Jeg var på konsert i dag/går!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.166
    Torget vurderinger
    29
    Iron Maiden i kveld i Stavanger
    Hadde en av de beste sitteplassene, rett mot scenen.
    Lyden var så ræva at jeg prøvde å komme meg ned på sletta
    Det gikk ikke, så jeg fant meg et ledig sete langt fremme på ene siden.
    Bedre lyd men laaaaangt fra optimal.
    Med Ghost-konserten friskt i minne, ble dette en lydmessig nedtur.....

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.584
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Var på den samme konserten, hadde plass helt fremme i front row. Veldig bra lyd der, knallkonsert!

Vedlegg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.901
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Iron Maiden i kveld i Stavanger
    Hadde en av de beste sitteplassene, rett mot scenen.
    Lyden var så ræva at jeg prøvde å komme meg ned på sletta
    Det gikk ikke, så jeg fant meg et ledig sete langt fremme på ene siden.
    Bedre lyd men laaaaangt fra optimal.
    Med Ghost-konserten friskt i minne, ble dette en lydmessig nedtur.....
    Med plass like foran miksepulten så funket det bra. Litt tynne ørepropper var en god løsning for å ta ned den store mengden høyfrekvent lyd. Da ble det lettere å følge gitarene og vokalen. Helt super konsert. I følge Stavanger Aftenblad (som sikkert har hørt flere konserter enn meg), var det den beste stadion konserten i byens 900år lange historie. Mer enn godt nok for meg! Mektig imponert av mine ungdomshelter!

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.166
    Torget vurderinger
    29
    Missforstå meg rett, konserten i seg selv var meget bra.
    Å stå i nærheten av miksepulten er alltid bankers. Får strebe litt hardere neste gang etter å få ståplass. Har vært på Viking stadion på konsert noen ganger, og det er stor forskjell på lyden på matta og på tribunen. Waters og Eagles var veldig bra lydmessig. REM for mange mange år siden var tragisk.
    Men når en har hørt Rammstein utendørs, og kjent trykket i brøstet i time etter time, så får en kanskje litt store forventninger.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.584
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan jo tilføye at jeg også var på Maiden-konsert for en uke siden, i Praha. Helt nøyaktig likt sett, men da hadde jeg ordinær ståplass og havnet mye lenger bak ca 20m til siden for miksebordet. Lyden var helt akseptabel, men ikke i nærheten av opplevelsen i Stavanger. Det blir uansett noe annet når man også ser tydelig musikerne på scenen og ikke bare på skjermer. En helt annen følelse av å overvære en ekte live-konsert og ikke en avansert videproduksjon. Dette var min 12. Maiden-konsert, første gang var i Drammen i -88. At «gutter» født i 57-58 leverer så hinsides fremdeles er ikke bare imponerende, det er til stor inspirasjon. Disse gutta må ha seriøst god helse. Video og animasjon er en annen historie, dette var bare helt fullstendig vanvittig. 40 år gamle låter, spilt live uten juks, men pakket inn i moderne teknologi var en en kjempestor opplevelse. Jeg har allerede begynt å lete etter enda en mulighet for å oppleve dette, for det er vel ingen tvil om at det begynner å nærme seg slutten for Maiden. Ny trommeslager på plass for denne turneen, Simon Dawson er en gammel traver og spiller fast i Steve Harris sitt sideprosjekt. Nicko måtte gi seg etter et slag, klarte ikke tempoet lenger, han var dessuten den eldste i bandet, f: 1952. FunFact; I Praha oppfattet jeg at noen av låtene virket litt seige, at tempoet var lavt. Og det viste seg rett oppfattet for det identiske settet i Stavanger ble gjort unna på 2 timer blank, mot 2:10 i Praha!

SimSVa

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2016
    Antall liker
    294
    Lee Fields leverte varene til de grader på Cosmopolite i går (12.6). Et lite mysterie at mannen er så gammel, men musikken er så ny. Men for en energi og flyt. Hadde med seg stødigheten selv av et band. Fabelaktig lyd på Cosmopolite. Kan bare avslutte med at hammondorgel live er magisk.
    IMG_3260.jpeg
    IMG_3259.jpeg

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.634
    Sted
    Oslo
    Dans i operaen lørdag. Jiri Kylian. Merket at jeg likte dansen bedre når jeg likte musikken bedre 😃.
    I kveld The Mystery Lights på Parkteatret. Sett dem 2 ganger før, best med musikken fra forrige plate. Oslobandet Moshi Moshi and the Moisty Boys varmet opp, og de er veldig bra! De bør bli bedre kjent!

IMG_7842.jpeg
    IMG_7864.jpeg
    IMG_7921.jpeg
    IMG_7926.jpeg

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.615
    Torget vurderinger
    3
    Hærverk i parken, lørdag 14.06
    Skateparken i gamlebyen var gjort om til festivalområde for en dag, og været bidra selvsagt til god stemning. Hyggelig å se mange unge. Variabel kvalitet på både band og lyd, men Pumpegris skrudde det ned og fikk sin særegne folkejazzpop (?) til å funke fint.
    IMG_3887.png

Anal Babes var de naturlige avsluttere og ga jernet. Ungdommen takket med moshpit og full (sic!) jubel. Vi gamliser også. Det siste.
    IMG_3886.png

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    3.119
    Sted
    Bergen
    Bergenfest 2025
    Årets festival var utvidet med en ekstra scene:
    Litt forvirrende da Magic Mirrors teltet hadde skiftet navn til Hjertebank,
    mens et over dobbelt så stort telt plassert på sletten hadde overtatt Magic Mirrors navnet.
    Fikk ikkje med på langt nær alt de første dagene og var nok litt skuffende for de mer rock interesserte. The The var dog veldig bra og synd at den konserten ikkje var innendørs med et publikum som kjenner bandet.The Reverend Peyton’s Big Damn Band var også supert.
    Lørdagen ble innledet Bjørn Eidsvåg på hovedscenen Plenen(kor Neil Young spiller på fredag),
    og rett etter det gikk turen til Magic Mirrors og Mystery Lights:
    IMG_5840.jpeg

Heftig 60-talls garasje rock med en dæsj psykedelia. Anført av en splitthoppende Mike Brandon fikk de etter hvert med seg publikum. På siste låten er manageren? kommet opp på scenen og med et par norske gloser klarer han å få salen med på allsang.
    Neste konsert var Jasmine Jethwas i Håkonshallen:
    IMG_5842.jpeg

Faktisk veldig bra - Litt Joni Mitchell med sparsomt gitarspill.
    Tro det eller ei for første gang var lyden i Håkonshallen/Bergenfest suveren - endelig var lydmannen med trikset: Låter det jævlig skru opp 3-4 hakk, byttet ut.
    Next Marstein på Plen og spisepause langt unna, før Hamish Hawk skal på i Hjertebank teltet:
    IMG_5845.jpeg

Hamish Hawk fra Edinburgh med teatralsk karismatisk opptreden - 80-talls vibrasjoner.
    Det er jo i dette teltet de mest minnerike konsertene har vært og Hamish skal med på listen.
    Kveldens siste konsert blir også her i teltet, Pokey LaFarge:
    IMG_5847.jpeg

Du hendelse for en avslutning, - dette svingte noe så inn i hesterampen.
    Definitivt årets konsert. Klipper fra Musikkbloggen:

Fra teltet kom det meldinger om at Pokey LaFarge var on FIRE, så turen gikk bort dit, og det var akkurat som forventet. Foran scenen var det en elektrisk stemning fra et publikum som hoppet, danset og sang. Greit nok at alle ble overgått av Lene (?) som stod midt foran og sang med på ALLE låtene. Hun ble lagt merke til fra scenen, og Pokey klatret nesten over gjerdet for å spørre hva hun het. Det demper ikke akkurat stemningen når man har slik kontakt med publikum.
    Bandet hans er så tight og velspilt at det er en fryd. Rytmeseksjonen er overlegne, og keyboardist og gitarist fyller ut lydbildet. Pokey selv er bare et stort smil, og leverer et sett som har mye nytt, men naturligvis også noen klassikere. Og jeg tar meg selv i å lure hvor DISSE menneskene er til vanlig, de som kan alle tekstene til Pokey og synger med. Som tydeligvis elsker denne musikken.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    79.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Notert bak øret at det kan låte bra i Håkonshallen. En konsert med John Moreland har gjort at jeg etterpå aldri har beveget meg i nærheten av den bygningen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn