Jeg forstår ikke, ergo hører jeg ikke

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Kan være greit å ha i bakhodet at litt av grunnen til at man henger seg spesielt opp i blindtesting av kabler er at det ikke finnes vitenskapelig forklaring på hvorfor de skal oppføre seg annerledes hvis de måler likt.

Hvis man tar 2 ulike kabler som måler likt, men som har ulike oppbygging - så vil man ved verdens fremste fysikklaboratorier, med all verdens måleutstyr tilgjengelig - ikke greie å skille disse to kablene fra hverandre. Derimot kan en middelaldrene mann fra Norge bare koble de opp i stereoanlegget og klart skille de på et blunk...det er påstanden som tiltrekker seg oppmerksomheten.
JEG FORSTÅR IKKE, ERGO HØRER JEG IKKE

Dette åpningsinnlegget er et lite skråblikk på en gjenganger her inne. Sitatet er sakset fra blindtest/kabeltråden her på samme underforum. Man påberoper seg all verden kompetanse og innsikt i vitenskapen. Man har oversikt over de fremste fysikklaboratorier og all verdens måleutstyr.

-Eller er det egentlig slik fatt at man bare behersker ohms lov og et multimeter? Og så er resterende basert på synsing, manglende erfaring og en dose fordommer?

Og så var det denne vitenskapen da? Hvem er det egentlig som besitter den? Hvem er Akademia? Er det en imaginær mengde hvite frakker et sted i Japan? Skjer forskning på et fagområde bare på et sted i verden? Eller kan det tenkes at flere forskjellige miljøer forsker på samme problemer? Må man ha hvit frakk for å være forsker, eller kan man være ikledd flanellskjorte?

Vær klar over at hi-fi industrien er en nisje. Mye av forskningen og nybrottsarbeidet her skjer på lokalt plan. Enkelte forummedlemmer (You Know Who) har viet sitt liv på Sentralen til å drite ut hi-fi bransjen. Det forsøkes tegnet et bilde av en overpriset, kunnskapsløs bransje av sjarlataner.

Dette er en ufin svartmaling av realitetene. Et og annet svart får finnes selvsagt, og merkevarehysteriet i den rike verden kan gi enkelte stygge utslag. Men ikke la disse unntakene ødelegge helhetsinntrykket av en seriøs og hardtarbeidende bransje, full av ildsjeler på magre budsjetter.

---------------

OK, tilbake til Topic: ikke bruk din begrensede vitenskapelige innsikt til å forklare din begrensede lytteerfaring. Hva du ikke har hørt bør ikke forklares med hva du ikke har forstått.

Det er nemlig slik at menneskets hørsel er historisk konstant. Vi hører ikke bedre i dag, enn våre forgjengere gjorde i steinalderen. Også de som utviklet stereoanlegg på 60-tallet hørte like godt som hva vi hører i 2011.

Imidlertid har vitenskapen utviklet seg fra år til år. Det som tyske vitenskapsmenn i 1973 definerte som Hi-Fi i DIN 45 500 normen, er i dag Lo-Fi. Tenk litt på det. I dag kan vi måle og forstå mye mer enn i 1973. Og i 2021 vil vi måle og forstå mer enn i 2011. Dette er så vidt elementært at selv Vreden ikke har noe å gnage på.

Vitenskapen utviklet de første forsterkere, Single Ended Triode på 30 tallet. Etter 2. verdenskrig ble de forbedret - målemessig – med hjelp av global motkobling. På 60-tallet gav vitenskapen oss transistorforsterkeren. Global motkobling fulgte med på lasset. Transistor med global motkobling hadde vitenskapens blåe stempel, det var mye effekt og lite forvrengning.

På 70-tallet gjorde hi-fi entusiastene anskrik. Disse nymotens transistorforsterkerne hadde ikke like god lydkvalitet som de gamle rørkonstruksjonene. Tenk det! Så var det nisjeindustrien som gikk foran (for eksempel EC!) med overgang fra global til lokal forvrengning og fokus på dette med TIM. En ny forvrengningsform som forrige generasjon vitenskapsmenn ikke var klar over. Tenk det.

Og sånn har det gått slag i slag, innenfor de fleste grener av Hi-Fi bransjen. På Kjeller satt Leif Ernstsen i flanellskjorte og målte og lyttet på sine Dynamic Precision effektforsterkere. Han oppdaget at de låt bedre hvis han kontrollmålte hver enkelt transistor og paret de. Frakkene i komponentindustrien klarte nemlig ikke masseprodusere transistorer med snevre nok toleranser.
10 år senere sluttet Ernstsen å måle transistorer. Han hadde oppdaget at kvalitet til slutt var blitt god nok.

I Skottland var det noen amatører i en garasje som i 1972 laget en platespiller som spilte ringer rundt de flotte spillerne fra store konsern med mange frakker på lønningslista. Hvem av disse vil du definere som vitenskapsmenn, ikke basert på bakgrunn og hvit frakk, men basert på hva de utrettet?

Linn didn't invent the turntable, we simply understood that there was more information on an LP record than people were capable of accessing, so we applied our understanding of engineering to extracting it. –Ivor Tiefenbrun

-----------------

Det var alt for i kveld. Mer i morgen.
 

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Faen faen faen!
Jeg solgte denne NAD'en for 3000,-
Det der synes å være en perfekt gjennomført ABX test. Her har alt gått oppskriftsmessig for seg.
RESULTAT: NO DIFFERENCES OF SOUND between MARK LEVINSON 333 and the NAD C370.

Lenge leve den eneste vitenskapelige dokumenterbare måten å evaluere Hi-Fi på: ABX!




Bemerk at det ikke er snakk om å kåre hvem som er best av de. Resultatet av testen er at det simpelthen ikke er noen forskjell. De låter likt!
 

Vedlegg

N

nb

Gjest
pedal skrev:
Det der synes å være en perfekt gjennomført ABX test. Her har alt gått oppskriftsmessig for seg.
RESULTAT: NO DIFFERENCES OF SOUND between MARK LEVINSON 333 and the NAD C370.
Siden du åpenbart synest resultatet er tåpelig kan du kanskje si noe om hvorfor utover å vise et bilde av sakene?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.681
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Hør, hør! Meget bra, Pedal. Skal godt gjøres å finne noe og Gnage på her, ja.
Du har kommet med et innlegg jeg har prøvd å formulere lenge. Heldigvis kom du meg i forkjøpet, da dette var mye bedre enn min kladd. Vitenskap fremstilles av enkelte her inne som noe statisk som har funnet sin endelige form, og derfor overgår alt annet. Mens det derimot, som du sier, er hørselen som har funnet sin endelige form. Noe den gjorde for tusener av år siden, før hjulet var oppfunnet. Da velger jeg å fortsette og la ørene mine avgjøre hva som låter best.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel Petter...nå er det engang slik at overføring av elektriske signaler ikke er noe som er særegent for hifi....Signaloverføring i form av printbaner eller kabler finnes i alt elektrisk utstyr osm er produsert - og audsiosignaler er ikke spesielt komplisert i så måte - i datamaskiner hvor frekvenser og sinaler er langt mer ømfindtliger - Cisco lanserte vel nylig en switch som kunne håndtere en datamengde tilsvarende at alle kinsere streamet HD video samtidig...og den er bygd opp basert på at kabler kun har de kjente elektriske parametere vi vil har kjent til i mer enn 100 år.....men det særdeles komplisere analoge signalet som beveger seg mellom en CD spiller og preamp - det blir for komplisert. På din DP er inngangsimpedansen 200 000 Ohm - jeg tviler på at en fornuftig konstrukert kabel vil skap nevneverdige ulineariteter i en slik overføring.

Det som er gøy med dere kabelevangelister er at dere ikke bare påstår det finnes en egenskap man ikke greier å måle - konsekvensen av å tro på kabelselgerenes propaganda er jo at det må finnes mange egenskaper som er ukjent for vitenskapen, men lett hørbart for de med gullører. For det er jo ganske så merksnodig at kabler ikke konvergerer mot et likt design. Det gjør de ikke - toppmodeller som alle er langt bedre enn vanlig kobberkabel kan like gjerne være syltynne gullkabler som tykke kobberkablerm, det kan være multistrand og solidcore, det kan være gull, sølv, kobber og andre metallerm de kan være flettet eller ikke, de kan bruke ull, silke, teflon eller plast som isolasjon, de kan være med bokser eller ikke, cryobehandlet eller ikke, med eller uten bybee osv.

Hvis det nå var slik at det faktisk fantes en egenskap som utgjorde en forksjell mellom sølv og gull, som vi i dag ikke greide å måle - så ville jo det bety at kobberkabler som målte likt også skulle låte likt. Derfor må det være enda en uoppdaget egenskap som gjør at det er forksjell på tynne og tykke kobberledere, og enda en uoppdaget egenskap som skilte isolasjonsmaterieler osv. Hvordan forklarere du at det på ingen måte er fellestrekk mellom dyre kabler i hvordan de er bygd opp...?

Man skal også være litt foriktig med hvordan man karakteriserer sine motdebattanter all den tid man har like tynne bevis for sine påpstander som religiøse, snåsamannen, healere, Loch Ness monsteret, Marta Lousie og gjengen på den sjette sans....

Så hvis du svarer meg på hvorfor man ikke må ta hensyn til andre egenskaper enn de kjente i noen andre applikasjoner en audioutstyr, og hvorfor dyre kabler på ingen måte har noen fellestrekk - så skal jeg gjerne fortsette diskusjonene med deg.....

Mvh
OMF
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.469
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
pedal skrev:
RoDa skrev:
Faen faen faen!
Jeg solgte denne NAD'en for 3000,-
Det der synes å være en perfekt gjennomført ABX test. Her har alt gått oppskriftsmessig for seg.
RESULTAT: NO DIFFERENCES OF SOUND between MARK LEVINSON 333 and the NAD C370.

Lenge leve den eneste vitenskapelige dokumenterbare måten å evaluere Hi-Fi på: ABX!

Det morsomme er at OMF som nå frelst men tidligere tulling (Shakti steiner?!?!?!?!!! Var ikke bare litt tulling han ;D ) skal stille seg bak og forsvare abx som den ultimate test.

Men så kan den samme OMF prestere å kjøpe en dyr forsterker siden den måler bedre enn en billig integrert.
At målingene til den dyre ikke betyr en skit for lyden, bevist via abx, betyr plutselig ikke så mye.
For det kan jo hende at de gode målingene gjør at hvis du har mange nok slike komponenter med gode målinger i anlegget så kan det bli hørbart til slutt...... ;D ;D

Er det bare jeg som ser humoren i dette?





Har jeg sagt at abx er ubrukelig?
(Ops, kanskje stoppe med det nå. Tror det er noe med forumregler og repetisjon... :-X )



R
 
N

nb

Gjest
Ang NAD vs Mark Levinson:

Rhesus skrev:
Blir en forsterker bedre om det står Mark Levinson på den?

Det står etterhvert mer og mer klart for meg at den virkelige forskjellen på mye elektronikk er innpakning og markedsføring. Et skjema på en Mark Levinson eller Krell er ikke stort annerledes enn en NAD, Xindak osv, de bruker de samme komponentene og den samme teknologien. Teknikkene som benyttes i transistorforsterkere har ikke endret seg nevneverdig på minst 25 år, men unntak kanskje av klasse D, selv om det fantes noen klasse D forsterkere for 25 år siden også.

Jeg tror at hifi-end bransjen er akkurat som luksusmerkebransjen, det er navnet, og følelsen av luksus som er det viktige.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Siden du åpenbart synest resultatet er tåpelig kan du kanskje si noe om hvorfor?

RoDa har øyensynlig googlet litt og funnet en av de mange publiserte ABX testene på weben. En av disse testene hvor alle apparater låter likt, uansett om de koster $200 eller $6000. Det komiske oppi det hele er hvordan de i fullt alvor beskriver hele prosessen ned i minste detalj. Det hele dokumentert på vitenskapelig vis. Men så ser jeg hvilken "metode" som er anvendt: ABX! -Da er det jo bare riste oppgitt på hodet.

Det vitenskapelige elementet her er matematikken i sansynlighetsberegningen. Desverre stiller matematikken krav om for mange repetisjoner på en og samme kveld, slik at testobjektene ender opp med å låte likt. Matematikken kolliderer med psykoakustikken. Det såkalte "Gullfisksyndromenet". Det er synd at Gullfisksyndromenet ikke ble allment kjent før etter intervjuet med Bob Stuart i TAS. Da kunne vi ha spart oss alt dette ABX tøvet innenfor Hi-Fi gjennom 35 år.

Eller hva mener du, NB? Er det ingen hørbar forskjell mellom en ML 333 og en NAD C370?
 

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
... det skorter fortsatt på metodisk lytting.

mvh
KJ
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.469
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
pedal skrev:
Eller hva mener du, NB? Er det ingen hørbar forskjell mellom en ML 333 og en NAD C370?
Han prøver å late som han mener det. ;)
Men som alle abx-tilhengere feiger han ut og tror ikke helt på det når han skal kjøpe komponenter til eget anlegg. :D
 
V

vredensgnag

Gjest
Lexicons Blu-ray på toppen er USD 3000 dyrere enn Oppos under, og må derfor være mye bedre. Litt synd at den ikke er like slank. (Ha tålmodighet, det er en gull-link i bånn!)



Nei, har du sett!





Hva med ventilasjonen? Å, det er bare å skjære ut høl i bånn, slik at Oppo-inside får puste.



Mark Levinson ja, det er ihvertfall bra greier. Han har aldri pakket om billig kinamikk i dyr ny kosmetikk. Hmmm, når jeg tenker meg om så var det vel noe Red Rose greier, var det ikke det?

Chinese hi-fi companies are now starting to enter the world market on their own. For years Japanese companies such as Denon sold rebadged OEM products by 2Shanling and 2Shengya, and Rotel and Mark Levinson's Red Rose Music sells rebadged OEM products by Korsun. Carrying on his successful story of Korsun, Mr. Zou Yuan Yuan, president and chief designer, founded 2Dussun. 2aaa-audio.com and 2Response Audio are targeting the high end, definitely not "cheap" electronics with excellent Chinese products. 2Affordable Valve Company and PrimaLuna are getting popular in Europe. Many speaker brands including Klipsch, Velodyne, Infinity, Tannoy and 2Athena import speakers from China. A lot of hifi equipment and cables are actually rebadged imported OEM'd electronics from China with huge price markups.

Maybe finally the world hifi market deserves a "wake up call" to start selling their products at reasonable affordable prices. The decline in sales of hifi hardware is directly attributable to the insatiable greed of hifi companies who've raised their prices to insane tiers.

De av dere som er interessert i å finne ut av hva som er inne i boksene deres vil ha glede av denne linken, som i detalj går gjennom kinamikk i ny drakt. Noen år siden, og mye trist har skjedd siden, selvsagt. Er lite som ikke lages der nå.
http://www.xs4all.nl/~viver/chinese hi-end/iwanttoknow.html

Bruk Google Translate for å få kinesisk over på noe leselig. Det er veldig underholdende.
 
N

nb

Gjest
Siden RoDa (og tydligvis du) synest den siden viser at "alt låter likt i en ABX" så kan dere kanskje også svare på hvordan de da klarte å skille Discman og Audio Note DAC, samt at ALLE i testpanelet foretrakk Discman fremfor Audio Note. De testene har for øvrig vært linket til mange ganger og er svært gammelt nytt.

Og nei, jeg har ikke hørt den Levinson-saken og ikke den NAD-saken, og det tror jeg ikke du har heller (hvilket etter manges oppfatning burde tilsi at du skulle holde munn om lyden fra den ene vs den andre). Jeg synest ikke det er så rart at to transistorforsterkere som høyst sannsynlig er svært likt oppbygget rent kretsmessig låter temmelig likt så lenge de begge brukes innenfor "komfortsonen" - synest du? Nøyaktig hva har ML gjort som ikke Nad har gjort siden du åpenbart er så sikker på at ML låter bedre enn NAD. Skulle jeg tippe hvem av de to som har de dyktigste ingeniørene ansatt hadde jeg satt pengene mine på NAD.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Pø om pø med hvor upålitelig bablefisken er så ser det ut til å være vesentlige metodiske feil i noen av de spanske testene det vises til, og disse er lite egnet til å bevise annet enn at metodiske feil gir rare resultater.

mvh
KJ
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
RoDa skrev:
pedal skrev:
RoDa skrev:
Faen faen faen!
Jeg solgte denne NAD'en for 3000,-
Det der synes å være en perfekt gjennomført ABX test. Her har alt gått oppskriftsmessig for seg.
RESULTAT: NO DIFFERENCES OF SOUND between MARK LEVINSON 333 and the NAD C370.

Lenge leve den eneste vitenskapelige dokumenterbare måten å evaluere Hi-Fi på: ABX!

Det morsomme er at OMF som nå frelst men tidligere tulling (Shakti steiner?!?!?!?!!! Var ikke bare litt tulling han ;D ) skal stille seg bak og forsvare abx som den ultimate test.

Men så kan den samme OMF prestere å kjøpe en dyr forsterker siden den måler bedre enn en billig integrert.
At målingene til den dyre ikke betyr en skit for lyden, bevist via abx, betyr plutselig ikke så mye.
For det kan jo hende at de gode målingene gjør at hvis du har mange nok slike komponenter med gode målinger i anlegget så kan det bli hørbart til slutt...... ;D ;D

Er det bare jeg som ser humoren i dette?





Har jeg sagt at abx er ubrukelig?
(Ops, kanskje stoppe med det nå. Tror det er noe med forumregler og repetisjon... :-X )



R
Vel - jeg kan hjelpe deg litt på vei. Du trekker frem mitt forsterkervalg som et eksempel. For meg er målet å ha minst mulig forvrengning av singalet - da er valget relativt enkelt. DPen måler usedvanlig godt, leverer masse strøm og har formidabel dempingsfaktor, osv - de passer veldig godt til mitt formaål. I tillegg er de så godt som evigvarende (Jeg har hatt DP i 10 år - 3 stk på det meste og har ikke hatt 1 problem ennå. PRisen er også gunstig på det norkse bruktmarkedet! Jeg behøver ikke å gjøre en ABX for å bekrefte at den er bedre enn en annen forsterker. Det viser specs at den er.

En kabel derimot er det ingen grunn til at skal være bedre. Derfor etterspør man ABX - ikke fordi ABX er et verktøy for å bestemme hva som er best - men for å avsløre om det i det hele tatt er hørbare forksjeller.

Selv kameratene øverst i tråden skjønner dette....

Mvh
OMF
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.469
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hurra vreden, du klarte å finne en produsent som har jukset!! Juhhuu!

Det andre du skriver om er RED ROSE, som er mannen ML og ikke merket.



Hehe, nb, så du synes det er rart de klarte å skille en AN DAC fra en discman? Det er jo innlysende at de kan skilles fra hverandre.
Det er så enorme forskjeller at selv bestemor på 80 kan skille de med bind for øra.
Egentlig bør man gratulere Matrix som fant noe som steg frem fra abx-ens tykke tåke og lot seg avsløre.


Jeg har hørt og eid NAD C370, og vet hva den er god for.
Har også hørt ML ved flere anledninger.
Kult at du velger NAD, nå er det bare å putte penga der kjeften er.
Gleder meg til å følge din vei mot et ekte abx-testet stereoanlegg.
Hvor billig (og like bra) kan det bli?
 
V

vredensgnag

Gjest
RoDa skrev:
Hurra vreden, du klarte å finne en produsent som har jukset!! Juhhuu!

Det andre du skriver om er RED ROSE, som er mannen ML og ikke merket.



Hehe, nb, så du synes det er rart de klarte å skille en AN DAC fra en discman? Det er jo innlysende at de kan skilles fra hverandre.
Det er så enorme forskjeller at selv bestemor på 80 kan skille de med bind for øra.
Egentlig bør man gratulere Matrix som fant noe som steg frem fra abx-ens tykke tåke og lot seg avsløre.


Jeg har hørt og eid NAD C370, og vet hva den er god for.
Har også hørt ML ved flere anledninger.
Kult at du velger NAD, nå er det bare å putte penga der kjeften er.
Gleder meg til å følge din vei mot et ekte abx-testet stereoanlegg.
Hvor billig (og like bra) kan det bli?
Det kryr av folk som har jukset, Roda. De syns selv at det ikke er juks, at det forretningsmessig er lynsmart. Red Rose har jeg linket til tidligere og tom hjulpet en HFSer med å finne ut av hvordan han skulle få tak i opprinnelig enhet, til en greiere pris men med eksakt samme funksjon og look.

That's the point.

Litt rart her nå.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.469
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
OMF skrev:
Vel - jeg kan hjelpe deg litt på vei. Du trekker frem mitt forsterkervalg som et eksempel. For meg er målet å ha minst mulig forvrengning av singalet - da er valget relativt enkelt. DPen måler usedvanlig godt, leverer masse strøm og har formidabel dempingsfaktor, osv - de passer veldig godt til mitt formaål. I tillegg er de så godt som evigvarende (Jeg har hatt DP i 10 år - 3 stk på det meste og har ikke hatt 1 problem ennå. PRisen er også gunstig på det norkse bruktmarkedet! Jeg behøver ikke å gjøre en ABX for å bekrefte at den er bedre enn en annen forsterker. Det viser specs at den er.
Regner med du spøker her, eller eventuelt prøver å vri deg unna......
Specs viser at den måler bedre, det viser ikke om den låter bedre/forskjellig fra NAD C370.
Da må det abx til!
Moro med de andre argumentene dine, spesielt det med at du har lav forvregning som en hobby, selv om det ikke trenger å bety noe for lyden.


En kabel derimot er det ingen grunn til at skal være bedre. Derfor etterspør man ABX - ikke fordi ABX er et verktøy for å bestemme hva som er best - men for å avsløre om det i det hele tatt er hørbare forksjeller.

Selv kameratene øverst i tråden skjønner dette....

Mvh
OMF

Tror du strekker det langt når du mener apekattene forstår hvorfor man MÅ bruke abx på kabelforskjeller. ;)
At jeg er en apekatt kan du heller si høyt, tåler det jeg.

Alle forskjeller må bevises med abx, uten unntak.
Selv om du kan vise til hva som er mer eller mindre sannsynlig basert på din egen kunnskap eller hva du har lest, så forteller ikke det om hvor hørbart det er i ditt eget oppsett? Det blir bare unnskyldninger for å unngå å måtte ta ubehagelige valg.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
RoDa skrev:
At målingene til den dyre ikke betyr en skit for lyden, bevist via abx, betyr plutselig ikke så mye.

(...)

Er det bare jeg som ser humoren i dette?
At en abx-test (eller en annen test for den saks skyld) ikke påviser en forskjell beviser ikke at det ikke finnes noen forskjell.

Om ikke et eksempel, så i det minste en illustrasjon:
-Jeg hevder å kunne forklare hva resultatet av en abx-test viser og ikke viser på en på en forståelig måte.
-Jeg forklarer det for deg.
-Du skjønner ikke.
-Jeg har ikke vist at jeg kan forklare.
-Men det kan hende at forklaringen var god allikevel.

Så sterke oppfatninger (eller kjennskap til fakta, som du kaller det) om abx, og beviselig ha skjønt så lite av det...

Er det bare jeg som ser den ufrivillige komikken i dette?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Beklager RoDa - det der gidder jeg ikke å diskutere!

Mvh
OMF
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.469
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
vredensgnag skrev:
RoDa skrev:
Hurra vreden, du klarte å finne en produsent som har jukset!! Juhhuu!

Det andre du skriver om er RED ROSE, som er mannen ML og ikke merket.



Hehe, nb, så du synes det er rart de klarte å skille en AN DAC fra en discman? Det er jo innlysende at de kan skilles fra hverandre.
Det er så enorme forskjeller at selv bestemor på 80 kan skille de med bind for øra.
Egentlig bør man gratulere Matrix som fant noe som steg frem fra abx-ens tykke tåke og lot seg avsløre.


Jeg har hørt og eid NAD C370, og vet hva den er god for.
Har også hørt ML ved flere anledninger.
Kult at du velger NAD, nå er det bare å putte penga der kjeften er.
Gleder meg til å følge din vei mot et ekte abx-testet stereoanlegg.
Hvor billig (og like bra) kan det bli?
Det kryr av folk som har jukset, Roda. De syns selv at det ikke er juks, at det forretningsmessig er lynsmart. Red Rose har jeg linket til tidligere og tom hjulpet en HFSer med å finne ut av hvordan han skulle få tak i opprinnelig enhet, til en greiere pris men med eksakt samme funksjon og look.

That's the point.

Litt rart her nå.


Se her borte, vreden, her borte... Hallo!!! HER er topic, ja. ;)

Saken er NAD C370 kontra ML pre + effekt.
Det var du som begynte å vase med produsenter som jukser og dro med deg ML i dragsuget siden du hadde hørt noe om mannen ML og RedRose.



NAD C370 og ML pre + effekt.
Ikke til å skille i abx.
Er det noen som seriøst tror at det ikke er hørbare forskjeller på de to?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.469
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
OMF skrev:
Beklager RoDa - det der gidder jeg ikke å diskutere!

Mvh
OMF


Ja, det var jo overraskende......
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
RoDa skrev:
NAD C370 og ML pre + effekt.
Ikke til å skille i abx.
Er det noen som seriøst tror at det ikke er hørbare forskjeller på de to?
Så du har lest en test der noen har mislyktes i å høre forskjell på to forsterkere det trolig er hørbare forskjeller på, og så lurer du på om en eller annen målemafia aksepterer dette som bevis på at de nevnte forsterkerne låter likt?

Herre...
 
N

nb

Gjest
totte skrev:
Så sterke oppfatninger (eller kjennskap til fakta, som du kaller det) om abx, og beviselig ha skjønt så lite av det...

Er det bare jeg som ser den ufrivillige komikken i dette?
Nei - du er ikke alene.

RoDa har blitt fortalt hva han kapitalt har misforstått ca 67235 ganger uten å skjønne forklaringene - han har faktisk skjønt så lite av alle disse forklaringene at han fortsatt tror han har et godt poeng når han prøver å gjøre narr av noe som er åpenbart for alle med et absolutt minimum av metodekunnskap at han ikke skjønner noesomhelst av.

RoDas korstog mot ABX uten å skjønne hva metodikken innebærer og ikke innebærer har pågått et par-tre år allerede, så det går nok ikke over med det første.

At det er mulig å ha diskutert ABX så mye og så lenge og hardt uten å skjønne hva det faktisk er for noe er en prestasjon det virkelig står respekt av.

Helt utrolig.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
totte skrev:
Så sterke oppfatninger (eller kjennskap til fakta, som du kaller det) om abx, og beviselig ha skjønt så lite av det...

Er det bare jeg som ser den ufrivillige komikken i dette?
Nei - du er ikke alene.

RoDa har blitt fortalt hva han kapitalt har misforstått ca 67235 ganger uten å skjønne forklaringene - han har faktisk skjønt så lite av alle disse forklaringene at han fortsatt tror han har et godt poeng når han prøver å gjøre narr av noe som er åpenbart for alle med et absolutt minimum av metodekunnskap at han ikke skjønner noesomhelst av.

RoDas korstog mot ABX uten å skjønne hva metodikken innebærer og ikke innebærer har pågått et par-tre år allerede, så det går nok ikke over med det første.

At det er mulig å ha diskutert ABX så mye og så lenge og hardt uten å skjønne hva det faktisk er for noe er en prestasjon det virkelig står respekt av.

Helt utrolig.
Hva er det han ikke skjønner?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.469
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
totte skrev:
RoDa skrev:
At målingene til den dyre ikke betyr en skit for lyden, bevist via abx, betyr plutselig ikke så mye.

(...)

Er det bare jeg som ser humoren i dette?
At en abx-test (eller en annen test for den saks skyld) ikke påviser en forskjell beviser ikke at det ikke finnes noen forskjell.

Om ikke et eksempel, så i det minste en illustrasjon:
-Jeg hevder å kunne forklare hva resultatet av en abx-test viser og ikke viser på en på en forståelig måte.
-Jeg forklarer det for deg.
-Du skjønner ikke.
-Jeg har ikke vist at jeg kan forklare.
-Men det kan hende at forklaringen var god allikevel.

Så sterke oppfatninger (eller kjennskap til fakta, som du kaller det) om abx, og beviselig ha skjønt så lite av det...

Er det bare jeg som ser den ufrivillige komikken i dette?

Selvsagt var forklaringen god.
Den kom fra deg, og jeg er dum. ;)
Du får det sagt du. ;D


Du kan forsøke å dreie diskusjonen vekk fra abx som det ultimate bevis, men jeg lar deg ikke slippe unna.




Når så mye annet forsvinner i abx-ens tykke tåke, hva gjør kabelforskjeller spesielt?



Det som finnes på nettet av forskjeller som har blitt påvist med abx er bare monsterforskjellerTM
Du kan la deg irritere av at jeg mener abx er ubrukelig, men det kommer jeg til å gjøre til det finnes en abx som har påvist noe annet enn monsterforskjellerTM
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Er det virkelig personer her inne som måler, tester, googler, besøker og annet før de kjøper hobbydingser?
 
N

nb

Gjest
65finger skrev:
Hva er det han ikke skjønner?
At en ABX test ikke kan bevise fraværet av noe. Ref din egen test (som ikke var ABX, men la gå) - at f.eks du ikke hørte forskjeller er ikke det samme som at de ikke faktisk finnes, kun at du der og da ikke fant de.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
65finger skrev:
Hva er det han ikke skjønner?
At en ABX test ikke kan bevise fraværet av noe. Ref din egen test (som ikke var ABX, men la gå) - at f.eks du ikke hørte forskjeller er ikke det samme som at de ikke faktisk finnes, kun at du der og da ikke fant de.
ok, takker
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.469
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
totte skrev:
RoDa skrev:
NAD C370 og ML pre + effekt.
Ikke til å skille i abx.
Er det noen som seriøst tror at det ikke er hørbare forskjeller på de to?
Så du har lest en test der noen har mislyktes i å høre forskjell på to forsterkere det trolig er hørbare forskjeller på, og så lurer du på om en eller annen målemafia aksepterer dette som bevis på at de nevnte forsterkerne låter likt?

Herre...

...Gud?


Jeg har vist dere at selv ikke MatrixHifi som er gode på dette med abx, vreden har jo brukt dem som eksempel opp til flere ganger, ikke klarer å påvise forskjell mellom NADn og ML-settet.

Dere kan grave dere ned i hva de har gjort av feil i testen og forsøke å bortforklare resultatet, det er selvsagt en vei ut av det.

Hvis ikke så står vi igjen med to muligheter:

- Det er ikke hørbar forskjell på de to
- Det er hørbar forskjell på de to, men det påvises ikke med abx

Det siste åpner for at abx ikke er det ultimate bevis....
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
65finger skrev:
Hva er det han ikke skjønner?
At det at man ikke kan bevise noe ikke er det samme som å bevise det motsatte.

Hvis jeg kjører en test med en runde abx og treffer riktig fordi jeg hører en tydelig og klar forskjell så beviser ikke det at jeg hører forskjell, fordi man med ren gjetning vil klare det samme med 50% sannsynlighet. Men: det beviser heller ikke at jeg ikke hører forskjell.

Dessuten: Si at jeg kjører 100 runder abx med lyden av diesel- og bensinmotor på tomgang, men treffer bare 51 ganger. Dette beviser ikke at det går an å høre forskjell på diesel- og bensinmotorer. Men, det beviser heller ikke at det er umulig å høre forskjell. I dette tilfelle er en plausibel forklaring på 0-resultatet at jeg er døv, eller litt dum.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.469
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
nb skrev:
65finger skrev:
Hva er det han ikke skjønner?
At en ABX test ikke kan bevise fraværet av noe. Ref din egen test (som ikke var ABX, men la gå) - at f.eks du ikke hørte forskjeller er ikke det samme som at de ikke faktisk finnes, kun at du der og da ikke fant de.
Hey! Du må jo ikke stjele argumentet til den andre siden!!!
Det er jo kabeltilhengere som skal repetere i det uendelige at det ikke går an å bevise at det ikke er hørbart.




Det er forbannet barnslig å benytte det argumentet for alle de abx-ene som er gjort på Matrixhifi.
Nå løper alle abx-tilhengerne i hver sin retning....
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.469
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
totte skrev:
65finger skrev:
Hva er det han ikke skjønner?
At det at man ikke kan bevise noe ikke er det samme som å bevise det motsatte.

Hvis jeg kjører en test med en runde abx og treffer riktig fordi jeg hører en tydelig og klar forskjell så beviser ikke det at jeg hører forskjell, fordi man med ren gjetning vil klare det samme med 50% sannsynlighet. Men: det beviser heller ikke at jeg ikke hører forskjell.

Dessuten: Si at jeg kjører 100 runder abx med lyden av diesel- og bensinmotor på tomgang, men treffer bare 51 ganger. Dette beviser ikke at det går an å høre forskjell på diesel- og bensinmotorer. Men, det beviser heller ikke at det er umulig å høre forskjell. I dette tilfelle er en plausibel forklaring på 0-resultatet at jeg er døv, eller litt dum.

Så må du tenke litt på om det er plausibel forklaring på hvordan Matrixhifi har fått alle disse nullresultatene....
Dumme de også, kanskje?
Begynner å bli en del dumme folk rundt deg etterhvert? :D
 
V

vredensgnag

Gjest
RoDa skrev:
Jeg har vist dere at selv ikke MatrixHifi som er gode på dette med abx, vreden har jo brukt dem som eksempel opp til flere ganger, ikke klarer å påvise forskjell mellom NADn og ML-settet.

Dere kan grave dere ned i hva de har gjort av feil i testen og forsøke å bortforklare resultatet, det er selvsagt en vei ut av det.

Hvis ikke så står vi igjen med to muligheter:

- Det er ikke hørbar forskjell på de to
- Det er hørbar forskjell på de to, men det påvises ikke med abx

Det siste åpner for at abx ikke er det ultimate bevis....
Siden RoDa ikke har funnet en mengde eksempler på at jeg har brukt Matrix, så kan vi komme videre til del 2 av hva han skriver her.

Roda gjør en feilslutning igjen. Hans nye kjepphest er at tilhengere av objektiv tilnærming til det å skjelne endringer i lydeffekt ved komponentvalg er i ferd med å løpe fra abx. Dette er en stråmann han har laget, som han så ønsker å slå ned eller sette ild på.

Jeg syns abx er fortreffelig, og det å lytte blindt er fortreffelig. Men det er vanskelig å lytte blind ærlig - og Fidelitys ulike kabeltester er sludder i så måte. Formålet med abx er å gjøre det umulig å "se gjennom til resultatet" - og merkelig nok, når den muligheten forsvinner, så forsvinner også mange påståtte forskjeller.

Dermed oppstår feilslutningen. Siden vi vet det er forskjell, må det være noe galt med abx!

Men vet vi at det er forskjell? Vet vi det, eller tror vi det? Det at "ethvert fornuftig menneske må da skjønne det er forskjell" er ikke nok. Det blir som når enkelte her påstår kabler blir bedre i direkte proporsjon til utsalgspris.

Det er lenge siden jeg var innom matrix sine sider, men den gjengen var tydeligvis på jakt etter gode hifi-opplevelser uten å automatisk måtte ta en tur innom låneavdelingen på banken før de skulle til hifi-butikken. Det var deres prioritering - kanskje har det farget hva de opplevde? Slik motsatt prioritering kan farge hva man opplever fra en dyrsolgt aluboks med en utgått dvd-spiller inni?

Eller også har de etterhvert kommet til den konklusjonen at det ikke er så store forskjeller på godt konstruerte hifi-komponenter som mange vil ha det til, spesielt ikke i dag når mye innmat er ens ...

Men Pedal og RoDa klarer ikke å åpne for den, og presenterer i stedet Erasmus Montanus logikk av Mor Nille er en sten typen.

Og da blir det både spinnvilt og fylt med feilslutninger. Og det må det være lov å skrive i "Forskjeller og Testmetodikk."
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Jeg har ikke lest hele tråden så jeg beklager om det blir noen gjentakelser. Imidlertid føler jeg at grobunn for temaet bare kan være 2 grunnleggende misforståelser:

1: Om man skal vurdere en kabel vitenskaplig må man være åpen for alle mulige utfall. Da er det også viktig å forstå at placebo kan gjøre at man kan høre forskjell, men det kan også gjøre at man ikke hører forskjell.

2: Når man ABX-tester, for eksempel disse forsterkerne det er referert til tidligere i tråden, så viser ikke testen at det ikke er forskjell. Den viser bare at den enkeltstående testen ikke klarte å bekrefte at det var en forskjell. Siden de to forsterkerne har vidt forskjellig lastmargin vil for eksempel en slik test gitt store forskjeller på en vanskelig last, men selvsagt langt mindre forskjeller på en lettere last. Ergo, testen er kun gyldig under ALLE de gjeldende omstendigheter.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Slik ser det ut fra mitt ståsted:

Vi har modeller for ledere som fungerer fra kvantenivå til dimmensjoner der man må ta hensyn til relativitetsteorien, de fungerer fra det absolutte nullpunkt til lederen smelter og blir til plasma. De fungerer ved DC og de fungerer ved gammastråling og enda videre oppover. De fungerer overalt på jorda og i verdensrommet. De fungerer i nettverk så store at de spenner over nasjoner og kontinenter. De fungerer i dimmensjoner så små at vi kan begynne å telle antall atomer. De fungerer selv uten ledere, over avstander så store som universet. De brukes hver dag, av mengder av ingeniører og forskere som kan litt mer enn ohms lov. Ingen har noensinne funnet at disse teoriene er ufullstendige. De fungerer overalt, alltid.

Helt inntil en kabelnisse kobler de inn i stereoen sin. Da skjer det noe helt spesielt som ikke opptrer noe annet sted i det kjente univers. Det er desverre ikke mulig å måle, hverken med måleutstyr eller med metode. Prøver man det, forsvinner effekten som dugg for solen.

Rh÷
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Det er ett jævla problem med ABX-metoden; Den sier ingen ting om kvaliteten på lyden som kommer ut i den andre enden.

A=dritt
B=dritt
X=dritt

altså....

A+B+X=dritt

Alt var mye bedre før. Hvitfrakkene holdt seg til målingene sine. Nå skal de forbanne meg også høre! Er det rart at det blir som det blir?
 
Topp Bunn