Politikk, religion og samfunn Journalister til Strykkarakter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Valentino skrev:
    Og faen...

    Nå er det like før Eros kommer og påpeker at det var et sitat, og at ungen ikke hadde orden på bruken av de to ordene.
    Enhver journalist vet forhåpentligvis at en bevisst sitert skrivefeil skal etterfølges av et [sic]. Til orientering.
    I en tid da de journalistiske moteordene i overskrifter er "raser mot", "freser mot", "tordner mot", "gurgler mot", og andre ubehjelpelige versjoner som mer fremkaller bilder av en inkontinent spastiker enn noen som er opprørt eller uenig med noe er det nok litt vel optimistisk å håpe på.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.997
    Antall liker
    721
    Fenomenal prestasjon av Jonasgutten.
    Sjeldent man ser så dustete oversettelse fra engelsk til norsk.
    "Frakttog"...."hengt i Melbournes sentrumsområde"

    Fyren er i nærheten av grønnsakstadiet.......

    ;D ;D
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Når man oversatt fra engelsk i full fart, slik som tilfellet er her, blir fraværet av språkfølelse svært tydelig. Han burde vært trikkefører.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Når jeg leser headingen på denne tråden dukker det på netthinnen opp et bilde av en person som i mine øyne er selve personifiseringen av overskriten. Jeg regner da med at reportere på fjernsynet også kan kalles journalister. Pål Gordon Nilsen finn deg noe annet å gjøre, du er kun en kilde til irritasjon på skjermen.

    Mvh
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    Gubra skrev:
    Fenomenal prestasjon av Jonasgutten.
    Sjeldent man ser så dustete oversettelse fra engelsk til norsk.
    "Frakttog"...."hengt i Melbournes sentrumsområde"

    Fyren er i nærheten av grønnsakstadiet.......

    ;D ;D
    Det er noe av det dårligste jeg har lest. Er det ingen som leser gjennom sakene før de havner på nettutgaven? Det må vel være en vaktsjef eller lignende som har et visst ansvar for det som blir publisert.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    Det er noe av det dårligste jeg har lest. Er det ingen som leser gjennom sakene før de havner på nettutgaven? Det må vel være en vaktsjef eller lignende som har et visst ansvar for det som blir publisert.
    Tenk hvordan det så ut før dem kjørte språkvask og kvalitetskontroll. Jonas leverer!
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.226
    Antall liker
    4.850
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fra E24.no for halvannet år siden. Genial overskrift å ha på Stordalen-saken og så sette den rett under omtalen av terror-angrepene på hoteller i Mumbai. ;D
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det underligste er at teksten har fått stå nesten hele dagen. Nå har de vært inne og vasket den, men de fikk ikke med seg "deseperat" ...

    Neste gang.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Er ikke så greit med rettskrivinga, så raskt som alt skal ut til oss sultne, nyhets-sugene lesere nå om dagen! Stakkars journalister. De får meir pepper enn lærerne har fått på lenge, jfr. lærertråden....

    mvh. VilhelmW
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Sakset fra samme artikkel: "- Han krysset togsporet, snudde seg, hørte og så toget og ropte at dem måtte løpe." (Min uthevning).
     
    N

    nb

    Gjest
    Det var alltid topp underholdning - rent språklig - å lese lokalavisen hjemme. Det gikk rykter om at redaktøren var dyslektiker og setteren ordblind. Neppe sant, men man kunne jammen begynne å lure ved gjennomlesing av avisen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg er aldri blitt "tilbakeprovosert," men ser flere og flere blir "fremprovosert."

    Kanskje man burde friske opp latinen? Men det er vel et dumt ønske...

    pro - vocare -- å kalle frem.

    Mao står det fremfremkalt her.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Det gjelder å se gjennom fingrene med slike uttalelser.. ellers blir begeret fort nådd.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For 3-4 dager siden leste jeg i VGs nettutgave at det var full tollstans i Houston (en lastebil hadde veltet på motorveien ved en betalingsstasjon og blokkerte trafikken) - en "journalist" burde ha fått med seg at til og med i Norge er bomstasjonene merket med toll booth.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.226
    Antall liker
    4.850
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Det gjelder å se gjennom fingrene med slike uttalelser.. ellers blir begeret fort nådd.
    ;D

    It's as much fun as shooting monkeys in a barrel.
     

    Rune N

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2003
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Sted
    Nedre Eiker
    Tullete oversettelser og skrivefeil (begår sikkert noen selv) kan både irritere og fremstå som hysterisk komiske.

    Værre er det at noen journalister prøver å diktere hvem som skal få bære frem meningsytringer i media. En journalist i DB har tilogmed klandret Aftenposten for å trykke kronikker fra en person hun tydeligvis ikke tåler trynet på. Nordmenn hadde ikke bruk for disse utgydelsene,og å bruke spalteplass på dette var bare ødeleggende for en debatt på høyt plan, mente HUN.

    Arrogant som f..n
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Overskrift i VGs nettutgave for noen dager siden:

    "ELLENs BIL STYRTET 20 METER NED I FJORDEN - SVØMTE UT BAKLUKEN: ENGLEVAKT!"

    Du verden hva disse bilene kan gjøre nu for tiden.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    For noen dager siden kunne Dagbladet og Vg rapportere at nå kommer våren og rekordvarme med 14+ i store oppslag klint ut over første siden . snudde man derimot avsien og skummet igjennom værmeldingen så fant man kun 2 plasser der var medlt mer en 10grader og det gjaldt kun 1 dag for begge plassene . .

    De solgte sikkert noen flere aviser da. ::)

    Og hva er det med journalister som begynner å lage storyer utifra facebook og kvittremeldinger ? Det må jo være journalistisk LAVMÅL av dimensjoner.
    Før gikk det faktisk an å kjøpe aviser og sette seg ned å lese de fra ende til ende , i dag er de stort sett ikke verdt bryet.
     

    Dude

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2007
    Innlegg
    34
    Antall liker
    0
    Hva er det forventet av en journalist skal kunne?
    Det virker som de skal kunne svært mye om veldig mye. Det virker hvertfall sånn på denne tråden.
    Hva om 20-30.000 mennesker hadde kunnet se hva du gjør på jobben hver dag, og så kommentert dette!
    Tror vel mange av oss hadde blitt lei.

    Samt at det blir kuttet stillinger i stor skala hos alle de store mediehusene,og klikk på nett er det som genererer mest penger.

    Nå er vel ikke journalist en beskyttet tittel? Så det er fritt frem å kalle seg dette om man vil?

    Uansett; det er slitsomt å være journalist,men det er bedre enn å jobbe ;) som en sa en gang.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    For å være helt ærlig synes jeg det er mer galt med redaktører enn journalister. Hva man skriver om noen som kjører bilen på havet og svømmer ut bakluka er en ting, at man skriver om det er noe helt annet.

    Kanskje journalistene er enige med meg? Det er jo flere av dere her inne, så kjør debatt. ;)
     

    Dude

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2007
    Innlegg
    34
    Antall liker
    0
    Zomby_Woof skrev:
    For å være helt ærlig synes jeg det er mer galt med redaktører enn journalister. Hva man skriver om noen som kjører bilen på havet og svømmer ut bakluka er en ting, at man skriver om det er noe helt annet.

    Kanskje journalistene er enige med meg? Det er jo flere av dere her inne, så kjør debatt. ;)
    Og frontredigerere ;D
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Zomby_Woof skrev:
    For å være helt ærlig synes jeg det er mer galt med redaktører enn journalister. Hva man skriver om noen som kjører bilen på havet og svømmer ut bakluka er en ting, at man skriver om det er noe helt annet.

    Kanskje journalistene er enige med meg? Det er jo flere av dere her inne, så kjør debatt. ;)
    Kverulanten i meg (et dominant gen) fortalte meg at overskriften sa at det var bilen som svømte ut bakluken. Så sånn sett var det kanskje forståelig at man skrev om det ;D
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.226
    Antall liker
    4.850
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Et lite utdrag av hva avtroppende IMF-økonom Peter Doyle sa i forbindelse med sin avskjedssøknad.

    To engelske versjoner:

    “There are good people here, but it takes a further, you should be careful that you do not lose the rest…”
    “There are good people here but this salt is moving up You might want to be careful not to lose the other …”

    NA24's oversettelse:

    - Det er flinke folk her, men denne flytter på seg. Dere vil kanskje ta dere sammen, så dere ikke mister de andre.

    Whiskey Tango Foxtrot?
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Første bud for journalister som skriver i norske aviser er å kunne norsk grammatikk og ortografi, mens selve saken (innenfor journalistens fagfelt) ofte må tas på sparket.

    Til det første: Det er helt påkrevet at man eksempelvis vet forskjell på å og og, de og dem, mindre og færre ("...1000 mindre mennesker i år enn i fjor". Her skal det være færre og ikke mindre; folk har sannsynligvis ikke blitt mer kortvokste!). Videre omskriver Dagbladet egennavn og fornorsker dem (Sjampanje kan det ikke hete, kun Champagne; det er et stedsnavn. Samme med Konjakk; nytter ikke, det heter Cognac), skuter (om fremkomstmiddelet scooter) som er et flertallsord for (seil)skuter. Spesielt DBladet elsker fornorskning som det bare blir tull av og som er latterlig. Dette er dog et redaktøransvar og ikke noe journalisten selv velger ut fra eget forgodtbefinnende.

    Problemet dagens journalister og redaktører har, er at de ikke er godt nok skolert og i tillegg har et likegyldig forhold til skriftspråket vårt. Skjerpings!

    Når det gjelder saksinnholdet i det journalistene skriver om, så går det helt på trynet når man tar sjansen på å skrive om noe man ikke har (helt) peiling på og folder hendene for at ikke leserne skal oppdage dette. Godt eksempel her er omtale av E-stoffer i mat- og drikkevarer (dette elsker DB og VG). Ta f.eks. Benzosyre (konserveringsmiddel) som bl.a. tyttebær er stappfulle av. Her står det ofte at det er skadelige mengder i et eller annet produkt, mens mengden er som en håndfull nyplukkete tyttebær. Da må vi jo forby tyttebærspising, eller hva?

    Nei, det gjelder vel å holde seg innenfor kompetanseområdet og samtidig fremstille saken på et korrekt norsk. Det er fristende, men også dristig å begi seg ut på litt ukjente stier, det vet vi som skriver her på HFS; plutselig får man så hatten passer. Men vi tar oss ikke betalt. Det gjør journalistene i norske aviser og på deres nettsider.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    32.426
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hey (!),
    sjampanje og konjakk er det lov å skrive. Og godt norsk.
    Skuter er det også lov å skrive, men vel ikke særlig godt norsk, syns jeg. Rett skal være rett.
    Bokmålsordboka | Nynorskordboka

    Ellers har du flere gode poeng.:)
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Hey (!),
    sjampanje og konjakk er det lov å skrive. Og godt norsk.
    Skuter er det også lov å skrive, men vel ikke særlig godt norsk, syns jeg. Rett skal være rett.
    Bokmålsordboka | Nynorskordboka

    Ellers har du flere gode poeng.:)
    He, he,

    synes du det er OK å skrive "Råkkefår" eller "Rockefore" eller noe annet avvikende fra den opprinnelige betegnelsen, som norsk substitutt, eller "oversettelse" fra egennavnet "Roquefort". Hva med vin fra "Riokja", eller kanskje skrevet "Riocha" (Rioja)?

    Dette blir bare tull. Vi er, etter min mening, nødt til å forholde oss til, d.v.s. respektere, egennavnets skrivemåte. Ellers ender det i forakt for dem som fant på, eller skapte, navnet.

    For å ta "Champagne" som eksempel, så er det både et definert område i Frankrike og betegnelsen på et produkt. Skal vi fornorske dette? På hvilken måte beriker vi det norske språk ved å gjøre dette? Absolutt ingenting! Det er kun barnslige Dagbladet som soser bort tiden på slikt. Hva med å benytte tiden på å innskjerpe kunnskapen om det norske skriftspråk?

    Skal du forresten ha stekt Beiken til frokost i morgen?
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Skal du forresten ha stekt Beiken til frokost i morgen?

    Nei jeg skal ikke ha det til frokost. Det spiser jeg normalt bare når jeg bor på hotell!

    Derimot hadde jeg planlagt å begynne morgendagen med å lese "Organum scientarum", som jeg kan opplyse de uskolerte blandt oss, (journalistene) er det som anses å være hovedverket til den kjente jurist, filosof, vitenskapsmann og forfatter Sir Francis Beiken.:rolleyes:

    Kanskje du nå ser det poenget "janft" fortvilt forsøkte å formidle til deg "United"?

    Selv om Norsk Språkråd og andre "supperåd" forsøker å ødelegge vår språklige arv og øvrig kultur har de, såvidt meg bekjent, ( her tar jeg "janft" til sannhetsvitne ) ikke tillatt at egennavn kan "fornorskes"/"forsimples" ! Egennavn SKAL fortsatt skrives korrekt! Sjampanje er IKKE en riktig skrivemåte for landområdet som ligger nede i Frankrike! Det heter Champagne! Boblevinen derfra kan benevnes som sjampanje på norsk, men i min verden vil en slik skrivemåte medføre at du IKKE får smake på noen av mine2009 Armand de Brignac Brut Gold. En slik vin skal serveres dannede mennesker som vil vite å sette pris på den, og den skal ikke brukes som munnskyllevann av almuen! Skriver man "Sjampanje" tillhører man slik jeg nå engang ser det: "The great unwashed"

    Forøvrig vil jeg ønske "United" og likesinnede god tur til "Nju Jork" !
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Frankrike?? Det er da en fornorsking, eller skandinavisering. Tyskland, Holland og sikkert fler. La France, Deutschland og de Nederland er vel mer korrekt? Belgia er det vel kun vi i Norge som sier?

    (Husk å ta taksi hjem fra pøbben etter å ha drukket sjampanje, sjenever. viski og konjakk)[h=3][/h]
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Dette har riktignok ikke noe med journalistene å gjøre, men vi har jo Rauekrossen og Framstegspartiet. Dét er visst godtatt.
    Lurer på hva som ville skjedd hvis noen sa Norsk Bonde- og SmåbrukErlag?

    Dette, derimot, har i høy grad med journalister å gjøre. To ganger i den senere tid har jeg sett matskribenter i Dagbladet skrive "hva er vel ikke bedre enn...". De skriver jo stikk motsatt av hva de mener. Får vi tro.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Frankrike?? Det er da en fornorsking, eller skandinavisering. Tyskland, Holland og sikkert fler. La France, Deutschland og de Nederland er vel mer korrekt? Belgia er det vel kun vi i Norge som sier?
    Norway, Norwegen, Norge, Noreg.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.997
    Antall liker
    721
    "(Husk å ta taksi hjem fra pøbben etter å ha drukket sjampanje, sjenever. viski og konjakk)"



    Her skulle det egentlig ha vært et latterfjes men siden det er uråd å få inn, skriver jeg heller at her er det egentlig et latterfjes.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    (Husk å ta taksi hjem fra pøbben etter å ha drukket sjampanje, sjenever. viski og konjakk)
    Rosa Kattedyr

    Du må i allefall ta den drosja hjem til deg selv, for hos meg får du ikke servering når du mener det heter viski!! BARBAR!!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn