Jeg var på konsert i dag/går!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Oslo
    Stein Torleif Bjella i Bærum Kulturhus i kveld her også...

Under tvil kjøpte jeg billett pga live albumet deres som jeg liker, men konserten var mer slik jeg oppfatter albumene. Det var ok, men ikke helt min kopp te.

IMG_0835.jpeg

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Oslo
    Mektig opplevelse med Carl Orff sin Carmina Burana i konserthuset i kveld. Gripende og vakkert! Stort! Massivt!

Ikke dårlig med Swans på Vulkan etterpå heller. Jessica Moss varmet opp og spilte hele konserten med dem. Også på bass. Hun er en blant annet en del av Silver Mt. Zion (søsterbandet til Godspeed You! Black Emperor!) og har spilt på en av låtene på Funeral av Arcade Fire og på album av Broken Social Scene.

IMG_0853.jpeg
    IMG_0847.jpeg
    IMG_0866.jpeg
    IMG_0877.jpeg
    IMG_0855.jpeg

Sist redigert:

torf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    208
    Carmina Burana var en mektig opplevelse igår.
    Lyden var enormt bra der jeg satt. Undret hele tiden på hva slags hjemmeanlegg som skulle gjengitt dette. Tror det beste hadde vært en kunsthodeinnspilling i Stax hodetelefoner + sub.
    DSC_1973.JPG

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.743
    Torget vurderinger
    3
    Krokofant på Postkontoret. 22.11

IMG_4728.jpeg

Det er umulig å skrive om dette uten ta opp savnet av Axel Skalstad. Hver gang jeg så Krokofant eller noen av de andre prosjektene Axel deltok i undret jeg over hvorfor ikke et mye større publikum oppdaget og oppsøkte dette unikumet av en musiker.

Nå er han borte, men jeg føler forsåvidt det samme for det nye Krokofant. Ole Mofjell er ingen novise og sammen Rune Nergaard på bass er den nye rytmeseksjonen absolutt kapabel til å holde riffmaskinen i gang med alle tellevarianter som kjennetegner en Krokofantlåt. Mofjell slår stort og hardt og mindre på hihat og cymbaler, det blir mindre jazz og mer prog i mine ører. Fett uansett.
    Litt rufs var det jo, ikke rart når de spiller er helt nytt sett av ganske komplekse greier for første gang. «Nå skal vi spille en låt til som vi ikke kan» som en tydelig berørt Tom Hasslan sa underveis.
    Jeg kommer til å savne Axel Skalstad i årene framover, men Krokofant er fortsatt et av mine absolutt favoritt liveband. Også etter i går.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.504
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Stomperud - 3 timer med bra trøkk etterlot seg er godt inntrykk. OAK leverte varene i 90 minutter, hvorpå Airbag kom inn og sementerte scenen. Deilig var det når Airbag avsluttet med en 20-minutters versjon av Homesick med sugende gitarsoloer fra Bjørn Riis.

Vi var noen Greyhounds fra OVK som stod på gjestelista hvor jeg tror alle koste seg med middag, en prat med Bjørn før konsert, noen signerte vinylskiver og annen merch. En god kveld for klubbens gråhåra prog.huer som varte frem til midnatt.

PXL_20251122_181139359.RAW-01.MP.COVER.jpg

PXL_20251122_200830711.RAW-01.MP.COVER.jpg

PXL_20251122_203510894.RAW-01.COVER.jpg

PXL_20251122_210722442.RAW-01.MP.COVER.jpg

PXL_20251122_220203279.RAW-01.COVER.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.175
    Kraftwerk på Sentrum Scene. Jeg hører ikke på elektronika og foretrekker fuzzgitar, menn med langt hår og doble basstrommer men når Kraftwerk er i byen må man nesten fire litt på prinsippene. Et britisk musikkblad (husker ikke hvilket) omtalte Kraftwerk og The Beatles som de to viktigste bandene i populærmusikkens historie. Det kan man sikkert diskutere, men at de var pioneerer i sin tid er det liten tvil om.

For min del var dette en høydare - to timer og 15-20 minutter på scenen. Visuelt svært imponerende show, også med et par nikk til Oslo og Sentrum Scene i projeksjonene. Sammenlignet med moderne elektronika så fremstår det sikkert som litt sidrumpa og kjedelig/utdatert - samboeren min fikk ikke allverdens ut av dette, med unntak av et par låter så kjedet hun seg gjennom konserten. Stinn brakke på Sentrum Scene - konserten ble utsolgt på null komma svisj da den ble lagt ut for noen måneder siden. Litt rart å være på en konsert der det er såpass lite liv, men det er vel slik det skal være på slikt.

Litt merkelig for min del med fire godt voksne menn som trykker på syntesizere eller hva de nå har. Litt vokal nå og da men eller kunne selve musikken sikkert vært playback fra ende til annen og man kunne hatt noen som stod på scenen og mimet til musikken. Ingen spontanitet eller sprell som jeg kunne registrere - min grunnantagelse er at dersom man så de dagen før eller dagen etterpå så ville det høres eksakt likt ut. Eneste brudd i koreografien kom da en tekniker måtte komme for å bytte batteri i mikrofonen til Ralf Hütter, eneste gjenværende originalmedlem og også han som sang. Han er 79 år gammel.

IMG_4002.jpeg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn