JIH plays...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Denne er tøff! Spilt inn sent `69 og som Zawinul plata så er det også slik med denne at liker man Bitches Brew så må nok denne også i hylla. Her på en flott nyutgivelse fra Pure Pleasure i 2016 som låter veldig bra. Er i følge stickersen en ltd. edt. men ser at den er tilgjengelig enda.


    IMG_0839.jpeg



    Et skikkelig A lag...


    IMG_0840.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Da ble det naturlig og bare gli over til Weather Report, denne er nevnt her tidligere men det gjør ingenting. En av mine favoritt WR dette, her på en jålete togangerfemogførr utgivelse fra ORG Music, Grundmann og Pallas gjør at dette låter fantastisk bra! Har også en utgivelse fra dengang da i hyllene men denne er klart bedre. På alt.


    IMG_0841.jpeg



    IMG_0842.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Litt storband på en Tirsdag, ikke mange sure blåsere her. Fy f... dette svinger! Begge fra begynnelsen av 90 tallet med kremen av norske musikere, bl.a. noen veldig unge utgaver av Erik Smith og Bugge Wesseltoft på begge platene. Wendelboe plata spilt inn hos NRK, Oslo Groove i Rainbow med JEK og de låter kanonbra begge to. Dette er slik man blir i godt hummør av.


    IMG_0843.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Når jeg først var på Bugge. Hans 3 konserter på første Jazzland Sessions på Blå (var der..) ble gitt ut i en 3 CD box, forskjellige gjester de 3 dagene men alle veldig fine konserter. Friday Session er for meg noe av det aller beste som er kommet fra Bugge, dette er skikkelig tøft.


    IMG_0844.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Sitter og kikker på bilder etc. fra München, mye greier, også ting som hadde vært kjekt og fått hørt på. Samtidig så er det også slik at jeg er happy med at vintage anlegget mitt gir meg gode musikkopplevelser.



    IMG_0764.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    To litt forskjellige plater her de siste timene, Zawinul med en veldig rytmisk plate og flotte gjester som Trilok Gurtu og Alex Acuna. I følge stickersen på coveret så kan man danse til dette, det kan man helt sikkert. Jeg liker dette, slik musikk som man blir i godt humør av.

    Zeuthen, Friis og Mazur er mer mot den moderne scandinaviske jazzen og av og til på grensen til det litt frie. Dette er opp min gate og jeg liker denne veldig godt. Marilyn Mazur spiller både trommer og perc. her, ellers så er det saks, bassclarinet, fløyte og sag samt el. bass. Spilt inn i Mox studio Danmark i 1992 og låter meget bra.


    IMG_0846.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Youssef med god hjelp fra bl.a. norske musikere, han har i det hele tatt jobbet en del her, nesten så han kan kalles en norgesvenn. Her en utgivelse på Enja utgitt i 2003. Musikalsk så er det Nord Afrika møter folka som er med her, jeg synes det er tøft, det er også lyden.


    IMG_0847.jpeg
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.292
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bedre med et gjennomtenkt "vintage" anlegg enn et overpriset kina bling cnc metallarbeid studie
    kvalifiserer vel neppe til vintage heller :ROFLMAO:
    untatt en av kildene da........;)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    En plate som det er lenge siden jeg har spilt, dette er reinspikka sax jazz i ordets rette forstand med veldig bra bidrag fra Eilertsen og Nilssen-Love. Liker man den litt intense og moderne jazzen så er denne midt i blinken. Veldig fin plate synes jeg. Paolo V. som har mikset lyd her så trommene er ikke i bakgrunnen for å si det sånn.

    Spilt inn analogt i Bugges room mens resten er gjort digitalt.

    Jazzland Rec 2001 Acoustic Series.


    IMG_0848.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Etter noen runder med klassisk musikk så var det på tide med litt tunge riff og rocka melodier. Hun er flink på det Mollestad. Det ble to plater der den ene er en dbl live. Min favoritt er enda hennes første plate men disse er også veldig fine plater. Begge forøvrig på hvit vinyl.


    IMG_0852.jpeg



    Konsertplata har et skikkelig flott utbrett cover, akkurat slik som dbl. live plater skal ha.


    IMG_0853.jpeg



    Hedvig Mollestad Trio:

    03.06 Arendal (Munkehaugen Scene), Norway
    05.06 Nesodden (Jazzfestival), Norway
    12.06 Oslo (Miniøya), Norway
    13.08 Tromsø (Jazzfestival), Norway
    19.09 London (Café Oto), UK Hedvig solo & friends
    20.09 London (Café Oto), UK
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    To plater fra kjente perc spillere her i dag. Airto sammen med et skikkelig A lag fra 1972, denne plata er veldig bra synes jeg, liker du den første Return To Forever plata på ECM så liker du også dette, de spiller også tittelkuttet her med bl.a Corea. Jarrett er også med på plata. Her på en veldig fin nyutgivelse fra Speakers Corner som låter veldig bra.

    Den andre er av den mangeårige percussionisten til Zappa, Ed Mann. En solo fra 1988 utgitt på CMP, er vel noe som kan kalles rytmisk og litt rocka popjazz :cool:. Veldig fin lyd.


    IMG_0855.jpeg



    IMG_0856.jpeg



    IMG_0857.jpeg



    Zappa kjennere vet hvem medhjelperne er...


    IMG_0858.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Litt jazz på svenska i ettermiddag. Entra Live fra midten av 80 tallet med bl.a. Anders og Christian Jormin, veldig 80 talls jazz med keys og saks, de ga ut flere plater også med Audun Kleive på trommer.

    Fire! er bankers. Det er tungt og heftig, det er syre jazz, det er rocka og det er en fri saks oppå alt dette, de er noe av det tøffeste jeg hører.


    IMG_0859.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Noen Hubro plater inn døra i dag, et par av disse har jeg også på hi rez fra før men synes at det generelt er en tydelig forskjell på disse og vinylen på Hubro utgivelsene, så derfor har blitt litt sånn at jeg har begge deler på de platene jeg liker veldig godt. Rart med det. Det blir et større/luftigere og roligere lydbilde på vinylen, mer tyngde. Og det er god nok grunn til å ha dem i hylla. Synes jeg.


    IMG_0871.jpeg
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    1.739
    Sted
    Bergen
    Helt enig med den erfaringen, har akkurat samme "følelse" sjøl der jeg har vinyl og highres tilgjengelig. Fordre sjølsagt en go vinylproduksjon
    Og musikk"møter" før d blir full fres tilsier d samme når jeg tar blindtest bland lytterne... Vinylen får flest tomler opp. Kan jo være alderen og vanen
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Jonathan Horwich deler noen tanker..

    Recording music consists of art, the artistic decisions of the recording engineer or producer, and technology, the workable mechanical devices utilized to achieve a goal.


     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Et par nye utgivelser fra Rune Grammofon. I Like To Sleep (visstnok et sitat fra Monk..) har gitt ut sin tredje plate, den andre på RG. Barriton gitar, 6 strengers bass, mellotron, vibrafon og trommer gjør at dette er utrolig tøft! Prog folket hadde kanskje også likt dette, liker du Krokofant, Bushmens etc. så er dette midt i blinken. Disse folka er ikke kommet lengre enn til midten av 20 årene i alder, de høres likevel rutinerte ut. Noen skikkelig gode gener er også involvert da Storløkken Åse er sønn av Ståle Storløkken og Tone Åse. Denne anbefales til de som liker det tøft og kompromissløst.

    Ligger et lydspor her.


    Fire! har gitt ut en spesiel sak som ble spilt inn i 2015. Her har de med seg Stephen O`Malley fra Sunn O)))) og David Sandstrøm fra Refused. Som vanlig fra den kanten så er det tungt, fritt og skikkelig tøft, jeg bare liker Fire!. Musikk kun på den ene siden og 1000 ex. som er nummerert, og som ventet så forsvant den fortere enn den kom, kanskje noen butikker fortsatt har den.

    Edit; Ser at Big Dipper fortsatt har den.


    IMG_0879.jpeg



    Side 2 på Fire! plata er uten musikk men til gjengjeld så er det et tøft motiv...


    IMG_0880.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Stort tøffere enn dette blir ikke musikk. For meg. Et fyrverkeri av en plate tatt opp på torget i Lugano på hans 75 års dag. På dagen èn mnd. før han havnet på sykehus i Wien og to mnd. før han døde. Et knippe med utrolig gode musikere som det oser glede av. Hadde gleden av å oppleve denne gjengen her og det er en av de absolutt største konsertopplevelsene jeg har hatt.

    Synes måten han krysset jazz, etnisk, world eller whatever på er utrolig balansert, her er det ikke et eneste hvileskjær.


    IMG_0893.jpeg



    Og som alltid så skal ett 2 x LP konsert album ha utbrettcover med masse live bilder inni, og det er det her.


    IMG_0894.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Sommeren tok en pause så da kan man like gjerne mimre litt. Noe av det tøffeste i hele rockehistorien er The Who, og noe av det tøffeste fra The Who var Tommy. Den er mye spilt her i huset opp igjennom årene så jeg har noen forskjellig utgaver av denne. Men nå spilles en fantastisk flott utgivelse fra Classic Records 2006 med nydelig lyd, det samme er coveret og heftet. På 200 gr. Quiex SV-P som det så fint heter. En monster utgivelse i rockehistorien som nok kommer til å være akkurat det til tiden har løpt ut...

    Geffen skal gi den ut på nytt i disse dager og reklamen sier følgende;

    Limited edition reissue

    Mastered by long-time Who engineer Jon Astley at Close To the Edge

    Cut for vinyl by Miles Showell at Abbey Road Studios at half-speed for superior sound

    Packaged in a reproduced original jacket with obi strips and an Abbey Road Studios Half-Speed Mastering Certificate

    Så har du en støyende utgave som fikk mange runder i fester tilbake i ungdommen så er her en fin sjanse til å få en oppgradering i hus. Man kan jo lete opp en brukt Classic utgivelse men da blir det et skikkelig innhogg i platebudsjettet ser jeg.

    Geffen ga den også ut i 2014 da med Kevin Gray master og QRP pressing, den har jeg ikke hørt men den er nok veldig bra vil jeg tro. Ellers så kryr det jo av utgivelser av denne opp igjennom årene.


    IMG_0898.jpeg



    IMG_0900.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    En annen perle i The Who katalogen er jo Who`s Next, noen mener deres beste. Har også Classic Records sin 200 gr. utgave av denne, Classic ga jo ut to utgaver av disse, en vanlig vinyl og disse 200 gr. Quiex platene. Nå har jeg denne også på en nydelig utgave fra MCA midt 90 tallet som er remastret av Kevin Gray, denne er også veldig bra.


    IMG_0901.jpeg



    IMG_0902.jpeg


    Verken en tidlig 70 talls pressing jeg har eller Classic Records plata har utbrettcover men det har denne fra MCA, et flott cover på denne!


    IMG_0904.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Det er rene høsten ute så da er det innekos. Lenge siden jeg har spilt tape nå så det passet å dra frem noen perler i dag. Nå denne fra Dindo, et nydelig konsertopptak fra 2008. Cello musikk på tape, you can`t beat it.


    IMG_0910.jpeg



    IMG_0911.jpeg



    Altså mixet med en slik en..


    Skjermbilde 2022-07-03 kl. 16.14.42.png
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Hvis jeg skal synse noe om lyd som er gjort i nåtid så må jeg trekke frem noen utgivelser fra Yarlung Records, disse to på bildet er kanskje det beste jeg har hørt, og spesielt tape utgivelsene. Det er en dynamik og en åpenhet som jeg veldig sjelden hører, her er det ingen grenser. Jeg har disse også på high-rez, ikke først og fremst for å teste lyd men fordi hi-rez filene inneholder mer musikk enn tapen og disse er så bra at jeg vil ha hele innspillingen.

    Hi-rez låter også veldig bra, men det er forskjeller, du får ikke denne råskapen og den endeløse åpenheten på hi-rez, dette tunge draget i bunn, det er akkurat som det er hit men ikke lenger, en hører at det er grenser. Dette er ikke noe som gjelder kun på Yarlung innspillinger men på alt der jeg har av musikk på begge kilder. Alt Yarlung gjør er av veldig bra kvalitet og alt kan anbefales, vinylen derfra er også der oppe med de aller beste med de beste folkene involvert i prosessene.

    Mange av disse innspillingene til Yarlung blir tatt opp både analogt og digitalt, slik er det også med disse med de beste folkene involvert. Bob Attiyeh som er Mr. Yarlung er tungt involver sammen med Gray og Hoffman. Har hatt litt kontakt med Attiyeh i forbindelse med disse tapene, en veldig hyggelig og dedikert person som våger der andre backer ut både når det gjelder musikere og musikk på utgivelsen sine.

    Har flere utgivelser både på tape, vinyl og hi-rez fra dem og det blir mer.

    Vinyl

    Hi-rez

    DSD


    IMG_0913.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Mike som var på besøk hos MoFi har nå kommet med en ny youtube hvor han går litt i dybden hva som ble sagt hos MoFi.
    Mike er jo en super entusiast av «Thriller». Han fikk lov til å lytte til test pressing av albumet. Mike sa rett ut at dette låter helt vanvittig bra, bedre enn vi noen gang har hørt Thriller, klart bedre enn den originale Thriller som er mastret av Bernie Grundman. Det han lyttet til var en 4xDSD fil på en testpressing.

    Jim, teknikerne hos MoFi sier at dem kunne mastret Lp’er på grunnlag av en analog tape kopi gjort hos Sony, uansett hvilken mastertape og artist. Men dem sier at dette gir et dårligere lydmessig resultat enn å mastre fra original tape til 4xDSD og derfra til Lp.

    Finner du denne informasjonen troverdig, at tape kopier låter dårligere enn quad DSD direkte fra mastertapen?
    Eventuelt hva er begrunnelsen?

    Ønsker ikke noen duskusjon, ønsker bare ditt synspunkt siden du driver med tape.
    Flytter den over her @Espen R da den andre tråden er nok far out som den er, dessuten så kan vi gjøre som vi vil her.

    Først og fremst så har nok du og jeg ganske forskjellig innfallsvinkel til dette, jeg er nok ikke like opptatt av hva som er «best» som du er, dette er ingen konkurranse for min del, jeg er nok mer opptatt av å kose meg med det jeg liker uansett hva det er, fokuserer nok mer på at det er gjort en skikkelig jobb i prosessen enten det er digitalt, analogt eller en mix.

    Det er selvfølgelig umulig for meg å kommentere mofi sine meninger om DSD vs. tape, men hvis de mener det så er det nok det for dem, jeg har ingen grunn til å tvile på det de sier. Jeg har flere hyllemeter med såkalte audiofile plater men ikke så mye fra Mofi, har egentlig aldri vært så begeistret for disse men har selvfølgelig ingen problemer med at folk liker dem, vi liker forskjellige ting. Det sagt så er det noen av disse Miles Davis 45 platene som de ga ut som er veldig fine synes jeg, vet ikke hvordan disse ble gjort, det er egentlig ikke så viktig heller så lenge jeg liker dem.

    Kunne sikkert skrevet mer om erfaringer og hva jeg liker men akkurat nå er det 25C på terrassen og skikkelig go`vær så vi kan ha det til gode hvis det av en eller annen merkelig grunn skulle være interessant. Hvis du orker så finner du også noen inntrykk her i tråden.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.959
    Antall liker
    13.292
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    En annen perle i The Who katalogen er jo Who`s Next, noen mener deres beste. Har også Classic Records sin 200 gr. utgave av denne, Classic ga jo ut to utgaver av disse, en vanlig vinyl og disse 200 gr. Quiex platene. Nå har jeg denne også på en nydelig utgave fra MCA midt 90 tallet som er remastret av Kevin Gray, denne er også veldig bra.


    Vis vedlegget 829826


    Vis vedlegget 829827

    Verken en tidlig 70 talls pressing jeg har eller Classic Records plata har utbrettcover men det har denne fra MCA, et flott cover på denne!


    Vis vedlegget 829828
    Denne er en av rocke klassikerene jeg syntes fortjente en tapeinvestering og den låter sykt bra
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.117
    Antall liker
    2.648
    Flytter den over her @Espen R da den andre tråden er nok far out som den er, dessuten så kan vi gjøre som vi vil her.

    Først og fremst så har nok du og jeg ganske forskjellig innfallsvinkel til dette, jeg er nok ikke like opptatt av hva som er «best» som du er, dette er ingen konkurranse for min del, jeg er nok mer opptatt av å kose meg med det jeg liker uansett hva det er, fokuserer nok mer på at det er gjort en skikkelig jobb i prosessen enten det er digitalt, analogt eller en mix.

    Det er selvfølgelig umulig for meg å kommentere mofi sine meninger om DSD vs. tape, men hvis de mener det så er det nok det for dem, jeg har ingen grunn til å tvile på det de sier. Jeg har flere hyllemeter med såkalte audiofile plater men ikke så mye fra Mofi, har egentlig aldri vært så begeistret for disse men har selvfølgelig ingen problemer med at folk liker dem, vi liker forskjellige ting. Det sagt så er det noen av disse Miles Davis 45 platene som de ga ut som er veldig fine synes jeg, vet ikke hvordan disse ble gjort, det er egentlig ikke så viktig heller så lenge jeg liker dem.

    Kunne sikkert skrevet mer om erfaringer og hva jeg liker men akkurat nå er det 25C på terrassen og skikkelig go`vær så vi kan ha det til gode hvis det av en eller annen merkelig grunn skulle være interessant. Hvis du orker så finner du også noen inntrykk her i tråden.
    Takk for svar. Og helt greit svar. Man dyrker sin hobby fordi det gir en glede og tar de valg som en selv syns gir best resultat. Whatever floats your boat…osv.

    Jeg tror jeg har ganske gode referansepunkter, så det er sagt. Har også vært i studioet til Lindberg for en del år siden og fått lyden av tape, DSD og DXD av samme materiale for sammenligning. Jeg sa det bare i fall du skulle tro jeg manglet referansepunkter;)

    Sånn generelt om HiFi; det er så mye BS i denne bransjen at jeg noen ganger får helt noia. Og en god porsjon forutinntatthet om det ene og det andre. Skandalen vedrørende MoFi One Step avdekker noe av denne forutinntattheten om hva som duger og hva som ikke duger.
    Bare for noen dager siden var jeg innom en av de største HiFi sjappene i Oslo hvor høvdingen grep tak i meg og vi ble sittende å skravle en god times tid. Plutselig sa han «har du hørt Technics høyttalere?» Nei, sa jeg…du finner dem sannsynligvis ikke i en eneste butikk i Norge. Ikke sant, sa han, det er feil navn. Men spiller jævlig bra.
    Jeg vet, dem er populære i asia. Og en amerikaner jeg vet om som ønsker den absolutt mest forvrengningsfrie lyden med absolutt lavest støygulv, han bruker noe Technics greier. Dessuten kjøper han digitalkonvertere beregnet for pro-markedet, låter bedre og er billigere. Fornuftig mann.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Takk for svar. Og helt greit svar. Man dyrker sin hobby fordi det gir en glede og tar de valg som en selv syns gir best resultat. Whatever floats your boat…osv.

    Jeg tror jeg har ganske gode referansepunkter, så det er sagt. Har også vært i studioet til Lindberg for en del år siden og fått lyden av tape, DSD og DXD av samme materiale for sammenligning. Jeg sa det bare i fall du skulle tro jeg manglet referansepunkter;)

    Sånn generelt om HiFi; det er så mye BS i denne bransjen at jeg noen ganger får helt noia. Og en god porsjon forutinntatthet om det ene og det andre. Skandalen vedrørende MoFi One Step avdekker noe av denne forutinntattheten om hva som duger og hva som ikke duger.
    Bare for noen dager siden var jeg innom en av de største HiFi sjappene i Oslo hvor høvdingen grep tak i meg og vi ble sittende å skravle en god times tid. Plutselig sa han «har du hørt Technics høyttalere?» Nei, sa jeg…du finner dem sannsynligvis ikke i en eneste butikk i Norge. Ikke sant, sa han, det er feil navn. Men spiller jævlig bra.
    Jeg vet, dem er populære i asia. Og en amerikaner jeg vet om som ønsker den absolutt mest forvrengningsfrie lyden med absolutt lavest støygulv, han bruker noe Technics greier. Dessuten kjøper han digitalkonvertere beregnet for pro-markedet, låter bedre og er billigere. Fornuftig mann.
    Hvis Lindberg lyd er ref. punktet ditt så kan jeg si at da sitter vi på hver vår tue og hører på lyden vi liker. Og det er selvfølgelig helt greit for meg. Og bare så det er nevnt; jeg har hi-rez, SACD og vinyl derfra. Men liker at de gir ut ting som ikke akkurat er storselgere.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.117
    Antall liker
    2.648
    Hvis Lindberg lyd er ref. punktet ditt så kan jeg si at da sitter vi på hver vår tue og hører på lyden vi liker. Og det er selvfølgelig helt greit for meg. Og bare så det er nevnt; jeg har hi-rez, SACD og vinyl derfra. Men liker at de gir ut ting som ikke akkurat er storselgere.
    Selvfølgelig bare ett av mange referansepunkt. Jeg har drevet med HiFi siden 1986.
    Analog tapen som ble spilt mener jeg var Radka Toneff.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Så ble det regn og 12 grader igjen. Av og til så henter jeg frem noen DVD`er når det er innevær på hytta, og det ble denne i dag. Dette er så utrolig bra, det blir gjerne det når en får med seg A-laget til å fremføre noe av den flotteste musikken som er laget, en fantastisk gjeng og musikk!

    Har lenge håpet at noen av de flinke kunne gitt ut denne på nytt på vinyl, såpass mye støy på min at den ikke spilles. Kunne jo handlet på brukten men det hadde vært fint hvis et av favoritt selskapene til @Espen R kunne gitt den ut på kvalitetsvinyl. :cool:


    IMG_0926.jpeg



     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Med bakgrunn i diskusjonen om MoFi sine One Step så måtte jeg sjekke om jeg hadde noen av titlene fra dem også på tape. Det hadde jeg, bl.a. denne. Lenge siden disse er spilt så jeg må ta en lytt etter hvert, ser at jeg har den på 3 vinyler, også på UK Island Palme og Atlantic US.

    Som sagt en stund siden dette er spilt men mener å huske at tapen satte meg litt ut første gang jeg spilte den, en fantastisk dynamikk og oppløsing. Får se om det er slik enda da. MoFi plata kom ut i `94 så da er vel DSD utelukket? :cool: Sjansen for at dette er all analog er vel tilstede. Selv om det heter Mastered from the analog master tapes her også.

    Men uansett lyd så er dette en kanonplate, det er vel tross alt det viktigste. Det er vel en grunn til at jeg har 3 stk. :)


    IMG_0933.jpeg



    IMG_0934.jpeg



    IMG_0935.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Satt og lurte på hva jeg skulle sette på nå men det «problemet» ble løst av @Trane i ny vinyl tråden. Blue Train er en veldig bra plate, selv om jeg ikke har spilt den så mye de siste årene så er det kanskje den JC plata jeg har spilt mest totalt sett. Det skrives og snakkes mye om det han gjorde med Miles, Atlantic og Impulse! platene osv. men denne er høyt på lista over det beste han gjorde. Synes jeg.

    Siden det er Lørdag så spanderte jeg noen runder fra AP sin 2 x 45 fra 2008, de ga den også ut på samme i 2013 med samme master og plating men presset hos QRP, `08 ble presset hos RTI. Den andre på bildet der kom på 90 tallet engang og var den jeg spilte før jeg fikk AP sin. Har den også på en AAD CD fra 1985 som låter ganske så fint, et veldig bra alternativ hvis en vil ha den digitalt. Classic Records og Music Matters har vel også gitt ut denne så mulighetene til å ha den på en veldig fin utgivelse har vært gode. Den nye fra Tone Poet er sikkert ikke dårligere men siden jeg har de jeg har så skal jeg praktisere litt selvdisiplin da jeg strengt tatt ikke trenger en til.


    IMG_0939.jpeg



    IMG_0940.jpeg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.850
    Torget vurderinger
    4
    Selvdisiplin er bra, men Jim, du trenger jo mono-versjonen og ikke minst stereplata med bonusspor, så ikke skap deg, - det er ingen vei utenom ! ;)

    Her er 3 middelaldrende herrer med bukkeskjegg som nerder halvannen time om Blue Train, Blue Note, Tone Poet og annet relatert jazzsnadder.

     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.263
    Antall liker
    9.096
    Her er 3 middelaldrende herrer med bukkeskjegg som nerder halvannen time om Blue Train, Blue Note, Tone Poet og annet relatert jazzsnadder.


    Veldig interessant å høre på dem, anbefales til alle som er litt over gjennomsnittet interessert. Pluss alle andre.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn