Jeg var på konsert i dag/går!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    + Nuremberg assosiasjoner og allsang med Deutschland über allen. Selv om ironien var klissblaut var det litt heftig.

    Mvh
    KJ
    Synger de første verset ? med ironi? Jeg er ikke sikker på om jeg synes det er så kult jeg …
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.285
    I går kveld var jeg på Stormen i Bodø og hørte Leif Ove Andsnes og Mahler Chamber Orchestra med prosjektet Mozart Momentum 1785/1786.

    Det var en sært hyggelig opplevelse med musikk på champions league nivå (om ikke super leauge). Ser dere hvordan Andsnes sitter vendt mot orkestret mens han spiller og leder. Jeg tror kanskje dette øker kontakten mellom pianist og orkester. Jeg har aldri hørt Mozart sin musikk fremført så homogent og sammenhengende som en hel pustende organisme. Lyden i Stormen konserthus er jo strålende, vi vet jo det fra før, og flyglet er tatt ut av pianisten selv i forbindelse med åpningen.

    Vi kunne merke at orkestret var i slag og hadde det fint de også. En del high five og fist bump der etter konserten.

    Lyden fra flyglet var dog ikke så åpent som den bruker å være og har sikkert med orienteringen vendt mot midten av orkestret. Vi i publikum ble mer tilhørere ..... men det er jo det vi er. Jeg synes musikaliteten var viktigere enn at lyden fra flyglet skulle vende utover.

    Og i dag er 1786 som gjelder.


    20220804_201153.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.285
    Pat Metheny i storsalen på Stormen i Bodø i går kveld. Programmet var gamle slagere fra en trio i godt spillehumør. Her kom alt fra Bright size life til duojozz fra Missouri sky, til synthgitarrock og til ........ alt. Storveis bra.

    Patrick spilte på seg krampe. Noe vi bare før har sett på Aspmyra.

    Foto fra musikkfestuka

    FB_IMG_1660036933400.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Live i Marka 17 august:

    IMG_2949.JPG

    Kari Bremnes m/Kork

    Oii, dette var bra. Låtene hennes fikk virkelig en ny dimensjon med Kork i ryggen.
    Det eneste negative her var at konserten var alt for kort og de spilte alt for få av de eldre låtene. NRK gjorde opptak, så konserten kommer nok på TV etterhvert
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Live i Marka 17 august:

    Vis vedlegget 842422
    Kari Bremnes m/Kork

    Oii, dette var bra. Låtene hennes fikk virkelig en ny dimensjon med Kork i ryggen.
    Det eneste negative her var at konserten var alt for kort og de spilte alt for få av de eldre låtene. NRK gjorde opptak, så konserten kommer nok på TV etterhvert
    De to siste konsertene hennes har hun nesten bare spilt "nye" sanger. Så nå kommer jeg ikke til å bruke mer penger på hennes musikk. Den Bremens-musikken med rytmeboks i bakgrunnen gidder jeg ikke å høre på.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Deler ditt syn på akkurat det, og jeg har av samme årsak ikke vært på de to foregående konsertene. Hadde ikke dette vært en oppsetning med Kork, så hadde jeg neppe kjøpt billett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.191
    Antall liker
    12.717
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk konsert i Varen i kveld. Randaberg feirer 100 år og SSO varta opp med festmusikk.
    Først fiolinkonsert i a-moll av Dvorak med stjerneskotet Maria Duenas frå Spania på fiolin,
    så ein fantastis finale med 4. symfonien til Peter Tsjakovkij.
    Eg trur det er den beste framføringa eg har opplevd av det stykket.

    SSOiVaren.jpeg
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    F806FD38-3684-4640-ACA9-97428BDE9213.jpeg
    .. og på lørdag var det to for prisen av en.

    Først Olga Konkovas melodiske komposisjoner, dynamiske uttrykk og sjarmerende vesen.

    6FFF36A9-1099-4B1E-91EB-0BE2E80ED66C.jpeg


    Mathisen og Husband ble sittende og Jan Gunnar Hoff tok over tangentene. Da ble det mere futt og fart. De spiller jo forrykende, men kunne prata litt mindre.

    Bildene stokka seg, Olga er nederst, men spilte først.
     
    Sist redigert:

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Var på konsert med Franska Trion i går på John Dee.
    Har vært på mange konserter der oppigjennom.
    Alltid tenkt på hvorfor det ikke er dedikert senterhøyttaler for vokal der.
    Noen som vet hvorfor ikke? (gjelder forøvrig flere andre konsertsteder)
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    437
    Antall liker
    607
    Sted
    Oslo
    Hei, jeg går mye på konserter og tenkte dele litt opplevelser her. Begynner med siste konsert og går litt bakover. Egentlig har jeg større interesse for musikk enn HiFi.

    Men, man kan ikke legge ut videoer her?

    Siste konsert var med Deafheaven. Veldig bra konsert. Det var tydelig at de synes det var gøy å spille, vokalist George Clarke hadde mye energi, også når han ikke sang. Likte både metal (gladmetal som noen kaller det) delen, det instrumentale og mer progrock delen.

    Forrige var The Zombies (stjal bildet fra musikknyheter). Det kanskje vel mye pop for min del, dårlig lyd og de har jo ikke akkurat samme stemmeprakt som på klassikeren Odyssey & Oracle fra 68´.

    Før det igjen var det en veldig morsom konsert med en Future Island helt fremst. Herring er litt av en karakter på scenen på en positiv måte. Og musikken er veldig suggerende. Og Braids som oppvarmere.

    IMG_0833.JPEG


    Før det var det
    image.jpg
    IMG_0799.JPEG
    IMG_0800.JPEG
    IMG_0813.JPEG
    IMG_0785.jpeg
     
    Sist redigert:

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så Bob Dylan i Oslo Spektrum i går - 14. konsert jeg ser med His Royal Bobness - og det var helt fantastisk bra!
    Artig å se i hvor liten grad dette var gjennomøvd, bandet var hele tiden fremst i skoene for å følge innfallene hans. Mulig at endel av pianoarbeidet hans ikke får Keith Jarrett til å ligge våken om natten, men fascinerende hvordan han leter etter nye ideer i låtene, og bandet er med og improviserer… Han må ha lært noe av turneen med Grateful Dead i hine gårde dager :)

    Svært fornøyd med at han spilte mest låter fra sisteskiva, og at vi derigjennom slapp unna nok en «Blowing In The Wind». Han virket å være nokså tilstede i det nye materialet.

    Også har jeg aldri sett ham i så godt humør, han smilte, snakket mellom låtene (litt mer enn vanlig, tilogmed på norsk) og spøkte med bandet da han introduserte dem.

    Kjempebra!

    [edit] glemte å si: totalt elektronikkforbud, så ingen bilder, men opplevelsesmessig var det ikke noe savn at ingen i publikum satt og filmet med mobilen gjennom konserten.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    goodie konsert.

    det er nesten snålt, denne kontrasten mellom en stemme som blir mer og mer suveren, et pianospill som nesten går mot det eksperimentelle i noter som trykkes med finger fra oven, og den nesten skjøre kroppen som kommer frem fra piano og inn i verdens mest tilbaketrukkete «spotlight».

    kompen minner meg mer og mer om et impressionistisk bilde; dots som lager bilde (aka musikkens pointilisme)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    En av de beste konsertene jeg har vært i gjennom med Dylan. Har for lengst mistet tellingen på hvor mange. Den jeg husker aller best var i Frognerbadet for snart 25 år siden.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.191
    Antall liker
    12.717
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Forførande kammerkonsert i Bjergsted i kveld. Det kunne godt vore meir folk, for dette var bra.
    Først var det Sonate i a-moll av Franz Schubert med kontrabass og klaver, etterpå var det Pianokvintett i Ess-dur av Robert Schumann.

    Shubert.jpeg Schumann.jpeg
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Pat Metheny i storsalen på Stormen i Bodø i går kveld. Programmet var gamle slagere fra en trio i godt spillehumør. Her kom alt fra Bright size life til duojozz fra Missouri sky, til synthgitarrock og til ........ alt. Storveis bra.

    Patrick spilte på seg krampe. Noe vi bare før har sett på Aspmyra.

    Foto fra musikkfestuka

    Vis vedlegget 840204
    Jeg var ikke i Bodø men i Oslo. Det er som alltid en sann fæst & glæde og nyte konsertene til Pat Metheny. Det ble et følelsesladd møte.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.196
    Antall liker
    10.360
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Så Helter Skelter på Moskus i går. Release på nytt album; Pain Killer. Det var en fornøyelse.
    E0E73F62-01A3-4989-9A8F-9602458F5C61.jpeg

    Steinar Vikan ble noe diffus på bildet, men musikken var tight. Litt som om Television skulle spilt inn Danny and Dustys Lost Weekend. Se de om de spiller en plass nær deg og sjekk ut skiva!
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    128
    Noen andre som var på Rockefeller og hørte på Saga? 17/10
    Makan til dårlig lyd.
    Skrikete og slitsomt å høre på.
    Ingen basstrykk i det hele tatt.
    Skarptromme stakk i ørene og cymbaler hørtes ut som om de var inni ørene.
    Basstromme hørtes ut som en tom pappeske.
    Jeg har hørt Saga der flere ganger, og kan ikke huske at det noen gang har vært så dårlig lyd.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Ble overrasket over at bare ca 30 stykker, anslagsvis, tok turen til Vaterland for å se Panzerballett forrige torsdag. Det er en smal sjanger, men allikevel.

    00C046B0-173B-467B-89FE-72230F0AA32E.jpeg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dersom man setter sammen en gruppe med livstrøtte mennesker og gir de fritt spillerom i et nesten fullsatt spektrum, hva kan man egentlig forvente?

    3F864BF4-F697-47E6-A6F6-49748E81A3FB.jpeg



    Som den heller enkle sjelen jeg er så tenker jeg at et band skal underholde. Det er egentlig så enkelt, man skal ha lyst til å pule og drikke øl, og selv om det oftest blir med øl så har det vært vellykket uansett.
    I kveld ble det ikke slik. Nå var forventningene skrudd ned, faktisk helt av, likevel så var det vanskelig å engasjere seg. Kan jo være jeg ikke forsto settingen, men heldigvis så kom det en pause. Sier sitt. Et band som trenger pause på et kvarter.

    Klar for omgang to. Noen hadde fått kjeft i garderoben og med god grunn. De skal virkelig ha for å prøve å virke engasjert. Men til tross for noen heller dvaske trommeslag og en gitarist som omsider la vekk fiolinbuen ( ja. Han spilte el-gitar med fiolinbue) så ble det litt med det.
    Hva har jeg sett? En kar som heter Sigur Ros. Han fyller altså spektrum.

    Kunne jeg forventet mer eller annet? Neppe……
    Heldigvis var jeg i godt selskap med en blid totning. Det var nok kveldens høydepunkt. Dessverre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    De 2 siste konsertene jeg har vært på:

    Richard Thompson m/frue:
    IMG_2533.jpeg


    Angela Hewitt:
    IMG_2452.jpeg


    Jeg har vært i operaen flere ganger, men der er det ikke lov å ta bilder under forestillingen, men før de starter kan man jo ta bilder. Dette er før publikum kommer inn til "Der ferne Klang" av Franz Schrecker - stilig lokale!:

    Statsoperaen i Praha:
    IMG_2512.jpeg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Var på Spelemann på taket i Lørenskoghus i går kveld. Satt i midten på første rad og fikk 90% akustisk lyd. Nok en påminnelse om hvordan det skal låte:D
    Generelt en veldig bra opplevelse, god sang, godt skuespill og ikke minst god lyd.
    1K1A6242.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    @otare - hvor hørte du Angela Hewitt? EN av mine favoritter, skulle gjerne opplevd "live"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn