Jentetråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Har kjøpt en del annet fra USA gjennom årene, men første gang jeg bestiller plater derfra Hovedårsaken er at den ene jeg har satt i bestilling har jeg kun funnet til salgs 2 steder - begge på andre siden av "dammen". Tok samtidig da med 3 andre som lå på nesten halve prisen av her hjemme. Så da blir det (forhåpentligvis) ikke så gæli:)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Den ser jeg, er man på utkikk etter noe som ikke er å hente hvor som helst så er det verdt det!

    EDIT: Æsj, nå kom det akkurat en sms til med neste henting. Kjekt den er kommet, men kunne jo hentet den samtidig siden jeg nettopp er kommet fra posten :mad:

    Denne godbiten fra Italia er nå kommet hjem. Med hva jeg ser med det blotte øyet ser det ut som avertert, knall! Må vaskes før snurring, så det skjer neppe i kveld. Uansett kjekt å ha noe å se frem til.

    2019-02-14 17.57.21.jpg
     
    Sist redigert:

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Sjå der ja, Count Basie gitt :)

    Lenge sia jeg har hørt på den der så må vel grave frem litt fra han.

    En annen er jo denne her da:

    count basie - atomic.png


    Ene melodien vil du garantert kjenne igjen :)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Sjå der ja, Count Basie gitt :)

    Lenge sia jeg har hørt på den der så må vel grave frem litt fra han.

    En annen er jo denne her da:

    Vis vedlegget 529811

    Ene melodien vil du garantert kjenne igjen :)
    God morgen. Skal sjekke dette albumet, men link gjerne til hvilket album det er. Det var ikke så godt å se hva det het på bildet.
    Utover det har jeg mer på vei inn fra Basie, Oscar Peterson og Duke Ellington. Alt er pressinger fra Pablo Records :)
     
    Sist redigert:

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Denne har jeg allerede bokmerket i Tidal da jeg så du og ptb hadde en diskusjon rundt den, men har ikke kommet så langt enda.
    Men takk for tips, motoren, settes pris på!

    Ha en strålende fredag.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det omtalte albumet med Count Basie er "The Atomic Mr Basie", sterkt anbefalt. Spesielt kjent for den fengende The Kid from Red Bank.
    The Kid er Basie selv, hans hjemsted het Red Bank.
    Ellers anbefales alt av Basie fra siste halvdel av 50-tallet, da bandet hans var på det ypperste og lydkvaliteten gjorde kvantesprang.
    Prøv f.eks. April in Paris, og Count Basie at Newport(Live).
    Label Verve først, så Roulette, og senere på Impulse og Pablo. Bare å samle i vei. Gjerne brukt. Vinyl, selvsagt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når vi først er så godt igang, solen skinner og det snart er helg.

    Sjekk også ut Billy Eckstine som synger med Basie på Basie/Eckstine Incorporated fra 1959.
    eckstine.jpg

    Har funnet og sjekket den på Spotify, står på vinylhandlelista mi.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Mange herlige musikktips, takk gutter! Dessverre må jeg nok jobbe i helgen, så det blir ikke så mye lytting til musikk :(:mad:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ray Brown?

    Fikk denne i gave forrige lørdag. Flott album.

    A9128378-39E8-40DA-80F5-F46ED60E95D7.jpg
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Har mottatt de 2 siste jazzplatene med pressing fra Pablo i dag. Har ikke hørt gjennom dem enda, men de ser også ut til å være som avertert. Med andre ord MN standard.
    Er såpass fornøyd så langt med lydbildet at Pablo definitivt er noe jeg tar med meg videre. Tusen takk for musikktips, gutter!
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ikke alt fra Pablo låter like bra alltid, men de prøver. Så er du advart. ;D
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Normalt har jeg også fri, dette er nok overtid som jeg ikke håper gjentas for mye. Er ingen fan av arbeid på lørdager.
    Your Lucky, har jobbet annenhver lørdag i 27 år! ;)
    Jaha, og hva holder så denne mannen med? Selv sitter jeg på kontor når jeg ikke farter rundt og holder kurs.
    Tilfeldigheter førte meg til Det norske Møbelsenter i Fredrikstad på tidlig 90tall og har blitt værende i møbel bransjen.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    En av de bedre helgene på lang tid. Ikke bare har jeg vunnet hele 50 kr på lotto i dag (fnis), men siste plate er også hentet på posten. Så nå er alle nybestillinger kommet i hus :D
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg kunne tenke meg å teste ut en rørforsterker hjemme for å få en feeling på lydbildet. Er det noen som har en liggende som kan lånes en periode? Send meg gjerne en pm i så fall. :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne tenke meg å teste ut en rørforsterker hjemme for å få en feeling på lydbildet. Er det noen som har en liggende som kan lånes en periode? Send meg gjerne en pm i så fall. :)
    Husk at det er stor forskjell mellom rørforsterkere som bruker samme rør og ikke minst mellom ulike rør. Hos meg er det 300b som gjelder.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Joda den er jeg klar over. Men greien er at mine høyttalere trives best med rør. I dag kjøres det transistor klasse A som er bra, men det hadde vært interessant å testet en rørforsterker før jeg evt. går til innkjøp av noe. Jeg håper og antar at høyttalerne våkner litt mer med rør, slik det er nå savner jeg det siste lille fra dem.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Se om du kan få låne litt forskjellig hjem.

    Selv om det prinsipielt er kjennetegn ved rør og transistor så skal man være klar over at variasjonene er så store at det finnes rørforsterker som låter mer «transistor» enn rør og motsatt. Det som er viktig er å sjekke ut noen produkter som har konstruksjonsprinsipper og rørtyper som i hvert fall teoretisk er beste match med høyttalerne.

    Er det produkter du er særlig nysgjerrig på å teste ut?
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg er veldig nysgjerrig på Conrad Johnson CAV 50, men denne er nok ikke å oppdrive sånn helt uten videre ut ifra hva jeg har sett på bruktmarkedet. Har fått med meg at denne skal funke riktig så bra mot Tannoy D500. Utover det har jeg ikke satt meg ned og lest på ulike typer og merker opp mot kvaliteter enda i alle fall. 300B og EL34 er rør jeg synes høres spennende ut.

    Men altså, jeg vet at det er forskjellig lydbilde i de ulike forsterkerne med tilhørende ulike typer rør. Dersom det ville vært aktuelt med et lån ville jeg selvsagt lest meg opp på kvalitetene til den og gjort meg opp en mening etter testing hjemme. Deretter tas det jo valgt på retning av rør. Uansett er jeg nå mer ute etter hvorvidt mine høyttalere responderer bedre med rør fremfor transistor.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mala sender vel LM forsterkere på prøve? Finnes en rimelig EL34 sak som låt godt før i sortimentet.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Mala sender vel LM forsterkere på prøve? Finnes en rimelig EL34 sak som låt godt før i sortimentet.
    Interessant. Men om jeg låner fra Mala er det vel med intensjon på kjøp? Misforstå meg rett, det er nok den veien det går, men ikke på en god stund enda.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mala sender vel LM forsterkere på prøve? Finnes en rimelig EL34 sak som låt godt før i sortimentet.
    Interessant. Men om jeg låner fra Mala er det vel med intensjon på kjøp? Misforstå meg rett, det er nok den veien det går, men ikke på en god stund enda.
    Stunden kan bli forkortet om en liker det en hører.. Og uansett er det alltid lurt å ha egne inntrykk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Selvom høyttalerne dine kan være en grei last, så ekskluderer du i utgangspunktet en del typer røramp´s.
    Nå er jeg jo så heldig at jeg har originalbrosjyren til D500 liggende, og der finner jeg følgende info:
    Følsomhet 91dB
    Nominell impedans: 6ohm
    Minimum impedans: 4ohm
    Sistnevnte er en indikasjon på at de ikke er alt for strømkrevende, men du bør nok se etter kvalitetsamp´s med 30W+ og oppover.

    Og, som Fosse var inne på er det store variasjoner i lydkarakteristikk og egenskaper. Det gjelder også innenfor de som er basert på samme grunnkonstruksjon og rørbestykning. I tillegg har du jo dette med at ulike rørfabrikat har sin signatur og sine karakteristikker, som påvirker lyden en god del.

    Det er en jungel, men en ganske morsom og spennende jungel å bevege seg rundt i :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.625
    Antall liker
    4.270
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Jeg tror du bør satse på en amp med Kt88 eller 6550 til dine høyttalere
    Du kan tune lyden med driverrørene. Det finnes mange spennende 12au7, 12ax7 osv som ofte brukes i disse.

    M
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Takker for tips, gutter. Utrolig hva du har liggende, ptb ;)

    Men om noen skulle ha et eller annet liggende som kan lånes setter jeg pris på det :)
     
    Sist redigert:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.634
    Antall liker
    4.057
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Joda den er jeg klar over. Men greien er at mine høyttalere trives best med rør. I dag kjøres det transistor klasse A som er bra, men det hadde vært interessant å testet en rørforsterker før jeg evt. går til innkjøp av noe. Jeg håper og antar at høyttalerne våkner litt mer med rør, slik det er nå savner jeg det siste lille fra dem.
    Intressant att veta hur högtalaren vet vilken förstärkare som driver den? Hur känner den av rör vs. transistor?
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Joda den er jeg klar over. Men greien er at mine høyttalere trives best med rør. I dag kjøres det transistor klasse A som er bra, men det hadde vært interessant å testet en rørforsterker før jeg evt. går til innkjøp av noe. Jeg håper og antar at høyttalerne våkner litt mer med rør, slik det er nå savner jeg det siste lille fra dem.
    Intressant att veta hur högtalaren vet vilken förstärkare som driver den? Hur känner den av rör vs. transistor?
    Det har blitt meg fortalt av en kjenner at D500 trives bedre med rør. Selv har jeg ikke testet - som jeg skriver i posten - og ønsker derfor å finne ut av det fordi jeg savner det lille ekstra. D500 er gode høyttalere og jeg ønsker ikke å tenke bytte før jeg har sjekket ut rør mot dem.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Tannoy spiller godt med rør de, men de er også glad i effekt for å spille godt hvis man ønsker å dra på litt.
    Om jeg skulle ha prøvd med rør på tilsvarende høyttalere, ville jeg ha prøvd med en rør-pre og en god transistor effektforsterker. Kanskje med mosfet for mer "røraktig" fylde.
    Jeg har ikke hatt D500, men en billigere lillebror 638, Revolution DC6tse og Revolution XT8.
    Og de spilte alle pent med rør, men de ville også ha effekt for å ha god kontroll på elementene.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Alt avhenger av musikktype, volum og rom. Jeg har Tannoy i TV-stua og driver disse med Ars Sonum Filharmonia, 30 watts EL34-basert forsterker. Null problemer med kontroll eller annet.

    Skulle jeg startet med en forsterker som er enkel og som på generelt grunnlag gir "rørlyd" så ville jeg i hvert fall hatt push-pull EL34-basert konstruksjon med god strømforsyning som en kandidat.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn