haglet noe helt jævelig i Lillestrøm for et par timer siden.
    store jævler.
    20220526_174121.jpg
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Prøver meg litt allikevel.
    Når jeg tester alignment tool i rew så får jeg best resultat dersom den ene subben er inverted, noe jeg antar er motfase. Er det å anbefale å ha en i motfase, vil ikke det høres veldig rart ut? Begge subbene står pt foran meg og helt inntil hhv høyre og venstre høyttaler
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det funka ikke, i rew alignment tool får jeg bedre (kalkulerte) resultater dersom jeg setter den ene i motfase, men i virkeligheten er det helt motsatt.
    Forstår ingenting
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    35.262
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tror de låter best i rett fase...

    ...ups, litt for sein på avtrekkeren...
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Trykk på "Limits" og sett frekvens fra 10-200hz og dB fra 45 til 105 og vis en og en graf så er det litt lettere å se ....
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hjalp endel å sette delay på høyttalerne, virker som de spiller mere i takt med subbene nå. Har blitt endel bedre så langt.
    Vedlagt måling er med begge høyttalere og subber.
     

    Vedlegg

    M

    MarkusH

    Gjest
    Ser da ikke så ille ut det, litt rufsete over 100hz, men det har kanskje med volum mellom subber og fronter å gjøre?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Hjalp endel å sette delay på høyttalerne, virker som de spiller mere i takt med subbene nå. Har blitt endel bedre så langt.
    Vedlagt måling er med begge høyttalere og subber.
    Siden alignment tool ikke helt fungerte som du forventet bør du også sjekke at polariteten faktisk er positiv på begge subbene. Det er faktisk ikke uvanlig med en feilkobling der... Det gjør du ved å gå inn på "overlays" og velge "impulse response". Da skal begge subbene starte med en positiv puls.

    Her ser du to av mine subber, som viser at begge samme (positive) polaritet. Av dette plottet kan du dessuten se at den ene subben er omtrent 1ms forsinket sammenliknet med den andre, med acoustic timing referanse. Jeg bruker dette aktivt sammen med alignment tool (som også tar høyde for fasen).
    1653671214037.png
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Siden alignment tool ikke helt fungerte som du forventet bør du også sjekke at polariteten faktisk er positiv på begge subbene. Det er faktisk ikke uvanlig med en feilkobling der... Det gjør du ved å gå inn på "overlays" og velge "impulse response". Da skal begge subbene starte med en positiv puls.

    Her ser du to av mine subber, som viser at begge samme (positive) polaritet. Av dette plottet kan du dessuten se at den ene subben er omtrent 1ms forsinket sammenliknet med den andre, med acoustic timing referanse. Jeg bruker dette aktivt sammen med alignment tool (som også tar høyde for fasen).
    Vis vedlegget 821247
    Takk for tips
    Ser ikke sånn ut hos meg
     

    Vedlegg

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ser jeg ikek hadde valgt %, men ser fortsatt rart ut, gjør det ikke?
    impulse.jpg
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har du brukt timing reference? I så fall er subbene dine altfor tidlig ift referansen. Men kan du skrolle grafen til venstre? Må se starten ;-)
    Nå er jeg usikker på hva du mener, men det virker som om de ikke starter likt, men det kan vel være målingen?
    impulse.jpg
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Nå er jeg usikker på hva du mener, men det virker som om de ikke starter likt, men det kan vel være målingen? Vis vedlegget 821264
    Ja her ser du at den ene subben (den blå) starter LEEENGE før den grønne, men at de har lik (og positiv) polaritet. Her må du tidsjustere subbene i forhold til timing reference først, før du finjusterer med alignment tool.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ok, man justerer delay i dsp og kjører ny måling på begge, eller kun den man delayer? Veldig rart det skal være forskjell, samme merke på begge subbene, like lange kabler, de står like langt fra mikrofonen
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Ja her ser du at den ene subben (den blå) starter LEEENGE før den grønne, men at de har lik (og positiv) polaritet. Her må du tidsjustere subbene i forhold til timing reference først, før du finjusterer med alignment tool.
    Ja det er merkelig store forskjeller. Sikker på at du har brukt acoustic timing reference? For eksempel på venstre høyttaler eller noe?
    Du gjør da et sveip på sub 1, og så et sveip på sub2, begge ganger med samme timing reference. Du hører da en lite "blipp" først som mikrofonen registrerer, og så starter selve målingen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja her ser du at den ene subben (den blå) starter LEEENGE før den grønne, men at de har lik (og positiv) polaritet. Her må du tidsjustere subbene i forhold til timing reference først, før du finjusterer med alignment tool.
    Prøv
    impulse.jpg
    de maks forsinkelse i dsp, gjorde ikke noe forskjell
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er merkelig store forskjeller. Sikker på at du har brukt acoustic timing reference? For eksempel på venstre høyttaler eller noe?
    Du gjør da et sveip på sub 1, og så et sveip på sub2, begge ganger med samme timing reference. Du hører da en lite "blipp" først som mikrofonen registrerer, og så starter selve målingen.
    Jeg mute begge høytallerne og den subben som ikke skal måles, usikker på hvor jeg finner dette du snakker om?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Yes, høyre sub uten delay og høyre sub med maks delay.
    Prøvde den timing reference greia nå, men da måler med høytalleren også. Må prøve litt til men er sikkert der det ligger
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg mute begge høytallerne og den subben som ikke skal måles, usikker på hvor jeg finner dette du snakker om?
    Ah OK uten timing reference blir det bare tull...
    Her ser to valg for timing reference. Du må først si at du skal bruke det, og lenger ned sier du hvilken kanal. Så da må du unmute en av høyttalerne hvis dette er et 2.2 oppsett, og disable bass management inntil du får styr på timingen. Sånn sett er det enklere hvis man har en centerhøyttaler....
    1653675400664.png
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Mekka det, nå ser det mere riktig ut.
    Er det timing reference viktig når man måler lydtrykk også? Eller er det bare for å få de riktig timet ift hverandre?
    impulse.jpg
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Mekka det, nå ser det mere riktig ut.
    Er det timing reference viktig når man måler lydtrykk også? Eller er det bare for å få de riktig timet ift hverandre? Vis vedlegget 821284
    Ser bra ut nå ja! Dette er kun for å sette en initiell god timing. Og da kunne man egentlig vært i mål. MEN, så kommer faseforskjeller pga rommets refleksjoner osv og ødelegger litt av glansbildet. Og det er der man kan bruke alignment tool (men først når timining er sånn noenlunde) og bruke det til å finjustere timingen for optimal frekvensrespons både mellom subber og mellom subber og høyttalerne rundt delefrekvensen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan kan jeg få gjort det samme mellom høyttalerne og subbene? Måle en og en høyttaler og legge det inn i samme graf og få alt likt?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Hvordan kan jeg få gjort det samme mellom høyttalerne og subbene? Måle en og en høyttaler og legge det inn i samme graf og få alt likt?
    Det JEG gjør at jeg måler først høyttaler og sub separat over et frekvensområde fra for eksempel 40-200Hz uten bass management men med timing reference. Basert på det sjekker/justerer jeg timingen basert på impulsrespons. Deretter aktiverer jeg bass management/aktive delefiltre og gjentar målingene. Men nå bruker jeg alignment tool til å få best overlapp mellom sub og høyttaler i oktaven rundt delefrekvensen. Det blir alltid litt tradeoffs så små justeringer er bedre enn store under ellers lik respons...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har fått justert inn alle nå. Dette er hver sub og hver ht for seg med nye målinger (ble litt kluss når man stiller delay, må måle hver gang pga timing reference)
    impulse.jpg

    Litt vanskelig å se helt i starten der, men klarer ikke å zoome noe mer
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Har fått justert inn alle nå. Dette er hver sub og hver ht for seg med nye målinger (ble litt kluss når man stiller delay, må måle hver gang pga timing reference)
    Vis vedlegget 821295
    Litt vanskelig å se helt i starten der, men klarer ikke å zoome noe mer
    Det holder i massevis. Og så prøver du alignment tool mellom hver høyttaler og sub ;-)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.688
    Antall liker
    1.925
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Samlet som en gruppe, eller høyre ht mot høyre sub og motsatt?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.963
    Sted
    Tårnåsen
    Samlet som en gruppe, eller høyre ht mot høyre sub og motsatt?
    Der er det mange meninger. Med stereo subber er det mange systemer som kalibrerer v.sub med v. høyttaler og h.sub med h.høyttaler.
    Men i bassen er det alltid totalresponsen du hører uansett, så hvis du har faseforskjeller venstre-høyre kan en slik "stereo" kalibrering bli ganske suboptimalt selv om hver kanal måler bra. Så derfor foretrekker jeg å først aligne v+h sub og v+h høyttaler separat, slik at totalresponsen i bassen blir best mulig. Og deretter aligner jeg høyttalere og subber samlet, vha two sweep på for eksempel 40-200Hz (et for begge subbene, og et for begge høyttalerne, med delefilter aktivert) som dekker ca en oktav på hver side av typisk delefrekvens. Og selvfølgelig med timing reference ;-)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Vil tro det er mest å hente på å få den beste målingen med rew (subwoofere inkludert) så kjøre dirac?
    Dette er det mest effektive etter min mening. Plasser høyttalere optimalt, spesielt med tanke på refleksjoner og respons over der subene hjelper til. Så setter du suber der det summerer mest optimalt, deretter dirac.

    Helst skal man ha separat justering på suber, men under 100hz går dette som oftest veldig fint. ;)


    Geir Arne
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn