Jordfeil?

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
502
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Jeg har på test en rør-preamp som gir typisk jordings-brum i høyttalerne hos meg.
Alle kabler er forsøkt byttet uten resultat.
Hjemme hos eier er preampen bortimot helt stille.
Eier har IT-nett og jeg har TN-nett.
Til dere elektro-folk; er TN-nett mere sensitivt for evt jordingsfeil enn IT-nett?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.059
Torget vurderinger
1
Jeg har på test en rør-preamp som gir typisk jordings-brum i høyttalerne hos meg.
Alle kabler er forsøkt byttet uten resultat.
Hjemme hos eier er preampen bortimot helt stille.
Eier har IT-nett og jeg har TN-nett.
Til dere elektro-folk; er TN-nett mere sensitivt for evt jordingsfeil enn IT-nett?
Er det rca eller xlr og flere jordete enheter koblet til ampen og er den jordet i seg selv?

Har du jordingsfeil på TN-nett så vil kursen skru seg av, så ja det er mer sensitivt på den måten...
Mest sannsynlig jordsløyfe, pga. ubalanserte signalkabler, eller DC-brum i trafo.

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
502
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Preampen er jordet, og det gjelder uansett xlr, rca eller ingenting tilkoblet.
Har preamp fra samme produsent og nær sagt lik specet. Ingen problem der…

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.059
Torget vurderinger
1
Preampen er jordet, og det gjelder uansett xlr, rca eller ingenting tilkoblet.
Har preamp fra samme produsent og nær sagt lik specet. Ingen problemmder…-
Smågærnt rør bias da? Forskjell på spenningen i forskjellige hus.

Er preampen er koblet direkte til høyttalerne? Skjønte ikke helt forklaringen din der.. Regner med du har en effektforsterker også som er jordet? Forklar hele signal kjeden din, og hvilken type kontakter det er imellom. Det gjør ting enklere for å eliminere feil.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.725
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Universal løsning.......
Fjern allt av "jord" i alle støpsler, som har med annlegget å gjøre.
99% sikkert, at feilen forsvinner.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.575
Sted
Ytterst i havgapet...
TN kan være mer følsomt for jordsløyfer ettersom N-leder skal være koblet mot jord, enten i sikringsskap eller i gatefordeler / nettstasjon...
om chassisjord i forsterkeren sååer koblet mot jord kan det bli sløyfer...
Det er neppe jordfeil som er årsaken, da det normalt vil utløse sikringene i et TN nett...
Forsøk å koble via en padde/fordeler som ikke har jord....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.419
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Har du et eller annet foran pre amp?
Deretter preamp, Power amp og høyttalere?
Hvis dette stemmer.
Ta bort inngangskablene (signal) til power amp (sørg for at inngangene er tilnærmet jord).
Har du brum nå?
Hvis nei, så er ikke problemet i power amp.
Koble pre amp til power amp og ta bort eventuelle andre tilkoblinger til pre amp.
Brum eller stille nå?
Er eventuell brum avhengig av volumkontroll posisjon?

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
502
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Brum er ikke avhengig av volum og ligger i preamp. Annen strømforsyning til preamp gir samme brum.
Skal prøve å koble fra jord

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.059
Torget vurderinger
1
Jordsløyfe gir en feedback loop, og er høyere i frekvens enn mange tror. Tenk irundt 1KHz.
Er det trafo brum, typ lav frekvens (50Hz eller resonansfrekvens av den) så er det DC på primær inngangen på trafoen. En enkel DC-blokker kan hjelpe, dette fordi trafoen ikke klarer å fjerne høyfrekvent støy på strømmen godt nok og kan være trafo som er litt dårlig kvalitet eller smådefekt til dårlig design. Høyfrekvent støy/DC inn på trafo gir 50Hz støy og varm trafo.
TN eller IT nett har lite betydning sånn sett. Større sjangs for jordfeil på IT nett, da jordfeil bryter er pålagt som krav på 30mA på TN. Kortslutter man jord og N så går kursen også i et TN nett.

Eller så plukker den opp støy utenfra, har hatt noen morsomme opplevelser med røramp selv. Ved hjelp av en boost pedal på røramp så fikk jeg inn spansk radio, tror jeg. Var mye trumpeter og maracas og et språk jeg ikke forsto og mye reklame. Denne ampen hadde ingen kilder inn, men plukka tydeligvis opp radio støy utenfra.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.575
Sted
Ytterst i havgapet...
Meeh.. jordsløyfer kan selvsagt gi en rekke rare resultater, men typiske jordsløyfer gir 50 Hz brum, - i motsetninng til likeretterfeil / feil i ladelytter etc etc som gir 100hz brum... (pga dobbel likeretting..) Problemet er at det ofte faktisk er svært vanskelig for et utrenet øre å høre forskjell på 50 og 100Hz.. utrolig nok...

Topp Bunn