Diverse Jul

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er du ferdig med jula? Eller held du det gåande? Svar på spørsmåla:
1. Hausting av juletreet.
- er du ferdig?
- plast eller?
- allergi?
- gran eller furu?
- pynte-konsept (norske flagg eller berre raude kuler, levande lys)
- juletregong eller ikkje?

2. Julematen
- ete opp alle restane?
- geiteribbe eller noko anna?
- greidde du å få i deg riskremen, eller?

3. Presangar
- kjøpte du presangen din til deg sjølv, eller fekk du hinta om kva vinylplater og pickupar du ynskte deg?
- kven hadde du omtanke for, og jobba litt med presang til?

4. Var du i kyrkja?
- eventuelt hadde du tenkt å gå, men....
- passa du maten i staden ?

5. Alkoholkonsum?
- totalist
- har små barn og held meg i skinnet til dei er lagde
- hei & hå!

6. Var det kjekt med jul?
- fekk du noko som du sette pris på?
- var det andre som sette pris på det du gjorde/gav?

7. Refleksjonar - kva skal du gjere neste jul?

8. Jobba du heile jula?

9. Beste juleminne ever.

10. Eventuelt.


Framleis god jul (13 dagar jul, veit de) og godt nyttår!
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
1. Juletre:

Har ikke hatt juletre de seneste ti årene - problem solved.

2. Julematen:

Ferdigspist. Pinnekjøtt - hvis noen lurer. Riskrem er oppskrytt.

3. Presanger:

Ingen kjøpepresanger til noen. Barna ordner med presanger til barnebarna - jeg bare betaler. En passende pengegave til barn og svigerbarn - enkelt og greit - og er mer verdsatt av mottagerne enn un yttige panikkgaver. Jeg har gitt klar beskjed om at jeg ikke har tenkt å late som om jeg blir glad for å få ting jeg ikke har bruk for - og det spare alle for å prøve å finne på ett eller annet idiotisk til meg.

4. Kirken:

Nei.

5. Alkoholkonsum:

Passe er best. Passe er mer for meg enn for kona- sånn har det alltid vært. LEnge siden vi hadde små barn i huset - ingen begrensninger sånn sett.

6. Kjekt med jul?

Jul er oppskrytt.

7. Refleksjoner:

Neste jul bli nok enda mer minimalistisk enn denne julen.

8. Jobb i julen:

Både ja og nei. Var jo on-line hele tiden - etter behov - men ganske avslappet.

9. Beste juleminne ever:

Blankt - teflonhjerne, må vite.

10. Eventuelt:

Blankt.

Men for all del: fortsatt god jul til alle HFSere.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.612
Antall liker
9.169
Sted
Trondheim
Tenkte jeg skulle skrive noe, men Ulf-B oppsummerte det greit.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.783
Antall liker
2.767
Torget vurderinger
1
Tjuende dag jul. Da skal treet ut. Men ikke før. Nisser og engler forsvinner før den tid, men treet står til 13. januar.

Forøvrig er det en uting at folk starter jula for tidlig og hiver den ut for tidlig.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Flytta i joli denne gongen. Elles er det lang jol her i heimen, sidan kona er serbisk og soleis ortodoks.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
1.
Har ikke juletre, kjører på med 7 lys i vinduet, det lyser opp i en tung mørketid. Hva de 7 lysene egentlig symboliserer bryr vi oss lite om. Har en nisse i vinduet i tillegg og så blir det røde gardiner i vinduene på kjøkkenet og stue.
2.
Alt er borte, her går det i ribbe, julepølse, surkål, poteter og tyttebær. Dessert varierer, i år var det is.
3.
Jeg fikk en flaske whisky og kona fikk en Ipad. Ungdommen får en tusenlapp hver på Vipps.
4.
Er ikke medlem av kirka og er heller ikke kristen, har mer sansen for buddhismen.
5.
Tok et par øl seint på kvelden når hjemkjøring av slekta var gjort.
6.
Fint med jul i år, beste på flere år.
7.
Neste jul blir sannsynligvis lik.
8.
Jobbet ikke, Driver jo ikke så mye med det lenger.
9.
Tja, mye som er bra.
10.
Det går mye i god mat og drikke.

Fortsatt god jul og godt nytt år.:)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Greit at folk er glad i jul altså, men jeg husker jo at det var stor oppstandelse fordi julemarsipanen dukka opp i butikkene allerede i oktober for noen år siden.

Men nå føler jeg ting har blitt dratt opp på et _helt_ annet nivå.

Det er over 11 måneder igjen til jul. Allikevel ser jeg at enkelte i nabolaget allerede har hengt opp julelys i vinduene sine.

Da synes tilogmed jeg at de trekker det litt langt.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
1: Juletre: Ingen. Er "ung" nok til å fremdeles ha foreldre som er i live, og synes det ikke er nødvendig å pynte hos meg selv når jeg bare svinger innom dem en tur i jula og får plenty med julepynt-inntrykk derfra.
Der kjørte de nå plast for tredje år på rad og er svært fornøyd med avgjørelsen. De er hønngamle, og selv om det mangler den sjarmerende lukta, så er det absurd mye mer praktisk og hensiktsmessig. Pent er det faktisk også.
Pynten er en miks basert på gamle tradisjoner og pynt som er opparbeidet i slekta over ca hundre år. Flagg er selvsagt med. resten er såpass forskjellig at det er vanskelig å klassifisere det.

2: Mattradisjonene ble endret fra ribbe og medisterpølse, som ingen i familien egentlig var særlig glade i , men ingen turte å gjøre noe med, siden det var tradisjon, til reinsdyrstek. Så ja, jeg spiser Rudolf på julaften.

3: Presanger vil jeg helst ikke ha. Og jeg har prøvd å få forståelse for dette. Jeg har alt for mye ræl som jeg ikke trenger uansett, og synes det er fælt å måtte enten kaste, prøve å donere bort, eller stue vekk ting jeg har fått til jul. I år begynte dette omsider å synke inn, etter at jeg har vært ganske kjip med gavene selv.
Eneste som anses som litt viktig å fikse presang til, er niesa mi på 14. Andre fikk enten ingenting, eller en flaske med noe fint oppi.
Kun presanger til absolutt nærmeste familie, de få som er tilstede i samme rom som meg på julaften.

4: Ikke kirketur. Jeg har faktisk fått lurt foreldrene mine til å synes det er innafor å droppe det også, så istedenfor sitter vi hjemme og prater sammen og har det hyggelig før jula setter inn for fullt.

5: Alkohol er bare noe jeg gir bort, har nullforbruk selv. Men det har ingenting med jula å gjøre.

6: Ble en svært kort, men ganske hyggelig jul for min del. Modern bakte boller til meg på julaften. Det setter jeg enormt stor pris på. Niesa ble henrykt over gaven sin, som var noe hun hadde ønsket seg, men ikke turt/orket å fortelle til noen, siden hun ikke orka å måtte forklare i detalj hva det var, bare for at noen skulle misforstå. Så jeg hadde dritflaks med den. (eller sykt gode instinkter)

7: Neste jul? Tja, blir vel noe av det samme om ingen går i fella, men passer seg for den.

8: Jobbet alle "hverdager" i jula. Er egentlig ikke så ille. Rolige dager på jobb og generelt god stemning blant de få som er på plass.
 
6

65finger

Gjest
Er du ferdig med jula? Eller held du det gåande? Svar på spørsmåla:
1. Hausting av juletreet.
- er du ferdig?
- plast eller?
- allergi?
- gran eller furu?
- pynte-konsept (norske flagg eller berre raude kuler, levande lys)
- juletregong eller ikkje?

2. Julematen
- ete opp alle restane?
- geiteribbe eller noko anna?
- greidde du å få i deg riskremen, eller?

3. Presangar
- kjøpte du presangen din til deg sjølv, eller fekk du hinta om kva vinylplater og pickupar du ynskte deg?
- kven hadde du omtanke for, og jobba litt med presang til?

4. Var du i kyrkja?
- eventuelt hadde du tenkt å gå, men....
- passa du maten i staden ?

5. Alkoholkonsum?
- totalist
- har små barn og held meg i skinnet til dei er lagde
- hei & hå!

6. Var det kjekt med jul?
- fekk du noko som du sette pris på?
- var det andre som sette pris på det du gjorde/gav?

7. Refleksjonar - kva skal du gjere neste jul?

8. Jobba du heile jula?

9. Beste juleminne ever.

10. Eventuelt.


Framleis god jul (13 dagar jul, veit de) og godt nyttår!
1
a. 26/12
b. nope
c. Nope
d. Gran
e. danske flagg og kuler
f. ja

2.
a. jepp
b. And
c. selvsagt

3
a. ikke selv
b. Kjæreste

4. nei
a. nei
b. nei

5. ja
a. nope
b. nope
c. nope

6. ja
a. ja
b. ja

7.
vet ikke om det blir norge eller danmark
8. nei
9. Los ángeles 1984 med pizza og øl på hotellet

I like måte!
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.285
Antall liker
9.365
Sted
Interiore Simplicitate
Jeg elsker jula, og advents- og førjulstida. [emoji3590][emoji4]

I dag forsvant siste rest av jula ut, inkludert grantre jeg hentet i skogen sammen med ungene.

Ribbe julaften, pinnekjøtt lille julaften/nyttårsaften annenhvert år avhengig av om det er jule- eller nyttårshelga som tilbringes hos svigers.

Riskrem julaften, moltekrem nyttårsaften.

Står over både akevitt og juleløl, men unner meg en bra whisky til jul som nytes etter at de minste har lagt seg.

Nyter også julemusikk i betydelige mengder. [emoji1303]

Men i morra er det hverdag, ikke det minste fnugg av julestemning lenger nå.




Sent from my iPad using Tapatalk
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har hatt ei flott jul, med alle tre barn og to barnebarn på besøk. Går ikkje i kyrkja anna enn når eg er på jobb. Så det vart ikkje i år heller. Relativt forsiktig alkoholkonsum, men ein liten akevitt til ølet, og ørlite konjakk til Sara Bernard-kakene måtte til.

Julemusikk vart det også, brukar å spele litt barokk, spesielt Bach og Handel, og så Nuestra Navidad/Misa Criola av Ramirez - folkloristisk, flott opptak frå 60-talet. Og så julegåveplatene, då.

Julegåvene til ungane fall i smak, og sjølv fekk eg både Leonard Cohen-plate og vintage fiskestang. I ungdomen kasta eg over den lokale vågen med ei ti fots glasfiberstang. Det har eg ikkje lukkast med når eg har prøvd karbonstenger, og no har eg fått ei nydeleg, nesten ubrukt fiskestang av nøyaktig same type som den eg greidde meisterkastet med (måtte gjere researchen sjølv, men kona betalte. Flott presang)

Bukkeribbe, moltefromasj (riskrem er for heavy) til dessert. Einaste saknet var manglande snø - det kom litt 3. januar, men det forsvann i natt.No har eg pakka ned julepynten. Har berre ørlite svineribbe og noko dessert å ete opp. I morgon er det jobb.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Huskar det kastet;) Var vel uten brems på Ambassadøren?
Ja, eg plukka av bremseklossane. Skal bli spennande å prøve igjen. Har snella endå, sjølvsagt. Men eg har ikkje Aspon C - fiskesnøret som var supersterkt og heilt utan minne. Så det må jobbast litt med å finne rette monofilamentet i 0.30 mm. Eller tynnare.

Har du fiskestonga endå? Og Cardinal 77?
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Har stanga endå,og Cardinal 77:cool: Brukar det lite,har gått over til Shimano utstyr.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Kanskje det?Du er lærar og eg blei nettopp pensjonist,så mykje fri....
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Nå er jula over, pakket ned og treet slengt ut. Men litt nye klær, et nytt tastatur og en ny pickup ble det jo. Mat og familiehygge. Romjula ble mer avslappet enn den har pleid å være siden vi hadde mindre besøk.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
For min del kunne ting stått lengre, men jeg er ikke alene i huset.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Alt av julelys og julepynt ble tatt ned i går og i dag,men juletreet får ei uke til.;)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jul
Er du ferdig med jula? Eller held du det gåande? Svar på spørsmåla:
1. Hausting av juletreet.
- Treet står
- og det er ekte
- ingen allergi
- gran
- Tradisjonelt. Norske flagg, glitter, gamle kuler, el-lys)
- Ikke juletregong

2. Julematen
- Alt oppspist?
- Ribbe, og det betyr sau!
- Ikke spes imponert over riskrem. I år ble det is med frukt og bær

3. Presangar
- Givere har visst fantasi selv. KOnserter, bøker.
- Barnebarn og kone

4. Var du i kyrkja?
- Aldri noen gang?

5. Alkoholkonsum?
- Moderat
- Ingen å ta hesyn til egentlig. Barnebarn ikke hos oss

6. Var det kjekt med jul?
- Konsertbilletter
- Kone og jeg traff rimelig bra i år, så ja.

7. Refleksjonar - samme prosedyre

8. Jobba noen få timer i løpet av fjorten dager.

9. Første jul med egne barn. Første jul med barnebarn

10. Eventuelt. Liker jula. For oss ingen religiøs greie. Bare kos med alle familiens generasjoner.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
3. Presanger:

Ingen kjøpepresanger til noen. Barna ordner med presanger til barnebarna - jeg bare betaler. En passende pengegave til barn og svigerbarn - enkelt og greit - og er mer verdsatt av mottagerne enn un yttige panikkgaver. Jeg har gitt klar beskjed om at jeg ikke har tenkt å late som om jeg blir glad for å få ting jeg ikke har bruk for - og det spare alle for å prøve å finne på ett eller annet idiotisk til meg.
Hvordan fikk du til dette? Jeg må fortsatt late som om jeg blir glad for div skjorter og boxere. For egen del er gaver direkte kontraproduktivt. Jeg blir rett og slett irritert over at et annet voksent menneske skal bruke av sin tid på å finne en gave til meg som jeg enten ikke trenger eller kan kjøpe selv (sannsynligvis trenger jeg det ikke, for om jeg trenger noe så kjøper jeg det rimelig kjapt selv). Eneste unntaket her er når barna har brukt tid på å lage noe!
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Hvordan fikk du til dette? Jeg må fortsatt late som om jeg blir glad for div skjorter og boxere. For egen del er gaver direkte kontraproduktivt. Jeg blir rett og slett irritert over at et annet voksent menneske skal bruke av sin tid på å finne en gave til meg som jeg enten ikke trenger eller kan kjøpe selv (sannsynligvis trenger jeg det ikke, for om jeg trenger noe så kjøper jeg det rimelig kjapt selv). Eneste unntaket her er når barna har brukt tid på å lage noe!
Om ikke hinting funker så er alltids direkte tale et alternativ. Søsteren min foreslo å kutte ut gaver til hverandre for et par år siden - jeg var enig (vi har byttet superundertøy stort sett som forsåvidt er greit nok). Av mamma og pappa får vi penger som vi skal bruke på noe vi trenger (ny teflonpanne ble det i år, overskuddet går i det generelle sluket). For flere år siden kuttet vi ut at jeg fikk fra samboerens søster m/mann. Fra svigers får vi noe vi trenger. Barna lager noe selv som er stas. Så eneste klassiske "gave" jeg får er fra samboeren min, hun pleier å være ganske flink å snappe opp ting jeg nevner i forbifarten i en eller annen sammenheng gjennom året. I år ble det noe praktisk til kjøkkenet samt et par bøker.

Jeg har alt jeg trenger og mere til stort sett så tilfeldige julegaver har jeg null bruk for. Det er, som du sier, kontraproduktivt for noen som har alt man trenger og fint har råd til å kjøpe det som evt mangler fortløpende.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Det er tanken som tel.
Men det er jo så åpenbart at det ikke er noen tanke men kun en "plikt" i slike tilfeller. Svaret på "hva gir man til noen som har alt" er sjelden "enda mer enn hva de har mer enn nok av fra før".
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det var no kjekt å få vintage fiskestong frå kona. Måtte sjølv drive researchen, noko eg har helde på med i lengre tid. Hadde vel eigentleg ikkje prioritert dette oppi alt anna, men eg synes det er kjekt å ha. Og kona fekk dei tre fyrste binda av "Flateyarbok", noko ho har sett pris på (og så får eg lese dei når ho er ferdigI.
Plikt ?
-høh!
Sjølv om eg har fleire fiskestenger, og kona har fleire bøker....
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
I år fikk jeg et samlesett med 6 sett Beatlessokker fra Happy Socks:

44386huge.jpg

Limited Edition Settet er så fint at jeg vurderer å henge det opp på veggen i stedet for å bruke de. En strålende gave, som viser virkelig omtanke fra giveren.

happy-socks-6-pack-the-beatles-lp-collectors-socks-gift-box-abbey-road-p10957-59587_image.jpg
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Ja, men jeg ble ikke fri for arbeid akkurat. Lyr er bra fisk.
 
Topp Bunn