Jonas Gahr Støre tabbe

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Nei, la den typen religiøs semantikk dø stille hen, slik analfabetismen i praksis har gjort i vesten. For det budskapet er kun effektivt overfor en uopplyst forsamling. De bør ikke være i stand til å lese selv, og helst være litt hjernevasket. Så vær grei å slutte med det tullet, for du ødelegger bare for det gode budskap. Du skyver gode folk fra oss, istedenfor å ønske dem velkommen uten å fornærme deres intelligens.
Jeg har mer sans for Runes kristendom. Den er naiv, uforfalsket og uapologetiksk. Skal man først velge et religiøst livssyn kan man like gjerne gjøre det fullt og helt og totalt ignorere alle eventuelle absurditeter.

Jeg har sansen for det eksentriske i mennesket, og når et livssyn blir tilstrekkelig eksentrisk så gjør det mye for hvor sympatisk jeg oppfatter det. Rune virker jo ikke det spor ondsinnet heller, og han har noe av blomsterbarnets lysergiske kvaliteter over sin argumentasjon.

Så selv om jeg finner hele det religiøse livssynet rimelig bortreist, så har jeg sansen for reisen i seg selv som opplevelse.

Skal du omvende en som meg så nytter det lite å appelere til fornuften, for den er ikke kompatibel med religion uansett. ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:
Nei, la den typen religiøs semantikk dø stille hen, slik analfabetismen i praksis har gjort i vesten. For det budskapet er kun effektivt overfor en uopplyst forsamling. De bør ikke være i stand til å lese selv, og helst være litt hjernevasket. Så vær grei å slutte med det tullet, for du ødelegger bare for det gode budskap. Du skyver gode folk fra oss, istedenfor å ønske dem velkommen uten å fornærme deres intelligens.
Jeg har mer sans for Runes kristendom. Den er naiv, uforfalsket og uapologetiksk. Skal man først velge et religiøst livssyn kan man like gjerne gjøre det fullt og helt og totalt ignorere alle eventuelle absurditeter.

Jeg har sansen for det eksentriske i mennesket, og når et livssyn blir tilstrekkelig eksentrisk så gjør det mye for hvor sympatisk jeg oppfatter det. Rune virker jo ikke det spor ondsinnet heller, og han har noe av blomsterbarnets lysergiske kvaliteter over sin argumentasjon.

Så selv om jeg finner hele det religiøse livssynet rimelig bortreist, så har jeg sansen for reisen i seg selv som opplevelse.

Skal du omvende en som meg så nytter det lite å appelere til fornuften, for den er ikke kompatibel med religion uansett. ;)
Jeg ha nok ingen tanker om å frelse deg til noe annet enn god musikk, men jeg tror ditt svar her er mer basert på at det kan være noe å finne i min argumentasjon som du kan finne plausibelt. Jeg blir altså en større trussel for ditt verdensbilde enn Runes artige naivitet. Da hjelper det ikke at Rune faktisk er en sympatisk person, som kun vil folk godt. For du vet egentlig dypt inne at det er jeg som besitter den evige sannhet, gjør du ikke Deph? ;D

Scary ;)

Btw: Du har i og for seg god nok musikksmak, så det er ikke nødvendig med denslags frelse heller.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Hehe,var igrunnen ikke interesert i at min naivitet og dårlige kommunikasjonsevner skulle bli diskutert :D

Baluba,det er vel kanskje ikke noen vits å ta dette videre,eller? ;)
For meg er Bibelen som helhet sannhet,jeg filtrerer ikke vekk ting som ikke passer meg.Mange ting jeg ikke forstår,absolutt,men jeg har også opplevd at ting jeg ikke har forstått tidligere har blitt åpenbart for meg etterhvert som jeg søker Gud,og for meg blir bare Bibelen mer og mer helhetlig,fra første ord i GT til siste ord i NT.Den har dybde og visdom som er et hav unna alt annet jeg har lest av bøker,selv om jeg har lest en linje 150 ganger så kan den plutselig den 151 gang bli levende.
Har Gud skapt oss mennesker og alt vi ser rundt oss,så er det ikke noe problem for Ham å få med NØYAKTIG det Han vil i en bok.
At vi kanskje har noen meget små justeringer å gå på med tanke på oversettelse i forhold til original skriftene er en annen sak,men holder vi oss nær til Gud så vil Han alltids rettlede oss viss vi er på feil vei.

Du snakker om parallele veier,falske profeter som peker på en sann Gud osv., og jeg klarer desverre ikke å forholde meg til det.Jesus sa klart og tydelig at Han er veien,ikke en av mange,vi skulle passe oss for falske profeter, osv.

Mvh
Rune

G

Gjestemedlem

Gjest
Rune S skrev:
Har Gud skapt oss mennesker og alt vi ser rundt oss,så er det ikke noe problem for Ham å få med NØYAKTIG det Han vil i en bok.
Det er vel en ganske fatalistisk innstilling som kan overføres til alt annet som skjer også. Det er jo ikke noe problem for Gud at alt som skjer var ment å skulle skje. Så hvorfor ikke ta konsekvensen av det og gi faen i hele kristendommen, for gjør du det er det jo også guds vilje og du er på trygg grunn okkesom.

Kristne er jo forøvrig på mange måter de mest utaknemlige skapninger som finnes. Vi er født i et fantastisk land på en fantastisk klode som nok ville bli missunt rundt hele Galaxen hvis den var bedre kjent. Og så i stedet for å konsertrere seg om og nyte dette så kaster man bort sitt liv på knærene for å trygle om noe mer og bedre. Man er ikke fornøyd med ett liv her, man vil ha en evighet av noe enda bedre... hvilken utømmelig grådighet og hvilken bortkastet energi. Sukk. Men å være kristen er vel sin egen straff for slikt. :-\

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Du definerer støtt og stadig kristne Gjestemedlem,problemet er at som kristen så kjenner jeg meg overhode ikke igjen i hva du skriver,ditt bilde av det å vere kristen er omtrent så forvrengt som det er mulig å bli.......

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Rune S skrev:
Du definerer støtt og stadig kristne Gjestemedlem,problemet er at som kristen så kjenner jeg meg overhode ikke igjen i hva du skriver,ditt bilde av det å vere kristen er omtrent så forvrengt som det er mulig å bli.......
Vi er nok ganske enige, Rune. Sett bort fra når det gjelder hvordan vi skal forholde oss til et stykke papir, men både når det gjelder handling og tro så synes jeg at folk godt kan se på oss som mennesker, og ikke som en ensartet gruppe. Bare se på forskjellene mellom meg og deg.

Våre ulikheter kan vi godt legge bak oss, Rune. Det gjør vi jo alle i praksis når vi diskuterer hifi og musikk. Men som Rune skriver, så kjenner heller ikke jeg meg igjen i beskrivelsen av kristne. Alle her inne har tro på individualitet, men det gjelder hvis ikke oss kristne. Det synes jeg er trist, men gir nok litt blaffen akkurat nå. For jeg skal ut og handle leketøy med guttungen, så nå lar jeg meg ikke ase opp av noe som helst.

Ha en fin dag, folkens :) I will return.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er noe forførende uskyldsrent over Miriam Stackpole Dahl. Hun har funnet en "FN-topp", og da er saken grei.

– Vi er alle fan av Norges utenriksminister nå, sier talsmann for FNs høykommissær for menneskerettigheter, Rupert Colville.

Topp Bunn