JK`s Lyttekrok

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Er nok en god kombo Halcro-BAT. Der blir nok Kora for liten :)

    Til Kharma skulle jeg nok hatt 100 rør watt, og slik Kora spiller på disse høyttalerene så hadde Kora Cosmos monoblokker vert et godt alternativ.
    VK75 har mer krefter men ikke så god match som Kora føler jeg. Kora har en OTL spillestil som passer Kharma godt.
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Må ta meg en tur på lytting en dag i neste friperiode skjønner jeg...:)??

    Mye fint utstyr Jack!!

    Artig tråd. Håper det kommer mer etterhvert.

    Sjur
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Sjuris skrev:
    Må ta meg en tur på lytting en dag i neste friperiode skjønner jeg...:)??

    Mye fint utstyr Jack!!

    Artig tråd. Håper det kommer mer etterhvert.

    Sjur
    Det er bare å stikke innom Sjur visst du er på disse kanter! Er alt for mye ting å tang i stua for tiden ;D

    Er vel snart tid for å avgjøre hva som blir stående.....

    Von Schweikertene skal oppgraderes til MkII så det blir ikke avgjort noe før den tid når det gjelder høyttalerene.
    Forsterkerene aner jeg ikke hva det ender opp med, mulig jeg beholder begge!. Koraen måtte på service igjen etter smellen med strømrenseren! Forbasket dritt, men den fungerer svært godt når den ikke brenner :-\
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    JK skrev:
    Da var hifi karusellen i gang igjen! Fy flate for en uke!
    Fikk tilbake BATen tilbake fra "Doktor" Ones i tipp topp stand! Har montert nye effekt rør som har fått spillt seg inn 30-40 timer, har begynt å løsne nå!

    Kora var også inne for lettere "kirugi" hos "Doktor" Sense for bytte av en motstand, nye høyttalerkontakter og sølv internkabling. Også denne ankom heimen i helgen og fikk hederplassen i anlegget søndag kveld. Fikk etter en stund skurr og problemer med lyden, men det var sent så jeg bare slo av og gikk til køys.

    Så startet marerittet..............

    Skulle starte opp anlegget mandag da kom det bare et "poff" fra racket og sikringen gikk!!!
    Så at PS Audio power planten var død. Prøvde den på en annen sikring og samme skjedde! Full kortslutning i boksen! Rett før sikringen går er fresing smelling fra faenskapet :mad:

    Dette er fjerde :eek: PPP som ryker hos meg!!! Den første varte noen mnd før spenningen begynte å pendle. Fikk ny, den tok fyr da jeg koblet den til nettet!!!
    Fikk enda en ny men den ble solgt da jeg var i en "sinnsforvirret" fase med nedgradering.
    Kjøpte enda en ny, den varte i 2-3 mnd før den også tok fyr ??? Sendte den til reperasjon og ventet i 5mnd på den nye typen regenereringskort før den kom tilbake!
    Så denne varte da i ca 10 mnd før den kortsluttet!!! Fy faen for noe Kinamikk!!!

    På toppen av det hele så ser det ut som Koraen har fått seg en "smell" i samme tilfellet. Får ikke bias på ene EL84 røret. Er ingen synlige skader, så det blir vel til "doktor" Ones...... Kansje jeg skal ansette han på heltid......... ;D

    Puhhhh.... Heldigvis så spiller BATen godt. Nå er det Mothers Finest "The Very Best of" på full rulle ;D
    Dette må være ett tegn på at PPP gjør noe positivt med lyden iallefall.

    McLaren
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    McLaren skrev:
    JK skrev:
    Da var hifi karusellen i gang igjen! Fy flate for en uke!
    Fikk tilbake BATen tilbake fra "Doktor" Ones i tipp topp stand! Har montert nye effekt rør som har fått spillt seg inn 30-40 timer, har begynt å løsne nå!

    Kora var også inne for lettere "kirugi" hos "Doktor" Sense for bytte av en motstand, nye høyttalerkontakter og sølv internkabling. Også denne ankom heimen i helgen og fikk hederplassen i anlegget søndag kveld. Fikk etter en stund skurr og problemer med lyden, men det var sent så jeg bare slo av og gikk til køys.

    Så startet marerittet..............

    Skulle starte opp anlegget mandag da kom det bare et "poff" fra racket og sikringen gikk!!!
    Så at PS Audio power planten var død. Prøvde den på en annen sikring og samme skjedde! Full kortslutning i boksen! Rett før sikringen går er fresing smelling fra faenskapet :mad:

    Dette er fjerde :eek: PPP som ryker hos meg!!! Den første varte noen mnd før spenningen begynte å pendle. Fikk ny, den tok fyr da jeg koblet den til nettet!!!
    Fikk enda en ny men den ble solgt da jeg var i en "sinnsforvirret" fase med nedgradering.
    Kjøpte enda en ny, den varte i 2-3 mnd før den også tok fyr ??? Sendte den til reperasjon og ventet i 5mnd på den nye typen regenereringskort før den kom tilbake!
    Så denne varte da i ca 10 mnd før den kortsluttet!!! Fy faen for noe Kinamikk!!!

    På toppen av det hele så ser det ut som Koraen har fått seg en "smell" i samme tilfellet. Får ikke bias på ene EL84 røret. Er ingen synlige skader, så det blir vel til "doktor" Ones...... Kansje jeg skal ansette han på heltid......... ;D

    Puhhhh.... Heldigvis så spiller BATen godt. Nå er det Mothers Finest "The Very Best of" på full rulle ;D
    Dette må være ett tegn på at PPP gjør noe positivt med lyden iallefall.

    McLaren
    Ja PPP funger svært godt den når den ikke brenner ;D Har ikke vert borti noe så dårlig noensinne! Det er "regenereringskortene" som brenner og kortslutter. Jeg hadde en ny utgave, men nå er det visstnok enda en utgave som skal være bedre :-\
    Nå blir det vel nye 5 mnd med venting før den blir fikset......

    Har i mellomtiden et strømfilter prosjekt gående med mr. Sense som jeg håper blir ferdig en av dagene...........
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Mr. Sense, høytalerkonstruktøren som solgte gjennom Bach Hifi i gamle dager?

    Har ett par av hans eminente høytalere stående ubrukt på lagring...

    Har trafobrum i ett rør effektrinn som jeg innbiller jeg kan kurere med en PPP. DC på nettet er trolig kilden.

    McLaren
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    McLaren skrev:
    Mr. Sense, høytalerkonstruktøren som solgte gjennom Bach Hifi i gamle dager?

    Har ett par av hans eminente høytalere stående ubrukt på lagring...

    Har trafobrum i ett rør effektrinn som jeg innbiller jeg kan kurere med en PPP. DC på nettet er trolig kilden.

    McLaren
    Det er nok en annen Sense :) Denne karen er lokalisert her i Bergen, men han driver riktig nok å mekker det meste selv! Han bl.a en tråd der han snekrer sammen en CD-spiller!

    PPP er god strømrenser men virker som den har litt dårlig rensing av RFI/EMI støy! Har måtte slå den helt av hver 3-4 dag for å "ladde" ut støy! Nå kan det virke som jeg er ekstremt plaget med dette på mitt strømnett.
    Får i den forbindelse en kar fra Post og Teletilsynet som skal måle støy på nettet mitt på fredag morgen. Blir spennende.....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Skjer en del i anlegget for tiden så får vel legge ut litt bilder.

    Her er Koraen hjemme etter et opphold hos Sense for oppgradering av høyttaler kontakter til WBT sine i massiv sølv og flatsølv interkabling fra kontaktene. Vakkert!





    Dessverre så har Koraen problem med bias på ene EL84 røret så den måtte direkte til "Doktor" Ones for sjekk!

    Heldigvis var BATen på vei andre veien og kunne ta over plassen i husalteret ;D

    Trengs tålmodighet og flere forsterkere for å drive med rør gitt......

     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Så var over til dagens tema! Strøm og støy! Har vert plaget med støy og høy spenning på nettet. Hadde for en god stund siden Post og Teletilsynet for å måle på strømmen min, og han fant mye forstyrrelser fra noen utelys som var koblet til min kurs til huset.
    Etter denne målingen ble forsyningen til utelysene flyttet og i dag var Post og Teletilsynet på ny måling. Nå var det "normale" målinger, men fortsatt en del støy. Dette er mer og mer normalt var svaret jeg fikk, og noe å gjøre med!

    Jeg kontaktet også min lokale strømleverandør for måling av strømnettet og på torsdag fikk jeg en måler som skal stå en uke. Blir spennende å se hva resultatet blir. Har for høy spenning , 242-243V så håper også å få justert dette ned litt.

    Så til noe spennende ;) PPP tok jo kvelden, så noe måtte gjøres! Etter diskusjoner med Mr Sense så fikk vi en ide til et EMI/EMC filter så her førdagen var første utgave ferdig og har nå stått i anlegget noen dager med godt resultat!

    Ble rimelig vakkert også! Er flink med slike byggeprosjekter Sense :)






     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    ikke noe dynamikktap, etc...?

    Noe slikt kunne jeg ha hatt brukt for. Fjerne litt trafostøy fra rørtrinnet mitt.

    McLaren
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    McLaren skrev:
    ikke noe dynamikktap, etc...?

    Noe slikt kunne jeg ha hatt brukt for. Fjerne litt trafostøy fra rørtrinnet mitt.

    McLaren
    Nei har ikke merker noe tap av dynamikk. Prøvde med effekten rett i veggen kontra filter men følte det var like bra dynamikk med filteret. Har bare hatt filteret noen dager men det funger svært bra på å renske opp i diskant/mellomtone. Men liker å teste slike ting over en periode så vi får se.....

    Filteret er specket til 25A last så det skal ikke være noe problem med last :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan høy spenning være en årsak til at PS Audio power padder "dauer som fluer" hos deg? Tør du og fortsette bruke en slik nå? Utrolig kjipt det der, håper det ordner seg JK.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    Kan høy spenning være en årsak til at PS Audio power padder "dauer som fluer" hos deg? Tør du og fortsette bruke en slik nå? Utrolig kjipt det der, håper det ordner seg JK.
    Tja, skal ikke være noe problem med 240V for et apperatur som skal verne komponentene mot lynnedslag ;D

    Det som visstnok ryker er regenereringskortet, og da fortrinnsvis i Norge????

    Det jeg har hørt fra div. forhandlere av PPP så hadde en opplevd at ALLE PPP han hadde solgt hadde røket. Fra andre har jeg hørt tall på 20-30%

    Det er nok kvaliteten som ikke er bra nok, er jo bygget i Kina.........

    Har sendt PPP til Sverige for reperasjon i dag, så det går vel minst 5 mnd før jeg ser den igjen......
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg vet det at på PP300 som kom i sin tid, så brukte den spenning til jord som en referanse. Med en gang det dukket opp en jordfeil, tok de kvelden.

    Får du tatt ett bilde av innsiden til dette filteret? Litt nysgjerrig på hvilke triks som er tatt i bruk.

    McLaren
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    McLaren skrev:
    Jeg vet det at på PP300 som kom i sin tid, så brukte den spenning til jord som en referanse. Med en gang det dukket opp en jordfeil, tok de kvelden.

    Får du tatt ett bilde av innsiden til dette filteret? Litt nysgjerrig på hvilke triks som er tatt i bruk.

    McLaren
    Er ikke noen triks i dette filteret, bare et meget godt Schaffner EMC/EMI filter fra Elfa + ferritter,god kabling og godt handarbeide ;D
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Det ligger jo en Shunyata Hydra strømrenser med tilhørende Anaconda strømkabel for salg på bruktbørsen. Kan det være av interesse ;)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Ser vakkert ut dette JK!

    Men: Hvordan spiller det? :)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    leifen skrev:
    Ser vakkert ut dette JK!

    Men: Hvordan spiller det? :)
    Spiller ikke så værst :) Men føler at BATen ikke er den optimale partneren til Kharma. Her er vel Kora hakket bedre..... Men den er i minste laget, skulle gjerne hatt minst 100W....
    Får se hva det blir til. Har ikke klart å finne noen vettige forsterker kandidater som er betalbare enda. Kharma er kravstore ;D Her trengs det litt krefter og finesse ;D

    Kora Cosmos er et rimelig alternativ, Joule Electra er et fantasi alternativ.....

    Det funker etter ryktene godt med Dartzeel transistor også, men da må jeg få låne kontonummeret ditt noen dager.... ;D
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Såpass ja.. Da er det ivei og handle nytt utstyr igjen.. heheh

    Kontonummer ja.. Ingen problem. Det er sånt et vakum på den kontoen nå
    at det kan sammenlignes med et sort hull. Det suser i pc'en bare jeg logger
    meg på nettbanken og skjermen begynner å flimre.. Kan det ha noe med hifi
    å gjøre tro...?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    leifen skrev:
    Såpass ja.. Da er det ivei og handle nytt utstyr igjen.. heheh

    Kontonummer ja.. Ingen problem. Det er sånt et vakum på den kontoen nå
    at det kan sammenlignes med et sort hull. Det suser i pc'en bare jeg logger
    meg på nettbanken og skjermen begynner å flimre.. Kan det ha noe med hifi
    å gjøre tro...?
    He,He på min konto så bruker banken bare rød skrift....... Merkelige greier....

    Har vist styrke og ryggrad i det siste! Har ikke handlet en eneste komponent på laaaange tider. Bare noen rør og småtweaks ;D
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Har vel nevnt tidligere at BAT/Kharma ikke er den ultimate kombo så jeg tok mot til meg i går kveld å slet på plass VR4ene. Er 68 kg pr stk så det var helgens trening ;D

    Kom på at jeg ikke har spillt på VSene etter at siste DAADene kom på plass så det var på tide!
    Vel dette er nesten ytterpunkter. Der Kharma er vanvittig oppløste og dynamiske, er VS mye mer "musikalske" med mer "tyngde", mer behagelig å lytte på spesielt med BAT som partner. Det er en avsindig bass, en del mer dybde i lydbildet, mer "kjøtt og blod"! Hadde jeg bare hatt 2m til med bredde slik at VSene hadde fått "puste" bedre...
    Bass problemene jeg hadde før DAADene kom er redusert kraftig. Er en suck out ved 50-55Hz og en peak ved 70-80Hz slik jeg hører det, men ikke noe stort problem....

    Men Kharma sammen med Kora tegner et mer dynamisk, oppløst lydbilde med med mer "luft" rundt instrumenter. Merkelig nok er Kharma mye bedre på "komprimerte" innspillinger enn VS. På VS så merker en det momentant når innspillingene ikke er optimale (The loudness war), merkelig! Det skulle vel vert omvendt?
    Lurer på hva Kharma er i stand til sammen med en skikkelig god forsterker.......

    Huff, blir ikke enkelt å ta noen valg her gitt......


    Her er VSene slitt på plass! Gikk bra med ryggen, men det ble et par kalde for å holde svetten unna ;D





    Kharma i hvileposisjon ;D

     

    ambiance

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    524
    Antall liker
    161
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Kjenner det kribler i magen når jeg leser gjennom de siste sidene i tråden din, og jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Det var med blandet følelse jeg solgte VSA og kjøpte Jas. Det er som du sier om mellomtoneegenskapene til VSA som ikke er å finne på noen andre høyttalere. Jeg finner ikke Jas til å være helt der oppe med VSA dog er det ikke langt unna.
    Når det kommer til bassen, så fikk ikke jeg rom og VSA til å spille på lag. Det ble hevdet fra Albert at rommet mitt er for mye dempet i forhold til deres konstruksjon. Noe som stemte da jeg lempet de opp i stuen vår på 45kvm. Det var herlig lytting fra høyttalerene men et helsikes gnag fra kjerringa!! Jeg fikk allefall bekreftet Albert sine antagelser om rommet.

    Men en ting jeg ønsker du skal vurder til karma er Ayon Typhon, et par monoblokker jeg enda den dag i dag lyst til å sette opp i et hifi oppsett hos oss. Det er snart tre år siden jeg hadde de på usher 8871 be II, og spillte utrolig musikkalsk, men egnet seg ikke til kino bruk. :( Så de ble dessverre ikke værende.

    A.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Lenge siden jeg har oppdatert her nå så får vel skrive litt da det går unna selv om det stort sett går på høgg og belegg ;D

    Det positive er at jeg hadde en spenningsmåler fra strømleverandøren her i en uke, og den viste ikke noe unormalt. Spenningsvariasjoner fra 236 til 246V var visstnok normalt. Men fikk gehør for at jeg hadde for høy spenning og fikk satt den ned 5V!
    Nå med stort forbruk så ligger spenningen på ca. 231-232V, dette er bra!

    Historien med PS-Audio PPP som røk har utviklet seg til en farse.......
    Jeg fikk instrukser om å sende den til Sverige for reperasjon der jeg måtte fylle ut en haug med faktura og forsendelses papirer. Vel fikk den avgårde og reiste på jobb. Da jeg kom hjem lå det en retur lapp i posten!!! Verkstedet hadde faen meg sendt den i retur for det var visstnok noe som var skrevet feil på fakuraen!!!! Så var det påan igjen med nye papirer men denne gangen sendte jeg den til importøren i Sverige, stoler ikke på verkstedet! Håper det ikke tar 5mnd denne gangen også.... Vel det er allerede gått 1,5 mnd.....

    Går ikke noe bedre på forsterker fronten... Var å hentet Koraen etter reperasjon der et pot for bias på ene EL84 røret var kaputt. Koblet opp, stillte bias og monterte sammen og spillte en times tid, fungerte fint så jeg slo av forsterkeren. Så i kveld fyrte jeg den opp igjen da tok det 20 sek så luktet det brent og røyk steg opp fra forsterkeren.....
    Faen, så var det påan igjen! Demonterte topplaten og så at det var en motstand som var på vei til å smelte! Samme sak som sist, men på det andre EL84 røret. Sjekket røret og det var kaputt, samme med poten for røret så her er det bare å oppsøke "doktor" Ones igjen.....
    Slik er livet når en kjøper "gammelt" junk ;D
    Er faen meg fristet å gå til Elkjiip å handle inn et "alt i ett" anlegg til 5999.- ;D
    Eller enda verre.... Kjøpe transistor forsterker igjen :)

    Vel,vel har da BATen, men den er ikke så god kompis med Kharma..... Ikke er den helt frisk heller... Var egentlig dens tur til å besøke Ones, men den får gjøre nytten så lenge!

    For å gjøre det komplett så var jeg innom den nye butikken til Roald Mikkelsen og fikk høre på VS Unifield 3 igjen denne gangen drevet av en Plinius forsterker som noen hadde lakket svart!!!! (Leikis?) Lite pen var den i vertfall, men det spillt knall! Tror dette er det beste jeg har hørt noensinne!!!
    Størrelsen på Unifield 3 er som laget for mitt lytterom........
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Her et bilde av selve strømfilteret som jeg har svært god erfaring med her hos meg. Dette er et industri filter som en finner der det er store datasystemer/medisinsk utstyr/kritisk automasjon.
    Har jo selv fått montert dette inn i en boks, men det er bare å koble på kabler i begge ender, fiks ferdig ;D

    Dette filteret fikk jeg tak i på Ebay og er på 36A så det skal holde til det meste ;D
    Det jeg har ferdig nå er på 25A, og det virker som det er nok det og!


     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    JK skrev:
    Da ser anlegget slik ut for tiden.




    Vel stua er fortsatt full av utstyr..... For tiden er BATen på reperasjon/oppgradering, Kora på oppgradering. Von Schweikerene står på vent for oppgradering til MKII.....

    Blir nok nødt til å foreta en opptelling og klaregjøre en status nå når sesongen kommer igang. Må nok ta en sjefsavgjørelse ang. hva som blir stående i husalteret......
    Flott oppsett JK ser du har plukka fra de øverste hyllene hvert gøy å hørt det en gang 8)
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    626
    Antall liker
    552
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    JK skrev:
    Så var over til dagens tema! Strøm og støy! Har vert plaget med støy og høy spenning på nettet. Hadde for en god stund siden Post og Teletilsynet for å måle på strømmen min, og han fant mye forstyrrelser fra noen utelys som var koblet til min kurs til huset.
    Etter denne målingen ble forsyningen til utelysene flyttet og i dag var Post og Teletilsynet på ny måling. Nå var det "normale" målinger, men fortsatt en del støy. Dette er mer og mer normalt var svaret jeg fikk, og noe å gjøre med!

    Jeg kontaktet også min lokale strømleverandør for måling av strømnettet og på torsdag fikk jeg en måler som skal stå en uke. Blir spennende å se hva resultatet blir. Har for høy spenning , 242-243V så håper også å få justert dette ned litt.

    Så til noe spennende ;) PPP tok jo kvelden, så noe måtte gjøres! Etter diskusjoner med Mr Sense så fikk vi en ide til et EMI/EMC filter så her førdagen var første utgave ferdig og har nå stått i anlegget noen dager med godt resultat!

    Ble rimelig vakkert også! Er flink med slike byggeprosjekter Sense :)






    Flott Stereo!! men som elektriker, får jeg litt angst av å se jordet og ujordete stikk, det er fyfy! :eek:
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    He,He det er bare hifien som får jord ;D
    Er klar over at dette ikke er "kosher", men dette er så isolert at det i praksis ikke er noe problem. Er faktisk elektrikker som har lagt opp kursen til hifien.....
     
    M

    MPT

    Gjest
    Meget flott oppsett!! 8) Håper jeg får muligheten å høre på oppsettet ditt en dag!
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    MPT skrev:
    Meget flott oppsett!! 8) Håper jeg får muligheten å høre på oppsettet ditt en dag!
    Det er blitt lenge siden sist nå Mats! Det er bare å stikke innom når det måtte passe! Er mye på reis for tiden, men er da litt hjemme innimellom ;D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    JK skrev:
    He,He det er bare hifien som får jord ;D
    Er klar over at dette ikke er "kosher", men dette er så isolert at det i praksis ikke er noe problem. Er faktisk elektrikker som har lagt opp kursen til hifien.....
    Problemet er hvis du feks har en av de gulvlampene med stålskjerm - så har den et slikt stort rundt støpsel som ikke kan plugges i en jordet kontakt. Men den kan du plugge i stikkkontakten ved siden av stereoanlegget ditt. Hvis du nå er uheldig og napper litt i ledningen en gang slik at det blir forbindelse mellom den ene strømfasen og stålskjermen på lampen - så skjer det ingen ting. Det er ingen strøm som går til jord, fordi lampen er ikke jordet. Derimot har du spenning på skjermen. Og når du da har jordet stereoanlegget ditt - så vil du kunne ha full linjespenning (240V og vel så det i ditt tilfelle, selv om det normalt bare skal være fasespenning) mellom lampeskjermen og forsterkerchassis - og det er farlig.

    Problemet løses ved å montere jordfeilbryter på lampettkursen.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spennende de Karmaene forresten! ;D ;D

    Også skulle jeg absolutt vært hos Roald en tur skjønner jeg....

    Mvh
    OMF
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    626
    Antall liker
    552
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    JK skrev:
    He,He det er bare hifien som får jord ;D
    Er klar over at dette ikke er "kosher", men dette er så isolert at det i praksis ikke er noe problem. Er faktisk elektrikker som har lagt opp kursen til hifien.....
    Problemet er hvis du feks har en av de gulvlampene med stålskjerm - så har den et slikt stort rundt støpsel som ikke kan plugges i en jordet kontakt. Men den kan du plugge i stikkkontakten ved siden av stereoanlegget ditt. Hvis du nå er uheldig og napper litt i ledningen en gang slik at det blir forbindelse mellom den ene strømfasen og stålskjermen på lampen - så skjer det ingen ting. Det er ingen strøm som går til jord, fordi lampen er ikke jordet. Derimot har du spenning på skjermen. Og når du da har jordet stereoanlegget ditt - så vil du kunne ha full linjespenning (240V og vel så det i ditt tilfelle, selv om det normalt bare skal være fasespenning) mellom lampeskjermen og forsterkerchassis - og det er farlig.

    Problemet løses ved å montere jordfeilbryter på lampettkursen.


    Mvh
    OMF

    Stemmer bra, men problemet løses kunn ved å ha bare stikk med jord! og ingen elektrikere med respekt for faget og seg selv, ville blandet jordet og ujordet! ::)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    OMF skrev:
    Spennende de Karmaene forresten! ;D ;D

    Også skulle jeg absolutt vært hos Roald en tur skjønner jeg....

    Mvh
    OMF
    Kharma er noe for seg selv, det skal være visst ;D
    Siste jeg hørte at DartZeel skal være en svært god match..... Huff og Huff....

    Anbefaler en tur til Roald, butikken er blitt virkelig fin! Masse flott å se/høre!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Stereofix skrev:
    OMF skrev:
    JK skrev:
    He,He det er bare hifien som får jord ;D
    Er klar over at dette ikke er "kosher", men dette er så isolert at det i praksis ikke er noe problem. Er faktisk elektrikker som har lagt opp kursen til hifien.....
    Problemet er hvis du feks har en av de gulvlampene med stålskjerm - så har den et slikt stort rundt støpsel som ikke kan plugges i en jordet kontakt. Men den kan du plugge i stikkkontakten ved siden av stereoanlegget ditt. Hvis du nå er uheldig og napper litt i ledningen en gang slik at det blir forbindelse mellom den ene strømfasen og stålskjermen på lampen - så skjer det ingen ting. Det er ingen strøm som går til jord, fordi lampen er ikke jordet. Derimot har du spenning på skjermen. Og når du da har jordet stereoanlegget ditt - så vil du kunne ha full linjespenning (240V og vel så det i ditt tilfelle, selv om det normalt bare skal være fasespenning) mellom lampeskjermen og forsterkerchassis - og det er farlig.

    Problemet løses ved å montere jordfeilbryter på lampettkursen.


    Mvh
    OMF

    Stemmer bra, men problemet løses kunn ved å ha bare stikk med jord! og ingen elektrikere med respekt for faget og seg selv, ville blandet jordet og ujordet! ::)
    Tar du dem i skole, Stereofix..? ;D
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    626
    Antall liker
    552
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Stereofix skrev:
    OMF skrev:
    JK skrev:
    He,He det er bare hifien som får jord ;D
    Er klar over at dette ikke er "kosher", men dette er så isolert at det i praksis ikke er noe problem. Er faktisk elektrikker som har lagt opp kursen til hifien.....
    Problemet er hvis du feks har en av de gulvlampene med stålskjerm - så har den et slikt stort rundt støpsel som ikke kan plugges i en jordet kontakt. Men den kan du plugge i stikkkontakten ved siden av stereoanlegget ditt. Hvis du nå er uheldig og napper litt i ledningen en gang slik at det blir forbindelse mellom den ene strømfasen og stålskjermen på lampen - så skjer det ingen ting. Det er ingen strøm som går til jord, fordi lampen er ikke jordet. Derimot har du spenning på skjermen. Og når du da har jordet stereoanlegget ditt - så vil du kunne ha full linjespenning (240V og vel så det i ditt tilfelle, selv om det normalt bare skal være fasespenning) mellom lampeskjermen og forsterkerchassis - og det er farlig.

    Problemet løses ved å montere jordfeilbryter på lampettkursen.


    Mvh
    OMF

    Stemmer bra, men problemet løses kunn ved å ha bare stikk med jord! og ingen elektrikere med respekt for faget og seg selv, ville blandet jordet og ujordet! ::)
    Tar du dem i skole, Stereofix..? ;D
    Jepp! ;D har registrert her inne på hfs, at mange har oppsett til mange hundretusen, men det elektriske er det heller dårlig med..rar prioritering! ???
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje er det en løsning å bruke et diesel aggregat til anlegget..? ;D
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Stereofix skrev:
    bjornh skrev:
    Stereofix skrev:
    OMF skrev:
    JK skrev:
    He,He det er bare hifien som får jord ;D
    Er klar over at dette ikke er "kosher", men dette er så isolert at det i praksis ikke er noe problem. Er faktisk elektrikker som har lagt opp kursen til hifien.....
    Problemet er hvis du feks har en av de gulvlampene med stålskjerm - så har den et slikt stort rundt støpsel som ikke kan plugges i en jordet kontakt. Men den kan du plugge i stikkkontakten ved siden av stereoanlegget ditt. Hvis du nå er uheldig og napper litt i ledningen en gang slik at det blir forbindelse mellom den ene strømfasen og stålskjermen på lampen - så skjer det ingen ting. Det er ingen strøm som går til jord, fordi lampen er ikke jordet. Derimot har du spenning på skjermen. Og når du da har jordet stereoanlegget ditt - så vil du kunne ha full linjespenning (240V og vel så det i ditt tilfelle, selv om det normalt bare skal være fasespenning) mellom lampeskjermen og forsterkerchassis - og det er farlig.

    Problemet løses ved å montere jordfeilbryter på lampettkursen.


    Mvh
    OMF

    Stemmer bra, men problemet løses kunn ved å ha bare stikk med jord! og ingen elektrikere med respekt for faget og seg selv, ville blandet jordet og ujordet! ::)
    Tar du dem i skole, Stereofix..? ;D
    Jepp! ;D har registrert her inne på hfs, at mange har oppsett til mange hundretusen, men det elektriske er det heller dårlig med..rar prioritering! ???
    Det er jo akkurat prioritere jeg har gjort? Hifien har fått egen 16A kurs, strømrenser til 25k og nettfilter ;D Lampettene derimot har urensa strøm uten jord........ ;D
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Lenge siden jeg har oppdatert her gitt! Passer vel bra nå når det er nye ting på gang....

    Har vert en hektisk periode på hifi fronten uten at jeg har kommet noen vei... Har vert artig meg mye testing, men blir fort frusterende når en ikke føler det helt "sitter". Vel, nå tror jeg faktisk det løsner.....

    Det har jo vert høyttalere det har dreid seg om det siste året, og det er ikke få par som har vert innom!
    Nå begynner det å tømmes i stua. KEF Reference 201/2 er solgt. Von Schweikert VR4SR er solgt, og Kharmaene venter på sin nye eier. Alle har fått lykkelige eiere fra gode møblerte hjem her i Bergen ;D

    Kom hjem fra jobb i går kveld, så i dag morges bar det til SAS på Flesland for å hente ut noen kasser som ventet på meg, spennende! Er vel ikke noen tvil om at det er høyttalere, men hvilken???

     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Her er et bilde til....

     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Vill gjetting,men det ligner litt på klipsch palladium?

    Uansett gratulerer,blir spennende å følge med på.

    Mvh.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn