Politikk, religion og samfunn Journalister til Strykkarakter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bør man forvente litt høyere kunnskapsnivå hos journalister enn hos leserene?

    http://www.mediedager.no/pub/pub_news.php?aID=464

    - Jeg ble nesten sjokkert. Nei, korriger. Jeg ble, og jeg er sjokkert over allmennkunnskapen blant norske journalister og redaktører. Det er flaut, pinlig, og til dels skremmende det som resultatene av undersøkelsen viser. Det står til stryk, sier Frank Aarebrot, professor i sammenliknende politikk ved Universitetet i Bergen.

    eksempler:

    • 36 prosent av norske journalister tror at KS er en fagforening for kommuneansatte, mens det er 33 prosent av redaktørene som tror det samme. Blant publikum er det ”bare” 32 prosent som tror KS er en fagforening.

    • 27 prosent av journalistene, og 13 prosent av redaktørene har ikke fått med seg at det er staten som nå eier og driver helseforetakene og de offentlige sykehusene. Blant publikum er det 39 prosent som ikke vet dette.

    • 31 prosent av journalistene og 25 prosent av redaktørene vet ikke at et primærvalg er et nominasjonsvalg. Blant publikum er det 65 prosent som ikke vet dette.

    • 82 prosent av journalistene og 81 prosent av redaktørene vet ikke at USA er medlem av OSSE (Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa). Blant publikum er det ”bare” 76 prosent som ikke vet dette.

    • 41 prosent av journalistene og 33 prosent av redaktørene vet ikke at det er FN som har gitt NATO i oppdrag å delta med militære styrker i Afghanistan. Blant publikum er det 51 prosent som ikke vet dette.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hva slags journalister har vært med i undersøkelsen? nyhetsjournalister? sportsjournalister? kulturjournalister? feature-journalister fra fhm, kk, henne, etc.?

    ellers:
    journalister bør ha gode kunnskaper på feltene de til vanlig jobber med.
    og de skal la være å skrive om ting de ikke har greie på, eventuelt gjøre skikkelig research på forhånd og oppgi kildehenvisninger.

    og, nei, man skal ikke forvente at enhver journalist er oppdatert om alt mellom himmel og jord.
    like lite som man skal forvente at en hvilken som helst lege skal besitte ekspertise om alle sykdommer.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg tror det var Kåre Valebrokk som en gang sa at det verste han visste var folk som hadde gått på media i Volda. Mener det var i en kronikk om at de journalistene som faktisk kunne noe sjelden var utdannet journalister.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Dette bekrefter det synet jeg har hatt på journalister i alle år.
    De er ikke så opptatt av objektiv rapportering. De er mer opptatt av å farge storyen etter sitt eget syn, og til det trenger man ikke så mye faktakunnskap.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.962
    Antall liker
    6.043
    Torget vurderinger
    32
    oddgeir skrev:
    Dette bekrefter det synet jeg har hatt på journalister i alle år.
    De er ikke så opptatt av objektiv rapportering. De er mer opptatt av å farge storyen etter sitt eget syn, og til det trenger man ikke så mye faktakunnskap.
    og her generaliserer du nesten ingen ting, ser jeg ;D

    Roy
    tidligere journalist og vaktsjef, nå redaktør.

    PS. dessuten kunne jeg visst svaret på alle spørsmålene...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    oddgeir skrev:
    Dette bekrefter det synet jeg har hatt på journalister i alle år.
    De er ikke så opptatt av objektiv rapportering. De er mer opptatt av å farge storyen etter sitt eget syn, og til det trenger man ikke så mye faktakunnskap.
    Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det hele tatt. Men det skal ikke stort til å kalle seg journalist og det er utallige arbeidsfelt. Jeg jobber som fotograf i NRK og litt i TV2 og har jobbet med utallige journalister, praktikanter og frilansere. Generelt synes jeg nivået er høyt og kan love deg at de er opptatt av objektiv rapportering så fremt det ikke er en "kosesak". Men som i alle yrker er noen flinkere enn andre og ikke alle kan noe om alt. Det er så godt som umulig. Du har de som tar seg av spesialfelt og de har oftest holdt på lengst og er veldig dyktige (ikke alle). Allmennreportere, eller poteter om du vil, må som regel sette seg inn i saken først. Hvordan må søker informasjon, finner vinklinger/fokus, bearbeider stoffet og hvor bra man formidler er viktigere enn kunnskapsnivået "på stående fot" mener jeg. Det som jeg beudrer mange journalister for er evnen til å sette seg inn i en sak på kort tid og finne riktig fokus.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    joaquin skrev:
    hva slags journalister har vært med i undersøkelsen? nyhetsjournalister? sportsjournalister? kulturjournalister? feature-journalister fra fhm, kk, henne, etc.?
    http://www.mediedager.no/pub/pub_news.php?aID=464

    Skremmende bakgrunnsinformasjon
    På spørsmålet om KS er det flest journalister i nettaviser og riksdekkende tv, samt de som jobber sport og foto, som tror det er en fagforening.

    - Det er for så vidt greit at sportsjournalister og fotografer ikke vet dette, de trenger neppe denne kunnskapen. Men det er ille når hele 34 prosent av de journalistene som arbeider med politikk, samfunn og økonomi tror det samme, kommenterer Aarebrot.

    Når det gjelder eierforholdene for helseforetakene og de offentlige sykehusene, er det de yngste journalistene som jobber i riksdekkende tv som kommer dårligst ut. Blant tv-journalistene er det hele 38 prosent som ikke har fått med seg helsereformen, og igjen viser bakgrunnstallene i undersøkelsen at journalister som jobber med politikk, samfunn og økonomi er langt svakere enn ventet. Hele 29 prosent av dem svarer feil, eller vet ikke svaret på dette spørsmålet.

    Elendig på utenriks
    - Om journalister og redaktører har dårlige kunnskaper om innenriksspørsmål, blir det ikke bedre når vi kommer til utenrikskunnskapene. Undersøkelsen ble tatt opp midt under primærvalgene i USA, og da er det elendig at 31 prosent av journalister og 25 prosent av redaktører ikke vet at dette er et nominasjonsvalg. Videre blir det nesten tragikomisk når så mange som 41 prosent av journalistene og 33 prosent av redaktørene ikke vet at NATO fikk sitt Afghanistan-mandat fra FN. Hvordan kan journalister skrive fornuftig om denne konflikten når 23 prosent av dem tror det var USA som ga NATO oppdraget, undres Aarebrot.

    Det siste spørsmålet mediefolkene bommet styggest på, var kanskje det vanskeligste. OSSE heter Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa, og ut fra navnet er det lite naturlig at USA er medlem der.

    - Jo, kanskje, men at bare 19 prosent av redaktørene og 18 prosent av journalistene vet dette er likevel trist. Verst er det at bare seks prosent av de som jobber med politikk og samfunnsspørsmål i redaksjonene vet svaret. Det er artig å merke seg at her er fotografene best. Hele 24 prosent av dem svarer korrekt, humrer Aarebrot.

    Bedrevitere
    Tallene viser også at i spørsmål hvor publikum er usikre på svarene svarer de ”ikke sikker”, mens journalister og redaktører stort sett kliner til og leverer svar uansett hvor galt det blir.

    - Det underbygger nok myten om mediefolk som bedrevitere. De vet svar uansett, men det er igjen noe som ytterligere undergraver troverdigheten til yrkesgruppen. Derfor blir resultatene av denne undersøkelsen svært lite hyggelig for bransjen, konkluderer professoren.

     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.328
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Puh! 10/10. Ante jeg det ikke: Fidelity ligger tilsynelatende godt over journalistsnittet :p
    Kanskje sunt å ikke bare leve av å synse...
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Gjestemedlem skrev:
    - Jo, kanskje, men at bare 19 prosent av redaktørene og 18 prosent av journalistene vet dette er likevel trist. Verst er det at bare seks prosent av de som jobber med politikk og samfunnsspørsmål i redaksjonene vet svaret. Det er artig å merke seg at her er fotografene best. Hele 24 prosent av dem svarer korrekt, humrer Aarebrot.

    [/i]
    Fotografene er jo stort sett en gjeng med uskolerte jævler også. Kan knapt nok slå i bordet med et artium selv.
    Tror faktisk vi har bedre allround-kunnskap enn våre journalist-kolleger. Mye til grunn fordi mange av oss jobber innenfor flere felt, mens journalistene er langt mer spesialisert. Sånn sett er spørsmålet til Joaquin på sin plass.

    Jeg tror også at fler og fler kan kalle seg journalist, se bare på oppblomstringen i nettavisene. Står selv med et bein i begge leire, og må si jeg ser mye rart rundt omkring. Dessverre overskygger de dårlige, de mange flinke og dyktige, trist men sant.


    Mvh
    Eros
    uskolert fotojournalist

    PS 10 av 10 her også. :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    joaquin skrev:
    og, nei, man skal ikke forvente at enhver journalist er oppdatert om alt mellom himmel og jord.
    like lite som man skal forvente at en hvilken som helst lege skal besitte ekspertise om alle sykdommer.
    Her synes jeg du er litt snill......
    Er man journalist så jobber man jo tross alt i en nyhetsredakjson - jeg regner jo med at det ikke bare er representanter for "Ponnybladet", "bryllupsmagasinet" og "Se og Hør" her....og da forventer jeg at man faktisk blar litt i den avisen man jobber i en gang i blant. Dessuten blander man ofte fagfeltene sammen......

    Så...når journalistene ifølge testen har dårligere almennkunnskap enn folk på gata - så synes jeg det er illevarslende!

    Mvh
    OMF
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    R.E.S. skrev:
    og her generaliserer du nesten ingen ting, ser jeg ;D

    Roy
    tidligere journalist og vaktsjef, nå redaktør.

    PS. dessuten kunne jeg visst svaret på alle spørsmålene...
    Kanskje litt ;)

    men du må jo innrømme at dette er en skummel utvikling, når journalister med samfunn og politikk som spesiale, scorer lavere enn de fleste oppgående mennesker.

    Da er det noe som forteller meg at de trives best i sin egen andedam, samlet rundt halvliteren mens de snakker dritt om USA og Israel.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    OMF skrev:
    joaquin skrev:
    og, nei, man skal ikke forvente at enhver journalist er oppdatert om alt mellom himmel og jord.
    like lite som man skal forvente at en hvilken som helst lege skal besitte ekspertise om alle sykdommer.
    Her synes jeg du er litt snill......
    Er man journalist så jobber man jo tross alt i en nyhetsredakjson - jeg regner jo med at det ikke bare er representanter for "Ponnybladet", "bryllupsmagasinet" og "Se og Hør" her....og da forventer jeg at man faktisk blar litt i den avisen man jobber i en gang i blant. Dessuten blander man ofte fagfeltene sammen......

    Så...når journalistene ifølge testen har dårligere almennkunnskap enn folk på gata - så synes jeg det er illevarslende!

    Mvh
    OMF

    nei, man trenger ikke å jobbe i en nyhetsredaksjon selv om man er journalist.
    denne yrkestittelen omfatter et vidt felt av skribenter, på alle slags mulige fagområder, og i alle typer aviser og tidskrifter.

    men, ålreit, jeg kikket på linken som Gjestemedlem la ut, og skal si meg enig i at den banden som klarte å bomme på disse latterlig enkle spørsmålene burde sendes tilbake til ungdomsskolen igjen.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Folk får de journalistene de fortjener. Treff og salgstatistikkene taler jo et ganske tydelig språk. Folk etterspør ikke kvalitet. Vil folk ha pupp og røkkehytter, så kommer på en måte Stanghelle-kaliberen litt til kort. Det er ikke så mange knepp til på den bryteren før vi ligger i samme løypa som den ukritiske og tomme nyhetsproduksjonen i statene. Heldigvis har vi en statskanal som gjennom nett, radio og tv holder nivået oppe, sammen med en håndfull gode aviser, også fidelity da ;D Gratulerer Vidar!

    Mvh
    Sniff
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg må vel krype til korset, og innrømme at jeg meldte USA ut av OSSE. Ellers hadde jeg solid kontroll på dette.

    Å vite mesteparten er 'rock bottom' for alminnelig dannelse. Å klare under halvparten i en multiple choice-test er virkelig dårlig.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Det er lenge siden jeg sluttet å skrive "journalist", og gikk over til "sjornalist". Men det fins da unntak…
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    10/10 ;)


    Nå kjenner ikke jeg alle journalister i landet, så langt derifra. Men de jeg kjenner eller har møtt har alle slått meg med at de har det så fordømrade travelt. De har ikke tid til å la deg snakke ut, de har ikke satt seg inn i bakgrunnstoffet i forhold til det temaet de skal inervjue deg om, og de tror det som kan kalles "folkelige anektoter" er fakta. Jeg jobber innenfor luftfart og ser at det er tilnærmet umulig å få en journalist til å oppfatte det jeg sier til ham/henne, jenter er faktisk mye flinkere men likevel, så nå gidder jeg ikke lenger svare når de spør. De skriver likevel det de bestemte seg for å skrive da de reiste fra kontoret.

    Det er slik som i politiske diskusjoner på TV, det skal være show og underholdning. Folkeopplysning er det ingen som bryr seg om lenger. Jeg savner faktisk Kjell Arnljot Wig sine politiske programmer dengangen TV var noe i svart/hvitt. Det var farge i programmene i allefall. I dag er bildet i farge men innholdet kun svart/hvitt.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Dette er sprøtt! får du ikke 10 av 10 riktige på denne testen så må du ha bodd i en hule de siste ti årene.
    At journalister som med sin lange utdannelse og den viktige jobben med å formiddle hva som skjer i verden ikke klarer en slik test kommer alikevel ikke som en overaskelse. Avisene blir jo bare mer og mer tabloide og saker som været, boligmarkeds synsing og musa til Britney Spears er oftere og oftere topic of the day, man må nesten lete med lupe etter ekte journalestikk.
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    På den ene siden, de journalister jeg kjenner er alle er kunnskapsrike og til dels kritiske til tabloidiseringen som skjer innenfor mediene. Jeg tror dessuten at de ikke er altfor spesielle i forhold til flertallet av yrkesgruppen. Mistanken min er at det er de som styrer mediebransjen det er noe galt med. Alt måles i opplag som betyr annonseinntekter. Det som selger er sex, drugs and rock'n roll. Har man ikke det å tilby så er alltids en skikkelig krangel en alternativ. Ble Dagbla' en bedre avis etter at Anne Aasheim overtok som redaktør? Lyspunktet er at medier som ikke følger i tabloidsporet faktisk er de som øker i opplag. Eks Dagsavisen, Morgenbladet og lokalaviser.
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Tja, er det publikum som styrer hva mediene selger, eller er det mediene som styrer hva publikum kjøper?
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det redaktørene vet er at folk vil ha sex, drugs and rock'n roll. Men blir man så forbanna mye klokere av det? Hva er poenget? Få solgt reklameplass?
    Nå var det journalistene og deres kunnskapsnivå dette startet med. Jeg tror journalister flest er både kunnskapsrike og reflekterte og ikke veldig glade for en slik utvikling.
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Noen som vil søke?
    Eneste krav, medlem av rødt eller sosialistisk ungdom.

    http://vg.easycruit.com/vacancy/179394/33379?iso=no


    Helst ikke for god almennkunnskap.
    Hvor har du vært de siste 30 åra? Når begynte VG å ansette journalister med sosialistiske sympatier? Men det jeg er jo klar over at i USA ville selv Jan Tore Sanner vært oppfattet som svært langt til venstre i det politiske lanskapet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tror ikke publikums preferanser alene forklarer pressens elendighet. Det er også en utgiftsside ved journalistikk. Grundighet og balanse krever tid, og arbeidstid koster penger.

    Skrekkeksempelet i så måte er Orderudsaken. Avisene var fulle av dette i månedsvis. 'Pikante' detaljer og sokker.

    Hvorfor? Man visste at en dag i retten ga flere sider salgbart stoff. Skal man produsere journalistikk av kvalitet må man leve med research som ikke alltid fører til noe. Penger ut uten penger inn.

    Leserne har neppe drevet utviklingen alene, men vent seg til skitten gradvis. Nå ville det kreve langsiktig og møysommelig arbeid å lære seg å lese kvalitetsjournalistikk igjen.

    Eller har vi noen gang hatt det?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Noen som vil søke?
    Eneste krav, medlem av rødt eller sosialistisk ungdom.

    http://vg.easycruit.com/vacancy/179394/33379?iso=no


    Helst ikke for god almennkunnskap.
    Jeg trodde du viste til en annonse for Klassekampen. Når det gjelder VG er nok intim kjennskap til kjendiser og Hotell Cæsar viktigere krav enn politisk syn. Sjefsredaktør Olufsen har fartstid fra Trondheim Unge Høyre fra samme tid som jeg var der. Han har ikke imponert meg!

    Klassekampa er faktisk en ganske så bra avis rent saklig sett. Ofte uenig med dem men de er grundige og uredde, en pryd for standen. Om det er dessverre eller ikke er jeg litt usikker på.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Her er en annen journalistet som glitrer med sitt intellekt:

    - Han var i overkant engasjert i forhold til andre jeg kjente. Han var frustrert fordi han ikke kunne gjøre noe. Der og da reagerte jeg ikke noe mer på det enn når folk sier de har lyst til å gjøre noe for barn som sulter, forklarte TV 2-journalisten om en samtale hun hadde sammen med terrortiltalte Bhatti om situasjonen i Midtøsten.


    Hva skulle vi gjort uten slike ledestjerner. ;D ;D


    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=505955
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    maestro skrev:
    Nå er det enda en gang bekreftet:
    En overvekt av norske redaktører stemmer AP - og journalistene stemmer SV (det visste vi fra før). FRP ligger f.eks. under sperregrensen.
    Er dette et demokratisk problem? Er det også kanskje forklaringen på det elendige resultatet journalistene oppnådde i testen ? ;)
    Handler vel mye mer om at jounalistene stort sett er mye bedre trenet til å gjennomskue bullshit enn deres lesere. De lever jo selv at å blåse ting helt ut av proporsjoner og vet hvor lett det er å manipulere allmuen med tøvete overskrifter, illustrasjoner og formuleringer.

     

    Vedlegg

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    maestro skrev:
    Nå er det enda en gang bekreftet:
    En overvekt av norske redaktører stemmer AP - og journalistene stemmer SV (det visste vi fra før). FRP ligger f.eks. under sperregrensen.
    Er dette et demokratisk problem? Er det også kanskje forklaringen på det elendige resultatet journalistene oppnådde i testen ? ;)

    Gjestemedlem skrev:
    Handler vel mye mer om at jounalistene stort sett er mye bedre trenet til å gjennomskue bullshit enn deres lesere. De lever jo selv at å blåse ting helt ut av proporsjoner og vet hvor lett det er å manipulere allmuen med tøvete overskrifter, illustrasjoner og formuleringer.
    Goddag mann, økseskaft.

    Hvordan svare på et innlegg, og samtidig slenge dritt om Frp?

    Da går det litt i surr av og til, som f.eks. her.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    maestro skrev:
    Nå er det enda en gang bekreftet:
    En overvekt av norske redaktører stemmer AP - og journalistene stemmer SV (det visste vi fra før). FRP ligger f.eks. under sperregrensen.
    Er dette et demokratisk problem? Er det også kanskje forklaringen på det elendige resultatet journalistene oppnådde i testen ? ;)
    Gjestemedlem skrev:
    Handler vel mye mer om at jounalistene stort sett er mye bedre trenet til å gjennomskue bullshit enn deres lesere. De lever jo selv at å blåse ting helt ut av proporsjoner og vet hvor lett det er å manipulere allmuen med tøvete overskrifter, illustrasjoner og formuleringer.
    Goddag mann, økseskaft.

    Hvordan svare på et innlegg, og samtidig slenge dritt om Frp?

    Da går det litt i surr av og til, som f.eks. her.
    Det å ha høgare utdanning er tydelegvis vanskeleg å samordne med å vere truande FrP-ar. Når det er sagt, er det utruleg mange tvilsame journalistar der ute....
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    joaquin skrev:
    hva slags journalister har vært med i undersøkelsen? nyhetsjournalister? sportsjournalister? kulturjournalister? feature-journalister fra fhm, kk, henne, etc.?

    ellers:
    journalister bør ha gode kunnskaper på feltene de til vanlig jobber med.
    og de skal la være å skrive om ting de ikke har greie på, eventuelt gjøre skikkelig research på forhånd og oppgi kildehenvisninger.

    og, nei, man skal ikke forvente at enhver journalist er oppdatert om alt mellom himmel og jord.
    like lite som man skal forvente at en hvilken som helst lege skal besitte ekspertise om alle sykdommer.
    Nei de trenger ikke å vite alt som er å vite i verden, men et miste mål av almennkunnskap må man kunne kreve.
    Disse spørsmålene var dritlette og relevante for alle som leser mer enn Donald, og som har radio og TV på innimellom...
    Direkte sjokkerende at jornalister ikke vet mere, spesielt når kravet for å komme inn på journaliststudiet er høyt så vidt jeg vet.Ganske også forunderlig at så få av den voksne befolkningen hadde rett svar også..

    Sleiven
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Sleiven skrev:
    joaquin skrev:
    hva slags journalister har vært med i undersøkelsen? nyhetsjournalister? sportsjournalister? kulturjournalister? feature-journalister fra fhm, kk, henne, etc.?

    ellers:
    journalister bør ha gode kunnskaper på feltene de til vanlig jobber med.
    og de skal la være å skrive om ting de ikke har greie på, eventuelt gjøre skikkelig research på forhånd og oppgi kildehenvisninger.

    og, nei, man skal ikke forvente at enhver journalist er oppdatert om alt mellom himmel og jord.
    like lite som man skal forvente at en hvilken som helst lege skal besitte ekspertise om alle sykdommer.
    Nei de trenger ikke å vite alt som er å vite i verden, men et miste mål av almennkunnskap må man kunne kreve.
    Disse spørsmålene var dritlette og relevante for alle som leser mer enn Donald, og som har radio og TV på innimellom...
    Direkte sjokkerende at jornalister ikke vet mere, spesielt når kravet for å komme inn på journaliststudiet er høyt så vidt jeg vet.Ganske også forunderlig at så få av den voksne befolkningen hadde rett svar også..

    Sleiven
    Det er slett ikkje alle journalistar som har journalistutdanning. Det høyrer nok mest til unntaka, tenkjer eg....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og faen...

    Nå er det like før Eros kommer og påpeker at det var et sitat, og at ungen ikke hadde orden på bruken av de to ordene.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Valentino skrev:
    Og faen...

    Nå er det like før Eros kommer og påpeker at det var et sitat, og at ungen ikke hadde orden på bruken av de to ordene.
    ha ha!

    men det kan være noe idet?? ;) ;) ;)

    Så er spørsmålet, skal et sitat omskrives p.ga gramatiske feil, eller skal det være bokstavrett?


    Forøvrig bryr jeg meg lite om disse bokstavene og ordene, bildene er mitt bord. 8)
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Norske journalister behersker uheldigvis ikke norsk språk. Selv lederartiklene er i mange tilfeller språklig ubehjelpelige, kfr spesielt Bergens Tidende. Man blir nedstemt av å lese tekster på ungdomsskolestilnivå.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Valentino skrev:
    Og faen...

    Nå er det like før Eros kommer og påpeker at det var et sitat, og at ungen ikke hadde orden på bruken av de to ordene.
    Enhver journalist vet forhåpentligvis at en bevisst sitert skrivefeil skal etterfølges av et [sic]. Til orientering.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn