Diverse Jobbintervju og lønn.

M

Morpheus

Gjest
Har vært på et jobbintervju. Det gikk ikke dårlig, men sitter likevel med en følelse at det kunne gått bedre... Er det vanlig å forhandle om lønn i første jobbintervju? Dersom potensiell arbeidsgiver ikke nevner lønn og andre "frynsegoder" under intervjuet kan man da ta det som et rimelig sikkert tegn på at man ikke er aktuell for stillingen? Har googlet litt og finner motstridende svar. Fint om noen vil dele sine erfaringer :).
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Dette varierer sikkert fra bransje til bransje, men du kan ikke slutte at du er uaktuell.

Hensikten med førte jobbintervju, for meg, er å finne ut om kandidaten er aktuell, samt gi kandidaten et inntrykk av firmaet slik at han eller hun kan vite om de er interessert i jobben. Lønn erfarer jeg at er noe man drøfter senere, og gjerne etter at vi har gitt et tilbud.

Ikke ta skuffelsen på forskudd.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
På mitt forrige jobbintervju ble jeg spurt om hva som var mitt krav og oppfølgingsspørsmålet var hvordan jeg kom frem til kravet.

To uker senere fikk jeg jobbtilbud fra den arbeidsgiveren og der er jeg fortsatt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg følger omtrent samme prosess som Fosse beskriver. Lønn og andre betingelser er først et tema etter andre eller tredje intervju.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Jobber med HR. De som spør om lønn i første intervju skal jaggu være spesielle for å bli kalt inn til annengangs intervju.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har ærefaring med at lønn blir tatt opp på intervju nr to.. Men nå jobber jeg stort sett kun jobbet hos bedrifter som har tariff, men har ofte fått noe tilegg for å skifte arbeidsplass. Så det teller kanskje ikke
 
C

Cyber

Gjest
Jobber med HR. De som spør om lønn i første intervju skal jaggu være spesielle for å bli kalt inn til annengangs intervju.
Enig med det i det.

Det er omtrent som å spørre om gevær med en gang man kommer i forsvaret?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Husker godt mitt forrige jobbintervju.... Håndhilste pent, satt ned, fikk en kopp kaffe og spørsmålet "når kan du begynne?" Riktignok 32 år siden.

Har vært med på mange ansettelser og jobbintervju fra andre siden av bordet, men ingen hvor dette med lønn hadde spesiell fokus i første møte. Mulig det er annerledes i f.eks. det offentlige hvor slikt gjerne var "ufarliggjort" i form av predisponerte lønnstrinn etc. men det er kanskje annerledes i dag. Uansett, bekymre deg ikke!
 
M

Morpheus

Gjest
Takk til dere som har bidratt. Jeg ser en viss form for konsensus her. Jeg spurte ikke om lønn, og de kom ikke inn på det, de spurte derimot hvor lang oppsigelsestid jeg hadde mot slutten av intervjuet så det er kansje håp ;)
 
N

nb

Gjest
^ det er jo i alle fall ikke et dårlig tegn. For noen er det et stort problem om de trenger noen ganske kjapt, men folk først kan begynne om 3 eller 6 måneder. Tar jo litt tid å lære opp, få folk til å skjønne hvordan ting funker og ikke funker etc så det kan fort ta en del tid før noen er reelt produktive, og noen måneders oppsigelsestid hjelper ikke på det. Jeg ville dog ikke lagt for mye i det, det er en ting som er greit å vite. Men de er neppe helt uinteresserte i alle fall.
 
Sist redigert:

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
415
Torget vurderinger
6
Jeg tror nok ikke det er lurt av arbeidstaker å ta opp det med lønn på førstegangsintervju, men samtidig syns jeg jo egentlig arbeidsgiver burde gjøre det. Dersom forventningene til arbeidstaker er vesentlig høyere enn det arbeidsgiver tenker seg, så er det jo egentlig ikke noen vits i å fortsette.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
jeg jobber med rekruttering med bedrifter som oppdragsgivere. jeg kartlegger lønn og betingelsene til kandidatene i første møte. jeg diskuterer aldri lønn i første møte. Det er svært sjelden et tema ihvertfall på nivå
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
415
Torget vurderinger
6
jeg jobber med rekruttering med bedrifter som oppdragsgivere. jeg kartlegger lønn og betingelsene til kandidatene i første møte. jeg diskuterer aldri lønn i første møte. Det er svært sjelden et tema ihvertfall på nivå
Ja med rekruttering et det vel vanlig at dere vet hvilke rammer kunden har og at dere undersøker med kandidatene før de blir oversendt kunden. Og da vet jo allerde alle parter litt om forventningene og dermed et det heller ikke et tema på første intervju.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Jeg tror nok ikke det er lurt av arbeidstaker å ta opp det med lønn på førstegangsintervju, men samtidig syns jeg jo egentlig arbeidsgiver burde gjøre det. Dersom forventningene til arbeidstaker er vesentlig høyere enn det arbeidsgiver tenker seg, så er det jo egentlig ikke noen vits i å fortsette.
Dersom det er rom for store variasjoner så kunne man kanskje tenke seg at man drøftet temaet tidlig, men dersom man har en mengde kandidater hvor lønnsnivået er rimelig fast så er det lite hensiktsmessig for arbeidsgiver å gå i lønnsforhandling med alle kandidatene fra start. Utfordringen er typisk å finne riktig kandidat, å enes om lønn pleier ikke å være den største utfordringen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sjølv gløymde eg å spørje om løn då eg var på jobbintervju på ein rektorjobb, noko som på lang sikt gjorde at eg ikkje var så veldig interessert i å halde fram, når eg kunne tene like godt (og dessutan droppe tre kvarters køyretur til jobben) som vanleg lærar...
Trur nok eg kjem til å ha lønsantennene ute om eg skulle hamne i eit nytt jobbintervju ein gong...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Jeg var nettopp inne på 3 intervjuer på en jobb jeg ikke fikk.
Det er for så vidt greit nok, men her burde de kanskje betale meg for 3 tapte dager og reisekostnader? Jeg går ikke på intervju på min nåværende arbeidsgivers tid.

Hvorfor skal det være diskvalifiserende å spørre om lønn på første intervju? Det kan være et moment som gjør arbeidsgiver uaktuell for søker. Da vil det jo være bare tulle å dra ut tiden på ytterligere 1-2 møter.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Syns også det burde være en åpen dialog om lønn fra starten av. Når alt kommer til alt, så er det jo behovet for en inntekt som vel gjør at de fleste av oss bruker så mye av vår knapt tildelte tid her på jorden til å utføre oppgaver for andre mot betaling. Lønn er med andre ord viktig, så jeg ser ingen grunn til å gå rundt grøten.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
Jobbsøker med capsen godt nede på hodet og snusen velplassert under leppen har som første spørsmål: "Hva er lønna?"
Veeeel.......
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Jobbsøker med capsen godt nede på hodet og snusen velplassert under leppen har som første spørsmål: "Hva er lønna?"
Veeeel.......
Det var vel ingen som nevnte første spørsmål, men at det KAN være et tema selv på første møte synes jeg burde være uproblematisk.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Jeg var nettopp inne på 3 intervjuer på en jobb jeg ikke fikk.
Det er for så vidt greit nok, men her burde de kanskje betale meg for 3 tapte dager og reisekostnader? Jeg går ikke på intervju på min nåværende arbeidsgivers tid.

Hvorfor skal det være diskvalifiserende å spørre om lønn på første intervju? Det kan være et moment som gjør arbeidsgiver uaktuell for søker. Da vil det jo være bare tulle å dra ut tiden på ytterligere 1-2 møter.
Man er ikke nødvendigvis diskvalifisert fordi om man spør om lønn på første intervju, men man er ikke nødvendigvis diskvalifisert fordi om arbeidsgiver ikke tar det opp under første møte heller (det siste er vel mer i tråd med trådens team?). Jeg tror ikke det er vanlig at man tilbyr lønn i første møte. Lønnen skal speile kompetansen og ferdighetene, og intervjuet, sammen med søknaden, er en kartlegging av denne.

Å be om lønn for stille i intervju derimot, det tror jeg fort kan diskvalifisere deg fra en del stillinger, uten å si alle. Jeg hadde i hvert fall kviet meg for å ansette noen som spurte om det.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Husker jeg var på intervju hos Veritas på Høvik engang. Jeg satt midt mellom 2 slips-nisser som kom rett fra intervju-kurs, og ble grilla. Fikk så mange private irrelevante spørsmål att jeg brast ut i krampelatter til slutt. Fikk jeg jobben? Don't think so.
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Byttet jobb for snart tre år siden, og var på tre forskjellige intervju.
Ble SPURT om forventet lønn på alle tre.
Havner man i en stilling hvor man mener å være underbetalt så vil innsatsen bli deretter, og det er ingen tjent med.

Var innom personalhuset også, på deres intervju måtte jeg definere meg selv som alfa eller beta.
Litt småprovosert av å bli forsøkt puttet i bås sa jeg at deres definisjon på alfa-selvbide hørtes mer ut som en narsisistisk kokainmisbruker enn en ledertype, hørte aldri fra dem igjen :)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg har hatt den samme jobben i 11 år. Sjefen kikker etter smutthull for å bli kvitt meg da jeg har høyere lønnsinntekter enn hva han har.
Skal begynne på videreutdanning nå og med 20.000 i lønnshopp som resultat så blir det kroken på døra for mitt vedkommende.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jobbsøker med capsen godt nede på hodet og snusen velplassert under leppen har som første spørsmål: "Hva er lønna?"
Veeeel.......
Kanskje feilansettelsene også hadde blitt færre, hvis flere viste fram sitt sanne jeg med en gang. :)
Ja - og jeg tror ikke det hadde vært noe problem for verken arbeidstagere eller arbeidsgivere. De fleste her i verden har tross alt et ganske spiselig sant jeg, som det ikke er noen grunn til å tvære ut presentasjonen av.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har ikke vært på et eneste jobb intervju, jeg har bare ringt eller blitt oppringt :) Lønn har vært viktig tema, jeg hadde nokk ikke stilt opp på møte uten å vite ca lønn. Jeg lever av pengene, så jeg vil vite om jeg kan leve eller ikke ;-)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Husker jeg var på intervju hos Veritas på Høvik engang. Jeg satt midt mellom 2 slips-nisser som kom rett fra intervju-kurs, og ble grilla. Fikk så mange private irrelevante spørsmål att jeg brast ut i krampelatter til slutt. Fikk jeg jobben? Don't think so.
En tidligere kollega av meg var ute for noe av det samme en gang i 1970-årene. Noen jyplinger skulle lure ham ut på glattisen med noen litt vemmelige spørsmål - hvorpå nevnte kollega reiste seg opp og sa noe à la "Jeg kan ikke tenke meg å jobbe for et firma som plager meg med sånne spørsmål. Takk for i dag!" - og så gikk han.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg ble spurt hva jeg hadde i min nåværende stilling. Dessverre svarte jeg på det - hvorpå de da spurte om jeg hadde sett for meg en høyere lønn. Jeg svarte som sant var at jeg ikke byttet jobb for lønnens skyld. Jeg fikk ikke jobben.
Skal ikke diskutere lønn i første jobbintervju flere ganger, kun vurdere det jeg evt får tilbud om...
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Gjorde tabben én gang å ta en jobb uten at lønn var avklart. Var ung ... kanskje 16 eller noe slikt og to en sommerjobb hos en entreprenør og jobbet hardt som jernbinder. Hadde også hørt at man ikke skulle spørre om lønn og slikt under intervjuer. Når lønningssjekken kom trodde jeg det var noe alvorlig galt, og svinet ville betale 20kr/t i lønn. Det har ikke rare greiene selv det er noen år siden nå. Jeg sluttet selvsagt på timen og lærte en solid leksjon om at hvis man ikke har ryddige forhold og avklart lønn blir man utnyttet, rævkjørt og svindlet.


Lønn er vel i ganske mange tilfeller opplyst når man søker en jobb, i alle fall hvilke rammer man opererer under, og er det ikke det så bør man avklare dette så fort som mulig. Arbeidsgivere som blir stresset av at søkere ønsker å diskutere lønn er rett og slett ikke noen man bør jobbe for. Sjansen er stor for at dette er gnitne jævler som fortjener grisebank er overhengende.


Ellers er det vel ikke alltid det blir mange runder med intervjuer heller. Kommer vel litt an på situasjonen. Sist jeg var på intervju ble det med det ene, og en av spørsmålene var hvilket lønnskrav jeg hadde. Litt tid etterpå ble jeg tilbudt jobben ... men med litt mindre lønn og måtte forhandle litt før det ble enighet.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg arbeider som rekrutterer utelukkende med aktivt søk (headhunting) som metode. Dvs jeg oppsøker kvalifiserte kandidater som i hovedsak er i jobb og inviterer de til et møte for å diskutere muligheten for å skifte arbeidsgiver. Lønn er intet tema i første måte annet at for å unngå å kaste bort begge parters tid. Kartlegge lønnsnivå/forventninger. Jeg presiserer at det ikke er noen forhandling på det stadiet. Lønnsnivået i de forskjellige stillingskategori i en spesifikk bransje er generelt sett likt. Hvis avstanden er stor mellom potensiell arbeidsgiver og kandidat er stor. opplyser jeg om dette og ber vedkommende tenke over det før vi tar et nytt møte. Det er viktig å gjøre dette på riktig måte og tidspunkt. Hvis kandidater åpner kontakten med lønnsspørsmål gir dette et negativt inntrykk generelt. Generelt sett er jeg svært skeptisk til kandidater som er villig til betydelig lønnsnedgang ved jobb-bytte
 

FV

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
62
Antall liker
11
Torget vurderinger
5
Var på to intervjuer i sommer, den ene gjaldt en stilling som selger og lønn var aldri tema under intervjuet men fikk en telefon i ettertid hva jeg så for meg selv før de gav meg et tilbud med nøyaktig den summen jeg sa; tydeligvis ikke høyt nok krav fra min side!
Denne jobben takket jeg nei til i ettertid.
Var også hos Statoil på et intervju innen en teknisk stilling, der ble det presisert fra deres side at de ikke under noen omstendigheter var lønnsledende i forhold til andre operatørselskap, tydelig at de var på let etter folk som var interessert i jobben og ikke lønn.
Denne jobben fikk jeg avslag på.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Skal du intervjue noen så kons på kropps-språk, og drit litt i hva vedkommende lirer av seg av meldinger i sin iver etter å leke smart.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg jobber også innen rekruttering så min erfaring er ikke så relevant for andre typer jobbintervjuer.

Men generelt så er det jo arbeidsgiver som er den "sterke" part i en slik situasjon, og jeg synes at det da er arbeidsgivers ansvar å informere om det som er relevant - også betingelser. Jeg er sterk motstander av at en intervjuprosess skal inneholde elementer av "psykologisk spill", og vil vel nesten si det så sterkt at hvis noen har vært på et førstegangsintervju og sitter igjen med relativt stor usikkerhet om for eksempel ting som avlønning/betingelser - så har arbeidsgiver gjort et dårlig intervju.

Når er det ikke dermed sagt at man skal si at "stilling avlønnes med kr xxx,-/time" - men jeg forventer at arbeidsgiver gir en guiding - og det allerede i første møte. Jeg synes også det er naturlig å snakke om hvordan prosessen blir videre (hvor mange intervjuer osv), og kanskje også si noe om det er mange andre i prosess. Når jeg rekrutterer til egne stillinger, gir jeg også en kjapp tilbakemelding i slutten av intervjuet med - "jeg synes du gir et veldig godt inntrykk" evt gir en indikasjon på avslag "du har mye av de personlige egenskapene vi ser for oss, men jeg tror nok at du har for liten erfaring med.." eller noe i den duren....store overraskelser skal ikke forekomme i en rekrutteringsprosess mener jeg....

Mvh
OMF
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
enig med siste taler. mye av tiden i intervjuene går med til å selge opp stilling og arbeidsgiver for min del. de stillingskategoriene jeg arbeider med er det knapphet på kvalifiserte søkere. Slikt sett har styrkeforholdet mellom arbeidsgiver og kandidat jevnet seg ut. Mange av kandidatene blir ringt opp daglig. Løn og betingelser er som oftest en "selvfølge" det er andre ting som "selger" arbeidsoppgaver, renome til bedriften, miljø, verdier osv.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Sjølv gløymde eg å spørje om løn då eg var på jobbintervju på ein rektorjobb, noko som på lang sikt gjorde at eg ikkje var så veldig interessert i å halde fram, når eg kunne tene like godt (og dessutan droppe tre kvarters køyretur til jobben) som vanleg lærar...
Trur nok eg kjem til å ha lønsantennene ute om eg skulle hamne i eit nytt jobbintervju ein gong...
Det er ikkje lett å være lærar no om dagen. Slik som kvardagen har blitt, er eg ikkje mykkje lysten på meir arbeid om det ikkje blir skilta med meir løn.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Litt på siden: HR er en merkelig affære; bortsett fra ett unntak har HR alltid bidratt til å svekke mitt inntrykk av et selskap. Vært på intervju hvor HR fremlegger personlighetstester, eller det første de gjør er å sette på en 10 minutters video, helst animasjon, eller hiver opp noen kjedelige organisasjonskart eller lignende. Ikke klarer de å tenke utenfor boksen sin heller; alle i faste båser iht noen formler i ett excelark. Og hvorfor er en kopi av personalhåndboka som regel ikke mulig å få i selskap med "norges beste" arbeidsmiljø?

Lønn og betingelser burde være tatt gjennom personen som ev ønsker å ansette deg; og ikke overlate en viktig del i prosessen til em HR-person med en fjong tittel som man som regel ikke har møtt engang.

Rekrutteringsfirma er som eiendomsmeglere; monkeybusiness som kun medfører at sluttproduktet blir dyrere uten å tilføre noe som helst.
 
C

Cyber

Gjest
Sjølv gløymde eg å spørje om løn då eg var på jobbintervju på ein rektorjobb, noko som på lang sikt gjorde at eg ikkje var så veldig interessert i å halde fram, når eg kunne tene like godt (og dessutan droppe tre kvarters køyretur til jobben) som vanleg lærar...
Trur nok eg kjem til å ha lønsantennene ute om eg skulle hamne i eit nytt jobbintervju ein gong...
Det er ikkje lett å være lærar no om dagen. Slik som kvardagen har blitt, er eg ikkje mykkje lysten på meir arbeid om det ikkje blir skilta med meir løn.
Nei, men mer lønn blir det ikke. Får vi mer lønn for å gi bort ferien nå i vår så kan du garantere at vi har tapt forspranget igjen i løpet av 2-3 år og er på samme nivå som i dag, men uten alle fordelene. Slik var det under Clemet rett etter 2000 også da vi ga fra oss en uke fri.
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Generelt sett er jeg svært skeptisk til kandidater som er villig til betydelig lønnsnedgang ved jobb-bytte
Hei,
jeg ser for meg noen varsellamper som kan begynne å blinke med slike kandidater, men jeg vil gjerne høre hvorfor du blir skeptisk til de?

(til info er jeg i en nåværende godt lønnet stilling som ikke gjør meg noe godt, og ville akseptert lønnsnedgang dersom jeg fikk tilbud om en stilling med mer riktig arbeidstid for min livssituasjon. Jeg forstår at det ikke er det første jeg skal si på intervju, men lurer på i hvilket lys det setter meg hos arbeidsgivere).
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.134
Sted
Oslo
Generelt sett er jeg svært skeptisk til kandidater som er villig til betydelig lønnsnedgang ved jobb-bytte
Hei,
jeg ser for meg noen varsellamper som kan begynne å blinke med slike kandidater, men jeg vil gjerne høre hvorfor du blir skeptisk til de?

(til info er jeg i en nåværende godt lønnet stilling som ikke gjør meg noe godt, og ville akseptert lønnsnedgang dersom jeg fikk tilbud om en stilling med mer riktig arbeidstid for min livssituasjon. Jeg forstår at det ikke er det første jeg skal si på intervju, men lurer på i hvilket lys det setter meg hos arbeidsgivere).
Det må da finnes gode argumenter for å akseptere å gå ned i lønn. For min del har jeg alltid gått litt ned i lønn når jeg har skiftet jobb, men gjorde det fordi jeg innså at jeg på lang sikt ville tjene på det (og fikk rett). Større utfordringer, bedre fremtidsutsikter og bedre arbeidsmiljø er faktorer som kan spille inn.

Når gjelden er borte og forpliktelsene har flyttet ut kan det godt tenkes at jeg gjør det igjen, eventuelt starter for meg selv.
 
Topp Bunn