JEG FORSTÅR IKKE, ERGO HØRER JEG IKKEOMF skrev:Kan være greit å ha i bakhodet at litt av grunnen til at man henger seg spesielt opp i blindtesting av kabler er at det ikke finnes vitenskapelig forklaring på hvorfor de skal oppføre seg annerledes hvis de måler likt.
Hvis man tar 2 ulike kabler som måler likt, men som har ulike oppbygging - så vil man ved verdens fremste fysikklaboratorier, med all verdens måleutstyr tilgjengelig - ikke greie å skille disse to kablene fra hverandre. Derimot kan en middelaldrene mann fra Norge bare koble de opp i stereoanlegget og klart skille de på et blunk...det er påstanden som tiltrekker seg oppmerksomheten.
Dette åpningsinnlegget er et lite skråblikk på en gjenganger her inne. Sitatet er sakset fra blindtest/kabeltråden her på samme underforum. Man påberoper seg all verden kompetanse og innsikt i vitenskapen. Man har oversikt over de fremste fysikklaboratorier og all verdens måleutstyr.
-Eller er det egentlig slik fatt at man bare behersker ohms lov og et multimeter? Og så er resterende basert på synsing, manglende erfaring og en dose fordommer?
Og så var det denne vitenskapen da? Hvem er det egentlig som besitter den? Hvem er Akademia? Er det en imaginær mengde hvite frakker et sted i Japan? Skjer forskning på et fagområde bare på et sted i verden? Eller kan det tenkes at flere forskjellige miljøer forsker på samme problemer? Må man ha hvit frakk for å være forsker, eller kan man være ikledd flanellskjorte?
Vær klar over at hi-fi industrien er en nisje. Mye av forskningen og nybrottsarbeidet her skjer på lokalt plan. Enkelte forummedlemmer (You Know Who) har viet sitt liv på Sentralen til å drite ut hi-fi bransjen. Det forsøkes tegnet et bilde av en overpriset, kunnskapsløs bransje av sjarlataner.
Dette er en ufin svartmaling av realitetene. Et og annet svart får finnes selvsagt, og merkevarehysteriet i den rike verden kan gi enkelte stygge utslag. Men ikke la disse unntakene ødelegge helhetsinntrykket av en seriøs og hardtarbeidende bransje, full av ildsjeler på magre budsjetter.
---------------
OK, tilbake til Topic: ikke bruk din begrensede vitenskapelige innsikt til å forklare din begrensede lytteerfaring. Hva du ikke har hørt bør ikke forklares med hva du ikke har forstått.
Det er nemlig slik at menneskets hørsel er historisk konstant. Vi hører ikke bedre i dag, enn våre forgjengere gjorde i steinalderen. Også de som utviklet stereoanlegg på 60-tallet hørte like godt som hva vi hører i 2011.
Imidlertid har vitenskapen utviklet seg fra år til år. Det som tyske vitenskapsmenn i 1973 definerte som Hi-Fi i DIN 45 500 normen, er i dag Lo-Fi. Tenk litt på det. I dag kan vi måle og forstå mye mer enn i 1973. Og i 2021 vil vi måle og forstå mer enn i 2011. Dette er så vidt elementært at selv Vreden ikke har noe å gnage på.
Vitenskapen utviklet de første forsterkere, Single Ended Triode på 30 tallet. Etter 2. verdenskrig ble de forbedret - målemessig med hjelp av global motkobling. På 60-tallet gav vitenskapen oss transistorforsterkeren. Global motkobling fulgte med på lasset. Transistor med global motkobling hadde vitenskapens blåe stempel, det var mye effekt og lite forvrengning.
På 70-tallet gjorde hi-fi entusiastene anskrik. Disse nymotens transistorforsterkerne hadde ikke like god lydkvalitet som de gamle rørkonstruksjonene. Tenk det! Så var det nisjeindustrien som gikk foran (for eksempel EC!) med overgang fra global til lokal forvrengning og fokus på dette med TIM. En ny forvrengningsform som forrige generasjon vitenskapsmenn ikke var klar over. Tenk det.
Og sånn har det gått slag i slag, innenfor de fleste grener av Hi-Fi bransjen. På Kjeller satt Leif Ernstsen i flanellskjorte og målte og lyttet på sine Dynamic Precision effektforsterkere. Han oppdaget at de låt bedre hvis han kontrollmålte hver enkelt transistor og paret de. Frakkene i komponentindustrien klarte nemlig ikke masseprodusere transistorer med snevre nok toleranser.
10 år senere sluttet Ernstsen å måle transistorer. Han hadde oppdaget at kvalitet til slutt var blitt god nok.
I Skottland var det noen amatører i en garasje som i 1972 laget en platespiller som spilte ringer rundt de flotte spillerne fra store konsern med mange frakker på lønningslista. Hvem av disse vil du definere som vitenskapsmenn, ikke basert på bakgrunn og hvit frakk, men basert på hva de utrettet?
Linn didn't invent the turntable, we simply understood that there was more information on an LP record than people were capable of accessing, so we applied our understanding of engineering to extracting it. Ivor Tiefenbrun
-----------------
Det var alt for i kveld. Mer i morgen.
Vedlegg
-
48.8 KB Visninger: 1.062