Jeg vil ha egen avdeling for klassisk musikk!

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Ved kategorisering vil alltid slike problemer oppstå, men vi har i all hovedsak 3 kategorier og en generell kategori som sluker det som ikke passer i de 3 øvrige.

Plate- og filmbutikker på nett sorterer etter sjanger, og de klarer seg helt ok, selv om det ofte kan være et spørsmål om en film f.eks. tilhører "action" eller "thriller" kategori.

80% av musikkdiskusjonene vil havne i rett kategori, og 20% vil være mere vanskelig, men det går nok bra. Det er bedre enn å ha alle diskusjoner i en kategori hvor en mister oversikten.

Mvh
Høvdingen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sett i gang, det er jo uansett reversibelt. Vi kan heller ta inndelingen opp til evaluering etter at den har vært i bruk en stund.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Alle protestene er lagt døde. Konsensus er oppnådd. Vi venter i spenning.. :)

Mvh

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
el_mariachi skrev:
På bruktbørsen, under løse komponenter burde det vært en egen avdeling for rør! Du finner nesten ikke fram i jungelen der hvis du ser etter noe annet.
Håper du vurderer dette også Høvding.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.940
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke fått med meg denne diskusjonen før jeg nå så oppdelingen...opphakkingen...slaktet !

Jeg hører på musikk, god og spennende musikk, ikke rock, jazz, blues eller klassisk.....det bryr meg midt der jeg er brunest hvilken boks den kan puttes i. Det kommer da ikke SÅ mange nye tråder om musikk hver dag at man ikke klarer å følge med !?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Det kommer da ikke SÅ mange nye tråder om musikk hver dag at man ikke klarer å følge med !?
Vi ønsker å satse mer på musikk fremover, og da synes vi en oppdeling kan være praktisk for mer oversikt. På sikt tror jeg at dette kan bli bra.

Mvh
Høvdingen

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Jeg er for en passe grov inndeling i 5-7 kategorier. Tror det holder

Men hva er poenget med en egen "konsert" kategori? Jeg kan ikke tenke meg en eneste låt som jeg liker i studioversjon og som ikke er interessant i konsertversjon og vice versa. Konsert og studioinnspillinger kan godt være i samme kategori IMO.

Når det gjelder "gode innspillinger" så foreslår jeg at denne kategorien kalles for "referanseinnspillinger" eller noe sånt. Poenget er vel her ikke det musikalske men innspillinger som er egnet for å teste lydkvaliteten i anlegget.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Men hva er poenget med en egen "konsert" kategori?
Denne kategorien er for å diskutere konserter som pågår i Norges land, ikke konsert-innspillinger.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Bx skrev:
Men hva er poenget med en egen "konsert" kategori? Jeg kan ikke tenke meg en eneste låt som jeg liker i studioversjon og som ikke er interessant i konsertversjon og vice versa.
Noen av oss har et liv utenfor alteret..... ;) ;) ;) ;) ;)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Men jeg tror det ville vært gunstig å flyttet "klassiske tråder" (fint ordspill hva?) over i det klassiske forumet. Så blir det lettere å finne fram og følge opp tema, som jo var noe av motivasjonen for å dele opp. Er dette eventuelt noe du vil ha hjelp til av oss vanlige dødlige proletarer, O Høvding?

Ærbødigst

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Hvis det er noen som melder seg om frivillige til å flytte over tråder, så send meg gjerne en PM, så kan jeg sørge for de nødvendige tillatelser. På forhånd tusen takk for evnt. hjelp.

Mvh
Høvdingen

O

omholt

Gjest
Synes det forsåvidt var greit at klassisk fikk egen avdeling. Jazz/blues? Tja, muligens greit det også. Hadde derimot sett at alt annet gikk under musikk generelt. Er redd at en del rock/pop også vil legges i den avdelingen og da blir det vanskelig å få med seg alt. Håper jeg tar feil dog.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jeg tror nok at det kan ta litt tid før dette «går seg til» på sentralen. Men et bra første steg tror jeg er å få sortert eksisterende tråder ut i de nye forumene så fort som mulig. Da tror jeg folk ganske raskt finner seg hjemme i det nye systemet.

PS: Jeg har meldt meg frivillig til å sortere fra generelt til klassisk. Oppfordrer andre til å melde seg for Høvdingene ifbm flyttejobben.

Mvh

K

kbwh

Gjest
Da er vi i gang med å flytte klassisktråder. Av og til finner jeg på å redigere tittelen for å gjøre det enklere å bruke gamle tråder. Det kan ta noe tid før alt er flyttet, men flyttes skal det.

Jeg har (etter å ha skjønt hvordan) bestemt meg for å kutte den sedvanlige låste "Flyttet"-linktråden i Musikk Generelt, som ellers ville forurenses sterkt av flytteoperasjonene.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Valentino skrev:
Jeg har (etter å ha skjønt hvordan) bestemt meg for å kutte den sedvanlige låste "Flyttet"-linktråden i Musikk Generelt, som ellers ville forurenses sterkt av flytteoperasjonene.
Jepp den er god...

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.852
Bra initiativ, selv om jeg mener det ville vært mye mer naturlig å legge 'blues' sammen med 'rock og pop', enn med jazz.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Har brukt omtrent en time nå på å flytte et 50-talls tråder til klassisk og jazz gruppene. Det er mange tråder igjen, men arbeidet skrider framover.

Har også (delvis) fulgt rådet fra Valentino om "flyttemelding". Satt sånn melding på de 3-4 ferskeste trådene jeg flyttet.

Håper flest mulig tar en tørn sånn at vi blir ferdige i dag. :)

Mvh

K

kbwh

Gjest
Jeg kan tørne til etter 2030, men at vi blir ferdige i dag kan ikke jeg love.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har flyttet i flere timer :).. mye jobb, særlig stor og tidvis vanskelig oppgave å kategorigere innen pop/rock. Jeg synes miksene av ulike sjangre kan være i generelt emnet.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Da tror jeg at jeg sier meg fornøyd. Har flyttet klassisk, jazz, referanselyd og konsert tråder. Jeg har latt tråder fra andre sjangre ligge under generelt. Ved behov kan noen interesserte flytte disse trådene kanskje?

En ganske interessant øvelse forresten, dette. Måtte jo søke og bla igjennom endel innlegg. Ble imponert over hvor mye bra som allerede er skrevet, spesielt om klassisk musikk. Mye å lese for klassisk interesserte. Så jeg tror at klassisk forumet har fått et realt skyv.

PS: Kan ikke garantere at alt som skal flyttes er flyttet dog. Ei heller at alle tråder som er flyttet burde vært flyttet. Så det er fint om dere kan sjekke også.

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
Ja, jeg tror vi er nær enden :).

Men sikkert noen igjen men tror vi har tatt det aller meste. Bare send PM dere andre hvis dere ser noe i feil emne.
Jeg har latt noen mindre interessante tråder innen pop/rock være igjen og noen navn var for ukjent for meg. Enig Toref, det er nok klassisk som har vært morsomst å flytte til egen gruppe men også flott at jazz skilles ut. Mer i tvil om Blues hadde trengt å vært med i den gruppen. Håper lydkvalitet emnet holder høyt nivå også med flere gode anbefalinger.

Ellers hadde det vært morsomt å gjenopplive noen gamle tråder da det var mye interessant der nede slik også Toref bemerket. Hvorfor ikke ta et dypdykk .. :)

K

kbwh

Gjest
Jess. Dersom folket finner noe utelatt kan de jo sende PM til toref, Lyngen OG Valentino. Da kan det jo være at tråden blir flyttet før erato får tid til å poste i vildensky.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Takk for jobben karer, det ble veldig bra. Det var mange tråder som jeg hadde gått glipp av også, og personlig synes jeg inndelingen er til det positive da det er lettere å finne frem.

Mvh
Høvdingen

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Høvdingen skrev:
Takk for jobben karer, det ble veldig bra. Det var mange tråder som jeg hadde gått glipp av også, og personlig synes jeg inndelingen er til det positive da det er lettere å finne frem.

Mvh
Høvdingen
*10.

Dette ble i mine øyne mye, mye bedre..

PK

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Dette ble helt glimrende! -oversiktelig og lett å finne frem.

Mvh. Bjørn

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.196
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette ser aldeles strålende ut! Kjempearbeid gjort av trådflytterne, også.

Bernt K

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Ser at flyttingen har foregått. Jeg er vel i utgangspunktet skeptisk til atfor mange kategorier, noe jeg har irritert meg over når jeg var innom avforum. Men jeg ser absolutt behovet for en egen kategori for klassisk musikk. Ellers ser jeg ikke det store poenget i å komplisere ting for mye.

Jeg er glad i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,12610.0.html

Hvor hører den hjemme?
For meg er det innen bluesen. Problemet er at alt henger sammen, og blues ligner vel mer på rocken enn på jazzen. Sånn i mine ører ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Galakse skrev:
Ser at flyttingen har foregått. Jeg er vel i utgangspunktet skeptisk til atfor mange kategorier, noe jeg har irritert meg over når jeg var innom avforum. Men jeg ser absolutt behovet for en egen kategori for klassisk musikk. Ellers ser jeg ikke det store poenget i å komplisere ting for mye.
Den kjøper jeg. Til full pris sågar :)

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
Galakse skrev:

Jeg er glad i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,12610.0.html

Hvor hører den hjemme?
For meg er det innen bluesen. Problemet er at alt henger sammen, og blues ligner vel mer på rocken enn på jazzen. Sånn i mine ører ;)
Enig i at Blues er nærmere rock enn jazz og kunne heller tilhørt "musikk generellt". Flyttet den ikke pga tittelen.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Kom gjerne med forslag til endringer.

Jeg satt med en følelse av vi kom til en enighet om kategoriene, men det er jo ikke noe problem å endre på dette hvis flere føler at vi ikke er helt i mål.

Mvh
Høvdingen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Min enighet strakk seg iallefall så langt at jeg er enig i at klassisk musikk fordrer en egen avdeling. Utover det så spiller det liten rolle for meg.
Personlig er jeg helt likegyldig til at "god lyd" får en egen avdeling; det betyr bare at den musikken som omtales der aldri kommer meg hus forbi, fordi jeg simpelthen ikke orker å tråle den typen tråder som er der. Sånn sett hadde jeg vært mer enn lykkelig med å utelatt avdelingen, slik at lydomtaler i så fall falt naturlig inn under deres respektive musikkavdelinger. Men det er sikkert bare meg.

Mvh Vidar P

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Selv om man stiller seg så åpen og imøtekommende til endringer, og har kjørt en temmelig demokratisk prosess på det, som Høvdingen her har gjort må det bli kompromisser. Og jeg synes det vitner om en god "ånd" at forumet kan forbedres etter som behovene melder seg. For min egen del er jeg veldig fornøyd med denne prosessen og gjorde min del av flyttejobben med glede. Vi fikk gjennomslag for idéen om et eget klassisk forum og dette mener jeg bestemt er en forbedring for sentralen. Jeg er også ganske sikker på at jazz diskusjonene vil nyte godt av endringen, men det vil jo vise seg.

I utgangspunktet synes jeg prinsippet "så enkelt som mulig" er det beste. Men i noen tilfeller, som klassisk og jazz, tror jeg oppdelingen har god effekt. Likevel synes jeg vi bør la det gå litt tid nå før vi endrer noe igjen. La gruppene "sette seg litt" på en måte. Så kan vi jo ta en evaluering på gruppene om en måneds tid? Det som ikke passer naturlig i en av gruppene vil jo nå havne i "generelt" forumenet. Og dersom noen av gruppene ikke har særlig aktivitet kan man jo bare flytte disse (veldig få) trådene tilbake igjen til "generelt" og slette gruppen.

Mvh

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Antall liker
0
Sted
Lier
Høvdingen skrev:

Jeg satt med en følelse av vi kom til en enighet om kategoriene, men det er jo ikke noe problem å endre på dette hvis flere føler at vi ikke er helt i mål.

Mvh
Høvdingen
Ok, mitt forslag til kategorier:

- Musikk generelt
- Klassisk musikk
- Anbefalinger av CD/LP med god lydkvalitet
- Konserter

Ytterliggere komplisering i antall kategorier fører bare til frustrasjon og mindre posting (min mening!).

Vi må huske på at musikken utvikler seg.

Eksempel: Blues i dag er ikke det samme som blues på 60-tallet. Bluesen som sjanger omfavner mye mer i dag, hvis vi da ikke definerer sjangeren ut fra 60-tallets blues (og utelukker videreutviklede former av bluesen).
I tillegg har vi sjangere som jazz/blues, f.eks. den nye Nymark Collective with Kristin Asbjørnsen: Bessie Smith Revisited, Live in Concert.
Og så har vi tilgrensende sjangere, videreutviklede eller sidegrenede sjangere som kanskje ønskes diskutert opp mot bluesen... negro spirituals, soul, "Jimi Hendrix-blues"... Her mister vi fort inndelingen i sjangere!

Derimot har jeg lagt merke til at klassiske tråder gjerne kunne hatt sin egen kategori. Dette vil rense opp uten å skape forvirring, men heller gi en god og oversiktlig "database" for klassiskressurser. Dette vil vi få glede av i mange år fremover.

- Anbefalinger av CD/LP med god lydkvalitet (godtatt under tvil)
Kommentar:
Dette fungerer jo som en slags database over plater som blir vurdert/diskutert med hensyn på lydkvalitet. Dette passer nok inn i forumets misjon.

- Konserter
Denne kategorien er selvsagt. Her får konsertfolket diskutert fritt, og kategorien gir oss en god oversikt.

Kom gjerne med motinnlegg mot mitt forslag, hvis du føler dette blir feil. Så får moderatorene til slutt bestemme seg for hvordan de ønsker dette.
Les gjerne mitt forrige innlegg om temaet for utfyllende informasjon.

Ellers er jeg også svært åpen for å la nåværende form "sette seg". Likevel, en vurdering bør også gjøres nå.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
La det få litt tid. Hvorfor sånt hastverk med å gå tilbake til det gamle?
Hvis alt annet enn klassisk fortsatt skal drukne i en suppekjele kalt "Musikk Generelt", er jeg ganske sikker på at aktiviteten kommer til å være på fortsatt like lave nivå som før.

Allerede nå mener jeg at det har blitt mer oversiktlig, og alt tyder på at endel tråder vil få et lengre liv, fordi de ikke automatisk blir slått ihjel av "populist"-trådene.

Forslag til Høvdingen:
La det ihvertfall gå frem til Påske, så kan dere jo komme med en endelig evaluering da.

U

utgatt60135

Gjest
Gjentar meg selv nå men synes generelt, klassisk, jazz, lyd og konserter er bankers. Flytt Blues til generelt (enkel jobb).

Pop/rock har jeg 50/50 forhold til.. Den kan jo gå seg litt til og vurderes senere.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Høvdingen skrev:

Mvh
Høvdingen
Ja, jeg synes det hele ble ganske så bra. Dog er Jazz/Blues kategorien litt merkelig, siden de er såpass ulike sjangere.

Mvh. Bjørn

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Gjentar meg selv nå men synes generelt, klassisk, jazz, lyd og konserter er bankers. Flytt Blues til generelt (enkel jobb).

Pop/rock har jeg 50/50 forhold til.. Den kan jo gå seg litt til og vurderes senere.
Hva med å flytte blues til pop/rock?

Jeg er enig i at jazz/blues var litt merkelig, og jeg tror det var jeg som kom opp med den ideén, men det kan vi jo rette på.

Mvh
Høvdingen

K

kbwh

Gjest
Jeg synes blues godt kan bo sammen med pop/rock, og er temmelig sikker å at Keith Richards ikke ville være uenig.

Jazz er jazz alene, og jeg synes den fortjener sin egen kategori for ikke å drukne helt. Spesifikke jazztråder dukker jo til stadighet opp, så det blir nok ingen død kategori tror jeg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Når vi er i gang med kategorier uansett synes jeg det er en god idé å flytte blues til rock. Samtidig kunne vi kanskje legge til 'world'/folkemusikk til i jazzavdelingen.

Men, fortsatt lurer jeg på hvor man da skal plassere Ali Farka Touré...

Topp Bunn