Politikk, religion og samfunn Journalister til Strykkarakter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    (Husk å ta taksi hjem fra pøbben etter å ha drukket sjampanje, sjenever. viski og konjakk)
    Rosa Kattedyr

    Du må i allefall ta den drosja hjem til deg selv, for hos meg får du ikke servering når du mener det heter viski!! BARBAR!!!!
    Langhale, når vi først skal være liberale m.h.t. skrivemåte og skrive tilnærmet uttale blir det dessverre slik.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er rett og slett degenererende å forvente at alle ord skal være fonetisk stavet selv om det er på Norsk. Slikt babyspråk er fordummende.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Det er rett og slett degenererende å forvente at alle ord skal være fonetisk stavet selv om det er på Norsk. Slikt babyspråk er fordummende.
    Der tror jeg du traff spikeren på hodet gitt!! No kidding. Det skal gjøres lettvint og ikke krevende. Både for journalisten og leseren. Jepp, det er fordummende med denne typen misforstått forenkling.

    Tenk f.eks. på unge i dag som vokser opp med "Sjampanje"; de vet ikke hva dette produktet egentlig er og hvor det er produsert.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Det som bekymrer meg er ikke journalistenes kunnskapsnivå, men heller hvor redaksjonene har fokuset.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er ikke helt uvanlig å ha lokale tilpasninger av stedsnavn. Det er bare å spørre fruen om hun synest "vann fra Köln" gir like gode vibber som "eau de Cologne". Selv en såpass stor og velkjent by som London heter Londres på fransk. Milano heter Milan på engelsk (og forsåvidt for mange også på norsk). Mailand heter den på tysk, forresten.

    Ellers er det ikke vanskelig å slutte seg til undringen om hvor fokuset til mange redaksjoner ligger. Men det er også verdt å huske på at de tunge, seriøse utenlandske avisene har ganske små opplag til tross for at de når et stort språkområde. Franke Le Monde trykkes i rundt en halv million eksemplarer daglig (ca det dobbelte(?) av VG). Frankfurter Allgemeine Zeitung i omtrent like mange - en halv million. The Guardian rundt 350.000 daglig. Kanskje verdens mest anerkjente ukesmagasin - The Economist - selges i ca halvannen million eksemplarer pr. uke.

    (Edit: Fjernet svært gal påstand om at The Sun hadde verdens høyeste opplag - den er ikke i nærheten).
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Milano heter Milan på engelsk (og forsåvidt for mange også på norsk).
    Helt off-topic under off-topic: Man skulle tro at den ikke ukjente italienske fotballklubben AC Milan egentlig heter AC Milano - men det gjør den ikke fordi det var en engelskmann som stiftet klubben, og man har beholdt hans engelske stavemåte på klubbens navn.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Milano heter Milan på engelsk (og forsåvidt for mange også på norsk).
    Helt off-topic under off-topic: Man skulle tro at den ikke ukjente italienske fotballklubben AC Milan egentlig heter AC Milano - men det gjør den ikke fordi det var en engelskmann som stiftet klubben, og man har beholdt hans engelske stavemåte på klubbens navn.
    Korrekt, men klubben het AC Milano en kort stund fra 1938 til etter andre verdenskrig pga. krav fra Mussolini. AC Milan het opprinnelig Milan cricket and football club fra 1899 til 1919 da de skiftet navn til Milan football club (1908 brøt noen av klubbens medlemmer ut av klubben og stiftet fc Internazionale (Inter Milan) pga. at de mente Milan hadde for mange italienere og de villa ha flere utlendinger i sin klubb), men Mussolini krevde at laget skulle hete AC (associazione Calcio) Milano, etter andre verdenskrig gikk de tilbake til den opprinnelige skrivemåten for Milan som de hadde samtidig som de beholdt AC.
    (Og folk som lo av meg når jeg hadde foredrag om ac Milan første året på videregående) :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg hørte ganske mye av historien - unntatt det med Mussolini - da jeg var i Milano for ganske mange år siden. Da lærte jeg også at AC (= Associazione Calcio) står for fotballklubb - enkelt og greit. Associazione=klubb eller forening og Calcio=Fotball.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Noen flere i samme gaten: klokketro, reperasjon, konstantere (en kjent direktør drev hele tiden å kontanterte forskjellige saker på TV, men han var dog ikke journalist), glamoriøst, benchmarketing.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Hentet fra dagens VG.

    Politihelikopter sto på bakken på grunn av bemanning


    Ble først satt inn i leteingen etter Sigrid (16) i morges.


    Var de så tunge de i bemanningen at helikopteret ikke klarte å lette??
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva med farsotten å "miste" fotballkamper, OL-deltagelse etc? "Gå glipp av" sa vi før i tiden - "miste", det var noe som gjaldt lommebøker, nøkler og slikt.....
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Når et firma annonserer tilbud på MC-hjelmer med "1/2 pris eller mer", hva mener de da, tro?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og i serien elendig journalistikk har vi i dag, nok en gang, kommet til Nettavisen. Her langer nettavisen ute mot Googles ordning med etterlattepensjon og hvor håpløst avlegs det er, for så å avslutte det hele med setningen:

    "Google Norge opplyser til Nettavisen NA24 at selskapets ordning med etterlattepensjon til ansatte i USA ikke tilbys norske ansatte."

    NA24 - NA24
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Både Dagbla´og VG har disse to rikingene og deres separasjon på forsiden av papirutgaven. Er det en eneste person her inne som finner det interessant å lese om Hagen og Mille Marie ? En eneste person som er på HS?

    Er det en av oss som kjøper avisen for å lese om dette skal jeg ta tilbake det jeg nå sier og det er at begge disse hovedstadsavisene bør pålegges moms på samme måte som Se&Hør og annen slik søppeljournalistikk!!!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Både Dagbla´og VG har disse to rikingene og deres separasjon på forsiden av papirutgaven. Er det en eneste person her inne som finner det interessant å lese om Hagen og Mille Marie ? En eneste person som er på HS?

    Er det en av oss som kjøper avisen for å lese om dette skal jeg ta tilbake det jeg nå sier og det er at begge disse hovedstadsavisene bør pålegges moms på samme måte som Se&Hør og annen slik søppeljournalistikk!!!
    Miljøavgift også.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ingen skal kalle meg uhildet i hagen/treskog-saken. Jeg er i høyeste grad hildet. Det var deres bryllup i A.D. 2004 som påvirket min smule hjerne til å fri til min hjertenskjær, og da jeg kom til meg selv igjen var hun i full gang med å legge ut om at vi skulle vies i den norske ambassaden i København osv. osv. Og slik ble det naturligvis.
    Kona og jeg hadde et styremøte i dag hvor det ble enstemmig vedtatt at det får være grenser for hvor langt vi skal følge disse menneskenes eksempel. Begeret er nådd! Vi holder stand till the bitter end.
    Beklager hvis dette ble litt vel off-topic :D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Både Dagbla´og VG har disse to rikingene og deres separasjon på forsiden av papirutgaven. Er det en eneste person her inne som finner det interessant å lese om Hagen og Mille Marie ? En eneste person som er på HS?
    Vet du Spiralis, det hender at det i svake øyeblikk faller en tanke i midt hode om at den slags svermeri ikke er helt fremmed for HFSere heller.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Vet du Spiralis, det hender at det i svake øyeblikk faller en tanke i midt hode om at den slags svermeri ikke er helt fremmed for HFSere heller.

    Ja da er jeg tilbake etter en seanse i dusjen, gråtende, liggende i fosterstilling!! DET DER ble bare for sterkt Deph!!


    Til Hr. og Fru Lund vil jeg si at dere tar en riktig beslutning der!;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vet du Spiralis, det hender at det i svake øyeblikk faller en tanke i midt hode om at den slags svermeri ikke er helt fremmed for HFSere heller.

    Ja da er jeg tilbake etter en seanse i dusjen, gråtende, liggende i fosterstilling!! DET DER ble bare for sterkt Deph!!


    Til Hr. og Fru Lund vil jeg si at dere tar en riktig beslutning der!;)
    Takk takk. Ikke er vi rike på gods og gull heller. Muligens en avgjørende forskjell der:)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ingen skal kalle meg uhildet i hagen/treskog-saken. Jeg er i høyeste grad hildet. Det var deres bryllup i A.D. 2004 som påvirket min smule hjerne til å fri til min hjertenskjær, og da jeg kom til meg selv igjen var hun i full gang med å legge ut om at vi skulle vies i den norske ambassaden i København osv. osv. Og slik ble det naturligvis.
    Kona og jeg hadde et styremøte i dag hvor det ble enstemmig vedtatt at det får være grenser for hvor langt vi skal følge disse menneskenes eksempel. Begeret er nådd! Vi holder stand till the bitter end.
    Beklager hvis dette ble litt vel off-topic :D
    Godt å høre - kona og jeg har vært gift i snart 40 år. Vi har ingen problemer med å ha det hyggelig sammen.

    Det er neppe journalistenes skyld - men jeg stusser veldig over alle som skilles, og som fortsatt er gode venner og har det kjempehyggelig sammen. Hva er vitsen med å skille seg eller separeres da?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er vel kanskje ikke journalistene som står bak denne avgjørelsen, men jeg er overrasket over at VG er så ynkelige at de har betalt penger til den drapssiktede ektemannen i Dung saken for at de har trykket bilder av den tidligere hustruen i forbindelse med omtale av etterforskningen av mordsaken.

    Krever 1,7 millioner for Dung-bilder - bt.no

    Der sank VGs anseelse til et hittil ukjent lavmål.

    "VG sto også på listen over saksøkte, men partene inngikk forlik tidligere i år."
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    722
    Hvis kolonialisering av månen blir et satsingsområde, får vi håpe de velger noe annet enn norske matkjeder.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dagens Dagbladet

    dagb.jpg

    Det er jo en kjensgjerning at det finnes noen språkkløner som tror at senil og dement betyr det samme, men at det står så dårlig til i redaksjonen at de får lov til å klistre slik uvitenhet utover hele forsiden er overraskende og flaut for avisen.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Dagens Dagbladet

    Vis vedlegget 151289

    Det er jo en kjensgjerning at det finnes noen språkkløner som tror at senil og dement betyr det samme, men at det står så dårlig til i redaksjonen at de får lov til å klistre slik uvitenhet utover hele forsiden er overraskende og flaut for avisen.
    Samme som at jeg skulle si, i samme forbindelse, at Torry Pedersen burde skjerpe seg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fra Haugesunds Avis igjen... Audi, BMW, MB eller hvilken tysk bil er det?
    Capture.PNG

    Og denne var da sjarmerende.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Broren min driver mye med sånn dykking. Jeg håper virkelig ikke at han dykker under vann, det høres farlig ut.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    722
    Men hvordan bedriver man overvannsdykking?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    VG nett i dag, om vanskelige vindforhold under British Open i Golf:

    Senere i dag er det meldt opp til 18 sekundmeter i minuttet.
    Det er mye vind, det! Tilsvarer nesten et snes Beaufort i kvarteret.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    VG nett i dag, om vanskelige vindforhold under British Open i Golf:

    Senere i dag er det meldt opp til 18 sekundmeter i minuttet.
    Det er mye vind, det! Tilsvarer nesten et snes Beaufort i kvarteret.

    Det må vel være snakk om aksellerasjon, dvs økning i vindstyrken med 18 sekundmeters økning pr minutt! Vi får håpe det ikke står på så lenge da for etter ett femminutt tror jeg blir riktig så utrivelig!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn