Jentetråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    4.198
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Aha, du har den utgaven av 700 som er svart på toppen ja :)

Får mer kontrast med blankt skulle jeg tro.
    Du får legge ut bilder her når du er ferdig :)

Driver selv og skal freshe opp et par gamle Berkeley's.
    Har ikke fått startet enda men regner med om ikke så lenge.

Liberon sine produkter synes jeg er bra, har brukt både rensen og oljen.
    Blir å bruke det også på Berkeley, samt voks.

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    4.198
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Men forresten, soklene er også matte på mine 900, så tror det er originalt.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Aha, du har den utgaven av 700 som er svart på toppen ja :)

Får mer kontrast med blankt skulle jeg tro.
    Du får legge ut bilder her når du er ferdig :)

Driver selv og skal freshe opp et par gamle Berkeley's.
    Har ikke fått startet enda men regner med om ikke så lenge.

Liberon sine produkter synes jeg er bra, har brukt både rensen og oljen.
    Blir å bruke det også på Berkeley, samt voks.
    D500 er det jeg har. Tenker å starte med olje, er jeg ikke happy vurderes voks også. Vi får se, før og etter bilder kommer.

Men forresten, soklene er også matte på mine 900, så tror det er originalt.
    Ser nå at det er en annen finish originalt nede på dem. Men det er så slitt slik det er nå at jeg tenker å bare lakke nede også. Tror ikke det blir noen skade at at de har lik finish oppe og nede selv om det ikke var slik originalt.

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    4.198
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Aha, 500 ja, sorry :)

Begynner visst å bli rusten på de ulike Definition modellene her du :p

Har tenkt på om jeg skulle gjort noe med mine 900 også da de har en del hakk / riper.
    Men ser ut som at de er lakkert med matt lakk så har ikke turt å gjøre noe der enda.

Får følge med her å se/høre resultatet fra deg så kanskje jeg bryter meg på...

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Jeg starter under høyttaleren, lar det tørke og deretter vurdere om jeg skal ta resten. Jeg antar og håper at det blir bra, men et lite usynlig område først er nok smart :)

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    4.198
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Jeg starter under høyttaleren, lar det tørke og deretter vurdere om jeg skal ta resten. Jeg antar og håper at det blir bra, men et lite usynlig område først er nok smart :)
    Er nok lurt ja :)

Tenker det samme med Berkley'ene da jeg er usikker på fremgangsmåten der.
    Står de er oljet og vokset så må prøve meg litt frem..

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Et foreløpig utkast, shiny, men kan så vidt jeg forstår bli mattere når det går noen dager. Har oljet høyttalere i dag, gjenstår nå å se om det trengs flere strøk. I tillegg må topp og bunn lakkes på. Før/etter bilder kommer når alt er ferdig.

ht (2).JPG

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.463
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Se her har man vært flittig ute på terrassen . Den vil nok matte seg ned litt , og synes du den blir for blank kan du slipe lett med våtslipepapir eller stålull nr 0000 en gang til med olje - og tørke av det overflødige med en fille før oljen rekker å tørke.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Det ble gjort noen feil i går som er synlig når du går arbeidet i sømmene, det irriterer meg akkurat nok til at jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre det på nytt.

Feilene jeg gjorde:
    - Jeg stolte på værmeldingen i Bergen. Her burde jeg visst bedre, men det har jo vært stabilt den siste tiden. Det begynte altså å regne midt i tørkeprosessen og jeg ble nødt til å flytte dem inn. Det er altså ikke lett å flytte en 28 kg høyttaler uten å ta på treverket, så dette har satt spor enkelte plasser.
    - Jeg brukte en klut til å tørke av som loet bittelitt. Nok til at det har satt seg spor av det enkelte steder.

Så jeg vurderer nytt forsøk, kanskje en rensing først og deretter litt puss før jeg oljer på nytt? At det er litt glans i dem synes jeg er fint, gjør ikke noe at det skinner litt. Lærte i alle fall litt mer i går om what not to do :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blir de ikke mørkere med flere strøk? Benkeplate her ble det av samme produkt..

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    41.463
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Tror det holder om du pusser på nytt med litt olje . Tørk av det overflødige før oljen blir klebelig - så unngår du lo. Fingermerker og lo etter første runde forsvinner når du sliper på nytt.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Mulig det. Høyttalerne er en liten nyanse mørkere nå, men ikke mye. Tror uansett at det skal gå fint om det blir bittelitt mørkere, mørkt treverk er jo pent :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.296
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det ble gjort noen feil i går som er synlig når du går arbeidet i sømmene, det irriterer meg akkurat nok til at jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre det på nytt.

Feilene jeg gjorde:
    - Jeg stolte på værmeldingen i Bergen. Her burde jeg visst bedre, men det har jo vært stabilt den siste tiden. Det begynte altså å regne midt i tørkeprosessen og jeg ble nødt til å flytte dem inn. Det er altså ikke lett å flytte en 28 kg høyttaler uten å ta på treverket, så dette har satt spor enkelte plasser.
    - Jeg brukte en klut til å tørke av som loet bittelitt. Nok til at det har satt seg spor av det enkelte steder.

Så jeg vurderer nytt forsøk, kanskje en rensing først og deretter litt puss før jeg oljer på nytt? At det er litt glans i dem synes jeg er fint, gjør ikke noe at det skinner litt. Lærte i alle fall litt mer i går om what not to do :)
    Du kan rense.
    Du kan og kjøpe stålull som nevnt før, bruke dette til å smøre inn oljen. Så tørke av umiddelbart.
    Snakk med Inselwind.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er fort å ha på for mye olje. Finérlaget er så tynt at det trekker veldig lite inn og det kan lett bli ujevnt > stedvis for tykt med olje. På så store flater vill jeg brukt polergarn/lofri fille og kontinuerlig tørket/polert til en jevn "tørr" overflate.

Hvordan har du forresten tenkt deg påføring av Bengalakk, og hva slags resultat (overflate) er du ute etter?

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Takk for tips. Jeg tenkte å bruke pensel for lakken, men tar gjerne imot tips her også om det finnes bedre metoder. Resultatet jeg er ute etter er svart og litt shiny noe jeg mener denne lakken gir. Men jeg har ikke brukt den før, så her antas det ut i fra hva jeg har lest.
    Har nå fått låne et hjørne i garasjen til en kompis som jeg skal jobbe i fremover, da blir det forhåpentligvis litt enklere.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Enig med siste taler her. Det vil ikke bli en jevn blank overflate med bruk av pensel. Blank - ja, men ikke jevn. Dessverre.
    Sprayboks med blanksvart i flere, ikke for tykke lag, vil gi et vesentlig penere resultat.
    Om man i tillegg tar seg tid i etterkant til å slipe/rubbe vekk appelsinskallet for så å polere opp, kan det bli riktig så pent.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Om man i tillegg tar seg tid i etterkant til å slipe/rubbe vekk appelsinskallet for så å polere opp, kan det bli riktig så pent.
    Våtslip m/fint papir for så å bruke en polish etterpå.
    appelsinskall.jpg

Før/etter
    Orange-Peel-vs-Smooth.jpg

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    18
    Enig med siste taler her. Det vil ikke bli en jevn blank overflate med bruk av pensel. Blank - ja, men ikke jevn. Dessverre.
    Sprayboks med blanksvart i flere, ikke for tykke lag, vil gi et vesentlig penere resultat.
    Min erfaring er at fordriver og våtsliping mellom lagene gir en helt jevn flate, så jeg mener pensel også funker. Litt mer jobb er det kanskje.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Jeg har virkelig ingen erfaring med noe av dette. Sprayboks er vel og bra, men ser for meg at det fort kan bli for mye og begynne å renne. Ikke noe særlig!
    Skal prøve meg frem med pensel på et testobjekt og se om det funker. I det minste (innbiller jeg meg) at jeg har mer kontroll på lakkingen.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Skal sjekke denne. Ser dog et minus med den, det vil bli vanskelig å komme til i krokene. Men takk for tips.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Spray er det beste. Men da må man være veldig nøye med maskeringen av det som ikke skal sprayes. Det er også viktig at ikke tape stikker inn på den delen som skal sprayes. Da får man en kant som kan være vanskelig å få bort.
    Også renning kan være et problem om ikke flaten ligger vannrett.

Tror jeg ville ha tørrtrent litt først. Husk også at innånding av spraystøv ikke er særlig sunt for lungene. Bruk maske eller hold pusten....:)

Slik rulle som Evo har vist til, kan funke veldig bra. Men da trenger du kanskje en pensel til å komme til i hørner. I så fall ville jeg ha malt med pensel først, og brukt rulla til sist. Lakken tørker fort (avhengig av temperatur mm), så det er ikke sikkert det blir så vellykket å bruke pensel og rulle i samme arbeidsøkt. Men det kan du jo teste ut på forhånd. Kjøp flere ruller for flere strøk. Rengjøring av ruller innsatt med bengalac og liknende produkter er noe herk. Rulla kan pakkes i plast, men det blir lett til at deler av rulla begynner å tørke likevel, og da blir maleresultatet mindre pent.
    Lykke til.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Takk for innlegg, grammofon. Har begynt å teste ut litt løsninger med tanke på lakk. Pensel utgår, rulle står for tur, vurderer også svamp. Spray ser jeg egentlig bort fra fordi det ikke er vannrett flate (som du skriver) og det er lett for at det renner. Har kommet frem til at om jeg er pinlig nøye med maskeringen vil det gå med rulle rundt kantene. Hvis jeg havner på rulle da :)

@Evo: Kjøpte rulle på Rusta, men ser nå at det er ikke av samme materiale som den du la inn bilde av. Hvor fant du den? Anser det som greit å teste ut ruller av ulikt materiale for å se hva som gir best resultat.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Finporet skumgummi kan funke, men svamp og skumgummi kan gi en droplestruktur om lakk/maling er mer tyktflytende enn passende. Det fantes en slags maleputer med håndtak, med en slags korthåret plysjaktig overflate. JEg hadde noen slike for en del år siden, og de ga svært fin overflate på vinduskarmer og lister....
    Jeg har ikke sett de lokalt på en god stund, men kanskje de fortsatt finnes...?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for innlegg, grammofon. Har begynt å teste ut litt løsninger med tanke på lakk. Pensel utgår, rulle står for tur, vurderer også svamp. Spray ser jeg egentlig bort fra fordi det ikke er vannrett flate (som du skriver) og det er lett for at det renner. Har kommet frem til at om jeg er pinlig nøye med maskeringen vil det gå med rulle rundt kantene. Hvis jeg havner på rulle da :)

@Evo: Kjøpte rulle på Rusta, men ser nå at det er ikke av samme materiale som den du la inn bilde av. Hvor fant du den? Anser det som greit å teste ut ruller av ulikt materiale for å se hva som gir best resultat.
    Hva med en malepute? Det skal være spesielt egnet for jevn overflate.
    https://www.biltema.no/bygg/maling/maleverktoy/pensler/malepute-2000023518
    Jeg har mange av disse, men bruker dem bare til vinyl-vask :)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen

Hva med en malepute? Det skal være spesielt egnet for jevn overflate.
    https://www.biltema.no/bygg/maling/maleverktoy/pensler/malepute-2000023518
    Jeg har mange av disse, men bruker dem bare til vinyl-vask :)
    Malepute må testes, både til lakkering og vinylvask ;)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.613
    Sted
    Bergen
    Maskering er virkelig en kjedelig og tidkrevende jobb. Og enda har jeg en høyttaler igjen... I mellomtiden har jeg satt inn mine gamle KEF som spiller Hugh Laurie på full guffe mens jeg jobber :)

ps: det er dårlig lys som gjør at de ser så mørke ut på bildet.

maskering.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn