Diverse Jobbintervju og lønn.

C

Cyber

Gjest
Hvem som helst kan jo bli "Ingeniør" i disse dager. Kjenner flere som snaut nok har fagbrev som smykker seg med ingeniør-tittel.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.009
Torget vurderinger
2
Noen som tror det blir et rolig og fredelig lønnsoppgjør i år?
For å forsvare pensjonene er vi tilårskomne kontorister er innstilt på å slå oss sammen med med produksjonsforeningene som sitter på pengekrana. Det eneste språket ledelsen forstår er MAKT og Cashflow, ellers blir det bare "vi tar det til etteretning" og annen "dobbelttale"

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hvem som helst kan jo bli "Ingeniør" i disse dager. Kjenner flere som snaut nok har fagbrev som smykker seg med ingeniør-tittel.
Det er en fri tittel på linje med arkitekt. Du får kalle deg ingeniørarkitekt før årets lønnsoppgjør.

Høyskoleingeniør, bachelor, master osv må man ha en utdannelse for å kalle seg.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Og det blir ikke enklere fremover for fagforeningene å stoppe galskapen heller Clorin, når folk stemmer på partiene som vil forverre norsk arbeidsliv. Lykke til i bedriften, trist å høre om pensjonen. :/
Noen som har tenkt på hva det koster en bedrift å fylle opp folketrygden til 66% av lønn for noen som pensjonerer seg når de er 62 år og lever til de er 90...?

Mvh
OMF
Selvsagt koster det penger, men fordi det koster penger skal man med et pennestrøk slette inngåtte avtaler og forutsetninger for ansettelse?. Ved min ansettelse i en alder mellom 35-40 år var jeg nøye med å gå til en arbeidsgiver med like god pensjon som jeg hadde. En statbedrift med 66%ytelsespensjon virket trygg nok i så måte, og inntil dagens leder tok over var det aldri snakk om noe annet. Desverre var pensjonsordningen ikke tariffestet så dermed har bedriften mulighet i påtenkte krisetider- å "justere" avtalen. (her har fagforeningen sovet i timen). Saken er at det IKKE er noen KRISE og pensjonen stjeles for å bruke pengene på utbytte osv. ( osv er her bla håpløst pengesøl i utlandet)

Siden det er tegn på at du jobber i samme bedrift som meg, kjenner du kanskje til at de "innfusjonerte" fikk sikret deler av sin pensjon på en helt annen måte. Og Lederne likeså.

Enhver kan gå inn i NOU'en og finne tabellen over innbetalinger osv. Ved dagens ytelsespensjon tilsvarer bedriftens pensjonsutbetaling er ved 66% pensjoneringsnivå ca halve pensjonen i mitt tilfelle. Siden jeg er ansatt midt i yrkeslivet og fripolisen fra tidligere arbeidsgiver dermed svært liten, vil det kreve mellom 15-25% (avhengig av år) av min lønn i innskudd for å gi meg 66% i pensjon i min stipulerte levetid til 90år. Når "minimumsinnskuddet" etter tjenestepensjonsloven er en liten brøkdel av nødvendig innskudd sier det seg selv at min pensjon vil bli mellom 33% og kanskje 40% av min lønn. Jeg taper altså noen 100 tusen i året. Dette er realitetene som mange arbeidstakere ikke er forutseende nok til å se, men det er arbeidsgiverne. Dermed tvinges "alle over" på en miserabel innskuddspensjon. Det hele pensjonskomplekset minner om et pyramidespill, man lokkes inn med fromme løfter, toppene og 68 erne stikker av mens leken er god ,og vi andre sitter igjen med svarteper. Jeg (og sikkert mange andre) må altså spare ca 20-25% av lønna mi for å få den pensjonen jeg trodde jeg hadde.

Forøvrig er Privat pensjonsparing er MEGET dyr og dårlig med honorarer og gebyr som spiser halve avkastningen. Og sparer man i bank blir man flådd av formueskatt,og kapitalskatt, så det er ikke stort bedre. Hvis myndigheten mente noe med ansvar for egen pensjon ,burde incentivene forbedres, og arbeidgiver må akseptere at folk jobber lengre enn 67år om de ønsker. Min bedrift går til rettsak for å hive ut velfungerene 67 åringer som ønsker å jobbe til 70, og som avdelingen ønsker å beholde.

Min spådom er et det vil bli mange billige eneboligen og store leiligheter til salgs når min generasjon får realitenene i fleisen, og må skaffe kapital til det daglige brød og julegaver.... Lettstelte hus med alt på en flate og egen sokkelleilighet til utleie som bi-inntekt anbefales.
Hei!

Vi jobber ikke i samme bedrift - jeg jobber i konsulentbransjen!

Det er mange ting du tar opp, men det er et udiskutabelt faktum av pensjon er blitt mye dyrere både for staten og for bedriftene. Her er det mange forhold som spiller inn:
For staten:
- gjennomsnittlig alder når man trer inn i arbeidslivet øker
- gjennomsnittlig pensjonsalder synker
- gjennomsnittlig levealder øker
- andel av yrkesaktiv befolkning som mottar en eller annen form for stønad øker
- pris og omfang av helse og pleietjenester øker
Summen av dette er at den såkalte "forsørgelsesbyrden" - altså all velferden for de som ikke jobber, som skal bæres av en stadig mindre andel som er i jobb - blir større og større.

For bedriftene så har man mange av de samme forholdene - men de har i tillegg møtt et annet problem - det er omtrent umulig å få avkastning på pensjonsavsetninger. Obligasjonsrenten er jo omtrent 0 - dette gjør at fremtidige pensjoner blir utrolig dyre.

Så kan man si at man har inngått avtaler og blitt klovet det ene og andre. Alle som er omfattet av den offentlige pensjonsordningen har måttet tåle betydelig reduksjon - fordi rammebetingelsene har endret seg.

Jeg kjenner ikke historikken i Statoil og hva forhenværende Hydro ansatte har oppnådd, men hvis jeg bare i et tankeeksperiment leker med en tanke - hva om bedriften har satt av nok penger til å dekke ytelsespensjon, men at økt levealder og redusert avkastning på avsetningene har gjort at det ikke er nok penger...?

Personlig er jeg av den oppfatning en alderspensjon burde være et velferdstilbud på lik linje med for eksempel helsetjenester, og at alle bør få en lik alderspensjon. Dette ville med utbetaling på samme nivå gi et betydelig løft til minstepensjonistene, mens de med gode pensjoner ville fått en god del mindre! Dagens system hvor de som har hatt et vanskelig liv med lav inntekt skal bli minstepensjonister, og de som har tjent fett hele livet skal belønnes med maksimal utbetaling fra folketrygden synes jeg er et soleklart "gi mest til de som har mest fra før" - dog denne gangen fra de rødgrønne. Så bør selvsagt staten legge opp insentiver til egen individuell pensjonssparing for de som vil supplere denne tenkte minimumsytelsen fra folketrygden!

Jeg tillater meg også å kommentere at det er litt påfallende at det er representantene fra Statoil og Avinor som klager høyest, da må jeg nesten spørre meg om de er kjent med hvordan lønn og betingelser er hos Ola Normann. Det er fritt frem og velge utdannelse og yrkeskarriere i Norge og all honnør til de som har gjort seg fortjent til gode lønninger, men hvis (Maksimal ?) utbetaling fra folketrygden + OTP gjennom mange år ikke gir mer enn 1/3 av dagens lønn, så er nok ikke du blant de jeg først og fremst vil trekke frem som pensjonstaperne dersom det skal trekke frem vanskeligstilte grupper i Norge!

Mvh
OMF

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
I min morsomste søknad skrev jeg og la ved CV:
"Undertegnede kan være interessert i stillingen."

Hadde fantastiske resultater og etter en stund fikk jeg stillingen.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Minstepensjon til alle, resten får man spare sjæl.
Greit det Totte, men det er faktisk å "jukse i Ludo" å endre dette helt på slutten av "avtaleperioden".
Det blir litt som å si: "Du den lønna du har fått de siste 30 år var egentlig alt for høy når vi når har tenkt oss om, så du får ikke lønn de siste 3 årene du skal jobbe her, og likevel skylder du oss masse penger. Vær så snill å selg huset ditt så du kan betale tilbake det vi mener du skylder oss!"
Det som er problemet med disse "avtalene" Spiralis, er at regninga sendes videre til neste generasjon.

M

Morpheus

Gjest
Da har jeg kommet tilbake fra en tur til de sydligere strøk. Ingen avklaring enda, men det er som forespeilet. Mange interessante innlegg. Jeg har fått en grei oversikt på mitt grunnspørsmål. Som tillitsvalgt og deltaker i fjordårets lønnsforhandlinger er diskusjonen rundt pensjon og rettigheter noe jeg finner interessant. Om noen vil fortsette tråden med utgangspunkt i jobb og karriere med alt som hører med så gjerne for meg :).

G

Gjestemedlem

Gjest
Personlig er jeg av den oppfatning en alderspensjon burde være et velferdstilbud på lik linje med for eksempel helsetjenester, og at alle bør få en lik alderspensjon. Dette ville med utbetaling på samme nivå gi et betydelig løft til minstepensjonistene, mens de med gode pensjoner ville fått en god del mindre! Dagens system hvor de som har hatt et vanskelig liv med lav inntekt skal bli minstepensjonister, og de som har tjent fett hele livet skal belønnes med maksimal utbetaling fra folketrygden synes jeg er et soleklart "gi mest til de som har mest fra før" - dog denne gangen fra de rødgrønne. Så bør selvsagt staten legge opp insentiver til egen individuell pensjonssparing for de som vil supplere denne tenkte minimumsytelsen fra folketrygden!
Hvor mye du får utbetalt som pensjonist bør utelukkende baseres på hvor mye du har betalt inn til systemet. Hvis man kun skal kunne få en minstepensjon er det helt greit, men da skal også innbetalingen være lik for alle. Så kan man selv spare til ekstrapensjon privat. Funker det også.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.964
Hvor mye du får utbetalt som pensjonist bør utelukkende baseres på hvor mye du har betalt inn til systemet. Hvis man kun skal kunne få en minstepensjon er det helt greit, men da skal også innbetalingen være lik for alle. Så kan man selv spare til ekstrapensjon privat. Funker det også.
Det samme hvis du blir syk da. Er du en fattiglem så dekker staten opp til en blindtarmoperasjon. Er du derimot en krøsus så får du opp til en hjertetransplantasjon.

N

nb

Gjest
Det samme hvis du blir syk da. Er du en fattiglem så dekker staten opp til en blindtarmoperasjon. Er du derimot en krøsus så får du opp til en hjertetransplantasjon.
Det er på ingen måte det samme. Offentlig ytelser er i hovedsak uavhengige av inntekten til den som mottar de, det store unntaket er pensjon. Man kunne like gjerne argumentere for at staten gir et slags minimum, resten får man ta ansvar for å spare til selv.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Problemet er at det ikke står noen penger der med ditt navn på. Det du og jeg har betalt inn i såkalt pensjonsinnskudd (i det statlige systemet), er i det store og hele gått med til å betale våre foreldres pensjon. Vår pensjon er det neste generasjon som må ta seg av. Og som sønnen min sier: "ikke f.. om jeg skal jobbe livet av meg for at dere (= kona og meg) skal slutte og jobbe når dere er 62 og reise jorden rundt i 15-20 år på min bekostning. Jeg må innrømme at jeg har en viss forståelse for standpunktet hans.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Og som sønnen min sier: "ikke f.. om jeg skal jobbe livet av meg for at dere (= kona og meg) skal slutte og jobbe når dere er 62 og reise jorden rundt i 15-20 år på min bekostning. Jeg må innrømme at jeg har en viss forståelse for standpunktet hans.

Da burde krapylet straks få beskjed om her blir det intet å arve!!:rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.650
Torget vurderinger
24
Problemet er at det ikke står noen penger der med ditt navn på. Det du og jeg har betalt inn i såkalt pensjonsinnskudd (i det statlige systemet), er i det store og hele gått med til å betale våre foreldres pensjon. Vår pensjon er det neste generasjon som må ta seg av. Og som sønnen min sier: "ikke f.. om jeg skal jobbe livet av meg for at dere (= kona og meg) skal slutte og jobbe når dere er 62 og reise jorden rundt i 15-20 år på min bekostning. Jeg må innrømme at jeg har en viss forståelse for standpunktet hans.
Min mor ble 68, min far 74.... og fikk til sammen rundt regnet en drøy mill. i pensjon tilsammen; selv har jeg betalt inn en god del mill. til systemet..... kan jeg få mellomlegget da? ;) ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Min mor ble 68, min far 74.... og fikk til sammen rundt regnet en drøy mill. i pensjon tilsammen; selv har jeg betalt inn en god del mill. til systemet..... kan jeg få mellomlegget da? ;) ;)
Tror ikke det. Når det gjelder staten, er det ikke spørsmål om å gi og ta. Staten tar, og staten tar, er nok mer dekkende for hvordan det foregår der i gården.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.964
Pensjonsinnbetalingene går etter det jeg vet inn i Statens Pensjonsfond, a.k.a. Oljefondet. Enkelte politiske partier (FrP) er veldig sugne på å bygge motorveier for disse pengene.............

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei. Oljefondet inneholder bare inntekter fra oljevirksomheten. Navnet Statens Pensjonsfond Utland er mest et retorisk trekk for å si hva pengene er ment brukt til. Tidligere het det Statens Petroleumsfond. FrP likte ikke navneskiftet. I tillegg finnes Statens Pensjonsfond Norge, også kjent som Folketrygdfondet.

Oljefondet.no
Statens pensjonsfond - Wikipedia
Folketrygdfondet - Om oss

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Siden dette har blitt en tråd om det meste innen jobbintervju, drister jeg til spørre om en problemstilling på vegne av en kollega.

Kollegaen skal inn på intervju nå til mandagen. Dette er hans intervju runde nr 2. Han har fått i oppgave å holde en presentasjon om seg selv, og til slutt redegjøre hvorfor akkurat han er rett mann til stillingen. Nå har jeg fått med meg at det er en del i denne tråden som jobber med nettopp rekruttering. Så det jeg håper på, er at kanskje noen av dere kunne komme med ett par gode, gjerne stikkord baserte, tips om hva som er lurt og viktig for ham å få med/gjøre.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.930
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Siden dette har blitt en tråd om det meste innen jobbintervju, drister jeg til spørre om en problemstilling på vegne av en kollega.

Kollegaen skal inn på intervju nå til mandagen. Dette er hans intervju runde nr 2. Han har fått i oppgave å holde en presentasjon om seg selv, og til slutt redegjøre hvorfor akkurat han er rett mann til stillingen. Nå har jeg fått med meg at det er en del i denne tråden som jobber med nettopp rekruttering. Så det jeg håper på, er at kanskje noen av dere kunne komme med ett par gode, gjerne stikkord baserte, tips om hva som er lurt og viktig for ham å få med/gjøre.
Hei!

Dette kommer jo an på hva slags stilling det er - men en slik presentasjon forventer jeg at tar utgangspunkt i stillingsannonse - går igjennom at han fyller de kravene som er satt til stillingen, samt at han mestrer de arbeidsoppgavene som er beskrevet - her kan man gjerne trekke frem hvis man har gjort lignende ting før.

Hvis man har vært observant under første intervju - så har man også trolig fått med seg om det er noen områder at potensiell arbeidsgiver var litt usikker eller ønsket å fokusere mye på - dette er et tema jeg synes man bør gå rett på sak ved enten å stadfeste at man mangler kompetansen/erfaring - men at man er innstilt på å lære dette - eller ved å trekke frem erfaringer som kan "bevise" at man kan dette også! Til litt tyngre stillinger så har jeg personlig veldig sans for folk som tar ansvar og er tydelig på det - altså av typen - "Jeg er rett mann or jobben - dette skal jeg greie..." og hvis ikke......" da har jeg mislyktes, så da får jeg heller finne meg en annen jobb"....

For å oppsummere - tenk tilbake på førstegangsintervjuet....hva var fokus og tema der.....se på stillingsannonsen - hva spør de etter! Dette er tingene man bør fokusere på i et annengangsintervju. Også benytter jeg anledningen til å ikke bli for casual og ta lett på det....hold stilen hele veien! Fullt fokus, tydelig på hva man kan og vil, og hva man ikke kan og ikke vil!

Mvh
OMF

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Takker så mye for innspillet ditt OMF! :) Det har kommet meget godt med i dag som jeg har hjulpet kollegaen min med presentasjonen. Tror dette blir suksess for ham. :)

Hei!

Dette kommer jo an på hva slags stilling det er - men en slik presentasjon forventer jeg at tar utgangspunkt i stillingsannonse - går igjennom at han fyller de kravene som er satt til stillingen, samt at han mestrer de arbeidsoppgavene som er beskrevet - her kan man gjerne trekke frem hvis man har gjort lignende ting før.

Hvis man har vært observant under første intervju - så har man også trolig fått med seg om det er noen områder at potensiell arbeidsgiver var litt usikker eller ønsket å fokusere mye på - dette er et tema jeg synes man bør gå rett på sak ved enten å stadfeste at man mangler kompetansen/erfaring - men at man er innstilt på å lære dette - eller ved å trekke frem erfaringer som kan "bevise" at man kan dette også! Til litt tyngre stillinger så har jeg personlig veldig sans for folk som tar ansvar og er tydelig på det - altså av typen - "Jeg er rett mann or jobben - dette skal jeg greie..." og hvis ikke......" da har jeg mislyktes, så da får jeg heller finne meg en annen jobb"....

For å oppsummere - tenk tilbake på førstegangsintervjuet....hva var fokus og tema der.....se på stillingsannonsen - hva spør de etter! Dette er tingene man bør fokusere på i et annengangsintervju. Også benytter jeg anledningen til å ikke bli for casual og ta lett på det....hold stilen hele veien! Fullt fokus, tydelig på hva man kan og vil, og hva man ikke kan og ikke vil!

Mvh
OMF

Topp Bunn