Forsterkere Jeg trenger myk diskant og varm lyd.. Hva skal jeg gå for??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RP

    Medlem
    Ble medlem
    13.05.2005
    Innlegg
    44
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Ec eller Abrahamsen er et veien å gå.Evt en Parasound 2200/3500 med en eldre US rørpre.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.295
    Antall liker
    3.638
    Torget vurderinger
    1
    Det som er nevnt er at det er viktig at man har en høytaler man liker, men den må også matche med elektronikken.
    Har man en en forsterker med varm lyd så trenger det ikke nødvendigvis bli bra på en høytaler med varm lyd. Jeg var fast bestemt på å kjøpe B&W stativer for noen år siden, tok med en Xindak på klubben og testet og fikk bare dotter i ørene og lite fornøyd. Fant ut at det var Dali som matchet der, så da endte jeg opp med det, for det matchet forsterkeren jeg hadde fra før.
    Hadde jeg vært deg som går andre veien, og har høytalere fra før men trenger ny elektronikk så lån med deg f.eks. en Classe (B&W eier Classe og Rotel bl.a.), så de burde matche B&W bedre enn mange andre merker. Effekt har egentlig ikke så mye å si med tanke på lydsignaturen, men veldig mye å si for å få frem resten av kroppen (blir fort litt uengasjerende å høre på uten nok effekt, selv om lyden er veldig bra for sin del). Lyngdorf TDAI 2170 som er nevnt skal være nøytral og B&W skal vel være noe varm i lyden så det kan faktisk bli en bra match, men 2170 er veldig strømsvak og man bør da kjøre med effektforsterker i tillegg.
    Høytalere og forsterker er først, kilde (DAC, CD-spiller etc.) er andre, så kommer rommet og senere evnt. kabler.
    En god justerbar Equalizer er jo brukt mye i studio, konserter etc. så det kan jo fungere, men krever endel jobb og kanskje lett å justere seg bort.
    Bare litt av mine erfaringer med matching...
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Hei!

    Som emnetråden hinter til så er jeg ganske kresen på lyden i det øvre sjiktet. Så jeg ønsker tips på elektronikk som kunne funke med det oppsettet jeg har i dag, uten at det låter slitsomt.

    Lenge så har jeg brukt et par B&W 685 biampet med en Yamaha RXV-3900 og en XTZ 10 tommers subb. Dette har jeg vært fornøyd med, og synes det har spilt veldig bra. Nylig handlet jeg inn et par B&W 683 da jeg har hatt lyst på de siden de kom ut. Da ble det nok litt spett med Yamaha recieveren, for de låter slett ikke noe bra. Nesten litt metallisk lyd i mellomtone / diskant, og veldig spett. I tillegg er diskanten veldig hissig når jeg skrur opp lyden.

    SÅ, jeg er ute etter å handle inn en effektforsterker i håp om at det vil hjelpe og trenger tips til elektronikk som eliminerer "problemet".
    Har kikket på Rotel RB-1070 som et mulig alternativ, men ser også at Lyngdorf SDA-2175 også får en del skryt. Ser for meg å handle brukt.
    Liker varm lyd med myk diskant slik at det ikke blir slitsomt og høre på, samtidig som bassen gjerne kan være litt "fet". Det trenger ikke være pinlig korrekt lyd!

    Er åpen for alle tips og forslag!

    -Fredrik
    Hvis du hørte på 683 i butikk så var det mest sannsynlig en NAD forsterker de var koblet til, og det låter mye mer avslappet enn yamaha. Hvis du vil tilbake til lyden du likte så godt i butikken så er tipset å prøve de på en NAD forsterker, det er stor forskjell mellom NAD og yamaha lyden.
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    DENON er i alle tester omtalt som nøytral uten å være for mye diskant eller bass å store modeller som PMA-2000 evt.PRA-POA-2200,4400,6600 å de største seriene-Z3000-Z5000 and are one intrg.on only 50w/8ohm who are very great.
    poa-7_5.JPG
    pra-s1.JPG
    poa-s1.JPG
    poa-8000.JPG
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Nei.Med null ekko er det ikke mulig å måle noe,så ekkoet gjør at man kan stille inn romakustikk osv.Var å ett dypt dykk v/5hz selv om filteret ikke begynner måling før 110hz gikk over i fasefeil å så hvor høyt målte dere denne boksen fra B&W
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Kjøp noe du vet slipper oppgradering neste år og helst mono effekt for det er ikke uten grunn de mest dyre komponenter som regel koster litt mindre,men på bruktmarkedet får for 20000 noe som kostet 10 ganger mere.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Hei!

    Som emnetråden hinter til så er jeg ganske kresen på lyden i det øvre sjiktet. Så jeg ønsker tips på elektronikk som kunne funke med det oppsettet jeg har i dag, uten at det låter slitsomt.

    Lenge så har jeg brukt et par B&W 685 biampet med en Yamaha RXV-3900 og en XTZ 10 tommers subb. Dette har jeg vært fornøyd med, og synes det har spilt veldig bra. Nylig handlet jeg inn et par B&W 683 da jeg har hatt lyst på de siden de kom ut. Da ble det nok litt spett med Yamaha recieveren, for de låter slett ikke noe bra. Nesten litt metallisk lyd i mellomtone / diskant, og veldig spett. I tillegg er diskanten veldig hissig når jeg skrur opp lyden.

    SÅ, jeg er ute etter å handle inn en effektforsterker i håp om at det vil hjelpe og trenger tips til elektronikk som eliminerer "problemet".
    Har kikket på Rotel RB-1070 som et mulig alternativ, men ser også at Lyngdorf SDA-2175 også får en del skryt. Ser for meg å handle brukt.
    Liker varm lyd med myk diskant slik at det ikke blir slitsomt og høre på, samtidig som bassen gjerne kan være litt "fet". Det trenger ikke være pinlig korrekt lyd!

    Er åpen for alle tips og forslag!

    -Fredrik
    Helt nye høyttalere blir mykere i lyden etter hvert. Diskanten skjer det ikke så mye med, men mellomtone/midbass/bass skjer det ting med over tid. Bassen "løsner" først pga. det mekaniske utsvinget i membranen. Når bassen og mellomtonen kommer seg etter innspilling vil forholdet mellom elementene endres til det varmere. I min tidlige selvbyggerfase for 20-25 år siden gikk jeg på et par smeller pga filteret som ble tilpasset nye elementer. Det ble vel noen titalls endringer i filteret etter hvert som elementene fikk spilt seg inn. Ble bra til slutt da :)
    Et lim som blir brukt i spideren (den gule bølgeformen som sentrerer talespolen i magnetgapet) vil slippe seg løs og bli mykere etter innspilling. Og naturligvis vil både følsomheten og klangbalansen i basselementet endre seg. Mellomtonen (hvis dette er separat - kjenner ikke høyttaleren du nettopp har fått) tar gjerne lenger tid å spille inn.

    Min anbefaling er å vente med å bytte forsterker til du har spilt på de nye høyttalerne regelmessig et par tre måneder.

    Vidar
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    det du haddefra før låt bedre. bra at du tok vare på dem,så der har du jo løsningen
     

    fotofredrik

    Fersking
    Ble medlem
    10.05.2015
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Hei igjen..

    Da har jeg lånt meg en forsterker fra HFK (Cambridge Azur 851w) for og lytte, og det er uten tvil noe galt med 683'ene.
    Greit at de kanskje trenger litt innspilling, men de skal ikke høres ut som blikkbokser heller.
    Så da blir det heving av kjøp, får håpe det går.
    På den annen side spiller 685 ene helt rått med mer effekt. Så det kan jo hende dette blir dyrt læll :p
    Artig og høre detaljer i lyden man ikke visste var der :)

    takk igjen for hjelp og forslag!
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Jeg har alltid vært fan av lyden i B&Ws "tidligere modeller" men syns de nyere er vel kalde, krevende og kjedelige egentlig.
    Nå har jeg Sonus Faber som jeg på en måte syns overtok der B&W slapp, men de er så mye bedre på alt.
    Så mitt råd er, sjekk ut Venere 2,5 eller 3,0. Litt laidback og egentlig perfekt for å "tune" med forsterkervalg. Feks kl D og Hegel (som jeg har) tar fram morrofaktor med tight og rask bass, og feks McIntosh, kompaniet osv får frem den lune "blueslyden" til gangs.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg har alltid vært fan av lyden i B&Ws "tidligere modeller" men syns de nyere er vel kalde, krevende og kjedelige egentlig.
    Siden når?

    Jeg har B&W DM603S3, som vel er to generasjoner tidligere (2006-isj) enn 683. Jeg er strålende fornøyd med lyden i de og jeg driver dem med en middels yamaha receiver. Jeg vil ikke si at jeg har erfaring med at B&W er krasse i diskanten. Mine er faktisk litt slappe og låter best uten frontdeksel. Dessuten er de trange, slik at toe-in absolutt er nødvendig.

    Mine erfaringer med B&W er typisk: Litt hotte i mellomtonen (600 og 1500 hz). Rolig dipp i området 2-4 kHz (aka BBC dip) og jevn og god diskant.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid vært fan av lyden i B&Ws "tidligere modeller" men syns de nyere er vel kalde, krevende og kjedelige egentlig.
    Siden når?

    Jeg har B&W DM603S3, som vel er to generasjoner tidligere (2006-isj) enn 683. Jeg er strålende fornøyd med lyden i de og jeg driver dem med en middels yamaha receiver. Jeg vil ikke si at jeg har erfaring med at B&W er krasse i diskanten. Mine er faktisk litt slappe og låter best uten frontdeksel. Dessuten er de trange, slik at toe-in absolutt er nødvendig.

    Mine erfaringer med B&W er typisk: Litt hotte i mellomtonen (600 og 1500 hz). Rolig dipp i området 2-4 kHz (aka BBC dip) og jevn og god diskant.
    Akkurat de 603 S3-ene du har der er fasans så gode! Hørte de oppe på hifiklubben i Trondheim i sin tid og de var enormt deilige i lyden!! Homogene og naturlige og akkurat passe laidback til at man fikk go'følelsen. Spilte både film og musikk over rimelig NAD-elektronikk og det var bærre lækkert! Banket et par høyrøstete Dalier ned i støvlene, disse skuffet enormt med kantet og stiv lyd, de gjorde hvert fall meg flakkende i blikket med en gang.

    Heia 603 S3, er de rett og slett bedre enn de som kom etterpå?? Nesten så jeg tror det.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har alltid vært fan av lyden i B&Ws "tidligere modeller" men syns de nyere er vel kalde, krevende og kjedelige egentlig.
    Siden når?

    Jeg har B&W DM603S3, som vel er to generasjoner tidligere (2006-isj) enn 683. Jeg er strålende fornøyd med lyden i de og jeg driver dem med en middels yamaha receiver. Jeg vil ikke si at jeg har erfaring med at B&W er krasse i diskanten. Mine er faktisk litt slappe og låter best uten frontdeksel. Dessuten er de trange, slik at toe-in absolutt er nødvendig.

    Mine erfaringer med B&W er typisk: Litt hotte i mellomtonen (600 og 1500 hz). Rolig dipp i området 2-4 kHz (aka BBC dip) og jevn og god diskant.
    Akkurat de 603 S3-ene du har der er fasans så gode! Hørte de oppe på hifiklubben i Trondheim i sin tid og de var enormt deilige i lyden!! Homogene og naturlige og akkurat passe laidback til at man fikk go'følelsen. Spilte både film og musikk over rimelig NAD-elektronikk og det var bærre lækkert! Banket et par høyrøstete Dalier ned i støvlene, disse skuffet enormt med kantet og stiv lyd, de gjorde hvert fall meg flakkende i blikket med en gang.

    Heia 603 S3, er de rett og slett bedre enn de som kom etterpå?? Nesten så jeg tror det.
    Artig nok hadde jeg en periode med 600 S3 i forbindelse med ventetid på erstatningselementer til mine 'egentlige' høyttalere i 2003. De var knakende gode, rett og slett. Forbausende gode både pris og størrelse tatt i betraktning.

    Tillegg: Jeg har vel alltid vært der. Ryker et element, så er det bråttom å erstatte. Bor jeg brått to steder, så trenger jeg to anlegg med en gang, reiser jeg mye en periode, så har jeg et akutt behov for bærbar headfi. Og så bortetter...
     
    Sist redigert av en moderator:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Artig nok hadde jeg en periode med 600 S3 i forbindelse med ventetid på erstatningselementer til mine 'egentlige' høyttalere i 2003. De var knakende gode, rett og slett. Forbausende gode både pris og størrelse tatt i betraktning.

    Tillegg: Jeg har vel alltid vært der. Ryker et element, så er det bråttom å erstatte. Bor jeg brått to steder, så trenger jeg to anlegg med en gang, reiser jeg mye en periode, så har jeg et akutt behov for bærbar headfi. Og så bortetter...
    Heh. Artig du sier det... Jeg har nettopp vært i en kjøpe-til-meg-600-S3 fase. Jeg skal bruke dem som surround og takhøyttalere i min kommende Atmos-kino. Det fine med hele den serien er at lydbildet henger så fantastisk godt sammen mellom de ulike modellene i serien. Slik at mine 603 S3 liker godt å jobbe sammen med LCR600 og 600 S3 :)

    20150329-0001-AV.jpg
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Jeg har alltid vært fan av lyden i B&Ws "tidligere modeller" men syns de nyere er vel kalde, krevende og kjedelige egentlig.
    Siden når?
    Kjøpte vel mine første B&W i 1990 hvis jeg husker rett og har hatt noen oppigjennom, de siste jeg hadde var 802 Matrix S3. Det er også den siste fra B&W jeg har blitt umiddelbart imponert av og som fortsatte å imponere etter litt tids spilling.
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    014.jpg
    DEON er det merket jeg har holdt meg til utenom KENWOOD sine toppmodeller å ennå har min KD-770D platespiller som de gir opp mot 15000 svkr.på E-BAY for.Men når det gjelder lyd mener DENON sine tyngre modeller er nøytrale å passer alle merker høyt.ere jeg har hatt å selv om folk tror jeg var gal som solgte de største INFINITY KAPPA å heller kjøpte SEAS TOWER spiller gml.SEAS mye bedre å har hørt HARBETH 40.1 som koster mere enn man får ett super anlegg for og lyden var nesten lik SEAS 503/603 så skal legge på nye plater utenpå de SEAS 603 og 403 som er nesten lik HARBETH 40.1 utenom mellomtonen som er rund så de ser likedane ut med skruer visende på frontplaten å da får tykkere plater enn 22mm.men har dempet de med noe nytt JULA fikk inn som skal brukes på vaskemaskiner osv.å det virket kjempebra så man trenger ikke kjøpe svindyre på Hi-Fi butikker der samme koster flere tusen for 2-3kvm.2 av mine rom men har hele huset fylt av stereo og da tunge modeller så må vel snart selge noe?
    026.jpg
    046.jpg
    004.jpg
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    ENIG I AT b&W sine eldre modeller utenom toppmodellene var vanlige å stygge høyt.ere med den kjedelige engelke lyden som Hi-End folk mente skulle være før.De mente at ROGERS LS/3A var høyt.ene som overgikk alt,men hva med bass å diskant for på selv ett super anlegg fra England selvfølgelig hørtes ut som en mellomtone lik CELESTION sine eldre å som er det mest kjedelige jeg har hørt.Der var elementene feste med fire klemmer utenpå å slavebass så selv om de skulle være Hi-End hlyt.ere byttet de raskt ut med mine første SEAS 503 som hadde samme 13" DD bass som disse SEAS TOWER har.Er 13" i 603 også men ikke DD typen å har gummiringer så de holder i mange flere år enn DD bassene med skumgummi ringer men skifter heller nye enn å bytte ut disse høyt.ene da det fås ikke bedre til denne prisen å med litt oppgradering blir ennå bedre.Så jeg mener det skal være både bass å trykk,men ikke som Cervin Wega sine som bare kan spille bass idag å må finne de gamle om man skal ha ekte C.V for han som startet det firmaet var den som laget bassene til INFINITY i begynnelsen.
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Denne typen skal være bra,men er jo små så da er begrenset hvor mye dyp bass man får å størrelse på rom de kan brukes i for mange tror studiomonitorer kan brukes til hjemme stereo men de er laget så man skal sitte med ørene maks en halv meter fra de så derfor ikke bli fristet av prisene på dem selv om det er mye for pengene å som regel er aktive.Må til BBC sitt studio eller Beatles sitt gamle om man vil høre innspilling på store som B&W 80? serien eller TAD som nå brukes av mange men koster jo over 100K for ett par så blir bruktmarkedet om jeg skulle hatt råd til 1 par.
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    .Ok,men prøver å hjelpe de som ennå ikke har nok erfaring til å sette på en motatnder.Fikse en effektforsterker og da er fint om dere sender slike kommentarer privat?Men er slik jeg skriver når det går fort å vil bli ferdig for har andre ting å gjøre enn å sitte ved en pc.Da jeg heller gjør noe med nye stereo komponenter jeg har kjøpt.eller fikse denne som nå er lik ny for en kompis.Mvh.Tor
    PS!Men kan mye om vintage og rør osv.får andre ta seg av.
    002.jpg
    002.jpg
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Det er noe mange ikke har å må finne småting istedet for å holde seg til emnet.Mvh.
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Beklager at 2 bilder av samme DENON POA-2800 ble med,men var ikke meningen.Sorry til de som må ha.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Her var det jaggu mange raske og gode svar! Tusen takk!
    Når det gjelder hvorfor 683 så er det rett og slett at det var de høytalerne jeg likte best etter en demorunde på forskjellige hifibutikker, så når de nå har falt en del i pris så slo jeg til på et par på brukten.

    Ble naturlig nok skuffa når de ikke låt slik som jeg husket, og man blir ikke veldig klok av å sitte å gruble for seg selv. Så da spør man folk som har greie på det.

    Nå skal det sies at begge diskantene er trykt inn av en barnefinger, men jeg har bestilt nye som kommer på fredag.
    kan jo hende det løser noe av problematikken.

    Jeg hører jo at de er mye mer åpne enn mine 685 som jeg brukte tidligere, men synes disse spiller mye mykere i toppen enn 683. Så derfor lurte jeg på om det kunne være et effektproblem. 685'ene står her enda, så mulig de finner veien tilbake i stua.

    Det et blir ikke spilt mye på ekstremt høyt volum heller, så er det slik at en mindre kraftig forsterker vil spille likt som en sterk en på lavere volum, også skiller det etterhvert som desibelene øker? Eller hører man forskjell fra startlinja?

    Men en det kan jo hende at jeg rett og slett har feil høytalere.. Det går omtrent like mye i tv / film som i musikk så tror nok at Yamaha recieveren blir der den er, så får jeg kanskje sende 683'ene på båten og se meg om etter noe som er mer lettdrevet og passer bedre i stua her! Åpen for forslag her og jeg :)
    er ikke noe proplem med og få intrykket diskant ut igjen,prøv med støvsuger.Har gjort det flere ganger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn