Jentetråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.950
    Torget vurderinger
    24
    Lykke til i jakta på utstyr. Trudde faktisk det skulle være lettare å finne ein god nok platespiller kombinasjon på Rega 3 nivå, men frykter eg må høgare opp for å klare det. Har prøvd å unngå rør, men det er mulig at det må til for riaa. Følte eg var griseheldig med at lydkombinasjonen med Zdacen satt sånn eg likte den. Kanskje eg er heldig at det er nokon som har et forslag til ein god rimeleg riaa som har lydsignaturen som ligner på zdacen. Godt at du er fornøgd med oppsettet ditt og håper at riaa delen faller på plass for deg.
    Det finnes en rekke gode riaatrinn uten rør. Dersom du er opptatt av å ikke ha rør så ser jeg ikke helt hvorfor det skal være umulig å komme utenom, men samtidig ser jeg ikke helt hvorfor det er et mål å slippe rør?
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.364
    Antall liker
    2.211
    Sted
    Nordland
    Lykke til i jakta på utstyr. Trudde faktisk det skulle være lettare å finne ein god nok platespiller kombinasjon på Rega 3 nivå, men frykter eg må høgare opp for å klare det. Har prøvd å unngå rør, men det er mulig at det må til for riaa. Følte eg var griseheldig med at lydkombinasjonen med Zdacen satt sånn eg likte den. Kanskje eg er heldig at det er nokon som har et forslag til ein god rimeleg riaa som har lydsignaturen som ligner på zdacen. Godt at du er fornøgd med oppsettet ditt og håper at riaa delen faller på plass for deg.
    Det finnes en rekke gode riaatrinn uten rør. Dersom du er opptatt av å ikke ha rør så ser jeg ikke helt hvorfor det skal være umulig å komme utenom, men samtidig ser jeg ikke helt hvorfor det er et mål å slippe rør?
    Hvorfor slippe rør?
    Fordi jeg er rørlegger, og syns det er greit med en pause når jeg kommer hjem8)
     
    Sist redigert:

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.364
    Antall liker
    2.211
    Sted
    Nordland
    Jeg bestilte et byggesett; Muffsy Phono Preamp PP-4 - Kit i vinter, men selve chassiset som jeg bestilte fra sydligere strøk lot vente på seg, og plutselig var det sommer (viktig å ikke blunke, da kan du gå glipp av hele sommeren her oppe i nord???). Har derfor ikke loddet den sammen enda. Blir muligens til helgen. Min NAD PP2 sies å være low-pro, og jeg er ikke fornøyd med den i det hele tatt.
    Blir spennende:)

    4D24D735-4139-42CE-8346-7483A187FF17.jpg
     
    Sist redigert:

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.960
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bestilte et byggesett; Muffsy Phono Preamp PP-4 - Kit i vinter, men selve chassiset som jeg bestilte fra sydligere strøk lot vente på seg, og plutselig var det sommer (viktig å ikke blunke, da kan du gå glipp av hele sommeren her oppe i nord???). Har derfor ikke loddet den sammen enda. Blir muligens til helgen. Min NAD PP2 sies å være low-pro, og jeg er ikke fornøyd med den i det hele tatt.
    Blir spennende:)
    Da har du noe å glede deg til :)
    Laget denne for noen måneder siden, og den er i en helt annen liga enn Schiit Mani som den erstattet i kjøkkenanlegget.
    Godt med innstillinger, og helt stille hos meg.
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg bestilte et byggesett; Muffsy Phono Preamp PP-4 - Kit i vinter, men selve chassiset som jeg bestilte fra sydligere strøk lot vente på seg, og plutselig var det sommer (viktig å ikke blunke, da kan du gå glipp av hele sommeren her oppe i nord???). Har derfor ikke loddet den sammen enda. Blir muligens til helgen. Min NAD PP2 sies å være low-pro, og jeg er ikke fornøyd med den i det hele tatt.
    Blir spennende:)
    Kult prosjekt, keep us posted. :)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Just kommet hjem fra årets første jobbreise, dog denne reisen har ikke vært foruten frukt. Har vært i Haugesund og da er det obligatorisk med en tur innom Shabby Records som har et mangfoldig utvalg av plater. I tillegg fikk jeg litt tid med baluba, som alltid er kjekt. Jeg har herved sladret på vegne av skranglefant, og sagt på vegne av oss andre at han er savnet. Han hilser så mye til folket på HFS.

    Og når jeg kom hjem fant jeg jammen meg en arm lift fra Karmadon også i postkassen. Så i helgen blir det platevasking og litt nerding for å montere lift, glede seg :)

    Platene. (The Woman In Red var en gave ettersom jeg har en rød kåpe, litt morsomt :D)

    plater.jpg
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.095
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    He he.... Så fik du endelig købt den :)
    Spændt på at se, når du har fået den monteret (husk billeder).
    Håber, den virker lige så godt, som billederne så ud til ;-)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Ja, den ble bestilt lille julaften og ble sendt fra Karmadon julaften. Resten av ventetiden er det posten som har stått for. Rask levering fra Karmadon, jeg er også spent på å se hvor godt denne fungerer. Bilder kommer :)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Sånn. Da er lift kommet på plass etter litt måling frem og tilbake for å finne beste plassering, høyde på basen og vinkel på på lift-plattform.
    Som dere ser på bilde 1 er dette en enkel sak som er satt sammen av 3 deler, og det hele monteres sammen av 1 set-skrue for lift-mekanismen og en skrue på toppen for lift-plattformens vinkel. Så den er grei å sette sammen og tilpasse for eksakte mål.

    Litt av utfordringen min er at jeg har et lodd (som er ca. 2 mm i tykkelse) på armen som justeres etter pu specs. Plasseringen jeg må ha på lift er akkurat der loddet er, så derfor må den gjerne justeres ved evt. bytte av pu da loddet kan endre plassering og jeg vil få ca. 2 mm justering retning opp på plattform. Men dette er detaljer, pu byttes ikke så ofte her enda i alle fall.

    Noe som kanskje kan være en utfordring er at det ikke er mye å gå på i høyden i mitt oppsett. Dette betyr at armen på lift-mekanismen er nesten helt nede på armbordet i nede-posisjon (bilde 4). Jeg må derfor lirke litt for å få fatt i den når jeg skal heve den. Ettersom jeg har en flytende spiller kan jeg derfor risikere at det blir for mye bevegelse når stylus er nedpå platen. Igjen litt detaljer, men her kan det være at jeg på sikt må finne et alternativ for å enklere få tak på armen til lift-mekanismen når den skal heves.

    Utover det synes jeg den fungerer fint, armen senkes og heves på en tilfredsstillende måte. Som feste har jeg benyttet dobbeltsidig tape fra Clas, tror nok det skal holde greit, samt at den skal være grei å fjerne hvis behov. I tillegg slipper jeg å bore hull i armbordet som er et definitivt pluss i min bok.

    Liften er kjøpt av Karmadon til 80 USD og hadde fri frakt. Et kurant produkt som faktisk koster mindre enn de fleste og har et greit estetisk utseende. Det skal sies at det svarte på toppen av lift-plattform er skinn som jeg bestilte som tillegg, da jeg ikke vil ha metall mot metall ved hev/senk. Alt i alt er jeg happy så langt, blir nok brukt en del senere i kveld :)

    Bilder i rekkefølge:

    Lift1.jpg


    Lift2.jpg


    Lift3.jpg


    Lift4.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.095
    Antall liker
    20.407
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ser virkelig æstetisk flot ud på din pladespiller.
    Nydelig finish, der passer perfekt til armen.
    Good Job, HFG :cool::cool:

    Edit: Det med nåletryk-vægt-klods, kan du nemt komme udover. Det kræver så nok en decideret nåletryksvægt, for at få det præcist på plads. I stedet for at udbalancere armen med kontravægt til 0 gram, sætter du vægtklodsen til 1 gram og udbalancerer derefter. Efterfølgende justerer du så nåletrykket som du plejer, dvs. 3gram på vægt = 2gram nåletryk. På den måde får du vægtklodsen længere frem på armen og bedre plads til liften :)
     
    Sist redigert:

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Takk, gutter! Jeg skal ikke ta æren for stort annet enn plassering og forsking på hva som kunne passe. Tipset kom fra HasseBasse, og ja, den passer helt supert til mitt oppsett. Takk, Hasse :)

    Alternativet jeg hadde var den på bildet under. Ikke særlig lekkert...

    FraEbay (2).jpg
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.663
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Bartistan
    Noe som kanskje kan være en utfordring er at det ikke er mye å gå på i høyden i mitt oppsett. Dette betyr at armen på lift-mekanismen er nesten helt nede på armbordet i nede-posisjon (bilde 4). Jeg må derfor lirke litt for å få fatt i den når jeg skal heve den.
    Går det an å rett og slett bende armen litt, eller er metallet pinglete?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.462
    Antall liker
    17.195
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det ser ut (på bildet) at også armen er krommet. Det går da kun til en viss grad an å bøye den litt før krombelegget sprekker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.462
    Antall liker
    17.195
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Alternativt, som jeg ville vurdert: Kappe av noen mm av selve liftstangen på toppen. Det ser ut som om armføreren er festet med en kryssporskrue. Hvor mye man kan kappe av avhenger av gjengedybde og hvor langt ned liftstangen står i nedsenket posisjon. Og at man har en skrue med kortere gjengeparti, eller er i stand til å kappe skruen tilsvarende:)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Når det kommer til slike praktiske forslag som bøying og kapping er jeg kvinne så det holder. Med andre ord er jeg så lite handy anlagt at det er bedre å la det være så ting ikke blir ødelagt. Ja, den er langt nede, men det gikk noenlunde greit ved bruk i går kveld likevel. Inntil videre beholdes stangen som den er. Evt. kan jeg feste noe rundt toppen som er lett å ta av igjen, men som gjør det enklere å få fatt i den. Rema1000 logikk ;)
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg ble litt nysgjerrig på Hugh Laurie som skuespiller og har sett litt på House MD. I en av episodene refereres det til en artist ved navn "Jesse Baker" og begynte å forske litt. Artisten i serien er fiktiv, men låten stammer fra en artist ved navn Professor Longhair. Har lyttet litt til denne professoren nå og det blir tydelig for meg i noen av låtene hvor Hugh Laurie tar litt inspirasjon fra.

    Legger ut en liten epistel om dette siden vi har diskutert artister tidligere i tråden som kunne minne om samme stil som musikken til Hugh Laurie. Jeg har bare hørt ett album i Tidal nå, og jeg får være ærlig på at det ikke alle låtene som treffer, ei heller synes jeg kvaliteten på lydbildet er noe å skryte av. Men for dem som er nysgjerrige er det jo en liten funfact, og noe av det liker jeg godt å høre. Jeg skal sjekke flere album fra denne artisten, kanskje musikken vokser på meg :)

    Låten som blir spilt av i TV serien House MD:

     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.364
    Antall liker
    2.211
    Sted
    Nordland
    Hvordan var det nå :confused: Er det kaldt eller varmt i Helvete? Eller begge deler? Betyr det at det er 0`C i Helvete, og regner bestandig ??? 8)
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.364
    Antall liker
    2.211
    Sted
    Nordland

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Hvordan var det nå :confused: Er det kaldt eller varmt i Helvete? Eller begge deler? Betyr det at det er 0`C i Helvete, og regner bestandig ??? 8)
    Hva vet jeg. I la casa bor det bare en engel, vet fint lite om helvete jeg *englefjes* ;)
    Hehe, ja det skjønna eg ;) Jo, jo, men 0`C og regn..har hørt om en by..kommer ikke på navnet..kommer sikkert på det8) :D
    Skal love deg at 0 grader og regn er langt bedre enn 2 grader og slaps ;)
    Bergen <3 <3 <3 <3
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Sitter for øyeblikket på et hotellrom i Narvik. Er ikke mulig å være ute for en stakkars vestlending som fryser hekken av seg her (nesten). Da er det godt at det finnes greie alternativer som JBL GO så jeg kan høre musikk uten å måtte bruke headset på et varmt rom. Ganske snedig og hendig sak for dem som farter en del rundt.

    20190130_212656.jpg
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Ikke noe galt med byen, men akklimatisering tar nok lenger tid enn 2 dager :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.963
    Antall liker
    28.105
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble litt nysgjerrig på Hugh Laurie som skuespiller og har sett litt på House MD.
    Ble først obs på Hugh Laurie ( og Stephen Fry ) gjennom komiserien Jeeves and Wooster, basert på PG Woodhouse sitt uforlignelige forfatterskap.
    Serien ble laget fa 1990-93. Gutta var et radarpar i mange år, og laget også en aldeles herlig serie som bare heter A Bit of Fry and Laurie.

    Selvfølgelig langt unna en serie som House MD, men desto mer fornøyelig

    https://youtu.be/tk7pk58Bq4Q

    / Morten
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn