JK`s Lyttekrok

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Her er ett bilde til....

     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg gjetter på nye Von Vrseijkert eller hvordan man skriover det;-)

    Den fulltone varianten med eksternbassmodul med Seas Excel element som ble vist på hortenmessa.

    McLaren
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Vi får ikke nok bilder ;D



     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Og enda flere...
    Her er alt montert og "slengt på plass :)



     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Og enda flere! Virkelig flott finish på Unifieldene!




     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan låter disse kontra de andre to parene du har? Von S/Kharma
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    McLaren skrev:
    Hvordan låter disse kontra de andre to parene du har? Von S/Kharma
    Høyttalerene har bare spillt 3-4 timer, men låter fantastisk godt rett ut av esken. Faktisk så bra at jeg allerede har avgjort at disse blir stående i lang tid fremover! Får nesten gåsehud av å tenke på hvordan dei spiller etter at dei er innspillt etter 500t!!!

    Var vel egentlig "bankers" dette kjøpet da dei er dei beste høyttalerene jeg noen gang har hørt, riktignok i oppsettet til Renaissance Audio. Har jo hatt Von Schweikert tidligere og kjenner lydsignaturen. Albert ( Von Schweikert) er rett og slett en trollmann og lager etter min mening verdens beste høyttalere!
    VR4SR spillte flott, men ble for store i rommet her hos meg. Kharma har nok en litt annen spillestil på godt og vondt. Dei er ekstremt var for kvaliteten på komponentene som er koblet til. Her hadde jeg valget mellom å skifte ut alt av utstyr, eller skifte høyttalere. Kharma er vel enda mer oppløst enn Unifield, men mangler den "pondusen" som Unifield har. Det geniale med Unifield er at Fostex elementet spiller "fullrange" fra 85hz til 15khz slik at det ikke finnes en høyttaler på markedet som spiller like sømløst som Unifield! Dette merkes med en utrolig glatthet og homogenitet i lyden som får foten til å gå og en blir dratt med inn i musikken....

    Anbefaler alle å ta en tur innom Renaissance Audio for en prøvelytt. Du kommer garantert til å bli rystet.... ;D
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Lekre høytalere!
    Har hørt disse hos Roald og jeg tviler ikke på at de låter minst like bra med ARC-elektronikk (nuforce i butikk).
    Men stativene ser unektelig snåle ut ;)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Grattis JK! ;D
    Lækkert som bare fy!
    Håper du "finner roen" nå... ;D

    Dette har jeg lyst til å høre.
    Når blir lauget invitert...? ;D

    mvh
    Proffen
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer! Lekre de her- Er det BAT eller Kora som får hovedgleden av å trekke disse etterhvert tror du ?
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Disse så jo utrolig lekre ut da :)))

    Regner med de spiller minst like vakkert som de ser ut.

    Ble litt småmisunnelig nå kjenner jeg....:)

    Gratulerer med nye høytalere!
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer med nye flotte høyttalere J. Har hørt disse hos Roald, og likte det jeg hørte...

    mvh
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    JK skrev:
    Og enda flere...
    Her er alt montert og "slengt på plass :)



    "Slengt" på plass med tommestokk og vinkel antar jeg..... ;D
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Takk,Takk. Regner med at roen senker seg nå. Disse høyttalerene blir stående, det er jeg sikker på!

    Foten er bare helt forferdelig Nils. Ikke bare er den stygg som fy, den fungerer ikke heller! Høyttalerene står bare å vagler! Må nok få designet noe nytt her....

    Du har nesten rett Leif,he,he. Har IKKE brukt vinkel, men riktig nok meterstokk..... ;D

    Fortiden er det bare Kora som er operativ, men den gjør jobben på strak arm. Spiller flott! Regner med å få BATen oppe å gå om ikke så lenge, så det blir artig å teste den også. Kommer uansett å beholde begge to fremover.....Tror jeg.....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da har høyttalerene vert i hus nærmere 3 døgn og fått vel 40 timer tenker jeg, og får vel komme med en liten lytterapport.
    Har tatt en liten lyttepause og sitter her rødøyet og sliten p.g.a for lite søvn og litt for mye Bowmore, Caol Ila og røyk. Hvordan Unifieldene fungerer? Fantastisk! Beste høyttalerene jeg har hatt i hus! Disse blir sikkert mine siste høyttalere.....Vel med forbehold om at Albert ikke kommer med en "bedre" utgave.... Den tid den sorg :)

    Har jo hatt en del "high-End" høyttalere innom i det siste, men Unifieldene er i en egen klasse i mine ører og har rett og slett rystet meg!
    Det er dynamikk og oppløsthet som på Kharma, pondus og "kjøtt og blod" i mellomtonen slik som VR4SR, og en basskontroll som ingen av dei presterte her hos meg! Det er en så "svart bakgrunn" at nyanser som jeg ikke har hørt før på innspillinger jeg kjenner godt kommer frem og gir en ny dimensjon i musikken. Det er en glatthet i mellomtonen som helt sikkert kommer fra her er det et fulltone element uten "fuck up" av delefilter som lager "kanter". Samtidig er dei så "musikalske" at jeg sliter med å rive meg løs fra lyttestolen, bare en CD til, bare en...... Jeg spiller CDer som ikke har blitt spillt på lange tider, så her må hele samlinga til pers igjen......
    Jeg er som nevnt rystet.... når jeg tenker på at høyttalerene bare har vel 40t og skal i følge Albert ha 500t før dei er innspillt. Forsterkeren er en rimelig Kora.....Fy faen så godt det er å være i mål med høyttalerene ;D

    Vel alt dette burde vel på mange måter ikke være så overraskende når en leser tester rundt om i verden der Unifield har blitt utropt til "verdens beste" under 30k$ for små og mellomstore rom. Albert selv sammeligner lydkvaliteten med VR9.......
    I tillegg så er høyttalerene tydligvis utrolig lett å plassere. Jeg har enda ikke gjort annet enn å plassere dei noenlunde der jeg har hatt andre høyttalere og plassert lyttestolen i en likesidet trekant på øyemål. Alikevel så sitter bassen, holografi og resten av lyden som en kule....Venter med å optimalisere til dei er innspillt....Visst det trengs.....

    Er du på jakt etter høyttalere i øvre kvalitetsklasse til en normal norsk stue eller lytterom er min uforbeholdne anbefaling å gi Unifield 3 en prøvelytt. Dette er intet annet enn fantastiske høyttalere.
    Her bør også Fidelity kjenne sin besøkelsestid og få et par av disse inn for test...

    Nei nå har pausen vert lang nok. Skulle ha spist, men det får vente litt, må spille et par CDer først....Og kansje en liten Caol Ila.......
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Flotte saker. Ser virkelig bra ut, og lyder helt sikkert sånn ut også! :D
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Morro å lese om dine erfaringer med Unifield. Virker som spennende saker. Disse fikk vel en knakende god test i Hifi+ tror jeg. Lest den?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Har gått runder med disse høyttalerene i lang tid da importøren (Renaissance Audio) holder til her i Bergen. Har og lest det meste av tester og dei kommer ikke dårlig ut for å si det sånn :)

    Tror også forventningene blir innfridd slik det spillt dei siste dagene. Selv om det akkurat nå er en liten nedtur når jeg passerer 40-50 timer. Låter skarpere nå som diskanten våkner til liv. Må vel bare være tålmodig.....

    Er også mye å tweake på disse høyttalerene. Foten kan sandfylles, den kan skiftes ut med noe annet, det kan testes ut dempinger/ føtter mellom topp/bunn. Har også bestillt meg bedre jumpere mellom topp/bunn...... Blir mye morro fremover....
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Sweet! Disse høyttalerne er spennende. Virker som Albert har kommet med noe nytt. Liker godt ideen om å ha et fulltone element som får backup fra bass og diskant, slik som også Horning har dyrket i lang tid. Følg opp med beskrivelser av lyden (og musikken)!
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Ja det blir Signature MkII jumpere....... ;D
    Vakkert og bra! Har brukt Renaissance kablene siden 2001 med stort hell. Har prøvd mye annet rart, men ender opp med at "blåkablene" vinner hver gang :)
    Holder på med å oppgradere til Master etterhvert som pengene strekker til, så nå er det høyttalerkabler som står for tur. Må bare bestemme meg om det blir monoblokker fremover....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    JK skrev:
    Ja det blir Signature MkII jumpere....... ;D
    Vakkert og bra! Har brukt Renaissance kablene siden 2001 med stort hell. Har prøvd mye annet rart, men ender opp med at "blåkablene" vinner hver gang :)
    Holder på med å oppgradere til Master etterhvert som pengene strekker til, så nå er det høyttalerkabler som står for tur. Må bare bestemme meg om det blir monoblokker fremover....
    Ante meg det... Ja, det er gode kabler helt klart.. Vedr monoblokker kan du jo høre med Roald om han kan hoste opp et sett med Kora Cosmos til deg.. Selvom det nok kan bli meget vanskelig å få tak i... :)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Har vurdert Cosmos ja. Liker virkelig lyden som Kora presenterer, men Franskmennene er ikke så lett å få i tale ifølge Roald....
    Har også sett på EAR 890, så er det noen som har noen sånne liggende....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da var det ankommet en ny ladning rør fra våre venner i øst ;D

    BATen som skal bruke disse monsterrørene er fortsatt på service for skifte av rørsokler, men kan være greitt å ha noen sett klar!



    Her er ett rør kommet på testbenken klar for testing.....



     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Er full av møkk disse rørene etter å ha ligget på lagre i 30-40 år ;D
    Men blir bra med en omgang med Jif og varmt vann. I tillegg må "bena" pusses med sandpapir da det er en belegg etter produksjonen.



    Her er noen av rørene ferdig testet og merket klar for å bli "parret" ;D



     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da ble jeg lei av å høre på mens innspillingen av høyttalerene. Bruker jo rørutstyr så det er ikke så bra å la dette stå på når en ikke er hjemme, så da ble det innkjøp av en brukt Denon integrert sak til dette bruket :)
    Nå går det i "burn in" CD om natten og Rammstein på godt volum på dagtid ;D

    Kan ikke drikke maltwhisky som "lyttebrus" hver dag så etter mye somling kom jeg over et tilbud jeg ikke kunne si nei til ;D

    Nemlig en skikkelig kaffemaskin! Det ble en Jura J5, å hildrene du for en god kaffe ;D
    Beste kjøpet jeg har gjort på lenge!

    Her er Denonen som må slite med Unifieldene for tiden.....



    Og her er kaffemaskinen... ;D



     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Lekker kaffemaskin!
    Jeg kjøpte en slik for et par måneder siden og er kanonfornøyd!!

    Ser at rørtesteren din tar 6AS7 og 6H30 rør. Jeg har noen slike i Messenger og et ekstra sett utenom som jeg ikke vet hvordan måler. Kan hende jeg inviterer meg selv etterhvert... ;)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    kjoenik skrev:
    Lekker kaffemaskin!
    Jeg kjøpte en slik for et par måneder siden og er kanonfornøyd!!

    Ser at rørtesteren din tar 6AS7 og 6H30 rør. Jeg har noen slike i Messenger og et ekstra sett utenom som jeg ikke vet hvordan måler. Kan hende jeg inviterer meg selv etterhvert... ;)
    Ja tror kaffemaskinen blir knall! Nydelig kaffe, men trenger nok noe tid å finne rett innstilling. Drikker utrolig mye kaffe, og er lei av å drikke den sure thermoskaffen ;D

    Det er bare å stikke innom Nils. Testeren tar 6AS7 rør og 6H30 så det er ikke noe problem å teste, vel akkurat nå så fungerer den ikke på 6AS7 men Sense skal lodde om en ledning som vi loddet feil tidligere.........
    Bruker du standard russiske eller NOS rør fra Europa/US?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Er faktisk ikke sikker på om det er NOS eller nyproduserte. Produsenten av Messenger anbefaler på det sterkeste at nye rør kjøpes gjennom ham slik at han kan kvalitetssikre og matche dem til forforsterkeren, eller noe i den retning...
    Nå er alt pakket ned men jeg sender deg en PM når sakene er pakket ut så stikker jeg innom med dem!
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    kjoenik skrev:
    Er faktisk ikke sikker på om det er NOS eller nyproduserte. Produsenten av Messenger anbefaler på det sterkeste at nye rør kjøpes gjennom ham slik at han kan kvalitetssikre og matche dem til forforsterkeren, eller noe i den retning...
    Nå er alt pakket ned men jeg sender deg en PM når sakene er pakket ut så stikker jeg innom med dem!
    Prøvde å lete på netter ang. 6AS7 rørene i Messengeren men kunne ikke finne noe der. Er det russiske rør er det ikke problem. Disse er dritbillig, NOS fra Europa/USA er en annen skål......

    Rør fra produsent er enkelt og greitt visst det er NOS, men er det russiske rør så er det ikke problem med NOS Winged C fra 60-70 tallet til en veldig snill pris og ingen problem å matche sett!

    Ellers så er både 6AS7 og 6H30 robuste rør som varer lenge, vel er det 6H30Pi så klarer dei vel max 3-4000t. Er det derimot DR så skal disse vare 10000t!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    6AS7 rørene er RCA, ihvertfall de som står i. Men jeg har ikke kikket så nøye på 6h30 rørene.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    kjoenik skrev:
    6AS7 rørene er RCA, ihvertfall de som står i. Men jeg har ikke kikket så nøye på 6h30 rørene.
    Ligger et par RCA 6AS7 NOS NIB i pene esker til 260$.....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da var jeg innom Renaissance Audio og kabelmaker Roald for å hente noen nye "smykker" ;D

    Trengte noen kortere jumpere til Unifieldene, så da ble det et sett Signature MkII.
    Vakkert og enda bedre lyd........



    Påmontert høyttalerene.



     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Da var det kommet inn en spennende komponent på lån noen dager fra en meget hyggelig kar fra Fagernes. Dette er en prototype av et "ultra" nettfilter fra Obvilion eller Raymond Celius mer korrekt. Dette må være noe av det mest utforskede og gjennomførte strømfilteret som finnes. Etter det jeg har blitt fortalt så tar det 3 uker med handarbeid å lage/montere filteret, og flere tiår med utprøving så borger dette for noe som burde fungere bra....

    Som jeg har påpekt flere steder så sliter jeg med støy på strømnettet og har prøvd mye rart. Har hatt målinger og har fått rettet opp en del ting så det er blitt bedre, men dagligdagse ting som PCer, varmepumper, dimmerere, lysrør osv slipper vi ikke unna så rensing må til.
    Har hatt bra resultat med PS Audio PPP, men dei er ikke stabile for å si det mildt! Den jeg har nå røk for tredje gang sist uke.... Ellers så bruker jeg et Schaffner industrifilter som funger godt.

    Vel fikk hentet filteret på bussen og full av forventning ble filteret koblet opp. Hadde fått beskjed fra Raymond at filteret måtte ha en halv time før det startet å fungere, og 1-2 dager før det var optimalt. Jeg har bare 2 kvelder til rådighet, så her var det bare å starte finlyttingen.
    Her var det umiddelbare forskjeller etter kort tid. Mer oppløsning, klarere lydbilde. Lot anlegget spille et par timer som "muzak" før jeg satte meg tilbake i sweetspot. Wow, nå var ting forandret. Enda mer oppløsning og dybde i lydbildet. Dypere bass som var ekstremt klar og definert. Detaljer som jeg ikke hadde hørt før på innspillinger jeg kjente godt. En artig detalj var på en jazzinnspilling der jeg hørte noen irriterende "gnukkelyder", og etter noen rørhavari så er jeg blitt "skyggeredd" for lyder jeg ikke forventer. Etter finlytting så viste dette seg å være lyder fra pianistens sko mot gulvet når han brukte pedalene på pianoet.... ;D
    Vel det ble en lang natt med febrilsk gjennomspilling av kjent musikk....
    Nå var jo beskjeden at det ville bare bli bedre over tid, så det stått opp tidlig neste morning og anlegget ble fyrt opp umiddelbart for å utnytte tiden. Utover dagen og kvelden forandret filteret seg stadig. Det som nå skjedde var at det virket som min lille Kora på 50W hadde fått mye mer krefter å rutte med? Dette ble bekreftet senere på natta da filteret ble koblet ned. Spillte en CD hadde volumet på 30, koblet ned filteret og spillte samme CD men da måtte volumet settes til 38 for å få samme lydstyrke???
    Lydblidet var mektigere enn kvelden før. Mer dybde i lydbildet, en utrolig renhet i lyden som gjør at musikken kommer mer i fokus p.g.a bedre definerte klangfarger og utklinnging. Dette var mektig, og sterkt vanedannende..... Og der ligger problemet med å låne "oppgraderinger", savnet som oppstår når dei må leveres tilbake.......
    Dette er som nevnt en prototype som blir laget på bestillig etterhvert visst det er interesse, og det vil jeg tro det blir selv om dette ikke blir billig..... Men slike "Bespoke" ultra komponenter vil altid bli dyre, men her er noe som fungerer og kan være mer verdt å bruke penger på enn en oppgradering av andre komponenter i anlegget. Jeg har i vertfall startet gransking av bankontoene for finansieringsgrunnlag.........






     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Bent skrev:
    JK skrev:
    Hvor i fa... er Almaty?
    Almaty er den største byen i Kasakhstan.
    Takk! Men hva i svarte gjør pakken min i Kasakhstan??? Har Fedex fått opplæring av det stolte norske postvesen? Jo flere stopp en klarer å få sendingen gjennom, jo bedre...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn